2024 m. balandžio 22 d.

Marijampolės kalėjimo pareigūnai nepagrįstai atsisakė spręsti nuteistojo vykimo į sesers laidotuves klausimą

Marijampolės kalėjimo pareigūnai, nors ir žinodami apie pareiškėjo pagrįstą norą vykti į sesers laidotuves, nepagrįstai atsisakė spręsti jų kompetencijai priklausančius klausimus, priimti sprendimus ir atlikti kitas pozityvias pareigas, siekiant padėti pareiškėjui įgyvendinti teisę išvykti į sesers laidotuves. Seimo kontrolierė Erika Leonaitė konstatavo, kad tokie pareigūnų veiksmai (neveikimas) laikytini biurokratiškais. 

Sužinojęs apie sesers mirtį, pareiškėjas žodžiu kreipėsi į Marijampolės kalėjimo Resocializacijos skyriaus pareigūną dėl tarpininkavimo suteikiant galimybę jam išvykti į laidotuves. Tačiau iš specialisto gavo neigiamą atsakymą. Pareigūnas taip pat teigė, kad pareiškėją gali tik konvojuoti, jei už konvojavimo paslaugas susimokės pats.

Nagrinėjant į Seimo kontrolierių įstaigą pasikreipusio pareiškėjo skundo aplinkybes, Seimo kontrolierė pastebėjo, kad tyrimo metu nebuvo pateikta duomenų, jog pareigūnai būtų atlikę kokius nors veiksmus, kuriais būtų objektyviai vertinama pareiškėjo asmenybė, siekiant priimti sprendimą dėl išvykimo į sesers laidotuves.

Kaip pagrindinę priežastį, dėl ko pareiškėjas nebuvo išleistas į laidotuves, pareigūnai nurodė tik neapmokėtas konvojavimo išlaidas, nes nuteistasis savo asmeninėje sąskaitoje neturėjo pakankamai lėšų.

Seimo kontrolierė, atsižvelgdama į tyrimo aplinkybes, skundo pažymoje pastebėjo, kad akivaizdu, jog pareiškėjui buvo pateikta vienareikšmiška informacija apie tai, kad už konvojavimo paslaugas jam reikės susimokėti pakankamai didelę sumą pinigų, ir kad būtent dėl šios priežasties, įvertinęs vienpusiškai pateiktą informaciją, pareiškėjas raštu neteikė prašymo vykti į laidotuves ir todėl neteko realios prašymo svarstymo galimybės bei galimai priimamo sprendimo leisti vykti į laidotuves galbūt ir be palydos.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas savo praktikoje yra pasisakęs, kad įstatymo viršenybės ir objektyvumo principai lemia viešojo administravimo subjekto pareigą priimant sprendimus veikti pagal teisės aktuose jiems nustatytas teises ir pareigas bei savo sprendimą pagrįsti tokiu būdu, jog nekiltų abejonių dėl šio sprendimo rezultato.

Be to, remiantis tarptautiniais standartais, įtvirtintais Europos kalėjimų taisyklėse bei Europos Žmogaus Teisių Teismo praktikoje, kalėjimo valdžia turi padėti nuteistiesiems palaikyti adekvačius kontaktus su išoriniu pasauliu ir suteikti jiems tinkamą paramą šiems kontaktams palaikyti. Vienas iš būdų – leisti visiems nuteistiesiems humanitariniais tikslais trumpam išeiti iš kalėjimo, kai nėra nuteistojo pasislėpimo pavojaus. Kartu paminėtina, kad bausmių vykdymas, be kitų principų, yra grindžiamas humanizmo principu – vykdant bausmes, taikomos priemonės neturi apriboti nuteistojo teisių ir laisvių, jei tai nėra pagrįsta ir būtina.

Seimo kontrolierė pažymi, kad Marijampolės kalėjimo pareigūnai, vykdydami savo funkcijas, privalo elgtis rūpestingai bei turi pozityvią pareigą padėti nuteistiesiems spręsti jiems iškilusias problemas. Pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų formalumų, nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma, pavyzdžiui, atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas, laikytina biurokratizmu.

Kartu Seimo kontrolierė pakartotinai atkreipia atsakingų pareigūnų dėmesį į tai, kad kiekvienu konkrečiu atveju, kai sprendžiamas ypač jautrus nuteistojo teisių klausimas, būtina ne tik formaliai vadovautis teisės aktų reikalavimais, bet ir protingumo bei humanizmo principais.

Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomendavo inicijuoti tarnybinį patikrinimą, kad būtų išsamiai ištirtos aplinkybės, susijusios su Marijampolės kalėjimo pareigūnų pozityvia pareiga teikti pagalbą siekiant pareiškėjui įgyvendinti teisę išvykti į sesers laidotuves. Taip pat, atsižvelgiant į sistemingai pasikartojančius atvejus, kai pareigūnai netinkamai organizuoja pagalbą siekiant nuteistiesiems įgyvendinti teisę išvykti iš bausmės atlikimo vietos valstybės teritorijoje dėl artimojo mirties, pavaldžiose bausmės atlikimo vietose šia tema inicijuoti pareigūnų mokymus.

Plačiau su skundo pažyma galite susipažinti čia.

Susijusios naujienos