Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Erika Leonaitė išnagrinėjo pareiškėjo skundą dėl Lietuvos banko pareigūnų veiksmų (neveikimo), netinkamai išnagrinėjus skundą.
Nagrinėjamu atveju Seimo kontrolierė pažymėjo, kad Lietuvos Respublikoje registruoti komerciniai bankai dažnai sulaiko mokėjimus, jeigu jiems kelia abejonių mokėjimo pavedimuose nurodoma mokėjimo paskirtis. Įvairiuose informacijos teikimo šaltiniuose bei žiniasklaidoje pateikiama informacija, jog bankai nuolat vykdo operacijų stebėseną pinigų plovimo ir terorizmo prevencijos tikslais. Todėl mokėjimo paskirtyje įrašius žodžius, kurie gali būti tiesiogiai ar netiesiogiai siejami su bet kokia neteisėta veikla, kad ir juokavimo ar pokštavimo tikslais, nepaisant tikrųjų mokėtojo ketinimų, mokėjimo operacijos gali būti stabdomos. Taip pat gali būti prašoma pateikti papildomą informaciją, pagrindžiančią tai, kad mokėjimo operacija gali būti įvykdyta.
Pažymėtina, kad, pagal Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymą, finansinės institucijos, nustačiusios įtartiną kliento piniginę operaciją, nepaisydamos jos sumos, privalo tą operaciją sustabdyti. Šis įstatymas taip pat apibrėžia, kad finansinės institucijos gali atnaujinti piniginius sandorius, kai pagrindžiamas lėšų ar turto teisėtumas ar paneigiamos abejonės dėl galimų sąsajų su teroristų finansavimu, ir svarbu, kad ribojimai būtų panaikinti per įmanomai trumpiausius terminus nuo to momento, kai klientas pateikia paaiškinimus ir reikiamus dokumentus. Svarbu ir tai, kad finansų įstaigų klientai taip pat yra atsakingi už šalies įstatymų žinojimą ir tai, kad yra nustatytos ir taikomos pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonės, tad jie turi galimybę pasirinkti elgtis taip, jog nesudarytų prielaidų kilti įtarimams dėl jų atliekamų piniginių operacijų.
Vadovaudamasis Lietuvos banko įstatymu, Lietuvos bankas atlieka finansų rinkos priežiūrą, turi teisę pagal jam priskirtą kompetenciją vykdyti mokėjimo įstaigų priežiūrą; nagrinėja ginčus tarp vartotojo ir finansų rinkos dalyvių ne teismo tvarka, taip pat pagal kompetenciją nagrinėja asmenų skundus dėl galimai pažeistų jų kitų teisių. Šios Lietuvos banko funkcijos yra atskiros, Lietuvos bankui teisės aktais yra nustatyta spręsti, ar pradėti tyrimą dėl Banko (dėl kurio veiksmų pareiškėjas kreipėsi į Lietuvos banką) veiklos bei pagal kokias procedūras nagrinėti asmenų pateiktus skundus. Asmenys, pasikreipę į Lietuvos banką dėl galimai pažeistų jų teisių (kaip ir nagrinėtu atveju pareiškėjas), turi būti aiškiai ir suprantamai informuojami pagal kokias procedūras, kuo vadovaujantis bus nagrinėjami jų skundai. Skundo tyrimo metu Seimo kontrolierė nustatė, jog pareiškėjui nebuvo aiškiai nurodyta pagal kokias procedūras bus nagrinėjamas jo skundas, kas galimai sukėlė šią konfliktinę situaciją.
Seimo kontrolierė Lietuvos bankui rekomendavo imtis priemonių, kad asmenys, pasikreipę į Lietuvos banką dėl galimai pažeistų jų teisių būtų aiškiai ir suprantamai informuojami pagal kokias procedūras ir kuo vadovaujantis bus nagrinėjami jų skundai / prašymai.
Plačiau susipažinti su pažyma galite čia: Nr. 4D-2023/1- 370
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
