PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS
Dokumento numeris | 4D-2021/1-206 |
---|---|
Data | 2021-06-29 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius gavo X (toliau vadinama ir – Pareiškėjas) skundą dėl galimai Marijampolės pataisos namuose (toliau vadinama ir – MPN) pažeistos Pareiškėjo teisės į socialinę reabilitaciją, draudžiant lankytis lokalinio sektoriaus kieme (toliau vadinama ir – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, nurodoma: „Kreipiuosi į Jūsų įstaigą dėl Marijampolės pataisos namų Kybartų sektoriaus vadovybės veiksmų prieš mane […], nesuteikiant man laisvalaikio užimtumo, neleidžiant vieną kartą per savaitę išeiti į lokalinio sektoriaus esantį kiemą pasportuoti, pamėtyti kamuolį į krepšinį“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierius 2021 m. vasario 23 d. raštu Nr. 4D-2021/1-206/3D-508 kreipėsi į MPN, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes. 2021 m. kovo 16 d. Seimo kontrolierius gavo MPN 2021 m. kovo 16 d. raštą Nr. 9/07-3010. Šiame rašte ir prie jo pridėtuose dokumentuose nurodoma:
„Laisvalaikio užimtumo programa, kuri yra vykdoma lokalinio sektoriaus kiemelyje, yra nevykdoma Nuteistiesiems, įtrauktiems į asmenų, linkusių pabėgti sąrašą, kadangi šis lokalinis kiemas yra strategiškai patogioje vietoje, tinkančioje ir skatinančioje, linkusius bėgti asmenis priimti netinkamus sprendimus. Apie tai, kad minėta programa yra neskirta nuteistiesiems, linkusiems pabėgti, yra nurodyta Marijampolės pataisos namų direktoriaus 2020 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. 7/07-1337 „Dėl nuteistųjų, priskirtų drausmės grupei, išvedimo iš kameros užimtumui gerinti taisyklių ir išvedimo grafiko patvirtinimo“ patvirtintose Nuteistųjų, priskirtų drausmės grupei, išvedimo iš kameros užimtumui gerinti taisyklėse“.
Tyrimui reikšmingi teisės aktai
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (BVK):
111 straipsnis „Pataisos įstaigų režimo paskirtis ir nuteistųjų pataisos priemonės“ –
„1. Pagrindinė pataisos įstaigų režimo paskirtis – padėti įgyvendinti nuteistųjų pataisos priemones ir užtikrinti pataisos įstaigų saugumą. 2. Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų pataisos priemonės yra socialinė reabilitacija ir užimtumas“;
112 straipsnis „Pataisos įstaigų režimas ir pagrindiniai jo reikalavimai“ – „1. Režimas – tai diferencijuotų laisvės atėmimo bausmės vykdymo sąlygų ir šią bausmę atliekančių nuteistųjų elgesio taisyklių visuma. 2. Pagrindiniai pataisos įstaigų režimo reikalavimai yra šie: būtinas nuteistųjų izoliavimas ir nuolatinė jų priežiūra; reikalavimas nuteistiesiems
tiksliai ir nenukrypstamai atlikti savo pareigas; skirtingų laikymo sąlygų sudarymas atsižvelgiant į nuteistojo padaryto nusikaltimo pavojingumą ir pobūdį, nuteistojo asmenybę ir elgesį bausmės atlikimo metu. […]“;
113 straipsnis „Pataisos įstaigų režimo užtikrinimo priemonės“ – „Pataisos įstaigų režimo užtikrinimo priemonės yra šios: pataisos įstaigų apsauga; teisės pažeidimų prevencija ir atskleidimas; įėjimo į pataisos įstaigas ir išėjimo iš jų tvarka; pataisos įstaigų vidaus tvarka; dienotvarkė; pataisos įstaigų administracijos veiksmai nuteistųjų badavimo arba atsisakymo dirbti ar vykdyti kitus administracijos įsakymus ir nurodymus atvejais arba nuteistųjų neteisėtų grupinių veiksmų, šiurkščiai pažeidžiančių pataisos įstaigos vidaus tvarką, atvejais“;
114 straipsnis „Pataisos įstaigų apsauga“ – „Pataisos įstaigų ir jose laisvės atėmimo bausmę atliekančių asmenų apsaugą vykdo pataisos įstaigų pareigūnai.“
- Laisvės atėmimo vietų įstaigų apsaugos ir priežiūros instrukcijos, patvirtintos Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2020 m. balandžio 1 d. įsakymu Nr. V-88 (Instrukcija):
1 punktas – „Laisvės atėmimo vietų įstaigų apsaugos ir priežiūros instrukcija nustato veiklos organizavimą, užtikrinant laisvės atėmimo vietų įstaigose (toliau – įstaigos) laikomų asmenų priežiūrą (dinaminę priežiūrą) ir šių įstaigų apsaugą“;
5 punktas – „Įstaigų apsauga – visuma organizacinių, inžinerinių ir techninių apsaugos priemonių bei pataisos pareigūnų veiksmų, kuriais siekiama užkardyti įstaigose laikomų asmenų pabėgimą, daiktų, nenumatytų suimtiesiems (nuteistiesiems) leidžiamų įsigyti ir turėti daiktų sąrašuose, patekimą ir šių įstaigų užpuolimą bei užtikrinti jose esančio turto apsaugą,
įėjimo (transporto priemonių įvažiavimo) į įstaigas ir išėjimo (transporto priemonių išvažiavimo) iš jų tvarką“;
10 punktas – „Įstaigose laikomų asmenų priežiūra – visuma organizacinių, inžinerinių ir techninių priemonių bei pataisos pareigūnų (dinaminę priežiūrą vykdančių pareigūnų) veiksmų, kuriais siekiama užtikrinti įstaigose laikomų asmenų nuolatinę elgesio kontrolę, nustatytos dienotvarkės laikymąsi“;
11 punktas – „Asmenų, laikomų įstaigose, priežiūra užtikrinama: 11.1. nuolatine elgesio kontrole jų buvimo vietose (atsižvelgiant į įstaigos specifiką, kontrolės periodiškumas nustatomas Apsaugos ir priežiūros postų plane); 11.2. patikrinimais ir skaičiuotėmis; 11.3. įstatymuose nustatytų suėmimo, arešto ir laisvės atėmimo bausmių vykdymo režimo reikalavimų pažeidimų užkardymu; 11.4. nuteistųjų, kuriems leista išvykti be sargybos arba be palydos už įstaigos teritorijos ribų, bei asmenų, laikomų Pusiaukelės namuose, atvirose kolonijose, pataisos namų socialinės reabilitacijos centruose, gyvenančių savo būstuose šalia atviros kolonijos, Motinos ir vaiko namuose, elgesio kontrole; 11.5. techninėmis ir elektroninio stebėjimo programinėmis priemonėmis, kuriomis kontroliuojamas nuteistojo pareigų bei jam nustatytų draudimų laikymasis; 11.6. įstaigų inžinerinių ir techninių įrenginių būklės ir požeminių komunikacijų sistemų blokavimo patikrinimais; 11.7. asmenų, laikomų įstaigose, įstaigų patalpų bei teritorijos apžiūromis ir kratomis; 11.8. transporto priemonių lydėjimu įstaigų teritorijose, pagamintos produkcijos bei krovinių krovimo ir iškrovimo darbų kontrole; 11.9. laikomiems asmenims perduotų ar įsigytų daiktų, elektros (elektronikos) prietaisų, kompiuterių ir informacijos laikmenų tikrinimu, taip pat pašto bei perduodamų siuntinių ir įteikimo bei pasimatymų su giminaičiais ir kitais asmenimis kontrole, atliekant jų apskaitą Suimtojo (nuteistojo) pasimatymų, gautų pašto, perduodamų siuntinių bei elektros prietaisų ir informacijos laikmenų apskaitos kortelėje (1 priedas); 11.10. asmenų, laikomų įstaigose, skambinimo ir kalbėjimo telefonu ar internetine telefonija organizavimu bei kontrole; 11.11. teisės aktuose nustatytų įstaigų personalo elgesio su asmenimis, laikomais šiose įstaigose, taisyklių laikymosi kontrole; nustatyta tvarka atliekamais įeinančių (įvažiuojančių) į įstaigas, į įmonių, kuriose dirba suimtieji ar nuteistieji, teritorijas (išeinančių iš jų) asmenų apžiūromis ir jų daiktų patikrinimais; 11.12. įvažiuojančių į įstaigų teritorijas (išvažiuojančių iš jų) transporto priemonių apžiūromis ir tikrinimais; 11.13. asmenų, laikomų įstaigose, neblaivumo (apsvaigimo) nuo psichiką veikiančių medžiagų nustatymais ir bendrais asmens būklės vertinimais; 11.14. asmenų, laikomų įstaigose, konvojavimu į asmens sveikatos priežiūros įstaigas, taip pat konvojavimu asmenų, laikomų įstaigose, kuriems leidžiama išvykti už pataisos įstaigos teritorijos ribų su palyda dėl sutuoktinio, sugyventinio ar artimojo giminaičio mirties ar sunkios ligos, gresiančios ligonio gyvybei, taip pat dėl gaivalinės nelaimės, padariusios didelės materialinės žalos nuteistajam ar jo sutuoktiniui, sugyventiniui arba artimiesiems giminaičiams; 11.15. įstatymuose nustatytų asmenų, laikomų įstaigose, atskiru arba izoliuotu laikymu; 11.16. stacionariuosiuose priežiūros postuose: […]; 11.17. mobiliuosiuose priežiūros postuose; 11.18. kituose priežiūros postuose, numatytuose Apsaugos ir priežiūros postų plane“;
223 punktas – „Suimtiesiems (nuteistiesiems), linkusiems pabėgti, taikomi šie papildomi režimo reikalavimai: 223.1. draudimas dirbti tamsiu paros metu, taip pat dirbti už įstaigos teritorijos ribų; 223.2. įpareigojimas tris kartus per dieną (nuo signalo „keltis“ iki signalo „miegoti“) atvykti pas atsakingą pataisos pareigūną registruotis Linkusiųjų pabėgti suimtųjų (nuteistųjų) patikrinimų apskaitos žurnale (38 priedas), išskyrus kamerų tipo patalpose laikomus suimtuosius ir nuteistuosius (šie suimtieji (nuteistieji) tikrinami kamerose); 223.3. du kartus nuo signalo „miegoti“ iki signalo „keltis“ tikrinimas miegui skirtose vietose; 223.4. įpareigojimas ant viršutinių drabužių nešioti kortelę su vardu ir pavarde, nuotrauka ir raudonos spalvos įstriža juosta (išskyrus suimtuosius); 223.5. gali būti nesuteikiama teisė išvykti už įstaigos teritorijos ribų be sargybos arba be palydos, taip pat teisė parvykti į namus“;
229 punktas – „Suimtojo (nuteistojo) buvimo linkusiųjų pabėgti įskaitoje tikslingumą komisija svarsto suimtojo (nuteistojo) prašymu kas vienerius metus. Turėdamas duomenų, kad įrašytas į linkusiųjų pabėgti įskaitą suimtasis (nuteistasis) tikrai atsisakė sumanymo pabėgti, Saugumo valdymo skyriaus pataisos pareigūnas pateikia tarnybinį pranešimą, įstaigoje dirbantis kriminalinės žvalgybos pataisos pareigūnas – pažymą komisijai, kuri sprendžia, ar siūlyti įstaigos direktoriui palikti įskaitoje suimtąjį (nuteistąjį), ar siūlyti išbraukti jį iš įskaitos. Nusprendusi, kad yra pagrindas suimtąjį (nuteistąjį) išbraukti iš linkusiųjų pabėgti įskaitos, komisija kreipiasi su siūlymu į įstaigos direktorių dėl suimtojo (nuteistojo) išbraukimo iš linkusiųjų pabėgti įskaitos, kartu pateikdama įsakymo projektą. Tarnybinis pranešimas, pažyma, posėdžio protokolo išrašas ir direktoriaus įsakymo išrašas (arba įsakymo ir protokolo kopijos arba nuorašai) saugomi suimtojo (nuteistojo) asmens byloje. Su įsakymu dėl suimtojo (nuteistojo) išbraukimo iš linkusiųjų pabėgti įskaitos pasirašytinai supažindinamas suimtasis (nuteistasis), išbrauktas iš šios įskaitos.“
- Nuteistųjų, priskirtų drausmės grupei, išvedimo iš kameros užimtumui gerinti taisyklių, patvirtintų MPN direktoriaus 2020 m. gruodžio 16 įsakymu Nr. 7/07-1337 (Taisyklės):
8 punktas – „Nuteistieji, įtraukti į Nuteistųjų, linkusių pabėgti sąrašus, papildomam užimtumui į Drausmės grupės lokalinį kiemą nevedami.“
Tyrimo išvados
- Skunde nurodoma, kad MPN administracija galimai nepagrįstai draudžia Pareiškėjui ir kitiems nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, lankytis lokalinio sektoriaus kieme.
- Skundo tyrimo metu nustatyta: Pareiškėjo teiginiai, jog nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, yra draudžiama lankytis lokalinio sektoriaus kieme, atitinka tikrovę (šios pažymos 7 punktas). Pasak MPN administracijos, toks draudimas Taisyklėse yra įtvirtintas, siekiant užtikrinti pataisos įstaigos apsaugą ir joje laikomų asmenų priežiūrą (šios pažymos 4 punktas). Seimo kontrolierius neigiamai vertina draudimą nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, lankytis lokalinio sektoriaus kieme ir tokio draudimo nustatymo būtinumą pagrindžiančią MPN pareigūnų poziciją. Toliau pažymoje pateikiami Seimo kontrolieriaus vertinimą nulėmę argumentai.
9.1. Pagal BVK 112 straipsnyje įtvirtintą teisinį reglamentavimą pataisos įstaigų režimas – tai diferencijuotų laisvės atėmimo bausmės vykdymo sąlygų ir šią bausmę atliekančių nuteistųjų elgesio taisyklių visuma. Pagrindiniai pataisos įstaigų režimo reikalavimai yra būtinas nuteistųjų izoliavimas ir nuolatinė jų priežiūra, reikalavimas nuteistiesiems tiksliai ir nenukrypstamai atlikti savo pareigas, skirtingų laikymo sąlygų sudarymas atsižvelgiant į nuteistojo padaryto nusikaltimo pavojingumą ir pobūdį, nuteistojo asmenybę ir elgesį bausmės atlikimo metu. BVK 113 straipsnyje nustatyta, kad pataisos įstaigų režimas užtikrinimas tokiomis priemonėmis kaip pataisos įstaigų apsauga, teisės pažeidimų prevencija ir atskleidimas, įėjimo į pataisos įstaigas ir išėjimo iš jų tvarka, pataisos įstaigų vidaus tvarka, dienotvarkė, pataisos įstaigų administracijos veiksmai nuteistųjų badavimo arba atsisakymo dirbti ar vykdyti kitus administracijos įsakymus ir nurodymus atvejais arba nuteistųjų neteisėtų grupinių veiksmų, šiurkščiai pažeidžiančių pataisos įstaigos vidaus tvarką, atvejais. Pataisos įstaigų režimo reikalavimų laikymąsi užtikrina ir pataisos įstaigų bei jose laisvės atėmimo bausmę atliekančių asmenų apsaugą vykdo pataisos įstaigų pareigūnai. Atkreiptinas dėmesys, kad šias pareigas pareigūnai vykdo laikydamiesi Instrukcijoje nustatytos tvarkos.
Pataisos įstaigų apsaugą pareigūnai vykdo pasitelkdami įvairias organizacines, inžinerines ir technines apsaugos priemonių bei veiksmus, kuriais siekiama užkardyti įstaigose laikomų asmenų pabėgimą, daiktų, nenumatytų suimtiesiems (nuteistiesiems) leidžiamų įsigyti ir turėti daiktų sąrašuose, patekimą ir šių įstaigų užpuolimą bei užtikrinti jose esančio turto apsaugą, įėjimo (transporto priemonių įvažiavimo) į įstaigas ir išėjimo (transporto priemonių išvažiavimo) iš jų tvarką.
Pataisos įstaigose laikomų asmenų priežiūrą pareigūnai vykdo pasitelkdami specialias organizacines, inžinerines ir technines priemones bei veiksmus, kuriais siekiama užtikrinti įstaigose laikomų asmenų nuolatinę elgesio kontrolę, nustatytos dienotvarkės laikymąsi. Asmenų, laikomų įstaigose, priežiūra užtikrinama: nuolatine elgesio kontrole jų buvimo vietose; patikrinimais ir skaičiuotėmis; įstatymuose nustatytų suėmimo, arešto ir laisvės atėmimo bausmių vykdymo režimo reikalavimų pažeidimų užkardymu; techninėmis ir elektroninio stebėjimo programinėmis priemonėmis, kuriomis kontroliuojamas nuteistojo pareigų bei jam nustatytų draudimų laikymasis; įstaigų inžinerinių ir techninių įrenginių būklės ir požeminių komunikacijų sistemų blokavimo patikrinimais; asmenų, laikomų įstaigose, įstaigų patalpų bei teritorijos apžiūromis ir kratomis ir kitomis Instrukcijoje nurodytomis priemonėmis.
Instrukcijoje aiškiai nustatyti suimtųjų (nuteistųjų), linkusių pabėgti, priežiūros ypatumai. Pataisos įstaigų pareigūnai turi imtis priemonių, kad pirmiau nurodyti suimtieji (nuteistieji) laikytųsi jiems Instrukcijoje įtvirtintų papildomų režimo reikalavimų, t. y., draudimo dirbti tamsiu paros metu, taip pat dirbti už įstaigos teritorijos ribų; įpareigojimo tris kartus per dieną (nuo signalo „keltis“ iki signalo „miegoti“) atvykti pas atsakingą pataisos pareigūną registruotis Linkusiųjų pabėgti suimtųjų (nuteistųjų) patikrinimų apskaitos žurnale, išskyrus kamerų tipo patalpose laikomus suimtuosius ir nuteistuosius (šie suimtieji (nuteistieji) tikrinami kamerose); įpareigojimo ant viršutinių drabužių nešioti kortelę su vardu ir pavarde, nuotrauka ir raudonos spalvos įstriža juosta (išskyrus suimtuosius). Taip pat pareigūnai privalo linkusius pabėgti suimtuosius (nuteistuosius) du kartus nuo signalo „miegoti“ iki signalo „keltis“ tikrinti miegui skirtose vietose ir gali jiems nesuteikti teisės išvykti už įstaigos teritorijos ribų be sargybos arba be palydos, taip pat teisės parvykti į namus. Jokių kitų reikalavimų, kurių laikymąsi turėtų užtikrinti pataisos įstaigos apsaugą ir joje esančių asmenų priežiūrą vykdantys pareigūnai, susijusių su linkusiais pabėgti suimtaisiais (nuteistaisiais), Instrukcijoje nėra nustatyta.
Sisteminė pirmiau pažymoje nurodyto teisinio reglamentavimo analizė leidžia teigti, kad teisės aktuose nėra įtvirtintas draudimas (arba jo nustatymo galimybė) nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, lankytis lokalinio sektoriaus kieme, kurio laikymąsi turėtų užtikrinti pataisos įstaigos priežiūrą ir joje esančių asmenų priežiūrą vykdantys pareigūnai (taip, kaip tai nurodo MPN administracija). Dėl šios priežasties darytina išvada, kad Taisyklėse įtvirtintas draudimas neturi teisinio pagrindo ir prieštarauja aukštesnės teisinės galios teisės akte įtvirtintam teisiniam reglamentavimui.
9.2. Įkalinimas visada susijęs su tam tikrais praradimais, kurie yra laisvės atėmimo rezultatas. Patekę į įkalinimo įstaigą nuteistieji dažniausiai praranda darbą, gyvenamąją vietą ir dažnai nutraukia šeimyninius ryšius. Dėl šių praradimų laisvės atėmimo metu asmeniui, išėjusiam į laisvę, yra sudėtinga prisitaikyti visuomenėje. Siekiant sušvelninti neigiamą įkalinimo poveikį, bausmių vykdymas yra nukreiptas į jo resocializaciją, t. y., į tai, kad atlikęs bausmę nuteistasis savo gyvenimo tikslų siektų teisėtais būdais ir priemonėmis.
Seimo kontrolierius nuosekliai laikosi nuomonės, kad galimybių prasmingai leisti laisvalaikį sudarymas yra itin svarbus įkalintų asmenų socialinei reabilitacijai ir žalingam įkalinimo poveikiui sumažinti. Drausmės grupei priskirtiems nuteistiesiems (ypač jei jie yra įtraukti į linkusiųjų pabėgti sąrašus) yra gana sudėtinga prasmingai leisti laisvalaikį dėl teisės aktuose įtvirtintų ribojimų, todėl turėtų būti ypatingai stengiamasi mažinti šių asmenų socialinę atskirtį.
Pažymėtina, kad pagrindinė pataisos įstaigų režimo paskirtis – padėti įgyvendinti nuteistųjų pataisos priemones (socialinę reabilitaciją ir užimtumą) ir užtikrinti pataisos įstaigų saugumą (BVK 111 straipsnis, šios pažymos 5 punktas). Tai leidžia teigti, kad pataisos įstaigos režimo reikalavimai ir jo užtikrinimo priemonės turėtų padėti nuteistiesiems, tarp jų ir linkusiems pabėgti, siekti, o ne kliudyti jiems pasiekti socialinės reabilitacijos tikslus. Vien dėl šios priežasties keltina abejonė, ar gali būti teigiamai vertinami MPN administracijos veiksmai, kuriais Taisyklėse, skirtose pagerinti drausmės grupei priskirtų nuteistųjų galimybes prasmingai leisti laisvalaikį, yra nustatomas režimo reikalavimas (drausti nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašą, lankytis lokalinio sektoriaus kieme), užkertantis jiems kelią užsiimti pozityvia veikla, kuri galimai prisidėtų prie efektyvios šių nuteistųjų socialinės reabilitacijos?
Be kita ko, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Instrukcijoje nustatytą teisinį reglamentavimą (šios pažymos 6 punktas) nuteistojo išbraukimo iš linkusiųjų pabėgti sąrašo klausimas yra svarstomas tik kartą per metus. Tai reiškia, kad dėl MPN administracijos nustatyto draudimo lankytis lokalinio sektoriaus kieme nuteistieji, įtraukti į linkusiųjų pabėgti sąrašus, labai ilgam laikotarpiui netenka galimybės prasmingai leisti laisvalaikį, yra izoliuojami ir patiria socialinę atskirtį. Dėl šios priežasties vertintina, kad toks draudimas paneigia bausmių vykdymo sistemos tikslą (t. y., mažiausiai vieneriems metams nuteistasis netenka teisės į socialinę reabilitaciją, kurios metu jam suteikiamos žinios apie tai, kaip savo gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis, ir sudaroma reali galimybė pakeisti netinkamą elgesį) ir negali būti pripažintas teisėtu bei pagrįstu.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundas yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X Skundą dėl MPN pažeistos Pareiškėjo teisės į socialinę reabilitaciją, draudžiant lankytis lokalinio sektoriaus kieme, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS
- Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 8 punktu, Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriui Virginijui Kulikauskui rekomenduotina įvertinti pavaldžių įstaigų vidaus teisės aktus, susijusius su drausmės grupei priskirtų nuteistųjų (ypač įtrauktų į linkusiųjų pabėgti sąrašus) socialine reabilitacija, ir, nustačius jų nuostatų prieštaravimą aukštesnės teisinės galios teisės aktams arba / ir kitus trūkumus, imtis priemonių juos pašalinti.
- Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 8, 17 punktu, MPN direktoriui Regimantui Kavaliauskui rekomenduotina:
13.1. panaikinti Taisyklių 8 punkto nuostatą, įtvirtinančią draudimą nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, lankytis lokalinio sektoriaus kieme;
13.2. imtis priemonių, kad ateityje būtų sudarytos sąlygos nuteistiesiems, įtrauktiems į linkusiųjų pabėgti sąrašus, įskaitant ir Pareiškėjui, lankytis lokalinio sektoriaus kieme bei prasmingai leisti laisvalaikį.
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas