2023 m. lapkričio 21 d.

Seimo kontrolierė konstatavo Kaišiadorių rajono savivaldybės pareigūnų netinkamą veikimą pateikiant pareiškėjui informaciją dėl savivaldybės kompetencijai nepriklausančių klausimų

Seimo kontrolierė išnagrinėjo pareiškėjo skundą dėl Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų netinkamai išnagrinėjus jo kreipimąsi.

Skundo tyrimo metu nustatyta, kad pareiškėjas su prašymu kreipėsi į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos Kauno skyrių, kuriame prašė pateikti išaiškinimą dėl 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojusio naujojo Bausmių vykdymo kodekso nuostatų. Pareiškėjas savo kreipimesi teiravosi apie tai, ar gali būti grąžintas iš drausmės grupės į paprastąją grupę, jei atitinka visus kriterijus ir neturi neįvykdytų administracinių nuobaudų ar administracinio poveikio priemonių už bausmes, atlikimo metu padarytus pažeidimus, ar administracinės baudos, gautos prieš Bausmių vykdymo kodekso naujai įsigaliojusią redakciją, yra būtinos įvykdyti, ar administracinės baudos, gautos po Bausmių vykdymo kodekso naujai įsigaliojusią redakciją, taip pat yra būtinos įvykdyti, taip pat prašyme pareiškėjas teiravosi dėl administracinių baudų įvykdymo pagal naujai paskelbtą nuosprendį subendrinus bausmę už naujai padarytą nusikaltimą.

Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos Kauno skyriaus darbuotojai gautą pareiškėjo kreipimąsi, vadovaudamiesi Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi, persiuntė atsakyti, jų manymu, kompetentingam viešojo administravimo subjektui – Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijai. Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija pateikė pareiškėjui atsakymą, kuriame nurodė Bausmių vykdymo kodekso 36 ir 80 straipsnių citatas, nenurodydami rašto apskundimo tvarkos.

Seimo kontrolierė pažymoje konstatavo, kad bausmių vykdymo politikos įgyvendinimas pagal nustatytą teisinį reglamentavimą yra priskirtas Kalėjimų tarnybos, o ne Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos kompetencijai, todėl nuteistųjų prašymus, susijusius su laisvės atėmimo bausmės vykdymo tvarka ir sąlygomis, turi nagrinėti ir atsakymus pateikti Kalėjimų tarnyba.

 Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas savo jurisprudencijoje ne kartą yra akcentavęs būtinybę viešojo administravimo subjektams laikytis įstatymo viršenybės (teisėtumo) principo, nurodydamas, kad viešojo administravimo subjektų kompetenci­ja turi būti nustatyta įstatymu (turi remtis įstatymu ir atitikti jo reikalavimus), viešojo administravimo subjektų veikla turi būti vykdoma tik pagal jiems priskirtą kompetenciją, o bet kokie viešojo administravimo subjektų veiksmai ar sprendimai, priimti viršijant nustatytą kompetenciją (ultra vires), pripažįstami neteisėtais.

Seimo kontrolierė priėmė išvadą, kad Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, gavusi pareiškėjo prašymą, kuriame išdėstyti klausimai nepriklauso jos kompetencijai, ir jo nepersiųsdama nagrinėti kompetentingam viešojo administravimo subjektui (šiuo atveju – Kalėjimų tarnybai) bei pateikdama pareiškėjui atsakymą ne pagal savo kompetenciją, nesivadovavo VAĮ nustatytais teisėtumo, įstatymo viršenybės ir nepiktnaudžiavimo valdžia principais bei 11 straipsnio 4 dalies nuostatomis. Seimo kontrolierė rekomendavo Kaišiadorių rajono savivaldybės merui imtis priemonių, kad pareiškėjų kreipimaisi būtų nagrinėjami atsižvelgiant į jų turinį ir vadovaujantis VAĮ nustatytais išsamumo, teisėtumo, įstatymo viršenybės ir nepiktnaudžiavimo valdžia principais. Kreipimaisi, gauti ne pagal Kaišiadorių rajono savivaldybės kompetenciją, turi būti persiųsti nagrinėti kompetentingai institucijai.

Išnagrinėjus skundą buvo konstatuota ir tai, kad Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos Kauno skyriaus darbuotojai netinkamai nustatė pareiškėjo prašymą turėjusią nagrinėti instituciją, todėl Seimo kontrolierė rekomendavo Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos direktorei imtis priemonių, kad atsakingi pareigūnai, prieš persiųsdami pareiškėjų kreipimusis nagrinėti pagal kompetenciją, tinkamai išsiaiškintų, kokia viešojo administravimo institucija (įstaiga) yra kompetentinga nagrinėti konkrečiame kreipimesi keliamus klausimus.

Plačiau susipažinti su skundo pažyma galite čia.

Susijusios naujienos