2020 m. gruodžio 28 d.

Seimo kontrolierė konstatavo neatsakingą Klaipėdos rajono savivaldybės pareigūnų požiūrį į panaudos teise valdomą turtą

Seimo kontrolierė Milda Vainiutė išnagrinėjo pareiškėjos skundą dėl Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos nepateiktų atsakymų į jos kreipimusis, kuriais savivaldybė buvo informuota apie galimai netinkamus ir savavališkus sporto klubo X veiksmus, naudojantis žemės sklypu ir vykdant jame žirgų jodinėjimo treniruotes.

Skundo tyrimo metu buvo nustatyta, kad žemės sklypas panaudos sutarties pagrindu buvo perduotas neatlygintinai naudotis Klaipėdos rajono savivaldybei. Žemės sklypui nustatytas specialus žemės naudojimo ir apsaugos režimas, nes jis patenka į nekilnojamosios kultūros paveldo objekto teritoriją, o jo dalis ─ į saugomas teritorijas.

Seimo kontrolierė nustatė, kad sporto klubas X kreipėsi į savivaldybę dėl leidimo organizuoti žemės sklype vaikų konkūrinio jojimo varžybas. Pritarimas vaikų konkūrinio jojimo varžyboms 2018 metais rengti buvo gautas 4 kartus, tačiau realiai žemės sklype buvo savavališkai įrengtos tvoros ir vykdoma nuolatinė veikla – jodinėjimo žirgais treniruotės.

Seimo kontrolierė, pasisakydama dėl valstybinio turto valdymo, akcentavo, jog Žemės įstatyme yra įtvirtintas reikalavimas perduoti neatlygintinai naudoti valstybinę žemę konkrečiam tikslui – valstybės ir savivaldybių funkcijų atlikimui ─ ir yra nustatytas mechanizmas, leidžiantis nutraukti panaudos sutartį prieš terminą tais atvejais, kai panaudos gavėjas nebeatlieka funkcijų, kurioms buvo perduotas valstybinės žemės sklypas, arba žemės sklypas yra naudojamas ne pagal paskirtį. Vadovaujantis Žemės įstatymo nuostatomis, yra draudžiama perduoti naudotis kitiems asmenims žemės sklypus, kurie buvo perduoti neatlygintinai naudotis.

Seimo kontrolierė pabrėžė, kad žemės sklypo perdavimo neatlygintinai naudotis pagrindinis tikslas yra teikti naudą visuomenei arba jos daliai, bet ne atskiriems asmenims / verslo subjektams privačios veiklos vykdymui.

Savivaldybė turi pareigą rūpintis jai perduotu naudotis neatlygintinai žemės sklypu, šio žemės sklypo būkle taip, kad jis tinkamai tarnautų visuomenės interesams, o ne būtų tenkinami atskirų asmenų interesai arba poreikiai. Savivaldybė, įgyvendindama žemės sklypo naudotojo teises ir pareigas, turi būti aktyvi bei įgyvendinti jai priskirtas funkcijas efektyviai.

Seimo kontrolierė konstatavo, kad savivaldybė nagrinėjamu atveju veikė pasyviai ir nesiėmė visų reikalingų priemonių, siekdama užtikrinti, kad jai panaudos teise perduotas naudoti žemės sklypas būtų naudojamas pagal paskirtį ir tenkintų visuomenės, o ne atskirų asmenų, vykdančių privatų verslą, poreikius.

Taigi Klaipėdos rajono savivaldybė aplaidžiai ir nerūpestingai vykdė savo, kaip valstybinės žemės sklypo naudotojo, pareigas, nesirūpindama tinkamai jai perduotu naudotis neatlygintinai valstybiniu turtu.
Tokį savivaldybės neveikimą Seimo kontrolierė įvertino kaip biurokratišką bei aplaidų pareigų vykdymą.

Seimo kontrolierė taip pat pabrėžė, kad neatsakingas savivaldybės pareigūnų požiūris į panaudos teise valdomą turtą ir aplaidus pareigų atlikimas sąlygojo papildomų valstybės žmogiškųjų ir materialinių išteklių (institucijoms atliekant patikrinimus ir ateityje imantis veiksmų dėl galimų žemės naudojimo tvarkos pažeidimų, tarp jų – savavališkai pastatytų tvorų, pašalinimo) panaudojimą. Dėl nurodytų priežasčių buvo konstatuotas atsakingo valdymo, teisinės valstybės, gero administravimo principų, konstitucinio imperatyvo „nuosavybė įpareigoja“ pažeidimas.

Klaipėdos rajono savivaldybė, išnagrinėjusi Seimo kontrolieriaus pateiktas rekomendacijas, informavo, jog imsis aktyviau vertinti savo teises ir teisėtus interesus dėl perduoto neatlygintinai naudotis žemės sklypo, nustačius pažeidimus, sieks, kad jie būtų pašalinti, o savivaldybės valdomas turtas būtų tvarkomas racionaliai, būtų patenkinami visuomenės, o ne vienos socialinės grupės poreikiai.

Nuotrauka: pexels.com

Susijusios naujienos