2023 m. lapkričio 9 d.

Seimo kontrolierė Erika Leonaitė konstatavo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pareigūnų netinkamą veikimą dėl skundų nagrinėjimo organizavimo ir ūkio subjektų kontrolės problemų

Seimo kontrolierė Erika Leonaitė atliko tyrimą dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pareigūnų veiksmų (neveikimo) ir išvadas teikė dėl besitęsiančių problemų, t. y. skundų nagrinėjimo organizavimo, skundų nagrinėjimo terminų laikymosi, administracinės procedūros organizavimo, sprendimų priėmimo, atsakymų teikimo atsižvelgus į skundų turinį, ūkio subjektų kontrolės teikiant informaciją Tarybai.

Pagal Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintą subsidiarumo principą, viešojo administravimo subjektų sprendimai turi būti priimami ir įgyvendinami tuo viešojo administravimo sistemos lygiu, kuriuo jie yra efektyviausi. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Esant objektyvioms priežastims, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Prašymus ar skundus institucijos nagrinėja ir į juos atsako pagal teisės aktais joms nustatytą kompetenciją, o jei priimant ar priėmus asmens prašymą ar skundą, adresuotą vienai institucijai, paaiškėja, kad prašyme ar skunde nurodyti klausimai yra priskirtini ir kitų institucijų kompetencijai, prašymą ar skundą gavusi institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo institucijoje dienos persiunčia jo kopiją kitoms institucijoms nagrinėti pagal jų kompetenciją ir apie tai praneša asmeniui.

Įvertinusi nustatytas aplinkybes, Seimo kontrolierė atkreipė dėmesį į tai, kad visiems viešojo administravimo subjektams taikomas viešosios teisės principas, pagal kurį – teisėta tai, kas tiesiogiai imperatyviai leista įstatymo ir pažymėjo, jog galiojantys teisės aktai nenustato, jog skundų / prašymų nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas ne vieną kartą, terminai sprendimo priėmimui yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg ilgai užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Seimo kontrolierė kritiškai įvertino Tarybos paaiškinimus bei pažymėjo, kad abejotina, jog nesilaikydama administracinio sprendimo priėmimo terminų Taryba siekia įgyvendinti gero viešojo administravimo principą.

Tyrimu nustatyta, kad Taryba iki tyrimo Seimo kontrolierių įstaigoje pabaigos nepriėmė administracinės procedūros sprendimo dėl pareiškėjos prašymo, kuriuo ji prašė nukreipti skundus nagrinėti Kauno ar kitam teritoriniam skyriui, siekiant tinkamo skundų išnagrinėjimo. Pareiškėjos skundai vėl buvo nukreipti nagrinėti Vilniaus teritoriniam skyriui, kurio pareigūnus ji skundė ir prašė nušalinti. Tokiais veiksmais buvo pažeistos teisės aktų nuostatos bei gero administravimo principas.

Seimo kontrolierė pažymėjo ir tai, kad Taryba, nustačiusi, kad teisės aktai nesuteikia jai teisės nagrinėti skundus ir spręsti ginčus dėl statybą leidžiančių dokumentų išdavimo, tikrinti galimus statybų proceso pažeidimus ir kita, pažeisdama teisės aktuose nustatytą terminą („ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo institucijoje dienos“) tik po dviejų mėnesių pareiškėjos skundo dalį dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo ir statybos procesų galimų pažeidimų persiuntė nagrinėti Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai bei Vilniaus miesto savivaldybei.

Pažymoje konstatuota, kad Taryba, vykdanti energetikos įmonių veiklos patikrinimus, turinti teisę tikrinti energetikos įmonių valstybės institucijoms ir (ar) vartotojams teikiamą informaciją, vertinti jos patikimumą, pati nesiėmė veiksmų, kad bendrovė kuo skubiau pateiktų prašomą informaciją, reikalingą funkcijoms atlikti. Todėl įžvelgtos vidaus administravimo, darbo organizavimo ir kontrolės nebuvimo problemos. Dėl tokio pareigūnų neveikimo buvo pažeistos pareiškėjos teisės į gerą viešąjį administravimą.

Pateiktos rekomendacijos Tarybos pirmininkui, atkreipiant jo dėmesį į tyrimu nustatytas galimas Tarybos vidaus administravimo, darbo organizavimo, kontrolės problemas, pažymint, kad Tarybos darbas turi būti organizuojamas taip, kad nebūtų pažeidžiamos asmenų teisės į gerą viešąjį administravimą, vykdant viešąjį administravimą būtų laikomasi gero administravimo principo.

Plačiau susipažinti su pažyma galite čia.

Susijusios naujienos