Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Erika Leonaitė išnagrinėjo pakartotinį pareiškėjo skundą dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos („Sodra“) (jos teritorinių padalinių) ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos (VMI) pareigūnų galimai netinkamų veiksmų (neveikimo), susijusių su mokesčių taikymu asmenų skambučiams telefonu į minėtas institucijas.
Skunde pareiškėjas nurodė, kad, norint gauti dominančią informaciją ar konsultaciją valstybės institucijose, paskambinus trumpuoju numeriu (skelbiamu institucijų svetainėse),už telefono skambutį – už sujungimą bei pokalbio minutes – reikia mokėti papildomai (ne pagal turimą planą, numatytą sutartyje su ryšio operatoriumi).
Seimo kontrolierė atliko tyrimą ir išvadas teikė dėl besitęsiančios ir aktualios problemos, t. y. asmenų skambučių telefonu į valstybės institucijas, kuriuos ryšio operatoriai apmokestina kaip papildomas paslaugas.
Asmenų konsultavimas, institucijos turimos informacijos teikimas – tai viešojo administravimo subjektų (nagrinėjamu atveju ir „Sodros“, VMI) veikla, kurią jie privalo vykdyti, ir tokia jų veikla, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymu, nėra apmokestinama, t. y. asmenų teisės kreiptis į valstybės institucijas apmokestinimas nėra nustatytas teisės aktais.
Vadovaujantis teisės aktų nuostatomis institucijos, siekdamos pagerinti asmenų aptarnavimą, gali naudoti tik tokias organizacines ir technines priemones, kurios nevers į institucijas besikreipiančių asmenų patirti papildomų laiko sąnaudų ar kitų finansinių išlaidų, nei nustatyta rinkliava ar kitas atlyginimas už institucijos teikiamas administracines ar viešąsias paslaugas.
Seimo kontrolierė pažymėjo, kad valstybės institucijos, pasirinkusios administracines paslaugas teikti telefoninio ryšio trumpuoju numeriu (t. y. pasitelkusios privačius ryšio operatorius, kuriems tenka lėšos už skambučius), galimai siekia palengvinti savo funkcijų vykdymą.
Tyrimu nustatyta, kad galiojantys teisės aktai nenumato įpareigojimo viešojo administravimo subjektams turėti atskirą nemokamą telefono numerį (liniją), skirtą asmenims aptarnauti. Vidaus reikalų ministerijos nuomone, tai „reikalauja papildomų biudžeto asignavimų“. Pažymėtina tai, kad sprendimą skirti biudžeto lėšas nemokamos linijos (nemokamo telefono numerio), skirtos asmenims konsultuoti, įrengimui viešojo administravimo subjektuose turi priimti Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Pažyma pateikta Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlant spręsti klausimą dėl teisės aktų tobulinimo (tikslinimo), reglamentuojant, kad piliečių kreipimasis į viešojo administravimo subjektus (bet kokia forma) negali būti papildomai apmokestintas, taip pat apsvarstyti klausimą dėl nemokamos telefono linijos (numerio) įrengimo valstybės ir savivaldybių institucijose.
Plačiau susipažinti su pažyma galite čia: Nr. 4D-2023/1-350
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
