PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS
Dokumento numeris | 4D-2021/1-237 |
---|---|
Data | 2021-05-18 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2021 m. vasario 19 d. gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą dėl Alytaus pataisos namų (toliau vadinama – Alytaus PN) pareigūnų veiksmų, susijusių su skundų nagrinėjimu ir galimybės sportuoti neužtikrinimu.
- Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas) nurodo, kad:
2.1. 2020-11-09 kreipėsi su skundu į Kalėjimų departamentą prie Teisingumo ministerijos dėl dinaminės priežiūros pareigūnų veiklos bei įvairių kitų klausimų. Jo skundas buvo persiųstas nagrinėti Alytaus PN administracijai, kuri atsakymą parengė 2020-12-14. Atsakymas buvo labai neišsamus, neatsakyta į užduotus klausimus, tačiau buvo paaiškinta, kad drausmės grupės nuteistieji gali užsiimti sportu taip pat kaip ir kiti nuteistieji;
2.2. 2020-12-23 Pareiškėjas savo pasivaikščiojimo laiku pasiruošė eiti į lauką ir norėjo sporto aikštyne pabėgioti, kitas nuteistasis norėjo pažaisti futbolą, tačiau budėję pareigūnai jų neišleido, motyvuodami, kad drausmės grupės nuteistieji negali būti sporto aikštyne;
2.3. 2020-12-28 parašė skundą įstaigos direktoriui, prašydamas paaiškinti, kodėl jam nebuvo leista pasportuoti pasivaikščiojimo metu. 2021-01-26 gavo Alytaus PN atsakymą, kuriame jau rašoma, kad Pareiškėjas negali sportuoti aikštyne, priešingai nei buvo nurodoma 2020-12-14 atsakyme.
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierius 2021-03-16 raštu Nr. 4D-2021/1-237/3D-696 kreipėsi į Alytaus PN administraciją, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes. 2021-04-16 Seimo kontrolierius gavo Alytaus PN 2021-04-16 raštą Nr. 8-2890, kuriame nurodoma:
4.1. „Nuteistasis X nuo 2020-09-24 iki šios dienos bausmę atlieka drausmės grupės sąlygomis.
Vadovaujantis Alytaus PN 2019 m. lapkričio 18 d. įsakymu Nr. 1-260 „Dėl naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais“ patvirtintomis taisyklėmis, drausmės grupei priskirti nuteistieji sportuoja pasivaikščiojimo metu, savo lokaliniame sektoriuje.
2021 m. balandžio 2 d. Alytaus PN direktorius įsakymu Nr. 1-63 „Dėl naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais“ buvo patvirtintos naujos taisyklės. Taisyklėse buvo panaikintas punktas, dėl drausmės grupei priskirtų nuteistųjų sportavimo lokaliniame sektoriuje.“
4.2. „Nuteistieji, esantys 6 lokaliniame sektoriuje, papildomai atlikti fizinius pratimus ir rytinę mankštą išleidžiami pagal atskirą prašymą raštu. Įstaigos turimais duomenimis nuteistasis X su prašymu į administraciją nesikreipė. Taip pat nuteistieji yra išleidžiami užsiimti joga ir kitomis pozityvaus užimtumo priemonėmis.“
4.3. „6 lokaliniame sektoriuje esančių nuteistųjų pasivaikščiojimo laiku nuteistieji atrakinami ir išleidžiami pasivaikščioti savarankiškai.“
4.4. Alytaus PN administracija 2020-11-25 gavo Kalėjimų departamento persiųstą Pareiškėjo 2020-11-09 prašymą informuoti apie pareigūnų, atsakingų už dinaminę priežiūrą, funkcijas, prašė paaiškinti, ar kamerų tipo patalpose laikomiems nuteistiesiems visada reikia nešioti asmens kortelę, taip pat prašė paaiškinti, ar drausmės grupės nuteistieji gali sportuoti papildomai, ne tik pasivaikščiojimo metu, ar pagrįstai laikas, praleistas bibliotekoje, priskaičiuojamas prie laiko, skirto pasivaikščioti gryname ore.
Alytaus PN administracija 2020-12-14 atsakyme paaiškino, kad dinaminės priežiūros specialistai yra atsakingi už laisvės atėmimo bausmės režimo reikalavimų įgyvendinimą ir vykdo pareigybės aprašyme nurodytas funkcijas. Atsakyme išaiškinamos nuteistųjų pareigos, informuojama, kur reglamentuota nuteistąjį identifikuojančios kortelės nešiojimo tvarka. Pareiškėjui taip pat buvo paaiškinta, kad drausmės grupei priskirti nuteistieji turi teisę kasdien pasivaikščioti dvi valandas; jis gali pasivaikščioti kasdien nuo 13.20 val. iki 15.20 val., o pasivaikščiojimui skirtu laiku nuteistieji gali patys pasirinkti, kokia veikla užsiimti. Atsakyme taip pat rašoma, kad, atsižvelgiant į Nuteistųjų naudojimosi sporto aikštynais grafiką, kiekvieną savaitės pirmadienį ir trečiadienį Pareiškėjas gali pasinaudoti įstaigoje esančiais aikštynais, taip pat žaisti krepšinį, futbolą ar atlikti kitus fizinius pratimus nuteistieji gali ir savo lokalinio sektoriaus kieme.
4.5. Alytaus PN administracija Seimo kontrolieriui pateikė Pareiškėjo 2020-11-26 skundą dėl sutrumpinto pasivaikščiojimo laiko ir 2020-12-14 atsakymą į šį skundą (pateiktos kopijos). Pareiškėjas skunde prašė paaiškinti, kodėl per jo pasivaikščiojimo laiką jis buvo nuvestas susipažinti su asmens byla, vėliau nuvestas į biblioteką, todėl pabūti lauke galėjo tik vieną valandą. Atsakyme nuteistajam paaiškinama pasivaikščiojimo tvarka ir grafikas, informuojama, kad jis gali dalyvauti socialinės reabilitacijos programose, tačiau apie sutrumpintą pasivaikščiojimų laiką Pareiškėjui nieko nepaaiškinta.
4.6. Alytaus PN administracija Seimo kontrolieriui pateikė Pareiškėjo 2020-12-28 skundą dėl draudimo sportuoti pasivaikščiojimo metu ir 2021-01-26 atsakymą į šį skundą (pateiktos kopijos). Pareiškėjas skunde rašė, kad 2020-12-28 jis nebuvo išleistas į sporto aikštyną pabėgioti, pažaisti futbolą, nors ankstesniame (2020-12-14) atsakyme Alytaus PN administracija informavo, kad pagal nustatytą grafiką jis gali sportuoti.
2021-01-26 atsakyme Pareiškėjui išaiškinama drausmės grupėje laikomų nuteistųjų teisės ir pareigos bei informuojama, kad šios grupės nuteistieji gali sportuoti savo lokalinio sektoriaus kieme, o klausimą, leisti ar neleisti sportuoti aikštyne, sprendžia įstaigos vadovybė. Pareiškėjui nepaaiškinta, kodėl jo nurodytą konkrečią dieną jis nebuvo išleistas sportuoti į aikštyną.
4.7. Seimo kontrolieriui pateiktame Nuteistųjų naudojimosi sporto aikštynais grafike, kuris galioja nuo 2021-04-02, nurodyta, kad 6-ojo lokalinio sektoriaus (drausmės grupės) nuteistieji gali eiti sportuoti antradienis nuo 9.10 val. iki 12.00 val. ir penktadienis nuo 16.25 val. iki 18.25 val. Pagal Nuteistųjų naudojimosi sporto aikštynais grafiką, kuris galiojo iki 2021-04-02, šio sektoriaus nuteistieji eiti į sporto aikštyną galėjo pirmadieniais ir trečiadieniais nuo 13.30 val. iki 16.30 val.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Europos Tarybos Ministrų Komiteto Rekomendacijos Rec(2006)2 valstybėms narėms dėl Europos kalėjimų taisyklių (toliau vadinama – Europos kalėjimų taisyklės):
27.6 punktas – „Kaliniams turi būti numatytos poilsio galimybės, tarp jų sportas, žaidimai, pomėgiai ir kiti laisvalaikio užsiėmimai, į kurių organizavimą jie turi būti įtraukti kiek įmanoma labiau.“
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau vadinama – BVK):
183 straipsnis. Bausmių vykdymo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų apskundimas – „1. Viešųjų darbų, laisvės apribojimo, arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami atitinkamą bausmę vykdančios institucijos ar įstaigos vadovui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų vadovų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami Kalėjimų departamento direktoriui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo jo gavimo dienos, o jei dėl skundo atliekamas tyrimas, – per dvidešimt darbo dienų nuo tyrimo baigimo dienos. 3. Kalėjimų departamento direktoriaus veiksmai ir sprendimai per dvidešimt dienų nuo jų įteikimo gali būti skundžiami apygardos administraciniam teismui.“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau vadinama ir – VAĮ):
3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […]“;
10 straipsnis. Administracinių sprendimų priėmimas – „1. Administracinius sprendimus priimti turi teisę tik viešojo administravimo subjektai, turintys šio įstatymo nustatyta tvarka jiems suteiktus įgaliojimus. […] 5. Administraciniame sprendime turi būti nurodyta: 1) administracinį sprendimą priėmusio viešojo administravimo subjekto pavadinimas; 2) administracinio sprendimo data; 3) administraciniam sprendimui suteiktas registracijos numeris; 4) atliekamas tvarkomasis veiksmas arba asmenims nustatytos teisės ir (ar) pareigos; 5) administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės; 6) administracinio sprendimo motyvai; 7) administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką; 8) administracinį sprendimą priėmusio asmens vardas, pavardė ir pareigos. 6. Administracinis sprendimas turi būti pasirašytas jį priėmusio pareigūno, valstybės tarnautojo, kito įstatymų nustatytą specialų statusą turinčio fizinio asmens arba viešojo administravimo subjekto vadovo, jo pavaduotojo ar įgalioto asmens. Kai administracinis sprendimas priimamas naudojantis valstybės informacinėmis sistemomis, sprendimo pasirašymui prilyginamas patvirtinimas (autorizavimas) valstybės informacinėje sistemoje.“
- Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 (toliau vadinama – Taisyklės), nustatyta:
„35. Atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jo turinį:
35.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;
35.2. į prašymą pateikti institucijos turimą informaciją atsakoma pateikiant prašomą informaciją Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;
35.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą – atsakoma pateikiant atitinkamo priimto dokumento kopiją, išrašą ar nuorašą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; […].
[…]
- Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas. Persiunčiant prašymą ar skundą nagrinėti kitai kompetentingai institucijai ir informuojant apie tai asmenį ar jo atstovą, pranešime asmeniui nurodyti minėtos apskundimo tvarkos nereikia.“
- Naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais taisyklėse, patvirtintose Alytaus PN direktoriaus 2021-04-02 įsakymu Nr. 1-63, numatyta:
„1. Nuteistieji sportiniu inventoriumi, esančiu lokaliniame sektoriuje, gali naudotis dienotvarkėje numatytu pasivaikščiojimui gryname ore skirtu laiku. Kitu laiku sporto inventorius rakinamas ir juo naudotis draudžiama.
- Nuteistieji naudotis sporto aikštynais gali Naudojimosi sporto aikštynais grafike numatytu laiku.
- Papildomai nuteistiesiems naudotis sporto aikštynais gali leisti pataisos namų direktorius, jį pavaduojantis pareigūnas arba pataisos namų direktoriaus budintysis padėjėjas.
- Pagal patvirtintą grafiką ir pagal pateiktus nuteistųjų sąrašus nuteistieji iš lokalinio sektoriaus išleidžiami tik į tuos aikštynus, kuriuose nevyksta sporto turnyrai įstaigos mastu.
- Pataisos namų direktoriaus budinčiajam padėjėjui nuteistųjų sąrašai pateikiami nuo 8.40 val. iki 9.00 val.“
- Naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais taisyklėse, patvirtintose Alytaus PN direktoriaus 2019-11-18 įsakymu Nr. 1-260, numatyta:
„1. Nuteistieji naudotis sporto salėmis ir sportiniu inventoriumi gali nuo 7.00 val. iki 16.30 val. (nuteistieji, esantys 7 lokaliniame sektoriuje, darbo dienomis – nuo 7.00 val. iki 20.30 val., poilsio ir švenčių dienomis – nuo 7.00 val. iki 12.00 val.) laisvu nuo dienotvarkėje numatytų socialinės reabilitacijos priemonių taikymo, psichologinei reabilitacijai skirtų užsiėmimų vykdymo, nuo mokymosi ir darbo laiku, kuris priskiriamas laisvalaikiui.
Kitu laiku sporto salės rakinamos ir jomis naudotis draudžiama.
- Nuteistieji naudotis sporto aikštynais gali Naudojimosi sporto aikštynais grafike numatytu laiku.
- Papildomai nuteistiesiems naudotis sporto aikštynais gali leisti pataisos namų direktorius, jį pavaduojantis pareigūnas arba pataisos namų direktoriaus budintysis padėjėjas.
- Pagal patvirtintą grafiką ir pagal pateiktus nuteistųjų sąrašus nuteistieji iš lokalinio sektoriaus išleidžiami tik į tuos aikštynus, kuriuose nevyksta sporto turnyrai įstaigos mastu.
- Pataisos namų direktoriaus budinčiajam padėjėjui nuteistųjų sąrašai pateikiami nuo
8.40 val. iki 9.00 val.
[…]
- Drausmės grupei priskirti nuteistieji sportuoja pasivaikščiojimo metu, savo lokaliniame sektoriuje.
- Sprendimą nuteistiesiems naudotis sporto salėmis ir jas užrakinti, leisti ar neleisti naudotis sporto aikštynais tam tikram laikotarpiui priima pataisos namų direktorius arba direktoriaus budintysis padėjėjas, o poilsio ar švenčių dienomis – Vadovybės budintis atstovas arba pataisos namų direktoriaus budintysis padėjėjas, ir paskelbia nuteistiesiems žodžiu.“
Lietuvos Respublikos teismų praktika
- Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) praktikos, taikant administracinių bylų teisenos įstatymo normas, apibendrinimas (pritarta Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų 2012 m. rugsėjo 19 d. pasitarime):
„Administracinių teismų kompetencijai nepriskirtas prašymų, kuriais siekiama ne pažeistų teisių (interesų) apgynimo, o tik tam tikrų juridinę reikšmę turinčių aplinkybių ar faktų konstatavimo, nagrinėjimas. Reikalavimas, kuriuo nesiekiama išspręsti administracinio ginčo, ir kurio patenkinimas nereikštų pažeistų teisių ar teisėtų interesų apgynimo, negali būti administracinės bylos nagrinėjimo dalyku (2007 m. kovo 13 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A469-261/2007, Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo biuletenis Nr. 11).“
Tyrimo išvados
- Skunde Pareiškėjas rašė, kad kreipėsi į Kalėjimų departamentą, prašydamas suteikti informaciją apie pareigūnų, atsakingų už dinaminę priežiūrą, darbą bei funkcijas, informuoti apie galimybę sportuoti ne pasivaikščiojimo metu. Jo prašymas buvo persiųstas nagrinėti Alytaus PN administracijai, kurios atsakymas yra neišsamus, nepaaiškinta dėl sportavimo ir pasivaikščiojimų tvarkos.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Alytaus PN 2020-11-25 gavo Kalėjimų departamento persiųstą Pareiškėjo 2020-11-09 prašymą informuoti apie pareigūnų, atsakingų už dinaminę priežiūrą, funkcijas. Pareiškėjas taip pat prašė paaiškinti, ar kamerų tipo patalpose laikomiems nuteistiesiems visada reikia nešioti asmens kortelę, ar drausmės grupės nuteistieji gali sportuoti ne tik pasivaikščiojimo metu, ar pagrįstai laikas, praleistas bibliotekoje, priskaičiuojamas prie laiko, skirto pasivaikščioti gryname ore.
Alytaus PN administracija 2020-12-14 atsakyme paaiškino, kad dinaminę priežiūros specialistai yra atsakingi už laisvės atėmimo bausmės režimo reikalavimų įgyvendinimą ir vykdo pareigybės aprašyme nurodytas funkcijas. Pareiškėjui paaiškintos nuteistųjų pareigos, informuojama, kur reglamentuota nuteistąjį identifikuojančios kortelės nešiojimo tvarka. Pareiškėjui taip pat buvo paaiškinta drausmės grupei priskirtų nuteistųjų pasivaikščiojimo ir sportavimo tvarka, tačiau jis nebuvo informuotas, ar bibliotekoje praleistas laikas yra sumuojamas su pasivaikščiojimui skirtu laiku.
- Alytaus PN administracija Seimo kontrolieriui pateikė Pareiškėjo 2020-11-26 skundą dėl sutrumpinto pasivaikščiojimo laiko ir 2020-12-14 atsakymą į šį skundą, iš kurių nustatyta, kad Pareiškėjui nebuvo konkrečiai atsakyta į klausimą apie sutrumpintą jam skirtą pasivaikščiojimų laiką.
Alytaus PN administracija Seimo kontrolieriui taip pat pateikė Pareiškėjo 2020-12-28 skundą dėl draudimo sportuoti aikštyne pasivaikščiojimo metu. Atsakymas į šį skundą pateiktas 2021-01-26, tačiau jame pateikiama tik bendra informacija ir neatsakoma į klausimą, kodėl Pareiškėjo nurodytą konkrečią dieną jis nebuvo išleistas sportuoti į aikštyną.
- Vadovaujantis VAĮ įtvirtintu išsamumo principu – viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes. Taigi, viešojo administravimo subjektai, rengdami atsakymus, privalo įvertinti pareiškėjo prašymo turinį ir pateikti teisės aktų nuostatomis pagrįstą, aiškų ir argumentuotą atsakymą, kuriame būtų atsakyta į visus keliamus klausimus.
LVAT yra pažymėjęs, kad vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. VAĮ 1 straipsnyje, apibrėžiančiame aptariamo įstatymo paskirtį, nustatyta, jog šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad „visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis […], taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje“.
Skundo tyrimo metu Seimo kontrolieriui įvertinus Alytaus PN administracijos atsakymų Pareiškėjui turinį, akcentuotina, kad atsakymai į 2020-11-26 ir 2020-12-88 skundus yra neišsamūs, nepagrįsti teisės aktų nuostatomis, neatsakyta į Pareiškėjo suformuluotus klausimus, parengti nesilaikant Viešojo administravimo įstatyme įtvirtinto objektyvumo principo, reiškiančio, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs, išsamumo principo bei neatitinka administraciniam sprendimui keliamų reikalavimų, nes administraciniame sprendime turi būti nurodyta administracinio sprendimo motyvai, teisinis ir faktinis pagrindas arba kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės.
- Įvertinus Pareiškėjo skundų ir prašymo turinį, pastebėtina, kad 2020-11-26, 2020-12-28 skunduose ir 2020-11-09 prašyme jis kėlė klausimus, susijusius su pasivaikščiojimo tvarka, pasivaikščiojimo laiko apskaita ir veikla pasivaikščiojimų metu, taip pat teiravosi dėl galimybės sportuoti, todėl manytina, kad Pareiškėjui pasivaikščiojimų ir užsiėmimų kita veikla tvarka nėra aiški. Alytaus PN administracija, atsakydama į Kalėjimų departamento persiųstą Pareiškėjo prašymą, suteikė informaciją dėl pasivaikščiojimų tvarkos reglamentavimo, informavo, kada numatytas pasivaikščiojimų laikas jo lokalinio sektoriaus nuteistiesiems ir kada pagal patvirtintą grafiką jis gali eiti sportuoti, tačiau nepaaiškino, ar, pasivaikščiojimui skirtu laiku apsilankius bibliotekoje arba dar kitur, laikas skirtas būti lauke yra pagrįstai sutrumpinamas.
- Pažymėtina, jog tiek Europos kalinimo taisyklės, tiek kiti tarptautiniai žmogaus teisių standartai skatina, kad nuteistieji kiek įmanoma labiau būtų įtraukiami į laisvalaikio užimtumą, taip pat ir sportą; akcentuojamas kiek įmanoma glaudesnis bendradarbiavimas tarp personalo ir kalinių rengiant ir derinant individualius bausmės vykdymo planus, be kita ko, ir laisvalaikio užimtumą.
Tyrimo metu Seimo kontrolieriui pateikta informacija, pagal kurią nustatyta, kad iki 2021-04-02 galiojusios Naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais taisyklių nuostatos ir sportavimo aikštyne grafiko nuostatos buvo prieštaraujančios vienos kitoms ir paneigiančios arba teisę pasivaikščioti, arba teisę sportuoti, nes drausmės grupės 6-ojo lokalinio sektoriaus nuteistiesiems numatytas sportavimo aikštyne laikas sutapo su pasivaikščiojimo laiku. Be to, šių taisyklių 11 punkte buvo numatyta, kad drausmės grupės nuteistieji gali sportuoti tik lokalinio sektoriaus kieme pasivaikščiojimo metu, todėl lieka neaišku, kokiu tikslu šios grupės nuteistieji buvo įtraukti į sportavimo aikštyne grafiką. Įvertinus šias nuostatas, darytina išvada, kad Alytaus PN direktoriaus 2019-11-18 įsakymu Nr. 1-260 patvirtinta ir iki 2021-04-02 galiojusi Naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais tvarka neužtikrino drausmės grupės nuteistųjų teisės sportuoti aikštyne tinkamo realizavimo.
Alytaus PN direktoriaus 2021-04-02 įsakymu Nr. 1-63 Naudojimosi sporto salėmis, sportiniu inventoriumi ir sporto aikštynais taisyklės buvo pakeistos ir, vadovaujantis nauja galiojančia tvarka, sportuoti aikštynuose turi teisę visi nuteistieji, o grafike numatytas drausmės grupės nuteistųjų pasivaikščiojimo ir sportavimo laikas nesidubliuoja, todėl manytina, kad teisė užsiimti sportine veikla ir teisė pasivaikščioti pagal šiuo metu Alytaus PN direktoriaus patvirtintą tvarką viena kitai nebėra priešpriešinamos, todėl rekomendacijos dėl tinkamo teisės pasivaikščioti ir teisės sportuoti įgyvendinimo Seimo kontrolierius neteiks.
- Atsižvelgiant į tyrimo metu nustatytas ir išdėstytas aplinkybes, darytina išvada, kad Pareiškėjui užtikrinama teisė pasivaikščioti ir sportuoti, tačiau Alytaus PN atsakymai į jo
2020-11-26, 2020-12-28 skundus ir 2020-11-09 prašymą yra neišsamūs, neatitinka administraciniam sprendimui keliamų reikalavimų ir gero administravimo principų, todėl Skundas dėl galimai netinkamų Alytaus PN administracijos veiksmų nagrinėjant jo skundus ir prašymą pripažįstamas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X Skundą dėl Alytaus pataisos namų pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundų ir prašymo nagrinėjimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius Alytaus pataisos namų direktoriui rekomenduoja:
20.1. pakartotinai išnagrinėti X 2020-11-26 ir 2020-12-28 skundus, pateikiant Pareiškėjui teisės aktų reikalavimus atitinkančius atsakymus bei išaiškinant šiuo metu galiojančią sportavimo aikštynuose tvarką;
20.2. užtikrinti, kad nuteistiesiems rengiami atsakymai į skundus ir prašymus būtų išsamūs, atitiktų teisės aktų reikalavimų, o besikreipiančiųjų teisės būtų tinkamai įgyvendintos.
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas