Pareiškėjas kreipėsi į Seimo kontrolierę dėl to, kad Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 1-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių kalėjimas) pareigūnai pareiškėjui nesudaro sąlygų dirbti.
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad pareiškėjas raštu kreipėsi į VĮ „Mūsų amatai“ direktorių prašydamas leisti jam dirbti siuvėju. Šis jo prašymas buvo perduotas svarstyti Pravieniškių kalėjimo patariamajai komisijai. Komisija priėmė sprendimą nesudaryti sąlygų pareiškėjui dirbti VĮ „Mūsų amatai“ ir pasiūlyti jam galimybę dirbti Pravieniškių kalėjimo ūkio brigadoje. Duomenų, kad Pravieniškių kalėjimo vadovas būtų vertinęs šį rekomendacinio pobūdžio komisijos sprendimą ir priėmęs sprendimą (įsakymą), susijusį su pareiškėjo įtraukimu / neįtraukimu į darbinę veiklą, gauta nebuvo. Šios aplinkybės Seimo kontrolierei leido teigti, kad Pravieniškių kalėjimo pareigūnai nesilaikė Nuteistųjų įtraukimo į darbinę veiklą tvarkos apraše įtvirtintos tvarkos.
Seimo kontrolierė atkreipė dėmesį, kad administracinio sprendimo nepriėmimas, o kartu ir apskundimo tvarkos neišaiškinimas, nedera su Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais administracinio sprendimo bendraisiais reikalavimais, geru viešuoju administravimu bei Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintu principu, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, bei gali suvaržyti asmens teisę kreiptis į išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka instituciją ar teismą.
Seimo kontrolierė konstatavo, kad Pravieniškių kalėjimo vadovas, nepriimdamas administracinio sprendimo dėl pareiškėjo įtraukimo / neįtraukimo į darbinę veiklą, ne tik pažeidė teisės aktuose įtvirtintą tvarką, bet ir suvaržė pareiškėjo teisę jį apskųsti. Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomendavo imtis priemonių, kad ateityje pataisos įstaigų vadovai ar jų įgalioti asmenys visuomet priimtų sprendimą (įsakymą) dėl nuteistojo įtraukimo / neįtraukimo į darbinę veiklą.
Atkreiptinas dėmesys į Seimo kontrolierių darbo praktiką, kurioje ne kartą buvo pažymėta, kad darbas yra viena iš nuteistųjų, kuriems paskirtas laisvės atėmimas, pataisos priemonių. Šios pataisos priemonės pagrindinis tikslas – paruošti asmenį integracijai į visuomenę bei išmokyti nuteistąjį gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis. Nuteistųjų darbas yra esminis nuteistųjų laisvės atėmimu resocializacijos elementas ir turi didelę reikšmę jų pataisos procese. Dėl šios priežasties atsakingų bausmių vykdymo institucijų pareigūnai privalo užtikrinti, kad nuteistieji būtų įtraukiami į darbą atsižvelgiant į jų darbingumą ir, kiek galima, į turimą specialybę, o priimdami sprendimus, lemiančius nuteistojo galimybių dirbti suvaržymus, turi paaiškinti tokių sprendimų priėmimo priežastis.
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad pareiškėjas taip pat raštu kreipėsi į Pravieniškių kalėjimo direktorių skųsdamasis jam pavaldžių pareigūnų veiksmais, nagrinėjant jo prašymą, susijusį su jo galimybėmis dirbti siuvėju VĮ „Mūsų amatai“. Šiame skunde pareiškėjas kėlė klausimus dėl Pravieniškių kalėjimo pareigūnų veiksmų, galimai nepagrįstai įtraukiant jį į „nuteistųjų, linkusių sukčiauti“, sąrašą ir tokiu būdu užkertant kelią patenkinti jo prašymą dirbti. Pravieniškių kalėjimo pareigūnai pareiškėjo skundą išnagrinėjo, tačiau į jame iškeltus klausimus, susijusius su priežastimis, nulėmusiomis sprendimo neleisti jam dirbti VĮ „Mūsų amatai“ priėmimą, neatsakė. Į šiuos klausimus neatsakė ir Lietuvos kalėjimų tarnybos pareigūnai, išnagrinėję pareiškėjo skundą dėl Pravieniškių kalėjimo pateikto atsakymo teisėtumo ir pagrįstumo.
Atsižvelgdama į tai, Seimo kontrolierė konstatavo, kad Pravieniškių kalėjimo ir Lietuvos kalėjimų tarnybos pareigūnų atsakymai negali būti laikytini išsamiais, pagrįstais visomis skundų nagrinėjimui įtakos turėjusiomis aplinkybėmis ir konkrečiomis teisės aktų nuostatomis, kuriomis jie rėmėsi vertindami pareiškėjo skundų turinį, o kartu ir atitinkančiais Viešojo administravimo įstatymo reikalavimus, bei Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomendavo išsamiai, aiškiai bei argumentuotai atsakyti į pareiškėjo skundus.
(2023 m. vasario 9 d. pažyma 4D-2022/1-1177)
Nuotrauka: pexels.com
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
