PAŽYMA DĖL X IR Y SKUNDO PRIEŠ VALSTYBĖS SIENOS APSAUGOS TARNYBĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2023/1-841 |
---|---|
Data | 2023-11-20 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X IR Y SKUNDO PRIEŠ VALSTYBĖS SIENOS APSAUGOS TARNYBĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Milda Vainiutė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. rugpjūčio 16 d. gavo X ir Y (toliau – Pareiškėjai, užsieniečiai), atstovaujamų advokato R. S., skundą dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – VSAT) pareigūnų veiksmų (neveikimo) galimai neužtikrinant teisės gauti informaciją suprantama kalba, neužtikrinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo, neleidžiant bendrauti su artimaisiais ir advokatu (toliau – Skundas).
- Pareiškėjai Skunde nurodo:
2.1. 2023 m. rugpjūčio 8 d. Pareiškėjai buvo sulaikyti Lietuvos pasienyje. Sulaikymo metu iš jų buvo paimti telefonai, nepaaiškinta, kodėl jie sulaikomi ir kokių veiksmų turi imtis. 2023 m. rugpjūčio 10 d. buvo priimti sprendimai dėl jų apgyvendinimo, tačiau nebuvo leista susisiekti su artimaisiais ir advokatu, nebuvo informuoti, kuo yra kaltinami ir kuriam laikotarpiui yra sulaikomi.
2.2. Pareiškėjai negalėjo pateikti prieglobsčio prašymų, nebuvo suteiktos vertėjo paslaugos.
2.3. Pareiškėjai turi sveikatos problemų ir reikalinga nuolatinė medicininė priežiūra, tačiau tokios pagalbos nesulaukė.
- Pareiškėjai Seimo kontrolierės prašo išnagrinėti jų Skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. rugsėjo 12 d. raštu Nr. 4D-2023/1-562/3D-1899 kreipėsi į VSAT, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
Seimo kontrolierių įstaigoje 2023 m. rugsėjo 26 d. gautas VSAT raštas Nr. 21-14-1975, kuriuo paaiškinama:
4.1. „Neteisėtai į Lietuvos Respubliką patekusius bei neteisėtai joje esančius Kubos piliečius X ir Y (toliau – pareiškėjai) VSAT pareigūnai nustatė 2023 m. rugpjūčio 8 d. vakare“.
4.2. „Atvykimo į Lietuvos Respubliką aplinkybėms išaiškinti ir teisinei padėčiai nustatyti pareiškėjai buvo apgyvendinti VSAT Užsieniečių registracijos centre VSAT Užsieniečių registracijos centro viršininko 2023 m. rugpjūčio 10 d. priimtais sprendimais (sprendimų kopijos pridedamos), su kuriais pareiškėjai buvo supažindinti pasirašytinai. Pareiškėjai taip pat pasirašytinai buvo supažindinti su jų teisėmis ir pareigomis, apgyvendinimo pagrindu, apgyvendinimo vietos vidaus tvarkos taisyklėmis“.
4.3. „VSAT vado 2018 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. 4-143 patvirtintų Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklių […] (toliau – VTT) 16.3 papunktyje numatyta, kad naujai atvykusiam į VSAT Užsieniečių registracijos centrą užsieniečiui suprantama kalba pasiūloma paskambinti iš asmeninio / nevyriausybinių organizacijų / tarnybinio mobiliojo telefono ir pranešti apie save artimiesiems (šeimos nariams), teisėtiems atstovams ar institucijoms. Pareiškėjams 2023 m. rugpjūčio 11 d. buvo suteikta galimybė telefonu susisiekti su giminėmis bei susitikti su teisėtu atstovu.“
4.4. „Vadovaujantis VTT 18.3 papunkčiu visiems naujai atvykusiems į VSAT Užsieniečių registracijos centrą užsieniečiams yra atliekama pirminė medicininė apžiūra bei suteikiama pirminė psichologinė pagalba. Pareiškėją X pirmą kartą šeimos gydytojas apžiūrėjo 2023 m. rugpjūčio 9 d., vėliau buvo konsultuota 2023 m. rugpjūčio 14, 16, 18 ir 23 d. Pastaruoju metu savijauta pagerėjo, naujų nusiskundimų neturėjo. Pareiškėjas Y pirmą kartą apžiūrėtas 2023 m. rugpjūčio 14 d., iš karto turėjo nusiskundimų dėl psichologinės būklės, buvo paskirtas gydymas, sutiko nuvykti į gydymo įstaigą konsultuotis su psichiatru. Po pirmos šeimos gydytojo apžiūros naujų nusiskundimų neturėjo, laukė psichiatro konsultacijos. Psichiatro konsultacija pareiškėjui buvo suteikta „A“ klinikose 2023 m. rugsėjo 18 d. VSAT Užsieniečių registracijos centre asmens pažeidžiamumo vertinimas atliekamas vadovaujantis Užsieniečių, turinčių ypatingų poreikių, identifikavimo, apgyvendinimo bei pagalbos jiems teikimo Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centre tvarkos aprašu, patvirtintu VSAT vado 2016 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 4-597 (nauja redakcija VSAT vado 2020 m. balandžio 10 d. įsakymas Nr. 4-153). Vadovaujantis šiuo tvarkos aprašu pareiškėjas Y buvo priskirtas pažeidžiamų asmenų grupei (dokumento kopija pridedama).“
4.5. „Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – UTPĮ) 140¹² straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad kai yra įvesta karo padėtis, nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio užsieniečių antplūdžio, užsienietis prašymą suteikti prieglobstį gali pateikti: 1) pasienio kontrolės punktuose ar tranzito zonose – VSAT; 2) Lietuvos Respublikos teritorijoje – Migracijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas) arba VSAT; 3) užsienio valstybėje – per užsienio reikalų ministro nurodytas Lietuvos Respublikos diplomatines atstovybes ar konsulines įstaigas. UTPĮ 65 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad jeigu yra požymių, kad sulaikymo vietoje, pasienio kontrolės punkte ar tranzito zonoje esantis užsienietis gali pageidauti kreiptis dėl prieglobsčio, tokiam užsieniečiui jam suprantama kalba pateikiama informacija apie šią teisę ir taikytinas procedūras. Atkreipiame dėmesį, kad pareiškėjai buvo nustatyti išvykstant iš Lietuvos Respublikos maršrutiniu autobusu Ryga–Roterdamas. Bilietus buvo įsigiję iš Rygos (Latvijos Respublikos) į Varšuvą (Lenkijos Respubliką), o jų kelionės tikslas buvo Ispanija, kur jau 10 metų gyvena pareiškėjos X dukra. Pirmų apklausų metu nei vienas iš pareiškėjų neišreiškė noro kreiptis dėl prieglobsčio Lietuvoje, abu nurodė, kad vyko į Ispaniją ieškotis darbo, o pareiškėja X išreiškė pageidavimą grįžti į kilmės šalį (apklausų protokolų kopijos pridedamos). Tyrimo metu pas pareiškėjus buvo rasti ir bilietai iš Tartu (Estijos Respublikos) į Rygą (Latvijos Respubliką) (bilietų kopijos pridedamos). Gyvendami VSAT Užsieniečių registracijos centre pareiškėjai naudojosi jiems suteiktomis teisėmis bei kreipėsi dėl prieglobsčio suteikimo Lietuvoje.“
4.6. „Prieglobsčio prašymus pareiškėjai VSAT Užsieniečių registracijos centro pareigūnams pateikė 2023 m. rugpjūčio 16 d.“
4.7. „Sprendimai dėl pareiškėjų apgyvendinimo VSAT Užsieniečių registracijos centre, iki bus priimtas sprendimas dėl jų teisinės padėties, bet ne ilgiau kaip iki 2023 m. rugpjūčio 19 d., buvo priimti vadovaujantis 2023 m. balandžio 26 d. įsigaliojusiomis UTPĮ 1408 straipsnio 3 dalies nuostatomis, kur numatyta, kad užsieniečius, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, VSAT sprendimu VSAT laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, VSAT, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, bei VSAT vado 2023 m. liepos 26 d. įsakymu Nr. 4-288 „Dėl Sprendimo dėl užsieniečio laikino apgyvendinimo pavyzdinės formos patvirtinimo“. Pareiškėjai pasirašytinai buvo supažindinti su šiais jų atžvilgiu priimtais sprendimais, kuriuose buvo nurodyta ir šių sprendimų apskundimo tvarka.“
4.8. „Pareiškėjams pateikus prieglobsčio prašymus, 2023 m. rugpjūčio 16 d. Migracijos departamentas priėmė sprendimus įleisti pareiškėjus į Lietuvos Respubliką bei taikyti procedūrą – nustatyti valstybę, atsakingą už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą (pažymų kopijos pridedamos). 2023 m. rugpjūčio 17 d. Migracijos departamentas priėmė sprendimus apgyvendinti pareiškėjus VSAT (sprendimų kopijos pridedamos). Atsižvelgiant į tai, kad Migracijos departamentas pareiškėjų atžvilgiu priėmė sprendimus taikyti procedūrą – nustatyti valstybę, atsakingą už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą, VSAT, įvertinusi visas aplinkybes, susijusias su pareiškėjų perdavimo kitai valstybei narei galimybėmis, Migracijos departamentui priėmus sprendimus dėl kitos valstybės narės atsakomybės už pareiškėjų prieglobsčio prašymo nagrinėjimą, kreipėsi į teismą dėl pareiškėjų sulaikymo (teikimų kopijos pridedamos). Vilniaus regiono apylinkės teismas 2023 m. gegužės 18 d. priėmė sprendimus skirti pareiškėjams alternatyvią sulaikymui priemonę – apgyvendinti VSAT, netaikant judėjimo laisvės apribojimo, iki 2023 m. lapkričio 17 d., bet ne ilgiau, nei bus priimti sprendimai dėl jų teisinės padėties (teismo sprendimų kopijos pridedamos). Šiuo metu pareiškėjai yra prieglobsčio prašytojai, jie teismo sprendimu apgyvendinti VSAT Užsieniečių registracijos centre be judėjimo laisvės apribojimų.“
4.9. „Pareiškėjai pasinaudojo UTPĮ 140⁸ skyriaus 9 dalyje numatyta galimybe apskųsti teismui VSAT Užsieniečių registracijos centro viršininko priimtus sprendimus dėl laikino apgyvendinimo, nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje“.
4.10. Seimo kontrolierei buvo pateikta informacija, patvirtinanti, kad pirminė užsieniečių apklausa vyko dalyvaujant vertėjui. VSAT Užsieniečių registracijos centre užsieniečiai užpildė ispanų (Kubos Respublikos valstybine) kalba jiems pateiktą apklausos anketą, ispanų kalba jiems buvo pateikta informacija apie jų teises ir pareigas. Užsieniečiai buvo supažindinti su sprendimais dėl sulaikymo, apgyvendinimo, tai patvirtino vertėjas savo parašu. Užsieniečius su Migracijos departamento sprendimais dėl jų prieglobsčio prašymų nagrinėjimo ir apgyvendinimo supažindino jų advokatas.
4.11. Seimo kontrolierei buvo pateikta VSAT Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus vyriausiosios specialistės 2023 m. rugpjūčio 23 d. tarnybinio pranešimo dėl Kubos Piliečio Y įtraukimo į pažeidžiamų asmenų sąrašą kopija. Šiame tarnybiniame pranešime nurodoma, kad nuo 2023 m. rugpjūčio 9 d. Užsieniečių registracijos centre yra apgyvendintas Kubos pilietis Y. Vadovaujantis Užsieniečių, turinčių ypatingų poreikių, identifikavimo, apgyvendinimo bei pagalbos jiems teikimo Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centre tvarkos aprašu, patvirtintu VSAT vado 2016 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 4-597, Užsieniečių registracijos centro Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus darbuotojai, teikiantys psichologinę, socialinę pagalbą, bei centro šeimos gydytojas nustatė, kad Y yra įtraukiamas į pažeidžiamų asmenų sąrašą. Minėtas asmuo yra priskiriamas pažeidžiamai grupei – Psichikos sutrikimų turintys arba psichikos liga sergantys asmenys. Šiame tarnybiniame pranešime nurodomos rekomendacijos dėl asmenų individualių poreikių tenkinimo ir specialiųjų procesinių garantijų taikymo.
4.12. VSAT 2023 m. lapkričio 16 d. Seimo kontrolierę papildomai informavo, kad užsieniečių telefonai buvo iš jų paimti rugpjūčio 10 d., grąžinti rugpjūčio 14 d. Užsieniečiai 2023 m. rugpjūčio 11 d. artimiesiems skambino naudodamiesi advokato telefonu.
Tyrimui reikšmingų teisės aktų nuostatos
- Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/33/ES, priimtos 2013 m. birželio 26 d.:
11 straipsnis – „1. Sulaikytų prašytojų, kurie yra pažeidžiami asmenys, sveikatai, įskaitant psichinę sveikatą, nacionalinės valdžios institucijos turi skirti išskirtinį dėmesį. Jeigu sulaikomi pažeidžiami asmenys, valstybės narės užtikrina nuolatinę stebėseną ir tinkamą paramą, atsižvelgiant į jų ypatingą padėtį, įskaitant jų sveikatą.“
19 straipsnis – „1. Valstybės narės užtikrina, kad prašytojams būtų suteikta reikalinga sveikatos priežiūra, į kurią įeina bent jau pirmoji medicinos pagalba ir būtiniausias gydymas ligų ir rimtų psichikos sutrikimų atveju. 2. Valstybės narės specialių priėmimo poreikių turintiems prašytojams suteikia būtiną medicinos ar kitokią pagalbą, įskaitant prireikus tinkamą psichinės sveikatos priežiūrą.“
21 straipsnis – „Valstybės narės atsižvelgia į specifinius pažeidžiamų asmenų, pavyzdžiui, nepilnamečių, nelydimų nepilnamečių, žmonių su negalia, vyresnio amžiaus žmonių, nėščių moterų, nepilnamečius vaikus turinčių vienišų tėvų, prekybos žmonėmis aukų, sunkiai sergančių, psichikos sutrikimų turinčių asmenų, taip pat asmenų, kurie patyrė kankinimus, išprievartavimą arba kitokias sunkaus psichologinio, fizinio arba seksualinio smurto formas, pavyzdžiui, moterų lyties organų žalojimo aukų, poreikius nacionalinės teisės aktuose, kuriais įgyvendinama ši direktyva.“
22 straipsnis – „1. Siekdamos veiksmingai įgyvendinti 21 straipsnį, valstybės narės vertina, ar prašytojas yra specialių priėmimo poreikių turintis prašytojas. Valstybės narės taip pat nurodo tokių poreikių pobūdį. Tas vertinimas pradedamas per pagrįstą laikotarpį nuo tada, kai paprašoma tarptautinės apsaugos, ir gali būti įtraukiamas į galiojančias nacionalines procedūras. Valstybės narės užtikrina, kad tie specialūs priėmimo poreikiai būtų tenkinami taip pat atsižvelgiant į šios direktyvos nuostatas, jeigu jie išaiškėja vėlesniu prieglobsčio procedūros etapu. Valstybės narės užtikrina, kad specialių priėmimo poreikių turintiems prašytojams teikiant pagalbą pagal šią direktyvą būtų atsižvelgiama į jų specialius priėmimo poreikius per visą prieglobsčio procedūrą ir būtų tinkamai stebima jų padėtis.“
- Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau ir – UTPĮ):
65 straipsnis – „Užsienietis turi teisę kreiptis ir gauti prieglobstį Lietuvos Respublikoje šio Įstatymo nustatyta tvarka. Jeigu yra požymių, kad sulaikymo vietoje, pasienio kontrolės punkte ar tranzito zonoje esantis užsienietis gali pageidauti kreiptis dėl prieglobsčio, tokiam užsieniečiui jam suprantama kalba pateikiama informacija apie šią teisę ir taikytinas procedūras.“
1408 straipsnis – „3. […] Užsieniečius, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, taip pat užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leidžiama laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų, kad gautų minėtas paslaugas ar įsigytų maisto produktų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas paslaugų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika. 4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, išskyrus Pabėgėlių priėmimo centrą, sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo iš laikino apgyvendinimo vietų tvarką nustato vidaus reikalų ministras. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo Pabėgėlių priėmimo centre sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.“
- 7. Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų VSAT vado 2018 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. 4-143:
16 punktas – „Priimdamas naujai atvykusį ar pristatytą užsienietį, centro budėtojas:
16.1. vadovaudamasis Aprašo 17 punkte nustatyta tvarka susipažindina jį su centro taisyklėmis. Centro budėtojas apie supažindinimą pažymi centre gyvenančių užsieniečių supažindinimo su vidaus tvarkos taisyklėmis apskaitos žurnale, kuriame pasirašo užsienietis;
16.2. pateikia užsieniečiui suprantama kalba apgyvendinamo užsieniečio apklausos anketą pildymui (1 priedas). Tais atvejais, kai pareigūnas neturi galimybės pateikti užsieniečiui jam suprantama kalba atvykusio užsieniečio anketą, per 15 kalendorinių dienų nuo užsieniečio apgyvendinimo centre atvykusio asmens anketa pateikiama pildymui jam suprantama kalba;
16.3. užsieniečiui suprantama kalba pasiūloma atlikti skambutį iš asmeninio / nevyriausybinių organizacijų / tarnybinio mobiliojo telefono, kad praneštų apie save artimiesiems (šeimos nariams), teisėtiems atstovams ar institucijoms.“
17 punktas – „Užsieniečiui atvykus į centrą, atliekama jo medicininė apžiūra, socialinė apklausa ir jam teikiama pirminė individuali psichologinė konsultacija. Priėmimo bei tolesnio bendravimo su užsieniečiu metu per jo buvimo centre laikotarpį siekiama nustatyti, ar asmuo priklauso pažeidžiamų asmenų grupei. Darbas su pažeidžiamais asmenimis vykdomas vadovaujantis tarnybos vado 2016 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 4-597 „Dėl Užsieniečių, turinčių specialiųjų poreikių identifikavimo, apgyvendinimo ir pagalbos jiems teikimo Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centre tvarkos aprašo patvirtinimo“.“
18 punktas – „Naujai į centrą atvykę ar pristatyti užsieniečiai apgyvendinami karantino patalpose užsieniečių priėmimo pastate (toliau – UPP), o nesant laisvų vietų centro budėtojas sprendžia dėl užsieniečio laikinos gyvenamosios vietos centre. Centro darbuotojų pirminiai veiksmai apgyvendinant užsienietį karantino patalpose:
18.1. po registracijos ir apžiūros esant būtinumui užsienietis palydimas į sanitarinę švaryklą, kurioje atliekamos švarinimo procedūros. Esant poreikiui, atliekama užsieniečio rūbų ir kitų asmeninių daiktų dezinfekcija, išduodami pakaitiniai drabužiai ir avalynė. Švarinimo procedūrų eigą kontroliuoja centro Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus (toliau – PSOS) dezinfekuotojas arba jį
pavaduojantis PSOS darbuotojas (jų darbo metu), jei užsienietis pristatomas po darbo valandų ar poilsio ir švenčių dienomis – artimiausią darbo dieną;
18.2. po švarinimo procedūrų užsienietis palydimas į jam paskirtas karantino patalpas. Karantino patalpose kiekvienam užsieniečiui priskiriama lova su minkštu inventoriumi (čiužiniu, patalynės komplektu ir dviem rankšluosčiais), išduodama asmens higienos priemonių ir raktų nuo spintelių komplektas;
18.3. Šeimos gydytojo kabineto (toliau – ŠGK) darbo metu UPP medicininės paskirties patalpose atliekama pirminė užsieniečio medicininė apžiūra, suteikiama pirminė psichologinė pagalba bei užsieniečiui nustatomas karantino laikotarpis. Jei užsienietis pristatomas po darbo valandų, apžiūra atliekama artimiausią darbo dieną. Apžiūrą atlieka ŠGK medicinos personalas;
18.4. karantino laikotarpiu užsieniečiams atliekami procesiniai veiksmai, susiję su jų teisine padėtimi, teikiamos pagrindinės socialinės paslaugos (konsultavimo, maitinimo, medicininio aptarnavimo) bei psichologinė pagalba. Iš dalies ribojamos socialinio užimtumo veiklos. Procesinius veiksmus, susijusius su teisine užsieniečių padėtimi, atlieka centro Tyrimų skyriaus pareigūnai. Socialines paslaugas teikia PSOS socialiniai darbuotojai, o psichologinę pagalbą – PSOS arba nevyriausybinių organizacijų psichologai.“
26 punktas – „Užsieniečiams, kurių judėjimo laisvė apribota teismo sprendimu, papildomai draudžiama: […]
26.6. turėti garso, vaizdo įrašymo prietaisus, elektroninio ryšio priemones;
26.7. fotoaparatus, vaizdo ir kino kameras, vaizdo medžiagas […].“
- 8. Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuostatų, patvirtintų VSAT vado 2007 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 4-1220, 7 punktas – „Centro uždaviniai:1. organizuoti užsieniečių priėmimą, laikymą bei apgyvendinimą centre, užtikrinti nustatytas apgyvendinimo sąlygas ir sulaikytų užsieniečių judėjimo laisvės apribojimą; 7.2. atlikti veiksmus siekiant nustatyti sulaikytų ir apgyvendintų užsieniečių asmens tapatybę, pilietybę ir atvykimo į Lietuvos Respubliką aplinkybes; 7.3. pagal kompetenciją atlikti pirminius veiksmus, susijusius su prieglobsčio prašymo pateikimu; 7.4. organizuoti priimtų sprendimų dėl sulaikytų ir apgyvendintų užsieniečių išsiuntimo ar grąžinimo vykdymą ir vykdyti šiuos sprendimus; 7.5. organizuoti ir / ar dalyvauti jungtiniuose skrydžiuose siekiant išsiųsti ir / ar grąžinti trečiųjų šalių piliečius iš dviejų ar daugiau Europos Sąjungos valstybių narių teritorijos ir teikti su tuo susijusią informaciją kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms.“
- Užsieniečių, turinčių ypatingų poreikių, identifikavimo, apgyvendinimo bei pagalbos jiems teikimo Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centre tvarkos aprašo, patvirtinto VSAT vado 2016 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 4-597, (nauja redakcija VSAT vado 2020 m. balandžio 10 d. įsakymas Nr. 4-153):
5 punktas – „5. Užsieniečiui atvykus į centrą per 2 savaites nuo apgyvendinimo dienos atliekami veiksmai: 5.1. socialinių poreikių vertinimas. Vertinant užsieniečio socialinius poreikius, atliekama užsieniečio socialinė apklausa. Socialinę apklausą atlieka centro Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus (toliau – PSOS) darbuotojai, teikiantys socialinę pagalbą centre; 5.2. sveikatos būklės patikrinimas. Sveikatos būklės patikrinimą atlieka centro PSOS Šeimos gydytojo kabineto šeimos gydytojas (toliau – šeimos gydytojas); 5.3. teikiama pirminė psichologinė konsultacija, kurią atlieka centro PSOS darbuotojas, teikiantis psichologinę pagalbą centre.“
6 punktas – „6. Priėmimo bei tolesnio bendravimo su užsieniečiu metu per jo buvimo centre laikotarpį siekiama nustatyti, ar asmuo priklauso pažeidžiamų asmenų grupei, įvertinti asmens socialinius įgūdžius, socialinius ryšius, psichologinę būklę, individualius poreikius ir sveikatos būklę. Esant būtinumui, pažeidžiamumo vertinimo procedūrai kviečiami dalyvauti kitų institucijų kompetentingi specialistai.“
7 punktas – „7. Identifikavus pažeidžiamą asmenį, jis įtraukiamas į pažeidžiamų asmenų sąrašą (1 priedas), kurį sudaro, keičia ir papildo centro PSOS darbuotojai, teikiantys socialinę ir psichologinę pagalbą, bei šeimos gydytojas.“
8 punktas – „Atliekant užsieniečio sveikatos būklės patikrinimą ir nustačius, kad asmuo priklauso pažeidžiamų asmenų grupei, šeimos gydytojas praneša apie tai centro PSOS darbuotojams, teikiantiems socialinę ir psichologinę pagalbą.“
9 punktas – „Centro Tyrimų ir Apsaugos skyrių pareigūnai, įtarę, kad asmuo gali priklausyti pažeidžiamų asmenų grupei, informuoja apie tai centro PSOS darbuotojus, teikiančius socialinę ir psichologinę pagalbą, arba šeimos gydytoją“.
Tyrimo išvados
- Pareiškėjų atstovas Skunde Seimo kontrolierei pranešė, kad VSAT pareigūnai užsieniečių sulaikymo metu paėmė jų telefonus, nepaaiškino, kodėl jie sulaikomi ir kokių veiksmų turi imtis. Priėmus sprendimą dėl užsieniečių apgyvendinimo, nebuvo leista susisiekti su artimaisiais ir advokatu, nebuvo informuoti, kuo yra kaltinami ir kuriam laikotarpiui yra sulaikomi. Pareiškėjai negalėjo pateikti prieglobsčio prašymų, nebuvo suteiktos vertėjo paslaugos, nesulaukė medikų apžiūros.
- Skundo tyrimo metu nustatyta:
– Užsieniečiai buvo sulaikyti 2023 m. rugpjūčio 8 d. vakare ir pristatyti į Kalvarijos pasienio užkardą. 2023 m. rugpjūčio 9 d. užsieniečiai, dalyvaujant vertėjui, buvo apklausti, užpildant anketas. VSAT Užsieniečių registracijos centro viršininkas 2023 m. rugpjūčio 10 d. priėmė sprendimus dėl užsieniečių apgyvendinimo VSAT Užsieniečių registracijos centre, su sprendimais užsieniečiai buvo supažindinti pasirašytinai. Užsieniečiai taip pat pasirašytinai jiems suprantama kalba buvo supažindinti su jų teisėmis ir pareigomis, apgyvendinimo vietos vidaus tvarkos taisyklėmis.
– Pareiškėjams 2023 m. rugpjūčio 11 d. buvo suteikta galimybė telefonu susisiekti su giminėmis bei susitikti su jų atstovu.
– X pirmą kartą šeimos gydytojas apžiūrėjo 2023 m. rugpjūčio 9 d., vėliau ji buvo konsultuota 2023 m. rugpjūčio 14, 16, 18 ir 23 d. Y pirmą kartą apžiūrėtas 2023 m. rugpjūčio 14 d., turėjo nusiskundimų dėl psichologinės būklės, jam buvo paskirtas gydymas, užsienietis sutiko nuvykti į gydymo įstaigą konsultuotis su psichiatru. Psichiatro konsultacija užsieniečiui buvo suteikta 2023 m. rugsėjo 18 d.
– Užsienietis Y buvo priskirtas pažeidžiamų asmenų grupei.
– Pirmų apklausų metu nei vienas iš užsieniečių neišreiškė noro kreiptis dėl prieglobsčio Lietuvoje, abu nurodė, kad vyko į Ispaniją pas gimines ieškotis darbo, o pareiškėja X išreiškė pageidavimą grįžti į kilmės šalį. Gyvendami VSAT Užsieniečių registracijos centre užsieniečiai 2023 m. rugpjūčio 16 d. pateikė prieglobsčio prašymus.
– Užsieniečiams pateikus prieglobsčio prašymus, 2023 m. rugpjūčio 16 d. Migracijos departamentas priėmė sprendimus įleisti Pareiškėjus į Lietuvos Respubliką bei taikyti procedūrą – nustatyti valstybę, atsakingą už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą.
– Informacijos gavimo metu pareiškėjai buvo laikomi prieglobsčio prašytojais, jie teismo sprendimu apgyvendinti VSAT Užsieniečių registracijos centre be judėjimo laisvės apribojimų.
- Vadovaujantis VSAT nuostatais, VSAT veiklos tikslas – įgyvendinti valstybės politiką valstybės sienos apsaugos ir jos kirtimo kontrolės srityse. VSAT vadovauja tarnybos vadas, kuris kontroliuoja tarnybą ir atsako už bendrą tarnybos struktūrinių padalinių veiklą, organizuoja ir kontroliuoja tarnybai nustatyto veiklos tikslo siekimą ir atliekamų funkcijų vykdymą.
VSAT Užsieniečių registracijos centro nuostatuose numatyta, kad Užsieniečių registracijos centras organizuoja užsieniečių priėmimą, laikymą bei apgyvendinimą centre, užtikrina nustatytas apgyvendinimo sąlygas ir sulaikytų užsieniečių judėjimo laisvės apribojimą, organizuoja priimtų sprendimų dėl sulaikytų ir apgyvendintų užsieniečių išsiuntimo ar grąžinimo vykdymą ir vykdo šiuos sprendimus.
Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklėse numatyta, kad į Užsieniečių registracijos centrą naujai atvykusį ar pristatytą užsienietį centro budėtojas supažindina su centro taisyklėmis, pateikia užsieniečiui suprantama kalba apgyvendinamo užsieniečio apklausos anketą, užsieniečiui suprantama kalba pasiūlo atlikti skambutį iš asmeninio / nevyriausybinių organizacijų / tarnybinio mobiliojo telefono, kad praneštų apie save artimiesiems (šeimos nariams), teisėtiems atstovams ar institucijoms.
Tyrimo metu nustatyta, kad užsieniečiai buvo apklausti dalyvaujant vertėjui, informacija apie jų teises ir pareigas buvo suteikta jiems suprantama kalba, apgyvendinimo apklausos anketa taip pat pateikta jiems suprantama ispanų kalba.
- VSAT Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklėse numatyta, kad užsieniečiams, kurių judėjimo laisvė apribota, draudžiama turėti garso, vaizdo įrašymo prietaisus, elektroninio ryšio priemones, fotoaparatus, vaizdo ir kino kameras, vaizdo medžiagas.
Šiose taisyklėse taip pat numatyta, kad naujai atvykusiam užsieniečiui suprantama kalba pasiūloma atlikti skambutį iš asmeninio / nevyriausybinių organizacijų / tarnybinio mobiliojo telefono, kad praneštų apie save artimiesiems (šeimos nariams), teisėtiems atstovams ar institucijoms.
Europos Sąjungos prieglobsčio agentūra (toliau – EUAA) 2016 m. išleido leidinį – „Gairės dėl priėmimo sąlygų: veiklos standartai ir rodikliai“, kur teigiama, kad „priėmimo procedūros metu labai svarbu užtikrinti tarptautinės apsaugos prašytojų komunikaciją. Sąvoka „komunikacija“ reiškia bendravimą, susijusį su prašytojo procesiniu statusu ir asmeninį bendravimą, pvz., su šeimos nariais. Svarbu tai, kad tinkamas bendravimo įvertinimas gali prisidėti prie geros prašytojų psichikos sveikatos užtikrinimo, nes gali padėti užkirsti kelią baimei, kuri atsiranda dėl nesimatymo su kilmės šalyje likusiais arba tranzito zonose esančiais šeimos nariais ir draugais arba dėl nepakankamo bendravimo su teisinę pagalbą ar kitas susijusias paslaugas teikiančiomis organizacijomis“[1].
Minėtų gairių 18 standarte kalbama apie institucijų pareigą užtikrinti galimybę prašytojams pasinaudoti telefonu, kad galėtų paskambinti ir išsiaiškinti procesinius, teisinius, medicininius ir su švietimu susijusius klausimus. Prašytojai kiekvienoje apgyvendinimo patalpoje kasdien turėtų turėti galimybę pasinaudoti bent vienu telefonu.
Šio tyrimo metu VSAT patvirtino, kad užsieniečių telefonai buvo paimti 2023 m. rugpjūčio 10 d. (priėmus sprendimą dėl užsieniečių apgyvendinimo Užsieniečių registracijos centre ribojant judėjimo laisvę) ir jiems atiduoti 2023 m. rugpjūčio 14 d. Iš Skundo turinio spręstina, kad Pareiškėjai turėjo galimybę pranešti artimiesiems apie jų sulaikymą Lietuvoje, nes 2023 m. rugpjūčio 10 d. užsieniečių advokatui paskambino vieno iš Pareiškėjų dukra ir paprašė išsiaiškinti jų sulaikymo aplinkybes. 2023 m. rugpjūčio 11 d. Pareiškėjams buvo suteikta galimybė susitikti su jų atstovu ir leista telefonu susisiekti su giminėmis.
- UTPĮ 65 straipsnyje numatyta, kad užsienietis turi teisę kreiptis ir gauti prieglobstį Lietuvos Respublikoje šio įstatymo nustatyta tvarka. Jeigu yra požymių, kad sulaikymo vietoje, pasienio kontrolės punkte ar tranzito zonoje esantis užsienietis gali pageidauti kreiptis dėl prieglobsčio, tokiam užsieniečiui jam suprantama kalba pateikiama informacija apie šią teisę ir taikytinas procedūras.
Tyrimo metu VSAT informavo bei pateikė užsieniečių apklausos anketas, kur nurodyta, kad sulaikymo metu užsieniečiai nepageidavo pateikti prašymų dėl prieglobsčio suteikimo, nes jų kelionės tikslas buvo kita šalis. Vienas iš užsieniečių apklausos metu išreiškė norą būti grąžintas į kilmės šalį. Vėliau, gyvendami VSAT Užsieniečių registracijos centre, užsieniečiai pateikė prašymus dėl prieglobsčio suteikimo, kuriuos Migracijos departamentas priėmė. Pateikus prašymus dėl prieglobsčio suteikimo, užsieniečiai teismo sprendimu buvo apgyvendinti VSAT Užsieniečių registracijos centre be judėjimo laisvės apribojimų.
- Vadovaujantis VSAT Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklių nuostatomis, užsieniečiui atvykus į centrą, atliekama jo medicininė apžiūra, socialinė apklausa ir jam teikiama pirminė individuali psichologinė konsultacija. Priėmimo bei tolesnio bendravimo su užsieniečiu metu per jo buvimo centre laikotarpį siekiama nustatyti, ar asmuo priklauso pažeidžiamų asmenų grupei. Šeimos gydytojo kabineto (toliau – ŠGK) darbo metu užsieniečių priėmimo pastate medicininės paskirties patalpose atliekama pirminė užsieniečio medicininė apžiūra, suteikiama pirminė psichologinė pagalba bei užsieniečiui nustatomas karantino laikotarpis. Jei užsienietis pristatomas po darbo valandų, apžiūra atliekama artimiausią darbo dieną.
Tyrimo metu VSAT informavo, kad vieną iš užsieniečių šeimos gydytojas apžiūrėjo ir konsultavo artimiausią dieną po sulaikymo, kitą užsienietį šeimos gydytojas apžiūrėjo praėjus penkioms dienoms po jo apgyvendinimo VSAT Užsieniečių registracijos centre. Užsienietė, kuri turėjo sveikatos nusiskundimų, šeimos gydytojo buvo konsultuota dar keletą kartų, o kitam užsieniečiui jo sutikimu buvo paskirta gydytojo psichiatro konsultacija. Vienas iš užsieniečių dėl sveikatos būklės buvo priskirtas pažeidžiamų asmenų grupei.
Direktyvos 2013/33/ES 11 straipsnyje numatyta, kad, jeigu sulaikomi pažeidžiami asmenys, valstybės narės užtikrina nuolatinę stebėseną ir tinkamą paramą, atsižvelgiant į jų ypatingą padėtį, įskaitant jų sveikatą. Valstybės narės specialių priėmimo poreikių turintiems prašytojams suteikia būtiną medicinos ar kitokią pagalbą, įskaitant prireikus tinkamą psichinės sveikatos priežiūrą (Direktyvos 2013/33/ES 19 straipsnis).
Vadovaujantis minėtos Direktyvos nuostatomis, valstybės narės yra įpareigotos įvertinti, ar prieglobsčio prašytojas turi specialių priėmimo poreikių. Vertinimas turi būti pradedamas per pagrįstą laikotarpį nuo tada, kai paprašoma tarptautinės apsaugos.
Užsieniečių, turinčių ypatingų poreikių, identifikavimo, apgyvendinimo bei pagalbos jiems teikimo VSAT Užsieniečių registracijos centro tvarkos apraše numatyta, kad užsieniečiui atvykus į centrą per 2 savaites nuo apgyvendinimo dienos atliekamas socialinių poreikių vertinimas, sveikatos būklės patikrinimas, teikiama pirminė psichologinė konsultacija, kurią atlieka centro PSOS darbuotojas, teikiantis psichologinę pagalbą centre. Priėmimo bei tolesnio bendravimo su užsieniečiu metu per jo buvimo centre laikotarpį siekiama nustatyti, ar asmuo priklauso pažeidžiamų asmenų grupei, įvertinti asmens socialinius įgūdžius, socialinius ryšius, psichologinę būklę, individualius poreikius ir sveikatos būklę. Centro Tyrimų ir Apsaugos skyrių pareigūnai, įtarę, kad asmuo gali priklausyti pažeidžiamų asmenų grupei, informuoja apie tai centro Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus darbuotojus, teikiančius socialinę ir psichologinę pagalbą, arba šeimos gydytoją.
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Priėmimo sąlygų organizavimo skyriaus darbuotojai, teikiantys psichologinę, socialinę pagalbą, bei centro šeimos gydytojas nustatė, kad vienas iš užsieniečių turi būti įtraukiamas į pažeidžiamų asmenų (psichikos sutrikimų turintys arba psichikos liga sergantys asmenys) sąrašą, ir buvo pateiktos rekomendacijos dėl asmens individualių poreikių tenkinimo ir specialiųjų procesinių garantijų taikymo.
Pastebėtina, kad asmenų pažeidžiamumas turėtų būti identifikuojamas kaip įmanoma anksčiau, nes ši informacija svarbi tiek apgyvendinimo organizavimui, tiek pasidalijimui žiniomis su įvairiais paslaugų teikėjais, sveikatos paslaugų organizatoriais.
Šiuo tiriamu atveju tarnybinis pranešimas dėl priskyrimo pažeidžiamiems asmenims buvo surašytas praėjus dviem savaitėms po užsieniečio sulaikymo, per tą laikotarpį jis buvo konsultuotas šeimos gydytojo, jam buvo paskirtas gydymas, paskirta gydytojo psichiatro konsultacija, teikiamos psichologinės konsultacijos pagal individualiai sudarytą grafiką, teikiama kita pagalba pagal jo poreikius.
- Įvertinus Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad užsieniečiai buvo sulaikyti neteisėtai kirtus Lietuvos Respublikos sieną, sulaikius jie buvo supažindinti su sulaikymo pagrindais, jų teisėmis ir pareigomis jiems suprantama kalba, Pareiškėjams buvo leista susisiekti su artimaisiais, jie buvo konsultuoti šeimos gydytojo, paskirtas reikiamas gydymas, vienas iš užsieniečių buvo priskirtas pažeidžiamiems asmenims, jam taikytos jo poreikius atitinkančios laikymo sąlygos.
Atsižvelgiant į šias konstatuotas aplinkybes, darytina išvada, kad Skundo aplinkybės dėl VSAT veiksmų, galimai neužtikrinant teisės gauti informaciją suprantama kalba, neužtikrinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo, neleidžiant bendrauti su artimaisiais ir advokatu, tyrimo metu nebuvo patvirtintos, todėl Skundas atmestinas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X ir Y skundą dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant teisės gauti informaciją suprantama kalba, neužtikrinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo, neleidžiant bendrauti su artimaisiais ir advokatu, atmesti.
Seimo kontrolierę Eriką Leonaitę pavaduojanti
Seimo kontrolierė Milda Vainiutė
[1] 4 „EUAA gairės dėl priėmimo sąlygų“: https://euaa.europa.eu/sites/default/files/Guidance-on-ReceptionConditions-LT.pdf