PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PRIEŽIŪROS DEPARTAMENTĄ PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2021/1-1078 |
---|---|
Data | 2022-11-29 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PRIEŽIŪROS DEPARTAMENTĄ PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė/Milda Vainiūtė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje gautas X (toliau vadinama – Pareiškėja) skundas (toliau vadinama – Skundas) dėl Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Departamentas) pareigūnų veiksmų (neveikimo) galimai netinkamai atlikus priskirtas funkcijas, t. y. išdavus licenciją teikti socialinę globą įstaigai, kuri galimai neatitinka reikalavimų (dėl patalpų, teikiamų paslaugų ir kita).
- Skunde nurodyta:
2.1. „Socialinės globos paslaugą gaunantis asmuo [Pareiškėjos tėvas; pavardė žinoma], deklaravęs savo gyvenamą vietą […] pagal trišalę sutartį, rugsėjo 8 d. buvo nuvežtas į VŠĮ „A“ [toliau vadinama – VšĮ arba Įstaiga] grupinio gyvenimo namus <…> Telšių r. savivaldybė [..]. Nuvažiavus į vietą, daugiabučiame name radome trijų kambarių butą, kur jau gyveno penki seneliai. Pareiškėjos tėvas turėjo būti šeštas, nors licencijoje aiškiai nurodyta, kad gyventojų gali būti tik 5.“ (šios ir kitų citatų kalba bei skyryba netaisyta).
2.2. „Kambariai, kaip tipiniuose sovietų daugiabučiuose. Kiekviename kambaryje po dvi lovas. Lovos, mano manymu, visai nepritaikytos senyvo amžiaus žmonėms. Labai žemos, o tai turėtų būti labai nepatogu iš jų išlipti, ypač su judėjimo negalavimais.
Virtuvė nedidelė su tipiniu pailgu stalu, prie kurio vienu metu gali tilpti ne daugiau kaip 4 suaugę žmonės. Vadinasi valgyti galima tik pakaitomis. Virtuvėje moteris, matyt darbuotoja, ruošė maistą. Jokių patalpų aptarnaujančiam personalui, kas verčia manyti, kad darbuotoja yra tik viena, o viena moteris negali pagaminti valgyti, pasirūpinti higienos reikalais, norinčius išvesti į lauką, kai nėra jokio pritaikymo neįgaliam žmogui, nors licencijoje aiškiai nurodyta – tikslinė grupė: suaugęs asmuo su sunkia negalia, senyvo amžiaus asmuo su sunkia negalia, senyvo amžiaus asmuo, suaugęs asmuo su negalia. Įstaiga neturi net invalido vežimėlių, laiptinė nepritaikyta vežimėliui nuvažiuoti.“
2.3. „Suprantama, kad negalių yra visokių, bet kalbant apie judėjimo negalią, butas yra visiškai tam nepritaikytas. Paklausus apie vežimėlius atsakymas buvo – mes nepriimame žmonių su judėjimo negalia. Lauke jokios pavėsinės, tik trys plastmasinės kėdės žolyne. Pasibaisėję tokiomis socialinėmis paslaugomis, grįžome į <…> PSPC.“
2.4. „[…] kaip galima buvo išduoti licenciją įstaigai kuri neatitinka jokių reikalavimų?“.
- Pareiškėja Skunde prašo atsakyti, „kas, prieš išduodant licenciją, tikrino patalpų pritaikymą negalią turintiems asmenims? Kokios konkrečiai socialinės paslaugos yra suteikiamos grupinio gyvenimo namuose VšĮ (sutartyje aiškiai nurodyta suma už suteikiamas paslaugas – <…> Eur)?“.
- Išanalizavus Skundo tyrimui Pareiškėjos, Departamento pateiktų dokumentų turinį nustatyta toliau pateikiama informacija:
4.1. Departamentas 2022-09-30 (Pareiškėjai, Seimo kontrolierei) ir 2022-10-12 (Pareiškėjai) raštais pateikė išsamią informaciją dėl Įstaigai suteiktos licencijos, Įstaigos vertinimo, trišalės ilgalaikės socialinės globos teikimo sutarties, Įstaigos patikrinimo ir kitą informaciją, išaiškino apskundimo tvarką.
4.2. Departamentas 2022-10-19 raštu Seimo kontrolierę informavo:
4.2.1. „SPĮ 24¹ straipsnyje yra nurodytos Licencijos turėtojo teisės ir pareigos, viena iš pareigų yra nurodyta šio straipsnio 3 dalyje, nustatanti teisę teikti socialinę globą tik licencijoje nurodytu veiklos patalpų adresu (adresais) nurodytai paslaugų gavėjų grupei ne didesniam kaip licencijoje nurodytam socialinės globos gavėjų skaičiui. Įstaigai yra 2021 m. vasario 15 d. išduota licencija Nr. <…> „Institucinė socialinė globa (ilgalaikė, trumpalaikė) suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims“, kuri suteikia teisę Įstaigai teikti ilgalaikę (trumpalaikę) socialinę globą grupinio gyvenimo namuose 5 senyvo amžiaus asmenims su sunkia negalia, senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia arba suaugusiems asmenims su sunkia negalia adresu […]“
4.2.2. „Įstaiga socialinę globą teikia grupinio gyvenimo namuose. Socialinių paslaugų kataloge nurodyta, kad grupinio gyvenimo namai yra trumpalaikę / ilgalaikę socialinę globą teikianti socialinės globos įstaiga, kurioje bendruomenėje atskirose patalpose (name, bute) namų aplinkoje gyvena iki 10 nesavarankiškų ar iš dalies savarankiškų asmenų. Grupinio gyvenimo namų gyventojams socialinės, sveikatos priežiūros, užimtumo, švietimo, kultūros ir kitos paslaugos organizuojamos ir teikiamos bendruomenėje. Socialinės globos normų 4 priede nurodyta, kad grupinio gyvenimo namai veikia kotedžuose ar atskiruose butuose, gyvenamajame vienbučiame, dvibučiame ar daugiabučiame name.
Socialinės globos normų 4 priede nurodyta, kad asmens gyvenamasis kambarys yra sutvarkytas jaukiai, aplinka artima namų aplinkai. Kiekvienas asmuo gyvenamajame kambaryje turi šiuos būtiniausius baldus: lovą, spintelę, kėdę. Spinta, stalas gali būti keliems asmenims. Teisės aktai nereglamentuoja, kokio aukščio, funkcionalumo ar vizualių savybių baldai turi būti grupinio gyvenimo namuose.
Socialinės globos normų 4 priede nurodyta, kad grupinio gyvenimo namuose gyvenančiam asmeniui yra sudarytos sąlygos pačiam su darbuotojų pagalba gamintis maistą, dalyvauti įsigyjant maisto produktus, kitus jam reikalingus daiktus, sudarytos sąlygos kartu su darbuotojais vykti į parduotuves, tariantis dėl asmeniui reikalingų prekių įsigijimo.
Dėl Įstaigos darbuotojų skaičiaus informuojame, kad Socialinę globą teikiančių darbuotojų darbo laiko sąnaudų normatyvuose yra nurodyti pareigybių, privalomų teikiant paslaugas grupinio gyvenimo namuose, dydžių intervalai pagal paslaugų gavėjų grupes. Atsižvelgiant į juos, pagal Įstaigos numatytas paslaugų gavėjų grupes, minimalus privalomas pareigybių skaičius Įstaigos grupinio gyvenimo namuose yra 0,42 socialinio darbuotojo etato ir 2,4 individualios priežiūros darbuotojų/ slaugytojo padėjėjų etatų. Įstaiga vertinimo metu pateikė patvirtintą Įstaigos pareigybių sąrašą, kuriame nurodoma, kad Įstaigos grupinio gyvenimo namuose paslaugų teikimui bus įdarbintas 1 socialinis darbuotojas ir 3 individualios priežiūros personalo darbuotojas / slaugytojo padėjėjai. Socialinės globos normų 4 priede įtvirtintą reikalavimą teikti socialinę globą visą parą toks Įstaigos numatytas darbuotojų skaičius užtikrina, toks skaičius viršija numatytą minimalų darbuotojų skaičiaus reikalavimą.“
4.2.3. „[…] grupinio gyvenimo namai yra įsteigti daugiabučiame name, prie šio namo yra suformuotas žemės sklypas, priklausantis valstybei ir daugiabučio namo patalpų savininkams, sklypo naudojimosi tvarka VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registre nėra įregistruota. Kai nėra atidalintos bendros nuosavybės sklypo dalys, nėra įregistruota naudojimosi bendru sklypu tvarka, sprendimai dėl sklypo naudojimo, laikinų pastatų ar pan. statymo jame, yra sprendžiami visų sklypo savininkų sutarimu, Įstaiga negali vienašališkai spręsti dėl pavėsinių ir pan. įrengimo daugiabučio namo kieme. Socialinės globos normų 4 priede nurodyta, kad grupinio gyvenimo namuose gyvenantys asmenys pagal galimybes naudojasi saugiomis bendruomenės rekreacijos zonomis, sporto aikštelėmis ir pan.“
4.2.4. „Įstaiga, teikdama paraišką licencijai gauti, nurodė, kad jos bendrojo naudojimo patalpos ir gyvenamieji (miegamieji) kambariai nepritaikyti asmenims su judėjimo negalia, todėl Įstaiga paslaugų judėjimo negalią turintiems asmenims neteiks.“
4.2.5. „Įstaigai licencija teikti socialinės globos paslaugas grupinio gyvenimo namuose buvo suteikta, atlikus vertinimą ir nustačius, kad Įstaiga atitinka Įstatymo 23 straipsnio 1 dalies reikalavimus. Pažymime, kad Pareiškėja 2022 m. rugsėjo 30 d. raštu Nr. SI-2725 „Dėl atsakymo į skundą/ prašymą“ buvo informuota apie atliktą Įstaigos atitikties licencijavimo sąlygoms vertinimą bei priimto sprendimo išduoti licenciją motyvus.“
4.2.6. „Įstaigos vertinimą suteikiant licenciją atliko Departamento Įstaigų licencijavimo ir programų įgyvendinimo skyriaus vyr. specialistė [pavardė žinoma].“
4.2.7. „[…] tarp Mažeikių rajono savivaldybės administracijos, paslaugų gavėjo […] ir Įstaigos buvo sudaryta trišalė ilgalaikė socialinės globos paslaugų teikimo ir išlaidų kompensavimo sutartis (toliau – Trišalė sutartis). Trišalės sutarties 1 punkte numatyta, kad ilgalaikės socialinės globos paslauga teikiama asmeniui, turinčiam teisės aktų nustatyta tvarka išduotą siuntimą 2022 m. spalio 5 d. Nr. 64 ir kompensuojamos išlaidos už teikiamą paslaugą. Trišalėje sutartyje aptarta paslaugos kaina ir išlaidų kompensavimas, taip pat sutarties šalių teisės ir pareigos. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstaiga Trišalės sutarties 6.1 papunktyje įsipareigojo teikti asmeniui kokybiškas ir saugias socialinės globos paslaugas, kurios išvardintos Socialinių paslaugų kataloge ir atitinkančias teisės aktų nustatytus reikalavimus, o paslaugos gavėjas turi teisę gauti iš įstaigos kokybišką paslaugą.“
4.2.8. „[…] teikdama paraišką licencijai įstaiga socialinės globos licencijavimo elektroninėje priemonėje (toliau – SGLEP) turi užpildyti atitinkamos formos klausimyną, kuris yra sudedamoji licencijos dalis ir įkelti reikalingus dokumentus bei užregistruoti paraišką licencijai. Įstaiga 2021 m. vasario 5 d., laikydamasi nustatytų reikalavimų, pateikė Departamentui paraišką – klausimyną licencijai „Institucinė socialinė globa (ilgalaikė, trumpalaikė) suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims“, suteikiančiai teisę teikti ilgalaikę (trumpalaikę) socialinę globą grupinio gyvenimo namuose gauti. Klausimyne, kuris yra sudėtinė išduodamos licencijos dalis, Grupinio gyvenimo namai nurodė, kad paslaugos asmenims, turintiems judėjimo negalią, negalės būti teikiamos, nes patalpos nėra pritaikytos asmenų su judėjimo negalia poreikiams užtikrinti. Turimi duomenys leidžia daryti išvadą, kad Grupinio gyvenimo namai įsivertino savo galimybes teikti paslaugas asmenims, turintiems judėjimo negalią ir apie tai pažymėjo Klausimyne.“
4.2.9. „Įstaigos vertinimas atliktas vadovaujantis SPĮ 22 straipsniu, 23 straipsnio 1 dalimi, įvertinus, kad Įstaiga atitinka SPĮ 23 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytus reikalavimus, Socialinės globos normų aprašo 4 priede nustatytus reikalavimus personalo struktūrai, skaičiui, išsilavinimui, patalpoms ir Valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų, savivaldybių administracijų kaupiamų asmeninės apsaugos priemonių ir kitų veiklos vykdymui užtikrinti būtinų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos), atsargų sąrašo bei šių priemonių kiekio apskaičiavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2021 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. V-160 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų, savivaldybių administracijų kaupiamų asmeninės apsaugos priemonių ir kitų veiklos vykdymui užtikrinti būtinų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos), atsargų sąrašo bei šių priemonių kiekio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatytus reikalavimus privalomų turėti asmeninės apsaugos priemonių ir kitų priemonių, būtinų veiklos vykdymui užtikrinti, sąrašui, kiekiui ir laikotarpiui.“
4.2.10. „Vertinimo metu buvo tikrinama ši informacija: Patalpų paskirtis. Informacija tikrinta VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registre, kuriame nurodyta, kad patalpų paskirtis gyvenamoji; Įstaigos įstatai, nustatyta, kad Įstaigos įstatuose nurodyta, jog ji numato teikti socialines paslaugas (tikrinta informacija VĮ Registrų centro Juridinių asmenų registre); Įstaigos vadovo aukštasis išsilavinimas, Įstaiga pateikė Įstaigos vadovės [pavardę žinoma] Žemaitijos kolegijos profesinio bakalauro diplomo ZN Nr. 001122, išduoto 2010 m. birželio 21 d. kopiją (Įstaigos vadovės išsilavinimas atitinka reikalavimus); Įstaigos teisė naudotis patalpomis […], tikrinta informacija VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registre, patalpų nuomos juridinis faktas įregistruotas; Įstaigos vadovo patvirtintas Įstaigos pareigybių sąrašas, pateiktas 2021 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. V-1 patvirtintas pareigybių sąrašas (pridedama). Kadangi Įstaiga vertinimo metu paslaugų neteikė, buvo vertinamas tik pasiruošimas įdarbinti atitinkamus darbuotojus; Asmens apsaugos priemonių sąrašas ir kiekis. Įstaiga pateikė Atsargų likučių sandėlyje apskaitos žiniaraštį Nr. 1 (pridedama). Atsargų kiekis atitiko teisės akto reikalavimus; Įstaigos vadovo baustumas. Tikrinta Vidaus reikalų ministerijos Administracinių teisės pažeidimų registre https://atpr.vrm.lt ; Atitiktis SPĮ 23 straipsnio 1 d. 2 punkto a) ir b) papunkčių reikalavimams. Įstaiga įregistruota VĮ Registrų centro Juridinių asmenų registre 2020 m. gruodžio 28 d. ir iki paraiškos licencijai pateikimo veikė 1,5 mėn.; Patalpų planas. Įstaiga pateikė patalpų planą. Nustatyta, kad gyvenamieji (miegamieji) kambariai nėra pereinami, kiekviename iš kambarių vienam paslaugų gavėjui numatyta daugiau nei 6 kv. m naudingojo ploto; Patalpų įrengimo (baldų, užraktų, priešgaisrinių daviklių, buitinės įrangos, higienos patalpų, langų uždangalų) atitikimas Socialinės globos normų 4 priede nustatytiems reikalavimams tikrintas pagal Įstaigos pateiktas fotonuotraukas (pridedama). Patalpų vertinimas nuotoliniu būdu buvo atliktas vadovaujantis Departamento direktoriaus 2020 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. V1-768 „Dėl socialinės globos kokybės vertinimo, globos centrų veiklos kokybės priežiūros ir socialinės globos įstaigų licencijavimo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo metu“. Paraiškoje – klausimyne Įstaiga nurodė, kad jos patalpos nėra pritaikytos judėjimo negalią turinčių asmenų poreikiams, todėl paslaugų asmenims su judėjimo negalia Įstaiga neteiks. Departamentas vertinimo pažymoje, kuri yra sudėtinė 2021 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. V1-139 dėl licencijos išdavimo Įstaigai dalis, taip pat nurodė, kad paslaugos asmenims su judėjimo negalia negali būti teikiamos.“
4.2.11. „Sprendimą dėl licencijos suteikimo Įstaigai priėmė Departamento direktorius 2021 m. vasario 15 d. įsakymu Nr. V1-139, vadovaudamasis SPĮ 22 straipsniu, 23 straipsnio 1 dalimi ir atsižvelgdamas į Departamento 2021 m. vasario 15 d. pažymoje Nr. LVP-22 „Dėl VšĮ […] steigiamų grupinio gyvenimo namų atitikties licencijavimo sąlygoms vertinimo“ pateiktas išvadas, kad Įstaiga atitinka SPĮ 23 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytus reikalavimus, Socialinės globos normų aprašo 4 priede nustatytus reikalavimus personalo struktūrai, skaičiui, išsilavinimui, patalpoms ir Valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų, savivaldybių administracijų kaupiamų asmeninės apsaugos priemonių ir kitų veiklos vykdymui užtikrinti būtinų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos), atsargų sąrašo bei šių priemonių kiekio apskaičiavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2021 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. V-160 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų, savivaldybių administracijų kaupiamų asmeninės apsaugos priemonių ir kitų veiklos vykdymui užtikrinti būtinų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos), atsargų sąrašo bei šių priemonių kiekio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatytus reikalavimus privalomų turėti asmeninės apsaugos priemonių ir kitų priemonių, būtinų veiklos vykdymui užtikrinti, sąrašui, kiekiui ir laikotarpiui.“
4.2.12. „Departamentas, siekdamas visapusiškai ir objektyviai išnagrinėti visas Pareiškėjos prašyme/skunde nurodytas faktines aplinkybes 2022 m. rugsėjo 26 d. raštu Nr. 12.1-SI-2704 kreipėsi į Įstaigą dėl papildomos informacijos pateikimo. Įstaiga 2022 m. rugsėjo 30 d. ir 2022 m. spalio 6 d. pateikė Departamentui prašomą informaciją (paaiškinimai, Įstaigos veiklą reglamentuojantys dokumentai, patalpų fotonuotraukos) (toliau – Įstaigos raštas). Departamentas, įvertinęs gautą informaciją, 2022 m. spalio 12 d. išnagrinėjo Pareiškėjos skundą ir pateikė atsakymą į jame išdėstytus reikalavimus Departamento kompetencijos ribose.“
4.2.13. „Departamentas, išanalizavęs turimus duomenis, taip pat vadovaudamasis Aprašu [Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos, teikiant licencijuotas socialinės globos paslaugas, patikrinimų atrankos tvarkos aprašas] ir įvertinęs Įstaigos rizikingumą pagal šiame Apraše išvardintus kriterijus, spręs klausimą dėl ūkio subjekto tikrinimo įtraukiant jį į neplanine/ planine tvarka tikrintinų ūkio subjektų sąrašą 2023 m.“
4.3. Tarp Mažeikių rajono savivaldybės administracijos, Įstaigos ir socialinės globos paslaugą gaunančio asmens [pavardė žinoma] buvo sudaryta trišalė ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimo ir išlaidų kompensavimo sutartis, kurioje buvo numatytos šalių teisės ir pareigos, paslaugų kaina, asmens mokamų lėšų ir kompensuojamų išlaidų dalys. Sutarties 10 punkte nurodyta, kad už sutartinių įsipareigojimų nevykdymą arba netinkamą vykdymą sutarties šalys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai
5.1. Socialinių paslaugų įstatyme (Įstatymas, SPĮ) reglamentuojama:
5.1.1. 4 straipsnis – „Socialinės paslaugos valdomos, skiriamos ir teikiamos vadovaujantis šiais principais: 1) bendradarbiavimo. Socialinių paslaugų valdymas, skyrimas ir teikimas remiasi asmens, šeimos, bendruomenės, organizacijų, ginančių žmonių socialinių grupių interesus ir teises, socialinių paslaugų įstaigų, savivaldybės ir valstybės institucijų bendradarbiavimu bei tarpusavio pagalba; […] 4) prieinamumo. Socialinės paslaugos valdomos, skiriamos ir teikiamos taip, kad būtų užtikrintas socialinių paslaugų prieinamumas asmeniui (šeimai) kuo arčiau jo gyvenamosios vietos; […] 6) tinkamumo. Asmeniui (šeimai) skiriamos ir teikiamos tokios socialinės paslaugos, kurios atitinka asmens ir šeimos interesus bei nustatytus poreikius; […]“;
5.1.2. 10 straipsnis – „1. Socialinių paslaugų valdymas apima socialinių paslaugų planavimą, organizavimą, kompetencijos pasiskirstymą ir socialinių paslaugų kokybės vertinimą, priežiūrą bei kontrolę valstybės ir vietos savivaldos lygmenimis. 2. Pagrindinės socialinių paslaugų valdymo institucijos yra:1) Socialinės apsaugos ir darbo ministerija; 2) savivaldybės; 3) Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.“;
5.1.3. 13 straipsnis – „6. Savivaldybė kontroliuoja jos teritorijoje teikiamų bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę, akredituoja socialinių paslaugų įstaigų teikiamą socialinę priežiūrą.“;
5.1.4. 14 straipsnis – „Socialinių paslaugų priežiūros departamentas vertina, prižiūri ir kontroliuoja socialinių paslaugų kokybę: 1) teikia metodinę pagalbą dėl socialinės globos normų taikymo; 2) teikia metodinę pagalbą savivaldybėms dėl socialinės priežiūros šeimoms organizavimo, taip pat dėl bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybės kontrolės; 3) formuoja bendrą socialinės globos normų ir bendrosioms socialinėms paslaugoms bei socialinei priežiūrai keliamų reikalavimų taikymo praktiką; 4) vadovaudamasis socialinės globos normomis, vertina socialinės globos kokybę; 5) išduoda licencijas teikti socialinę globą, sustabdo ir naikina jų galiojimą; 6) tikrina, kaip laikomasi licencijuojamos veiklos sąlygų; 7) kontroliuoja
asmens (šeimos) socialinių paslaugų, finansuojamų iš valstybės biudžeto specialių tikslinių
dotacijų savivaldybių biudžetams, poreikio nustatymą, jų skyrimą, teikimą bei asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už šias paslaugas vertinimą; 8) atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“;
5.1.5. 22 straipsnis – „Licencijas išduoda, jų galiojimą sustabdo, galiojimo sustabdymą panaikina ir galiojimą panaikina, prižiūri ir kontroliuoja, kaip laikomasi licencijuojamos veiklos sąlygų, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas, vadovaudamasis šiuo įstatymu ir kitais teisės aktais.“;
5.1.6. 23 straipsnis – „5. Prieš išduodamas licenciją, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas patikrina, ar įstaigos šio straipsnio 2 dalyje nurodytoje paraiškoje-klausimyne pateikta informacija yra teisinga, taip pat pagal paraiškoje-klausimyne įstaigos pateiktą informaciją patikrina vietoje, kurioje ketinama teikti socialinę globą, ar įstaiga yra pasirengusi teikti socialinę globą. Dėl socialinės globos, kurią ketinama teikti asmens namuose, patikrinimas vietoje neatliekamas.“;
5.1.7. 35 straipsnis – „7. Socialinės globos įstaigą, teikiančią netinkamą socialinę globą, asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Socialinių paslaugų priežiūros departamentui. 8. Nustatęs socialinės globos teikimo pažeidimus, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas šio įstatymo 21–25 straipsnių nustatyta tvarka turi teisę sustabdyti ar panaikinti socialinės globos įstaigai išduotą licenciją. 9. Ginčai dėl savivaldybės institucijos, Socialinių paslaugų priežiūros departamento priimtų sprendimų (neveikimo) nagrinėjami Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
5.2. Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnyje (SKĮ) reglamentuojama: „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje“.
5.3. Viešojo administravimo įstatyme (VAĮ) reglamentuojama:
5.3.1. 3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 1) atsakomybės už priimtus sprendimus. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, vykdydamas administracinį reglamentavimą ar priimdamas administracinius sprendimus, turi prisiimti atsakomybę už administracinio reglamentavimo ar priimtų administracinių sprendimų sukeltus padarinius; […]; 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […]“;
5.3.2. 7 straipsnis – „1. Visi viešojo administravimo subjektai: 1) teikia asmenims įstatymų nustatytą viešojo administravimo subjekto turimą informaciją; 2) konsultuoja asmenis viešojo administravimo subjekto kompetencijos klausimais; 3) vykdo administracinę procedūrą; 4) atlieka viešojo administravimo subjekto vidaus administravimą (kai viešojo administravimo subjektas yra viešasis juridinis asmuo). […]. 3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų funkcijų atlikimas reglamentuojamas vidaus administravimo dokumentuose taip, kad būtų galima aiškiai nustatyti, kurioms valstybės tarnautojų ar darbuotojų pareigybėms šias funkcijas priskirta atlikti. […].“;
5.3.3. 10 straipsnis – „1. Administracinius sprendimus priimti turi teisę tik viešojo administravimo subjektai, turintys šio įstatymo nustatyta tvarka jiems suteiktus įgaliojimus.
2. Privalomus reikalavimus asmenims nustato tik teisės aktų pagrindu priimti administraciniai sprendimai. 3. Viešojo administravimo subjektai administracinius sprendimus gali priimti savo iniciatyva arba gavę asmenų prašymus ar skundus. 4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. […].“;
5.3.4. 11 straipsnis – „1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles. […]. 4. Jeigu viešojo administravimo subjektas pagal kompetenciją negali spręsti prašyme ar skunde išdėstytų klausimų ar priimti administracinės procedūros sprendimo dėl prašyme ar skunde išdėstyto klausimo, jis jo nenagrinėja ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos persiunčia jį kompetentingam viešojo administravimo subjektui, ir apie tai praneša asmeniui. Jeigu nėra kito viešojo administravimo subjekto, kuriam galėtų būti perduotas nagrinėti pagal kompetenciją prašymas ar skundas, viešojo administravimo subjektas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos apie tai praneša asmeniui, paaiškindamas jo prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis.“;
5.3.5. 14 straipsnis – „Asmuo turi teisę apskųsti viešojo administravimo subjekto priimtą administracinį sprendimą arba veiksmą (neveikimą), taip pat viešojo administravimo subjekto vilkinimą atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus šio įstatymo nustatyta tvarka tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba kitų įstatymų, reglamentuojančių ginčų, kylančių iš administracinių teisinių santykių, nagrinėjimą, nustatyta tvarka išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, arba administraciniam teismui.“
5.4. Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 patvirtintose Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėse (Prašymų nagrinėjimo taisyklės, aktuali redakcija nuo 2021-12-07;) reglamentuojama:
„1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja prašymų ir skundų nagrinėjimą ir asmenų aptarnavimą viešojo administravimo subjektuose, taip pat subjektuose, kurie teikia viešąsias paslaugas ir nagrinėja prašymus ir skundus dėl šių viešųjų paslaugų (toliau – institucijos). […]. 30. Prašymai ir skundai, išskyrus Taisyklių 18 punkte nurodytus prašymus ar skundus, tvarkomi ir apskaitomi atitinkamame institucijos dokumentų registre, laikantis Lietuvos vyriausiojo archyvaro priimtų teisės aktų, reglamentuojančių dokumentų valdymą, reikalavimų. […]. 35. Prašymus ar skundus institucijos nagrinėja ir į juos atsako pagal teisės aktais joms nustatytą kompetenciją. 36. Jei priimant ar priėmus asmens prašymą ar skundą, adresuotą vienai institucijai, paaiškėja, kad prašyme ar skunde nurodyti klausimai yra priskirtini ir kitų institucijų kompetencijai, prašymą ar skundą gavusi institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo institucijoje dienos persiunčia jo kopiją kitoms institucijoms nagrinėti pagal jų kompetenciją (jei asmens prašymas ar skundas pateikiamas užsienio kalba Taisyklių 25 punkte nustatytu atveju, prie persiunčiamos jo kopijos pridedamas institucijos parengtas neoficialus šio prašymo ar skundo vertimas į valstybinę kalbą). Kitos institucijos, gavusios persiųstą asmens prašymą ar skundą, jį nagrinėja pagal savo kompetenciją ir atsako asmeniui, pridėdamos atsakymo kopiją prašymą ar skundą persiuntusiai institucijai. […]. 45. Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį: 45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka. 45.4. į prašymą, nenurodytą Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma. […]; 47. Atsakyme į prašymą ar skundą arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
5.5. Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. A1-182 (socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. liepos 14 d. įsakymo Nr. A1-354 redakcija) patvirtintuose Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatuose (Nuostatai) reglamentuojama:
„2. Departamento paskirtis – vertinti, prižiūrėti ir kontroliuoti socialinių paslaugų kokybę, dalyvauti įgyvendinant valstybės socialinių paslaugų politiką, įgyvendinti valstybės socialines programas, priemones ir projektus. […]. 10. Departamento veiklos tikslai yra: 10.1. vertinti, prižiūrėti ir kontroliuoti valstybės ir vietos savivaldos lygmenimis socialinių paslaugų kokybę;
10.2. dalyvauti įgyvendinant valstybės socialinių paslaugų politiką; […]. 11. Departamentas, siekdamas įgyvendinti jam nustatytus veiklos tikslus, atlieka šias funkcijas: […]; 11.1.2. teikia metodinę pagalbą dėl bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybės kontrolės; 11.1.3. formuoja bendrą socialinės globos normų ir bendrosioms socialinėms paslaugoms bei socialinei priežiūrai keliamų reikalavimų taikymo praktiką; 11.1.4. vadovaudamasis socialinės globos normomis, vertina socialinės globos kokybę; […].“
5.6. Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014-12-31 įsakymu Nr. A1-684 patvirtintose Socialinės globos įstaigų licencijavimo taisyklėse (Licencijavimo taisyklės) nustatyta: „13. Per 25 dienas nuo paraiškos-klausimyno gavimo Socialinių paslaugų priežiūros departamentas pagal įstaigos, įmonės, šeimynos pateiktą paraiškoje-klausimyne nurodytą informaciją turi patikrinti vietoje, ar įstaiga, įmonė, šeimyna pasirengusi teikti socialinę globą, – ar įstaigos, įmonės, šeimynos numatoma teikti socialinė globa atitiks socialinės globos normose nustatytus reikalavimus personalo struktūrai, skaičiui, išsilavinimui, patalpoms, privalomų turėti apsaugos priemonių sąrašui, kiekiui nustatytu laikotarpiu. Dėl socialinės globos, kurią ketinama teikti asmens namuose, patikrinimas vietoje neatliekamas. […]. 34. Socialinių paslaugų priežiūros departamentas planinį licencijos turėtojo patikrinimą atlieka ne rečiau kaip kartą per 5 metus.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) praktika
6.1. 2014-05-28 nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. […]“;
6.2. LVAT 2013-03-05 nutartis administracinėje byloje Nr. A556-439/2013 –
„[…] Priimant sprendimą dėl konkretaus prašymo (ar kitokio pobūdžio kreipimosi, nepriklausomai nuo tokio dokumento formos) turi būti veikiama paisant pagrindiniame šalies įstatyme – Konstitucijoje įtvirtinto, atkartojamo ir Viešojo administravimo įstatyme, principo, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“
Tyrimo išvados
- Pareiškėja skundžia Departamentą, išdavusį licenciją teikti socialinę globą įstaigai, kuri galimai neatitinka reikalavimų (dėl patalpų, teikiamų paslaugų ir kita).
- Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, socialinių paslaugų valdymas apima socialinių paslaugų planavimą, organizavimą, kompetencijos pasiskirstymą ir socialinių paslaugų kokybės vertinimą, priežiūrą bei kontrolę valstybės ir vietos savivaldos lygmenimis (SPĮ 10 straipsnis).
Departamento paskirtis – vertinti, prižiūrėti ir kontroliuoti socialinių paslaugų kokybę, dalyvauti įgyvendinant valstybės socialinių paslaugų politiką, įgyvendinti valstybės socialines programas, priemones ir projektus, t. y. vadovaudamasis socialinės globos normomis, jis vertina socialinės globos kokybę; išduoda licencijas teikti socialinę globą, sustabdo ir naikina jų galiojimą; prižiūri ir kontroliuoja, kaip laikomasi licencijuojamos veiklos sąlygų; pagal kompetenciją nagrinėja fizinių ir juridinių asmenų pranešimus, prašymus ir skundus, taip pat pasiūlymus dėl socialinių paslaugų įstaigų teikiamų paslaugų kokybės ir departamento administruojamų valstybės socialinių programų, priemonių ir (ar) projektų; bendradarbiauja su kitomis institucijomis, įstaigomis ir organizacijomis, konsultuoja ir teikia joms išvadas bei pasiūlymus pagal kompetenciją.
- Licencijas įstaigoms, pageidaujančioms teikti socialinę globą, išduoda, jų galiojimą sustabdo, galiojimo sustabdymą panaikina ir galiojimą panaikina, prižiūri ir kontroliuoja, kaip laikomasi licencijuojamos veiklos sąlygų, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas, vadovaudamasis SPĮ ir kitais teisės aktais.
Nagrinėjamu atveju Įstaigai institucinės socialinės globos (ilgalaikės, trumpalaikės) suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims licencija buvo suteikta Departamento direktoriaus 2021-02-15 įsakymu Nr. V1-139. Pagal išduotą licenciją, paslaugos asmenims, turintiems judėjimo negalią, Įstaigoje neteikiamos, nes patalpos tam nepritaikytos (apie minėtų paslaugų neteikimą nurodė ir pati Įstaiga). Nustatyta, kad Departamentas, prieš suteikdamas licenciją, atliko Įstaigos vertinimą pagal pateiktus dokumentus, t. y. patikrino dokumentus (informaciją) dėl patalpų paskirties ir Įstaigos teises naudotis patalpomis, patalpų įrengimo atitiktį Socialinės globos normų reikalavimams ir kita.
Nustatyta, kad Įstaiga, teikdama paraišką licencijai, klausimyne pažymėjo, kad paslaugos asmenims, turintiems judėjimo negalią, negalės būti teikiamos, nes patalpos nėra pritaikytos asmenų su judėjimo negalia poreikiams užtikrinti, o tai leidžia daryti išvadą, kad Įstaiga pati įsivertino savo galimybes teikti paslaugas asmenims, turintiems judėjimo negalią, ir apie tai pažymėjo Klausimyne.
Pažymėtina, kad pagal SPĮ, Licencijavimo taisyklių nuostatas, prieš išduodamas licenciją, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas patikrina, ar įstaigos paraiškoje-klausimyne pateikta informacija yra teisinga, taip pat pagal paraiškoje-klausimyne įstaigos pateiktą informaciją patikrina vietoje, kurioje ketinama teikti socialinę globą, ar įstaiga yra pasirengusi teikti socialinę globą (pažymos 5.1, 5.6 papunkčiai). Vadovaujantis Departamento direktoriaus 2020-12-16 įsakymu Nr. V1-768 „Dėl socialinės globos kokybės vertinimo, globos centrų veiklos kokybės priežiūros ir socialinės globos įstaigų licencijavimo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo metu“, Įstaigos patalpų įrengimo atitiktis Socialinės globos normų nustatytiems reikalavimams buvo tikrinta pagal Įstaigos pateiktas nuotraukas, t. y. dėl objektyvių priežasčių (tuo metu esant paskelbtam karantinui dėl COVID-19) nenuvykus į Įstaigą.
Departamentas Seimo kontrolierę informavo, kad spręs klausimą dėl Įstaigos tikrinimo įtraukiant ją į neplanine / planine tvarka tikrinamų ūkio subjektų sąrašą 2023 m.
- Atkreiptinas dėmesys į LVAT suformuotą praktiką, kad viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją teisės aktų nustatytu būdu (pažymos 6.1 papunktis).
Departamentas 2022-09-12 ir 2022-09-22 (šis buvo adresuotas Telšių rajono savivaldybei ir persiųstas Departamentui) gavo Pareiškėjos skundus. Departamentas 2022-09-26 raštu kreipėsi į Įstaigą dėl informacijos pateikimo, kuriuos gavęs įvertino ir 2022-09-30 ir 2022-10-12 raštais pateikė Pareiškėjai išsamius paaiškinimus, informaciją dėl licencijos Įstaigai suteikimo, Įstaigos vertinimo, savivaldybių funkcijų, išaiškino apskundimo tvarką. Negauta informacijos, kad Pareiškėja pasinaudojo teise apskųsti atsakymus.
- Atkreiptinas Pareiškėjos dėmesys:
11.1. SPĮ 13 straipsnyje įvardytos savivaldybių kompetencijos (jos atsako už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą planuodamos ir organizuodamos socialines paslaugas, kontroliuodamos bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę, akredituoja socialinės priežiūros įstaigas, steigia, pertvarko, reorganizuoja ir likviduoja socialinių paslaugų įstaigas bei užtikrina jų funkcionavimą, finansuoja socialines paslaugas ir kt.), Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnyje tarp savarankiškųjų savivaldybės funkcijų numatytos šios: socialinių paslaugų teikimo užtikrinimas planuojant ir organizuojant socialines paslaugas, kontroliuojant bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę, taip pat socialinių paslaugų įstaigų steigimas ir išlaikymas, sąlygų savivaldybės teritorijoje gyvenančių neįgaliųjų socialiniam integravimui į bendruomenę sudarymas.
11.2. Tarp Mažeikių rajono savivaldybės administracijos, Įstaigos ir socialinės globos paslaugą gaunančio asmens [pavardė žinoma] buvo sudaryta trišalė ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimo ir išlaidų kompensavimo sutartis (pažymos 4.3 papunktis). Savivaldybė, sudarydama sutartį, turėjo žinoti, kokią negalią turi asmuo, kokios paslaugos jam reikalingos ir ar Įstaigoje gali būti teikiamos socialinės globos paslaugos asmeniui, turinčiam judėjimo negalią. Taigi, sudarant trišalę sutartį ir siekiant užtikrinti judėjimo negalią turinčio asmens teisėtus interesus, turėjo būti atsižvelgta, kad Įstaiga neteikia socialinės globos paslaugų asmenims, turintiems judėjimo negalią. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (CK) 6.189 straipsnio 1 dalis numato, kad teisėtai sudaryta ir galiojanti sutartis jos šalims turi įstatymo galią. CK 6.200 straipsnio 1 dalis numato, kad šalys privalo vykdyti sutartį tinkamai ir sąžiningai. Vadovaujantis CK1.138 straipsniu, civilines teises įstatymo nustatyta tvarka gina teismas. Taigi, jeigu Įstaigoje buvo suteiktos netinkamos paslaugos ir tuo buvo pažeistos asmens teisė gauti kokybiškas, sutartyje numatytas, socialinės globos paslaugas, ginčas spręstinas teisme. Seimo kontrolieriai nesprendžia ginčų tarp piliečių ir savivaldybės.
- LVAT, formuodamas praktiką, ne kartą yra pasisakęs, kad visi viešojo administravimo subjektai turi tik tokius įgalinimus, kurie jiems yra suteikti konkrečiomis teisės aktų nuostatomis, o plečiamas valdymo institucijų kompetencijos aiškinimas yra negalimas. Tokios institucijos, vykdydamos įstatymais joms priskirtą veiklą, privalo veikti tik taip, kaip numato teisės aktai, priešingu atveju būtų pažeistas viešojo administravimo subjektui taikytinas bendrojo draudimo principas – veikti taip, kaip nėra leidžiama.
Apibendrinus pateiktą informaciją (dokumentus, Departamento paaiškinimus), teisės aktų nuostatas, konstatuotina, kad:
12.1. Departamentas į Pareiškėjos skundus atsakė atsižvelgęs į jų turinį;
12.2. Departamentas, prieš suteikdamas licenciją, vertino Įstaigos licencijai gauti pateiktų dokumentų atitiktį teisės aktų nuostatoms, pateiktos Įstaigos informacijos patikrinti nenuvyko į vietą, kaip tai numatyta SPĮ, Licencijavimo taisyklėse, dėl objektyvių priežasčių, t. y. dėl tuo metu paskelbto karantino dėl COVID-19. Įstaiga pati įsivertino savo galimybes ir nurodė, kad asmenims su negalia paslaugos nebus teikiamos, nes patalpos tam nepritaikytos. Departamentas, sudarydamas tikrinamų ūkio subjektų sąrašą 2023 metams, spręs klausimą dėl įstaigos įtraukimo į sąrašą.
12.3. Pareiškėjos skundas atmestinas.
SEIMO KONTROLIERIŲ SPRENDIMAS
- Vadovaudamosi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierės nusprendžia
X skundą dėl Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) atmesti.
SEIMO KONTROLIERIŲ REKOMENDACIJA
- Vadovaudamosi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierės Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktoriui rekomenduoja:
14.1. informuoti, nuo kada VšĮ „A“ teikia socialinės globos paslaugas, kokias bei kokiems asmenims;
14.2. informuoti, kas, kada ir dėl kokių priežasčių asmeniui turinčiam judėjimo negalią (Pareiškėjos tėvui) ar Pareiškėjai suteikė klaidingą informaciją ir dėl ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimo pasiūlė vykti į VšĮ „A“, t. y. į įstaigą, kuri neteikia socialinės globos paslaugų asmenims su judėjimo negalia;
14.3. informuoti, kokių priemonių bus imamasi siekiant ateityje išvengti tokių konfliktinių situacijų.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė
Seimo kontrolierė Milda Vainiutė