PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-320 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS KAUNO KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | PA-101 |
---|---|
Data | 2025-06-02 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-320 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS KAUNO KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Pažymos nuoroda | |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
2025-06-02 Nr. PA-101
Vilnius
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2025 m. kovo 12 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su skundų ir prašymų registravimu ir nagrinėjimu, teisės gauti informaciją užtikrinimu (toliau – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
2.1. Pareiškėjas Kauno kalėjimo administracijai sausio mėnesį įteikė tris prašymus, tačiau į nė vieną iš jų negavo atsakymo;
2.2. Pareiškėjas prašė leisti pasirašyti registracijos žurnale prie įteiktų prašymų, tačiau pareigūnai paaiškino, kad jie to daryti neprivalo;
2.3. Pareiškėjas įteikė prašymą, kad jam būtų pateikti Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso ir Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso komentarai, tačiau prašymas netenkintas;
2.4. Pareiškėjas įteikė prašymą dėl teisinės pagalbos suteikimo, tačiau jokios pagalbos nesulaukė.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti jo skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2025 m. kovo 24 d. raštu Nr. SE-599 kreipėsi į LKT, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
LKT 2025 m. balandžio 17 d. raštu Nr. 1S-2938 Seimo kontrolierę informavo:
4.1. „Informuojame, kad patikrinus Dokumentų valdymo bendrosios informacinės sistemos Lietuvos kalėjimų tarnybos Kauno kalėjimo (toliau – Kauno kalėjimas) nuteistųjų, suimtųjų prašymų, pareiškimų, pasiaiškinimų, peticijų, skundų, atsisakymų pasiaiškinti raštu ir kitų kreipimųsi registrą NPS-19, nustatyta, jog suimtasis X (toliau – pareiškėjas) 2025 m. sausio mėn. pateikė 16 prašymų ir (ar) skundų. Pareiškėjo pateikti kreipimaisi buvo užregistruoti Dokumentų valdymo bendrojoje informacinėje sistemoje, prašymai įvykdyti (pvz., išduoti higienos priemones, išsiųsti dokumentus el. paštu, pateikti dokumentų kopijas, atlikti pinigų pavedimus ir pan.) arba atsakymai pateikti raštu (kreipimųsi ir atsakymų į juos kopijos pridedamos).“
4.2. „Lietuvos kalėjimų tarnybos kalėjimų Resocializacijos skyrių veiklos tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus 2024 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. V-446 (toliau– Aprašas) 5.1.7 papunktyje numatyta, jog kalėjimo kontaktinis pareigūnas priima nuteistųjų (suimtųjų) prašymus bei skundus. Resocializacijos skyriaus specialisto pareigybės aprašymo, patvirtinto Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2022 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. V-449 „Dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Kauno kalėjimo Resocializacijos skyriaus statutinių valstybės tarnautojų pareigybių aprašymų patvirtinimo“, 5.6 punkte taip pat numatyta, kad Resocializacijos skyriaus specialistas (kontaktinis pareigūnas) priima suimtųjų, nuteistųjų prašymus ir skundus. Kalėjimo Resocializacijos skyriaus specialistai priimtus prašymus ir skundus skenuoja, registruoja Dokumentų valdymo sistemos priemonėmis ir siunčia
rezoliucijai kalėjimo vadovybei (kalėjimo viršininkui), arba, pagal poreikį ir kreipimosi turinį, kitų struktūrinių padalinių vadovams. Vadovaujantis Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875, 31 punktu, priėmus rašytinį prašymą (pareiškimą) ar skundą, nuteistojo (suimtojo) pageidavimu įteikiama pažyma (informacija) apie priimtus dokumentus. Pagal suimtojo žodinį prašymą Resocializacijos skyriaus specialistas suteikia reikiamą informaciją (prašymo, skundo registracijos numerį) žodžiu, taigi nuteistieji (suimtieji) turi galimybę sužinoti užregistruotų prašymų numerius. Pažymėtina, jog teisės aktai nereglamentuoja ir neįpareigoja skundų, prašymų registruoti popieriniuose žurnaluose, o užregistravus – pateikti pasirašyti suimtajam žurnale. Kauno kalėjime, kaip ir visoje Lietuvos kalėjimų tarnyboje, naudojama Dokumentų valdymo sistema, o ne popieriniai dokumentų apskaitos žurnalai. Aprašo 21.4 papunktyje įtvirtintas tik nuteistojo (suimtojo) pateiktų išsiųsti laiškų, adresuotų gynėjui, (advokatui ar advokato padėjėjui), valstybės ir savivaldybių institucijoms bei tarptautinėms organizacijoms, kurių jurisdikciją ar kompetenciją priimti Lietuvoje bausmes atliekančių nuteistųjų pareiškimus yra pripažinusi Lietuvos Respublika, apskaitą specialiame žurnale.“
4.3. „Pareiškėjas dėl teisinės informacijos pagalbos kreipėsi su 2024-09-24 prašymu Nr. NPS-19-11353, į kurį pateiktas Kauno kalėjimo 2024-10-02 atsakymas Nr. SN-19-336 (kopijos pridedamos). Pareiškėjas taip pat pateikė 2025-04-08 prašymą Nr. NPS-19-4821 dėl teisės aktų kopijų ir žodžiu buvo informuotas, jog šiuo metu kodeksų komentarų Kauno kalėjimo darbuotojai neturi, taip pat pareiškėjas pakartotinai informuotas apie riboto interneto prieigos galimybes.
Atsižvelgiant į suimtojo žodinį prašymą, 2025-01-20 per pokalbį su Resocializacijos skyriaus socialine darbuotoja suimtajam buvo įteikti dokumentų blankai dėl antrinės teisinės pagalbos.
Blankų gavimą suimtasis patvirtino savo parašu Socialinio darbuotojo veiklos apskaitos žurnale (kopija pridedama). Pareiškėjas taip pat yra kreipęsis į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą (2024-12-18, 2025-01-08).“
4.4. „Suimtųjų teisė gauti teisinę pagalbą numatyta Lietuvos Respublikos suėmimo
vykdymo įstatymo (toliau – SVĮ) 7 straipsnyje. Ši tvarka pareiškėjui yra žinoma. SVĮ ir kiti bausmių vykdymą reglamentuojantys teisės aktai nenumato pareigos laisvės atėmimo vietų įstaigai teikti mokamas (nemokamas) teisines paslaugas asmenims, kuriems skirtos kardomosios priemonės.
Vadovaujantis SVĮ 7 straipsnio nuostatomis, pareiškėjui buvo suteikti nemokami skambučiai advokatams. Pareiškėjui pateiktame Kauno kalėjimo viršininko 2024-10-02 atsakyme Nr. SN-19-336 suimtajam buvo išsamiai paaiškinta teisinės pagalbos suteikimo tvarka.“
4.5. „Rašte minimu laikotarpiu nebuvo gauta nei raštiškų, nei žodinių pareiškėjo prašymų dėl teisinės literatūros ar kodeksų komentarų išdavimo, tačiau užregistruotas pareiškėjo 2025-04-08 prašymas Nr. NPS-19-4821 suteikti „LR Baudžiamojo kodeksas proceso I tomą“ ir „LR Bausmių vykdymo proceso kodekso I tomą“ […]. Pažymime, jog šie teisės aktai tomų neturi, juos turi tik kodeksų komentarai, t. y. ne oficialūs teisės aktai, todėl suimtajam paaiškinta, jog šiuo metu šių kodeksų komentarų Kauno kalėjime nėra, tačiau yra galimybė naudotis riboto interneto prieiga. Kauno kalėjime suimtiesiems taip pat yra sudarytos sąlygos kiekvieną savaitę pagal patvirtintą grafiką lankytis bibliotekoje. Pareiškėjas reguliariai lankosi bibliotekoje ir ima ne tik knygas, bet ir teisės aktus. Suimtojo bibliotekoje paimtos knygos ir teisinė literatūra yra fiksuojamos bibliotekos skaitytojo formuliare, jame yra užfiksuoti teisinės literatūros išdavimo faktai, kai kurios literatūros negrąžinimo faktai (kopija pridedama).“
4.6. „Suimtiesiems, įskaitant ir pareiškėją, yra sudarytos sąlygos pagal patvirtintą grafiką naudotis riboto interneto prieiga. Išvedimo grafikas bei galimų svetainių sąrašas yra pateiktas kameros informaciniame segtuve. Pareiškėjas į kompiuterių klasę pasinaudoti riboto interneto prieiga yra išvedamas pagal jo žodinį prašymą. Kauno kalėjimo darbuotojai neturi duomenų, kokiose svetainėse suimtasis lankėsi (lankosi), tačiau, atsižvelgiant į tai, kad pareiškėjas naudojasi riboto interneto prieiga, kurioje prieinamos įvairios interneto svetainės, susijusios su teisine ar kita aktualia informacija, (pvz., Teisės aktų registro, Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos, Teisės portalo, TEISIS ir kt.), konstatuotina, jog apie šią galimybę pareiškėjas žino.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo 7 straipsnio „Suimtųjų teisė gauti teisinę pagalbą“:
1 dalis – „Suimtieji turi teisę teisingumo ministro nustatyta tvarka nekliudomai susitikti, susirašinėti su savo gynėju ir jam skambinti. Susitikimų ir skambinimo kartų skaičius ir trukmė, laiškų kiekis neribojami.“
3 dalis – „Jeigu suimtasis pageidauja paskambinti gynėjui ar susirašinėti su savo gynėju, bet asmeninėje sąskaitoje neturi pinigų skambinimo išlaidoms apmokėti, vokams, pašto ženklams, rašymo priemonėms ir popieriui įsigyti, suimtojo prašymu laisvės atėmimo vietų įstaiga iš šios įstaigos lėšų sudaro sąlygas skambinti gynėjui ar aprūpina susirašinėti su gynėju būtinomis priemonėmis arba sudaro sąlygas į gynėją kreiptis elektroninių ryšių priemonėmis.“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau ir – VAĮ):
2 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“ 2 dalis – „Administracinė procedūra – pagal šį įstatymą viešojo administravimo subjekto atliekami privalomi veiksmai nagrinėjant skundą apie viešojo administravimo subjekto veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padarytą asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimą ir priimant dėl to administracinės procedūros sprendimą.“
3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais“:
„[…] 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais;
5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […].“
10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis:
„Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.“
14 straipsnis „Administracinio sprendimo apskundimas“ – „Asmuo turi teisę apskųsti viešojo administravimo subjekto priimtą administracinį sprendimą ar kitokį viešojo administravimo subjekto atsakymą į asmens prašymą ar skundą arba veiksmą (neveikimą), taip pat viešojo administravimo subjekto vilkinimą atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus šio įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo administracinio sprendimo ar atsakymo įteikimo (paskelbimo) asmeniui šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka dienos ar veiksmo (neveikimo) arba vilkinimo paaiškėjimo asmeniui dienos tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba kitų įstatymų, reglamentuojančių ginčų, kylančių iš administracinių teisinių santykių, nagrinėjimą, nustatyta tvarka išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, arba administraciniam teismui.“
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):
18 punktas – „Prašymai ar skundai, pateikti žodžiu, į kuriuos galima atsakyti arba kuriais galima išspręsti asmeniui rūpimus klausimus iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, institucijoje gali būti neregistruojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Asmenys, kurie kreipiasi su tokiais prašymais ar skundais, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, prašymą ar skundą priimančio institucijos darbuotojo sprendimu gali būti neidentifikuojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Į tokius prašymus ar skundus turi būti atsakoma iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną. Jeigu į žodžiu pateiktą prašymą ar skundą negalima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną, asmeniui turi būti sudaroma galimybė išdėstyti prašymą ar skundą raštu arba, jeigu institucija sudaro galimybę, priimti prašymą ar skundą žodžiu, užfiksuoti ir saugoti jo turinį panaudojant garso ar garso ir vaizdo nuotolinio perdavimo ir įrašymo priemones.“
30 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus Taisyklių 18 punkte nurodytus prašymus ar skundus, tvarkomi ir apskaitomi atitinkamame institucijos dokumentų registre, laikantis Lietuvos vyriausiojo archyvaro priimtų teisės aktų, reglamentuojančių dokumentų valdymą, reikalavimų.“
31 punktas – „Priėmus prašymą ar skundą asmeniui kreipiantis asmeniškai, asmens pageidavimu įteikiama, o jeigu prašymas ar skundas gautas per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą, kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis, paštu – asmens pageidavimu per 3 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo institucijoje dienos naudojant asmens nurodytą kontaktinę informaciją išsiunčiama pažyma (informacija) apie priimtus dokumentus.“
42 punktas – „Į prašymą ar skundą paprastai atsakoma tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas.“
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:
45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka. […]“.
47 punktas – „Atsakyme į prašymą ar skundą arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
- Laisvės atėmimo vietų įstaigos vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-444 (toliau – VTT) 41 punktas – „Laisvės atėmimo vietų įstaigoje, suimtiesiems ir nuteistiesiems prieinamose ir matomose vietose, skelbiamos suimtųjų ir nuteistųjų teisės, pareigos, jiems taikomi draudimai, dienotvarkė ir kita su suėmimo ar bausmių vykdymu susijusi aktuali informacija.“
- Lietuvos kalėjimų tarnybos kalėjimų Resocializacijos skyrių veiklos tvarkos aprašo (toliau – Aprašas):
5 punktas – „Suimtojo/nuteistojo priėmimo į kalėjimą tvarka:
5.1. kontaktinis pareigūnas, atsakingas už darbą su naujai atvykusiais laisvės atėmimo bausme nuteistais asmenimis, iki šie bus suskirstyti į gyvenamąsias patalpas (kameras), veda pokalbį, kurio metu:
[…]
5.1.7. priima prašymus, skundus;
5.1.8. pateikia daugiau informacijos apie bausmės atlikimo tvarką, nuteistojo teises, pareigas, draudimus (įteikia atmintinę su šia informacija), atsako į klausimus, užsienio šalies piliečiui papildomai suteikia informacijos apie ryšių palaikymo galimybes su jo šalies diplomatinėmis atstovybėmis ir konsulinėmis įstaigomis. Nuteistasis, pasirašydamas Individualaus darbo su nuteistuoju knygelėje (toliau – Knygelė) (1 priedas), patvirtina, kad nurodyta informacija jam suteikta.“
6 punktas – „Kontaktinio pareigūno veiksmai suimtąjį/nuteistąjį paskyrus į gyvenamąją patalpą (kamerą):
[…]
6.2. veda pokalbį, kurio metu supažindina jį su teisės aktais, reglamentuojančiais suėmimo, arešto arba laisvės atėmimo bausmės vykdymą, atsako į suimtojo/nuteistojo klausimus, išsiaiškina jam kylančius sunkumus ar problemas“.
21 punktas – „Kontaktinis pareigūnas:
[…]
21.4. suimtojo/nuteistojo pateiktus išsiųsti laiškus adresuotus gynėjui (advokatui ar advokato padėjėjui), valstybės ir savivaldybių institucijoms ir tarptautinėms organizacijoms, kurių jurisdikciją ar kompetenciją priimti Lietuvoje bausmes atliekančių nuteistųjų pareiškimus yra pripažinusi Lietuvos Respublika, apskaito specialiame žurnale ir duoda suimtajam/nuteistajam pasirašyti“.
90 punktas – „Suimtojo/nuteistojo naudojimasis riboto interneto prieiga (toliau – RIP) organizuojamas sudarant grafiką.“
91 punktas – „Suimtasis/nuteistais apie pageidavimą pasinaudoti RIP kalėjimo kontaktiniam pareigūnui praneša žodžiu arba raštu, nurodydamas pageidaujamą pasinaudojimo RIP datą, laiką ir trukmę.“
94 punktas – „Suimtajam/nuteistajam suteikiama galimybė RIP naudotis nuo 30 iki 60 min.“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas nurodė, kad Kauno kalėjimo administracijai sausio mėnesį jis įteikė tris prašymus, tačiau į nė vieną iš jų negavo atsakymo. Pareiškėjas įteikė prašymą, kad jam būtų pateikti Baudžiamojo proceso kodekso ir Bausmių vykdymo kodekso komentarai, tačiau jo prašymas nebuvo tenkintas. Pareiškėjas taip pat įteikė prašymą dėl teisinės pagalbos suteikimo, tačiau jokios pagalbos nesulaukė.
- Iš Skundo tyrimui LKT pateiktos informacijos matyti:
– Pareiškėjas Kauno kalėjimo administracijai 2025 m. sausio mėn. pateikė 16 prašymų ir (ar) skundų. Jie visi buvo užregistruoti Dokumentų valdymo bendrojoje informacinėje sistemoje. Pareiškėjo prašymai buvo įvykdyti iš karto (higienos priemonių išdavimas, leidimas paskambinti ir pan.) arba atsakymai buvo pateikti raštu.
– Pareiškėjas dėl teisinės informacijos į Kauno kalėjimo administraciją kreipėsi 2024 m. rugsėjo 24 d. su prašymu, į šį prašymą atsakymas pateiktas 2024 m. spalio 2 d.; atsakyme buvo išsamiai paaiškintos teisinės pagalbos teikimo galimybės ir tvarka. Pareiškėjas 2025 m. balandžio 8 d. įteikė prašymą dėl Baudžiamojo proceso ir Bausmių vykdymo kodeksų (kodeksų komentarų) išdavimo, jam žodžiu buvo paaiškinta, jog šiuo metu kodeksų komentarų Kauno kalėjimas neturi, Pareiškėjas buvo informuotas apie galimybę naudotis riboto interneto prieiga.
– Resocializacijos skyriaus socialinė darbuotoja Pareiškėjui 2025 m. sausio 20 d. įteikė dokumentų blankus dėl antrinės teisinės pagalbos gavimo. Pareiškėjas yra kreipęsis į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą.
– Pareiškėjas lankosi kalėjimo bibliotekoje, kur skaito bei pasiima į kamerą ir teisinės literatūros. Jis taip pat žino apie galimybę naudotis riboto interneto prieiga ir ja naudojasi.
- Vadovaujantis VAĮ, prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant suteikti administracinę paslaugą, priimti administracinį sprendimą arba atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisykles tvirtina Vyriausybė.
Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą atsakymus į prašymus viešojo administravimo subjektas parengia atsižvelgdamas į jo turinį, t. y. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma priimant administracinį sprendimą ir su juo supažindinant prašymą pateikusį asmenį; į kitus prašymus atsakoma laisva forma arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys. Pažymėtina, kad atsakymus į gautus prašymus viešojo administravimo subjektas turi pateikti per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo institucijoje dienos.
Visi įstaigose gauti prašymai ir skundai turi būti tvarkomi ir apskaitomi atitinkamame institucijos dokumentų registre. Priėmus prašymą ar skundą, asmeniui kreipiantis asmeniškai, asmens pageidavimu įteikiama pažyma (informacija) apie priimtus dokumentus.
LKT Seimo kontrolierei paaiškino, kad atsakingas kalėjimo Resocializacijos skyriaus specialistas priima suimtųjų, nuteistųjų prašymus ir skundus, juos registruoja Dokumentų valdymo sistemos priemonėmis ir nukreipia tolesniam vykdymui. Nuteistajam ar suimtajam pageidaujant, priėmus rašytinį prašymą (pareiškimą) ar skundą, įteikiama pažyma (informacija) apie priimtus dokumentus. Vadovaujantis Aprašo 24.1 papunkčiu, specialiame žurnale apskaitomi ir registruojami, duodant suimtajam (nuteistajam) pasirašyti tik laiškai, adresuoti gynėjui (advokatui ar advokato padėjėjui), valstybės ir savivaldybių institucijoms
ir tarptautinėms organizacijoms. Teisės aktai nereglamentuoja ir neįpareigoja visų skundų, prašymų registruoti popieriniuose žurnaluose, o užregistravus – pateikti pasirašyti suimtajam žurnale, todėl tai nėra daroma ir Kauno kalėjime.
Tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2025 m. sausio mėnesį kalėjimo administracijai įteikė 16 prašymų ir skundų, į visus buvo pateikti atsakymai arba prašymuose nurodyti klausimai buvo iš karto išspręsti (įvykdyti). Atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjas nenurodė, į kuriuos tris prašymus atsakymų nesulaukė, nėra objektyvių galimybių patvirtinti jo teiginių dėl negautų atsakymų. Priešingai, iš Skundo tyrimo metu gautos informacijos galima konstatuoti, kad atsakyta buvo į visus prašymus (arba jie įvykdyti).
- Vadovaujantis Suėmimo vykdymo įstatymo nuostatomis, suimtųjų teisė gauti teisinę pagalbą suprantama kaip teisė nekliudomai susitikti, susirašinėti su savo gynėju ir jam skambinti.
Apraše numatyta, kad kontaktinis pareigūnas, suimtąjį (nuteistąjį) paskyrus į gyvenamąją patalpą (kamerą), veda su juo pokalbį. Pokalbio metu pareigūnas supažindina jį su teisės aktais, reglamentuojančiais suėmimo, arešto arba laisvės atėmimo bausmės vykdymą, atsako į suimtojo (nuteistojo) klausimus, išsiaiškina jam kylančius sunkumus ar problemas.
Tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas kreipėsi į Kauno kalėjimo administraciją dėl teisinės pagalbos teikimo. Pareiškėjui buvo išsamiai paaiškinta, kad pareigūnai neteikia teisinių konsultacijų, todėl šiais klausimais jis turėtų kreiptis į advokatus. Pareiškėjas buvo informuotas apie galimybę gauti nemokamą teisinę pagalbą kreipiantis į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą. Iš Seimo kontrolierei pateiktos informacijos matyti, kad Pareiškėjas kreipėsi į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą, taip pat pokalbio su kontaktiniu pareigūnu metu jam buvo įteiktos dokumentų formos, reikalingos teikiant prašymą dėl nemokamos teisinės pagalbos gavimo. Iš pateiktos informacijos taip pat matyti, kad Pareiškėjas prašė leisti paskambinti savo advokatui ir ši galimybė jam buvo sudaryta.
Tyrimo metu taip pat nustatyta, kad Pareiškėjas kreipėsi į administraciją su prašymu gauti tam tikrų kodeksų komentarus, tačiau jo prašymas nebuvo patenkintas, nes prašomos literatūros administracija tuo metu neturėjo. Iš Seimo kontrolierei pateiktos informacijos nustatyta, kad Pareiškėjas reguliariai lankosi bibliotekoje ir ima ne tik grožinės literatūros knygas, bet ir teisės aktus bei teisinę literatūrą. Pareiškėjo bibliotekos kortelėje užfiksuota, kad jis iš bibliotekos jau buvo ėmęs prašomų kodeksų komentarus. LKT informavo, kad Pareiškėjui ne kartą buvo paaiškinta ir priminta, kad visą teisinę ir kitą aktualią informaciją jis gali rasti ir naudodamasis riboto interneto prieiga, ir šia galimybe suimtasis naudojasi.
Įvertinus šias nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Pareiškėjui buvo suteikta reikiama ir išsami informacija apie galimybę gauti teisinę pagalbą, sudaryta galimybė lankytis bibliotekoje, naudotis riboto interneto prieiga, todėl nėra pagrindo teigti, kad teisė gauti informaciją ir teisė gauti teisinę pagalbą buvo apribotos.
- Apibendrinant visas nustatytas aplinkybes konstatuotina, kad Pareiškėjo prašymai yra registruojami ir į juos yra teikiami atsakymai, Pareiškėjui suteikta informacija apie teisinės pagalbos gavimo galimybes, sudarytos sąlygos lankytis bibliotekoje ir naudotis riboto interneto prieiga, todėl Pareiškėjo Skundo teiginiai tyrimo metu nebuvo patvirtinti ir Skundas atmestinas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su skundų ir prašymų registravimu ir nagrinėjimu, teisės gauti informaciją neužtikrinimu, atmesti.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė