2023 m. liepos 19 d.

Seimo kontrolierei rekomendavus bus inicijuotas ministerijų nuostatų keitimas

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Erika Leonaitė tyrė skundą dėl Aplinkos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) galimai nevykdant vienos iš funkcijų, t. y. neatliekant pavaldžios institucijos veiklos kontrolės.

Seimo kontrolierei pateiktame skunde pareiškėjas nurodė, jog kreipėsi į Lietuvos Respublikos aplinkos ministeriją dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (Inspekcija) pareigūnų veiksmų (atsisakant spręsti savavališkų statybų klausimą). Aplinkos ministerija atsisakė nagrinėti skundą, motyvuodama tuo, jog ji formuoja valstybės politiką teritorijų planavimo ir priežiūros, teritorinės sanglaudos, urbanistikos ir architektūros, statybos ir jos priežiūros, gyvenamųjų pastatų valdymo, priežiūros ir atnaujinimo (modernizavimo) srityse, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja šios politikos įgyvendinimą, o skundas dėl Inspekcijos darbuotojų (išskyrus Inspekcijos vadovo) galimo netinkamo funkcijų vykdymo, jeigu tai nesusiję su netinkamu valstybės politikos įgyvendinimu Inspekcijoje, tiesiogiai nepriskirtinas Aplinkos ministerijos kompetencijai. 

Seimo kontrolierė, atsižvelgdama į teisinį reglamentavimą, skundo tyrimo metu konstatavo, jog Aplinkos ministerija turėjo teisę priimti sprendimą nenagrinėti pareiškėjo skundo iš esmės, nes spręsti savavališkos statybos klausimus bei vertinti Inspekcijos pareigūnų veiksmus (neveikimą) nagrinėjant konkrečias situacijas dėl galimai savavališkai vykdomų statybos darbų yra priskirtina ne Aplinkos ministerijos, o Inspekcijos kompetencijai. Tačiau Seimo kontrolierė, įvertinusi Aplinkos ministerijos pateiktą informaciją, atkreipė dėmesį į tai, kad Aplinkos ministerijos nuostatuose nereglamentuojama, kaip yra vykdoma pavaldžių įstaigų veiklos kontrolė, todėl pareiškėjams, kaip ir minimame skunde aptariamu atveju, pagrįstai kyla klausimas, dėl kokių priežasčių Aplinkos ministerija nenagrinėja (nevertina) skundų dėl jai pavaldžios įstaigos, t. y. Inspekcijos, pareigūnų veiksmų (neveikimo), dėl jų priimamų sprendimų.

Atsižvelgusi į teisės aktuose įtvirtintą aiškumo principą, reiškiantį, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas bei į tai, kad minėto principo svarbą ne kartą yra pažymėjęs ir Konstitucinis Teismas, nurodydamas, jog teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti aiškus, suprantamas, neprieštaringas, o teisės aktuose neturi būti nuostatų, vienu metu skirtingai reguliuojančių tuos pačius visuomeninius santykius, Seimo kontrolierė pažymoje Lietuvos Respublikos Vyriausybei rekomendavo apsvarstyti galimybę papildyti (pakeisti) Aplinkos ministerijos nuostatus, reglamentuojant, kaip ir kokiais veiksmais Aplinkos ministerija vykdo jai pavaldžių įstaigų veiklos kontrolę, taip pat įvertinti kitų ministerijų nuostatus bei nustačius, kad juose taip pat nėra aiškiai nustatyta, kaip ir kokiais veiksmais yra vykdoma pavaldžių institucijų kontrolė, apsvarstyti galimybę papildyti (pakeisti) ir kitų ministerijų nuostatus.  

Aplinkos ministerija, įvertinusi Seimo kontrolierės pažymoje pateiktą rekomendaciją, informavo, jog pritaria Seimo kontrolierės argumentams, todėl inicijuos Aplinkos ministerijos nuostatų keitimą.

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, įvertinusi Seimo kontrolierės pažymoje pateiktą rekomendaciją, informavo, kad, išanalizavus, kaip institucijos laikosi Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų (Rekomendacijos), Rekomendacijų taikymo problematiką bei esamo teisinio reguliavimo tikslinimo poreikį, planuoja tikslinti Rekomendacijas įtraukiant nuostatas, susijusias su ministerijų atliekamos „valstybės politikos įgyvendinimo organizavimo, koordinavimo ir kontroliavimo“ funkcijos detalizavimu ir (ar) koregavimu.

Detalesnę informaciją galite rasti čia: Pažyma Nr. 4D-2023/1-436

Susijusios naujienos