PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PRAVIENIŠKIŲ PATAISOS NAMUS-ATVIRĄJĄ KOLONIJĄ
Dokumento numeris | 4D-2021/1-1467 |
---|---|
Data | 2022-02-15 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PRAVIENIŠKIŲ PATAISOS NAMUS-ATVIRĄJĄ KOLONIJĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2021-12-08 gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą dėl Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos (toliau vadinama – Pravieniškių PN) pareigūnų veiksmų, susijusių su prašymų nagrinėjimu.
- Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas) nurodė:
2.1. Pravieniškių PN administracija, atsakydama į skundus, nepateikia skundo kopijos, nors Pareiškėjas prašo kartu su atsakymu parengti ir jo pateikto skundo kopiją;
2.2. 2021-11-19 atsakyme Pravieniškių PN nurodė, kad Pareiškėjas turi parašyti naują prašymą ir sutikimą sumokėti už kopijas, jeigu pageidauja gauti savo skundų kopijas;
2.3. Pravieniškių PN administracija, reikalaudama apmokėti už skundų ir prašymų kopijų padarymą, vadovaujasi direktoriaus 2019-02-06 įsakymu Nr. V-74, nors pagal „Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 35.3“ punktą kopijos turi būti padarytos nemokamai.
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2021-12-20 raštu Nr. 4D-2021/1-1467/3D-2922 kreipėsi į Pravieniškių PN administraciją, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
Seimo kontrolierius gavo Pravieniškių PN 2021-01-21 raštą Nr. 14-1129, kuriuo pateikiamos Pareiškėjo skundų ir atsakymų jam kopijos.
4.1. Pareiškėjas 2021-10-20 prašyme nurodė, kad negali įsigyti maisto papildų, negali gauti reikiamos teisinės informacijos.
Pareiškėjas 2021-10-26 prašyme prašė valgykloje pastatyti svarstykles, nes kalinamųjų maistas yra vagiamas. Pareiškėjas prašė pateikti jam jo prašymo kopiją bei išduoti pažymą apie prašymo gavimą ir jo prašymo nagrinėjimo vykdytoją.
Pravieniškių PN administracija 2021-11-19 raštu atsakė į abu prašymus ir paaiškino, kad jis prašyme neįrašė sutikimo nurašyti iš jo sąskaitos pinigines lėšas už kopijų padarymą, todėl kopijos nebus daromos. Pareiškėjui buvo paaiškinta, kur jis turi kreiptis, jeigu pageidauja gauti dokumentų kopijas. Pareiškėjui išaiškinta atsakymo apskundimo tvarka.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo (toliau vadinama – TGIDPNĮ):
– 4 straipsnis. Institucijos ir valstybės valdomo subjekto pareiga teikti duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis – „1. Institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus“;
– 6 straipsnis. Duomenų, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, teikimo principai – „1. Institucija ir valstybės valdomas subjektas, teikdami duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, vadovaujasi šiais principais: 1) duomenų išsamumo – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys duomenys; 2) duomenų tikslumo – pareiškėjui teikiami duomenys turi atitikti institucijos ar valstybės valdomo subjekto disponuojamus duomenis; 3) teisėtumo – institucijos ir valstybės valdomo subjekto veiksmai teikiant duomenis grindžiami šiuo ir kitais įstatymais ar kitais norminiais teisės aktais;
4) objektyvumo – institucijos ir valstybės valdomo subjekto darbuotojai, teikdami duomenis, turi būti nešališki ir objektyvūs; 5) pagalbos – pareiškėjams teikiama pagalba įgyvendinant teisę gauti duomenis; 6) duomenų prieinamumo – sudaromos palankios sąlygos pareiškėjams naudoti duomenis neatsižvelgiant į jų veiklos tikslus ir teisinę formą, o prireikus nustatomos tik būtiniausios teisinės, techninės ir (arba) finansinės duomenų teikimo pareiškėjams sąlygos; […].“
- Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklėse (toliau vadinama ir – PĮVTT), patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2003 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 194 (2021-05-25–2022-01-01 galiojusi dokumento redakcija), nustatyta:
„19. Nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo administracinės, civilinės ir baudžiamosios bylos ir asmens bylos dokumentų kopijas. Šių dokumentų kopijos nuteistajam (suimtajam) privalo būti padaromos ir kai jo asmeninėje sąskaitoje nėra pakankamai lėšų, o kopijų darymo išlaidos išskaičiuojamos iš nuteistojo (suimtojo) asmeninės sąskaitos, kai joje atsiranda lėšų.
Kitos nuteistojo (suimtojo) prašomos informacijos kopijos gali būti padaromos tik tais atvejais, jei nuteistojo (suimtojo) asmeninėje sąskaitoje yra pakankamai lėšų.
Už dokumentų ir kitos informacijos kopijų darymo paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka.“
- Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (Taisyklės):
– 25 punktas – „Prašymai, išskyrus prašymus, į kuriuos, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ar institucijos interesų, galima atsakyti tą pačią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo institucijoje dienos“;
– 35 punktas – „Atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jo turinį: 35.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; 35.2. į prašymą pateikti institucijos turimą informaciją atsakoma pateikiant prašomą informaciją Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; 35.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą – atsakoma pateikiant atitinkamo priimto dokumento kopiją, išrašą ar nuorašą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; 35.4. į kitus prašymus – atsakoma laisva forma arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys“;
– 38 punktas – „Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas. Persiunčiant prašymą ar skundą nagrinėti kitai kompetentingai institucijai ir informuojant apie tai asmenį ar jo atstovą, pranešime asmeniui nurodyti minėtos apskundimo tvarkos nereikia.“
- Atlyginimo už registro objekto registravimą, dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro objekto registravimą, registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašo (toliau vadinama – Vyriausybės aprašas), patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 10 d. nutarimu Nr. 45, aktualios nuostatos:
„2. Aprašo nuostatos dėl atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos taikomos valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, įmonėms ir viešosioms įstaigoms, finansuojamoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka įgaliotoms atlikti viešąjį administravimą arba teikiančioms asmenims viešąsias ar administracines paslaugas, arba atliekančioms kitas viešąsias funkcijas, įskaitant bibliotekas, muziejus ir valstybės archyvus, registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojus (toliau – institucijos), išskyrus Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo ir Lietuvos Respublikos mokesčių už pramoninės nuosavybės objektų registravimą įstatymo nustatytus atvejus.
[…]
- Aprašas taikomas tada, kai įstatymų nustatytais atvejais yra imamas atlyginimas už dokumentų teikimą (arba iš dokumentų gavėjų, arba kai sąnaudos yra finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų) ir (ar) imamas atlyginimas už registro objekto registravimą (arba iš duomenų, reikalingų registro objektui registruoti, teikėjų, arba kai sąnaudos yra finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų), išskyrus Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo ir Lietuvos Respublikos mokesčių už pramoninės nuosavybės objektų registravimą įstatymo nustatytus atvejus.“
- Dokumentų kopijų parengimo išlaidų atlyginimo tvarkos aprašo, patvirtinto Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos direktoriaus 2019 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. V-74 (toliau vadinama – Aprašas):
„4. Dokumentų kopijų parengimas Įstaigos nuteistiesiems:
4.1. dokumento (-ų) kopija (-os) rengiama (-os) tik nuteistajam sutikus atlyginti Įstaigai išlaidas už jos (jų) parengimą. Jeigu nuteistojo asmeninėje sąskaitoje nepakanka lėšų įstaigai atlyginti už kopijų parengimą, bet nuteistasis nori prie pasiūlymo, prašymo (pareiškimo), peticijos ar skundo pridėti dokumentų ar kitos medžiagos kopijas, Įstaiga privalo nuteistajam padaryti tik šių prašomų dokumentų ir kitos medžiagos kopijas, o šioms kopijoms parengti reikalinga suma iš nuteistojo asmeninės sąskaitos nurašoma, kai jis tampa mokus. […]
4.2. dokumentų kopijos parengiamos ir jų kopijų parengimo išlaidos atlyginamos pagal nuteistojo prašymą šia tvarka:
4.2.1. nuteistasis rašo prašymą dėl dokumentų kopijų parengimo Įstaigos direktoriui nurodydamas jame sutikimą dėl kopijų parengimo išlaidų atlyginimo bei jį pateikia būrio, kuriame jis yra paskirtas, specialistui; […].
- Nustatomi šie dokumentų kopijų atlyginimo dydžiai:
5.1. vienas A4 formato lapas – 0,07 Eur;
5.2. vienas A5 formato lapas – 0,05 Eur;
5.3. vienas A3 formato lapas – 0,11 Eur;
5.4. skaitmeninio formato dokumentai – 0,28 Eur ir už kiekvienus papildomus 200 MB duomenų – po 0,01 Eur.“
Lietuvos Respublikos teismų praktika
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau vadinama ir – LVAT)
2014-04-09 aprobuotame Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikos, nagrinėjant bylas dėl bausmių vykdymo ir kardomojo suėmimo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų viešojo administravimo srityje, apibendrinime yra nurodęs:
,,Šio teisinio reguliavimo kontekste teisėjų kolegija pažymėjo, kad Pataisos namai ir Kalėjimų departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, kaip viešojo administravimo subjektai, be minėtų specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, pavyzdžiui: įstatymo viršenybės, reiškiančio, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia principus (Viešojo administravimo įstatymo 3 str. 1 p.) (2012 m. gruodžio 20 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A822-3206/2012). Laisvės atėmimo institucijų sprendimuose turi būti aiškiai nurodyti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis pagrįsti sprendimo motyvai, kurie, be kita ko, atitiktų Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnyje numatytus reikalavimus (2011 m. balandžio 19 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A143-2876/2011).“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas skundėsi, kad kreipėsi į Pravieniškių PN administraciją su prašymais, kuriuose, be kitų nurodytų aplinkybių, prašė kartu su atsakymu pateikti ir jo prašymo kopiją, tačiau kopija jam nebuvo pateikta.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas Pravieniškių PN administracijai
2021-10-20 ir 2021-10-26 įteikė du prašymus. 2021-10-26 gautame prašyme, be kitų aplinkybių, Pareiškėjas rašė pageidaujantis gauti ir prašymo kopiją.
Pravieniškių PN administracija į abu minėtus prašymus atsakymą pateikė 2021-11-19 raštu ir nurodė, kad jo prašomos dokumentų kopijos nebus padarytos, nes prašyme nėra jo sutikimo nuo jo asmeninės sąskaitos nurašyti kopijų padarymo išlaidas. Pareiškėjui buvo paaiškinta, ką jis turėtų daryti, jeigu nori gauti dokumentų kopijas.
- Pravieniškių PN yra viešojo administravimo subjektas, todėl, nagrinėdamas pareiškėjų skundus, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis ir kitų viešojo administravimo srityje taikomų teisės aktų, įskaitant ir TGIDPNĮ. Kiekvienas asmuo, taip pat ir nuteistasis (suimtasis), turi teisę gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų. Ši informacija yra teikiama TGIDPNĮ nustatyta tvarka.
PĮVTT nustatyta, kad nuteistojo prašymu pataisos įstaigos administracija privalo padaryti jo asmens bylos dokumentų kopijas, už šias paslaugas pataisos įstaigai atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka.
Vyriausybės Aprašo nuostatose reglamentuojama dokumentų ir jų kopijų teikimo apmokėjimo paskaičiavimo tvarka, kuria remiantis valstybės institucijos pasitvirtina savo vidaus tvarką; ja vadovaujantis paskaičiuojamas tam tikras nustatytas mokestis už asmenims teikiamų dokumentų ir jų kopijų išdavimą.
Pravieniškių PN direktoriaus 2019 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. V-74 patvirtintas Aprašas numato, kad dokumento kopija rengiama tik pareiškėjui iš anksto sutikus atlyginti išlaidas už jos parengimą.
Pažymėtina, kad Pravieniškių PN pateiktame atsakyme Pareiškėjui neatsisakė teikti jo prašomos informacijos – prašymo kopijų, tačiau, atsižvelgiant į teises aktų nuostatas, kuriuose yra nurodyta prašymų gauti dokumentus pateikimo, dokumentų kopijų atlyginimo tvarka, pateikė atsakymą dėl kitų prašymuose nurodytų aplinkybių ir kartu išaiškino, kad kopijų parengimas yra mokamas ir Pareiškėjui reikia pateikti sutikimą dėl kopijų apmokėjimo jo asmeninės sąskaitos lėšomis.
Seimo kontrolierė atkreipia Pareiškėjo dėmesį į tai, jog PĮVTT 19 punkto nuostata nurodo, kad nuteistojo (suimtojo) prašymu pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) administracija privalo padaryti jo administracinės, civilinės ir baudžiamosios bylos ir asmens bylos dokumentų kopijas, už šias paslaugas pataisos įstaigai (tardymo izoliatoriui) atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka. Tai reiškia, kad nuteistasis už asmens bylos dokumentų kopijų gavimą turi susimokėti teisės aktuose nustatyta tvarka.
- Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Pravieniškių PN Pareiškėjo teisė gauti informaciją ir dokumentų kopijas nebuvo pažeista, Pareiškėjui buvo suteikta informacija, kokių veiksmų jis turėtų imtis, norėdamas gauti dokumentų kopijas, todėl Skundas dėl galimai netinkamų Pravieniškių PN pareigūnų veiksmų, nepagrįstai atsisakant pateikti tam tikrų dokumentų kopijas, atmestinas.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundą dėl Pravieniškių PN pareigūnų veiksmų (neveikimo), nagrinėjant Pareiškėjo prašymus, atmesti.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė