SEIMO KONTROLIERIAUS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL PRIEGLOBSČIO PRAŠYTOJŲ TEISĖS Į TEISMINĘ GYNYBĄ IR JUDĖJIMO LAISVĖS UŽTIKRINIMO ĮVERTINIMO PAŽYMA

Dokumento numeris 4D-2023/1-96
Data 2023-05-18
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas SEIMO KONTROLIERIAUS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL PRIEGLOBSČIO PRAŠYTOJŲ TEISĖS Į TEISMINĘ GYNYBĄ IR JUDĖJIMO LAISVĖS UŽTIKRINIMO ĮVERTINIMO PAŽYMA
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

TYRIMO PAGRINDAS

 

  1. Tyrimas pradėtas Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierės Erikos Leonaitės
    2023 m. sausio 31 d. sprendimu Nr. 4D-2023/1-96.

Tyrimo tikslas. Tyrimu siekiama išsiaiškinti ar:

  1. VSAT pareigūnai nepažeidžia prieglobsčio prašytojų judėjimo laisvės;
  2. VSAT pareigūnai nepažeidžia prieglobsčio prašytojų teisės į teisminę gynybą, siekiant patikrinti prieglobsčio prašytojui taikomos priemonės – apgyvendinimo nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje – pagrįstumą ir teisėtumą.

Tyrimo pagrindas. Pagrindas pradėti tyrimą savo iniciatyva yra Seimo kontrolierių įstatymo 13 straipsnio 3 dalis, kurioje nustatyta, kad, jeigu skundas gautas žodžiu, telefonu arba Seimo kontrolierius nustatė pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeistų žmogaus teisių ir laisvių požymių iš visuomenės informavimo priemonių bei iš kitų šaltinių, Seimo kontrolierius gali pradėti tyrimą savo iniciatyva.

Šiuo atveju Seimo kontrolierės tyrimo pagrindas yra telefonu gauta informacija apie tai, kad prieglobsčio prašytojai be atsakingos valstybės institucijos administracinio sprendimo yra apgyvendinami Užsieniečių registracijos centre be teisės išeiti už apgyvendinimo vietos ribų.

Remiantis tuo, kas išdėstyta, manytina, kad VSAT pareigūnų veiksmai sąlygoja prieglobsčio prašytojų judėjimo laisvės pažeidimą ir teisės į teisminę gynybą pažeidimą, todėl būtina ištirti susidariusią situaciją ir pateikti VSAT pareigūnų veiksmų (neveikimo) šios situacijos kontekste įvertinimą.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Nustatytos tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė, pradėjusi tyrimą savo iniciatyva, dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo 2023-02-21 raštu Nr. 4D-2023/1-96/3D-355 kreipėsi į Valstybės sienos apsaugos tarnybą prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – VSAT).

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje buvo gautas VSAT 2023-03-03 raštas Nr. 21-14-470, kuriame nurodoma:

2.1. „Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – UTPĮ) 140⁸ straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, jog prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar šio Įstatymo 140¹² straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, VSAT laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, VSAT, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Vadovaujantis UTPĮ 79 straipsnio 1 dalimi, sprendimą dėl prieglobsčio prašytojo apgyvendinimo, išskyrus atvejus, kai prieglobsčio prašytojas yra sulaikytas arba jam skirta alternatyvi sulaikymui priemonė Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, priima Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – MD). Užsieniečiui pateikus prašymą suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje, MD, vadovaudamasis UTPĮ bei Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 1V-131 „Dėl Prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo ir panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, patvirtinto Prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo ir panaikinimo tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) nuostatomis, priima sprendimą dėl prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo, prieglobsčio prašytojo įleidimo į Lietuvos Respublikos teritoriją bei jo apgyvendinimo. MD priėmus sprendimą (informacija apie sprendimą nurodoma Pažymoje dėl prašymo suteikti prieglobstį priėmimo (Tvarkos aprašo 1 priedas) prašymą suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje nagrinėti iš esmė skubos tvarka bei nespręsti klausimo dėl užsieniečio apgyvendinimo bei įleidimo į Lietuvos Respublikos teritoriją, VSAT, vadovaudamasi UTPĮ nuostatomis, prieglobsčio prašytoją laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, VSAT, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jam teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktais, atskiras sprendimas dėl to, kurioje konkrečioje apgyvendinimo vietoje bus apgyvendintas konkretus prieglobsčio prašytojas, nėra priimamas. Prieglobsčio prašytojai apgyvendinami visų pirma atsižvelgiant į jų poreikius, pažeidžiamumą, apgyvendinimo vietos galimybes bei esamas laisvas vietas.

Jeigu per įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, nebuvo priimtas galutinis sprendimas dėl prieglobsčio prašytojo, laikinai apgyvendinto straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, teisinės padėties, MD priima sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką ir apgyvendinti jį 140¹² straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose.“

2.2. „Tvarkos apraše nustatyta, kad MD priimti sprendimai užregistruojami Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje (toliau – MIGRIS), informacija apie Tvarkos aprašo 43 ir 128 punktuose nurodytus priimtus sprendimus pažymima Pažymoje dėl prašymo suteikti prieglobstį priėmimo. Tvarkos aprašo 8 punkte nurodytus sprendimus, išskyrus UTPĮ 76 straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju, MD nedelsdamas per MIGRIS arba elektroniniu paštu perduoda valstybės institucijai ar įstaigai, kurioje prieglobsčio prašytojas apgyvendintas, sulaikytas UTPĮ nustatyta tvarka, suimtas, jam skirtas administracinis areštas, jis atlieka arešto ar laisvės atėmimo bausmę arba laukia MD sprendimo priėmimo. Prieglobsčio prašytoją su Tvarkos aprašo 8 punkte nurodytais MD sprendimais nedelsdamos supažindina valstybės institucija ar įstaiga, kurioje prieglobsčio prašytojas apgyvendintas, sulaikytas UTPĮ nustatyta tvarka, suimtas, jam skirtas administracinis areštas, jis atlieka arešto ar laisvės atėmimo bausmę arba laukia MD sprendimo priėmimo, arba MD.

Jei prieglobsčio prašytojas MD sprendimo dėl prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo, prieglobsčio prašytojo įleidimo į Lietuvos Respublikos teritoriją bei jo apgyvendinimo laukia VSAT administruojamose laikino apgyvendinimo patalpose, su juo (šiuo atveju Pažyma dėl prašymo suteikti prieglobstį priėmimo) jį supažindina VSAT. Su MD sprendimu prieglobsčio prašytojas supažindinamas žodžiu jo gimtąja kalba arba kalba, kurią jis geriausiai supranta. VSAT, supažindinusi prieglobsčio prašytoją su MD sprendimu, įteikia jam išspausdintą sprendimą bei informuoja užsienietį apie teisę UTPĮ IX1 ir X skyriuose nustatyta tvarka pateikti skundą dėl šio sprendimo, taip pat apie teisę Tvarkos aprašo nustatyta tvarka pasinaudoti valstybės garantuojama teisine pagalba. Jeigu prieglobsčio prašytojas išreiškia norą skųsti MD priimtą sprendimą ir pasinaudoti valstybės garantuojama teisine pagalba VSAT apie tai nedelsdamas informuoja MD.

Apie prieglobsčio prašytojo teises ir pareigas jų nevykdymo padarinius užsieniečiai, pateikę prašymą suteikti prieglobstį, informuojami prieš jų pirminę apklausą.“

2.3. „Neteisėtai Lietuvos Respublikos valstybės sieną kirtusių užsieniečių, sulaikytų neteisėtai atvykusių į Lietuvos Respubliką ar neteisėtai esančių Lietuvos Respublikoje užsieniečių, taip pat užsieniečių, pateikusių prašymus suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje, laikinąjį apgyvendinimą VSAT Užsieniečių registracijos centre (toliau – URC), apgyvendintų centre užsieniečių teises ir pareigas, drausminio poveikio ir skatinimo priemonių jiems taikymą, sveikatos priežiūrą, materialinį ir buitinį aprūpinimą, draudimų ir apribojimų taikymą, užimtumo organizavimą, apsilankymų ir pasimatymų centre organizavimą, užsieniečių, kuriems nesuteikta teisė laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, laikino išvykimo iš centro tvarką bei apgyvendintų centre užsieniečių išvykimą iš centro nustato Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. 1V-340 „Dėl Laikinojo užsieniečių apgyvendinimo Valstybės sienos apsaugos tarnyboje prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintas Laikinojo užsieniečių apgyvendinimo Valstybės sienos apsaugos tarnyboje prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau – Aprašas). Šio Aprašo III ir IV skyriuose yra nustatytos VSAT administruojamuose centruose apgyvendintų užsieniečių teisės ir pareigos. Taip pat 2018 m. kovo 28 d. VSAT vado įsakymu Nr. 4-143 „Dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Užsieniečių registracijos centro vidaus tvarkos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės) yra patvirtintos VSAT URC vidaus tvarkos taisyklės, kuriose yra nustatytos centre apgyvendintų užsieniečių teisės ir pareigos, jiems taikomi draudimai ir apribojimai, drausminio poveikio taikymo priemonės ir kt. klausimai.

Užsieniečiui atvykus į URC, jis, jam suprantama kalba, pasirašytinai supažindinimas su vidaus tvarkos taisyklėmis, jo teisėmis ir pareigiomis, kiekvienam užsieniečiui įteikiama informacija apie jo teises, pareigas, vidaus taisykles, taikomus draudimus, apribojimus, bendrą tvarką ir dienotvarkę (pridedama). Ši informacija yra išversta į dažniausiai užsieniečių vartojamas kalbas (pridedame pavyzdžius rusų ir anglų kalbomis), todėl asmeniui įteikiama informacinė medžiaga, išversta į jo gimtąją kalbą, arba kalbą, kurią jis supranta. Taip pat URC patalpose užsieniečiams matomose vietose, dažniausiai užsieniečių vartojamomis kalbomis, yra pateiktos (iškabintos) vidaus tvarkos taisyklės.“

2.4. „Užsieniečių, kuriems nesuteikta teisė laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, laikino išvykimo iš centro tvarka yra nustatyta Aprašo X skyriuje. Prieglobsčio prašytojai, kurie MD sprendimu yra įleisti į Lietuvos Respublikos teritoriją ir apgyvendinti URC, prieglobsčio prašytojai, kurie nėra sulaikyti arba jiems nėra skirta alternatyvi sulaikymui priemonė Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, t. y. visi prieglobsčio prašytojai, kuriems nėra apribota teisė laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, vadovaujantis Taisyklių IV skyriumi, gali laisvai judėti po URC teritoriją, nepažeidžiant centro apsaugos draudžiamųjų zonų, pažymėtų informaciniais užrašais, jie gali išvykti iš URC be administracijos leidimo ne ilgiau nei 24 val., o gavę centro viršininko arba kito įgalioto pareigūno leidimą, išvykti iš centro iki 72 val.

Prieglobsčio prašytojams, sulaikytiems teismo sprendimu, draudžiama savavališkai išeiti iš centro gyvenamųjų pastatų ir būti gyvenamosios teritorijos lauko teritorijoje arba centro teritorijoje.

Prieglobsčio prašytojai, apgyvendinti URC teismo sprendimu be teisės išeiti už apgyvendinimo vietos teritorijos ribų, prieglobsčio prašytojai, kurių įleidimo į Lietuvos Respublikos teritoriją klausimas MD sprendimu nėra sprendžiamas, gali judėti URC apgyvendinimo pastato teritorijoje, jei ji yra aptverta, nepažeisdami centro apsaugos draudžiamųjų zonų.“

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimas 2023-04-20 priėmė Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 4, 67, 140-8, 140-12 straipsnių pakeitimo ir 140-11, 140-17 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymą (TAR, 2023-04-26, Nr. 2023-08041), kuris įsigaliojo nuo 2023-05-03.

Naujos redakcijos UTPĮ 140⁸ straipsnio 3 dalis buvo pakeista numatant, kad „prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose arba Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai jie į ją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, Migracijos departamento sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečius, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, taip pat užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leidžiama laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų, kad gautų minėtas paslaugas ar įsigytų maisto produktų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas paslaugų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (akto redakcija, galiojusi nuo 2023-01-01 iki 2023-04-01) (toliau – UTPĮ arba Įstatymas):

140⁸ straipsnis – „1. Užsieniečių buvimas tranzito zonose nelaikomas atvykimu į Lietuvos Respublikos teritoriją. Užsieniečių, pateikusių prašymą suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar šio Įstatymo 14012 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, iki priimamas sprendimas įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, o užsieniečių, kurie neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kurie nėra prieglobsčio prašytojai, 6 mėnesius nuo tokio užsieniečio užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, buvimas šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose nelaikomas atvykimu į Lietuvos Respublikos teritoriją.

  1. Jeigu užsienietis, būdamas pasienio kontrolės punkte, tranzito zonoje ar šio Įstatymo 14012 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, pateikia prašymą suteikti prieglobstį, Migracijos departamentas per 48 valandas nuo tokio prašymo pateikimo momento priima sprendimą įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, išskyrus prieglobsčio prašytojus, kuriems taikytinos šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalies arba 77 straipsnio 1 dalies nuostatos.
  2. Prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar šio Įstatymo 140¹² straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečius, kurie neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kurie nėra prieglobsčio prašytojai, ir užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leista laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų minėtoms paslaugoms gauti ar maisto produktams įsigyti, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas jų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.
  3. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, išskyrus Pabėgėlių priėmimo centrą, sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo iš laikino apgyvendinimo vietų tvarką nustato vidaus reikalų ministras. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo Pabėgėlių priėmimo centre sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.
  4. Jeigu per įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, nebuvo priimtas galutinis sprendimas dėl prieglobsčio prašytojo, laikinai apgyvendinto šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, teisinės padėties, Migracijos departamentas priima sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką ir apgyvendinti jį šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose.“

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (akto redakcija, galiojanti nuo 2023-05-03):

140⁸ straipsnis – „1. Užsieniečių buvimas tranzito zonose nelaikomas atvykimu į Lietuvos Respublikos teritoriją. Užsieniečių, pateikusių prašymą suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose arba Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai jie į ją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, taip pat užsieniečių, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, 6 mėnesius nuo jų užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos buvimas šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose nelaikomas atvykimu į Lietuvos Respublikos teritoriją.

  1. Jeigu užsienietis, būdamas pasienio kontrolės punkte, tranzito zonoje arba Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai jis į ją pateko neteisėtai kirtęs Lietuvos Respublikos valstybės sieną, pateikia prašymą suteikti prieglobstį, Migracijos departamentas per 48 valandas nuo šio prašymo pateikimo momento priima sprendimą įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, išskyrus prieglobsčio prašytojus, kuriems taikytinos šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalies arba 77 straipsnio 1 dalies nuostatos.
  2. Prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose arba Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai jie į ją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, Migracijos departamento sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečius, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, taip pat užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leidžiama laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų, kad gautų minėtas paslaugas ar įsigytų maisto produktų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas paslaugų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.
  3. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, išskyrus Pabėgėlių priėmimo centrą, sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo iš laikino apgyvendinimo vietų tvarką nustato vidaus reikalų ministras. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytų prieglobsčio prašytojų ir užsieniečių laikino apgyvendinimo Pabėgėlių priėmimo centre sąlygas bei tvarką ir laikino išvykimo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.
  4. Jeigu per įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, nebuvo priimtas galutinis sprendimas dėl prieglobsčio prašytojo, laikinai apgyvendinto šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, teisinės padėties, Migracijos departamentas priima sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką ir apgyvendinti jį šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose.“

 

  1. Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnis – „3. Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Tyrimas Seimo kontrolierės iniciatyva pradėtas įvertinus tai, kad praktikoje susiduriama su atvejais, kai prieglobsčio prašytojai be atsakingos valstybės institucijos administracinio sprendimo yra apgyvendinami Užsieniečių registracijos centre be teisės išeiti už apgyvendinimo vietos ribų. Tokie VSAT pareigūnų veiksmai galimai sąlygoja prieglobsčio prašytojų judėjimo laisvės ir teisės į teisminę gynybą pažeidimą.

 

  1. Pradėjus tyrimą, galiojusio Įstatymo 140⁸ straipsnio 3 dalyje buvo numatyta, kad prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį, Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, ir dėl tokio apgyvendinimo nepriimamas joks administracinis arba procesinis sprendimas.

Tyrimo metu VSAT patvirtino, jog prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar Įstatymo 140¹² straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, VSAT laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, VSAT, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. VSAT taip pat paaiškino, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktais, atskiras sprendimas dėl to, kurioje konkrečioje apgyvendinimo vietoje bus apgyvendintas konkretus prieglobsčio prašytojas, nėra priimamas. Prieglobsčio prašytojai apgyvendinami visų pirma atsižvelgiant į jų poreikius, pažeidžiamumą, apgyvendinimo vietos galimybes bei esamas laisvas vietas.

Pažymėtina, kad vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymu, dėl kiekvieno asmens teisių ar pareigų pasikeitimo turi būti priimamas administracinis sprendimas, kurį asmuo galėtų skųsti, jeigu mano, kad jo teisių (pareigų) pokytis galimai yra nepagrįstas ar neteisėtas. Pabrėžtina, kad sprendimų priėmimas dėl pabėgėlių apgyvendinimo specialiuose centruose ir jų laisvės judėti apribojimo, ilgą laiką iš viso nebuvo reglamentuotas, todėl kilo pagrįstų abejonių dėl šių asmenų teisės ginčyti valstybės institucijų sprendimus suvaržymo.

 

  1. Seimo kontrolierei pradėjus tyrimą, Vidaus reikalų ministerija parengė UTPĮ nuostatų pakeitimus, kurie buvo svarstomi Lietuvos Respublikos Seime ir 2023-04-20 buvo patvirtintas naujos redakcijos Įstatymas. Nuo 2023-05-03 įsigaliojo nauja UTPĮ redakcija, o kartu ir naujos redakcijos 140⁸ straipsnis, kuriame jau numatyta, kad prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį, Migracijos departamento sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečius, kurie į Lietuvos Respublikos teritoriją pateko neteisėtai kirtę Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai, taip pat užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimu Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikdama jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

  1. Pažymėtina, kad patvirtinus UTPĮ 140⁸ straipsnio naują redakciją ir numačius, jog prieglobsčio prašytojai specialiuose apgyvendinimo centruose gali būti apgyvendinti tik Migracijos departamento arba VSAT sprendimu, išnyko šio tyrimo dalykas, tai yra, prieglobsčio prašytojai specialiuose centruose laikinai apgyvendinami tik atsakingų institucijų sprendimu, kuris gali būti skundžiamas teisės aktuose nustatyta tvarka.

Seimo kontrolierė, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalimi, daro išvadą, kad tęsti tyrimą nebėra pagrindo, todėl tyrimas nutrauktinas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
    1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia savo iniciatyva pradėtą tyrimą dėl prieglobsčio prašytojų teisės į teisminę gynybą ir judėjimo laisvės užtikrinimo įvertinimo nutraukti.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                                                     Erika Leonaitė