Seimo kontrolierius Augustinas Normantas išnagrinėjo pareiškėjo skundą dėl Alytaus pataisos namų (toliau vadinama – Alytaus PN) pareigūnų netinkamo sprendimo priėmimo.
Pareiškėjas Alytaus PN Drausmės komisijos protokolu buvo įrašytas į linkusiųjų užpulti nuteistųjų įskaitą. Jis kreipėsi į Alytaus PN administraciją su prašymu pateikti kopiją sprendimo, kuriuo jis buvo įtrauktas į šią įskaitą.
Administracija pateikė pareiškėjui Drausmės komisijos posėdžio protokolo kopiją. Pareiškėjas skunde nurodė, kad minėtame Drausmės komisijos protokole nėra nurodyta, kokiam konkrečiai laikotarpiui jis yra įtrauktas į linkusiųjų užpulti nuteistųjų įskaitą, taip pat nėra nurodyta Drausmės komisijos protokolo apskundimo tvarka, todėl jis prarado galimybę šį protokolą skųsti.
Seimo kontrolierius atkreipė dėmesį, kad pagal nustatytą teisinį reglamentavimą kiekvienam asmeniui, kuriam individualus administracinis aktas yra skirtas arba kurio teisėms ir pareigoms šis individualus administracinis aktas turi tiesioginį poveikį, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio akto priėmimo raštu pranešama apie individualaus administracinio akto priėmimą, kartu pridedant individualaus administracinio akto teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą kopiją.
Alytaus PN direktorius, atsižvelgdamas į Drausmės komisijos posėdžio protokolą, priėmė įsakymą, kuris ir yra sprendimas įrašyti pareiškėją į linkusiųjų užpulti įskaitą.
Tačiau pareiškėjui pateikė ne individualaus administracinio akto − direktoriaus įsakymo, − bet vidaus administravimo dokumento, kuriame užfiksuota posėdžio eiga, − Drausmės komisijos posėdžio protokolo – kopiją. Todėl darytina išvada, kad nagrinėdama pareiškėjo prašymą ir teikdama jam atsakymą pataisos namų administracija nesivadovavo Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių nuostatomis ir pateikė prašymo turinio neatitinkančią informaciją.
Seimo kontrolierius atkreipė dėmesį, kad Drausmės komisijos posėdžio protokolas yra vidaus administravimo dokumentas, jame suformuluojamas tik tam tikras siūlymas (teikimas) kompetentingam subjektui priimti atitinkamą sprendimą. Pareiškėjui paaiškinta, kad Drausmės komisijos posėdžio protokole neturi būti nurodoma apskundimo tvarka, nes, kaip minėta, šis dokumentas nėra individualus administracinis aktas.
Šiuo atveju individualus administracinis aktas, nustatantis pareiškėjo teises ir pareigas, yra Alytaus pataisos namų direktoriaus įsakymas įtraukti pareiškėją į linkusiųjų užpulti įskaitą, todėl jame turi būti aiškiai suformuluotos, nustatytos arba suteikiamos teisės ir pareigos bei nurodyta akto apskundimo tvarka, kaip tai reglamentuota Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnyje.
Alytaus PN direktoriaus priimtame įsakyme, kurio kopija pareiškėjui nepagrįstai nebuvo įteikta, nėra nurodyta šio akto apskundimo tvarka. Konstatuotina, jog šis sprendimas neatitinka Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje individualiam administraciniam aktui nustatytų reikalavimų.
Seimo kontrolierius atkreipė dėmesį, kad dėl Alytaus PN pareigūnų veiksmų, netinkamai išnagrinėjus pareiškėjo prašymą (nepateikus jam sprendimo dėl įrašymo į linkusių užpulti įskaitą kopijos), buvo ne tik nesilaikyta teisės aktų, reglamentuojančių prašymų nagrinėjimo tvarką, reikalavimų, bet ir apribota pareiškėjo teisė skųsti sprendimą Bausmių vykdymo kodekso 183 straipsnyje nustatyta tvarka.
Seimo kontrolierius Alytaus PN direktoriui rekomendavo įteikti pareiškėjui sprendimo, kurio pagrindu jis buvo įrašytas į linkusiųjų užpulti įskaitą, atitinkančio Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio reikalavimus, kopiją ir užtikrinti, kad individualūs administraciniai aktai įstaigoje būtų rengiami bei asmenys, dėl kurių tie aktai priimami, būtų informuojami laikantis Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio reikalavimų.
Seimo kontrolieriui taip pat kilo pagrįstų abejonių dėl 2014 m. rugsėjo 10 d. Laisvės atėmimo vietų apsaugos ir priežiūros instrukcijos (toliau vadinama ir – Instrukcija) 135 punkte (dabar galiojančios Instrukcijos 230 punktas) nustatyto reglamentavimo atitikimo Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio nuostatoms. Instrukcijoje yra nurodyta, kad „Drausmės komisija priima sprendimą įrašyti į linkusiųjų užpulti įskaitą“.
Seimo kontrolierius atkreipė dėmesį į tai, kad vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, individualius administracinius aktus institucijoje gali priimti tik vadovas, jo pavaduotojas ar įgaliotas asmuo, bet ne Drausmės komisija, kuri yra pataisos įstaigos direktoriaus patariamoji institucija ir kurios sprendimas (teikimas) nėra direktoriui privalomas. Drausmės komisija tik teikia siūlymą (kuris užfiksuotas protokole) pataisos įstaigos direktoriui, bet nepriima sprendimo – individualaus administracinio akto.
Drausmės komisija jokiais aukštesnės galios teisės aktais nėra įgaliota priimti individualių administracinių sprendimų, ji tik gali teikti siūlymus įstaigos direktoriui, todėl ši neaiški ir daugiaprasmė nuostata asmenų įtraukimą į linkusiųjų užpulti įskaitą reglamentuojančioje Instrukcijoje keistina.
Seimo kontrolierius akcentavo teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principus, kurie reiškia, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas; į sistemiškumo – reiškiančio, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams.
Seimo kontrolierius Kalėjimų departamento direktoriui rekomendavo, atsižvelgiant į Viešojo administravimo įstatymo, Bausmių vykdymo kodekso bei Teisėkūros pagrindų įstatymų nuostatas, tikslinti teisinį reglamentavimą, nustatant aiškias Drausmės komisijos, kaip patariamosios institucijos, teises kompetentingam subjektui priimant sprendimus dėl nuteistųjų / suimtųjų įrašymo į linkusiųjų užpulti įskaitą.
Susijusios naujienos

2024 m. gruodžio 11 d.
Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

2024 m. lapkričio 19 d.
Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas

2024 m. lapkričio 18 d.