Pareiškėjas skunde Seimo kontrolierei pranešė, kad elektroniniu paštu du kartus kreipėsi į Policijos departamentą prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) prašydamas pateikti visą informaciją apie dvi administracines bylas, padarymo aplinkybes bei nuotraukas, tačiau prašomos informacijos negavo.
Seimo kontrolierė nustatė, kad Policijos departamentas, atsisakydamas duoti prašomą informaciją pareiškėjui, vadovavosi oficialiai nepaskelbtu teisės aktu, ir atkreipė Policijos departamento pareigūnų dėmesį, kad oficialiai nepaskelbus teisės akto ir asmeniui negalint su juo susipažinti, nežinant, koks teisės akto turinys ir ar jis galioja, neįmanoma teisės akto vykdyti ir / ar apginti galimai pažeistų savo teisių. Problemą, kai Policijos departamento priimti teisės aktai yra netinkamai skelbiami, jau buvo konstatavęs ir tuometis Seimo kontrolierius.
Todėl Seimo kontrolierė Erika Leonaitė skundo tyrimo metu nesivadovavo Policijos departamento pateiktu teisės aktu.
Seimo kontrolierė skundo tyrimo metu nustatė, kad pareiškėjas du kartus elektroniniu paštu [email protected] kreipėsi prašydamas nurodyti, kur ir kaip galėtų gauti informaciją apie administracinių nusižengimų aplinkybes bei jų nuotraukas, tačiau Policijos departamentas informacijos nesuteikė ir prašė papildomai nurodyti asmens kodą, kad galėtų identifikuoti pareiškėjo tapatybę.
Tyrimo metu surinkti duomenys parodė, kad pareigūnai pareiškėjui visą informaciją, susijusią su administraciniais nusižengimais, siuntė dviem būdais: el. paštu ir registruotu laišku pareiškėjo deklaruotu adresu. Iš to galima daryti išvadą, kad pareiškėjo el. paštas yra nurodytas Lietuvos Respublikos gyventojų registre ar valstybės informacinėse sistemose ir registruose.
Seimo kontrolierė nustatė, kad pareiškėjas dėl informacijos apie administracinių pažeidimų aplinkybes suteikimo kreipėsi taip pat tuo pačiu elektroniniu paštu, kuris yra deklaruotas valstybės informacinėse sistemose ar registruose ir kuriuo jam buvo jau siunčiami administracinio nusižengimo protokolai, todėl Policijos departamento pareigūnų reikalavimas pareiškėjui papildomai pateikti asmens kodą, nes kitaip negali būti identifikuota jo asmens tapatybė ir pateikta prašoma informacija, laikytinas pertekliniu. Priešingu atveju, keltinas klausimas, kodėl tuo pačiu elektroninio pašto adresu (neidentifikavus tapatybės) buvo siunčiamas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu.
Seimo kontrolierė pažymėjo, jog Policijos departamento pateiktame atsakyme pareiškėjui nenurodytas teisinis pagrindas, kuriuo vadovaujantis buvo priimtas sprendimas nepateikti pareiškėjui prašomos informacijos apie administracinių pažeidimų padarymo aplinkybes, o buvo prašoma pareiškėjo papildomai pateikti asmens kodą kaip tapatybės patvirtinimą, nors, kaip jau buvo nustatyta, visas susirašinėjimas buvo vykdomas tuo pačiu elektroniniu paštu, kuris pareiškėjo deklaruotas ir jį identifikuoja kaip asmenį.
Pagal Administracinių nusižengimų kodekso nustatytą reglamentavimą (toliau – ANK) pareiškėjas turi teisę susipažinti su visa administracinio nusižengimo bylos medžiaga, tačiau Policijos departamento pareigūnai nesuteikė pareiškėjui prašomos informacijos ir taip suvaržė teisę susipažinti su administracinio nusižengimo bylos medžiaga.
Seimo kontrolierė konstatavo, kad pareigūnai suvaržė ANK nustatytą pareiškėjo teisę susipažinti su administracinio nusižengimo byla bei nesilaikė Teisės gauti informaciją įstatyme (toliau – TGIĮ) įtvirtintų reikalavimų teikti pareiškėjui prašomą informaciją, todėl skundas buvo pripažintas pagrįstu.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos rekomendavo:
1. imtis priemonių, kad ateityje, nagrinėjant asmenų prašymus, būtų veikiama vadovaujantis ANK nuostatomis, asmenims būtų suteikiama informacija vadovaujantis TGIĮ, netaikant perteklinių reikalavimų;
2. imtis priemonių užtikrinti, kad visi Policijos generalinio komisaro norminiai teisės aktai (įskaitant ir Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Informacijos teikimo skyriaus asmenų aptarnavimo standarto, patvirtinto Lietuvos policijos generalinio komisaro 2016 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 5-V-993 „Dėl Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Informacijos teikimo skyriaus asmenų aptarnavimo standarto patvirtinimo“) būtų paskelbti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme numatyta tvarka.
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
