Seimo kontrolierė Erika Leonaitė išnagrinėjo pareiškėjo skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 1-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 1-asis kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su informacijos pateikimu (nepateikimu), neprisistatymu.
Pareiškėjas skunde rašo, jog Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnai jam prašant neparodo tarnybinio pažymėjimo (ženklo), neprisistato.
Vadovaujantis Bausmių vykdymo sistemos įstatymo nuostatomis, pareigūnai, atlikdami tarnybines pareigas ir kreipdamiesi į asmenį, privalo prisistatyti, o pareikalavus – parodyti tarnybinį pažymėjimą (ženklą).
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad pareiškėjas ne kartą kreipėsi į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją dėl to, kad pareigūnai pažeidinėja teisės aktus – neturi tarnybinių pažymėjimų (ženklų) ir, jam paprašius, jų negali parodyti, prisistatyti.
Kalėjimų tarnyba Seimo kontrolierei pateikė informaciją, kad, pagal tuo metu galiojusią Lietuvos kalėjimų tarnybos apsaugos ir priežiūros instrukciją (toliau – Instrukciją), laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūnai į įstaigą buvo įleidžiami ir išleidžiami iš jos pateikę galiojantį tarnybinį pažymėjimą (ženklą). Vadovaudamiesi tuo, pareigūnai, atvykę į tarnybą, savo tarnybinius pažymėjimus (ženklus) palikdavo Kontrolės ir praleidimo poste.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad teisės norma, įtvirtinta Bausmių vykdymo sistemos įstatyme, suponuoja faktą, kad pareigūnas, atlikdamas tarnybines pareigas, visada turi turėti savo tarnybinį pažymėjimą (ženklą) su savimi ir paprašius – jį parodyti. Atkreiptinas dėmesys, kad pareigūnai, vadovaudamiesi Instrukcijos (redakcija, galiojusi iki 2023 m. gruodžio 29 d.) nuostatomis, į įstaigas galėjo patekti per kontrolės ir praleidimo postą pateikę savo tarnybinius pažymėjimus (ženklus). Seimo kontrolierė konstatuoja, kad tuo metu galiojusios Instrukcijos nuostatose nebuvo nurodyta, kad pareigūnai privalo palikti įėjimo poste savo tarnybinius pažymėjimus (ženklus). Didžiajame lietuvių kalbos žodyne žodžio „pateikti“ reikšmė, atsižvelgiant į šiuo atveju analizuojamą kontekstą, yra „duoti kam ką susipažinti“. Kad tuo metu galiojusios redakcijos Instrukcijos 102 punkte vartotas žodis „pateikti“ turėjo būti suprantamas būtent šia prasme, patvirtina ir Bausmių vykdymo sistemos įstatymo 11 straipsnio 6 punkto nuostata bei analogišką nuostatą (senos redakcijos įstatyme) taikęs Vilniaus apygardos administracinis teismas 2023 m. birželio 14 d. sprendime administracinėje byloje Nr. I1-798-872/2023.
Iš to, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnai netinkamai aiškino ir taikė Instrukcijos nuostatą dėl tarnybinio pažymėjimo (ženklo) pateikimo, todėl palikę savo tarnybinį pažymėjimą (ženklą) įėjimo kontrolės poste pareigūnai objektyviai negalėjo užtikrinti Bausmių vykdymo sistemos įstatymo nuostatos, pagal kurią pareigūnas, paprašius, visada turi parodyti tarnybinį pažymėjimą (ženklą).
Seimo kontrolierė nuosekliai laikosi pozicijos, kad pareigūnai, atlikdami savo tarnybines pareigas, privalo būti identifikuojami. Tai padeda užtikrinti skaidrumo ir asmeninės atsakomybės už priimtus sprendimus principų įgyvendinimą, skatina laikytis pagarbaus ir pasitikėjimu grįsto bendravimo taisyklių.
Taigi, darytina išvada, kad pareigūnai, nepateikdami savo tarnybinių pažymėjimų (ženklų) pareiškėjui prašant, pažeidė Bausmių vykdymo sistemos įstatymo nuostatas, kuriose nurodyta, jog pareigūnai privalo pateikti tarnybinį pažymėjimą (ženklą) jų to prašant, todėl pareiškėjo skundo dalis dėl Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų nesuteikiant jam informacijos, neprisistatant yra pagrįsta.
Seimo kontrolierė skundo kontekste įvertino ir šiuo metu galiojančios redakcijos Instrukcijos nuostatas, reglamentuojančias įėjimo į kalėjimą (išėjimo iš jo) tvarką. Pažymėtina, kad įeinančių (išeinančių) asmenų tikrinimo paskirtis – užkardyti kalinamųjų, laikomų kalėjime, pabėgimą, neleistinų daiktų patekimą, vykdyti įėjimo į kalėjimą (išėjimo iš jo) asmenų kontrolę. Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad tokiam tikslui pasiekti nėra būtinumo pareigūnams palikti tarnybinio pažymėjimo (ženklo) kontrolės ir praleidimo poste. Todėl vertintina, kad šiuo metu galiojančios Instrukcijos nuostatos, iš vienos pusės reikalaujančios į kalėjimą įeinantiems pareigūnams pateikti tarnybinį pažymėjimą (ženklą), iš kitos pusės nustatančios, jog šis pažymėjimas (ženklas) „asmeniui (bausmių vykdymo sistemos pareigūnui) grąžinamas, kai jis išeina iš kalėjimo“, nėra korektiškai suformuluotos, o nuspėjamas reikalavimas ne pateikti, o palikti tarnybinį pažymėjimą (ženklą) kontrolės ir praleidimo poste nėra proporcingas Instrukcijoje nustatytai įeinančių (išeinančių) asmenų tikrinimo paskirčiai bei užkerta kelią pareigūnui tinkamai vykdyti Bausmių vykdymo sistemos įstatymo 11 straipsnio 6 punkte nustatytą pareigą: asmeniui pareikalavus – parodyti tarnybinį pažymėjimą (ženklą).
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduotina tobulinti Instrukcijos nuostatas, kad pareigūnai tinkamai galėtų vykdyti Bausmių vykdymo sistemos įstatyme nustatytą pareigą bei imtis priemonių, kad būtų užtikrinama reali galimybė nuteistiesiems identifikuoti pareigūnus.
Plačiau su skundo pažyma galite susipažinti čia.
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
