PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS
Dokumento numeris | 4D-2020/1-1229 |
---|---|
Data | 2020-12-14 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2020 m. rugsėjo 17 d. gavo X (toliau
vadinama ir – Pareiškėjas) skundą dėl Alytaus pataisos namų (toliau vadinama ir – Alytaus PN)
pareigūnų veiksmų netinkamai nagrinėjant jo kreipimąsi (toliau vadinama ir – Skundas).
2. Skunde, be kitų aplinkybių, nurodoma:
2.1. „2020 liepos 24 d. pateikiau prašymą reg. Nr. 5-12/579, kad man išduotų nuo 2019 m.
spalio 1 d. iki 2020 m. liepos 21 d. čekius, kur būdamas paprastoje grupėje prekinausi“ (šios ir kitų
citatų kalba netaisyta);
2.2. „Bet aš gavau iš Alytaus PN direktoriaus pavaduotojo, kad Alytaus PN administracija
mano prašymą išnagrinėjo. Taip pat yra nurodyta, kad mano prašymas pagal kompetenciją išsiųstas
išnagrinėti ir atsakyti UAB „Y“;
2.3. Pareiškėjas iki kreipimosi į Seimo kontrolierių dienos (2020 m. rugsėjo 17 d.)
atsakymo taip ir negavo.
3. Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos aplinkybės
4. Seimo kontrolierius 2020 m. rugsėjo 25 d. raštu Nr. 4D-2020/1-1229/3D-2529 kreipėsi
į Alytaus PN direktorių, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes. 2020 m. spalio 7 d.
Seimo kontrolierius gavo Alytaus PN atsakymą Nr. 8-6345.
Alytaus PN raštu informavo:
4.1. „Pareiškėjas kreipėsi į Alytaus PN administraciją dėl nurodytų aplinkybių“;
4.2 „Pareiškėjui nebuvo atsakyta, nes įstaiga persiuntė jo skundą dėl nurodytų aplinkybių
UAB „Y“, kuri vykdo veiklą Alytaus PN ir teikia nuteistiesiems apiprekinimo paslaugą bei kasos
aparatu išspausdina pirkimo čekį, kuris pateikiamas kiekvienam pirkėjui“;
4.3. „Alytaus PN nevykdo prekybinės veiklos ir nėra atsakinga už fiskalinių kasos čekių
išdavimą, todėl ir kreipėsi į UAB „Y“ administraciją šiuo klausimu. Skundas persiųstas vadovaujantis
2019 m. spalio 30 d. Nuteistųjų (suimtųjų) apiprekinimo paslaugos teikimo sutarties 4.1.3 papunkčiu
– „atsakyti į visus nuteistųjų (suimtųjų) skundus, prašymus (pareiškimus), susijusius su paslaugos
teikimu“. Informuojame, kad kiekvienas šios parduotuvės pirkėjas asmeniškai gauna pirkimo
2
fiskalinį čekį, kurį pats gali saugoti neribotą laiką”.
Prie pateikto atsakymo Alytaus PN pridėjo Pareiškėjo 2020-07-24 prašymą dėl apsipirkimo
čekių pateikimo, Alytaus PN raštą Pareiškėjui dėl jo prašymo persiuntimo nagrinėti UAB „Y“ bei
2020-10-07 UAB „Y“ atsakymą Pareiškėjui į jo prašymą dėl apsipirkimo čekių.
Tyrimui reikšmingi teisės aktai
5. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo:
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
„2. Pareigūnas – valstybės ir savivaldybių institucijos ar įstaigos tarnautojas, taip pat kitas
darbuotojas, atliekantis viešojo administravimo funkcijas; viešosios įstaigos bei nevyriausybinės
organizacijos, kurioms įstatymų nustatyta tvarka suteikti viešojo administravimo įgaliojimai,
darbuotojas, turintis administravimo įgaliojimus nepavaldiems asmenims; valstybės įgaliotas asmuo,
atliekantis įstatymų nustatytas valstybės suteiktas funkcijas;
[…]“;
12 straipsnis. Seimo kontrolierių tiriami skundai
„1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo,
biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.
[…]“;
17 straipsnis. Atsisakymas nagrinėti skundą
„1. Seimo kontrolierius ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos
priima sprendimą atsisakyti nagrinėti skundą, apie tai informuodamas pareiškėją, jeigu:
[…]
3) skunde nurodytų aplinkybių tyrimas nepriklauso Seimo kontrolieriaus kompetencijai;
[…]
4. Jeigu skundo tyrimo metu paaiškėja šio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės, skundo
tyrimas nutraukiamas.“
6. Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo
subjektuose taisyklėse (toliau vadinama – ir Taisyklės), patvirtintose Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875, nustatyta:
„28. […] Prašymą gavusi institucija, nustačiusi, kad prašyme nurodyti klausimai priskiriami
ir kitų institucijų kompetencijai, ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo prašymo gavimo institucijoje
dienos persiunčia jo kopiją kitoms institucijoms, su kurių kompetencija susijęs prašymo nagrinėjimas.
[…]
40. Valstybės tarnautojo, atsakingo už asmenų aptarnavimą žodžiu elektroninėmis
priemonėmis, uždavinys – suteikti asmens prašomą informaciją, susijusią su jam rūpimo klausimo
nagrinėjimu. Valstybės tarnautojas, atsakingas už asmenų aptarnavimą, turi trumpai ir suprantamai:
[…]
40.3. nurodyti instituciją (jos adresą ir kontaktus), į kurią asmuo turėtų kreiptis, jeigu
prašymą ar skundą gavusi institucija nekompetentinga nagrinėti jo prašymą.“
Tyrimo išvados
7. Skunde Pareiškėjas nurodo, kad jis su prašymu kreipėsi į Alytaus PN pareigūnus dėl
fiskalinių kasos čekių išdavimo, tačiau prašymo Alytaus PN nenagrinėjo, bet persiuntė jį nagrinėti
UAB „Y”“.
8. Vadovaujantis Taisyklių nuostatomis, prašymą gavusi institucija, nustačiusi, kad
3
prašyme nurodyti klausimai priskiriami ir kitų institucijų kompetencijai, ne vėliau kaip per 2 darbo
dienas nuo prašymo gavimo institucijoje dienos persiunčia jo kopiją kitoms institucijoms, su kurių
kompetencija susijęs prašymo nagrinėjimas. Valstybės tarnautojas, atsakingas už asmenų
aptarnavimą, turi nurodyti instituciją (jos adresą ir kontaktus), į kurią asmuo turėtų kreiptis, jeigu
prašymą ar skundą gavusi institucija nekompetentinga nagrinėti jo prašymą.
9. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas su 2020-07-24 prašymu kreipėsi į
Alytaus PN prašydamas pateikti jam Alytaus PN parduotuvėje Pareiškėjo pirktų produktų čekius.
Alytaus PN veikianti parduotuvė nėra įstaigos padalinys (tik veikia jos teritorijoje), todėl
Alytaus PN nėra atsakingi už apsipirkimo metu pirkėjams kartu su prekėmis išduodamus fiskalinius
kasos čekius.
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Alytaus PN administracija, padėdama Pareiškėjui
įgyvendinti jo, kaip vartotojo, teises, 2020-07-29 raštu Nr. 8-4538 persiuntė kreipimąsi parduotuvei
(UAB „Y“) ir informavo apie tai Pareiškėją.
10. Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes ir teisinį reglamentavimą, darytina išvada,
kad Alytaus PN, persiųsdami Pareiškėjo prašymą dėl fiskalinių kasos čekių kopijų gavimo, elgėsi
tinkamai, padėjo Pareiškėjui įgyvendinti jo, kaip vartotojo, teises, todėl Pareiškėjo Skundas dėl
Alytaus PN administracijos pareigūnų veiksmų netinkamai nagrinėjant jo kreipimąsi atmestinas.
11. Atkreipiame dėmesį, kad Seimo kontrolierius tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų
piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo
administravimo srityje. UAB „Y“ nėra viešojo administravimo subjektas, o šios uždarosios akcinės
bendrovės darbuotojai nėra pareigūnai Seimo kontrolieriaus įstatyme pateikto pareigūno apibrėžimo
prasme.
Seimo kontrolierius jų veiklos tirti negali, todėl tyrimas dėl UAB „Y“ darbuotojų veiksmų
nutraukiamas.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAI
12. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X Skundo dalį dėl Alytaus
pataisos namų pareigūnų veiksmų (neveikimo), netinkamai išnagrinėjus kreipimąsi, atmesti.
13. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X Skundo dalį dėl UAB
„Y“ darbuotojų veiksmų tyrimą nutraukti.
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas