PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS PATAISOS NAMUS

Dokumento numeris 4D-2021/1-366
Data 2021-06-28
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS PATAISOS NAMUS
Kontrolierius Augustinas Normantas
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2021 m. kovo 12 d. gavo X (toliau vadinama ir – Pareiškėjas) skundą dėl Vilniaus pataisos namų (toliau vadinama – Vilniaus PN) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai parengus atsakymą į jo kreipimąsi, nepagrįstai atsisakant pateikti tam tikrų asmens bylos dokumentų kopijas (toliau vadinama – Skundas).

 

  1. Skunde Pareiškėjas nurodo:

„Aš kreipiausi į Vilniaus PN su prašymu Nr. 29-2330 2020-11-24 d., kad būtų padaryta asmens bylos pažyma […] man […] Vilniaus PN pateikė atsakymą, kuriame liepiama susimokėti už asmens byloje esančių dokumentų kopijas. Kreipiausi vėliau, kad būtų parengta kopija už mano lėšas, bet tos pažymos kopijos taip ir negavau. Pasidomėjau įstatymais ir supratau, kad […] asmens bylos dokumentų kopijos daromos neapmokestinamai, o kitos kopijos apmokestinamos” (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierius 2021 m. kovo 30 d. raštu Nr. 4D-2021/1-1641/3D-831 kreipėsi į Vilniaus PN, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

2021 m. balandžio 9 d. Seimo kontrolierius gavo Vilniaus PN 2021 m. balandžio 9 d. raštą Nr. 9-1930; rašte ir pateiktuose prieduose pateikta toliau nurodyta informacija.

4.1. „2020-11-24 kreipėsi su prašymu, gautu Vilniaus PN 2020-11-24 Nr. 29-2330“;

4.2. „Į 2020-11-24 prašymą Vilniaus PN 2020-11-27 atsakė raštu Nr. 42-2108“;

4.3. „Nuteistajam X buvo nurodyta sumokėti už kopijų parengimą vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 10 d. nutarimu Nr. 45 „Dėl atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Vilniaus pataisos namų direktoriaus 2018 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3-337 patvirtintų „Dokumentų kopijų parengimo Vilniaus pataisos namuose išlaidų atlyginimo tvarkos aprašu“, kuriame yra nustatyti dokumentų kopijų atlyginimo dydžiai. Minėto aprašo 4 p. numato, kad oficialaus dokumento kopija rengiama tik pareiškėjui iš anksto atlyginus Vilniaus PN išlaidas už jos parengimą ir pateikus apmokėjimą patvirtinančius dokumentus. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. 1R-25 patvirtintų Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklių 19 p. numato, kad „Nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo administracinės, civilinės ir baudžiamosios bylos ir asmens bylos dokumentų kopijas, Kitos nuteistojo (suimtojo) prašomos informacijos kopijos gali būti padaromos tik tais atvejais, jei nuteistojo (suimtojo) asmeninėje sąskaitoje yra pakankamai lėšų. Už šias paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka“.

Nuteistojo X prašymų ir skundų nagrinėjimo metu nebuvo atsisakyta parengti ir pateikti prašomas kopijas, tačiau atsižvelgiant į tai, kad poįstatyminiuose aktuose,
t. y. norminiuose teisės aktuose, priimtuose įstatymo pagrindu, jį sukonkretinant ir užtikrinant jo vykdymą, kuriuose yra aiškiai nurodoma prašymų gauti dokumentus pateikimo, nagrinėjimo, dokumentų kopijų atlyginimo dydžio tvarka, iš Turto valdymo skyriaus gavus informaciją, kad nuteistasis X yra mokus, 2020 m. lapkričio 27 d. buvo parengtas atsakymas reg.
Nr. 42-2108, kuriame buvo išaiškinta dokumentų kopijų parengimo tvarka, dokumentų kopijų atlyginimo dydžiai ir X buvo informuotas, kad, gavus apmokėjimą, įstaigos administracija parengs prašomų dokumentų kopijas.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo (toliau vadinama – TGIĮ):

4 straipsnis. Institucijos pareiga teikti dokumentus pareiškėjams – „1. Institucijos privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams (toliau – pareiškėjas) dokumentus, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus. […]“;

6 straipsnis. Dokumentų teikimo principai – „Institucija, teikdama dokumentus, vadovaujasi šiais principais: 1) dokumentų išsamumo – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys dokumentai; 2) dokumentų tikslumo – pareiškėjui teikiami dokumentai turi atitikti institucijos disponuojamus dokumentus; 3) teisėtumo – institucijos veiksmai teikiant dokumentus grindžiami šiuo ir kitais įstatymais ar kitais norminiais teisės aktais; 4) objektyvumo – institucijos darbuotojai, teikdami dokumentus, turi būti nešališki ir objektyvūs; 5) pagalbos – pareiškėjams teikiama pagalba įgyvendinant teisę gauti dokumentus; 6) dokumentų prieinamumo – sudaromos palankios sąlygos pareiškėjams naudoti dokumentus neatsižvelgiant į jų veiklos tikslus ir teisinę formą, o prireikus nustatomos tik būtiniausios teisinės, techninės ir (arba) finansinės dokumentų teikimo pareiškėjams sąlygos; 7) abipusio naudojimo – institucija pareiškėjui pateiktus dokumentus prireikus toliau pati juos naudoja; 8) nediskriminavimo – pakartotinio naudojimo sąlygos turi būti tokios, kad būtų nediskriminuojami pareiškėjai, naudojantys dokumentus tam pačiam (komerciniam arba nekomerciniam) tikslui.“

 

  1. Apraše „Dėl atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos patvirtinimo“, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 10 d. nutarimu Nr. 45 (toliau vadinamas ir –Aprašas) (galiojanti redakcija nuo 2019-03-27), nustatyta:

„1. Atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja atlyginimo už […]  dokumentų, įskaitant registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus dokumentus ir (arba) jų kopijas, […], teikimą pakartotinai naudoti (toliau kartu – dokumentų teikimas) dydžių apskaičiavimo, derinimo ir tvirtinimo, perskaičiavimo ir atlyginimo už […] pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, […] teikimą mokėjimo tvarką. […].

[…]

  1. Aprašas taikomas tada, kai įstatymų nustatytais atvejais yra imamas atlyginimas už dokumentų teikimą […].“

 

  1. Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklėse (toliau vadinama ir – PĮVTT), patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2003 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 194 (2020-10-01–2021-05-25 galiojusi dokumento redakcija), nustatyta:

„19. Nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo administracinės, civilinės ir baudžiamosios bylos ir asmens bylos dokumentų kopijas, Kitos nuteistojo (suimtojo) prašomos informacijos kopijos gali būti padaromos tik tais atvejais, jei nuteistojo (suimtojo) asmeninėje sąskaitoje yra pakankamai lėšų. Už šias paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka.“

 

  1. Apraše „Dėl dokumentų kopijų parengimo Vilniaus pataisos namuose išlaidų atlyginimo tvarkos“, patvirtintame Vilniaus PN direktoriaus 2018 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3-337, nustatyta:

„4. Oficialaus dokumento kopija rengiama tik pareiškėjui iš anksto atlyginus Vilniaus PN išlaidas už jos parengimą ir pateikus apmokėjimą patvirtinančius dokumentus.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Skunde rašoma, kad Vilniaus PN pareigūnai galimai netinkamai parengė Pareiškėjui atsakymą į jo kreipimąsi, nepagrįstai prašo susimokėti už atitinkamų asmens bylos dokumentų kopijų pateikimą.

 

  1. Vilniaus PN yra viešojo administravimo subjektas, todėl, nagrinėdamas pareiškėjų skundus, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis ir kitų viešojo administravimo srityje taikomų teisės aktų, įskaitant ir TGIĮ. Kiekvienas asmuo, taip pat ir nuteistasis (suimtasis), turi teisę gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų. Ši informacija yra teikiama TGIĮ nustatyta tvarka.

PĮVTT nustatyta, kad nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo asmens bylos dokumentų kopijas, už šias paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka.

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2020 m. lapkričio 24 d. kreipėsi į Vilniaus PN pareigūnus prašydamas pateikti atitinkamų dokumentų, esančių jo asmens byloje, kopijas. Vilniaus PN į jo prašymą 2020-11-27 pateikė Pareiškėjui atsakymą Nr. 29-2330,informuodami apie tai, kad Pareiškėjas turėtų apmokėti už prašomas pateikti jo asmens bylos atitinkamų dokumentų kopijas, ir tik tada Vilniaus PN administracija pateiks prašomus dokumentus (kopijas).

Aprašo nuostatose reglamentuojama dokumentų ir jų kopijų teikimo apmokėjimo paskaičiavimo tvarka, kuria remiantis valstybės institucijos pasitvirtina savo vidaus tvarką; ja vadovaujantis paskaičiuojamas tam tikras nustatytas mokestis už asmenims teikiamų dokumentų ir jų kopijų išdavimą. Vilniaus PN direktorius 2018 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3-337 patvirtintas aprašas „Dėl dokumentų kopijų parengimo Vilniaus pataisos namuose išlaidų atlyginimo tvarkos“ numato, kad oficialaus dokumento kopija rengiama tik pareiškėjui iš anksto atlyginus Vilniaus PN išlaidas už jos parengimą ir pateikus apmokėjimą patvirtinančius dokumentus.

Vilniaus PN pateiktame atsakyme Pareiškėjui neatsisakė teikti jo prašomos informacijos – tam tikrų jo asmens bylos dokumentų kopijų, tačiau, atsižvelgiant į teises aktų nuostatas, kuriuose yra nurodyta prašymų gauti dokumentus pateikimo, dokumentų kopijų atlyginimo tvarka, pateikė atsakymą, kuriame išaiškino, kad kopijų parengimas yra mokamas.

Be to, Seimo kontrolierius atkreipia Pareiškėjo dėmesį į tai, jog PĮVTT 19 punkto nuostata nurodo, kad nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo administracinės, civilinės ir baudžiamosios bylos ir asmens bylos dokumentų kopijas, už šias paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka. Tai reiškia, kad nuteistasis už asmens bylos dokumentų kopijų gavimą turi susimokėti teisės aktuose nustatyta tvarka. Pareiškėjas, pagal Vilniaus PN pateiktus duomenis, yra mokus ir gali susimokėti už jam teikiamas kopijas. Pareiškėjo teisė gauti informaciją ir dokumentų kopijas nebuvo pažeista.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pareiškėjo Skundas dėl Vilniaus PN galimai netinkamai parengto atsakymo į jo kreipimąsi, nepagrįstai atsisakant pateikti tam tikrų asmens bylos dokumentų kopijas, atmestinas.

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia:

X skundą dėl Vilniaus PN galimai netinkamai parengto atsakymo į jo kreipimąsi, nepagrįstai atsisakant pateikti  tam tikrų asmens bylos dokumentų kopijas, atmesti.

 

 

Seimo kontrolierius                                                                                      Augustinas Normantas