PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBĄ PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2023/1-834 |
---|---|
Data | 2023-08-25 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBĄ PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą (toliau – Skundas) dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau tekste ir citatose – Sodra arba Fondo valdyba) pareigūnų galimai netinkamų veiksmų (neveikimo), nepriimant nagrinėti raštiško kreipimosi.
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
2.1. „Mano žmona […] dėl negalios guli slaugos namuose. Sodra jos išlaikymui atskaičiuoja iš pensijos 80 %, be to, tokį pat % atskaito ir iš lėšų, skirtų transporto išlaidoms. Manau, kad šis atskaitymas yra neteisėtas, nes tai ne pajamos, o lėšos padengiančios išlaidas pasinaudojus transportu. Parašiau Sodrai prašymą šį atskaitymą nutraukti, tačiau gavau atsakymą, kad Sodra šio klausimo nespręs, nes aš kreipiuosi žmonos reikalais be jos įgaliojimo“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „Kreipiausi į Valstybės kontrolę, prašydamas man pagelbėti. Valstybės kontrolė persiuntė mano prašymą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, šioji nukreipė raštą savo Fondo valdybai. Iš pastarosios gavau raštą, kad mano prašymą nagrinės tik patvirtinus raštą el. parašu. Sūnus paaiškino, kad man, niekur nedirbančiam, neturinčiam verslo ar kito užsiėmimo, sukurti el. parašą neįmanoma ir patvirtino mano laišką savo el. parašu. Fondo valdybai toks atsakymas tiko ir mano raštą persiuntė Sodrai, o šioji atsakė, kad prašymo nenagrinės, nes sūnus neturi įgaliojimo pasirašyti už mane. Šį visą susirašinėjimą pridedu.“
2.3. „[…] dėl atsisakymo nagrinėti prašymą todėl, kad jis pateiktas ne pagal reikalavimus, turiu papriekaištauti, kad tokiu atveju daugybė senolių, nespėjančių su šiuolaikinėmis technologijomis, lieka už borto – jie niekur negalės pasiskųsti, paprašyti, paklausti ar pasiūlyti, nes valdininkija (ar biurokratai?) jų kreipimosi neskaitys. Susidaro įspūdis, kad biurokratai gavę ne pagal reikalavimus paruoštą raštą, nors jame bus pranešta apie ruošiamą valstybės perversmą, neskaitys ir padės į archyvą“.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo, „kad būtų peržiūrėtas ir išspręstas transporto išlaidų sulaikymo teisėtumas. Juk tokias lėšas, padengiančias išlaidas, turėtas naudojantis transportu, gauna daugybė senolių ir jam atsigulus į Slaugos namus judėjimo laisvė suvaržoma – išlaidų už transportą jau nepadengs. Reikia peržiūrėti įstatymo taikymo teisėtumą ir jį pataisyti“.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Prie Skundo pridėti šie dokumentai, raštai:
4.1. Pareiškėjo 2023-06-23 prašymas „Dėl sutuoktinės […] dalies pensijos pervedimo asmeniškai jai ir transporto išlaidų neteisėto sumažinimo bei išmokos nukreipimo sutuoktinei“ Fondo valdybos Kauno skyriui:
„Mano sutuoktinė dėl negalios guli VšĮ „A“ <…>, kuri š. m. gegužės 4 d. Kauno Sodrai yra padavusi […] [pastaba – sutuoktinės] prašymą mokėti 80 % jos pensijos minimai įmonei, o likusius 20 % mokėti jai šios įmonės adresu. Tačiau minėtos pensijos 20 % buvo atnešti man, sutuoktiniui, gyvenamos vietos namų adresu. Prašau vykdyti pensijos gavėjos nurodymą ir pensiją pristatyti jos pateiktu adresu.
Be to, kartu su pensijos likučiu gavau transporto išlaidų kompensaciją iš kurių taip pat išskaičiuota 80 %.
Prašome paaiškinti, kodėl iš transporto išlaidų taip pat išskaičiuojama, nes juk transporto išlaidos nėra pajamos, o tik numatytas fiksuotas išlaidų kompensavimas. Taip pat prašau ir šias transporto išlaidas pristatyti sutuoktinei jos nurodytu adresu.“
4.2. Fondo valdybos Kauno skyriaus atsakymas „Dėl prašymo nenagrinėjimo“ į Pareiškėjo 2023-06-23 kreipimąsi:
„Fondo valdybos Kauno skyriuje […] gautas Jūsų prašymas dėl […] [pastaba – sutuoktinės] socialinio draudimo pensijos ir transporto išlaidų kompensacijos mokėjimo.
Informuojame, kad asmenų prašymai Fondo valdybos Kauno skyriuje yra nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo ir Asmenų prašymų nagrinėjimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių, patvirtintų Fondo valdybos direktoriaus 2014 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-555 „Dėl asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių patvirtinimo“ (kartu su 2023 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. V- 63 pakeitimu) (toliau – Taisyklės), nuostatomis.
Pagal Taisyklių 33 punkto nuostatas asmenų prašymai įstaigai gali būti pateikiami žodžiu arba raštu. Rašytiniai prašymai gali būti teikiami tiesiogiai asmeniui ar jo atstovui atvykus į įstaigą – jos Priimamajame; paštu arba per pasiuntinį (toliau abu šie būdai laikomi siuntimu paštu); elektroniniais ryšiais: elektroniniu paštu – bendru oficialiu elektroninio pašto adresu ([email protected]); per EGAS (iš EGAS naudotojo srities); per EDAS (iš Draudėjo srities); per E. siuntų pristatymo sistemą; per kitas Integruotas informacines sistemas (iš jų srities, skirtos autentifikuotiems naudotojams); faksu. Atvykstant į bet kurį Fondo valdybos Kauno skyriaus Klientų aptarnavimo skyriaus poskyrį su savimi privaloma turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. […].
Taisyklių 14 punktas nustato, kad, jei specialūs teisės aktai nenumato kitaip, kai asmuo kreipiasi dėl asmens duomenų teikimo ar kitos paslaugos, kuri pagal savo esmę gali būti suteikta tik nustatytos tapatybės asmeniui, turi būti patvirtinta jo asmens tapatybė, kuri priklausomai nuo kreipimosi būdo, gali būti patvirtinta taip:
1) kai prašymas teikiamas tiesiogiai atvykus į įstaigą – pateikiamas galiojantis asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas;
2) kai prašymas siunčiamas paštu – pridedant notaro, seniūnijos aptarnaujamos teritorijos seniūno ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą prašymą teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją.
3) kai prašymas teikiamas elektroniniais ryšiais – pasirašant kvalifikuotu elektroniniu parašu, teikiant jį per Elektroninę gyventojų aptarnavimo sistemą EGAS (iš EGAS naudotojo srities), per EDAS (iš Draudėjo srities) ar kitas integruotas informacines sistemas, prie jų prisijungus naudojant asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje priemones.
Prašymus gali teikti tiek pats asmuo, tiek jo atstovas. Tačiau pagal Taisyklių 54 punktą, kai su prašymu atstovaujamojo asmens vardu kreipiasi asmens atstovas, jis savo prašyme turi nurodyti savo vardą ir pavardę, adresą arba kitus kontaktinius duomenis, pagal kuriuos pageidauja gauti atsakymą, taip pat atstovaujamojo asmens vardą ir pavardę (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimą (jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu) ir pateikti atstovavimą patvirtinantį dokumentą (atstovavimo įrodymą, pavyzdžiui, pateikti įgaliojimą, kurio pagrindu atstovaujama ir kurio duomenys tvarkomi atitinkamame valstybės registre ar informacinėje sistemoje, identifikuojančius tame registre ar informacinėje sistemoje duomenis; neveiksnaus asmens vardu prašymą teikia jo globėjai, kartu pateikdami įsigaliojusį teismo sprendimą dėl globos jam nustatymo ir pan.).
Analogiškos nuostatos dėl asmens tapatybės patvirtinimo ir atstovavimo dokumentų išdėstytos ir Taisyklių 58 bei 62 punktuose.
Vadovaudamiesi Taisyklių 79.1.1 ir 79.1.2 papunkčiais, informuojame Jus, kad Jūsų prašymas nenagrinėjamas, kadangi prašymas nepasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu ir nepateiktas atstovavimą patvirtinantis dokumentas.
[…].“
4.3. Pareiškėjo prašymas Lietuvos Respublikos valstybės kontrolei:
„Aš, X, […], š. m. birželio 23 d. išsiunčiau Fondo valdybos Kauno skyriui el. laišką, klausdamas, kodėl mano žmonai […], kuri dėl negalios guli VšĮ „A“, […], atskaito išlaikymo išlaidas ne tik iš pensijos, bet ir iš transporto išlaidų kompensacijos, motyvuodamas, kad tai nėra pajamos, o patirtų išlaidų padengimas, todėl jos turi būti išmokamos.
Sodros darbuotoja man paskambino ir paaiškino, kad Sodra turi sąrašą kur nurodyta iš kokių pajamų negalima išskaičiuoti išlaikymo išlaidų, o mano minimų lėšų šiame sąraše nėra. Tačiau, mano supratimu, šios lėšos nėra pajamos, o išlaidų padengimas, todėl į sąrašą neįtrauktos. Juk yra nesuprantama, kad už tai, jog aš važiavau ir mokėjau už transportą, Sodra man padengs tik 20 % išlaidų, o likusias išlaidas nukreips kitur. Kažkoks absurdas!
Be to, Sodros darbuotoja man pasakė, kad oficialaus atsakymo aš negausiu, nes keliami klausimai liečia žmoną, o aš jos įgaliojimo neturiu, todėl, remiantis įstatymais, man bus atsiustas atsakymas, kad mano prašymo nenagrinės, apie tai pranešė birželio 28 d. Mat pagrindinis klausimas laiške buvo, kodėl likusią 20 % pensijos dalį siunčia žmonai į namus, nors ji savo prašyme buvo nurodžiusi slaugos namus. Minėta Sodros darbuotoja ir apie tai man paaiškino – kad klaida bus ištaisyta, tačiau atsakymo negausiu. Dar vienas absurdas!“
4.4. Fondo valdybos raštas „Dėl elektroniniu paštu pateikto skundo“ Pareiškėjui:
„Fondo valdyboje 2023-07-11 gautas Valstybės kontrolei 2023-07-09 elektroniniu paštu siųstas skundas (su priedu), kuriuo skundžiami Fondo valdybos Kauno skyriaus veiksmai (neteisingas išmokos mokėjimas ir atsakymo nepateikimas), kuris buvo persiųstas nagrinėti pagal kompetenciją Fondo valdybai, kaip privalomai išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, nagrinėjančiai skundus dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių sprendimų ir veiksmų (neveikimo)i [Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 41 straipsnio 1 dalis].
Informuojame, kad pareiškėjų skundai Fondo valdyboje nagrinėjami Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklių, patvirtintų Fondo valdybos direktoriaus 2008 m. kovo 18 d. įsakymu Nr. V-131 (toliau – Taisyklės), nustatyta tvarka. Skundai, gauti elektroniniu paštu, turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašuii [Taisyklių 8 punktas].
Tais atvejais, kai skundą pateikia pareiškėjo atstovas, vadovaujantis Taisyklių 9 punktu, prie skundo turi būti pridėtas atstovavimą patvirtinantis dokumentas (atstovavimo įrodymas, pavyzdžiui, įgaliojimas, kurio pagrindu atstovaujama ir kurio duomenys tvarkomi atitinkamame valstybės registre ar informacinėje sistemoje, identifikuojantys tame registre ar informacinėje sistemoje duomenys). Jei atstovaujama ne įgaliojimo, o atstovaujamo asmens rašytinio sutikimo pagrindu, rašytinis sutikimas turi būti paduotas Fondo valdybai ar Fondo valdybos teritoriniam skyriui atstovaujamojo asmens, kurio tapatybė patvirtinta Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklėse, patvirtintose Fondo valdybos direktoriaus 2014 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-555, numatytais būdais.
Elektroniniu paštu Valstybės kontrolei 2023-07-09 siųstas skundas nepasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, taigi nėra galimybės identifikuoti Jus, kaip elektroninį laišką pateikusį asmenįiii [Taisyklių 25.1 papunktis]. Todėl negalime pagal elektroniniu paštu 2023-07-09 siųstą skundą pateikti asmeninės informacijos ir siūlome iki 2023-07-31 pateikti Fondo valdybai pasirašytą skundą. Jeigu skundą Fondo valdybai pateiktų Jūsų atstovas, kaip minėjome, prie skundo turi būti pridėtas atstovavimą patvirtinantis dokumentas – įgaliojimas arba rašytinis sutikimas, kurio formą „Fizinio asmens įgaliojimas atstovauti santykiuose su Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigomis“ galite rasti „Sodros“ interneto svetainėje www.sodra.lt, skiltyje Formos ir šablonai (rašytinis sutikimas turi būti paduotas Fondo valdybai ar Fondo valdybos teritoriniam skyriui).
Pasirašytą skundą galite pateikti prisijungę prie asmeninės Elektroninės gyventojų aptarnavimo sistemos (EGAS) paskyros (teikiant skundą šiuo būdu, nereikalaujama pasirašyti elektroniniu parašu), atsiųsti registruotu paštu Fondo valdybai (Konstitucijos pr. 12-101, LT-09308 Vilnius), atsiųsti elektroniniu paštu [email protected] (siunčiant šiuo būdu, skundas turi būti pasirašytas elektroniniu parašu), atvykę į bet kurį Fondo valdybos teritorinio skyriaus priimamąjį (būtina išankstinė registracija telefonu 1883 ar (+370) 5 250 0883 arba internetu, adresu https://www.sodra.lt/isankstine-klientu-registracija).
Jei iki nurodytos datos nebus pateiktas tinkamai pasirašytas skundas, vadovaujantis Taisyklių 25.1 papunkčiu, 2023-07-11 gautas Valstybės kontrolei 2023-07-09 teiktas kvalifikuotu elektroniniu parašu nepasirašytas skundas nebus nagrinėjamas.
[…].“
4.5. Y adresuotas Fondo valdybos raštas „Dėl X 2023-06-23 prašymo persiuntimo“:
„Informuojame, kad asmenų prašymai Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose nagrinėjami vadovaujantis Asmenų prašymų nagrinėjimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklėmis, patvirtintomis Fondo valdybos direktoriaus 2014 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-555 (toliau – Taisyklės). Taip pat paaiškiname, kad pensijas skiria ir moka Fondo valdybos teritoriniai skyriai, o Fondo valdyba yra privaloma išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucija Fondo valdybos teritorinių skyrių sprendimams ir veiksmams (neveikimui) apskųstii [Socialinio draudimo pensijų įstatymo 40 straipsnio 1 dalis, Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 41 straipsnio 1 dalis].
2023-07-28 Fondo valdyboje gautas Jūsų kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytas X 2023-06-23 prašymas, kuriuo prašoma „vykdyti pensijos gavėjos nurodymą ir pensiją pristatyti jos pateiktu adresu“, „paaiškinti kodėl iš transporto išlaidų taip pat išskaičiuojama“ bei „šias transporto išlaidas pristatyti sutuoktinei jos nurodytu adresu“. Todėl, vadovaudamiesi Taisyklių 6 ir 81 punktais, Jūsų pateiktą X 2023-06-23 prašymą persiuntėme nagrinėti pagal kompetenciją Fondo valdybos Kauno skyriui, kuris spręs, ar yra pagrindas nagrinėti Jūsų kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytą X 2023-06-23 prašymą, ir apie priimtą sprendimą Jus informuos raštu. Tuo atveju, jei Fondo valdybos Kauno skyriaus atsakymas Jūsų netenkins, galėsite jį apskųsti Fondo valdybai.“
4.6. Pareiškėjui adresuotas Fondo valdybos Kauno skyriaus raštas „Dėl prašymo nenagrinėjimo“:
„Fondo valdybos Kauno skyriuje gautas Fondo valdybos persiųstas nagrinėjimui Jūsų prašymas dėl […] [pastaba – sutuoktinės] socialinio draudimo pensijos ir transporto išlaidų kompensacijos mokėjimo.
Informuojame, kad asmenų prašymai Fondo valdybos Kauno skyriuje yra nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo ir Asmenų prašymų nagrinėjimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių, patvirtintų Fondo valdybos direktoriaus 2014 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-555 „Dėl asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių patvirtinimo“ (kartu su 2023 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. V- 63 pakeitimu) (toliau – Taisyklės), nuostatomis.
Pagal Taisyklių 33 punkto nuostatas asmenų prašymai įstaigai gali būti pateikiami žodžiu arba raštu. Rašytiniai prašymai gali būti teikiami tiesiogiai asmeniui ar jo atstovui atvykus į įstaigą – jos Priimamajame; paštu arba per pasiuntinį (toliau abu šie būdai laikomi siuntimu paštu); elektroniniais ryšiais: elektroniniu paštu – bendru oficialiu elektroninio pašto adresu ([email protected]); per EGAS (iš EGAS naudotojo srities); per EDAS (iš Draudėjo srities); per E. siuntų pristatymo sistemą; per kitas Integruotas informacines sistemas (iš jų srities, skirtos autentifikuotiems naudotojams); faksu. Atvykstant į bet kurį Fondo valdybos Kauno skyriaus Klientų aptarnavimo skyriaus poskyrį su savimi privaloma turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Atkreiptinas dėmesys, jog prieš atvykstant, rekomenduojama iš anksto užsiregistruoti paskambinus telefonu į „Sodros“ informacijos centrą numeriu 1883 arba (+370) 5 250 0883 arba „Sodros“ tinklapyje www.sodra.lt pasirinkus skiltį „Išankstinė klientų registracija“.
Taisyklių 14 punktas nustato, kad, jei specialūs teisės aktai nenumato kitaip, kai asmuo kreipiasi dėl asmens duomenų teikimo ar kitos paslaugos, kuri pagal savo esmę gali būti suteikta tik nustatytos tapatybės asmeniui, turi būti patvirtinta jo asmens tapatybė, kuri priklausomai nuo kreipimosi būdo, gali būti patvirtinta taip:
1) kai prašymas teikiamas tiesiogiai atvykus į įstaigą – pateikiamas galiojantis asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas;
2) kai prašymas siunčiamas paštu – pridedant notaro, seniūnijos aptarnaujamos teritorijos seniūno ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą prašymą teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją;
3) kai prašymas teikiamas elektroniniais ryšiais – pasirašant kvalifikuotu elektroniniu parašu, teikiant jį per Elektroninę gyventojų aptarnavimo sistemą EGAS (iš EGAS naudotojo srities), per EDAS (iš Draudėjo srities) ar kitas integruotas informacines sistemas, prie jų prisijungus naudojant asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje priemones.
Prašymus gali teikti tiek pats asmuo, tiek jo atstovas. Tačiau pagal Taisyklių 54 punktą, kai su prašymu atstovaujamojo asmens vardu kreipiasi asmens atstovas, jis savo prašyme turi nurodyti savo vardą ir pavardę, adresą arba kitus kontaktinius duomenis, pagal kuriuos pageidauja gauti atsakymą, taip pat atstovaujamojo asmens vardą ir pavardę (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimą (jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu) ir pateikti atstovavimą patvirtinantį dokumentą (atstovavimo įrodymą, pavyzdžiui, pateikti įgaliojimą, kurio pagrindu atstovaujama ir kurio duomenys tvarkomi atitinkamame valstybės registre ar informacinėje sistemoje, identifikuojančius tame registre ar informacinėje sistemoje duomenis; neveiksnaus asmens vardu prašymą teikia jo globėjai, kartu pateikdami įsigaliojusį teismo sprendimą dėl globos jam nustatymo ir pan.).
Analogiškos nuostatos dėl asmens tapatybės patvirtinimo ir atstovavimo dokumentų išdėstytos ir Taisyklių 58 bei 61 punktuose.
Vadovaudamiesi Taisyklių 79.1.2 papunkčiu, informuojame Jus, kad Jūsų prašymas nenagrinėjamas, kadangi prašymą kvalifikuotu elektroniniu parašu 2023-07-28 pasirašęs Y nepateikė atstovavimą patvirtinančio dokumento.
[…].“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos civilinio kodekso:
2.139 straipsnis – „1. Įgaliojimą, kurį fizinis asmuo duoda korespondencijai (konkrečiai – siunčiamiems pinigams ir pašto siuntiniams) gauti, taip pat darbo užmokesčiui ir kitoms su darbo santykiais susijusioms išmokoms, pensijoms, pašalpoms, stipendijoms ar viešosioms ir administracinėms paslaugoms gauti, gali patvirtinti organizacija, kurioje fizinis asmuo dirba ar mokosi, daugiabučių namų savininkų bendrijos, kurios name gyvena fizinis asmuo, pirmininkas, seniūnijos, kuriai priskirtoje teritorijoje gyvena fizinis asmuo, seniūnas, esančio tolimajame plaukiojime jūrų laivo kapitonas.
- Šio straipsnio 1 dalyje nurodyto įgaliojimo patvirtinti nereikia, jeigu jį informacinių technologijų priemonėmis sudarė fizinis asmuo ir davė jį įregistruodamas Įgaliojimų registre.“
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnis – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.
[…]“.
- Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo:
33 straipsnis – „1. Fondo valdybos teritoriniai skyriai yra Fondo valdybos teritorinės įstaigos, kurių pagrindinis uždavinys – operatyvus Fondo lėšų tvarkymas užtikrinant priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų surinkimą ir išieškojimą į Fondą laiku ir teisingą socialinio draudimo išmokų, kitų išmokų, kurių mokėjimas pavestas Fondo valdybos teritoriniams skyriams, paskyrimą ir mokėjimą gavėjams. Fondo valdybos teritoriniai skyriai pavaldūs ir atskaitingi Fondo valdybai. […].
[…].“
34 straipsnis – „Fondo valdybos teritoriniai skyriai:
[…]
2) priima prašymus gauti pensiją, pašalpą ar kitą išmoką ir ją skiria;
[…]
9) moka pensijas, pašalpas ar kitas išmokas ir tvarko jų apskaitą;
10) nagrinėja pareiškimus ir skundus socialinio draudimo klausimais, ypatingais atvejais padeda pareiškėjams gauti pensijai arba pašalpai skirti reikalingus dokumentus;
11) teisės aktų nustatyta tvarka skiria ir moka išmokas iš valstybės biudžeto lėšų;
[…].“
- Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatymo:
40 straipsnis – „1. Pensijas skiria ir moka Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos, vadovaudamosi šiuo įstatymu ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamais Socialinio draudimo pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatais.
- Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos pensijas pristato Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos nustatyta tvarka, suderinta su Valstybinio socialinio draudimo fondo taryba.
[…].“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:
2 straipsnis – „[…]
- Skundas – asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti.
[…].“
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais:
[…]
4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais;
[…].“
11 straipsnis – „1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.
- Prašymas ar skundas gali būti pateiktas per E. pristatymo sistemą, kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, paštu, kreipiantis asmeniškai arba per atstovą. Atstovo teisė atstovauti turi būti įrodoma rašytiniu sutikimu.
- 3. Prašymas ar skundas viešojo administravimo subjekto vadovo arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo, kito įstatymų nustatytą specialų statusą turinčio fizinio asmens sprendimu gali būti nenagrinėjamas, jeigu:
1) nėra galimybės prašymą ar skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumo;
[…].“
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875:
16 punktas – „Prašymus ir skundus galima pateikti Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nurodytais būdais.“
23 punktas – „Prašyme ar skunde turi būti:
23.1. fizinio asmens vardas, pavardė ir (ar) kita įstatymuose ar jų pagrindu priimtuose teisės aktuose nustatyta informacija, būtina siekiant asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą […];
[…].“
24 punktas – „Prašymas ir skundas raštu turi būti:
[…]
24.5. pasirašytas prašymą pateikusio asmens arba jo atstovo. Kai teikiant prašymą naudojamos elektroninių ryšių priemonės, turi būti pateikta pasirašyto prašymo skaitmeninė kopija arba prašymas turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu Reglamente (ES) 910/2014 nustatytus reikalavimus, arba suformuotas tokiu būdu, kuris leidžia prašymą ar skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą.“
29 punktas – „Prašymai ir skundai gali būti nenagrinėjami Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytais atvejais, taip pat kituose įstatymuose nustatytais pagrindais.“
- Transporto išlaidų kompensacijos mokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008-07-08 įsakymu Nr. A1-234, 3 punktas – „Kompensaciją iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų moka Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliota (įgaliotos) Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaiga (įstaigos) (toliau – kompensacijas mokanti įstaiga).“
- Asmenų prašymų nagrinėjimo valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių, patvirtintų Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2014-09-11 įsakymu Nr. V‑555:
1 punktas – „Asmenų prašymų nagrinėjimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja fizinių asmenų […] (toliau – asmenys) aptarnavimą Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyboje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniuose skyriuose (toliau – Fondo valdybos teritoriniai skyriai), taip pat asmenų prašymų pateikimą šioms įstaigoms ir jų nagrinėjimą.
Taisyklės taip pat taikomos asmenų skundų dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių sprendimų ir veiksmų (neveikimo) nagrinėjimui Fondo valdyboje, kaip privalomoje išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijoje, tiek, kiek tai nėra reglamentuota Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklėse, patvirtintose Fondo valdybos direktoriaus 2008 m. kovo 18 d. įsakymu Nr. V-131 „Dėl Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklių patvirtinimo“.
[…].“
14 punktas – „Jei specialūs teisės aktai nenumato kitaip, kai asmuo kreipiasi dėl asmens duomenų teikimo ar kitos paslaugos, kuri pagal savo esmę gali būti suteikta tik nustatytos tapatybės asmeniui, turi būti patvirtinta jo asmens tapatybė, kuri priklausomai nuo kreipimosi būdo, gali būti patvirtinta taip:
14.1. Kai prašymas teikiamas tiesiogiai atvykus į Fondo administravimo įstaigą – pateikiant galiojantį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.
14.2. Kai prašymas siunčiamas paštu – pridedant notaro, seniūnijos aptarnaujamos teritorijos seniūno ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą prašymą teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją.
14.3. Kai prašymas teikiamas elektroniniais ryšiais:
14.3.1. pasirašant kvalifikuotu elektroniniu parašu;
14.3.2. teikiant jį per EGAS (iš EGAS naudotojo srities) ar per EDAS (iš Draudėjo srities);
14.3.3. teikiant prašymą (arba jungiantis prie Fondo valdybos informacinės sistemos) per integruotas informacines sistemas, prie jų prisijungus naudojant asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje priemones, kurios užtikrinamos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių įstatyme numatyto asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje paslaugų teikėjo arba numatytos sutartyje su integruotos sistemos valdytojais, jei atitinkami prašymą teikiančio asmens tapatybę patvirtinantys duomenys iš integruotos informacinės sistemos yra perduodami Fondo valdybos informacinei sistemai;
14.3.4. bendruoju telefono numeriu – Asmens duomenų teikimo telefonu tvarkos apraše nustatytais būdais ir tvarka.“
54 punktas – „Kai į Fondo administravimo įstaigą su prašymu atstovaujamojo asmens vardu kreipiasi asmens atstovas, jis savo prašyme turi nurodyti savo vardą ir pavardę, adresą arba kitus kontaktinius duomenis, pagal kuriuos pageidauja gauti atsakymą, taip pat atstovaujamojo asmens vardą ir pavardę (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) […] ir pateikti atstovavimą patvirtinantį dokumentą ar jį įrodančius (leidžiančius patikrinti) duomenis (pavyzdžiui, nurodyti, kad atstovauja VSD įgaliojimo pagrindu, pateikti įgaliojimą, kurio pagrindu atstovaujama ir kurio duomenys tvarkomi atitinkamame valstybės registre ar informacinėje sistemoje, identifikuojančius tame registre ar informacinėje sistemoje duomenis).“
58 punktas – „Asmuo, pateikęs rašytinį prašymą ir asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ar Taisyklių 14 punkte nustatyta tvarka kitaip patvirtinęs asmens tapatybę, turi teisę gauti iš Fondo administravimo įstaigos informaciją apie save ar atstovaujamą asmenį, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus, kai tokia informacija neteikiama. Tokiame prašyme turi būti aiškiai nurodyta prašoma pateikti informacija (nurodant ir asmenį, kurio duomenų prašoma, identifikuojančią informaciją: jo vardą, pavardę (pavadinimą), kodą, o jei asmuo kodo neturi – gimimo datą ar kitus požymius, leidžiančius Fondo administravimo įstaigai identifikuoti tą asmenį).
[…]
Kai prašymas teikti informaciją siunčiamas paštu, prie jo turi būti pridėta notaro, seniūnijos aptarnaujamos teritorijos seniūno ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta prašymą teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija.
Kai prašymas teikti informaciją siunčiamas elektroniniais ryšiais, jis privalo būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, išskyrus atvejus, kai prašymas teikiamas per EGAS (iš EGAS naudotojo srities) ar per EDAS (iš Draudėjo srities), ir atitikti kitus Taisyklių 51.4 papunktyje nustatytus reikalavimus.
Kai dėl informacijos apie asmenį kreipiasi jo atstovas, jis papildomai pateikia atstovavimą patvirtinantį dokumentą (atstovavimo įrodymą).“
79 punktas – „Prašymas Fondo administravimo įstaigos vadovo arba jo įgalioto asmens sprendimu gali būti nenagrinėjamas, jei:
79.1. prašymas neatitinka reikalavimų:
[…]
79.1.2. rašytinis prašymas pateiktas nesilaikant Taisyklių 54 ir 55 punktuose nustatytų reikalavimų […].
[…].“
Tyrimo išvados
- Esminė Pareiškėjo Skunde Seimo kontrolierei keliama problema yra susijusi su Fondo valdybos Kauno skyriaus darbuotojų veiksmais, nepriimant nagrinėti jo raštiško kreipimosi, kuriame keliami klausimai, susiję su socialinio draudimo pensijos ir transporto išlaidų kompensacijos mokėjimu jo sutuoktinei.
Pažymėtina, kad viešojo administravimo subjektai savo veikloje turi, be kitų, vadovautis įstatymo viršenybės principu, reiškiančiu, be kita ko, kad viešojo administravimo subjektų veikla, sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais (pažymos 9 punktas).
Vadovaujantis šioje pažymoje pacituotomis teisės aktų nuostatomis (pažymos 5, 9–10 ir 12 punktai), Fondo valdyboje ir jos teritoriniuose skyriuose asmenų raštiški kreipimaisi gali būti pateikiami asmeniškai arba per atstovą. Tuo atveju, jeigu yra atstovaujama, teisė atstovauti turi būti įrodoma rašytiniu sutikimu. Be to, raštu teikiamiems prašymams / skundams yra nurodyti ir tam tikri reikalavimai, kaip, pavyzdžiui, jie turi būti pasirašyti „siekiant asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą“. Nesilaikant teisės aktuose įtvirtintų reikalavimų, prašymas ar skundas gali būti nenagrinėjamas.
Kaip matyti iš prie Skundo pridėtų dokumentų (pažymos 4 punktas), Pareiškėjui buvo raštu suteikta išsami, teisės aktų nuostatomis grįsta informacija apie tai, kokie reikalavimai nustatyti raštiškam skundui ar prašymui pateikti, kaip turi būti įgyvendinta teisė atstovauti, kadangi buvo kreipiamasi dėl informacijos apie kitą asmenį, t. y. apie Pareiškėjo sutuoktinę. Įgyvendinus šiuos teisės aktuose numatytus reikalavimus, Pareiškėjo raštiškas kreipimasis turi būti nagrinėjamas Fondo valdybos teritoriniame skyriuje. O tuo atveju, jeigu nebūtų, tokį Fondo valdybos teritorinio skyriaus sprendimą (nenagrinėti raštiško kreipimosi net ir pateikus atstovavimą įrodančius dokumentus), galima būtų skųsti Fondo valdybai, ką Pareiškėjui ir paaiškino Fondo valdyba rašte „Dėl X 2023-06-23 prašymo persiuntimo“ (pažymos 4.5 papunktis).
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nėra pagrindo Skundą dėl Fondo valdybos Kauno skyriaus darbuotojų veiksmų, nepriimant nagrinėti Pareiškėjo raštiško kreipimosi, pripažinti pagrįstu.
- Kaip jau rašyta pirmiau, Pareiškėjui pateikus atstovavimą įrodančius dokumentus, jo teisės aktų reikalavimus atitinkantis raštiškas kreipimasis Fondo valdybos teritoriniame skyriuje turi būti nagrinėjamas ir pateikiama konkreti jo prašoma informacija dėl socialinio draudimo pensijos ir transporto išlaidų kompensacijos mokėjimo jo sutuoktinei.
Tačiau Seimo kontrolierė, atsižvelgusi į Skunde nurodytus teiginius (pažymos 2–3 punktai) dėl transporto išlaidų kompensacijos reglamentavimo galimo netikslumo – „tokį pat % atskaito ir iš lėšų, skirtų transporto išlaidoms. Manau, kad šis atskaitymas yra neteisėtas, nes tai ne pajamos, o lėšos padengiančios išlaidas pasinaudojus transportu“; „kad būtų peržiūrėtas ir išspręstas transporto išlaidų sulaikymo teisėtumas. Juk tokias lėšas, padengiančias išlaidas, turėtas naudojantis transportu, gauna daugybė senolių ir jam atsigulus į Slaugos namus judėjimo laisvė suvaržoma – išlaidų už transportą jau nepadengs. Reikia peržiūrėti įstatymo taikymo teisėtumą ir jį pataisyti“ –, į teisinį reglamentavimą, nurodytą pažymos 7–8, 11 punktuose, ir siekdama kiek įmanoma greičiau padėti Pareiškėjui jo keliamais klausimais, mano, kad tikslinga rekomenduoti Fondo valdybai pagal kompetenciją pateikti Pareiškėjui išsamų ir teisės aktais grįstą bendrą (ne konkrečiu jo sutuoktinės atveju) paaiškinimą dėl transporto išlaidų kompensacijos išskaitymo tuo atveju, jeigu asmuo yra slaugos namuose.
Atsižvelgiant į pažymos 4.3 papunktyje nurodytą Pareiškėjo teiginį „likusią 20 % pensijos dalį siunčia žmonai į namus, nors ji savo prašyme buvo nurodžiusi slaugos namus. Minėta Sodros darbuotoja ir apie tai man paaiškino – kad klaida bus ištaisyta, tačiau atsakymo negausiu“, tikslinga siūlyti Fondo valdybai pateikti informaciją Seimo kontrolierei, ar minima klaida dėl socialinio draudimo pensijos mokėjimo Pareiškėjo sutuoktinei jos nurodytu adresu buvo ištaisyta.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia skundą dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pareigūnų galimai netinkamų veiksmų (neveikimo), nepriimant nagrinėti raštiško kreipimosi, atmesti.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriui rekomenduoja:
16.1. pateikti Seimo kontrolierei informaciją, ar Pareiškėjo minima klaida dėl socialinio draudimo pensijos mokėjimo jo sutuoktinei buvo ištaisyta ir pensija yra mokama jos nurodytu adresu;
16.2. pagal kompetenciją pateikti Pareiškėjui išsamų ir teisės aktais grįstą bendrą (ne konkrečiu jo sutuoktinės atveju) paaiškinimą dėl transporto išlaidų kompensacijos išskaitymo tuo atveju, jeigu asmuo yra slaugos namuose. Seimo kontrolierei pateikti atsakymo kopiją.
Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė