PAŽYMA DĖL X, Y IR Z SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Dokumento numeris | 4D-2021/2-145 |
---|---|
Data | 2021-05-11 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X, Y IR Z SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ |
Kontrolierius | Milda Vainiutė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X, Y, Z (toliau vadinama – Pareiškėjai) skundą dėl Vilniaus miesto savivaldybės (toliau vadinama – Savivaldybė) administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su Pareiškėjų prašymų nagrinėjimu.
- Pareiškėjai skunde rašo:
2.1. „2019 m. balandžio 1 d. pasirašėme sutartį su UAB „A“ dėl Tipinio dizaino kioskų teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) Vilniaus m. įrengimo projekto rengimo. Minimas projektas Nr. 19.04-01-SP-AS buvo parengtas ir 2019 m. balandžio 29 d. patvirtintas Savivaldybės administracijos Miesto plėtros departamento specialistų. 2019 m. rugsėjo 3 d. buvo pasirašytos Tipinio dizaino kiosko (paviljono), patenkančio į Vilniaus miesto tipinio dizaino kioskų (paviljonų) sklaidos schemos 3-ią zoną, įrengimo ir eksploatavimo sutartys Nr. A292-409/19; Nr. A292-410/19; Nr. A292-411/19; Nr. A292-412/19; Nr. A292-413/19; Nr. A292-414/19 [toliau vadinama – 2019-09-03 Sutartys], kuriose mums buvo suteiktas leidimas įrengti ir eksploatuoti kioskus (paviljonus) pagal nustatyta tvarka suderintą tipinio dizaino kioskų (paviljonų) įrengimo projektą iki termino, nurodyto išduotame Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos Vilniaus [miesto] skyriaus [toliau ir citatose vadinama – NŽT Vilniaus miesto skyrius] sutikime, bet ne ilgiau kaip 5 (penkerius) metus, t. y. iki 2020 m. liepos 24 d.“
2.2. „Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ […] paskelbė visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje karantiną ir uždraudė vykdyti veiklą, kas atitinka Force Majeure, kuris buvo atšauktas tik nuo 2020 m. birželio 17 d. […] vykstant karantinui pagaminti kioskai negalėjo būti pastatyti, kadangi prekyvietė, kurioje turėjo būti pastatyti kioskai, nebuvo atlaisvinta. Per 2019-09-03 Sutartyse nurodytą laiką ne kartą kreipėmės į Savivaldybės administracijos Licencijų ir leidimų skyrių [toliau ir citatose vadinama – Savivaldybės administracijos LLS] ir į Antakalnio seniūniją dėl prekyvietės atlaisvinimo […], tačiau prekyvietė nėra atlaisvinta iki šiol.“
2.3. „2020 m. liepos l d. kreipėmės raštu į Savivaldybės administraciją su prašymu reg. Nr. A50-20067/20, kuriame nurodėme, kad negalime įvykdyti sutarties, nes šiuo metu šiose vietose stovi Savivaldybei priklausantys laikini paviljonai. Taip pat prašėme informuoti, kada bus atlaisvintos paviljonų vietos, siekiant pastatyti paviljonus pagal pasirašytas sutartis.“
„2020 m. liepos 8 d. kreipėmės raštu į Savivaldybės administraciją su prašymu, reg.
Nr. A483-236/20, pratęsti terminą 2019-09-03 Sutartims įvykdyti […].“
„Nesulaukus atsakymo 2020 m. liepos 24 d. pakartotinai kreipėmės su prašymu į Savivaldybę, reg. Nr. A50-22790/20, kuriuo prašėme: 1. Pratęsti 2019-09-03 Sutartis protingam terminui, bet ne mažiau 1 mėn. laikotarpiui nuo teritorijos, kurioje turi būti sumontuoti kioskai, atlaisvinimo. 2. Imtis priemonių atlaisvinti teritoriją prie Rokantiškių kapinių, kad galėtume įgyvendinti 2019-09-03 Sutartis.“
Savivaldybės administracijos LLS 2020 m. liepos 22 d. raštu Nr. A51-91816/20 (2.17.1.32-LIC) informavo, kad Savivaldybės administracija netenkina Pareiškėjų prašymų.
2.4. „[…] 2020 m. rugpjūčio 10 d. raštu kreipėmės į Antakalnio seniūniją su prašymu nebeišduoti leidimų prekiauti prie Rokantiškių kapinių esančiose vietose, o išduotus leidimus nutraukti.“
„2020-08-13 Antakalnio seniūnija atsakydami į mūsų prašymą nurodė, kad nėra gavusi jokio Savivaldybės oficialaus sprendimo ar rašto dėl minėtų prekybos vietų naikinimo, dėl ko nebus neišduodami leidimai prekybai prie kapinių ir nebus naikinami esantys išduoti.“
2.5. Nesutikdami su Savivaldybės administracijos LLS 2020 m. liepos 22 d. atsakymu, Pareiškėjai 2020-08-21 skundu kreipėsi į Savivaldybės administracijos direktorių.
Savivaldybės administracijos LLS 2020-09-21 atsakyme buvo nurodyta, kad galutinai bus pateiktas atsakymas, kai bus gautas atsakymas iš NŽT Vilniaus miesto skyriaus.
„[…] 2020-09-21 atsakyme nebuvo nurodyta apskundimo tvarka, todėl buvo aiškiai suprantama, kad gavus atsakymą iš NŽT Vilniaus miesto skyriaus bus atsakyta galutinai į […] skundą, tačiau galutinio atsakymo gauta nebuvo.“
2.6. „2021-01-15 mūsų atstovė kreipėsi el. paštu į Savivaldybę prašydama atsakyti į nurodytą prašymą ir skundą.“
Savivaldybės administracijos LLS 2021-01-12 raštu informavo, kad atsakymas į Pareiškėjų skundą pateiktas 2020-09-21.
„[…] 2020-09-21 atsakymas buvo tarpinis be apskundimo tvarkos su nurodymu, kad galutinai bus atsakyta po atsakymo iš NŽT Vilniaus miesto skyriaus gavimo, ir apie tai patvirtinta 2021-01-20 atsakyme. Galutinio atsakymo į […] skundą […], kuriame būtų galutinis atsakymas su apskundimo tvarka, nėra gauta. Savivaldybė [administracija] veikdama biurokratiškai pažeidžia LR Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 p. nesilaikydama terminų atsakant į […] skundą […].“
- Pareiškėjai Seimo kontrolierės prašo:
„Patikrinti Savivaldybės administracijos veiksmus ir pagal kompetenciją pateikti išvadas.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, gavusi Pareiškėjų skundą, dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Savivaldybės administraciją.
- Iš Savivaldybės pateiktos informacijos, dokumentų (kopijos) nustatyta:
5.1. „Vilniaus miesto tipinio dizaino kioskų (paviljonų) sklaidos schema patvirtinta Savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. 30-1996/18(2.1.1E-TD2) „Dėl pritarimo Vilniaus miesto tipinio dizaino kioskų (paviljonų) sklaidos schemai ir rekomendacijoms tipinio dizaino kioskams (paviljonams) įrengti ir eksploatuoti“.
Rengiant šią kioskų sklaidos schemą, 2017 m. liepos 25 d. buvo gautas NŽT Vilniaus miesto skyriaus […] sutikimas Nr. 49SDŽ-415-(14.49.22.) […] dėl kioskų įrengimo 3 metams valstybinėje žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai įvairiose Vilniaus miesto teritorijose, tame tarpe ir prie Rokantiškių kapinių […]. Šis sutikimas galiojo iki 2020 m. liepos 24 dienos. Teritorijų architektūrinės specialiosios sąlygos tipinio dizaino kioskams įrengti ir eksploatuoti teritorijoje prie Rokantiškių kapinių suderintos Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Miesto plėtros departamente (šiuo metu – Vyriausiojo miesto architekto skyrius) […]. Kioskų vietų schema yra sudėtinė sąlygų dalis.“
5.2. „UAB „A“ parengtas kioskų įrengimo projektas Savivaldybės administracijos Miesto plėtros departamentui pateiktas derinti 2019 m. balandžio 12 dieną. [Savivaldybės administracijos] Miesto plėtros departamente projektui pritarta 2019 m. balandžio 29 d. […]. Suderintas „Tipinio dizaino kioskų teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) Vilniaus m. įrengimo projektas“ užregistruotas 2019 m. balandžio 29 d. Nr. A636-19/19(2.3.2.7-MP3) (toliau – Projektas) […].“
Vadovaujantis Savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. liepos 17 d. įsakymu
Nr. 30-1770/19 „Dėl vietų patenkančių į Vilniaus miesto tipinio dizaino kioskų (paviljonų) sklaidos schemos 3-ią zoną, tipinio dizaino kioskams (paviljonams) įrengti ir eksploatuoti nustatymo“ su Pareiškėjais pasirašytos 2019-09-03 Sutartys, pagal kurias „[…] Savivaldybė suteikė teisę Pareiškėjams, teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) I, II, III, IV, V ir VI pozicijose, pagal nustatyta tvarka suderintą Projektą […] įrengti ir eksploatuoti kioskus (paviljonus) teritorijoje iki termino, nurodyto išduotame NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime, t. y. iki 2020 m. liepos 24 dienos […].“
„2019-09-03 Sutartyse numatyta, kad Pareiškėjai turėjo įrengti ir eksploatuoti kioskus (paviljonus) pagal nustatyta tvarka suderintą tipinio dizaino kiosko (paviljono) įrengimo projektą, t. y. pagal Projektą, kuriame, kaip projekto sudėtinė dalis, yra Tipinių kioskų (paviljonų) įrengimo vietos schema (kuri yra suderinta su Antakalnio seniūnu). […].“
5.3. „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ buvo draudžiama parduotuvių, prekybos ir (arba) pramogų centrų, išskyrus maisto, veterinarijos, vaistinių ir optikos prekių pardavimą, veikla, taip pat turgaviečių, išskyrus maisto, veikla, tačiau nebuvo uždrausta ar apribota statybos darbų (pagamintų kioskų (paviljonų) sumontavimo) veikla.“
5.4. „Prekybos ir paslaugų veiklą Vilniaus miesto viešosiose vietose reglamentuoja Savivaldybės tarybos 2013 m. liepos 10 d. sprendimu Nr. 1-1312 „Dėl prekybos viešosiose vietose taisyklių tvirtinimo“ patvirtintos Prekybos viešosiose vietose taisyklės, Savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 sausio 21 d. įsakymu Nr. 30-157/20 „Dėl leidimų prekiauti (teikti paslaugas) viešosiose vietose išdavimo ir panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintas Leidimų prekiauti (teikti paslaugas) viešosiose vietose išdavimo ir panaikinimo tvarkos aprašas.
Leidimus prekiauti (teikti paslaugas) viešosiose vietose (toliau – Leidimas) prie Rokantiškių kapinių išduoda Antakalnio seniūnija, Antakalnio seniūno 2018 m. vasario 22 d. įsakymu
Nr. A15- 390/18(2.1.4E-SEN1) „Dėl prekybos vietų iš (nuo) laikinojo įrenginio Antakalnio seniūnijos teritorijoje sąrašo tvirtinimo“ patvirtintose vietose. Leidimai prekiauti iš (nuo) įrangos išduodami ir Pareiškėjams.“
5.5. „Vadovaujantis Prekybos viešosiose vietose taisyklėmis, pasibaigus darbo dienai turi būti sutvarkyta prekybos ir paslaugų teikimo vieta iš (nuo) laikinojo įrenginio.
Savivaldybės administracijos LLS 2020 m. pradžioje skambino telefonu Pareiškėjams ir klausė, kada jie planuoja pastatyti kioskus (paviljonus) teritorijoje prie Rokantiškių kapinių. Pareiškėjai informavo (telefonu), kad planuoja pastatyti kioskus (paviljonus) 2020 m. kovo mėnesį ir jokių nusiskundimų neišsakė.“
„[…] Pareiškėjai vykdė ir vykdo veiklą iš (nuo) laikinojo įrenginio Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūno 2018 m. vasario 22 d. įsakymu Nr. A15-390 /18(2.1.4E-SEN1) „Dėl prekybos vietų iš (nuo) laikinojo įrenginio Antakalnio seniūnijos teritorijoje sąrašo tvirtinimo“ patvirtintoje vietoje – „Rokantiškių kapinės“. Jiems yra išduodami Leidimai prekiauti (teikti paslaugas) viešojoje vietose.“
5.6. Savivaldybės administracijoje 2020 m. liepos 1 d. gautas ir užregistruotas Pareiškėjų prašymas (reg. Nr. A50-20067/20) (toliau vadinama – 2020-07-01 Prašymas), kuriame Pareiškėjai nurodė, kad „Šiuo metu šiose vietose stovi Savivaldybei priklausantys laikini paviljonai“, bei prašė informuoti, „[…] kada bus atlaisvintos paviljonų vietos, siekiant pastatyti paviljonus pagal pasirašytas 2019-09-03 Sutartis“.
Savivaldybės administracijoje 2020 m. liepos 8 d. gautas ir užregistruotas Pareiškėjų prašymas (reg. Nr. A483-236/20) (toliau vadinama – 2020-07-08 Prašymas), kuriame Pareiškėjai prašė pratęsti 2019-09-03 Sutarčių galiojimo terminą.
5.7. Savivaldybės administracijos LLS, atsakydamas į Pareiškėjų 2020-07-01 Prašymą ir
2020-07-08 Prašymą, 2020 m. liepos 22 d. raštuose Nr. A51-91816/20(2.17.1.32-LIC),
Nr. A51-91825/20(2.17.1.32-LIC), Nr. A51-91826/20(2.17.1.32-LIC) (toliau vadinama ir –
2020-07-22 Raštai) nurodė:
„Savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. liepos 7 d. įsakymu Nr. 30- 1770/19 „Dėl vietų, patenkančių į Vilniaus miesto tipinio dizaino kioskų (paviljonų) sklaidos schemos 3-ią zoną, tipinio dizaino kioskams (paviljonams) įrengti ir eksploatuoti nustatymo“ (toliau – Įsakymas) buvo nustatytos vietos teritorijoje prie Rokantiškių kapinių ir leista sudaryti Tipinio dizaino kiosko (paviljono) įrengimo ir eksploatavimo sutartis su asmenimis, pateikusiais prašymus įrengti tipinio dizaino kioskus (paviljonus) ir nustatyta tvarka suderinusiais tipinio dizaino kioskų (paviljonų) įrengimo projektus. Sutartis leista sudaryti ne ilgesniam laikotarpiui nei nurodyta NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime.
Vadovaujantis Įsakymu […] buvo sudarytos 2019-09-03 Sutartys […], kurios galioja
iki 2020-07-24. Vadovaujantis 2019-09-03 Sutartimis, leista Jums […] įrengti kioskus (paviljonus) teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) […] ne vėliau kaip per vienus metus nuo sutarties pasirašymo dienos […]. Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūnija buvo informuota, kad kioskus turite pastatyti vietoje laikinos prekybos įrangos, nuo kurios vykdote prekybą.
[…] 2019-09-03 Sutartys […] nebus pratęstos, kadangi neįvykdėte sutartinių įsipareigojimų ir neįrengėte kioskų (paviljonų) (per metus) iki nurodyto termino. […].
[…] Savivaldybės administracija, teritorijoje prie Rokantiškių kapinių nėra niekam išnuomojusi prekybos įrangos (laikinų paviljonų).“
Savivaldybės administracijos LLS 2020-07-22 Raštuose nurodė pateikto atsakymo apskundimo tvarką, informuojant: „Šis atsakymas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo jo gavimo gali būti skundžiamas Savivaldybės administracijos direktoriui […], Lietuvos administracinių ginčų komisijai [….] ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui […].“
5.8. „Savivaldybės administracija 2020-07-22 Raštais Pareiškėjus informavome, kad „[…] kioskus (paviljonus) turi pastatyti vietoje laikinos prekybos įrangos, nuo kurios vykdo prekybą ir kuriems leidimus prekiauti (teikti paslaugas) išduoda Antakalnio seniūnija. Atsižvelgiant į tai, kad Antakalnio seniūnas suderino Tipinių kioskų (paviljonų) įrengimo vietos schemą (Projekto sudedamoji dalis), Antakalnio seniūnija buvo informuota (žinojo) apie kioskų (paviljonų) įrengimą teritorijoje prie Rokantiškių kapinių.“
5.9. Savivaldybės administracijoje 2020 m. liepos 27 d. gautas ir užregistruotas Pareiškėjų
2020 m. liepos 24 d. prašymas (reg. Nr. A50-22790/20) (toliau vadinama – 2020-07-24 Prašymas), kuriame Pareiškėjai, be kitos informacijos, nurodė:
„[…] vykstant karantinui pagaminti kioskai negalėjo būti pastatyti, kadangi prekyvietė, kurioje turėjo būti pastatyti kioskai, nebuvo atlaisvinta. Per 2019-09-03 Sutartyse nurodytą laiką ne kartą kreipėmės į Savivaldybės administracijos LLS ir Antakalnio seniūniją dėl prekyvietės atlaisvinimo, kad mūsų […] paviljonai galėtų būti sumontuoti, tačiau prekyvietė neatlaisvinta iki šiol.“
Pareiškėjai 2020-07-24 Prašyme Savivaldybės administracijos prašė: „Pratęsti 2019-09-03 Sutartis protingam terminui, bet ne mažiau 1 mėn. laikotarpiui nuo teritorijos, kurioje turi būti sumontuoti kioskai, atlaisvinimo. Imtis priemonių atlaisvinti teritoriją prie Rokantiškių kapinių, kad galėtume įgyvendinti 2019-09-03 Sutartis.“
5.10. Savivaldybės administracijos LLS, atsakydamas į Pareiškėjų 2020-07-24 Pašymą, 2020 m. rugpjūčio 21 d. rašte Nr. A51-105075/20(2.17.1.32-LIC) „Dėl prekybos teritorijoje prie Rokantiškių kapinių“ (toliau vadinama – 2020-08-21 Raštas), be kitos informacijos, nurodė:
„[…] Savivaldybės administracijos LLS nuo laikotarpio (t. y. nuo 2019 m. rugsėjo 3 d.) kaip buvo pasirašytos 2019-09-03 Sutartys iki šių metų liepos 1 d. (sutartys galioja iki šių metų liepos 24 d.) nėra gavusi Jūsų laiškų (prašymų) dėl kylančių problemų įrengti kioskus (paviljonus) teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) […]. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ buvo draudžiama parduotuvių, prekybos (arba) pramogų centrų, išskyrus maisto, veterinarijos, vaistinių ir optikos prekių pardavimą, veikla, tačiau nebuvo uždrausta ar apribota statybos darbų veikla, todėl karantino paskelbimas negalėjo trukdyti pagamintų kioskų (paviljonų) sumontavimui.
[…] į Jūsų 2020-07-01 Prašymą ir 2020-07-08 Prašymą […], kuriuose prašėte pratęsti
2019-09-03 Sutartis ir atlaisvinti vietas kioskų (paviljonų) pastatymui, atsakyta 2020-07-22
Raštais […].
[…] Prekybos viešosiose vietose taisyklės (toliau –Taisyklės) reglamentuoja, kad pasibaigus darbo dienai turi būti sutvarkyta prekybos paslaugų teikimo vieta. Vadovaujantis Taisyklėmis ir […] Leidimų prekiauti (teikti paslaugas) viešosiose vietose išdavimo ir panaikinimo tvarkos aprašu, leidimus prekiauti (teikti paslaugas) viešosiose vietose (toliau – Leidimas) išduoda seniūnai. Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūno 2018 m. vasario 22 d. įsakymu
Nr. A15- 390/18(2.1.4E-SEN1) „Dėl prekybos vietų iš (nuo) laikinojo įrenginio Antakalnio seniūnijos teritorijoje sąrašo tvirtinimo“ yra patvirtinta prekybos vieta prie Rokantiškių kapinių. Pagal Jūsų pateiktus prašymus Jums asmeniškai yra išduoti leidimai prekiauti (teikti paslaugas) iš (nuo) laikinojo įrenginio teritorijoje prie Rokantiškių kapinių iki šių metų gruodžio 31 d.
[…] informuojame, kad laikinieji įrenginiai […] teritorijoje prie Rokantiškių kapinių nėra Savivaldybės administracijos nuosavybė ir ji nėra išdavusi leidimų prekiauti iš laikinų paviljonų. Prekybos vietoje prie Rokantiškių kapinių yra išduodami leidimai prekybai iš (nuo) laikinųjų įrenginių ir pasibaigus darbo dienai vieta turi būti sutvarkyta.
[…] 2019-09-03 Jūs pasirašėte 2019-09-03 Sutartį, pagal kurią Jums buvo leista įrengti ir eksploatuoti kioską (paviljoną) pagal nustatyta tvarka suderinta [,,,] projektą iki termino nurodyto išduotame NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime, t. y. iki 2020 m. liepos 24 d.
Vadovaujantis […] Sutikimų statyti laikinus ir nesudėtingus statinius valstybinėje žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, išdavimo taisyklių (2019 m. birželio 15 d. įsakymo
Nr. 1P-131-(1.3E redakcija) nuostatomis, sutikimus statyti laikinus ir nesudėtingus statinius valstybinėje žemėje (kioskus, paviljonus) NŽT išduoda statytojui pateikus dokumentus, įrodančius, kad asmuo laimėjo savivaldybės organizuotą konkursą ar aukcioną statyti laikinus ir nesudėtinguosius statinius.
Jums prašant, susitikimai su Jumis įvyko šių metų rugpjūčio 20 ir 21 dienomis.“
Savivaldybės administracijos LLS 2020-08-21 Rašte nurodyta pateikto atsakymo apskundimo tvarka, informuojant: „Šis atsakymas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo jo gavimo gali būti skundžiamas Savivaldybės administracijos direktoriui […], Lietuvos administracinių ginčų komisijai [….] ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui […].“
5.11. Savivaldybės administracijoje 2020 m. rugpjūčio 24 d. gautas ir užregistruotas Pareiškėjų 2020 m. rugpjūčio 21 d. skundas (reg. Nr. A60-176/20) (toliau ir citatose vadinama – Skundas), kuriame, be kitų aplinkybių, Pareiškėjai nurodė:
„[…] 2020 m. liepos 1 d. kreipėmės raštu į Savivaldybės administraciją su prašymu reg. Nr. A50- 20067/20, kuriame nurodėme, kad negalime įvykdyti sutarties, nes šiuo metu šiose vietose stovi Savivaldybei priklausantys laikini paviljonai. Taip pat prašėme informuoti, kada bus atlaisvintos paviljonų vietos, siekiant pastatyti paviljonus pagal pasirašytas 2019-09-03 Sutartis.
2020 m. liepos 8 d. kreipėmės raštu į Savivaldybės administraciją su prašymu reg.
Nr. A483-236/20, pratęsti terminą 2019-09-03 Sutartims įvykdyti […].
[…] esame įvykdę visus reikalavimus vykdant 2019-09-03 Sutartis, tačiau negalime užbaigti sutarties iki sutartyje nurodyto termino, t. y. 2020 m. liepos 24 d., dėl Jūsų [Savivaldybės administracijos] kaltės, nes iki šiol nepašalinote laikinų paviljonų, kurių vietoje turime pastatyti naujai pagamintus.
Nesulaukus atsakymo, 2020 m. liepos 24 d. pakartotinai kreipėmės su prašymu į Savivaldybę […], kuriuo prašėme: Pratęsti 2019-09-03 Sutartis protingam terminui, bet ne mažiau 1 mėn. laikotarpiui nuo teritorijos, kurioje turi būti sumontuoti kioskai, atlaisvinimo; Imtis priemonių atlaisvinti teritoriją prie Rokantiškių kapinių, kad galėtume įgyvendinti 2019-09-03 Sutartis.
[…] buvo gautas 2020-07-22 (reg. Nr. A51-91816/20 (2.17.1.32-LIC) bendras atsakymas į
2020-07-01 (reg. Nr. A50-20067/20); 2020-07-08 (reg. Nr. A483-236/20), kuriame [Savivaldybės] administracijos vyriausias patarėjas […] nurodė, kad netenkina mūsų prašymų, nes prašomos pratęsti sutartis leista sudaryti ne ilgesniam laikotarpiui nei nurodyta NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime. Taip pat nurodė, kad Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūnija buvo informuota, kad kioskus turime pastatyti vietoje laikinos prekybos įrangos, nuo kurios vykdome prekybą. […].
[…] pokalbio metu su V. S., ji nurodė, kad termino 2019-09-03 Sutartims pratęsti anot jos negalima, nes NŽT Vilniaus miesto skyriaus pasibaigė suteiktas terminas, todėl pasiūlė mums patiems kreiptis dėl jo pratęsimo. Nuvykus į NŽT Vilniaus miesto skyrių buvo pasakyta, kad
kadangi šiuo klausimu buvo išduotas leidimas Savivaldybei, todėl ji ir turėtų kreiptis dėl termino pratęsimo. […].
Gavus nurodytą 2020-07-22 (reg. Nr. A51-91816/20 (2.17.1.32-LIC) atsakymą ne kartą telefonu ir el. paštu prašėme susitikimo su atsakymą pasirašiusiu [Savivaldybės] administracijos vyriausiu patarėju […], tačiau tik į mūsų atstovės 2020 m. rugpjūčio 11 d. raštišką prašymą dėl susitikimo 2020 m. rugpjūčio 18 d. gavome kvietimą 2020 m. rugpjūčio 21 d. 11 val. atvykti susitikimui.
[…]. Nesuprantama kokiu teisiniu pagrindu tuomet buvo pasirašytos 2019-09-03 Sutarys […], kad joks konkursas vykdomas nebuvo […]. Kadangi nebuvome informuoti apie konkursą, o Savivaldybė pasirašiusi su mumis 2019-09-03 Sutartis pasiėmė savo reikmėms mūsų 2019 m. rugpjūčio 20 d. sumokėta 6 000 Eurų avansą, o vėliau sąmoningai nesiėmė jokių veiksmų, leisiančių pastatyti mūsų lėšomis pagamintų kioskų, padarė mums žalos.
[…] nesutikdami dėl aukščiau išdėstytų motyvų su 2020 m. liepos 22 d. Savivaldybės administracijos LLS atsakymu dėl prekybos teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (reg.
Nr. A51-91816/20 (2.17.1.32-LIC) į mūsų 2020 m. liepos 1 d. (reg. Nr. A50- 20067/20); 2020 m. liepos 8 d. (reg. Nr. A483-236/20) prašymus, bei į 2020 m. liepos 24 d. prašymą (reg. A50-22790/20), nepraleidžiant termino juos skundžiame Savivaldybės administracijos direktoriui prašydami: Raštu kreiptis į NŽT Vilniaus miesto skyrių ir prašyti pratęsti terminą karantino trukmės laikotarpio,
2019-09-03 Sutarčių užbaigimui. Paaiškėjus, kad sutarčių eksploatavimo terminas buvo išduotas tik iki 2020-07-24, kreiptis į NŽT Vilniaus miesto skyrių dėl eksploatavimo sutarties termino pratęsimo iki 5 m. su galimybe pratęsti. Įpareigoti Antakalnio seniūniją nebeišduoti leidimų prekiauti prie Rokantiškių kapinių esančiose vietose, o išduotus leidimus nutraukti. Imtis priemonių atlaisvinti teritoriją prie Rokantiškių kapinių, kad galėtume įgyvendinti 2019-09-03 Sutartis; pratęsti 2019-09-03 Sutartis protingam terminui, bet ne mažiau 1 mėn. laikotarpiui nuo teritorijos, kurioje turi būti sumontuoti kioskai, atlaisvinimo.“
5.12. Savivaldybės administracijos LLS, atsakydamas į Pareiškėjų Skundą, atsakymą pateikė 2020 m. rugsėjo 21 d. raštu Nr. A63-144/20(3.2.1-AD24) „Dėl prekybos teritorijoje prie Rokantiškių kapinių“ (toliau vadinama – 2020-09-21 Raštas), nurodydamas:
„Savivaldybės administracijos Vyriausiojo miesto architekto skyrius 2020 m. rugpjūčio 28 d. raštu Nr. A51-107146/20(3.3.2.26E-VMA) „Dėl prekybos kioskų įrengimo vietų“ kreipėsi į NŽT Vilniaus miesto skyrių […] dėl 2017 m. liepos 24 d. sutikimo Nr. 49SDŽ-415-(14.49.22) „Dėl prekybos kioskų įrengimo vietų“ pratęsimo.
Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūnija 2020 m. rugsėjo 18 d. tarnybiniu raštu Nr. A121-19657/20 (2.119-SEN) „Dėl prekybos vietų prie Rokantiškių kapinių“ informavo, kad asmenys, turintys galiojančius leidimus prekybai, 2020 m. rugsėjo 10 d. buvo supažindinti su tipinių kioskų (paviljonų) įrengimo vietų schema.
Į Jūsų klausimus dėl 2019-09-03 Sutarčių pratęsimo ir vietų kioskų (paviljonų) pastatymui atlaisvinimo Jums buvo atsakyta 2020-07-22 Raštais […], 2020-08-21 Raštu […] ir susitikimuose su Jumis, kurie vyko šių metų rugpjūčio 20 ir 21 dienomis metu.
Taip pat informuojame, kad Jūsų raštuose keliami klausimai bus sprendžiami, gavus atsakymą iš NŽT dėl sutikimo pratęsimo, apie kurį Jus informuosime papildomai.“
Savivaldybės administracijos LLS 2021 m. sausio 12 d. raštu Nr. A51-2658/21(3.3.2.26E-LIC) (toliau vadinama – 2021-01-12 Raštas) Pareiškėjams papildomai nurodė:
„[…] gavome raštą iš NŽT dėl 2017-07-24 sutikimo Nr. 49SDŽ-415- (14.49.22.) „Dėl prekybos kioskų įrengimo vietų“ prie Rokantiškių kapinių, Vilniuje, pratęsimo (raštas pridedamas).
[…] vadovaujantis Savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. 30-2548/20 „Dėl tipinio dizaino kioskų (paviljonų) įrengimo ir eksploatavimo atrankos konkurso nuostatų patvirtinimo“, Savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. sausio 8 d. įsakymu
Nr. 30-32/21 „Dėl Administracijos direktoriaus 2020-12-29 įsakymo Nr. 30-2953/20 „Dėl vietų tipinio dizaino kioskams (paviljonams) įrengti ir eksploatuoti nustatymo“ pakeitimo“ ir atsižvelgdami į NŽT direktoriaus 2019 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 1P-131-(1.3E) patvirtintų Sutikimų statyti laikinuosius ir nesudėtinguosius statinius valstybinėje žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, išdavimo taisyklių nuostatas, Savivaldybės administracija planuoja skelbti konkursą tipinio dizaino kioskų (paviljonų) įrengimui ir eksploatavimui teritorijoje prie Rokantiškių kapinių.
Apie Savivaldybės planuojamus konkursus informaciją galite rasti
https://vilnius.lt/lt/savivaldybe/finansai-ir-turtas/turtas/.“
5.13. Savivaldybės administracijoje 2021 m. sausio 15 d. gautas ir užregistruotas Pareiškėjų atstovės 2021 m. sausio 15 d. prašymas (pateiktas el. paštu) (toliau vadinama – 2021-01-15 kreipimasis), kuriame, be kitos informacijos, buvo nurodyta: „2020-08-21 buvo registruotas 2020-08-21 Prašymas dėl įpareigojimų Nr. A50-25608/20 ir 2020-08-24 buvo registruotas Skundas Nr. A60-176/20, tačiau iki šiol negauname atsakymo.“
Savivaldybės administracijos LLS 2021 m. sausio 20 d. raštu Nr. A51-5221/21(3.3.2.26E-LIC) (toliau vadinama – 2020-01-20 Raštas) Pareiškėjų atstovę informavo:
„[…] pagal dokumentų valdymo sistemoje Avilyje (nuo 2020 m. rugpjūčio 1 d. nukreiptus Savivaldybės administracijos LLS) į Jūsų ir Jūsų atstovaujamų asmenų [Pareiškėjų] […] raštus buvo parengti šie atsakymai:
[…]. Į Pareiškėjų […] Skundą […] atsakyta Pareiškėjams […] 2020-09-21 Raštu […]. 2020-09-21 Rašte informavome, kad papildomai informuosime, kai bus gautas atsakymas iš NŽT Vilniaus miesto skyriaus. Gavus atsakymą iš NŽT informavome Pareiškėjus […] 2021-01-12 Raštu […]. 2021-01-12 Raštas buvo išsiųstas paštu, pakartotinai el. paštu <…>. […].“
5.14. „[…] 2021 m. vasario 5 d. išsiųstas NŽT raštas Nr. A51- 11397/21(3.3.2.26E-VMA) „Dėl architektūrinių sąlygų įrengti kioskus Rokantiškių gatvėje suderinimo“ dėl Teritorijų architektūrinių specialiųjų sąlygų tipinio dizaino kioskams įrengti ir eksploatuoti teritorijoje prie Rokantiškių kapinių suderinimo. NŽT Vilniaus miesto skyrius 2021 m. kovo 8 d. raštu Nr. 49SD-2292(14.49.136E) „Dėl teritorijos prie Rokantiškių kapinių tipiniams kioskams įrengti ir naudoti plano ir tipinių kioskų (paviljonų) įrengimo vietos schemos derinimo“ suderino teritorijos tipiniams kioskams įrengti ir naudoti planą prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų) ir tipinių kioskų (paviljonų) įrengimo vietos schemą.
Savivaldybės administracija skelbs konkursą minėtoje teritorijoje įrengti Savivaldybės patvirtinto tipinio dizaino prekybos kioskus, kuriame siūlysime dalyvauti ir Pareiškėjams.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos teisės aktai
6.1. Civilinio kodekso:
6.154 straipsnis – „1. Sutartis yra dviejų ar daugiau asmenų susitarimas sukurti, pakeisti ar nutraukti civilinius teisinius santykius, kai vienas ar keli asmenys įsipareigoja kitam asmeniui ar asmenims atlikti tam tikrus veiksmus (ar susilaikyti nuo tam tikrų veiksmų atlikimo), o pastarieji įgyja reikalavimo teisę.“
6.2. Civilinio proceso kodekso:
22 straipsnis – „1. Teismams nagrinėti šio Kodekso nustatyta tvarka priskiriami ginčai, kylantys iš civilinių, šeimos, darbo, intelektinės nuosavybės, konkurencijos, bankroto, restruktūrizavimo, viešųjų pirkimų ir kitų privatinių teisinių santykių.“
6.3. Seimo kontrolierių įstatymo:
12 straipsnis – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.“
6.4. Viešojo administravimo įstatymo:
14 straipsnis (redakcija, galiojusi nuo 2020 m. sausio 1 d. iki 2020 m. lapkričio 1 d.) – „4. Draudžiama persiųsti skundą nagrinėti viešojo administravimo subjektui, jo administracijos padaliniui arba perduoti nagrinėti pareigūnui, valstybės tarnautojui ar darbuotojui, kurių veiksmai yra skundžiami.“
- Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau vadinama – Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklės):
7.1. 25 punktas – „Prašymai, išskyrus prašymus, į kuriuos, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ar institucijos interesų, galima atsakyti tą pačią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo institucijoje dienos. Administracinės procedūros atliekamos laikantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 31 straipsnyje nustatytų terminų“;
7.2. 38 punktas – „Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2015 m. gegužės 8 d. nutartyje (byla
Nr. EAS-746-662/2015) konstatavo:
„Specialioji kolegija savo nutartyse ne kartą yra pažymėjusi, kad be teisės aktais priskirtų valdžios, t. y. viešojo administravimo funkcijų, valstybė ir savivaldybės dalyvauja ir civiliniuose teisiniuose santykiuose kaip lygiateisiai šių teisinių santykių subjektai, įgyvendinantys atitinkamas turtines teises bei pareigas, susijusias su valstybei, kaip civilinės teisės subjektui, priklausančiu nekilnojamuoju turtu. Dalyvaudama šiuose santykiuose, valstybė ir savivaldybė atlieka veiksmus, kurie vertintini kaip juridiniai faktai, sukuriantys, pakeičiantys ar panaikinantys atitinkamas subjektines civilines teises ir pareigas. Taigi viešojo administravimo institucijų veikla šioms institucijoms dalyvaujant civiliniuose teisiniuose santykiuose, nėra viešasis administravimas
(žr., pvz., Specialiosios teisėjų kolegijos 2013 m. liepos 9 d. nutartį Nr. T-74, 2013 m. liepos 10 d. nutartį Nr. T-84 ir kt.).“
Tyrimo išvados
- Prieš pateikiant išvadas Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį į tai, kad Seimo kontrolieriai, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatomis, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 6.3 punktas).
Civilinio kodekso 6.154 straipsnio 1 dalis reglamentuoja, kad sutartis yra dviejų ar daugiau asmenų susitarimas sukurti, pakeisti ar nutraukti civilinius teisinius santykius, kai vienas ar keli asmenys įsipareigoja kitam asmeniui ar asmenims atlikti tam tikrus veiksmus (ar susilaikyti nuo tam tikrų veiksmų atlikimo), o pastarieji įgyja reikalavimo teisę (pažymos 6.1.1 papunktis). Pagal Civilinio proceso kodekso 22 straipsnio 1 dalį, teismams nagrinėti Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka priskiriami ginčai, kylantys iš civilinių ir kitų privatinių teisinių santykių (pažymos 6.2 punktas).
Pažymėtina ir tai, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ne kartą savo nutartyse yra konstatavęs, kad, be teisės aktais priskirtų valdžios, t. y. viešojo administravimo, funkcijų, savivaldybės dalyvauja ir civiliniuose teisiniuose santykiuose kaip lygiateisiai šių teisinių santykių subjektai, įgyvendinantys atitinkamas turtines teises bei pareigas, kad dalyvaudama šiuose santykiuose, savivaldybė atlieka veiksmus, kurie vertintini kaip juridiniai faktai, sukuriantys, pakeičiantys ar panaikinantys atitinkamas subjektines civilines teises ir pareigas, bei kad viešojo administravimo institucijų veikla, šioms institucijoms dalyvaujant civiliniuose teisiniuose santykiuose, nėra viešasis administravimas (pažymos 8 punktas).
Seimo kontrolierė, atsižvelgiant į tai, kad Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje ir jų kompetencijai nepriskirta tirti civilinių teisinių santykių, šioje pažymoje nevertino Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su 2019-09-03 Sutarčių (sudarytų tarp Savivaldybės administracijos ir Pareiškėjų), sudarymu, 2019-09-03 Sutartyse nustatytų sąlygų (įsipareigojimų) galimu nevykdymu, nes minėti Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmai (neveikimas) nėra viešasis administravimas.
Pareiškėjams paaiškintina, kad ginčas (2019-09-03 Sutarčių šalims nesusitarus), jeigu Pareiškėjai mano, jog Savivaldybės administracija nevykdė ir (arba) netinkamai vykdė 2019-09-03 Sutartyje nustatytas sąlygas (įsipareigojimus), gali būti sprendžiamas tik teisme.
- Apibendrinus skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 6–7 punktuose, susijusius su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu) nagrinėjant Pareiškėjų Skundą, konstatuotina:
10.1. Savivaldybės administracijos LLS atsakymus į Pareiškėjų 2020-07-01 Prašymą ir
2020-07-08 Prašymą (Savivaldybės administracijoje gauti ir užregistruoti 2020-07-01 ir 2020-07-08) pateikė 2020-07-22 Raštais (pažymos 5.6, 5.7 punktai).
Savivaldybės administracijos LLS atsakymus į Pareiškėjų 2020-07-24 Prašymą (Savivaldybės administracijoje gautas ir užregistruotas 2020-07-27) pateikė 2020-08-21 Raštu (pažymos
5.9, 5.10 punktai).
Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 25 punktas nustato, kad prašymas turi būti išnagrinėjamas per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo institucijoje dienos (pažymos 7.1 punktas).
Atsižvelgiant į tai, kas pirmiau išdėstyta, darytina išvada, kad Savivaldybės administracijos LLS Pareiškėjų 2020-07-01 Prašymo, 2020-07-08 Prašymo, 2020-07-24 Prašymo nagrinėjimo metu vadovavosi Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 25 punkto nuostatomis, nes atsakymus Pareiškėjams pateikė per teisės akte nustatytą terminą.
10.2. Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 38 punktas reglamentuoja, kad atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio
atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas (pažymos 7.2 punktas).
Pažymėtina, kad Savivaldybės administracijos LLS Pareiškėjų 2020-07-01 Prašymo,
2020-07-08 Prašymo ir 2020-07-24 Prašymo nagrinėjimo metu vadovavosi Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 38 punkto nuostatomis, nes 2020-07-22 Raštuose, 2020-08-21 Rašte nurodė išsamią pateiktų atsakymų apskundimo tvarką (pažymos 5.7, 5.10 punktai).
10.3. Pareiškėjai 2020-07-01 Prašyme ir 2020-07-08 Prašyme nurodė, kad teritorijoje prie Rokantiškių kapinių, kurioje jie turi pastatyti kioskus (paviljonus) (toliau vadinama – teritorija kioskų statybai) pagal 2019-09-03 Sutartis, stovi Savivaldybei priklausantys laikini statiniai, bei Savivaldybės administracijos prašė: informuoti, kada bus atlaisvintos vietos kioskų (paviljonų) statybai prie Rokantiškių kapinių; pratęsti 2019-09-03 Sutarčių galiojimo terminą (pažymos 5.6 punktas).
Pareiškėjai Savivaldybės administracijos LLS 2020-07-22 Raštais buvo informuoti:
2019-09-03 Sutartys nebus pratęstos, kadangi Pareiškėjai neįvykdė „[…] sutartinių įsipareigojimų“ ir neįrengė „[…] kioskų (paviljonų) (per metus) iki nurodyto termino“; 2019-09-03 Sutartis leista sudaryti ne ilgesniam laikotarpiui, nei nurodyta NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime; „Savivaldybės administracijos Antakalnio seniūnija buvo informuota, kad kioskus turite pastatyti vietoje laikinos prekybos įrangos, nuo kurios vykdote prekybą“; „Savivaldybės administracija, teritorijoje prie Rokantiškių kapinių, nėra niekam išnuomojusi prekybos įrangos (laikinų paviljonų)“ (pažymos 5.7 punktas).
10.4. Pareiškėjai 2020-07-24 Prašyme nurodė, kad teritorija kioskų statybai „nebuvo atlaisvinta“; per 2019-09-03 Sutartyse nurodytą laiką Pareiškėjai ne kartą kreipėsi į Savivaldybės administracijos LLS ir Antakalnio seniūniją dėl teritorijos kioskų statybai atlaisvinimo bei Savivaldybės administracijos prašė: pratęsti 2019-09-03 Sutarčių galiojimo terminą; imtis priemonių atlaisvinti teritoriją kioskų statybai (pažymos 5.9 punktas).
Pareiškėjai Savivaldybės administracijos LLS 2020-08-21 Raštu buvo informuoti: Savivaldybės administracija iki 2020-07-01 nebuvo gavusi Pareiškėjų kreipimųsi dėl „kylančių problemų įrengti kioskus (paviljonus) teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (šalia centrinių vartų)“; Vyriausybė 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ nebuvo uždrausta ar apribota statybos darbų veikla, todėl karantino paskelbimas negalėjo trukdyti pagamintų kioskų (paviljonų) sumontavimui; informacija dėl 2019-09-03 Sutarčių termino pratęsimo bei dėl teritorijos kioskų statybai atlaisvinimo Pareiškėjams buvo suteikta 2020-07-22 Raštais; pagal 2019-09-03 Sutartis Pareiškėjams buvo leista įrengti ir eksploatuoti kioską (paviljoną) iki termino, nurodyto išduotame NŽT Vilniaus miesto skyriaus sutikime; „laikinieji įrenginiai […] teritorijoje prie Rokantiškių kapinių nėra Savivaldybės administracijos nuosavybė“; Savivaldybės administracija „nėra išdavusi leidimų prekiauti iš laikinų paviljonų“; vadovaujantis NŽT direktoriaus įsakymu patvirtintų Sutikimų statyti laikinus ir nesudėtingus statinius valstybinėje žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, išdavimo taisyklėmis, sutikimus statyti laikinus ir nesudėtingus statinius valstybinėje žemėje (kioskus, paviljonus) NŽT išduoda statytojui pateikus dokumentus, įrodančius, kad asmuo laimėjo savivaldybės organizuotą konkursą ar aukcioną statyti laikinus ir nesudėtinguosius statinius ir kt. (pažymos 5.10 punktas).
10.5. Savivaldybės administracijoje 2020-08-24 gautas ir užregistruotas Pareiškėjų Skundas, kuriame, be kitų aplinkybių, Pareiškėjai nurodė: „[…] nesutikdami dėl aukščiau išdėstytų motyvų su 2020-07-22 Raštais […] į mūsų 2020-07-01 Prašymą […]; 2020-07-01 Prašymą […] bei į 2020-07-24 Prašymą […], nepraleidžiant termino juos skundžiame Savivaldybės administracijos direktoriui […]“ (pažymos 5.11 punktas).
Savivaldybės administracijos LLS, atsakydamas į Pareiškėjų Skundą, 2020-09-21 Rašte ir
2021-01-12 Rašte, be kitos informacijos, Pareiškėjams nurodė: Savivaldybės administracijos Vyriausiojo miesto architekto skyrius 2020-08-28 raštu kreipėsi į NŽT Vilniaus miesto skyrių „dėl 2017 m. liepos 24 d. sutikimo Nr. 49SDŽ-415-(14.49.22)“ termino pratęsimo; Savivaldybės administracija gavo NŽT Vilniaus miesto skyriaus atsakymą (Pareiškėjams pateikė minėto rašto kopiją); Savivaldybės administracija, vadovaujantis teisės aktais (nurodė teisės aktų pavadinimus), planuoja skelbti konkursą tipinio dizaino kioskų (paviljonų) įrengimui ir eksploatavimui teritorijoje prie Rokantiškių kapinių; ir kt. (pažymos 5.12 punktas).
Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio 4 dalis (redakcija, galiojusi nuo iki 2020-01-01 iki 2020-11-01) nustatė, kad draudžiama persiųsti skundą nagrinėti viešojo administravimo subjektui, jo administracijos padaliniui arba perduoti nagrinėti pareigūnui, valstybės tarnautojui ar darbuotojui, kurių veiksmai yra skundžiami (pažymos 6.4.3 punktas).
Įvertinus Pareiškėjų Skundo turinį nustatyta, kad Pareiškėjai Skunde skundėsi dėl galimai pažeistų teisių Savivaldybės administracijos LLS nagrinėjant bei teikiant atsakymus į jų 2020-07-01 Prašymą, 2020-07-08 Prašymą, į 2020-07-24 Prašymą. Taigi, Pareiškėjų Skundas Savivaldybės administracijos LLS nukreiptas nagrinėti pažeidžiant Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies nuostatas (redakcija, galiojusi nuo 2020-01-01 iki 2020-11-01).
Atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjų Skundą išnagrinėjo ir atsakymą pateikė netinkamas subjektas, t. y. Savivaldybės administracijos LLS, į tai, kad Savivaldybės administracijos direktorius nėra įvertinęs Pareiškėjo Skunde nurodytų aplinkybių ir nėra priėmęs sprendimo dėl galimų Pareiškėjų teisių, Seimo kontrolierė nevertino Savivaldybės administracijos LLS pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjų Skundą, nes tikslinga, kad Skundą pirmiausia išnagrinėtų ir sprendimą dėl jo priimtų Savivaldybės administracijos direktorius.
- Atsižvelgiant į tai, kad:
11.1. Pareiškėjų Skundas išnagrinėtas ir atsakymai pateikti (sprendimai priimti) pažeidžiant Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies nuostatas (redakcija, galiojusi nuo 2020-01-01 iki 2020-11-01), t. y. Skundą išnagrinėjo ir atsakymus pateikė (priėmė sprendimus) netinkamas subjektas (pažymos 10.5 punktas);
11.2. Savivaldybės administracija, netgi gavusi Pareiškėjų atstovės 2021-01-15 kreipimąsi dėl atsakymo į Skundą, nesiėmė veiksmų dėl tinkamo Pareiškėjų Skundo išnagrinėjimo, o tik nurodė, kada į Pareiškėjų Skundą atsakymą pateikė Savivaldybės administracijos LLS (pažymos 5.13,
5.14 punktai),
skundas dėl Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjų Skundą pripažintinas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:
X, Y ir Z skundą dėl Vilniaus miesto savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjų Skundą pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1, 14, 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorei Linai Koriznienei:
13.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Pareiškėjų Skundas Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Licencijavimo ir leidimų skyriui nagrinėti nukreiptas pažeidžiant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies (redakcija, galiojusi nuo
2020-01-01 iki 2020-11-01) nuostatas, ir imtis veiksmų, kad ateityje minėti pažeidimai nepasikartotų;
13.2. teisės aktų nustatyta tvarka išnagrinėti Pareiškėjų Skundą, pateikti motyvuotą, teisės aktų nuostatomis pagrįstą atsakymą;
13.3. informuoti:
13.3.1. ar Vilniaus miesto savivaldybės administracija yra paskelbusi konkursą įrengti Vilniaus miesto savivaldybės patvirtinto tipinio dizaino prekybos kioskus teritorijoje prie Rokantiškių kapinių (toliau vadinama – konkursas); jeigu ne, kada numatoma skelbti;
13.3.2. jeigu Vilniaus miesto savivaldybės administracija yra paskelbusi konkursą, informuoti, ar apie tai yra (buvo) informuoti Pareiškėjai; jeigu taip, kada; jeigu ne, dėl kokių priežasčių.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašytume informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (Seimo kontrolierei pateikti informaciją pagrindžiančius dokumentus).
Seimo kontrolierė Milda Vainiutė