Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Milda Vainiutė, atsižvelgusi į tai, kad savivaldybių vykdoma daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų (valdytojai) veiklos kontrolė ir priežiūra (Priežiūra) tampa vis aktualesnė (pvz., dėl planuojamos / vykdomos daugiabučių namų renovacijos), savivaldybių veikla turi būti aiški ir nedviprasmiška tiek patiems Priežiūros funkciją vykdantiems pareigūnams, tiek suinteresuotiems geru viešuoju administravimu asmenims, atliko tyrimą savo iniciatyva.
Šio tyrimo tikslas – nustatyti, ar savivaldybių administracijų pareigūnų veikloje nėra vilkinimo ir biurokratizmo požymių, organizuojant pasirengimą tinkamam Priežiūros funkcijos vykdymui nuo 2020-01-01, t. y., ar inicijuotas savivaldybių atitinkamų taisyklių patvirtinimas pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro patvirtintą Pavyzdinių taisyklių naują redakciją, įsigaliojusią nuo 2020-01-01 (Pavyzdinių taisyklių naujos redakcijos pakeitimai yra esminiai, padaryti pagal 2019 m. pabaigoje suformuotą teismų praktiką, pvz., vietoje reikalavimų valdytojui teikiamos rekomendacijos, valdytojo veiklos patikrinimo aktas neskųstinas teismui ir kt.). Nuo to priklauso, ar nebus pažeistos valdytojų ir kitų suinteresuotų asmenų teisės ir teisėti interesai.
Seimo kontrolierė pagal šio tyrimo metu gautus duomenis nustatė, kad nei viena savivaldybė nebuvo tinkamai pasirengusi Priežiūros funkciją vykdyti teisės aktuose nustatyta tvarka nuo 2020-01-01 (pasitvirtinusi Savivaldybės taisykles, atitinkančias nuo 2020-01-01 galiojančias Pavyzdines taisykles): 21.7 proc. Savivaldybių (13-a) vėliausias Savivaldybių taisyklių redakcijas yra patvirtinusios iki šio tyrimo pradžios (2014-01-20–2020-02-26), iš jų 7-ios neatitinka nuo 2020-01-01 įsigaliojusių Pavyzdinių taisyklių reikalavimų (tik 10 proc. Savivaldybių (6-ios) buvo pasirengusios Priežiūros funkciją vykdyti teisės aktuose nustatyta tvarka iki šio tyrimo pradžios (2020-03-03)); 73.3 proc. savivaldybių (44-ios) savo taisykles pakeitė po to, kai gavo informaciją iš Seimo kontrolierės dėl šio tyrimo (2020-04-08–2020-10-22), nors Savivaldybių taisyklės, neprieštaraujančios Pavyzdinėms taisyklėms, turėjo įsigalioti 2020-01-01. Pažymėtina, kad 6-ios iš naujų Savivaldybių taisyklių redakcijų, patvirtintų šio tyrimo metu, neatitinka galiojančių Pavyzdinių taisyklių reikalavimų, 5 proc. savivaldybių (3-ys) galimai neturi Savivaldybės taisyklių.
Seimo kontrolierė, apibendrinusi pirmiau nurodytas išvadas, konstatavo, kad Seimo kontrolierės abejonės dėl to, ar savivaldybės pasirengusios Priežiūros funkciją nuo 2020-01-01 vykdyti teisės aktuose nustatyta tvarka, buvo pagrįstos, savivaldybės nepagrįstai nesilaikė vietos savivaldos veiklos, teisinio saugumo, teisėkūros principų reikalavimų (iki 2020-01-01 nebuvo patvirtinusios Savivaldybių taisyklių, atitinkančių Pavyzdinių taisyklių reikalavimus arba priėmusios sprendimus dėl tiesioginio Pavyzdinių taisyklių taikymo vykdant Priežiūros funkciją).
Seimo kontrolierė, atlikusi šį tyrimą (po metų nuo naujos redakcijos Pavyzdinių taisyklių įsigaliojimo), 16-ai savivaldybių pateikė atitinkamas rekomendacijas dėl Savivaldybių taisyklių keitimo, kad jos neprieštarautų nuo 2020-01-01 galiojančioms Pavyzdinėms taisyklėms ir kt.
Nuotrauka: pexels.com
Susijusios naujienos

Ką daryti nukentėjus nuo neapykantą kurstančios kalbos ar neapykantos nusikaltimo?

Aknystos socialinės globos namuose – pakartotinis Seimo kontrolierių įstaigos patikrinimas
