2020 m. lapkričio 25 d.

Seimo kontrolierė Milda Vainiutė − laisvė ieškoti, gauti ir skleisti informaciją nėra absoliuti

Seimo kontrolierė atliko pareiškėjo skundo tyrimą dėl Telšių rajono savivaldybės pareigūnų galimai netinkamų veiksmų (neveikimo), nagrinėjant pareiškėjo (kaip žurnalisto) kreipimosi raštus ir (ne)teikiant pareiškėjui prašomų dokumentų.
Pareiškėjas nesutiko su savivaldybės jam pateiktais atsakymais, kuriais atsisakoma pateikti jo prašomų dokumentų kopijas, ir ginčijo nurodytus atsisakymo pateikti prašomus dokumentus motyvus, laikė juos nepagrįstais (netinkamais).
Seimo kontrolierė konstatavo, kad tarp pareiškėjo ir savivaldybės yra kilęs ginčas viešojo administravimo srityje dėl teisės į informaciją galimo pažeidimo. Atlikusi tyrimą Seimo kontrolierė savivaldybės veiksmuose (neveikime), atsisakius pateikti pareiškėjui prašomus dokumentus, biurokratizmo arba piktnaudžiavimo požymių neįžvelgė.
Tačiau tikslinga atkreipti dėmesį į toliau nurodytas aplinkybes, susijusias su teisės aktuose nustatytais informacijos (dokumentų) teikimo asmenims tam tikrais ribojimais, kurias Seimo kontrolierė akcentavo pažymoje pateiktose išvadose.
Konstitucijos 25 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta nuostata, pagal kurią žmogui neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas. Vis dėlto Seimo kontrolierė pažymoje pateiktose išvadose pabrėžė, kad netoleruotinos situacijos, kuomet įgyvendinant informacijos laisvės garantijas sudaromos prielaidos pažeisti kitas konstitucines vertybes. Įgyvendindamas savo teises ir naudodamasis savo laisvėmis, žmogus privalo laikytis Konstitucijos ir įstatymų. Laisvė ieškoti, gauti ir skleisti informaciją nėra absoliuti.
Seimo kontrolierė akcentavo, kad valstybės ir savivaldybės institucijos, nagrinėdamos asmenų prašymus dėl informacijos (dokumentų) pateikimo, turi imperatyvią pareigą pateikti visą pagal teisės aktus teiktiną informaciją (dokumentus), tačiau ne visą asmens prašomą informaciją (dokumentus). Savivaldybės veiksmai, teikiant asmenims informaciją (dokumentus), kurių teikimas ribojamas teisės aktuose įtvirtintomis nuostatomis, būtų nesuderinami su įstatymo viršenybės, teisėtumo, atsakingo valdymo principais.
Seimo kontrolierė nustatė, kad pareiškėjo prašomi pateikti dokumentai yra savivaldybės veiklos dokumentai, kurie susiję su savivaldybės vidaus administravimu. Dokumentai laikytini savivaldybės mero potvarkiu sudarytos darbo grupės pradėto tarnybinio nusižengimo tyrimo dokumentais, kurių pateikimas tretiesiems (su minėtu tyrimu nesusijusiems) asmenims ribojamas dėl dokumentuose esančios privačios informacijos (asmens duomenų).
Seimo kontrolierė pažymėjo, kad nei Valstybės tarnybos įstatyme, nei Tarnybinių nuobaudų skyrimo valstybės tarnautojams tvarkos apraše, nei kituose teisės aktuose nėra įtvirtintos nuostatos dėl dokumentų, susijusių su tarnybiniu patikrinimu, pateikimo tretiesiems asmenims (taip pat ir žurnalistams), trečiųjų asmenų supažindinimu su tarnybinio patikrinimo dokumentų turiniu.
Seimo kontrolierė akcentavo, kad darbo grupei atliktus patikrinimą dėl viename iš dokumentų nurodytų aplinkybių, pareiškėjas galėtų būti informuotas tik apie atlikto patikrinimo rezultatus (tarnybinio pažeidimo padarymo / nepadarymo faktą), tačiau savivaldybė neturi imperatyvios pareigos teikti pareiškėjui su tarnybiniu patikrinimu susijusių dokumentų.
Nuotrauka: pixabay.com

Susijusios naujienos