PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris 4D-2020/2-1565
Data 2021-01-18
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau vadinama – Pareiškėja) skundą dėl Prienų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų, netinkamai sprendžiant klausimus, susijusius su rinkliava už nesamų komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą (toliau vadinama – Rinkliava) sodininkų bendrijos (toliau vadinama – SB) Prienų rajone teritorijoje.

 

  1. Pareiškėja skunde nurodė:

2.1. Ji turi sodą SB „B“, Prienų rajone, <…>. „Prievartos būdu buvo į kiekvieno sodo sklypą išmėtyti konteineriai“ (šios ir kitų citatų kalba nekeičiama).

2.2. Iš 80 SB narių vasarą būna apie 10. Nepaisant to, jog nenaudojami konteineriai visus metus stovi tušti, reikalaujama mokėti Rinkliavą už atliekas, kurių nėra. „Tai kertasi su logika, atitinka Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 20 str. – reketas prievarta prieš žmogų, prieštarauja Konstitucijai.“

 

  1. Pareiškėja prašo Seimo kontrolierės išspręsti nurodytą klausimą.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Nustatytos tyrimui reikšmingos aplinkybės

 

  1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos 2020 m. kovo mėn. rašte Pareiškėjai nurodyta:

„[…]

Jei objektyvūs duomenys neabejotinai patvirtina, kad fizinio ar juridinio asmens veikloje (plačiąja prasme – pvz.: valdant, naudojant ar disponuojant nekilnojamuoju turtu ar pan.) jokios (komunalinės) atliekos nesusidaro ir negali susidaryti, toks asmuo negali būti pripažintas „komunalinių atliekų turėtoju“ ir atitinkamai, savivaldybės teritorijoje nustatytos Rinkliavos mokėtoju. […].

Pastoviąją įmokos dalį moka visi nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, išskyrus negyvenamų statinių, registruotų Nekilnojamojo turto registre, savininkai ar jų įgalioti asmenys, kurių statinyje yra įvykusi ir (ar) nepašalinta statinio avarija arba statinių naudojimą sustabdė statinio naudojimo priežiūrą atliekantis viešojo administravimo subjektas, vadovaudamasis Statybos įstatymo nuostatomis. Pastoviąją įmokos dedamąją savivaldybė gali nustatyti pasirinktinai pagal: nekilnojamojo turto paskirtį ir objektų skaičių; gyventojų/darbuotojų skaičių.

Kintamąją įmokos dalį moka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, kuriems teikiama komunalinių atliekų paėmimo paslauga ir atliekų tvarkymo paslauga. Komunalinių atliekų paėmimo paslauga suprantama, kaip faktinis mišrių komunalinių atliekų paėmimas iš nekilnojamojo turto objekto savininko. Kintamąją įmokos dedamąją savivaldybė gali nustatyti pasirinktinai pagal: naudojamų komunalinių atliekų konteinerių skaičių ir tūrį (dydį); naudojamų komunalinių atliekų konteinerių skaičių, tūrį (dydį) ir ištuštinimo dažnį, atiduodamų komunalinių atliekų svorį.

Kintamosios įmokos dedamosios nemoka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, savivaldybių nustatyta tvarka deklaravę, kad tam tikrą laikotarpį (ne trumpesnį kaip vienas metų ketvirtis ir ne ilgesnį kaip vieni metai) nebus naudojamasi nekilnojamojo turto objektu ir iš šio objekto tuo laikotarpiu komunalinės atliekos nebus surenkamos […].

Jei, kaip nurodoma paklausime, bent vieną metų ketvirtį nesinaudojama nekilnojamuoju turtu, Savivaldybės nustatyta tvarka galite kreiptis dėl įmokos kintamosios dalies nemokėjimo. […].“

 

  1. Pareiškėjos 2020 m. birželio 23 d. elektroniniame laiške nurodyta:

„Prašau atleisti nuo Rinkliavos SB „B“, <…>, kadangi aš ten negyvenu, nėra nei geriamo vandens, nei kanalizacijos. Gyvenu Kaune. Vyras invalidas. Aš viena prižiūriu sodą, atvažiuoju kartą per savaitę, be manęs būtų apaugęs sodas žole. Man per didelės išlaidos vien pasiekti sodą. Jokių komunalinių atliekų aš neturiu.“

 

  1. Pareiškėjos 2020 m. birželio 26 elektroniniame laiške nurodyta:

„Man taip pat įdomu, kaip apskaičiuojamas Rinkliavos mokestis. Mūsų sode beveik iš 80 asmenų tik 2 žmonės gyvena nuolatinai, tai yra SB „B“ <…>, jie moka už atliekas Rinkliavos mokestį apie 30 Eur, aš tik vasarą būnu kartą per savaitę, jokių atliekų neturiu, ten negyvenu ir reikalaujama mokėti 47 Eur, kodėl?“

 

  1. Pareiškėja 2020 m. liepos 14 d. raštu kreipėsi į Savivaldybės administraciją, nurodydama:

Prašau atleisti nuo kintamosios dalies Rinkliavos SB „B“ <…>, Prienų raj., Veiverių sen., <…>, kadangi ten negyvenu, atliekų neturiu.

PRIEDAS:

  • Gyvenamosios vietos pažyma;
  • Elektros pažyma.“

 

  1. Savivaldybės mero 2020 m. liepos 27 d. rašte Nr. (12-1)-R3-2674 (nurodyta, kad šiuo raštu atsakoma į 2020 m. birželio 26 d. prašymą ir 2020 m. liepos 14 d. prašymą) Pareiškėjai nurodyta:

„Atsakydami į Jūsų prašymą, informuojame, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 6 dalimi, Savivaldybė užtikrino, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.

Vadovaujantis Atliekų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, atliekų turėtojai komunalines atliekas privalo rūšiuoti jų susidarymo vietoje savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka ir naudotis savivaldybės organizuojamomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis.

Savivaldybės taryba 2016 m. gruodžio 22 d. sprendimu Nr. T3-267 „Dėl Prienų rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“ patvirtino Rinkliavos nuostatus, kuriuose nustatė Rinkliavos mokestį asmenims, turintiems sodų paskirties nekilnojamojo turto objektus. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. D1-150 „Dėl Nekilnojamojo turto objektų, kurių savininkas ar įgalioti asmenys privalo mokėti nustatytą Rinkliavą arba sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį, rūšių sąrašo patvirtinimo“ patvirtinto sąrašo 18 punktas nurodo mokėti nustatytą Rinkliavą asmenims, turintiems sodų paskirties objektą.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimo Nr. 711 „Dėl Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surikimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos patvirtinimo“ patvirtintomis Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surikimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taisyklėmis Savivaldybė apskaičiuoja būtinąsias, su atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kuriomis remiantis apskaičiuojamas Rinkliavos dydis. Sodų bendrijose būtinosios sąnaudos skaičiuojamos, įvertinus per šiltąjį einamųjų metų laikotarpį (nuo balandžio iki spalio mėnesio) susidariusį ir sutvarkytą komunalinių atliekų kiekį. Pažymime, kad SB „B“ nariai naudojosi bendro naudojimo komunalinių atliekų surinkimo konteineriais, kurie buvo pastatyti prie įvažiavimo į SB teritoriją. Prie konteinerių sodininkai neleistinai mesdavo stambiąsias atliekas, kurios buvo surenkamos 2 kartus per mėnesį. Šalia bendrojo naudojimo komunalinių atliekų surinkimo konteinerių buvo pastatyti antrinių žaliavų surinkimo konteineriai, į kuriuos buvo galimybė rūšiuoti stiklą, plastiką ir popierių. Į komunalinių atliekų surinkimo konteinerius ir šalia jų buvo metamos nerūšiuotos atliekos, tarp jų ir pavojingos (dažai, lakai, asbestinė stogų danga), nuolat buvo vykdomas aplinkos teršimas. Savivaldybė nuolat kreipėsi į SB pirmininką, kad jis nurodytų komunalinių atliekų surinkimo konteinerių pastatymo vietas SB teritorijose ir tokiu būdu sustabdytų aplinkos teršimą nuo pašalinių asmenų, tačiau vietos nebuvo nurodytos. Savivaldybės administracija priėmė sprendimą išdalinti individualius komunalinių atliekų surinkimo konteinerius kiekvienam sodo paskirties objekto savininkui. Šiuo metu kiekvienas sodininkas turi galimybę šalinti komunalines atliekas jų susidarymo vietoje, išrūšiuotas atliekas (popierių, plastiką ir stiklą) privalo dėti į rūšiavimo konteinerius, žaliąsias atliekas – kompostuoti. Stambiąsias atliekas yra galimybė nemokamai priduoti Veiverių mstl., Kauno g. 34A. Šiuo sprendimu sustabdėme aplinkos teršimą šalia bendrųjų konteinerių, kuomet atliekų paslaugos tiekėjai kiekvieno atliekų surinkimo metu nuo žemės rankomis surinkdavo po keletą tonų stambiųjų, pavojingų ir kitų atliekų.

Per šiltąjį metų sezoną iš Veiverių seniūnijoje esančių SB kas antrą savaitę surenkame po 53 t mišrių komunalinių atliekų (per metus 636 t). Šis kiekis atliekų sudaro 10 proc. visų Savivaldybėje susidarančių atliekų. Nustatytas Rinkliavos mokestis sodų paskirties objektams – 21,11 Eur per metus (pastovioji ir kintamoji dalys) nepadengė atliekų tvarkymo išlaidų. Minėtas išlaidas dengė kiti atliekų turėtojai, todėl mokestis buvo perskaičiuotas. Įvertinus 2019 m. susidariusio atliekų kiekio SB surinkimo ir tvarkymo kaštus, apskaičiuotas ir patvirtintas įkainis sodų paskirties pastatams – 18,60 Eur pastovioji dalis ir 1,50 Eur už 0,12 m3 konteinerio ištuštinimą (<…> seniūnijoje esančiose SB konteineriai tuštinami 12 kartų per metus).

Sodų paskirties objektai gali būti naudojami poilsiui ir sodininkystei arba daržininkystei, todėl mokestis skaičiuojamas vieną kartą per metus, už per šiltąjį laikotarpį susidarantį atliekų kiekį. Šaltuoju metų laikotarpiu sodų paskirties objektai nenaudojami ir atliekos nesusidaro, tai įvertinta apskaičiuojant Rinkliavos mokestį sodų paskirties pastatams. Pažymime, kad ne visuose sodų paskirties objektuose yra įrengta elektros energija, taip pat sodų paskirties objekto veikloje nebūtina ją naudoti. Atsižvelgiant į minėtas aplinkybes nėra galimybės sodų paskirties objektų savininkams deklaruoti nekilnojamojo turto nenaudojimo fakto.

Vadovaujantis Atliekų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ atliekų turėtojai komunalines atliekas privalo rūšiuoti jų susidarymo vietoje savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka ir naudotis savivaldybės organizuojamomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis.

Jums suteikta kokybiška ir atitinkanti poreikius komunalinių atliekų tvarkymo paslauga. Visas atliekas turite galimybę tvarkyti jų susidarymo vietoje.

Šis atsakymas per vieną mėnesį nuo jo įteikimo dienos gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui […] arba Regionų apygardos administraciniam teismui […].“

 

  1. Uždarosios akcinės bendrovės Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras 2020 m. gruodžio 28 d. rašte Nr. S-20-5126 Savivaldybės administracijai nurodyta:

„[…]

Pažymime, kad Pareiškėjai 2019 m. rugpjūčio 29 d. pastatytas individualus 120l komunalinių atliekų surinkimo konteineris, kurio Nr. 69-L-11770, pagal Savivaldybės raštą 2019 m. rugpjūčio 14 d. Nr. (7.19)R3-2717, į kurį turi galimybę šalinti susidarančias komunalines atliekas. Išrūšiuotas atliekas (popierių, plastiką ir stiklą) gali dėti į rūšiavimo konteinerius, žaliąsias atliekas – kompostuoti. Pareiškėja turi galimybę naudotis teikiama komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, tačiau konteinerio neišstumia į konteinerio paėmimo vietą. Pareiškėjai pradėtas skaičiuoti Rinkliavos mokestis, nuo 2019 m. spalio 1 d. […], mokestis 45,40 Eur (8,80 Eur. už 2019 m. ir 36,60 Eur. už 2020 m.) buvo sumokėtas 2020 m. gruodžio 28 d. […].“

 

  1. Savivaldybės administracijos 2020 m. gruodžio 31 d. rašte Nr. (710)R3-4778 Seimo kontrolierei nurodyta:

„[…]

Pareiškėjai suteikėme kokybišką atliekų tvarkymo paslaugą: pateikėme komunalinių atliekų surinkimo konteinerį, pastatėme atliekų rūšiavimo konteinerius stiklui, plastikui ir popieriui surinkti, suteikėme galimybę stambiąsias atliekas nemokamai priduoti į stambiųjų atliekų surinkimo aikštelę, esančią Veiverių mstl., Veiverių sen., Prienų r. sav. Pareiškėjai priklausantis sodo paskirties nekilnojamasis turtas yra naudojamas, todėl komunalinių atliekų paslauga yra būtina. 2020 m. birželio 23 d. elektroniniu paštu gautas Pareiškėjos laiškas, kuriame prašoma atleisti nuo Rinkliavos: […]. Šiuo laišku Pareiškėja patvirtino, kad sodo paskirties objektas yra naudojamas. Pareiškėja turėjo sodo paskirties objektą, tačiau nebuvo statinio registravusi nekilnojamojo turto registre, todėl jai nebuvo suformuotas mokėjimo pranešimas už komunalinių atliekų tvarkymą, nors SB „B“ naudojosi bendro naudojimo komunalinių atliekų surinkimo konteineriais. Savivaldybės Veiverių seniūnija nustatė faktą apie esamą sodo paskirties objektą, priklausantį Pareiškėjai, ir 2019 m. rugpjūčio 14 d. Pareiškėjai buvo pristatytas individualus komunalinių atliekų surinkimo konteineris bei suformuotas mokėjimo pranešimas už komunalinių atliekų tvarkymą.

[…]

Vadovaujantis Savivaldybės tarybos 2016 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. T3-267„Dėl Prienų rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atlieką surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“ 47 punktu „Kintamosios Rinkliavos dedamosios nemoka Rinkliavos mokėtojai, turintys gyvenamosios paskirties objektą, nesinaudojantys atliekų tvarkymo paslauga ir Administratoriaus nustatyta tvarka deklaravę, kad ne trumpiau kaip tris mėnesius nesinaudos nekilnojamojo turto objektu. Administratorius nustato deklaracijos apie nesinaudojimą nekilnojamuoju turtu teisingumą tokia tvarka: 47.1. nekilnojamojo turto savininkas ar jo įgaliotas asmuo pateikia motyvuotą prašymą, kuriame nurodomas planuojamas nekilnojamojo turto objekto nenaudojimo laikotarpis, elektros skaitiklių rodmenys nekilnojamojo turto objekto nenaudojimo pradžioje ir kiti Administratoriaus nustatyti dokumentai: 47.2. Administratorius, gavęs 47.l papunktyje nurodytus dokumentus, perskaičiuoja Rinkliavą, išminusuodamas kintamąją Rinkliavos dedamosios dalį už deklaruotą laikotarpį; 47.3. pasibaigus deklaruotam laikotarpiui nekilnojamojo turto savininkas ar jo įgaliotas asmuo pateikia Administratoriui nekilnojamojo turto objekto elektros skaitiklių rodmenis. Deklaruojamu laikotarpiu nekilnojamojo turto objekte leidžiama sunaudoti ne daugiau kaip 5 kwh/mėn. Administratorius turi teisę patikrinti elektros skaitiklių rodmenis vietoje.“ Kintamosios Rinkliavos dedamosios mokesčio neskaičiavimas netaikomas sodo paskirties objektų savininkams, kadangi sodo paskirties objektuose nėra būtina naudoti elektros energiją ir nėra galimybių nustatyti objekto naudojimo faktą. Sodo paskirties objektai, kuriuose nėra statinių, neįtraukiami į Rinkliavos mokėtojų registrą, taip pat suteikiama lengvata – atleidimas netinkamų naudoti nekilnojamojo turto objektų savininkui. Individualūs konteineriai buvo išdalinti ir mokėjimo pranešimai suformuoti pagal VĮ Registro centro duomenis, patvirtintus Savivaldybės seniūnijų seniūnų ir SB pirmininkų, tik naudojantiems sodo objektą savininkams.

SB „B“ nariai iki 2019 m. rugpjūčio 29 d. naudojosi bendro naudojimo komunalinių atliekų surinkimo konteineriais, iš kurių atliekas surinkdavome kas antrą savaitę, tačiau jau praėjus savaitei, jie būdavo perpildyti ir privalėdavome organizuoti papildomus atliekų surinkimus ne pagal grafiką, nustatytą visoje Savivaldybės teritorijoje. Priėmus sprendimą išdalinti individualius komunalinių atliekų surinkimo konteinerius, aplinkos teršimą atliekomis sustabdėme. Prieš priimdami šį sprendimą, organizavome pasitarimus SB, ir SB nariai pritarė, kad būtų išdalinti individualūs konteineriai. Nuolat aplankome sodininkus ir paklausiame, ar jie patenkinti, kad turi individualius konteinerius. Jie šį sprendimą vertina teigiamai, patenkinti, kad gali atliekas talpinti jų susidarymo vietoje ir nevyksta aplinkos teršimas SB prieigose, kur stovėdavo bendro naudojimo komunalinių atliekų surinkimo konteineriai.

Savivaldybės tarybos 2012 m. vasario 29 d. sprendimu Nr. T3-58 „Dėl Prienų rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ nustatytas komunalinių atliekų surinkimo dažnumas. Komunalinių atliekų surinkimo konteineriai iš SB Byliškių k., Papilvio k., Mažųjų Zariškių k. Veiverių sen., tarp jų ir iš SB „B“ surenkami 19 kartų per metus dėl didesnio komunalinių atliekų susidarymo kiekio, tačiau mokėjimo pranešimuose kintamoji dedamoji dalis skaičiuojama už 12 kartų konteinerio ištuštinimą per metus, kaip ir visoje Savivaldybės teritorijoje. Atliekos surenkamos dažniau dėl SB persipildančių atliekų surinkimo konteinerių.

[…]

Savivaldybės taryba 2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimu Nr. T3-231 „Dėl Prienų rajono savivaldybės tarybos 2016 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. T3-267„Dėl Prienų rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ patvirtino minimalius komunalinių atliekų surinkimo konteinerių tuštinimo dažnumus. […].“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. 11. Lietuvos Respublikos Konstitucijos

5 straipsnis:

„[…] Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

 

  1. 12. Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo:

11 straipsnis. Vietinių rinkliavų objektai:

„1. Savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas tik už:

[…]

8) komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą; […]“;

12 straipsnis. Vietinių rinkliavų nustatymas:

„Savivaldybės taryba savo sprendimu tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato:

1) vietinės rinkliavos dydį;

[…]

3) vietinės rinkliavos lengvatas; […].“

 

13. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo

4 straipsnis. Vietos savivaldos principai

„Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra:

[…]

6) Savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus.“

6 straipsnis. Savarankiškosios savivaldybių funkcijos:

„Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos) savivaldybių funkcijos:

[…]
31) komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo bei perdirbimo organizavimas ir sąvartynų įrengimas bei eksploatavimas.“

 

  1. Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

„1. Šis įstatymas nustato teisėkūros principus, teisėkūros stadijas, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų teisėkūroje dalyvaujančių asmenų teises ir pareigas.“

3 straipsnis. Teisėkūros principai

„1. Teisėkūros principai išreiškia tam tikrus imperatyvius reikalavimus, keliamus teisėkūroje dalyvaujantiems subjektams, siekiant sukurti vientisą, nuoseklią, darnią ir veiksmingą teisės sistemą.

  1. Teisėkūroje vadovaujamasi šiais principais:

[…]

7) sistemiškumo, reiškiančiu, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams, įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina. […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo:

2 straipsnis. Vyriausybės atstovas:

„1. Savivaldybių administracinę priežiūrą atlieka, tai yra prižiūri, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės sprendimus, Vyriausybės skiriami Vyriausybės atstovai.“

7 straipsnis. Vyriausybės atstovo įgaliojimai:

„1. Prižiūrėdamas, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus, Vyriausybės atstovas:

1) tikrina, ar savivaldybės administravimo subjektų teisės aktai neprieštarauja įstatymams, Vyriausybės nutarimams ir kitiems su įstatymų įgyvendinimu susijusiems centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtiems teisės aktams (toliau – Vyriausybės nutarimai);

2) kai savivaldybės administravimo subjektai nesilaiko Konstitucijos ir įstatymų, nevykdo Vyriausybės nutarimų, šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka reikalauja, kad Konstitucijos būtų laikomasi, įstatymai būtų įgyvendinti, o Vyriausybės nutarimai įvykdyti;

3) galimai neteisėtus savivaldybės administravimo subjektų teisės aktus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka siūlo panaikinti arba pakeisti;

4) kai savivaldybės administravimo subjektai nesutinka panaikinti ar pakeisti ginčijamą teisės aktą, atsisako įgyvendinti įstatymą ar vykdyti Vyriausybės nutarimą, kreipiasi į teismą.“

 

  1. Lietuvos Respublikos teismų įstatymo:

1 straipsnis. Teisingumo vykdymas

„1. Teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismai. […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo:

23 straipsnis. Teisė paduoti skundą (prašymą, pareiškimą)

„1. Skundą (prašymą) dėl viešojo administravimo subjekto priimto teisės akto ar veiksmo (neveikimo), taip pat dėl viešojo administravimo subjekto vilkinimo atlikti veiksmus turi teisę paduoti asmenys, […], kai jie mano, kad jų teisės ar įstatymų saugomi interesai yra pažeisti.“

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatos, galiojusios Pareiškėjos kreipimųsi gavimo Savivaldybės administracijoje metu:

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

„Šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, viešojo administravimo subjektų sistemą ir administracinės procedūros organizavimo pagrindus; garantuoja asmenų teisę apskųsti viešojo administravimo subjektų veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje.“

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

„1. Viešasis administravimas – įstatymų ir kitų teisės aktų reglamentuojama viešojo administravimo subjektų veikla, skirta įstatymams ir kitiems teisės aktams įgyvendinti: administracinių sprendimų priėmimas, įstatymų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo kontrolė, įstatymų nustatytų administracinių paslaugų teikimas, viešųjų paslaugų teikimo administravimas ir viešojo administravimo subjekto vidaus administravimas.

[…]

  1. Administracinis sprendimasadministracinis aktas ar nustatyta tvarka priimtas kitas nustatytos formos dokumentas, kuriame išreikšta viešojo administravimo subjekto valia.

[…]

  1. Prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant suteikti administracinę paslaugą, priimti administracinį sprendimą arba atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus.

[…]

  1. Administracinė paslauga – viešojo administravimo subjekto veiksmai, apimantys leidimų, licencijų ar dokumentų, kuriais patvirtinamas tam tikras juridinis faktas, išdavimą, asmenų deklaracijų priėmimą ir tvarkymą, asmenų konsultavimą viešojo administravimo subjekto kompetencijos klausimais, įstatymų nustatytos viešojo administravimo subjekto informacijos teikimą asmenims, administracinės procedūros vykdymą. […].“

3 straipsnis. Viešojo administravimo principai

„Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais:

1) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai aktai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais;

[…]

13) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […].“

14 straipsnis. Prašymų ir skundų nagrinėjimas

„1. Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisykles tvirtina Vyriausybė.“

 

  1. Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklės:

„[…]

  1. Atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jo turinį:

35.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;

35.2. į prašymą pateikti institucijos turimą informaciją atsakoma pateikiant prašomą informaciją Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;

35.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą – atsakoma pateikiant atitinkamo priimto dokumento kopiją, išrašą ar nuorašą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;

35.4. į kitus prašymus atsakoma laisva forma arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys.

[…]

  1. Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-aus) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.

20. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatai:„[…]7. Svarbiausieji Aplinkos ministerijos veiklos tikslai yra:

[…]

7.9. formuoti Lietuvos Europos Sąjungos politiką […] atliekų (išskyrus radioaktyviąsias) tvarkymo, […], srityse ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą.“

 

  1. Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 711:

„1. Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas – nustatyti bendruosius vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo reikalavimus, kuriais savivaldybės vadovaujasi tvirtindamos vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą (toliau – įmoka) dydžius.

  1. Taisyklėmis vadovaujasi savivaldybės, nustatydamos įmokos dydį Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka.

[…]

  1. Taikoma dvinarė įmoka, susidedanti iš pastoviosios ir kintamosios dedamųjų.
  2. Pastovioji įmokos dedamoji nustatoma tokia, kad padengtų pastoviąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas.
  3. Pastoviąją įmokos dalį moka visi nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys. Pastoviosios įmokos dalies nemoka negyvenamų statinių, registruotų Nekilnojamojo turto registre, savininkai ar jų įgalioti asmenys, kurių statinyje yra įvykusi ir (ar) nepašalinta statinio avarija arba statinių naudojimą sustabdė statinio naudojimo priežiūrą atliekantis viešojo administravimo subjektas vadovaudamasis Statybos įstatymo nuostatomis.
  4. Pastovioji įmokos dedamoji nustatoma pagal vieną iš šių kintamųjų pasirinktinai:

25.1. nekilnojamojo turto paskirtis ir plotas;

25.2. nekilnojamojo turto paskirtis ir objektų skaičius;

25.3. gyventojų/darbuotojų skaičius.

  1. Savivaldybės kiekvienos kategorijos nekilnojamojo turto objektams gali pasirinkti tik vieną Taisyklių 25 punkte nurodytą pastoviąją įmokos dedamąją.
  2. Pastovioji įmokos dalis turi būti nustatoma vienodo dydžio visiems tos pačios kategorijos nekilnojamojo turto objektams.
  3. Kintamoji įmokos dedamoji nustatoma tokia, kad padengtų kintamąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas.
  4. Kintamąją įmokos dalį moka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, kuriems teikiama komunalinių atliekų paėmimo paslauga ir atliekų tvarkymo paslauga. Komunalinių atliekų paėmimo paslauga suprantama kaip faktinis mišrių komunalinių atliekų paėmimas iš nekilnojamojo turto objekto savininko.
  5. Kintamosios įmokos dedamosios nemoka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, savivaldybių nustatyta tvarka deklaravę, kad tam tikrą laikotarpį (ne trumpesnį kaip vienas metų ketvirtis ir ne ilgesnį kaip vieni metai) nebus naudojamasi nekilnojamojo turto objektu ir iš šio objekto tuo laikotarpiu komunalinės atliekos nebus surenkamos. Savivaldybių nustatyta tvarka deklaruoti galima ir ilgesnį kaip metai laikotarpį, kurį nebus naudojamasi nekilnojamojo turto objektu, jeigu asmuo pateikia savivaldybei arba Administratoriui išvykimą į užsienį ar kitą Lietuvos vietovę įrodančius dokumentus ar jų kopijas (žiūrint, kaip nustatyta savivaldybės). Nekilnojamojo turto objektų savininkai, deklaruodami, kad nesinaudos nekilnojamuoju turtu, savivaldybių nustatyta tvarka taip pat deklaruoja, kad naudojimosi šiuo nekilnojamojo turto objektu teisės neperleidžiamos tretiesiems asmenims.

Pasibaigus deklaruotam laikotarpiui, visi, deklaravę, kad nesinaudos nekilnojamuoju turtu, nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys pateikia savivaldybių nustatytus dokumentus, įrodančius, kad nesinaudota nekilnojamuoju turtu, ar jų kopijas. Nepateikus šių dokumentų ar jų kopijų, savivaldybė arba Administratorius už deklaruotą laikotarpį apskaičiuoja kintamosios įmokos dedamosios dydį. Jeigu deklaruojamas laikotarpis ilgesnis negu metai, savivaldybė ar Administratorius gali prašyti šiuos dokumentus ar jų kopijas teikti periodiškai, bet ne dažniau negu 2 kartus per metus. […].“

 

Vietos savivaldos teisės aktai

 

  1. Prienų rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų:

„1. Vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą (toliau – Rinkliava) apskaičiavimo ir administravimo principus, Rinkliavos mokėtojų registro sudarymą, Rinkliavos mokėjimo, lengvatų teikimo ir permokų grąžinimo tvarką.

  1. Nuostatai parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymu, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu, Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 711 (2016 m. balandžio 20 d. nutarimo Nr. 384 redakcija), (toliau – Taisyklės), Vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo ir būtinųjų su komunalinių atliekų tvarkymu susijusių sąnaudų paskirstymo (išlyginimo vadovaujantis solidarumo principu) Alytaus regiono savivaldybėms metodika, patvirtinta Alytaus regiono plėtros tarybos 2016 m. lapkričio 29 d. sprendimu Nr. 51/6S-49 (toliau – Metodika).
  2. Rinkliava nustatoma visiems komunalinių atliekų turėtojams Prienų rajono savivaldybės (toliau − Savivaldybė) teritorijoje.

[…]

  1. Nekilnojamojo turto objektai (3 priedas) skirstomi į kategorijas (2 priedas), kurioms nustatomos konkrečios komunalinių atliekų susikaupimo normos ir rinkliavos dydžiai.
  2. Nuostatuose vartojamos šios sąvokos:

[…]

6.2. nesinaudojimas nekilnojamojo turto objektugyvenamosios paskirties nekilnojamojo turto objekto savininko ar naudotojo faktinis nesinaudojimas nekilnojamojo turto gyvenamosios paskirties objektu ir nesinaudojimas rūšiuojamojo surinkimo paslauga;

[…]

  1. Kintamosios Rinkliavos dedamosios nemoka Rinkliavos mokėtojai, nesinaudojantys atliekų tvarkymo paslauga ir Administratoriaus nustatyta tvarka deklaravę, kad ne trumpiau kaip tris mėnesius nesinaudos nekilnojamojo turto objektu. Administratorius nustato deklaracijos apie nesinaudojimą nekilnojamuoju turtu teisingumą tokia tvarka:

47.1. nekilnojamojo turto savininkas ar jo įgaliotas asmuo pateikia motyvuotą prašymą, kuriame nurodomas planuojamas nekilnojamojo turto objekto nenaudojimo laikotarpis, elektros skaitiklių rodmenys nekilnojamojo turto objekto nenaudojimo pradžioje ir kiti Administratoriaus nustatyti dokumentai;

47.2. Administratorius, gavęs 47.1 papunktyje nurodytus dokumentus, perskaičiuoja Rinkliavą išminusuodamas kintamąją Rinkliavos dedamosios dalį už deklaruotą laikotarpį;

47.3. pasibaigus deklaruotam laikotarpiui nekilnojamojo turto savininkas ar jo įgaliotas asmuo pateikia Administratoriui nekilnojamojo turto objekto elektros skaitiklių rodmenis. Deklaruojamu laikotarpiu nekilnojamojo turto objekte leidžiama sunaudoti ne daugiau kaip 5 kwh/mėn. Administratorius turi teisę patikrinti elektros skaitiklių rodmenis vietoje. […].“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. 23. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime byloje Nr. 51/01-26/02-19/03-22/03-26/03-27/03 konstatavo:

„[…] Valstybės tarnyba turi veikti paklusdama tik Konstitucijai ir teisei. Kiekviena valstybės ar savivaldybės institucija, per kurią vykdomos valstybės funkcijos, kiekvienas valstybės tarnautojas turi paisyti teisėtumo reikalavimų. Valstybės tarnautojai turi nepiktnaudžiauti jiems nustatytomis galiomis, nepažeisti teisės aktų reikalavimų. […] Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje konstatavo, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas. Valdžios atsakomybė visuomenei – teisinės valstybės principas, kuris įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo imperatyvas suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai (Konstitucinio Teismo 2003 m. gegužės 30 d., 2004 m. sausio 26 d. nutarimai).

 

Tyrimo išvados

 

  1. Atsižvelgiant į skunde nurodytas ir tyrimo metu paaiškėjusias aplinkybes, išvadas tikslinga pateikti, išskiriant šiuos klausimus:

25.1. dėl Rinkliavos skaičiavimo;

25.2. dėl teisės į tinkamą viešąjį administravimą pažeidimo;

25.3. dėl teisinio reglamentavimo keitimo.

 

Dėl Rinkliavos skaičiavimo

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje nagrinėjamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos momentus:

26.1. Pareiškėja kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierę dėl Savivaldybės administracijos specialistų veiksmų, netinkamai sprendžiant klausimus, susijusius su apmokestinimu Rinkliava (žr. pažymos 2 punktą).

26.2. Savivaldybių institucijos yra atsakingos už komunalinių atliekų tvarkymo sistemų, būtinų jų teritorijose susidarančioms komunalinėms atliekoms tvarkyti, organizavimą (žr. pažymos 13 punktą). Šiai funkcijai įgyvendinti savivaldybių taryboms suteikta teisė nustatyti Rinkliavą, Rinkliavos mokėjimo tvarką, lengvatas (žr. pažymos 12 punktą).

26.3. Pagal Savivaldybės teritorijoje galiojantį atliekų tvarkymo srities teisinį reglamentavimą (žr. pažymos 22 punktą), kintamosios Rinkliavos dedamosios nemoka Rinkliavos mokėtojai, turintys gyvenamosios paskirties objektą, nesinaudojantys atliekų surinkimo paslauga ir nustatyta tvarka deklaravę, kad ne trumpiau kaip tris mėnesius nesinaudos nekilnojamojo turto objektu. Savivaldybės administracija skundo tyrimo metu paaiškino, kad kintamosios Rinkliavos dedamosios mokesčio neskaičiavimas netaikomas sodo paskirties objektų savininkams, kadangi sodo paskirties objektuose nėra būtina naudoti elektros energiją ir nėra galimybių nustatyti objekto naudojimo faktą (žr. pažymos 10 punktą). Dėl Savivaldybėje galiojančio teisinio reglamentavimo keitimo Seimo kontrolierė pasisako atskiroje išvadų dalyje (žr. pažymos 32–34 punktus).

26.4. Rengiant Rinkliavos mokėjimo pranešimus Rinkliavos mokėtojams, privalu vadovautis Savivaldybės teritorijoje galiojančiais Rinkliavos nuostatais (žr. pažymos 22 punktą).

26.5. Savivaldybės administracija konstatavo, kad Pareiškėjai priklausantis sodo paskirties nekilnojamasis turtas yra naudojamas, todėl komunalinių atliekų surinkimo paslauga būtina (žr. pažymos 10 punktą).

26.6. Į Pareiškėjos prašymą sumažinti priskaičiuotą Rinkliavą dėl nesinaudojimo nekilnojamojo turto objektu (žr. pažymos 7 punktą) buvo atsakyta, informuojant apie pareigą naudotis Savivaldybės organizuojamomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis ir apie sodų paskirties nekilnojamojo turto objektus turintiems asmenims nustatytą pareigą mokėti Rinkliavą (žr. pažymos 8 punktą). Pareiškėja informuota, kad sodų paskirties objektų savininkams Savivaldybėje nėra galimybės deklaruoti nekilnojamojo turto nenaudojimo faktą. Rašte nurodyta sprendimo apskundimo galimybė ir tvarka (žr. pažymos 8 punktą). Dėl Pareiškėjos teisės į tinkamą viešąjį administravimą pažeidimo Seimo kontrolierė pasisako atskiroje išvadų dalyje (žr. pažymos 28–31 punktus).

 

  1. Pagal Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir 17 straipsnio 4 dalį, skundo tyrimo metu paaiškėjus, kad jis nagrinėtinas kitoje institucijoje, tyrimas nutraukiamas.

Apibendrinant tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad reikalavimo mokėti Rinkliavą pagrįstumo klausimas, kilus ginčui, nagrinėtinas teismo tvarka (žr. pažymos 16–17 punktus), todėl, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 17 straipsnio 4 dalimi bei 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, šios X skundo dalies tyrimas nutrauktinas.

 

Dėl teisės į tinkamą viešąjį administravimą pažeidimo

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje nagrinėjamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos momentus:

28.1. Šios skundo dalies objektas – Savivaldybės administracijos specialistų veiksmai, netinkamai nagrinėjant Pareiškėjos kreipimusis.

28.2. Pareiškėja 2020 m. birželio 26 d. prašė Savivaldybės administracijos suteikti informaciją apie Rinkliavos skaičiavimą (žr. pažymos 6 punktą), o 2020 m. liepos 14 d. prašė atleisti ją nuo Rinkliavos kintamosios dalies (žr. pažymos 7 punktą).

28.3. Į Pareiškėjos kreipimusis atsakymas pateiktas Savivaldybės mero 2020 m. liepos 27 d. raštu (žr. pažymos 8 punktą), nurodant teisės aktus, kuriais vadovaujantis Savivaldybėje organizuojamas atliekų tvarkymas, skaičiuojama Rinkliava atliekų turėtojams. Raštu Pareiškėja informuota apie komunalinių atliekų SB teritorijose surinkimo organizavimą, Rinkliavos už SB teritorijose susidarančių atliekų surinkimą skaičiavimo ypatumus, atliekų surinkimo paslaugos SB „B“ teritorijoje teikimą, Rinkliavos apskaičiavimą. Rašte pažymėta, kad ne visuose sodų paskirties objektuose yra įrengta elektros energija, taip pat sodų paskirties objekto veikloje nebūtina ją naudoti. Rašte nurodyta, kad dėl nurodytų priežasčių sodų paskirties objektų savininkams nėra galimybės deklaruoti nekilnojamojo turto nenaudojimo faktą. Rašte konstatuota, kad Pareiškėjai suteikta kokybiška ir atitinkanti poreikius komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, pažymint, kad Pareiškėja turi galimybę visas atliekas tvarkyti jų susidarymo vietoje.

28.4. Pareiškėjos kreipimaisi vertintini kaip prašymas suteikti informaciją apie atliekų turėtojų Savivaldybėje apmokestinimą Rinkliava (žr. pažymos 6 punktą), ir kaip prašymas priimti administracinį sprendimą (žr. pažymos 7 ir 19 punktus).

28.5. Vienas pagrindinių principų, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo principas, reiškiantis, kad savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus (žr. pažymos 13 punktą).

28.6. Pagal teisinį reglamentavimą, kiekvienam viešojo administravimo subjektui yra nustatyta pareiga priimti prašymus ir juos nagrinėti pagal įgaliojimus. Įstatymų leidėjas įpareigoja pareiškėjui pateikti prašymo turinį atitinkančią informaciją (žr. pažymos 19 punktą). Išsamumo principas, kuriuo savo veikloje privalo vadovautis viešojo administravimo subjektai, reikalauja į prašymą atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodant visas prašymo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis remtasi, vertinant prašymo turinį (žr. pažymos 18 punktą).

28.7. Atsakyme į Pareiškėjos 2020 m. liepos 14 d. prašymą neskaičiuoti Rinkliavos kintamosios dalies (žr. pažymos 8 punktą) nėra konkretaus atsakymo į Pareiškėjos prašymą, t. y. nenurodyta, kad Pareiškėjos prašymas atmetamas.

Rašte nėra aiškaus atsakymo, ar Pareiškėjos pateikti dokumentai tinkami Rinkliavos kintamosios dedamosios neskaičiavimui.

Savivaldybės administracija tyrimo metu nurodė, kad Rinkliavos kintamosios dalies neskaičiavimas SB teritorijose sodo paskirties objektus turintiems asmenims nenumatytas.

Rašte nenurodyta, kad kintamos Rinkliavos dedamosios neskaičiavimo galimybė pagal Savivaldybėje galiojantį teisinį reglamentavimą numatyta tik gyvenamosios paskirties objektų nenaudojantiems asmenims, pateikusiems nurodytus dokumentus (žr. pažymos 22 punktą).

 

  1. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra pabrėžęs atsakingo valdymo principą (žr. pažymos 23 punktą), kuris yra įtvirtintas Lietuvos Respublikos Konstitucijoje (žr. pažymos 11 punktą), numatant, jog valdžia tarnauja žmonėms.

 

  1. Apibendrinant, darytina išvada, kad nėra pagrindo teigti, jog Pareiškėjos 2020 liepos 14 d. prašymas buvo išnagrinėtas, laikantis teisės aktų reikalavimų (žr. pažymos 28 punktą). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, tenka konstatuoti, kad buvo pažeisti teisėtumo ir atsakingo valdymo principai (žr. pažymos 11, 13 ir 23 punktus) bei X teisė į tinkamą viešąjį administravimą (žr. pažymos 18 punktą). Todėl, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ši X skundo dalis pripažintina pagrįsta.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, tikslinga Prienų rajono savivaldybės administracijos direktoriui rekomenduoti:

31.1. užtikrinti šioje pažymoje konstatuoto pažeidimo (žr. pažymos 28 ir 30 punktus) pašalinimą, raštu pateikiant aiškų konkrečiomis teisės akto nuostatomis pagrįstą atsakymą į Pareiškėjos 2020 m. liepos 14 d. prašymą neskaičiuoti Rinkliavos kintamosios dedamosios (žr. pažymos 7 punktą);

31.2. užtikrinti, kad Prienų rajono savivaldybės administracijoje būtų laikomasi Viešojo administravimo įstatymo bei Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių reikalavimų į prašymą pateikti teisės aktų reikalavimus atitinkantį atsakymą, pagrįstą konkrečiomis teisės aktų nuostatomis (žr. pažymos 18–19 punktus).

 

Dėl teisinio reglamentavimo keitimo

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje nagrinėjamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos momentus:

32.1. Aplinkos ministerija paaiškino Pareiškėjai, kad pagal apmokestinimo Rinkliava srityje galiojantį teisinį reglamentavimą, kintamosios Rinkliavos dedamosios nemoka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, savivaldybių nustatyta tvarka deklaravę, kad tam tikrą laikotarpį (ne trumpesnį kaip vienas metų ketvirtis ir ne ilgesnį kaip vieneri metai) nebus naudojamasi nekilnojamojo turto objektu ir iš šio objekto tuo laikotarpiu komunalinės atliekos nebus surenkamos (žr. pažymos 4 punktą). Todėl Pareiškėjai pasiūlyta kreiptis Savivaldybėje nustatyta tvarka dėl įmokos kintamosios dedamosios nemokėjimo, jei bent vieną metų ketvirtį nesinaudojama nekilnojamuoju turtu.

32.2. Kaip paaiškėjo nagrinėjamu atveju, sodo paskirties pastatus turintys asmenys, nesinaudojantys jiems priklausančiu sodo paskirties objektu, pagal Savivaldybėje galiojantį teisinį reglamentavimą, neturi galimybės nemokėti Rinkliavos kintamos dedamosios.

Pagal Savivaldybėje galiojančių Rinkliavos nuostatų 47 punktą, kintamosios Rinkliavos dedamosios nemoka Rinkliavos mokėtojai, nesinaudojantys atliekų tvarkymo paslauga ir Administratoriaus nustatyta tvarka deklaravę, kad ne trumpiau kaip tris mėnesius nesinaudos nekilnojamojo turto objektu (žr. pažymos 21 punktą). O Rinkliavos nuostatų 6.2 punkte nurodyta, kad nesinaudojimas nekilnojamojo turto objektu yra tik gyvenamosios paskirties nekilnojamojo turto objekto savininko ar naudotojo faktinis nesinaudojimas nekilnojamojo turto gyvenamosios paskirties objektu ir nesinaudojimas rūšiuojamojo surinkimo paslauga.

Savivaldybės administracija tyrimo metu paaiškino, kad ne visuose sodų paskirties objektuose Savivaldybės teritorijoje yra įrengta elektros energija, taip pat sodų paskirties objekto veikloje nebūtina ją naudoti (žr. pažymos 10 punktą).

32.3. Savivaldybės, nustatydamos įmokos dydį Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis (žr. pažymos 21 punktą). Šių taisyklių 30 punkte nustatyta, kad Rinkliavos kintamosios dedamosios nemoka nekilnojamojo turto objektų savininkai arba jų įgalioti asmenys, savivaldybių nustatyta tvarka deklaravę, kad tam tikrą laikotarpį (ne trumpesnį kaip vienas metų ketvirtis ir ne ilgesnį kaip vieneri metai) nebus naudojamasi nekilnojamojo turto objektu ir iš šio objekto tuo laikotarpiu komunalinės atliekos nebus surenkamos.

32.4. Taigi, Vyriausybės patvirtintose Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėse Rinkliavos kintamosios dedamosios nemokėjimo galimybė susieta su komunalinių atliekų surinkimo ir tvarkymo paslaugos faktiniu neteikimu.

Pagal Savivaldybėje galiojančių Rinkliavos nuostatų reikalavimus, asmenų, kuriems neskaičiuojama Rinkliavos kintamoji dedamoji, ratas susiaurintas, tokią galimybę numatant tik gyvenamosios paskirties objektų nenaudojantiems asmenims.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pagrįstai gali būti keliamas klausimas dėl asmenų, SB teritorijoje jiems priklausančiuose pastatuose sodo paskirties objektuose turinčių galimybę deklaruoti elektros nenaudojimo faktą, teisės nemokėti Rinkliavos kintamosios dedamosios užtikrinimo galimybės. Savivaldybėje galiojantis Rinkliavos reglamentavimas tokių asmenų teisę nemokėti kintamosios Rinkliavos dedamosios nepagrįstai apriboja.

32.5. Pagal viešojoje teisėje veikiantį teisėtumo principą viešojo administravimo subjektai privalo veikti tik įstatymo jiems suteiktų įgaliojimų ribose […], veikimas viršijant kompetencijos ribas pažeidžia Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 ir 4 punktuose įtvirtintus įstatymo viršenybės bei nepiktnaudžiavimo valdžia principus […] ir yra pagrindas viešojo administravimo subjekto aktą pripažinti neteisėtu.

32.6. Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtinti teisėkūros aiškumo ir efektyvumo principai išreiškia tam tikrus imperatyvius reikalavimus, įpareigojančius teisėkūroje dalyvaujančius subjektus siekti sukurti vientisą, darnią ir veiksmingą teisės sistemą (žr. pažymos 14 punktą).

Vienas iš teisėkūros principų (sistemiškumo) (žr. pažymos 14 punktą) reikalauja, kad žemesnės teisinės galios teisės aktai (šiuo atveju – Savivaldybės tarybos patvirtinti Rinkliavos nuostatai) neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams (šiuo atveju – Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoms Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėms).

32.7. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo imperatyvas suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai (Konstitucinio Teismo 2003 m. gegužės 30 d., 2004 m. sausio 26 d. nutarimai; žr. pažymos 24 punktą).

 

  1. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, tenka konstatuoti, kad Prienų rajono savivaldybėje galiojančių Rinkliavos nuostatų 6.2 ir 47 punktai dėl Rinkliavos kintamosios dedamosios neskaičiavimo tik gyvenamosios paskirties objektais nesinaudojantiems asmenims (žr. pažymos 22 punktą) neatitinka aukštesnę galią turinčių Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių 30 punkto reikalavimo Rinkliavos kintamosios dedamosios neskaičiuoti komunalinių atliekų surinkimo paslauga nesinaudojantiems asmenims (žr. pažymos 21 punktą). Nepašalinus šio neatitikimo pažeidžiami sistemiškumo, teisėtumo bei atsakingo valdymo principai (žr. pažymos 11, 13–14 ir 23–24 punktus), todėl, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ši tyrimo dalis pripažintina pagrįsta.

 

  1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovui Kauno ir Marijampolės apskrityse spręsti klausimą dėl Savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto (žr. pažymos 15 punktą) reikalavimo Prienų rajono savivaldybėje įgyvendinimo, kiek tai susiję su Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių 30 punkto reikalavimu (žr. pažymos 21 punktą).

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAI

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

X skundo dalies tyrimą dėl Rinkliavos skaičiavimo nutraukti.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

X skundo dalį dėl teisės į tinkamą viešąjį administravimą pažeidimo pripažinti pagrįsta.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

tyrimo dalį dėl teisinio reglamentavimo keitimo pripažinti pagrįsta.

 

SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 8, 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja:

 

38.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovui Kauno ir Marijampolės apskrityse spręsti klausimą dėl Savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto (žr. pažymos 15 punktą) reikalavimo Prienų rajono savivaldybėje įgyvendinimo, kiek tai susiję su Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių 30 punkto reikalavimu (žr. pažymos 21 punktą).

 

38.2. Prienų rajono savavaldybės administracijos direktoriui

38.1.1. užtikrinti šioje pažymoje konstatuoto pažeidimo (žr. pažymos 28 ir 30 punktus) pašalinimą, raštu pateikiant aiškų konkrečiomis teisės akto nuostatomis pagrįstą atsakymą į Pareiškėjos 2020 m. liepos 14 d. prašymą neskaičiuoti Rinkliavos kintamosios dedamosios (žr. pažymos 7 punktą);

38.1.2. užtikrinti, kad Prienų rajono savivaldybės administracijoje būtų laikomasi Viešojo administravimo įstatymo bei Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių reikalavimų į prašymą pateikti teisės aktų reikalavimus atitinkantį atsakymą, pagrįstą konkrečiomis teisės aktų nuostatomis (žr. pažymos 18–19 punktus).

 

Primename, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                                                                Milda Vainiutė