Po apsilankymo Prūdiškių socialinės globos namuose ir jiems priklausančiuose dviejuose grupinio gyvenimo namuose, kuriuose gyvena suaugę asmenys su negalia, Seimo kontrolierių įstaiga paskelbė ataskaitą dėl žmogaus teisių padėties juose.
Globos namuose nebuvo nustatyta esminių darbo organizavimo trūkumų, kurie prieštarautų galiojantiems teisės aktams, darytų didelę neigiamą įtaką gyventojų gerovei ar pažeistų žmogaus teises ir laisves. Vis tik ataskaitoje atkreiptas dėmesys į tam tikrus iššūkius, kuriuos sprendžiant būtų galima dar labiau pagerinti gyventojų gyvenimo kokybę.
Atlikus patikrinimą pastebėta, jog globos namuose asmenims su negalia yra įrengta speciali pagalbos kvietimo sistema, kuria naudodamiesi gyventojai patys gali išsikviesti pagalbą bet kuriuo paros metu. Tiesa, minėta sistema veikia ne visur, pavyzdžiui, higienos patalpose jos trūksta. Kai kurios įstaigos patalpos ar laisvalaikio zonos yra neprieinamos asmenims su judėjimo negalia. Taip pat lieka neaišku, kaip dažnai asmenys su sunkia negalia, kurie savarankiškai negali judėti, yra išvežami į lauką, nes faktiškai tai nėra fiksuojama. Be to, globos namuose informacija gyventojams yra pateikta nepakankamai aiškiai ir lengvai suprantama kalba.
Patikrinimo metu nustatyta, jog globos namuose gyventojai gali gyventi pakankamai savarankiškai. Jie gali patys nuvažiuoti į parduotuvę apsipirkti, turėti asmeninių lėšų savo reikmėms, rinkimų metu gali nuvykti balsuoti į balsavimui skirtas vietas ir pan. Vis tik yra ir ribojimų. Gyventojams nepakankamai teikiama informacijos apie mokymosi bendruomenėje galimybes, nėra lavinamas jų kompiuterinis raštingumas, jie nėra mokomi naudotis buitine technika, lėšos, skiriamos asmeninėms reikmėms, yra labai ribotos.
Ataskaitoje pastebėta, jog nors darbuotojai stengiasi užimti gyventojus ir organizuoja jiems išvykas, bet dauguma gyventojų išvykose dalyvauja itin retai, grupinio gyvenimo namuose trūksta įvairesnių užimtumo veiklų, labiau atitikančių gyventojų poreikius. Veiklos Globos namuose taip pat trūksta darbo dienomis vakarais ir savaitgaliais. Be to, užimtumo specialistai ne visuomet įtraukiami į gyventojų socialinių poreikių vertinimo ir pervertinimo procesą.
Patikrinimo metu pastebėta, jog globos namuose pusę etato dirba 1 psichologas, kuris konsultacijas teikia pagal gyventojų poreikį, tačiau minimalus psichologo pareigybės skaičius (t. y. 1 etatas) įdarbinant psichologą visu etatu pagal darbo sutartį arba organizuojant papildomą psichologo paslaugų teikimą kitais būdais įstaigoje neužtikrintas. Taip pat pastebėta, kad psichologas ne visuomet dalyvauja vertinant ir pervertinant gyventojų psichologinių paslaugų poreikius. Be to, nustatyti informacijos apie psichologo teikiamas paslaugas trūkumai – ne visi gyventojai žinojo kokia yra psichologinių paslaugų teikimo tvarka įstaigoje.
Ataskaitoje pastebėta, jog darbuotojai, gyventojams taikantys fizinio suvaržymo priemones (izoliaciją stebėjimo kambaryje), nėra pakankamai informuoti apie šių priemonių taikymo tvarką. Stebėjimo kambarys, į kurį vedami nusiraminti ribinės būsenos gyventojai, neatitinka tarptautinių standartų. Pavyzdžiui, šio kambario durys yra be lango ar kitos angos, per kurią įstaigos personalas galėtų stebėti gyventojo būklę ir reguliariai įvertinti suvaržymo priemonės tęsimo poreikį.
Patikrinimo metu nustatyta, jog globos namuose galioja Psichologinio smurto prevencijos tvarka bei Lygių galimybių politika, bet ji skirta apsaugoti tik įstaigos darbuotojus. Vis dėlto, nors konfliktai ar agresijos atvejai, kurių metu gyventojai smurtauja prieš kitus įstaigos gyventojus ir darbuotojus, gadinamas materialinis turtas, pasitaiko gana dažnai, įstaigoje nėra vykdomas reguliarus gyventojų informavimas smurto prevencijos temomis. Globos namuose nėra patvirtintos tvarkos dėl gyventojų švietimo smurto prevencijos temomis, gyventojų apsaugos ir pagalbos jiems suteikimo patyrus smurtą.
Vis tik grupinio gyvenimo namuose yra iškabinta atmintinė, kurioje nurodyta, kad šių namų gyventojams draudžiama smurtauti, įžeidinėti ar kitaip žeminti vieni kitus ir darbuotojus. Joje nurodyta, kad gyventojai turi teisę pareikšti priekaištus dėl netinkamo kaimyno bei darbuotojo elgesio tiesiogiai globos namų administracijai, grupinio gyvenimo namų socialiniam darbuotojui ar kitam aptarnaujančiam personalui.
Iš ataskaitoje pateiktų duomenų matyti, jog gyventojams nėra sudarytų tinkamų sąlygų apie galimai patirtą smurtą pranešti anonimiškai arba jie ir įstaigos darbuotojai apie jas nėra pakankamai informuoti. Vertintuose vidiniuose teisės aktuose tokia galimybė nebuvo numatyta, prie dalies įrašų trūko parašų ir (arba) antspaudų, patvirtinančių įrašų autentiškumą.
Patikrinimo metu taip pat nustatyti trūkumai, susiję su receptinių nervinę sistemą veikiančių vaistų davimo gyventojams apskaitos vedimu. Pavyzdžiui, pastebėta, kad prie dalies įrašų medicininiuose dokumentuose trūko parašų ir (arba) antspaudų, patvirtinančių šių įrašų autentiškumą.
Apibendrinus patikrinimo metu nustatytas aplinkybes, ataskaitoje pateikta išvada, kad Prūdiškių socialinės globos namuose įgyvendinamos priemonės, skirtos užtikrinti joje apgyvendintų asmenų užimtumą, privatumą, psichologinių paslaugų teikimą, judėjimo laisvę, taip pat aplinkos ir informacijos pritaikymą asmenims su negalia, skatinti asmenų savarankiškumą, tačiau nustatyti trūkumai lemia poreikį imtis papildomų veiksmų, kad būtų išvengta žmogaus orumą žeminančio elgesio rizikos.
Ataskaitą rasite čia.



Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
