PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINĘ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-938 |
---|---|
Data | 2023-11-28 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ VALSTYBINĘ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau – Pareiškėja, Vartotoja) skundą (toliau – Skundas) dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT arba Taryba) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai nesilaikant teisės aktuose nustatytų terminų vartojimo ginčui išnagrinėti, vilkinant priimti sprendimą.
- Pareiškėja Skunde nurodo:
2.1. „Š. m. kovo 31 d. kreipiausi į Valstybinę energetikos reguliavimo tarnybą [Pareiškėja suklydo nurodydama institucijos pavadinimą, ji kreipėsi į Valstybinę energetikos reguliavimo tarybą] […] [toliau – Taryba] su skundu dėl UAB A [toliau – Bendrovė] veiksmų atsisakant perrašyti sudarytą elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį kito bendrosios jungtinės nuosavybės objektų savininko vardu (pridedama).“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „Š. m. gegužės 8 d. el. paštu <…> gavau Tarybos 2023-05-08 raštą Nr. R2-(VTGI)- 3678, kuriuo buvau informuota, jog Taryba mano pateiktą skundą gavo š. m. balandžio 3 d. ir priėmė jį nagrinėti kaip vartojimo ginčą. Iki šios dienos daugiau jokios informacijos apie mano pateikto skundo nagrinėjimą iš Tarybos nesu gavusi.“
2.3. „Į Tarybą kreipiausi su skundu tam, kad būtų apgintos galimai pažeistos mano teisės. Tam, kad turėčiau galimybę savo teises ginti efektyviai, manyčiau yra labai svarbu, kad valstybės institucijos veiksmus atliktų ir pateiktus skundus išnagrinėtų per įmanomai trumpiausią laiką arba bent jau laikydamosi teisės aktuose nustatytų terminų. Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 23 (2) str. 2 d. nustato, jog vartojimo ginčus nagrinėjanti institucija prašymo nagrinėti vartojimo ginčą priėmimo klausimą turi išspręsti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo vartotojo prašymo ir kitų šio įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nurodytų dokumentų gavimo. Taryba sprendimą dėl mano pateikto skundo priėmė ne per 5 d. d. kaip nurodo įstatymas, tačiau daugiau nei per mėnesį. Pastebėtina tai, jog jokio prašymo iš Tarybos pateikti kokius nors papildomus dokumentus nesu gavusi, todėl manau, kad 5 d. d. terminas skaičiuojamas nuo mano skundo gavimo Taryboje dienos.“
2.4. „Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 22 (5) str. 1 d. 5 p. nustato, jog vartojimo ginčas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas dėl ginčo esmės priimtas ne vėliau kaip per 90 dienų nuo to laiko, kai vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gavo šio įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą vartojimo ginčas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų. Ginčo šalims turi būti pranešta apie šio termino pratęsimą. Taryba sprendimo dėl mano pateikto skundo nėra priėmusi iki šiol, t. y. jau yra praėjęs tiek įstatyme numatytas 90 dienų terminas, tiek galimas šio termino pratęsimas 30 dienų. Pastebėtina, jog jokios informacijos apie skundo nagrinėjimo termino pratęsimą nesu gavusi.“
2.5. „Manau, kad Tarybos veiksmai vilkinant sprendimo priėmimą, nesilaikant Vartotojų teisių apsaugos įstatyme numatytų terminų bei pareigų turi biurokratizmo požymių, o biurokratiškai vykdomos viešojo administravimo funkcijos nesiderina su gero administravimo principu. Vietoje to, kad Taryba imtųsi veiksmų siekiant išspręsti klausimą dėl galimo mano, kaip vartotojo, teisių pažeidimo, mano teises pažeidžia dar kartą.“
- Pareiškėja prašo „įvertinti Tarybos veiksmus ir imtis teisės aktuose nustatytų veiksmų.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
- Seimo kontrolierė, siekdama išsiaiškinti Pareiškėjos nurodytas aplinkybes, kreipėsi į Tarybą, prašydama pateikti paaiškinimus dėl Skundo teiginių bei atsakyti į klausimus.
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Taryba Seimo kontrolierę informavo, pateikė dokumentus bei paaiškinimus, iš kurių nustatyta:
5.1. „Pagal Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo (toliau – VTAĮ) 2 straipsnio 17 dalį, vartojimo ginčas – iš vartojimo sutarties kilęs vartotojo ir pardavėjo ar paslaugų teikėjo nesutarimas dėl fakto ir (ar) teisės klausimų.
Taryba, kaip tarp vartotojų ir energetikos įmonių kilusius ginčus nagrinėjanti institucija (VTAĮ 22 straipsnio 1 dalies 3 punktas), 2023-04-03 gavo Vartotojos 2023-03-31 kreipimąsi (reg. Nr. R3-634) […] dėl nepriklausomo elektros energijos tiekėjo UAB „A“ (toliau – NET) veiksmų. Kreipimasis kvalifikuotas kaip prašymas nagrinėti vartojimo ginčą dėl šių priežasčių: 1) Vartotoja savo reikalavimus NET kildino iš tarp Vartotojos ir NET sudarytos elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties (toliau – Sutartis), 2) Vartotoja reikalavo įpareigoti NET pakeisti Sutarties sąlygas, 3) NET yra licencijuojamą nepriklausomo elektros tiekimo veiklą vykdanti įmonė, 4) Vartotojos elektros energetikos įrenginiai yra prijungti prie skirstomojo elektros tinklo, tad elektros energetikos srities teisės aktų kontekste Vartotoja yra laikoma buitine elektros energijos vartotoja. 2023-05-08 Taryba priėmė procedūrinį sprendimą – priimti nagrinėti vartojimo ginčą pagal Vartotojos prašymą ir šį sprendimą įformino Tarybos raštu Nr. R2-(VTGI)-3678 […], kuris 2023-05-08 buvo išsiųstas Vartotojai kreipimesi nurodytais kontaktais.“
5.2. „Taryba 2023-05-15 gavo elektroniniu laišku (reg. Nr. R1-7086) […] pateiktą papildomą informaciją – Vartotojos sutikimą perrašyti Sutartį sutikime nurodytam asmeniui bei papildomą NET elektroniniu paštu Vartotojai pateiktą paaiškinimą.“
5.3. „Pažymėtina, jog ginčai Taryboje nagrinėjami vadovaujantis Ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2019 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. O3E-226 „Dėl Ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Ginčų taisyklės), ir kitų teisės aktų nuostatomis. Ginčų taisyklių 24 punktas įtvirtina, jog Tarybos sprendimas priimti nagrinėti pareiškėjo prašymą nagrinėti ginčą turi būti priimtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pareiškėjo prašymo nagrinėti ginčą ir kitų šių Taisyklių 20 punkte nurodytų dokumentų gavimo. Tai laikoma ginčų neteisminio sprendimo procedūros pradžia.“
5.4. „Tarp Vartotojos ir NET kilusio vartojimo ginčo neteisminio sprendimo procedūros pradžia laikytina 2023-05-08. Neteisminio sprendimo procedūra pradėta praėjus 23 darbo dienoms nuo Vartotojos prašymo gavimo Taryboje dienos dėl žemiau nurodytų priežasčių.
Taryba informuoja, jog Taryboje gautas pasirašytas vartotojo kreipimasis yra atsakingo darbuotojo užregistruojamas dokumentų rengimo sistemoje, tuomet dokumentas perduodamas Tarybos pirmininkui ar kitam Tarybos nariui pagal prisiimtą kompetencijos sritį ir sukuriama užduotis „Įrašyti rezoliuciją“, kas reiškia, jog kreipimasis perduodamas konkretaus skyriaus vedėjui ar kitam vedėjo funkcijas vykdančiam asmeniui, taip pat priskiriant užduotį „Įrašyti rezoliuciją“, tuomet šis darbuotojas priskiria nagrinėti kreipimąsi konkrečiam savo kuruojamo skyriaus darbuotojui. Vartotojos kreipimosi atveju Tarybos pirmininkas paskyrė dokumentą Vartotojų teisių gynimo ir informavimo skyriaus vedėjui, kuris savo ruožtu 2023-04-12 priskyrė vykdyti užduotį Vartotojų teisių gynimo ir informavimo skyriaus vyriausiajam specialistui.
Nuo 2022 m. pradžios pastebimai išaugo į Tarybą besikreipiančių interesantų ir Taryboje gaunamų kreipimųsi skaičius. 2022 m. Taryboje gauti 2 024 vartotojų kreipimaisi raštu, 1 551 paklausimas elektroniniu paštu, 31 355 skambučiai telefonu nemokama telefono linija, skirta vartotojams. Kreipimųsi skaičius priklausė nuo išaugusio poreikio buitiniams elektros vartotojams prijungti saulės elektrines prie skirstomojo elektros tinklo, II elektros rinkos liberalizavimo etapui priskirtų vartotojų poreikis pasirinkti nepriklausomą elektros tiekėją ir su tuo susiję nesklandumai, prasidėjęs elektros apskaitos prietaisų keitimas į išmaniuosius ir kt. 2023 m. I ketvirtį Taryba gavo 743 asmenų kreipimusis, iš kurių 505 – prašymai nagrinėti vartojimo ginčus. Dėl Taryboje dirbančių specialistų, kurių funkcijoms yra priskirta ne teismo tvarka nagrinėti vartotojų ir energetikos įmonių vartojimo ginčus pagal Tarybos kompetenciją, trūkumo, iki buvo priimti nauji darbuotojai, minėtu laikotarpiu buvo itin didelis vienam specialistui vienu metu priskirtų nagrinėti vartojimo ginčų kiekis.
Minėtos priežastys lėmė, kad kreipimųsi (užduočių) paskyrimas atsakingiems valstybės tarnautojams, kreipimųsi nagrinėjimas, procesinių dokumentų priėmimas užtrunka. Būtent tokia situacija susiklostė ir Vartotojos atveju. Papildomai pažymėtina, jog vartojimo ginčas, kilęs tarp Vartotojos ir NET, buvo išnagrinėtas iš esmės ir sprendimas priimtas 2023-10-12 Tarybos nutarimu Nr. O3E-1509, kuris 2023-10-13 raštu Nr. R2-(VTGI)-7615 išsiųstas ginčo šalims.“
5.5. „Dėl Vartotojos kreipimosi nagrinėjimo pasisakytina, jog Vartotoja kreipėsi į Tarybą, reikalaudama įpareigoti Skundžiamą įmonę pakeisti elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties esminę sąlygą – sutarties šalį ir vietoje Vartotojos nurodyti kitą objekto, dėl kurio sudaryta sutartis, bendraturtį. Vartotoja savo reikalavimą grindė Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010-02-11 įsakymu Nr. 1-38 (toliau – Taisyklės), 21 punktu. Dėl šios nuostatos išaiškinimo Taryba 2023-02-10 raštu Nr. R2-(VTGI)-1260 ir 2023-05-26 raštu Nr. R2-(VTGI)-4210 […] kreipėsi į Lietuvos Respublikos energetikos ministeriją (toliau – Ministerija). Ministerijos raštas Nr. 3-1126 (reg. Nr. R1-11061) […] Taryboje gautas 2023-07-27. Pažymėtina, jog Taryba, siekdama užtikrinti vienodą kreipimųsi nagrinėjimo praktiką bei vertindama tai, kad nagrinėjamu atveju Ministerijos išaiškinimas galėtų turėti įtakos ir Vartotojos prašymo nagrinėjimui, nagrinėjamu atveju laukė išaiškinimo ir tai turėjo įtakos vėlavimui priimti sprendimą.“
5.6. „Taryba 2023-05-17 gavo NET raštu (reg. Nr. R1-7260) pateiktus paaiškinimus ir informaciją, susijusią su vartojimo ginčo nagrinėjimu. Vartotojos prašymo atveju, kaip ir kitų vartojimo ginčų nagrinėjimo atveju, nagrinėjimo procesas susidėjo iš reikalingos informacijos ir dokumentų gavimo iš NET, kitų susijusių asmenų, Vartotojos. Be to, kaip jau minėta, nagrinėjamu atveju buvo laukiama, kol Ministerija pateiks išaiškinimą, tad NET pateikta informacija buvo vertinama ilgiau nei įprastai.“
5.7. „Kaip teisingai nurodė Vartotoja, vadovaujantis Ginčų taisyklių 60 punktu, ginčas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas dėl ginčo esmės priimtas ne vėliau kaip per 90 dienų nuo šių Taisyklių 20 punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą ginčas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, Taryba procedūriniu sprendimu gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų. Ginčo šalims raštu pranešama apie šio termino pratęsimą. Taryba patikina, jog visais atvejais deda visas pastangas, kad būtų laikomasi šių vartojimo ginčų nagrinėjimo terminų. Vartotojos vartojimo ginčas privalėjo būti išnagrinėtas ir sprendimas priimtas iki 2023-07-02, tačiau dėl aukščiau minėtų priežasčių buvo priimtas sprendimas vartojimo ginčo nagrinėjimo terminą pratęsti 30 kalendorinių dienų iki 2023-08-01, tačiau dėl žmogiškosios klaidos vartojimo ginčo šalys – Vartotoja ir NET – nebuvo informuotos apie sprendimo pratęsti nagrinėjimo terminą priėmimą.“
5.8. „Taryba apgailestauja, jeigu Vartotojai susidarė įspūdis, kad Tarybos specialistai nėra suinteresuoti sklandžiu ir greitu Vartotojos problemos išsprendimu, nesistengė padėti, pažeidė Vartotojos teises ir teisėtus interesus. Taryba patikina, jog tiek Taryba, tiek Tarybos darbuotojai siekia savo veikloje vadovautis teisės aktų reikalavimais, viešojo administravimo subjektams nustatytais principais ir ateityje dės visas pastangas, siekdami užtikrinti, kad nagrinėjant vartotojų kreipimusis būtų laikomasi teisės aktais nustatytų terminų.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai
6.1. Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ):
2 straipsnis – „17. Vidaus administravimas − veikla, kuria užtikrinamas viešojo administravimo subjekto, turinčio viešojo juridinio asmens statusą, savarankiškas funkcionavimas (struktūros tvarkymas, dokumentų, personalo, turimų materialinių ir finansinių išteklių valdymas), kad jis galėtų atlikti viešąjį administravimą. 18. Viešasis administravimas – teisės aktais reglamentuota viešojo administravimo subjektų veikla, skirta teisės aktams įgyvendinti: administracinis reglamentavimas, administracinių sprendimų priėmimas, teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo priežiūra, administracinių paslaugų teikimas, viešųjų paslaugų teikimo administravimas. […].“
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 1) atsakomybės už priimtus sprendimus. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, vykdydamas administracinį reglamentavimą ar priimdamas administracinius sprendimus, turi prisiimti atsakomybę už administracinio reglamentavimo ar priimtų administracinių sprendimų sukeltus padarinius; […]; 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais.“
8 straipsnis – „1. Viešojo administravimo subjekto administracijos struktūrą nustato viešojo administravimo subjekto vadovas, vadovaudamasis įstatymais ar jų pagrindu priimtais teisės aktais ir atsižvelgdamas į nustatytus viešojo administravimo subjekto tikslus ir uždavinius, strateginius ar metinius veiklos planus ir patvirtintą valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių skaičių, jeigu kiti įstatymai nenustato kitaip. […].“
6.2. Energetikos įstatymo (toliau – EĮ)
8 straipsnis – „1. Energetikos srityje veikiančių subjektų veiklą reguliuoja ir valstybinę energetikos priežiūrą bei kontrolę atlieka Taryba. Taryba yra Europos Sąjungos teisės aktuose, reglamentuojančiuose visuomeninius santykius energetikos sektoriuje, numatyta nacionalinė reguliavimo institucija, atliekanti energetikos objektų ir įrenginių valstybinę kontrolę visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, neatsižvelgiant į jų nuosavybės valdymo formą. […].“
34 straipsnis – „5. Buitinių vartotojų ir energetikos įmonių ginčai nagrinėjami Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo nustatyta tvarka. Kitų (ne buitinių) vartotojų ir energetikos įmonių ginčai nagrinėjami ne teismo tvarka pagal Tarybos nustatytas atitinkamų ginčų nagrinėjimo taisykles.“
6.3. Elektros energetikos įstatymo (toliau – EEĮ):
9 straipsnis – „2. Taryba pagal kompetenciją Lietuvos Respublikoje atlieka veiklos elektros energetikos sektoriuje valstybinio reguliavimo funkcijas, be kita ko, užtikrindama reguliuojamosios energetikos veiklos vykdymo bei elektros energetikos įmonių ir vartotojų teisių ir pareigų tinkamo įgyvendinimo priežiūrą ir kontrolę. […] 6. Taryba, atlikdama jai pavestas elektros energetikos sektoriaus valstybinio reguliavimo, priežiūros ir kontrolės funkcijas, veikia nepriklausomai nuo kitų valstybės institucijų, įstaigų, organizacijų, taip pat komercinių veiklos elektros energetikos sektoriuje interesų. […]“.
10 straipsnis – „Taryba: 1) vykdo elektros energijos buitinių vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos valstybinę priežiūrą ir kontrolę; 2) nagrinėja buitinių vartotojų skundus dėl energetikos įmonių taikomų elektros energijos pirkimo–pardavimo sutarčių ir naujų buitinių vartotojų įrenginių prijungimo sutarčių nesąžiningų sąlygų; […] 4) atlieka kitas Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“
6.4. Vartotojų teisių apsaugos įstatymo (toliau – VTAĮ):
22 straipsnis – „1. Vartojimo ginčus ne teismo tvarka nagrinėja šios institucijos (toliau – vartojimo ginčus nagrinėjančios institucijos): 3) Taryba – vartotojų ir energetikos įmonių, geriamojo vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo įmonių ginčus dėl apmokėjimo už suvartotą energiją ar paslaugas, dėl valstybės reguliuojamų kainų ir (ar) tarifų taikymo, dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl prisijungimo, energijos ir energijos išteklių tiekimo srautų balansavimo, vartotojų ir energetikos įmonių ginčus dėl energetikos objektų, įrenginių ir apskaitos priemonių naudojimo, energijos tiekimo nutraukimo, sustabdymo ar ribojimo, taip pat vartotojų ir energijos taupymo paslaugų teikėjų ginčus dėl energijos taupymo paslaugų teikimo ir kitus vartotojų ir energetikos įmonių ginčus energetikos srityje; […].“
225 straipsnis – „1. Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros turi atitikti šiuos reikalavimus: […]; […]; 5) vartojimo ginčas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas dėl ginčo esmės priimtas ne vėliau kaip per 90 dienų nuo to laiko, kai vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gavo šio įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą vartojimo ginčas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų. Ginčo šalims turi būti pranešta apie šio termino pratęsimą. […].“
232 straipsnis – „2. Vartojimo ginčus nagrinėjanti institucija prašymo nagrinėti vartojimo ginčą priėmimo klausimą turi išspręsti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo vartotojo prašymo ir kitų šio įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nurodytų dokumentų gavimo.“
6.5. Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – SKĮ) 22 straipsnio 3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“
- Kiti teisės aktai
7.1. Ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2019 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. O3E226 (toliau – Taisyklės):
3 punktas – „Taryba, ne teismo tvarka spręsdama ginčus, vadovaujasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymu, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymu, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu, kitais įstatymais bei teisės aktais. Jeigu nagrinėjant ginčą tarp buitinio vartotojo ir energetikos įmonės šių Taisyklių ir Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių, patvirtintų teisingumo ministro 2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-382 „Dėl Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių patvirtinimo“, normos prieštarauja viena kitai, taikomos Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklės.“
9 punktas – „Taryba privalo: 9.1. išnagrinėti ginčą nešališkai, objektyviai, skaidriai, veiksmingai ir per įmanomai trumpiausią terminą; […].“
24 punktas – „Tarybos sprendimas priimti nagrinėti Pareiškėjo prašymą nagrinėti ginčą turi būti priimtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Pareiškėjo prašymo nagrinėti ginčą ir kitų šių Taisyklių 20 punkte nurodytų dokumentų gavimo. Tai laikoma ginčų neteisminio sprendimo procedūros pradžia.“
60 punktas – „Ginčas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas dėl ginčo esmės priimtas ne vėliau kaip per 90 dienų nuo šių Taisyklių 20 punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą ginčas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, Taryba procedūriniu sprendimu gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų. Ginčo šalims raštu pranešama apie šio termino pratęsimą.“
7.2. Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių, patvirtintų Teisingumo ministro 2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-382 (toliau – Vartojimo ginčų nagrinėjimo taisyklės):
8 punktas – „Prašymo nagrinėti vartojimo ginčą priėmimo klausimą vartojimo ginčus nagrinėjanti institucija išsprendžia priimdama rezoliuciją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo vartotojo prašymo ir kitų šių taisyklių 4 punkte nurodytų dokumentų gavimo. Tai laikoma vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros pradžia.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau – LVAT) praktika:
2014 m. gegužės 28 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ja nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu.“
2013 m. spalio 8 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A602-1189-13/2013 – „Europos Sąjungos Pagrindinių teisių chartijoje nustatyta kiekvieno asmens teisė į gerą administravimą, kuri reiškia, kad institucijos reikalus turėtų tvarkyti nešališkai, teisingai ir per kiek įmanomai trumpesnį laiką (Pagrindinių teisių chartijos 41 str. 1 d.). Terminai suteikia stabilumo, aiškumo teisiniuose santykiuose. „Terminai sprendimo priėmimui yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg ilgai užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją
2012 m. gegužės 24 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A520-2327/2012 – „Viešojo administravimo subjektui praleidus įstatyme ar kitame teisės akte nustatytą administracinio sprendimo priėmimo terminą, galima konstatuoti viešojo administravimo subjekto neveikimą, tai suteikia teisę asmeniui ginti savo teises kreipiantis su skundu dėl neveikimo. […].“
Tyrimo išvados
- Pareiškėja skundžiasi, kad Taryba nepagrįstai ilgai nagrinėjo vartojimo ginčą, neinformavo apie vartojimo ginčo nagrinėjimo pratęsimą.
- Apibendrinus pažymos 6–8 punktuose nurodytą teisinį reglamentavimą, teismų praktiką, konstatuotina:
10.1. Pagal EĮ (pažymos 6.2 papunktis), EEĮ (pažymos 6.3 papunktis), Taryba atlieka valstybinę energetikos priežiūrą bei kontrolę, taip pat pagal kompetenciją atlieka vartotojų teisių ir pareigų tinkamo įgyvendinimo priežiūrą ir kontrolę. Taryba, atlikdama jai pavestas elektros energetikos sektoriaus valstybinio reguliavimo, priežiūros ir kontrolės funkcijas, veikia nepriklausomai nuo kitų valstybės institucijų, įstaigų, organizacijų.
Buitinių vartotojų ir energetikos įmonių ginčai nagrinėjami Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo nustatyta tvarka. Kitų (ne buitinių) vartotojų ir energetikos įmonių ginčai nagrinėjami ne teismo tvarka pagal Tarybos nustatytas atitinkamų ginčų nagrinėjimo taisykles. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad jeigu nagrinėjant ginčą tarp buitinio vartotojo ir energetikos įmonės Taisyklių (pažymos 7.1 papunktis) ir Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių, patvirtintų teisingumo ministro 2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-382 „Dėl Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklių patvirtinimo“, normos prieštarauja viena kitai, taikomos Vartojimo ginčų neteisminio sprendimo procedūros taisyklės (pažymos 7.2 papunktis).
10.2. Pagal VTAĮ (pažymos 6.4 papunktis), Taisykles (pažymos 7.1 papunktis), Vartojimo ginčų nagrinėjimo taisykles (pažymos 7.2 papunktis), Taryba pagal kompetenciją nagrinėja vartojimo ginčus ne teismo tvarka vadovaudamasi Taisyklių nuostatomis. Taryba sprendimą priimti nagrinėti pareiškėjo prašymą nagrinėti ginčą turi priimti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pareiškėjo prašymo nagrinėti ginčą ir kitų šių Taisyklių 20 punkte nurodytų dokumentų gavimo. Tai laikoma ginčų neteisminio sprendimo procedūros pradžia.
Vartojimo ginčas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas dėl ginčo esmės priimtas ne vėliau kaip per 90 dienų nuo to laiko, kai vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gavo reikalingus dokumentus. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą vartojimo ginčas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektas gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų. Ginčo šalims turi būti pranešta apie šio termino pratęsimą.
Remiantis teismų praktika (pažymos 8 punktas), terminai sprendimui priimti yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg ilgai užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Viešojo administravimo subjektui praleidus įstatyme ar kitame teisės akte nustatytą administracinio sprendimo priėmimo terminą, galima konstatuoti viešojo administravimo subjekto neveikimą.
10.3. Pagal VAĮ nuostatas (pažymos 6.1 papunktis), visi viešojo administravimo subjektai (tiriamu atveju – Taryba) atlieka viešojo administravimo subjekto vidaus administravimą. Priskirtų funkcijų atlikimas turi būti nustatytas vidaus administravimo dokumentuose taip, kad būtų galima aiškiai nustatyti, kurioms valstybės tarnautojų ar darbuotojų pareigybėms šias funkcijas priskirta atlikti, funkcijų ir pavedimų vykdymo terminai, funkcijų ir pavedimų atlikimas turi būti kontroliuojamas.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 30 d. nutarime yra pažymėjęs, kad „institucijos, pareigūnai turi saugoti, ginti žmogaus teises ir laisves; ypač svarbu, kad, vykdydami jiems patikėtas funkcijas, jie patys nepažeistų žmogaus teisių ir laisvių.“
- Apibendrinus šio tyrimo metu nustatytas aplinkybes konstatuotina:
11.1. Taryba nepriėmė sprendimo nagrinėti Pareiškėjos 2023 m. kovo 31 d. prašymo (Taryboje gautas 2023 m. balandžio 3 d.) nagrinėti ginčą per Taisyklėse nustatytą 5 darbo dienų terminą nuo Pareiškėjos prašymo nagrinėti ginčą dokumentų gavimo, t. y. sprendimą priimti nagrinėti vartojimo ginčą pagal Vartotojos prašymą Taryba priėmė tik 2023 m. gegužės 8 d., kuri ir laikytina (taip nurodė Taryba) vartojimo ginčo neteisminio sprendimo procedūros pradžia.
11.2. Taryba nepriėmė galutinio sprendimo dėl Pareiškėjos 2023 m. kovo 31 d. prašymo (Taryboje gautas 2023 m. balandžio 3 d.) nei per VTAĮ nustatytą 90 dienų terminą (iki 2023 m. liepos 2 d.), nei per nustatyta tvarka pratęstą terminą, t. y. iki 2023 m. rugpjūčio 1 d. Šio tyrimo metu gautais duomenimis, apie sprendimo pratęsti nagrinėjimo terminą priėmimą Pareiškėja nebuvo informuota.
11.3. Šio tyrimo metu gautais duomenimis, Tarybos sprendimas dėl Pareiškėjos 2023 m. kovo 31 d. prašymo buvo priimtas tik 2023 m. spalio 12 d., išsiųstas 2023 m. spalio 13 d. (pažymos 5.4 papunktis), taigi užtrukus ilgiau nei per maksimalų įstatyme nustatytą terminą (per ilgiau nei 6 mėnesius).
Teismai, formuodami praktiką, ne kartą yra konstatavę, kad institucijos reikalus turėtų tvarkyti nešališkai, teisingai ir per kiek įmanomai trumpesnį laiką, terminai suteikia stabilumo, aiškumo teisiniuose santykiuose.
- Apibendrinus pirmiau pateiktas išvadas, konstatuotina, kad Taryba, nagrinėdama Pareiškėjos 2023 m. kovo 31 d. prašymą, nesilaikė teisės aktuose nustatytos vartojimo ginčo nagrinėjimo tvarkos bei terminų, pažeidė Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą, todėl Pareiškėjos skundas pripažintinas pagrįstu.
- Tyrimo metu Seimo kontrolierė atkreipė dėmesį į tai, kad Taryba net du kartus kreipėsi į Energetikos ministeriją tarnybinės pagalbos (pažymos 5.5 papunktis), tačiau ministerija atsakė tik po pakartotinio Tarybos kreipimosi. Atkreiptinas ministerijos dėmesys, kad pagal Viešojo administravimo įstatymo 12 straipsnį, viešojo administravimo subjektas, į kurį kreipiamasi tarnybinės pagalbos, privalo ją suteikti ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo kreipimosi dėl tarnybinės pagalbos suteikimo gavimo dienos arba nurodyti priežastis, kodėl ji neteiktina. Iš tyrimui pateiktos informacijos matyti, kad šie terminai buvo pažeisti.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), nesilaikant teisės aktuose nustatytos vartojimo ginčų nagrinėjimo tvarkos bei terminų, pažeidus Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą, pripažinti pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkui rekomenduoja informuoti, kokių papildomų priemonių buvo imtasi, kad ateityje vartojimo ginčai būtų nagrinėjami laikantis Vartotojų teisių apsaugos įstatyme, Taisyklėse nustatytos tvarkos ir terminų ir nebūtų pažeidžiamos asmenų teisės į gerą viešąjį administravimą.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė energetikos ministrui rekomenduoja atkreipti dėmesį į pažymos išvadų 13 punktą ir užtikrinti, kad atsakant į prašymą dėl tarnybinės pagalbos būtų laikomasi Viešojo administravimo įstatyme nustatytų terminų.
Prašoma apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus Seimo kontrolierę informuoti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka, t. y. ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymų (rekomendacijų) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė