Pareiškėjas skunde Seimo kontrolierei Jolitai Miliuvienei nurodė, kad 2024 m. pradžioje kreipėsi į Vilniaus apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą (toliau – VPK) su prašymu susipažinti su administracinio nusižengimo bylos medžiaga, reikalinga skundui dėl administracinio nusižengimo byloje ne teismo tvarka priimto nutarimo pateikti, tačiau praėjus 14 dienų nuo pateikto prašymo, vis dar neturėjo galimybės susipažinti su byla. Pareiškėjo nuomone, tokiais pareigūnų veiksmais, kai vilkinama pateikti administracinio nusižengimo bylos medžiagą susipažinti, trukdoma advokatui (pareiškėjui) tinkamai pasirengti ginti kliento teises, taip pat trukdoma klientui įgyvendinti jo konstitucinę teisę į gynybą.
Pagal Administracinių nusižengimų kodekso 570 straipsnio 3 dalį, surašius administracinio nusižengimo protokolą, administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, nukentėjusysis ar jų atstovai turi teisę susipažinti su visa pareigūnų atlikto tyrimo medžiaga, taip pat su bylos medžiaga, pateikta bylos nagrinėjimo metu. Administracinių nusižengimų kodekso 623 straipsnyje nurodyta, kad skundas dėl ne teismo tvarka priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje gali būti paduotas per dvidešimt kalendorinių dienų nuo nutarimo kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos.
Skundo tyrimo metu Seimo kontrolierė nustatė, kad asmuo, kuriam buvo surašytas administracinio nusižengimo protokolas ir paskirta administracinė nuobauda, nedelsdamas kreipėsi į pareiškėją (advokatą), kad būtų parengtas procesinis dokumentas, t. y. skundas teismui dėl ne teismo tvarka priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje. Pareiškėjas turėdamas teisę susipažinti su visa administracinio nusižengimo bylos medžiaga ir norėdamas tinkamai pasirengti savo kliento pažeistų teisių gynimui teisme rengdamas atitinkamą skundą, nedelsdamas su prašymu kreipėsi į Vilniaus apskrities VPK.
Kaip minėta, pareiškėjui prašoma administracinio nusižengimo bylos medžiaga buvo pateikta praėjus 12 darbo dienų arba 19 kalendorinių dienų nuo prašymo pateikimo dienos. Tačiau pareiškėjui paskutinė galima diena atstovaujant klientą paduoti skundą dėl priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje buvo ta diena, kai jis gavo administracinio nusižengimo bylos, kurioje priimtą nutarimą skundė teismui, medžiagą.
Seimo kontrolierė konstatavo, kad nagrinėjamu atveju toks ilgas informacijos tikrinimas ir reikiamos administracinio nusižengimo bylos medžiagos pateikimas akivaizdžiai nedera su geru viešuoju administravimu ir pareigūnų pareiga dirbti rūpestingai. Skundui pateikti reikalingą administracinės bylos medžiagą gavus paskutinę skundo pateikimo dieną, buvo apsunkintos pareiškėjo galimybės padėti įgyvendinti jo kliento teisę į teisminę gynybą, nebuvo tinkamai užtikrinta iš Konstitucijos nuostatų kylanti jo teisė gauti teisės į teisminę gynybą veiksmingam užtikrinimui būtinos valstybės institucijų turimos informacijos.
Seimo kontrolierė atkreipė atsakingų pareigūnų dėmesį, kad vilkinimas pateikti administracinio nusižengimo bylos medžiagą ir per ilgai užtrunkančios sprendimo dėl tokios medžiagos pateikimo suinteresuotam asmeniui procedūros ne tik gali sudaryti prielaidas riboti asmenų konstitucinę teisę į gynybą, bet ir sukuria papildomą naštą teismams, kuriems tenka spręsti ne tik skundo priimtinumo, bet ir praleisto termino atnaujinimo klausimą.
Seimo kontrolierė pažymi, kad Policijos departamento pareigūnams administracinių nusižengimų bylų medžiagą pateikiant vadovaujantis Administracinio nusižengimo bylos išrašo ir (ar) pažymos apie asmens padarytus administracinius nusižengimus išdavimo tvarkos aprašo nuostatomis, asmenys, norėdami apskųsti administracinio nusižengimo byloje priimtą nutarimą nustatytais terminais, net ir operatyviai kreipęsi į advokatą, susiduria su sunkumais tai padaryti laiku, negaudami administracinės bylos medžiagos, negalėdami su ja susipažinti ir to pagrindu parengti motyvuotą skundą.
Iš skundo tyrimo matyti, kaip akivaizdžiai per ilgas administracinės bylos medžiagos pateikimo terminas apribojo pareiškėjo galimybę tinkamai parengti skundą teismui nustatytais terminais, taip sudarant prielaidas asmens teisės į teisminę gynybą ribojimui, net jei pareiškėjas veikė atidžiai bei rūpestingai, į Vilniaus apskrities VPK kreipęsis nedelsdamas ir keletą kartų raginęs pateikti bylos medžiagą kaip galima greičiau.
Be to, nors nagrinėjamu atveju teismas pareiškėjo praleistą terminą skundui paduoti atnaujino, įvertinęs tai, jog terminas buvo praleistas dėl objektyvių priežasčių, pažymėtina, jog teisės aktuose nėra įtvirtinta išsamių priežasčių, dėl kurių būtų atnaujinamas nutarimo administracinėje byloje apskundimo terminas, ir kiekvienu atveju dėl to sprendžia teismas.
Kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, iš konstitucinės teisės į teisminę gynybą, taip pat teisės turėti advokatą kyla ir valstybės institucijų pareiga užtikrinti, kad galimybė įgyvendinti šias teises būtų reali. Tai reiškia, kad asmeniui (jo atstovui) galimybė susipažinti su bylos medžiaga turėtų būti užtikrinama tokia tvarkai ir terminais, kad jam nebūtų sudaryta kliūčių veiksmingai pasinaudoti teise į teisminę gynybą.
Atsižvelgdama į tai, Seimo kontrolierė darė išvadą, kad Administracinio nusižengimo bylos išrašo ir (ar) pažymos apie asmens padarytus administracinius nusižengimus išdavimo tvarkos apraše numatytas iki 15 darbo dienų terminas pateikti atsakymą į prašymą susipažinti su administracinio nusižengimo bylos medžiaga, yra per ilgas, kad būtų galima tinkamai įgyvendinti asmens teisę į teisminę gynybą paduodant skundą dėl ne teismo tvarka priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje teismui.
Seimo kontrolierė konstatavo, kad nors pareiškėjui formaliai ir buvo pateikta administracinio nusižengimo bylos medžiaga, tačiau realiai buvo suvaržyta teisė laiku apskųsti ne teismo tvarka administracinio nusižengimo byloje priimtą nutarimą bei teisė į tinkamą teisminę gynybą.
Seimo kontrolierė generaliniam komisarui rekomendavo apsvarstyti galimybę sutrumpinti nustatytus terminus prašymų pateikti administracinio nusižengimo bylos medžiagą nagrinėjimui, kad nebūtų sudaromos prielaidos varžyti asmenų teisę į teisminę gynybą, skundžiant teismui ne teismo tvarka priimtus nutarimus administracinių nusižengimų bylose bei imtis veiksmų, kad praktikoje administracinių nusižengimų bylų medžiagos pateikimo terminai neviršytų skundo padavimo termino.
Su skundo pažymą galite susipažinti čia.