PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINĖS TEISMO PSICHIATRIJOS TARNYBOS PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS UTENOS EKSPERTINĮ SKYRIŲ

Dokumento numeris 4D-2020/1-892
Data 2020-10-08
Kategorija Seimo Kontrolierių Pažyma
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINĖS TEISMO PSICHIATRIJOS TARNYBOS PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS UTENOS EKSPERTINĮ SKYRIŲ
Kontrolierius Augustinas Normantas
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2020-07-08 gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą, kuriame skundžiamasi dėl Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau vadinama ir – VTPT) Utenos ekspertinio skyriaus (toliau vadinama – Utenos skyrius arba UES) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų.

2. Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas), be kitų aplinkybių, nurodo:
2.1. nuo 2020-06-16 iki 2020-06-30 buvo laikomas Utenos skyriuje, kameroje-palatoje Nr. 1. Šioje patalpoje yra įrengtos trys miegamosios vietos, bet jis buvo laikomas vienas; patalpoje taip pat yra kriauklė ir tualetas;
2.2. tualetas nuo likusio gyvenamosios patalpos ploto yra atitvertas sienele, tačiau visiškai atviras į patalpos įėjimo durų pusę. Pareiškėjas nurodo, kad šios patalpos duryse yra didelis langas, todėl personalas gali nuolat matyti, ką kameroje-palatoje veikia ten esantys asmenys, taip pat matosi ir tualetas bei tualete esantis žmogus;
2.3. Utenos skyriuje, suimtiesiems skirtame korpuse, neužtikrinamas privatumas, nes žmogus negali naudotis tualetu nestebimas kitų asmenų;
2.4. šioje įstaigoje Pareiškėjas buvo tiriamas ir anksčiau, tačiau buvo laikomas ne suimtiesiems skirtame korpuse, kuriame tualetų patalpos yra visiškai uždaros, taip pat yra galimybė naudotis virduliu, žiūrėti televizorių, todėl Pareiškėjas nesupranta, kodėl suimtieji yra laikomi daug blogesnėmis sąlygomis.

3. Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išnagrinėti jo Skundą.

TYRIMAS IR IŠVADOS

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

4. Seimo kontrolierius 2020 m. liepos 8 d. raštu Nr. 4D-2020/1-892/3D-1911 kreipėsi į Utenos skyrių, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes. 2020 m. rugpjūčio 6 d. Seimo kontrolierius gavo 2020 m. rugpjūčio 6 d. Utenos skyriaus raštą Nr. 68U-83.
Šiame rašte ir prie jo pridėtuose dokumentuose nurodoma:
4.1. „2020-06-1601502020-06-30 X buvo tiriamas Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos ekspertinio skyriaus I-ame (suimtų asmenų) poskyryje, l – oje palatoje.“
4.2. „UES l-oje palatoje (kaip ir visose esančiose I-ame poskyryje) tualeto patalpos atitvertos sienele nuo gyvenamosios patalpos (pridedama patalpos nuotraukos).“
Seimo kontrolieriui pateiktose nuotraukose  matoma, kad tualetas nuo kameros ploto atitvertas neaukšta sienele, tačiau nuo įėjimo durų išvis neatitvertas, be to, įėjimo duryse įmontuotas stebėjimo langas,
4.3. „Utenos ekspertinis skyrius atlieka teismo nutartimi paskirtas stacionarines teismo psichiatrijos ekspertizes. Tiriami asmenys stebimi ištisą parą, todėl visų palatų (ir palatos Nr. 1) duryse yra įrengti stebėjimo langai.“
4.4. „X buvo taikomas nuolatinio stebėjimo režimas. Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu
Nr. 12P-65 (2018 m. spalio 9 d. įsakymo Nr. 12P-38 redakcija), patvirtinta VTPT prie SAM Utenos ekspertinio skyriaus I-ojo (suimtų asmenų) poskyrio psichikos sveikatos slaugytojo pareigybių aprašymo I skyrius 4 p.: „slaugytojo pareigybė skirta stebėti ir įvertinti tiriamų asmenų psichikos sveikatos būklę, jų elgesio pasikeitimus, emocinę būseną bei pagrindinius somatinius sutrikimus, dokumentuoti slaugos darbą, pagal savo kompetenciją teikti būtinąją medicininę pagalbą“; III skyrius 9 p. l d.: „visą darbo laiką stebėti, slaugyti tiriamuosius asmenis ir įvertinus jų asmenybės ypatumus bei esančią situaciją dėl psichikos sutrikimų, užtikrinti jų slaugą“. Taip pat – Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 12P-65 (2020 m. sausio 21 d. įsakymo Nr. 12P-4 redakcija), patvirtinta VTPT prie SAM Utenos ekspertinio skyriaus I-ojo (suimtų asmenų) poskyrio sanitaro pareigybės aprašymo I skyrius 3 p.: „pareigybės paskirtis – nuolatiniam tiriamų asmenų veiksmų ir elgesio stebėjimui, saugumo, tvarkos, švaros poskyryje palaikymui“; III skyrius 6 p. 6 d.: „nuolat, atidžiai stebi tiriamųjų elgesį. Nedelsiant praneša psichikos sveikatos slaugytojui apie tiriamojo bandymą žaloti save, ketinimus pasipriešinti personalui, bandymus bėgti, neįprastą, pasikeitusį tiriamojo elgesį“; III skyriaus
6 p. 9 d.: „poskyryje dirbant dviem sanitarams, vienas iš jų nuolat stebi tiriamuosius asmenis, o kitas – atlieka kitus reikalingus darbus“.“
4.5. „VTPT prie SAM Utenos ekspertiniame skyriuje suimti ir nesuimti asmenys laikomi skirtingomis sąlygomis. Apie tai, kokiomis režimo sąlygomis bus vykdomas tiriamo asmens stebėjimas, sprendžia teismas, skirdamas kardomąją priemonę. Suimtiems asmenims atitinkamai taikomos griežtesnės stebėjimo sąlygos. Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 122 str. numatyta, kad griežčiausios kardomosios priemonės – suėmimo pagrindas yra pagrįstas manymas, kad tiriamasis: bėgs (slėpsis) nuo ikiteisminio tyrimo pareigūnų, prokuroro ar teismo; trukdys procesui; darys šio straipsnio 4 dalyje nurodytus naujus nusikaltimus. Siekiant užtikrinti suėmimo vykdymą, atitinkamai ribojamos šių asmenų teisės ir laisvės, numatomos skirtingos nei nesuimtų asmenų laikymo Utenos ekspertiniame skyriuje sąlygos. Asmenų teisės ir jų ribojimo galimybės nurodomos skyriaus 1-ojo (suimtųjų asmenų) ir 2-ojo (nesuimtųjų asmenų) vidaus tvarkos taisyklėse, patvirtintose VTPT direktoriaus įsakymais. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 223 „Dėl suimtų asmenų, kuriems paskirta stacionari psichiatrinė ekspertizė, apsaugos“ Utenos ekspertiniame skyriuje laikomų suimtų asmenų, kuriems paskirta stacionarinė ekspertizė, apsauga pavesta Vidaus reikalų ministerijai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ir vidaus reikalų ministrų 2000 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 552/395 užtikrinti VTPT Utenos ekspertinio skyriaus l-ojo (suimtųjų asmenų) poskyrio apsaugą pavesta VRM Utenos rajono PK viešosios policijos apsaugos būriui […].“
4.6. „VTPT prie SAM Utenos ekspertinio skyriaus I-as (suimtų asmenų) poskyris buvo pripažintas tinkamu naudoti 2005 m. kovo mėn. 21 d. pagal tuo metu galiojusius teisės aktus […].“
4.7. „X. į VTPT prie SAM Utenos ekspertinio skyrius administraciją su skundais dėl jo teisės į privatų gyvenimą pažeidimo nesikreipė.“

Tyrimui reikšmingi teisės aktai

5. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos:
3 straipsnis – „Niekas negali būti kankinamas, su niekuo neturi būti žiauriai, nežmoniškai ar žeminant jo orumą elgiamasi, ar jis baudžiamas.“

6. Europos Tarybos Ministrų Komiteto 2006 m. sausio 11 d. priimtos rekomendacijos šalims narėms Nr. (2006)2 „Dėl Europos kalinimo taisyklių“ (toliau vadinama – Kalinimo taisyklės):
19.3 punktas – „Kaliniai turi turėti galimybę naudotis sanitariniais įrenginiais, kurie būtų higieniški ir užtikrintų privatumą.“

7. Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau vadinama – BPK):
141 straipsnis. Atidavimas į sveikatos priežiūros įstaigą – „1. Jeigu tiriant ar nagrinėjant baudžiamąją bylą prireikia įtariamajam daryti teismo medicinos ar teismo psichiatrijos ekspertizę, įtariamasis ikiteisminio tyrimo teisėjo ar teismo nutartimi gali būti atiduotas į ekspertizės įstaigą ir laikomas ten iki ekspertizės akto pateikimo prokurorui arba teismui. Buvimo ekspertizės įstaigoje laikas įskaitomas į suėmimo laiką. 2. Jei teismo psichiatrijos ekspertizė nustato, kad įtariamasis dėl psichinės ligos yra pavojingas visuomenei, teisėjo nutartimi jo buvimo laikas ekspertizės įstaigoje gali būti pratęstas arba įtariamasis gali būti perkeltas į kitą specialią įstaigą, kol teismas nuspręs dėl priverčiamųjų medicinos priemonių skyrimo. Buvimo kitoje specialioje įstaigoje laikas pratęsiamas teisėjo nutartimi ir yra įskaitomas į suėmimo laiką. 3. Įtariamasis atiduodamas į ekspertizės įstaigą, taip pat laikymo joje terminai nustatomi ar pratęsiami laikantis tos pačios tvarkos kaip ir skiriant, pratęsiant ar apskundžiant suėmimą. 4. Suimtas įtariamasis į ekspertizės įstaigą ikiteisminio tyrimo metu atiduodamas prokuroro nutarimu.“

8. Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo (toliau vadinama – SVĮ):
44 straipsnis. Suimtųjų materialinis buitinis aprūpinimas – „1. Suimtiesiems užtikrinamos gyvenamųjų patalpų ir buities sąlygos, atitinkančios Lietuvos Respublikos higienos normas.“

9. Teritorinių policijos įstaigų areštinių saugos ir eksploatavimo reikalavimų, patvirtintų Policijos generalinio komisaro 2002 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 38, nuostatos (su 2015 m. sausio 12 d. pakeitimais) (neteko galios nuo 2020-09-14):
„1. Šie teritorinių policijos įstaigų areštinių saugos ir eksploatavimo reikalavimai (toliau – Reikalavimai) nustato naujai statomų areštinių projektavimo, statybos, esamų areštinių rekonstravimo, kapitalinio remonto pagrindinius reikalavimus, jų materialinį ir techninį aprūpinimą bei lygį.
[…]
29. Kameroje turi būti įrengtas sanitarinis mazgas su ne žemesne kaip 160-180 cm aukščio atskiriamąja pertvara ir varstomomis 120 cm durimis. Tarp grindų ir sanitarinio mazgo durų apačios paliekamas 10-20 cm tarpas, slenkstis nedaromas. Sanitariniame mazge įrengiamas antivandalinis praustuvas ir klozetas. Sienos bei grindys išklijuojamos glazūruotomis plytelėmis. Sanitarinis mazgas turi turėti atskirą oro ventiliacijos sistemą.“

10. Policijos areštinių įrengimo ir eksploatavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos policijos generalinio komisaro 2020 m. rugsėjo 15 d. įsakymu Nr. 5-V-783, numatyta:
„19. Kameroje turi būti:
[…]
19.5. sanitarinio mazgo patalpa. Ši patalpa turi būti atitverta nuo likusio kameros ploto ne žemesne kaip 1,8 m aukščio pertvara. Esant galimybei, sanitarinis mazgas gali būti ir visiškai izoliuotas nuo likusio kameros ploto, pertvaras įrengiant iki lubų. Sanitarinio mazgo patalpos vidinė dalis turi būti padengta lengvai valoma drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga. Sanitarinio mazgo patalpoje įrengiami antivandalinis praustuvas, į kurį tiekiamas vanduo turi atitikti geriamojo vandens kokybės reikalavimus, ir antivandalinis klozetas. Sanitarinio mazgo patalpa turi turėti atskirą oro ventiliacijos sistemą ir apšvietimą.“

11. Tardymo izoliatorių įrengimo ir eksploatavimo taisyklėse, patvirtintose Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2009 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. V-176, numatyta:
„13. Tardymo izoliatoriuose suimtieji ir nuteistieji, išskyrus ūkio darbus atliekančius nuteistuosius, laikomi rakinamose kamerose. Gyvenimo ir buities sąlygos kamerose turi atitikti Lietuvos Respublikos higienos normas.
14. Kameroje turi būti:
[…]
14.5. sanitarinio mazgo patalpa. Ši patalpa turi būti atitverta nuo likusio kameros ploto ne žemesne kaip 1,5 metro aukščio pertvara ir padengta lengvai valoma, drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga. Esant galimybių, sanitarinis mazgas turi būti visiškai izoliuotas nuo likusio kameros ploto. Kameroje įrengiamas praustuvas; […].“

12. Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos ekspertinio skyriaus 1-ojo (suimtųjų) poskyrio vidaus tvarkos taisyklėse, patvirtintose Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2015 m. liepos 23 d. įsakymu Nr. 12P-44 (2019 m. spalio 23 d. įsakymo Nr. 12P-34 redakcija), numatyta:
„1. Šios taisyklės taikomos Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos ekspertinio skyriaus I-ame (suimtųjų) poskyryje (toliau – poskyris) esantiems tiriamiesiems asmenims, taip pat poskyrio darbuotojams.
[…]
29. Atvykę į poskyrį tiriamieji asmenys privalo:
29.1. laikytis drausmės, nustatytos dienotvarkės, pasirašytinai susipažinti su šiomis vidaus tvarkos taisyklėmis ir vykdyti jose nurodytas pareigas;
29.2. besąlygiškai vykdyti atliekančių ekspertizę teismo psichiatrų ekspertų, taip pat kito medicinos personalo reikalavimus, gerbti savo ir kitų asmenų teises, mandagiai elgtis su įstaigos darbuotojais ir tarpusavyje;
29.3. saugoti ir negadinti poskyrio inventoriaus, rūbų, kito turto;
29.4. palaikyti palatoje tvarką, jeigu leidžia sveikatos būklė, savarankiškai tvarkyti savo lovą ir spintelę;
29.5. laikytis asmens higienos taisyklių.
30. Tiriamiesiems asmeninis draudžiama;
[…]
30.7. įsigyti ir laikyti su savimi daiktus, nurodytus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. V-644 patvirtintame „Pacientams, hospitalizuotiems psichikos sveikatos priežiūros įstaigose, draudžiami turėti daiktų sąraše;
30.8. palatoje turėti peilius, skutimosi priemones, kitus aštriabriaunius bei smailius, dūžtančius daiktus, plastikinius maišelius, maisto produktus metalinėje ir stiklinėje taroje, dantų pastą – metalinėje pakuotėje.“

13. Psichikos ir elgesio sutrikimų turintiems pacientams, hospitalizuotiems psichikos sveikatos priežiūros įstaigose, teikiančiose specialiosios psichiatrijos paslaugas, draudžiamų turėti daiktų sąraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. V-644, numatyta:
„1. Psichikos ir elgesio sutrikimų turintiems pacientams, hospitalizuotiems psichikos sveikatos priežiūros įstaigose, teikiančiose specialiosios psichiatrijos paslaugas (toliau – pacientas), draudžiami turėti daiktai:
1.1. ginklai, šaudmenys bei sprogmenys;
1.2. pinigai, brangiųjų metalų dirbiniai, vertybiniai popieriai;
1.3. transporto priemonės;
1.4. dūžtantys ir dūžtančių dalių turintys daiktai;
1.5. alkoholiniai gėrimai, kvepalai, odekolonai ir kiti gaminiai, kurių sudėtyje yra spirito;
1.6. gėrimai, turintys kofeino ir (ar) kodeino, ir (ar) taurino;
1.7. maisto produktai ir gėrimai ne gamintojo pakuotėse arba pažeistose gamintojo pakuotėse;
1.8. mielės;
1.9. technika:
1.9.1. turinti vaizdo ir (ar) garso įrašymo galimybę;
1.9.2. kuri be papildomų priedų gali jungtis prie bevielio interneto ir (ar) kitų nuotolinio ryšio tinklų (Bluetooth ir kt.);
1.9.3. yra ne gamyklinės komplektacijos;
1.9.4. kompiuteriai, spausdinimo mašinėlės, spausdintuvai, dauginimo ir kopijavimo aparatai;
1.10. vaistai, medicinos priemonės (prietaisai) bei maisto papildai, išskyrus paskirtus gydytojo;
1.11. aštriabriauniai ir (ar) smailūs daiktai (peiliai, skutimosi priemonės (išskyrus elektrines ir mechanines) ir kt.);
1.12. ūkinės ir buitinės paskirties daiktai bei sporto inventorius, kuriais galima smogti ir (ar) triuškinti ar smaugti (plaktukai, kūjai, svarmenys, pasipriešinimo gumos ir kt.);
1.13. cheminės medžiagos, išskyrus esančias kosmetikos gaminiuose;
1.14. fotoaparatai, fotomedžiagos;
1.15. dokumentai, išskyrus teisės aktų, skelbiamų Teisės aktų registre, tekstus, teismo nuosprendžių, sprendimų, nutarčių ir nutarimų nuorašus;
1.16. smurtinio ir (ar) erotinio pobūdžio ir (ar) mokomoji sporto ir kovinė tekstinė, vaizdinė ir (ar) garsinė medžiaga;
1.17. degtukai ir kiti daiktai, kuriais galima sukelti ugnį.
2. Atsižvelgdamas į paciento psichikos būklę, gydytojas psichiatras ir gydytojas vaikų ir paauglių psichiatras gali priimti sprendimą, kad pacientui draudžiama turėti ir kitus daiktus. Apie šį sprendimą ir jo priežastis ir papildomus pacientui draudžiamus turėti daiktus nurodoma paciento medicinos dokumentuose.“

Tyrimui reikšminga teismų praktika
14. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau vadinama – LVAT) praktikos, nagrinėjant bylas dėl bausmių vykdymo ir kardomojo suėmimo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų viešojo administravimo srityje, 2014 m. balandžio 9 d. apibendrinimo
59 punktas:
„Pastebėtina, kad reikalavimų, susijusių su sanitariniais įrenginiais, nesilaikymas gali būti vienas iš veiksnių, nulemiančių Europos žmogaus teisių konvencijos 3 straipsnio, draudžiančio asmenį laikyti žeminančiomis žmogaus orumą sąlygomis, pažeidimą (2013 m. lapkričio 18 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A261-1802/2013; 2013 m. lapkričio 25 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A442-1840/2013). Ši administracinių teismų praktikos kryptis, be kita ko, remiasi Europos Žmogaus Teisių Teismo [EŽTT] jurisprudencija, aiškinančia Europos žmogaus teisių konvencijos 3 straipsnio turinį. Šiuo aspektu reikia priminti, kad Europos Žmogaus Teisių Teismas 2012 m. lapkričio 20 d. sprendimo byloje Kasperovičius prieš Lietuvą (pareiškimo Nr. 54872/08) 39 punkte konstatavo, kad nesudarius kalinamam asmeniui tinkamų sąlygų nakties metu pasinaudoti tualetu, buvo neužtikrintos Europos kalėjimų taisyklių 19.3 punkto nuostatos, reikalaujančios sudaryti galimybę naudotis sanitariniais įrenginiais, kurie būtų higieniški ir privatūs. Privatumo naudojantis sanitariniais įrenginiais neužtikrinimas taip pat buvo viena iš aplinkybių, nulėmusių Europos žmogaus teisių konvencijos 3 straipsnio pažeidimo pripažinimą Savenkovas prieš Lietuvą byloje (žr. Europos Žmogaus Teisių Teismo 2008 m. lapkričio 18 d. sprendimo byloje Savenkovas prieš Lietuvą, pareiškimo Nr. 871/02, 81-82 paragrafus). Sprendžiant šio pobūdžio bylas, taip pat reikia atkreipti dėmesį, kad Europos Žmogaus Teisių Teismas akcentuoja, jog asmuo turi teisę į privatumą ne tik nuo kitų kalinamų asmenų, bet ir nuo pareigūnų. Pavyzdžiui, Glotov byloje konstatuota, kad žema (1,2 m) aukščio sienele atskirtas tualetas neatitinka Konvencijos 3 straipsnio reikalavimų. Byloje nustatyta, kad nagrinėtu atveju nebuvo sudarytos sąlygos privatumui, nes ši vieta visada buvo matoma tiek kartu kalinčių nuteistųjų, tiek pareigūnų (Europos Žmogaus Teisių Teismo 2012 m. gegužės 10 d. sprendimo byloje Glotov prieš Rusiją, pareiškimo Nr. 41558/05, 29 paragrafas; taip pat žr. 2009 m. kovo 12 d. sprendimo byloje Aleksandr Makarov prieš Rusiją, pareiškimo Nr. 15217/07, 97 paragrafą; 2007 m. lapkričio 15 d. sprendimo byloje Grishin prieš Rusiją, pareiškimo Nr. 30983/02, 94 paragrafą, ir 2002 m. liepos 15 d. sprendimo byloje Kalashnikov prieš Rusiją, pareiškimo Nr. 47095/99, 99 paragrafą, ECHR 2002-VI).“

Tyrimo išvados

15. Skunde Pareiškėjas nurodo, kad dvi savaites buvo laikomas Utenos skyriuje. Kameroje-palatoje Nr. 1, kurioje jis buvo laikomas, sanitarinis mazgas sienele atitvertas tik nuo lovų, tačiau neatitvertas nuo įėjimo durų, kuriose yra su stebėjimo langas. Pareiškėjas mano, kad buvo pažeista jo teisė į privatumą, nes negalėjo ramiai naudotis tualetu, nuolat jautė įtampą, kad yra stebimas darbuotojų.

16. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas buvo laikomas Utenos skyriaus I-ame (suimtų asmenų) poskyryje, l-oje palatoje. Šioje palatoje (kaip ir visose, esančiose 1-ame poskyryje) tualeto patalpos atitvertos sienele nuo gyvenamosios patalpos. Kaip paaiškėjo išanalizavus Seimo kontrolieriui pateiktose nuotraukose užfiksuotą vaizdą, tualetas nuo kameros ploto atitvertas neaukšta sienele, tačiau nuo įėjimo durų išvis neatitvertas, be to, įėjimo duryse įmontuotas stebėjimo langas.
Utenos skyriaus administracija informavo, kad ši įstaiga atlieka teismo nutartimi paskirtas stacionarines teismo psichiatrijos ekspertizes, todėl tiriami asmenys stebimi ištisą parą ir visų palatų (ir palatos Nr. 1) duryse yra įrengti stebėjimo langai.

17. Pažymėtina, kad Utenos skyrius yra specifinė įstaiga, kurios pagrindinė paskirtis –  teisės aktų nustatyta tvarka atlikti teismo psichiatrijos, teismo psichologijos ekspertizes, teikti specialisto išvadas pagal prokurorų ir ikiteisminio tyrimo įstaigų pareigūnų užduotis. Utenos skyriuje veikia du poskyriai, o pirmajame tiriami suimti asmenys.
Atkreiptinas dėmesys, kad, nors nėra atskiro teisės akto, reglamentuojančio tokio tipo įstaigų įrengimui keliamus reikalavimus, tačiau Utenos skyriaus 1-ajame poskyryje laikomiems suimtiesiems turi būti užtikrinamos ne blogesnės laikymo sąlygos nei tardymo izoliatoriuose arba teritorinių policijos įstaigų areštinėse.
Teritorinių policijos įstaigų areštinių saugos ir eksploatavimo reikalavimų, galiojusių Pareiškėjo buvimo Utenos skyriuje metu, 29 punkte buvo numatyta, kad kameroje turi būti įrengtas sanitarinis mazgas su ne žemesne kaip 160–180 cm aukščio atskiriamąja pertvara ir varstomomis 120 cm durimis. Sanitariniame mazge įrengiamas antivandalinis praustuvas ir klozetas. Sienos bei grindys išklijuojamos glazūruotomis plytelėmis.
Policijos areštinių įrengimo ir eksploatavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos policijos generalinio komisaro 2020 m. rugsėjo 15 d. įsakymu Nr. 5-V-783, 19,5 punkte numatyta, kad kameroje turi būti sanitarinio mazgo patalpa. Ši patalpa turi būti atitverta nuo likusio kameros ploto ne žemesne kaip 1,8 m aukščio pertvara. Esant galimybei, sanitarinis mazgas gali būti ir visiškai izoliuotas nuo likusio kameros ploto, pertvaras įrengiant iki lubų. Sanitarinio mazgo patalpos vidinė dalis turi būti padengta lengvai valoma drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga. Sanitarinio mazgo patalpoje įrengiami antivandalinis praustuvas, į kurį tiekiamas vanduo turi atitikti geriamojo vandens kokybės reikalavimus, ir antivandalinis klozetas.
Tardymo izoliatorių įrengimo ir eksploatavimo taisyklių 14.5 punkte numatyta, kad kameroje turi būti sanitarinio mazgo patalpa. Ši patalpa turi būti atitverta nuo likusio kameros ploto ne žemesne kaip 1,5 metro aukščio pertvara ir padengta lengvai valoma, drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga. Esant galimybių, sanitarinis mazgas turi būti visiškai izoliuotas nuo likusio kameros ploto.

18. Šios pažymos 17 punkte išdėstyti reikalavimai, keliami tardymo izoliatoriuose ir areštinėse įrengiamų sanitarinių mazgų patalpų įrengimui. Kaip paaiškėjo iš pacituotų teisės aktų normų, sanitarinis mazgas nuo likusio gyvenamosios patalpos ploto turi būti atitveriamas visas, ne žemesne nei 1,5 metro aukščio sienele, o esant galimybei ir visiškai izoliuojamas nuo likusio patalpos ploto.
Pareiškėjo skundo tyrimo metu nustatyta, kad Utenos skyriaus 1-ojo poskyrio 1-oje palatoje sanitarinis mazgas atitvertas sienele tik nuo lovų, o įėjimas į tualetą, kuris yra priešais įėjimo į palatą duris, visai neatitvertas.
Būtina pažymėti ir tai, kad, kaip buvo nustatyta Skundo tyrimo metu, Utenos skyriuje laikomiems suimtiesiems taikomas nuolatinio stebėjimo režimas.
Įvertinus visas šias išdėstytas aplinkybes, konstatuotina, kad, neatitvėrus įėjimo į sanitarinį mazgą sienele, Pareiškėjo teisė naudotis tualetu nežeminančiomis sąlygomis ir jo privatumas Utenos skyriuje nebuvo užtikrinti.

19. Atkreiptinas dėmesys, kad reikalavimų, nustatytų sanitariniams įrenginiams, nesilaikymas gali būti vienas iš veiksnių, nulemiančių draudimo asmenį laikyti žmogaus orumą žeminančiomis sąlygomis pažeidimą, o pagal Europos žmogaus teisių teismo praktiką privatumo naudojantis sanitariniais įrenginiais neužtikrinimas gali būti vertinamas kaip viena iš aplinkybių, lemianti Konvencijos 3 straipsnio pažeidimą (EŽTT 2008 m. lapkričio 18 d. sprendimas byloje Savenkovas prieš Lietuvą (pareiškimo Nr. 871/02).
Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos (toliau – ir Konvencija) 3 straipsnis nustato, jog niekas negali būti kankinamas, patirti nežmonišką ar žeminantį jo orumą elgesį arba būti taip baudžiamas. Konvencija įpareigoja valstybę užtikrinti, jog asmens kalinimo sąlygos nepažeistų jo žmogiškojo orumo, kad šios priemonės vykdymo būdas ir metodas nesukeltų jam tokių kančių ir sunkumų, kurių intensyvumas viršytų neišvengiamai kalinimui būdingą kentėjimo laipsnį, ir kad, atsižvelgiant į praktinius su įkalinimu susijusius poreikius, būtų adekvačiai užtikrinama jo sveikata ir gerovė.
Valstybė turi garantuoti, kad kalinami asmenys būtų laikomi sąlygomis, kurios užtikrina, kad jų orumas būtų gerbiamas, o bausmių vykdymo būdai ir metodai nesukeltų šiems asmenims didesnių ir intensyvesnių išgyvenimų už tuos, kurie yra neišvengiami asmeniui būnant kalinamu (žr., pvz., EŽTT 2000 m. spalio 26 d. sprendimą Kudła prieš Lenkiją (pareiškimo Nr. 30210/96), 2001 m. liepos 24 d. sprendimą Valašinas prieš Lietuvą (pareiškimo Nr. 44558/98).

20. Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Utenos skyriaus 1-ojo poskyrio palatoje Nr. 1 sanitarinis mazgas nebuvo atitvertas nuo įėjimo į patalpą durų, Pareiškėjas jam paskirtos teismo ekspertizės metu buvo stebimas visą parą, todėl jo buvimo Utenos skyriuje laikotarpiu nuo 2020-06-16 iki 2020-06-30 nebuvo užtikrinta jo teisė į privatumą ir teisė naudotis tualetu nežeminančiomis sąlygomis.
Atsižvelgiant į tai, Skundas dėl Utenos skyriaus pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų. pripažįstamas pagrįstu.

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

21. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X skundą dėl Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos ekspertinio skyriaus pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų, pripažinti pagrįstu.

SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJA

22. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius rekomenduoja Valstybinės teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos ekspertinio skyriaus viršininkui imtis priemonių, kad Utenos ekspertinio skyriaus 1-ojo poskyrio patalpose įrengti sanitariniai mazgai būtų atitverti nuo viso patalpos ploto ir būtų sudarytos asmens privatumą užtikrinančios suimtųjų laikymo sąlygos.

23. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

Seimo kontrolierius                                                                                          Augustinas Normantas