SEIMO KONTROLIERIAUS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS NEVEIKIMO PAŽYMA

Dokumento numeris 4D-2023/2-1041
Data 2024-02-08
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas SEIMO KONTROLIERIAUS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS NEVEIKIMO PAŽYMA
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

TYRIMO PAGRINDAS

 

  1. Tuometė Seimo kontrolierė Milda Vainiutė 2023 m. spalio 10 d. priėmė sprendimą Nr. 4D-2023/2-1041 pradėti tyrimą Seimo kontrolieriaus iniciatyva dėl Alytaus rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) tarnautojų galimo neveikimo, nesprendžiant Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių nuostatų neatitikties aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto reikalavimams pašalinimo klausimo.

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo 2023 m. lapkričio 16 d. nutarimu Nr. XIV-2237 Jolita Miliuvienė paskirta Lietuvos Respublikos Seimo kontroliere savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiklai tirti, tuometės Seimo kontrolierės M. Vainiutės pradėtą tyrimą atlieka Seimo kontrolierė J. Miliuvienė.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Tuomečio Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus Augustino Normanto ir Seimo kontrolierės Mildos Vainiutės 2021 m. kovo 25 d. pažymoje Nr. 4D-2020/2-727 „Dėl X skundo prieš Alytaus rajono savivaldybės administraciją ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministeriją“ (toliau – 2021 m. kovo 25 d. Pažyma) buvo atkreiptas Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesys į tai, kad galiojantis teisinis reglamentavimas, susijęs su individualaus kompostavimo vietų privačiuose žemės sklypuose nustatymu, nesudaro sąlygų užtikrinti efektyvumo ir atsakingo valdymo principų įgyvendinimo; nenustačius savivaldybėms pareigos reglamentuoti privačiame žemės sklype individualaus kompostavimo vietos įrengimui privalomą atstumą nuo sklypo ribos, sudaromos sąlygos institucijoms laisvai interpretuoti galiojantį teisinį reglamentavimą, sukuriamos prielaidos nuolat kilti konfliktinėms situacijoms tarp gyventojų, neefektyviai naudoti institucijų tarnautojų darbo laiką ir biudžeto lėšas.

2021 m. kovo 25 d. Pažymos 62.1.2 papunktyje Lietuvos Respublikos Vyriausybei buvo rekomenduota spręsti klausimą dėl vieningo privačiame žemės sklype individualaus kompostavimo vietos įrengimui privalomo atstumo nuo sklypo ribos reglamentavimo, užtikrinant teisinio reguliavimo aiškumo, teisėkūros efektyvumo ir atsakingo valdymo principų įgyvendinimą.

 

  1. 2021 m. kovo 25 d. Pažymoje buvo nurodyta:

„46. […] Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad nėra teisinio pagrindo konstatuoti Savivaldybės administracijos tarnautojų neveikimą, nesprendžiant kompostavimo dėžės perkėlimo klausimo, kol nepakeistas galiojantis teisinis reglamentavimas.“

„47. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje nagrinėjamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos momentus:

47.1. Savivaldybės tarybos patvirtintose Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse […] nustatyta bendra taisyklė, susijusi su žaliųjų atliekų tvarkymu, nurodant, kad „komunalinių atliekų turėtojai, kurie turi galimybes žaliąsias atliekas kompostuoti, turi tai daryti komposteryje, savo privačioje valdoje specialiai tam skirtoje vietoje ar bendruose kelių individualių namų ūkių kompostavimo įrenginiuose su kitomis rekomenduojamomis kompostuoti atliekomis“. Tačiau šiame teisės akte nenustatytas komposto dėžės privačiame žemės sklype įrengimo reikalavimas.

47.2. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – AM), išnagrinėjusi Pareiškėjos kreipimąsi dėl individualaus kompostavimo dėžės pastatymo vietos […], atkreipė dėmesį į tai, kad kiekviena savivaldybė yra atsakinga už taisyklių, reglamentuojančių savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą ir užtikrinančių, kad šios paslaugos atitiktų aplinkosaugos, techninius–ekonominius, higienos reikalavimus ir savivaldybių bei regioninių atliekų tvarkymo planų įgyvendinimą nustatančias komunalinių atliekų tvarkymo sąlygas, nustatymą.

AM nurodė, kad Savivaldybė, atsižvelgdama į AM nustatytus minimalius komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimus ir rekomendacijas, savivaldybės specifiką ir įvertinusi esamus ir (ar) planuojamus atliekų tvarkymo įrenginių pajėgumus, turi nustatyti komunalinių atliekų tvarkymo savivaldybėje reikalavimus (taip pat ir dėl individualaus kompostavimo vietų įrengimo) ir skelbti juos teisės aktuose nustatyta tvarka […].“

 

  1. AM, reaguodama į 2021 m. kovo 25 d. Pažymoje pateiktas Seimo kontrolierių rekomendacijas, parengė Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. sausio 25 d. įsakymo Nr. D1-57 „Dėl Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų patvirtinimo“ pakeitimo projektą, kuriame vietoj rekomendacijų buvo nustatyti privalomi reikalavimai buityje susidarančioms biologiškai skaidžioms atliekoms kompostuoti: nustatyta, kad kompostavimo vieta turi būti parenkama (o ne rekomenduojama parinkti) nuošalesnėje sklypo vietoje (ne arčiau kaip 2 metrų atstumu nuo gretimų sklypų ribos) (pažymos 12 punktas). Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio nuostatos įsigaliojo 2023 m. gegužės 1 d.

 

  1. 2023 m. birželio 21 d. tuometė Seimo kontrolierė, atvykusi į susitikimą su Savivaldybės pareigūnais, atkreipė dėmesį į 2023 m. gegužės 1 d. įsigaliojusį Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio nuostatų pakeitimą, prašydama spręsti Savivaldybės teisės aktų suderinimo su šiuo pakeitimu klausimą.

 

  1. Savivaldybės administracijos 2023 m. gruodžio 21 d. raštu Nr. K26-4395 Seimo kontrolierė buvo informuota, kad yra rengiamas Savivaldybės tarybos sprendimo projektas dėl Alytaus rajono savivaldybės miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių, patvirtintų Savivaldybės tarybos 2014 m. vasario 25 d. sprendimu Nr. K-47, pakeitimo. Sprendimo projektas bus pateiktas svarstyti Savivaldybės tarybai artimiausiame tarybos posėdyje. Vadovaujantis 2019 m. lapkričio 15 d. Savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. lapkričio 15 d. įsakymu Nr. D1-821, už dokumentų šio klausimo sprendimui parengimą atsakingas Savivaldybės administracijos Komunalinio ūkio ir architektūros skyrius. Savivaldybės administracija pažymėjo, kad kol neatliktas Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto teisės akto, neatitinkančio aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto, nuostatų pakeitimas, vadovaujamasi aukštesnę teisinę galią turinčiu teisės aktu.

 

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnis – „[…] Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

 

  1. Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo:

1 straipsnis – „1. Šis įstatymas nustato teisėkūros principus, teisėkūros stadijas, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų teisėkūroje dalyvaujančių asmenų teises ir pareigas“.

3 straipsnis – „1. Teisėkūros principai išreiškia tam tikrus imperatyvius reikalavimus, keliamus teisėkūroje dalyvaujantiems subjektams, siekiant sukurti vientisą, nuoseklią, darnią ir veiksmingą teisės sistemą.

  1. Teisėkūroje vadovaujamasi šiais principais:

[…]

7) sistemiškumo, reiškiančiu, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams, įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina.“

 

  1. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo:

4 straipsnis – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra:

[…]

6) savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus; […]“.

6 straipsnis – „Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos) savivaldybių funkcijos:

[…]

31) komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas;

[…]

36) sanitarijos ir higienos taisyklių tvirtinimas ir jų laikymosi kontrolės organizavimas, švaros ir tvarkos viešose vietose užtikrinimas; […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo:

2 straipsnis – „1. Vyriausybės atstovas yra Vyriausybės skiriamas valstybės pareigūnas, atliekantis savivaldybių veiklos administracinę priežiūrą, tai yra prižiūrintis, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus“.

7 straipsnis – „1. Prižiūrėdamas, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus, Vyriausybės atstovas:

1) tikrina, ar savivaldybės administravimo subjektų teisės aktai neprieštarauja įstatymams, Vyriausybės nutarimams ir kitiems su įstatymų įgyvendinimu susijusiems centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtiems teisės aktams (toliau – Vyriausybės nutarimai);

2) kai savivaldybės administravimo subjektai nesilaiko Konstitucijos ir įstatymų, nevykdo Vyriausybės nutarimų, šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka reikalauja, kad Konstitucijos būtų laikomasi, įstatymai būtų įgyvendinti, o Vyriausybės nutarimai įvykdyti;

3) galimai neteisėtus savivaldybės administravimo subjektų teisės aktus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka siūlo panaikinti arba pakeisti;

4) kai savivaldybės administravimo subjektai nesutinka panaikinti ar pakeisti ginčijamą teisės aktą, atsisako įgyvendinti įstatymą ar vykdyti Vyriausybės nutarimą, kreipiasi į teismą.

  1. Be šio straipsnio 1 dalyje nurodytų įgaliojimų, Vyriausybės atstovas šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka atlieka išankstinę savivaldybės administravimo subjektų rengiamų teisės aktų projektų priežiūrą. […].“

 

  1. Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. D1-713, 35 punktas – „Asmenims, kompostuojantiems buityje susidarančias biologiškai skaidžias atliekas kompostavimo konteineriuose (dėžėse) ar atitinkamai įrengtose kompostinėse, rekomenduojama laikytis šių reikalavimų: 35.1. kompostavimo vieta parenkama nuošalesnėje sklypo vietoje (rekomenduojama bent 2 metrų atstumu nuo gretimų sklypų ribos atsižvelgiant į vyraujančią vėjo kryptį); […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 16 d. įsakymo Nr. D1-406 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. sausio 25 d. įsakymo Nr. D1-57 „Dėl Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų patvirtinimo“ pakeitimo“:

1.5 papunktis – „Pakeičiu 35 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„35. Asmenys, kompostuojantys buityje susidarančias biologiškai skaidžias atliekas kompostavimo konteineriuose (dėžėse) ar atitinkamai įrengtose kompostinėse, turi laikytis šių reikalavimų: […].“

1.6 papunktis – Pakeičiu 35.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

„35.1. kompostavimo vieta turi būti parenkama nuošalioje (kuo toliau nuo gyvenamųjų pastatų) sklypo vietoje ne arčiau kaip 2 metrų atstumu nuo gretimų sklypų ribos. Turint raštišką gretimo sklypo naudotojo sutikimą, kompostavimo vieta gali būti įrengiama mažesniu kaip 2 metrų atstumu nuo gretimo sklypo; […].“

2 punktas – „Nustatau, kad:

2.1. šio įsakymo 1.4, 1.5, 1.7, 1.8 papunkčiai įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2.2. šio įsakymo 1.6 papunktis įsigalioja 2023 m. gegužės 1 d.“

 

Vietos savivaldos teisės aktai

 

  1. Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių, patvirtintų Savivaldybės tarybos 2012 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. K-353:

2 punktas – „Taisyklių paskirtis – užtikrinti, kad savivaldybės teritorijoje susidarančios atliekos būtų tvarkomos aplinkai ir visuomenės sveikatai saugiu būdu. Taisyklės reglamentuoja savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą ir užtikrina, kad šios paslaugos atitiktų aplinkosaugos, techninius-ekonominius, higienos reikalavimus ir Alytaus rajono savivaldybės bei Alytaus regiono atliekų tvarkymo planų įgyvendinimą nustatančias komunalinių atliekų tvarkymo sąlygas.“

3 punktas – „Taisyklės reglamentuoja viešosios komunalinių atliekų (toliau – atliekos) tvarkymo paslaugos (toliau – paslauga) teikimo reikalavimus savivaldybės teritorijoje, atliekų turėtojų ir paslaugos teikėjų teises, pareigas ir atsakomybę bei kontrolės mechanizmus ir tvarką.“

4 punktas – „Taisyklės nustato reikalavimus šioms savivaldybės teritorijoje buityje susidarančioms komunalinėms atliekoms tvarkyti:

4.1. biologiškai skaidžios atliekos, įskaitant maisto atiekas (sąrašas pateikiamas 1 priede); […].“

29 punktas – „Komunalinių atliekų turėtojai žaliąsias atliekas privalo atskirti nuo kitų komunalinių atliekų jų susidarymo vietoje:

29.1. komunalinių atliekų turėtojai, kurie turi galimybes žaliąsias atliekas kompostuoti, turi tai daryti komposteryje, savo privačioje valdoje specialiai tam skirtoje vietoje ar bendruose kelių individualių namų ūkių kompostavimo įrenginiuose su kitomis rekomenduojamomis kompostuoti atliekomis; […].“

 

  1. Alytaus rajono savivaldybės miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių, patvirtintų Savivaldybės tarybos 2014 m. vasario 25 d. sprendimu Nr. K-47:

1 punktas – „Alytaus rajono savivaldybės miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato bendruosius ir specialiuosius tvarkymo, švaros ir tvarkos palaikymo reikalavimus, privalomus visiems fiziniams ir juridiniams asmenims jiems įstatymų nustatyta tvarka priskirtose teritorijose bei bendrojo naudojimo teritorijose Alytaus rajone.“

2 punktas – „Taisyklių tikslas yra užtikrinti, kad Alytaus rajono teritorijos būtų valomos ir tvarkomos užtikrinant sveikas ir saugias bei palankias visuomenės gyvenimo sąlygas ir aplinkos sanitarinę būklę.“

3 punktas – „3. Taisyklėse vartojamas sąvokos:

3.1. Asmenys fiziniai ir juridiniai asmenys, įstatymų nustatyta tvarka priskirtų teritorijų savininkai, valdytojai, naudotojai.

[…]

3.4. Priskirta teritorija fizinių ar juridinių asmenų Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka priskirtos valdyti, naudoti teritorijos (žemės sklypai, miško sklypai ir pan.).“

12 punktas „Asmenims priskirtose teritorijose draudžiama:

[…]

12.2. palikti netvarkomą, apleistą, nešienautą, piktžolėtą nuosavybės teise priklausančią, nuomojamą ar kitaip valdomą žemę ar mišką. […].“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime byloje Nr. 51/01-26/02-19/03-22/03-26/03-27/03 konstatavo:

„[…] Valstybės tarnyba turi veikti paklusdama tik Konstitucijai ir teisei. Kiekviena valstybės ar savivaldybės institucija, per kurią vykdomos valstybės funkcijos, kiekvienas valstybės tarnautojas turi paisyti teisėtumo reikalavimų. Valstybės tarnautojai turi nepiktnaudžiauti jiems nustatytomis galiomis, nepažeisti teisės aktų reikalavimų. Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 30 d. nutarime konstatavo, kad valstybės institucijos, pareigūnai turi saugoti, ginti žmogaus teises ir laisves; ypač svarbu, kad, vykdydami jiems patikėtas funkcijas, jie patys nepažeistų žmogaus teisių ir laisvių […]

[…] Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje konstatavo, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas. Valdžios atsakomybė visuomenei – teisinės valstybės principas, kuris įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms […].“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus:

16.1. Tyrimo objektas – Savivaldybės administracijos tarnautojų neveikimas, nesprendžiant aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto (pakeistos Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio nuostatos, įsigaliojusios 2023 m. gegužės 1 d.) įgyvendinimo klausimo.

16.2. 2021 m. kovo 25 d. Pažymoje buvo konstatuotas poreikis tobulinti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. Nr. D1-57 „Dėl Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų patvirtinimo“ patvirtintą teisės aktą.

16.3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministrui pakeitus Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio nuostatas (nustačius privalomą reikalavimą buityje susidarančių biologiškai skaidžių atliekų kompostavimui vietą sklype parinkti ne arčiau kaip 2 metrų atstumu nuo gretimų sklypų ribos), kurios įsigaliojo 2023 m. gegužės 1 d., Seimo kontrolierė 2023 m. birželio 20 d. susitikimo su Savivaldybės pareigūnais metu paragino spręsti klausimą dėl Savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių pakeitimo, pašalinant Savivaldybės teisės akto neatitiktį aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto reikalavimams. Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta bendra taisyklė, susijusi su žaliųjų atliekų tvarkymu, tačiau nenustatytas komposto dėžės privačiame žemės sklype įrengimo reikalavimas (pažymos 13 punktas).

16.4. Tyrimo metu Savivaldybės administracija patvirtino, kad Savivaldybės teisės aktai nėra pakeisti, t. y. iki šiol jie neatitinka Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio nuostatų, įsigaliojusių 2023 m. gegužės 1 d.

Savivaldybės administracija informavo Seimo kontrolierę, kad rengiamas Savivaldybės tarybos sprendimo projektas dėl Alytaus rajono savivaldybės miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių nuostatų pakeitimo (pažymos 8 punktas). Dėl šio teiginio atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiame teisės akte yra bendro pobūdžio nuostatos dėl fiziniams, juridiniams asmenims priskirtų teritorijų tvarkymo (pažymos 14 punktas), o specialiosios nuostatos, skirtos būtent biologiškai skaidžių atliekų kompostavimui privačiuose sklypuose, įtvirtintos Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse (pažymos 13 punktas).

16.5. Vietos savivaldos institucijų veikla turi atitikti teisės aktų reikalavimus (pažymos 9 punktas).

Teisėkūros sistemiškumo principas reikalauja, kad žemesnės teisinės galios teisės aktai neprieštarautų aukštesnės galios teisės aktams (pažymos 8 punktas).

 

  1. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, tenka konstatuoti, kad tyrimo pradžioje iškelta prielaida dėl Savivaldybės administracijos tarnautojų neveikimo, nesprendžiant teisės akto neatitikties aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto reikalavimams pašalinimo, pasitvirtino (pažymos 16 punktas). Nors Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. D1-406 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. sausio 25 d. įsakymo Nr. D1-57 „Dėl Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų patvirtinimo“ pakeitimo“ patvirtintas Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo, anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų 35.1 papunkčio pakeitimas įsigaliojo 2023 m. gegužės 1 d., o 2023 m. birželio 21 d. tuometei Seimo kontrolierei atvykus į priėmimą Savivaldybės administracijoje buvo pažadėta spręsti šį klausimą (pažymos 5 punktas), iki šiol Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių pakeitimo klausimas, suderinant jas su aukštesnę teisinę galią turinčio teisės akto reikalavimais, nėra išspręstas.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Savivaldybės administracijos tarnautojai, nespręsdami reikalavimų neatitinkančio teisės akto pataisų projekto rengimo klausimo, nesilaiko viešojo administravimo subjektams privalomų atsakingo valdymo, teisėtumo ir teisėkūros sistemiškumo principų (pažymos 7, 9 ir 15 punktai), todėl, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, aplinkybės dėl Savivaldybės administracijos tarnautojų neveikimo pažymoje nurodytu aspektu pasitvirtino.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia, kad prielaida dėl Alytaus rajono savivaldybės administracijos tarnautojų neveikimo, nesprendžiant Alytaus rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių pakeitimo klausimo, pasitvirtino.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA

 

  1. 19. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 8 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovui Vilniaus ir Alytaus apskrityse rekomenduoja spręsti klausimą dėl Alytaus rajono savivaldybės teisės aktų, reglamentuojančių individualaus kompostavimo vietos nustatymo privačiuose žemės sklypuose klausimus, atitikties imperatyvioms 2023 m. gegužės 1 d. įsigaliojusių Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo anaerobinio apdorojimo aplinkosauginių reikalavimų nuostatoms (pažymos 12 punktas), užtikrinant Savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo reikalavimų (pažymos 10 punktas) įgyvendinimą.

 

Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                       Jolita Miliuvienė