PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PALANGOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris 4D-2022/2- 261
Data 2022-05-27
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ PALANGOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje gautas X (toliau vadinama – Pareiškėja) skundas (toliau vadinama – Skundas) dėl Palangos miesto savivaldybės (toliau vadinama – Palangos m. savivaldybė) administracijos pareigūnų galimai netinkamos veiklos (neveikimo), vykdant jiems priskirtas funkcijas, susijusias su socialinių paslaugų teikimo užtikrinimu.

 

  1. Skunde, be kitų aplinkybių, nurodomos šios:

2.1. „Turiu sunkią judėjimo negalią, man yra nustatyta pagalba priežiūra į namus. Pernai metais rugsėjo mėnesį  atsikrausčiau gyventi iš Klaipėdos į Palangą ir iškart susisiekiau su socialinio skyriaus darbuotojais. Paaiškinau situaciją ir laukiau pagalbos į namus kaip prieš tai buvo Klaipėdoje. Tačiau Palangos miesto socialiniai darbuotojai kategoriškai atsisako man teikti pagalbą priežiūrą, sako kad jie tokių paslaugų neteikia, kad man padėti gali asmeniniai asistentai“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

2.2. „Kreipiausi ir ten, po trijų mėnesių skyrė asistentą, kuris po savo darbo dienos pas mane galėjo atvykti tik apie šeštą valandą vakaro. Nei pasivaikščioti, nei pas gydytojus specialistus tokiu laiku nenuvyksi. Ir nieko naudingo man asistentas padėti negalėjo. Man reikia nupirkti maisto produktus, pagaminti valgyti, sutvarkyti namus, nupirkti vaistų, padėti išsimaudyti ir t. t. Asistentai to nedaro. ir po poros savaičių, man išvykus i Palangos Lino sanatoriją, asistentas nutraukė
pagalbą, nes tikrai nelogiška po darbo dar ir pas mane vos ne naktį atvykti, ir jam sunku ir man jokios naudos ir pagalbos.“

2.3. „Sužinojau, kad vis dėlto yra socialiniai darbuotojai ir teikia neįgaliesiems pagalbą priežiūrą, bet mane piktybiškai išmetė likimo valiai. Aš guliu be maisto, nesipraususi, be vaistų, kartais paskambinu pažįstamiems tai atneša maisto, kurio pati nepasigaminu, dėl to sutriko virškinimas, bandžiau išsivirti arbatos, bet kojos nelaiko ir griuvau, susilaužiau dar ir ranką. Tai tokia situacija, kojos neina, ranka sulaužyta kaip man buvo sunku.“

2.4. „Skambinau į savivaldybę direktoriaus pavaduotojai ir ten gavau tokį pat atsakymą, kad reikia surinkti krūvą pažymų, tada parašyti prašymą ir per mėnesį jie nuspręs ar teikti man pagalbą priežiūrą, kuri buvo nustatyta NDNT komisijoje nuo 2019 metų ir kol gyvenau Klaipėdoje gavau visą reikalingą pagalbą.“

2.5. „kas mėnesį reikia vykti į gydymo įstaigą lašinti vaistų, kaip jūs manote žmogus nevaikšto be pagalbinių priemonių, pats neapsirengia, neapsitarnauja kaip jam išgyventi kur kreiptis daugiau.“

 

  1. Pareiškėja prašo padėti.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

  1. Seimo kontrolierė, siekdama išsiaiškinti Pareiškėjos nurodytas aplinkybes, kreipėsi į Palangos m. ir Klaipėdos miesto savivaldybių administracijas, prašydama pateikti paaiškinimus dėl Skundo teiginių bei atsakyti į klausimus.

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Klaipėdos miesto savivaldybė (toliau vadinama – Klaipėdos m. savivaldybė) Seimo kontrolierę informavo, pateikė dokumentus bei paaiškinimus, iš kurių nustatyta:

5.1. „Pareiškėjai buvo teikiamos pagalbos į namus paslaugos nuo 2019-04-11 iki 2021-05-27. Buvusiai paslaugų gavėjai buvo teikiamos paslaugos sudėtį sudarančios, individualius asmens poreikius atitinkančios paslaugos: bendravimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, maitinimo organizavimo, pagalbos tvarkant namus, pasivaikščiojimo, lydėjimo paslaugos.“

5.2. „Pareiškėjai informavus paslaugos teikėją, kad išvyksta gyventi į Pakruojo r. sav. ir pateikus prašymą raštu, paslaugų teikimas buvo nutrauktas 2021-05-28. Informacija, kad moteris persikėlė gyventi į Palangą, nebuvo žinoma, ji nesikreipė dėl dokumentų, susijusių su socialinių paslaugų teikimu, persiuntimo Palangos m. sav.“

5.3. „Palangos m. sav. nesikreipė dėl Pareiškėjos dokumentų, susijusių su socialinių paslaugų teikimu, persiuntimo savivaldybei.“

  1. Palangos m. savivaldybė Seimo kontrolierę informavo, pateikė dokumentus bei paaiškinimus, iš kurių nustatyta:

6.1. „Pareiškėja dėl socialinių paslaugų (pagalbos į namus paslaugų) gavimo į Palangos miesto savivaldybės administracijos Socialinės rūpybos skyrių (toliau – Skyrius) nesikreipė. Su Pareiškėja bendravo ir informaciją dėl socialinių paslaugų teikė BĮ Palangos miesto socialinių paslaugų centras (toliau – Centras).“

6.2. „Skyrius dėl skunde nurodytų aplinkybių kreipėsi į Centrą, atsakingą už prašymų priėmimą bendrosioms ir socialinės priežiūros (tame skaičiuje ir pagalbos į namus) paslaugoms gauti, asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimą ir socialinių paslaugų teikimą ir Labdaros ir paramos fondą „A“ teikiantį Pareiškėjai asmeninės pagalbos paslaugas, prašydama pagal kompetenciją įvertinti skunde nurodytas aplinkybes ir pateikti paaiškinimus.“

6.3. „Pareiškėja 2021-09-14 kartu su vyru atvyko į Centrą dėl techninės pagalbos priemonių gavimo. Pareiškėja informavo, kad kartu su sutuoktiniu persikėlė gyventi iš Pakruojo rajono savivaldybės į Palangos miestą. Moteris teigė, kad anksčiau gaudavo pagalbos į namus paslaugas ir asmeninę pagalbą, todėl pokalbio metu Centro socialinė darbuotoja Pareiškėjai suteikė informaciją apie Palangos miesto socialinių paslaugų centro teikiamas pagalbos į namus, specialiojo transporto paslaugas bei Palangoje teikiamą asmeninę pagalbą (duotas telefono numeris). Pareiškėja teigė, kad kol sutuoktinis yra bedarbis ir ieškosi darbo jis gali padėti kasdieninėje veikloje, tačiau kai vyras įsidarbins bus reikalinga pagalbos į namus paslauga. Buvo susitarta, kad Pareiškėjai įsikūrus Palangoje, esant poreikiui, kreipsis į Centrą dėl socialinių paslaugų skyrimo. Šio apsilankymo metu Centro socialinė darbuotoja Socialinės paramos informacinės sistemos (toliau –SPIS) duomenų bazėje matė informaciją, kad Pareiškėjai nuo 2021-06-22 yra skirtos pagalbos į namus paslaugos Pakruojo r. savivaldybėje. Pareiškėjai paaiškinta, kad reikalinga informuoti Pakruojo r. sav. dėl gyvenamosios vietos pakeitimo, socialinių paslaugų nutraukimo, Susitarta, kad Pareiškėja kreipsis į Pakruojo r. sav. dėl socialinių paslaugų nutraukimo.“

6.4. „2021-09-21 Pareiškėja kreipėsi į Centrą dėl specialiojo transporto paslaugos skyrimo, tuo pačiu Pareiškėjos pasiteirauta, ar Pareiškėja pranešė Pakruojo r. sav. dėl gyvenamosios vietos pasikeitimo. Pareiškėjos teigimu ši informacija buvo pateikta Pakruojo r. sav., tačiau
2021-09-21 Centro darbuotojai patikrinus informaciją SPIS duomenų bazėje, pastebėta, kad pagalbos į namus paslaugos Pakruojo r. sav. nėra nutrauktos. Centro socialinė darbuotoja telefonu susisiekė su Pakruojo r. sav. ir informavo apie esamą Pareiškėjos situaciją.“

6.5. „2021-09-27 Pareiškėja kreipėsi į Centrą dėl specialiojo transporto paslaugos (nuvežimui į gydymo įstaigą) ir informavo, kad kreipsis į Centrą dėl socialinių paslaugų (pagalbos į namus) po gydymo, prieš grįždama į namus susisieks telefonu su Centru. Vėliau Pareiškėja į Centrą dėl pagalbos į namus paslaugų neskambino ir nesikreipė.“

6.6. „Pareiškėja 2021 m. gruodžio mėn. kelis kartus telefonu skambino į Skyrių dėl informacijos apie asmeninės pagalbos teikimą. Atsižvelgiant į Pareiškėjos telefoninį prašymą, Skyriaus specialistai 2021-12-08 nuvyko į Pareiškėjos gyvenamąją vietą. Apsilankymo metu moteris dar kartą buvo informuota apie asmeninę pagalbą, Pareiškėjai padėta užpildyti prašymo-paraiškos dėl asmeninės pagalbos gavimo formą.“

6.7. „Vadovaudamasis Asmeninės pagalbos teikimo ir mokėjimo už asmeninę pagalbą tvarkos aprašu, patvirtintu Palangos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus
2021 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. A1-1220 „Dėl asmeninės pagalbos teikimo ir mokėjimo už asmeninę pagalbą tvarkos aprašo patvirtinimo“, Skyrius 2021-12-09 raštu Nr. SR6-23.31-873 „Dėl asmeninės pagalbos poreikio vertinimo“ Pareiškėjos prašymą persiuntė asmeninės pagalbos teikėjui – Labdaros ir paramos fondui „A“ (toliau – Paslaugos teikėjas). Minėtame prašyme buvo prašoma įvertinti asmeninės pagalbos poreikį Pareiškėjai ir Skyriui pateikti poreikio vertinimo išvadą bei rekomendacijas dėl asmeninės pagalbos skyrimo. Atsižvelgiant į 2021-12-20 gautas vertinimo išvadas ir rekomendacijas 2021-12-21 buvo skirta asmeninė pagalba Palangos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. A1-1787 „Dėl asmeninės pagalbos skyrimo“ ir tą pačią dieną elektroniniu paštu išsiųstas Pareiškėjai bei Paslaugos teikėjui.“

6.8. „Paslaugos teikėjas, atsakydamas į Skyriaus užklausą, 2022-03-21 raštu Nr. S-01-710 […] nurodė, kad tą pačią dieną gavus įsakymą dėl asmeninės pagalbos skyrimo, Pareiškėjai skirtas asmeninis asistentas, kuris iki 2022 m. vasario mėn. pabaigos teikė moteriai asmeninę pagalbą. Pareiškėjos skundų ar nepasitenkinimo dėl asmeninės pagalbos nebuvo gauta, tačiau atsižvelgiant į Pareiškėjos pageidavimą gauti pagalbą maudantis, Pareiškėjai nuo kovo mėn. buvo skirtas kitas asmeninis asistentas (moteris). Paslaugos teikėjas pažymi, kad šiuo metu asmeninio asistento ir Pareiškėjos ryšys yra geras, ir moteriai be asmeninės pagalbos yra teikiamos nemokamos nuotolinės psichologo konsultacijos.“

6.9. „Savivaldybė skundų iš Pareiškėjos dėl netinkamo asmeninės pagalbos teikimo nėra gavusi.“

6.10. „2021 m. gruodžio 6 d. ryte Pareiškėja paskambino į Centrą ir pranešė, kad savaitgalį susilaužė ranką ir reikalinga skubi pagalba, paprašė kuo skubiau nuvežti į Klaipėdos ligoninę. Atsižvelgiant į aplinkybes Pareiškėjai skubiai buvo suorganizuotas Centro transportas. Tą pačią dieną grįžus Pareiškėjai į namus, Centro socialinės darbuotojos nuvyko pas moterį įvertinti situacijos, pasiūlyti socialines paslaugas. […]. Moteris išreiškė pageidavimus dėl konkrečių pagalbos į namus paslaugų t. y. kambarių tvarkymo, patalynės keitimo, maisto gaminimo. Informavus moterį, kad socialinė darbuotoja maisto negamina, o tik padeda asmeniui pagaminti (pagalbos į namus paslaugos turinį apibrėžia Socialinių paslaugų katalogas, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 (2019 m. gegužės 22 d. įsakymo Nr. A1-290 redakcija), Pareiškėja pasipiktino. Pareiškėja pakartotinai informuota, kad pagalbos į namus paslaugos yra mokamos. Pareiškėjos teigimu jai paslaugos privalo būti teikiamos nemokamai. Pareiškėjai paaiškinta, kad norint pasakyti kiek tiksliai reikėtų mokėti už paslaugas per mėnesį, reikalinga įvertinti (apskaičiuoti) šeimos finansines galimybes. Vadovaujantis teisės aktais į šeimos pajamas įskaitomos ir sutuoktinio su darbo santykiais susijusios pajamos, todėl reikalinga pateikti pažymą apie išmokėtą darbo užmokestį (3 mėn. iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų mėnesio) iš sutuoktinio darbovietės. Pareiškėja teigė, kad susisieks su vyro darboviete, gavusi reikiamus dokumentus paskambins į Centrą ir Centro darbuotojai padės parašyti prašymą dėl pagalbos į namus paslaugų.“

6.11. „2021 m. gruodžio 14 d. Pareiškėja skambino Centro direktoriaus pavaduotojai socialiniams reikalams dėl pagalbos į namus paslaugų. Centro direktoriaus pavaduotoja socialiniams reikalams informavo, kad nustatant šeimos finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas, kai socialinės paslaugos teikiamos šeimai, į šeimos pajamas įskaitomos ir sutuoktinio su darbo santykiais susijusios pajamos, todėl reikės pateikti pažymą apie išmokėtą darbo užmokestį (atlyginimą) iš sutuoktinio darbovietės (vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 30 straipsnio 6 punktu).“

6.12. „Atsižvelgiant į Pareiškėjos poreikius ir pageidavimus Centras visus kartus (2021-09-21, 2021-09-27, 2021-12-06, 2021-12-16) teikė moteriai specialiojo transporto paslaugą vykti į gydymo įstaigas.“

6.13. „Pareiškėjai kartu su vyru atvykus į Centrą dėl technikos pagalbos priemonių gavimo. Prašymas socialinėms paslaugoms gauti Centrui nebuvo pateiktas.“

6.14. „2021-09-14 Pareiškėjai atvykus į Centrą, Centro darbuotojai, peržiūrėję SPIS duomenų bazę, nustatė, kad Pareiškėjai nuo 2019-04-04 iki 2021-06-01 buvo skirtos pagalbos į namus paslaugos Klaipėdos m. sav., o nuo 2021-06-22 pagalbos į namus paslaugos buvo teikiamos Pakruojo r. sav. Centro darbuotoja susisiekė su Pakruojo sav. dėl informacijos apie paslaugų nutraukimą (paslaugos nutrauktos nuo 2021-09-20).“

6.15. „Dokumentų persiuntimo nebuvo prašyta, nes dauguma duomenų, kurių reikia nustatant asmens teisę gauti socialines paslaugas, gaunami iš informacinių sistemų. Kadangi Pareiškėjos sutuoktinis tik atvykus gyventi į Palangą įsidarbino buvo reikalinga pateikti tik pajamas pagrindžiantį dokumentą – Pažymą apie priskaičiuotą ir išmokėtą darbo užmokestį bei kitas išmokas (Forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. sausio 25 d. įsakymu Nr. A1-35) (toliau – Pažyma), kadangi ši informacija nėra gaunama iš valstybės ar žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų.“

6.16. „Savivaldybei ar Centrui Pareiškėjos prašymas dėl socialinių paslaugų (pagalbos į namus) nebuvo pateiktas. Pareiškėja kelis kartus žodžiu, telefonu ir apsilankymo metu Centro darbuotojų buvo informuota, kad kreipiantis dėl socialinių paslaugų būtina pateikti Prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti (SP-8 forma, patvirtinta LR socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-183), kurioje reikalinga nurodyti ir informaciją apie asmens (šeimos narių) per paskutinius 3 mėnesius iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų skyrimo gautas pajamas arba vieno mėnesio, nuo kurio pradėtos gauti paslaugos (kai pajamos pasikeitė, lyginant su pajamomis, gautomis per praėjusius 3 mėnesius iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų skyrimo), pajamas (Prašymo-paraiškos 1 priedas) bei pateikti šias pajamas pagrindžiantį dokumentą – Pažymą apie priskaičiuotą ir išmokėtą darbo užmokestį bei kitas išmokas (Forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. sausio 25 d. įsakymu
Nr. A1-35) (toliau – Pažyma), kadangi ši informacija nėra gaunama iš valstybės ar žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų. Pažymėtina, kad nei prašymo, nei Pažymos Pareiškėja nepateikė, taip pat nesikreipė dėl pagalbos užpildant prašymą.

6.17. „Centro specialistai informavo, kad Pareiškėja vaikšto su vaikštyne (kambaryje be vaikštynės), gali lipti laiptais, turi sutuoktinį, kuris nėra neįgalus ir kuris apie reikalingą Pažymą žinojo ir teigė, kad ją gaus iš savo darbovietės. Be to, Pareiškėja turi asmeninį asistentą, kuris siūlė padėti dėl reikiamos Pažymos gavimo, tačiau Pareiškėja nesutiko, teigdama, kad Pažymos vyro darbovietė neduos. […] Pareiškėjai kelis kartus teikta informacija apie galimybę gauti Centro teikiamas paslaugas ir kitas neįgaliesiems Palangoje teikiamas paslaugas, papildomai duoti kontaktai Paslaugos teikėjo dėl asmeninės pagalbos.“

6.18. „kadangi Pareiškėja nebuvo apsisprendusi dėl socialinių paslaugų reikalingumo ir nepateikė prašymo dėl paslaugų skyrimo, tvarkėsi dokumentus dėl asmeninės pagalbos skyrimo, klausimas dėl socialinių paslaugų – pagalbos į namus paslaugų skyrimo, nebuvo sprendžiamas. Pareiškėjai nebuvo vertinamas socialinių paslaugų poreikis, nepriimtas sprendimas dėl socialinių paslaugų skyrimo, nes Pareiškėja nepateikė prašymo socialinėms paslaugoms gauti.“

6.19. „Pareiškėjai šiuo metu nėra skirtos socialinės paslaugos (pagalbos į namus), nes Pareiškėja iki šiol nėra pateikusi Prašymo-paraiškos socialinėms paslaugoms gauti.“

6.20. „Atsižvelgiant į LR Seimo kontrolieriaus gautą informaciją dėl Pareiškėjos skundo, Skyrius ėmėsi operatyvių priemonių problemai spręsti – nedelsiant kreipėsi į Centrą dėl aplinkybių išsiaiškinimo, siekiant išsiaiškinti probleminius aspektus organizavo posėdį, Centro darbuotojai vyko į Pareiškėjos namus. Centras informavo, kad 2022-03-30 Pareiškėja iš sutuoktinio darbovietės gavo Pažymą ir Pareiškėja norėtų užpildyti prašymą dėl pagalbos į namus paslaugų. Susitarta, kad socialinė darbuotoja atvyks į Pareiškėjos namus, moteris užpildys prašymą paslaugoms gauti, bus atliktas asmens socialinių paslaugų poreikio vertinimas. Susitarta su Pareiškėjos asmenine asistente derinti veiksmus, siekiant atliepti Pareiškėjos poreikius ir lūkesčius.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai

7.1. Vietos savivaldos įstatymo (VSĮ) 6 straipsnyje reglamentuojama: „Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos) savivaldybių funkcijos: […] 12) socialinių paslaugų teikimo užtikrinimas planuojant ir organizuojant socialines paslaugas, kontroliuojant bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę, taip pat socialinių paslaugų įstaigų steigimas ir išlaikymas […].“

7.2. Socialinių paslaugų įstatyme (Įstatymas) reglamentuojama:

7.2.1. 4 straipsnis – „Socialinės paslaugos valdomos, skiriamos ir teikiamos vadovaujantis šiais principais: 1) bendradarbiavimo. Socialinių paslaugų valdymas, skyrimas ir teikimas remiasi asmens, šeimos, bendruomenės, organizacijų, ginančių žmonių socialinių grupių interesus ir teises, socialinių paslaugų įstaigų, savivaldybės ir valstybės institucijų bendradarbiavimu bei tarpusavio pagalba; […] 4) prieinamumo. Socialinės paslaugos valdomos, skiriamos ir teikiamos taip, kad būtų užtikrintas socialinių paslaugų prieinamumas asmeniui (šeimai) kuo arčiau jo gyvenamosios vietos; […] 6) tinkamumo. Asmeniui (šeimai) skiriamos ir teikiamos tokios socialinės paslaugos, kurios atitinka asmens ir šeimos interesus bei nustatytus poreikius; […]“;

7.2.2. 10 straipsnis – „Pagrindinės socialinių paslaugų valdymo institucijos yra:
1) Socialinės apsaugos ir darbo ministerija; 2) savivaldybės; 3) Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos […]“;

7.2.3. 13 straipsnis – „1. Savivaldybė atsako už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą planuodama ir organizuodama socialines paslaugas, kontroliuodama bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę. […]. 4. Savivaldybė organizuoja socialines paslaugas asmenims (šeimoms): 1) organizuoja asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymą; 2) pagal nustatytą asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį skiria socialines paslaugas asmeniui (šeimai); 3) vertina asmens (šeimos) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir nustato asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį […]“;

7.2.4. 15 straipsnis – „1. Dėl socialinių paslaugų, kurių teikimą finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, išskyrus globos centrų teikiamas socialines paslaugas, skyrimo asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas rašytiniu prašymu kreipiasi į asmens (šeimos) gyvenamosios vietos savivaldybę. […]; 6. Asmens (šeimos), pageidaujančio (pageidaujančios) gauti socialines paslaugas, kurias finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, socialinių paslaugų, išskyrus globos centrų teikiamas socialines paslaugas, poreikį nustato socialiniai darbuotojai, paskirti savivaldybės institucijos nustatyta tvarka.“; […]“;

7.2.5. 17 straipsnis – „Sprendimas dėl socialinių paslaugų, kurių teikimą finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, išskyrus globos centrų teikiamas socialines paslaugas, asmeniui (šeimai) skyrimo, sustabdymo ir nutraukimo priimamas socialinio darbuotojo, nustačiusio asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, teikimu savivaldybės administracijos nustatyta tvarka“;

7.2.6. 27 straipsnis – „1. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), pageidaujantis gauti socialines paslaugas, ar jo globėjas, rūpintojas turi pateikti informaciją apie asmens (šeimos) turimas pajamas, išvardytas šio įstatymo 30 straipsnyje. […]. 3. Informacija apie asmens (šeimos) pajamas ir turtą pateikiama raštu, užpildant paraišką, kurioje nurodomi asmens duomenys, jo (šeimos narių) veiklos pobūdis ir kita finansinėms galimybėms mokėti už socialines paslaugas įvertinti būtina informacija. 4. Asmens (šeimos) finansinės galimybės mokėti už socialines paslaugas vertinamos asmens (šeimos) gyvenamosios vietos savivaldybės, kurioje buvo nustatytas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis, institucijos nustatyta tvarka“;

7.2.7. 30 straipsnis – „2. Nustatant šeimos finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas, kai socialinės paslaugos teikiamos šeimai, į šeimos pajamas įskaitomos šio straipsnio 1 dalies 1–6 punktuose nurodytos šeimos narių gaunamos pajamos. […]; 7. Asmens (šeimos) pajamos apskaičiuojamos vadovaujantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintu mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu. […].“

7.3. Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 583 patvirtintame Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos apraše (Mokėjimo tvarkos aprašas) nustatyta:

„5. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų rūšį. Socialines paslaugas, jų turinį pagal socialinių paslaugų rūšis apibrėžia Socialinių paslaugų katalogas, tvirtinamas socialinės apsaugos ir darbo ministro. […]; 49. Pageidaujantis gauti socialines paslaugas asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) turi pateikti informaciją apie asmens (šeimos) pajamas. […]; 70. Nustatant asmens finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas, įskaitomos Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nustatytos asmens gaunamos pajamos. […]; 72. Pajamas, numatytas Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo
30 straipsnio 1 dalies 1-6 ir 8-18 punktuose, nurodo pats asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) prašyme-paraiškoje skirti socialines paslaugas, išskyrus atvejus, kai savivaldybės administracija turi duomenis arba juos gauna iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės, savivaldybių informacinių sistemų. […].“

7.4. Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 (2007 m. kovo 13 d. įsakymo Nr. A1-67 redakcija) patvirtintame Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos apraše (redakcija, galiojanti nuo 2021-04-01; Socialinių paslaugų skyrimo aprašas) reglamentuojama:

„5. Dėl socialinių paslaugų, kurias finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, skyrimo raštišku prašymu tiesiogiai, paštu ar elektroniniu būdu, jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama tokios rūšies elektroninė paslauga, į asmens (šeimos) deklaruotos ar faktinės gyvenamosios vietos (toliau – gyvenamoji vieta) savivaldybės institucijos nustatyta tvarka įgaliotą administracijos padalinį, įstaigą ar darbuotoją, atsakingą už prašymų gauti atitinkamą paslaugą priėmimą ir (ar) socialinių paslaugų organizavimą (toliau – savivaldybė), gali kreiptis: 5.1. asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas; 5.2. veikdami asmens (šeimos) ar visuomenės socialinio saugumo interesais, – bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti asmenys. 6. Aprašo 5.1 papunktyje nurodyti asmenys, kreipdamiesi į savivaldybę dėl socialinių paslaugų, pateikia: 6.1. užpildytą Prašymo-paraiškos socialinėms paslaugoms gauti SP-8 formą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-183 „Dėl kai kurių socialinei paramai gauti reikalingų formų patvirtinimo“ (toliau -Prašymas). Prašymas gali būti pateikiamas ir socialinio darbuotojo elektroniniame įrenginyje; […]. 15. Jeigu dokumentai ir (ar) duomenys, kurių reikia nustatant teisę gauti paslaugą, yra valstybės registruose (kadastruose), žinybiniuose registruose, valstybės informacinėse sistemose ar juos savivaldybė pagal prašymą ir (ar) duomenų teikimo sutartis gauna iš valstybės ir (ar) savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių ir organizacijų, pareiškėjas šių dokumentų ir (ar) duomenų pateikti neprivalo. […] 17. Jei socialiniams darbuotojams reikalinga papildoma informacija, susijusi su asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymu, jie gali prašyti iš asmens (šeimos narių) papildomų dokumentų, nurodytų Aprašo 2 priede, arba duomenų, reikalingų socialinių paslaugų poreikiui nustatyti pildant Aprašo 26 punkte nurodytas formas. 18. Asmens (šeimos), pageidaujančio gauti socialines paslaugas, kurias finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, socialinių paslaugų poreikį nustato socialiniai darbuotojai, paskirti savivaldybės institucijos nustatyta tvarka (toliau – socialiniai darbuotojai).19. Jei asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikiui nustatyti reikalingos kitų sričių specialistų išvados, savivaldybės institucijos nustatyta tvarka gali būti sudaroma specialistų komisija arba kreipiamasi į atitinkamos srities specialistus reikalingoms išvadoms pateikti. […] 22. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 16 straipsnio nuostatomis, laikantis Aprašo nustatytos tvarkos. 23. Asmens socialinių paslaugų poreikis nustatomas individualiai pagal asmens nesavarankiškumą bei galimybes savarankiškumą ugdyti ar kompensuoti asmens interesus ir poreikius atitinkančiomis socialinėmis paslaugomis, o šeimos socialinių paslaugų poreikis nustatomas kompleksiškai vertinant šeimos narių gebėjimus, galimybes ir motyvaciją spręsti savo šeimos socialines problemas, palaikyti ryšius su visuomene bei galimybes tai ugdyti ar kompensuoti šeimos interesus ir poreikius atitinkančiomis bendrosiomis socialinėmis paslaugomis ar socialine priežiūra. Asmeniui (šeimai) gali būti nustatytas kelių rūšių bendrųjų socialinių ar (ir) socialinės priežiūros paslaugų poreikis. […].32. Socialiniai darbuotojai ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo Prašymo gavimo dienos privalo nustatyti asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį užpildydami socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą (Aprašo 1 priedas). […]; 36. Socialiniai darbuotojai, nustatę asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, pateikia išvadas savivaldybės institucijos nustatyta tvarka įgaliotam savivaldybės administracijos padaliniui, komisijai, įstaigai ar asmeniui, priimančiam sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo savivaldybės institucijos nustatyta tvarka.“

7.5. Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 (nauja redakcija patvirtinta 2019-05-24 įsakymu Nr. A1-290; aktuali redakcija nuo 2021-11-16) patvirtintame Socialinių paslaugų kataloge (toliau vadinama – Katalogas) nustatyta:

„6. Specialiosios socialinės paslaugos yra visuma paslaugų, teikiamų asmeniui (šeimai), kurio gebėjimams savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime ugdyti ar kompensuoti bendrųjų socialinių paslaugų nepakanka. Specialiųjų socialinių paslaugų tikslas – grąžinti asmens (šeimos) gebėjimus pasirūpinti savimi ir integruotis į visuomenę ar tenkinti asmens gyvybinius poreikius teikiant kompleksinę pagalbą. Specialiosios socialinės paslaugos teikiamos socialinių paslaugų įstaigose ir asmens namuose. Paslaugų teikimo trukmė / dažnumas priklauso nuo asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio. 7. Socialinė priežiūra teikiama socialinių paslaugų įstaigose ar asmens namuose. Paslaugų teikimo dažnumas priklauso nuo konkrečios paslaugos ir nuo individualaus asmens (šeimos) tos paslaugos poreikio. 8. Socialinės priežiūros paslaugos:

 

EEil.

NNr.

Kodas SPIS Paslaugos pavadinimas Kriterijus Apibūdinimas
1 2 3 4 5
8.1. 310 Pagalba į namus Apibrėžimas Asmens namuose teikiamos paslaugos, padedančios asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje, rūpintis asmeniniu gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime
Gavėjai Suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos,

senyvo amžiaus asmenys ir jų šeimos,

socialinę riziką patiriančios šeimos,

vaikai su negalia ir jų šeimos,

kiti asmenys ir jų šeimos (laikinai dėl ligos ar kitų priežasčių savarankiškumo netekę asmenys)

Teikimo vieta Asmens namuose
Teikimo trukmė/dažnumas Iki 10 val. per savaitę
Paslaugos sudėtis           Informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas,

bendravimas, maitinimo organizavimas (jei maistą pristato kitos tarnybos) arba maisto produktų nupirkimas, pristatymas ir pagalba ruošiant maistą, pagalba buityje ir namų ruošoje (skalbiant, tvarkant namus, apsiperkant, rūpinantis asmens higiena ir kt.), palydėjimas į įvairias įstaigas,

kitos pagalbos organizavimas ligos paūmėjimo ar krizių atvejais, kitos paslaugos, reikalingos siekiant asmeniui sudaryti galimybes gyventi savo namuose

Paslaugas teikiantys specialistai Socialiniai darbuotojai, individualios priežiūros personalas, kiti specialistai
Ypatumai Pagalbos į namus paslauga konkrečiam asmeniui, atsižvelgiant į jo poreikius, gali būti skirtinga. Visais atvejais pagalbos į namus paslaugą turi sudaryti ne mažiau nei 3 į šios paslaugos sudėtį įeinančios paslaugos.

 

7.6. Socialinių paslaugų poreikio asmeniui (šeimai) nustatymo, socialinių paslaugų skyrimo ir mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, patvirtinta Palangos miesto savivaldybės tarybos 2013 m. balandžio 4 d. sprendimu Nr. T2-93 (toliau vadinama – Tvarka):

„7. Socialinių paslaugų poreikis asmeniui (šeimai) nustatomas, jei asmuo pageidauja gauti socialinės priežiūros ar socialinės globos paslaugas. 8. Savivaldybės gyventojų, pageidaujančių gauti socialines paslaugas, kurias finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, vadovaujantis teisės aktais, nustato savivaldybės socialinių paslaugų įstaigų vadovų paskirti socialiniai darbuotojai. […]; 13. Sprendimą dėl socialinės globos ir socialinės priežiūros skyrimo, sustabdymo ir nutraukimo, specialisto, nustatančio asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, teikimu, priima Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta komisija. Komisijos sudėtį ir jos veiklos nuostatus tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius. […].“

7.7. Mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, patvirtinta Palangos miesto savivaldybės tarybos 2020 m. sausio 30 d. sprendimu Nr. T2-8 (Mokėjimo tvarka):

„15. Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis nustatomas, atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas. 16. Nemokamai teikiamos šios socialinės priežiūros paslaugos – socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar atkūrimo) paslaugos socialinę riziką patiriančioms šeimoms, pagalbos globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įvaikintojams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti paslaugos, laikino apnakvindinimo ir psichosocialinės pagalbos. […];
19. Asmeniui (šeimai), Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nustatyta tvarka gaunančiam (-iai) socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio (-ios) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mažesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, socialinė priežiūra teikiama nemokamai, išskyrus atvejus, kai šis asmuo yra socialinę riziką patiriantis suaugęs asmuo, kuris ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą. […]; 37. Pageidaujantis gauti socialines paslaugas asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) turi pateikti informaciją apie asmens (šeimos) pajamas. […]; 39. Informaciją apie asmens (šeimos) pajamas ir asmens turtą asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) pateikia kartu su prašymu-paraiška skirti socialines paslaugas (forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu). […]; 43. Socialiniai darbuotojai, nustatantys asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, konsultuoja asmenis (šeimos narius) finansinių galimybių vertinimo, mokėjimo už socialines paslaugas šaltinių parinkimo klausimais ir jiems tarpininkauja. […]; 46. Asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas, vadovaudamasi teisės aktais, vertina ir apskaičiuoja paskirti darbuotojai, Administracijos direktoriaus nustatyta tvarka.“

7.8. Socialinių paslaugų skyrimo ir teikimo administravimo procedūrų tvarkos aprašas, patvirtintas Palangos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. A1-212 (Tvarkos aprašas):

„6. Dėl socialinių paslaugų gavimo, kurių teikimą finansuoja savivaldybė iš savo biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams (išskyrus globos centro teikiamas socialines paslaugas), asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti asmenys raštišku prašymu tiesiogiai, paštu ar elektroniniu būdu jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama tokios rūšies elektroninė paslauga, kreipiasi į Palangos miesto socialinių paslaugų centrą (toliau – Socialinių paslaugų centras) – dėl bendrųjų socialinių paslaugų ar socialinės priežiūros paslaugų, Socialinės rūpybos skyrių (išskyrus atvejus, kai asmuo gauna socialines paslaugas) – dėl socialinės globos ir, priklausomai nuo aplinkybių, pateikia: 6.1. prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti (pildo formą, patvirtintą socialinės apsaugos ir darbo ministro); […]; 6.5. pažymas apie asmens (šeimos) pajamas, gautas per 3 paskutinius mėnesius iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų (pažymų pateikti nereikia, kai pareiškėjas (šeimos nariai) gauna pensijas ar kitas išmokas, mokamas Sodros, Socialinės rūpybos skyriaus, Darbo biržos, Nacionalinės mokėjimo agentūros prie ŽŪM, arba kai paslauga teikiama nemokamai, arba asmuo (šeima) sutinka mokėti visą socialinės paslaugos kainą. […]; 10. Socialinių paslaugų centras, gavęs informaciją apie bendrųjų ar socialinės priežiūros paslaugų asmeniui būtinumą, kai kyla grėsmė asmens saugumui, tą pačią dieną, nesant galimybės – ne vėliau kaip kitą darbo dieną, nuvyksta pas asmenį, išsiaiškina situaciją dėl socialinių paslaugų teikimo reikalingumo, inicijuoja asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymą be asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjo, rūpintojo Prašymo. Nustačius, kad socialinės paslaugos reikalingos nedelsiant, Socialinių paslaugų centras pradeda teikti socialines paslaugas iki sprendimo dėl socialinių paslaugų skyrimo priėmimo. Kai asmuo nepajėgia pateikti Aprašo
6 punkte nurodytų dokumentų, Socialinių paslaugų centras surenka reikiamus dokumentus socialinėms paslaugoms skirti ir teikia juos sprendimui dėl socialinių paslaugų skyrimo. […];
22. Išskirtiniais atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą ar kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, gali būti priimamas sprendimas dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo ir teikimo nenustačius socialinių paslaugų poreikio. Tokiu atveju socialinių paslaugų poreikis turi būti nustatytas ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų pradėjus teikti (arba jau suteikus) socialines paslaugas. […]; 25. Sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo, parengtą pagal socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintą formą, dėl bendrųjų socialinių paslaugų teikimo, sustabdymo ar nutraukimo teisės aktų nustatyta tvarka priima Administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo, dėl socialinės priežiūros ar socialinės globos – Komisija, išskyrus pagalbos globėjams (rūpintojams) ir įvaikintojams paslaugos teikimui, sustabdymui ar nutraukimui. Pagalbos globėjams (rūpintojams) ir įvaikintojams paslauga skiriama, sustabdoma ar nutraukiama Socialinių paslaugų centro direktoriaus įsakymu. Socialinių paslaugų teikimo apimtis ir trukmė nustatoma, atsižvelgiant į asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, artimųjų galimybes pasirūpinti asmeniu, asmens sveikatos būklę, asmens fizinį ir socialinį savarankiškumą. […]; 35.2. Socialinių paslaugų centro darbuotojas atlieka Asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimą. […].“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (KT), Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) praktika.

8.1. KT 2002-12-24 nutarime (byla Nr. 49/2000), be kita ko, yra konstatavęs:

„[…]. Pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų paneigiama galimybė savivaldybėms įgyvendinti savo kompetenciją, tiesiogiai įtvirtintą Konstitucijoje. Jeigu Konstitucijoje ar įstatymuose tam tikros funkcijos yra priskirtos savivaldybėms, tai savivaldybės ir vykdo šias funkcijas ta apimtimi, kuria šios yra joms priskirtos. Tai reiškia, kad tam tikra dalis savivaldybių kompetencijos turi būti įgyvendinama tiesiogiai, kad savivaldybių tarybų sprendimų, priimtų neperžengiat jų kompetencijos ribų, įgyvendinimas neturi būti saistomas kurių nors valstybės institucijų ar pareigūnų sprendimų (leidimų, sutikimų ir pan.). Tačiau pabrėžtina, kad ir tos funkcijos, kurios priklauso išimtinai savivaldybėms, yra reglamentuojamos įstatymais. Nė viena iš šių funkcijų nereiškia, kad savivaldybės atitinkamoje srityje yra absoliučiai savarankiškos.“

8.2. „Lietuvos Respublikos Konstitucija įtvirtina atsakingo valdymo (gero administravimo) principą (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. gegužės 11 d., 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimai, 2004 m. lapkričio 5 d. išvada). Vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. gegužės 31 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A10-655/2005).

8.3. 2014-05-28 nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. Tačiau tai nereiškia, kad VAĮ, kitų šiam ginčui aktualių teisės aktų taikymo požiūriu atsakovas privalo veikti taip, kaip to prašo besikreipiantys į juos asmenys […].“

8.4. LVAT 2013-03-05 nutartis administracinėje byloje Nr. A556-439/2013
„[…] Priimant sprendimą dėl konkretaus prašymo (ar kitokio pobūdžio kreipimosi, nepriklausomai nuo tokio dokumento formos) turi būti veikiama paisant pagrindiniame šalies įstatyme – Konstitucijoje įtvirtinto, atkartojamo ir Viešojo administravimo įstatyme, principo, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėja skundžia Palangos m. savivaldybės pareigūnų veiksmus (neveikimą) teisės aktuose nustatyta tvarka nesuteikiant jai socialinių paslaugų.

 

  1. Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, Palangos m. savivaldybė atsako už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą planuodama ir organizuodama socialines paslaugas, kontroliuodama bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę. Savivaldybė organizuoja socialines paslaugas asmenims (šeimoms): organizuoja asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymą; pagal nustatytą asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį skiria socialines paslaugas asmeniui (šeimai) ir kita.

Pagal Socialinių paslaugų skyrimo aprašo nuostatas (pažymos 7.4 punktas), socialiniai darbuotojai ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo Prašymo gavimo dienos privalo nustatyti asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį užpildydami socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą (Aprašo 1 priedas). Asmuo dėl socialinių paslaugų skyrimo raštišku prašymu tiesiogiai, paštu ar elektroniniu būdu, turi kreiptis į asmens (šeimos) deklaruotos ar faktinės gyvenamosios savivaldybės institucijos nustatyta tvarka įgaliotą administracijos padalinį ir pateikti užpildytą Prašymo-paraiškos socialinėms paslaugoms gauti SP-8 formą ir kitus paslaugai skirti būtinus dokumentus. Vadovaujantis Tvarkos aprašo (pažymos 7.8 punktas) 6 punktu, dėl socialinės priežiūros paslaugų (pagalbos į namus) asmuo kreipiasi į Socialinių paslaugų centrą.

 

  1. Tyrimu nustatyta, kad:

11.1. Pareiškėjai gyvenant Klaipėdos m. savivaldybės teritorijoje, pagalbos į namus paslaugos jai buvo teikiamos nuo 2019-04-11 iki 2021-05-27; tai buvo bendravimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, maitinimo organizavimo, pagalbos tvarkant namus, pasivaikščiojimo, lydėjimo paslaugos. Paslaugos buvo nutrauktos nuo 2021-05-28, Pareiškėjai išvykus gyventi į Pakruojo r. savivaldybę.

Nuo 2021-06-22 iki 2021-09-20 (paslauga nutraukta tik Centro darbuotojams informavus apie Pareiškėjos apsigyvenimą Palangos mieste) pagalbos į namus paslaugos buvo teikiamos Pareiškėjai Pakruojo rajono savivaldybėje.

Pareiškėja, kartu su sutuoktiniu persikrausčiusi į Palangą, dėl socialinių paslaugų (pagalbos į namus) gavimo į Palangos m. savivaldybės administracijos Socialinės rūpybos skyrių nesikreipė, ji bendravo su Centro darbuotojais ir informaciją dėl socialinių paslaugų jai teikė Centro darbuotojai.

11.2. Palangos m. savivaldybės administracijos direktoriaus 2021-12-21 įsakymu Nr. A1-1787 Pareiškėjai (reaguota į telefoninį Pareiškėjos prašymą) skirta asmeninė pagalba. Paslaugos teikėjas Pareiškėjai skyrė asmeninį asistentą, kuris iki 2022 metų vasario mėnesio pabaigos teikė asmeninę pagalbą. Nuo kovo mėnesio Pareiškėjai buvo skirtas kitas asmeninis asistentas (moteris) (pažymos 6.8 punktas). Palangos m. savivaldybė informavo, kad skundų dėl galimai netinkamos asmeninės pagalbos teikimo  nėra gavusi.

11.3. Pagal Pareiškėjos poreikius ir pageidavimus Centras 2021-09-21, 2021-09-27, 2021-12-06, 2021-12-16 teikė jai specialiojo transporto paslaugas (pažymos 6.12 punktas).

 

  1. Pagal Įstatymo 15, 17 straipsnių nuostatas (pažymos 7.2 punktas), asmuo dėl socialinių paslaugų teikimo turi kreiptis į gyvenamosios vietos savivaldybę, kartu pateikdamas informaciją apie asmens (šeimos) turimas pajamas. Vadovaujantis Mokėjimo tvarkos aprašo nuostatomis (pažymos 7.3 punktas), mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui teikiamų socialinių paslaugų rūšį.

Pagal Socialinių paslaugų skyrimo aprašą (pažymos 7.4 punktas), asmuo kreipdamasis į savivaldybę dėl socialinių paslaugų pateikia užpildytą Prašymo-paraiškos formą.

Pagal Tvarkos aprašo nuostatas (pažymos 7.8 punktas), dėl socialinių paslaugų gavimo asmuo raštišku prašymu tiesiogiai, paštu ar elektroniniu būdu, jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama tokios rūšies elektroninė paslauga, kreipiasi į Palangos miesto socialinių paslaugų centrą (Centrą) dėl bendrųjų socialinių paslaugų ar socialinės priežiūros paslaugų, pateikdamas prašymą-paraišką, pažymas apie asmens (šeimos) pajamas.

Tyrimu nustatyta, kad Pareiškėja iki 2022-04-01 (Palangos m. savivaldybės pateikta informacija) nebuvo pateikusi nei prašymo dėl socialinių paslaugų – pagalbos į namus paslaugos  skyrimo, nei pažymos apie vyro pajamas, todėl nebuvo vertinamas socialinių paslaugų poreikis ir sprendimas dėl socialinių paslaugų skyrimo nepriimtas. Pažymėtina, kad asmeninis asistentas siūlė padėti Pareiškėjai gauti tokią pažymą, tačiau ji nesutiko. Pareiškėjos vyras buvo informuotas ir žinojo, kad reikalinga pažyma apie jo gaunamas pajamas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad visą kitą informaciją Centro darbuotojai gavo (matė) per SPIS duomenų sistemą ir jokių kitų pažymų pateikti neprašė.

 

  1. LVAT, formuodamas praktiką, ne kartą yra pasisakęs, kad viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu.

Pažymėtina, kad Palangos m. savivaldybė, gavusi Seimo kontrolierės paklausimą, kuriame buvo nurodyta, dėl ko skundžiasi Pareiškėja (dėl neteikiamų socialinių paslaugų, netinkamų asmeninio asistento paslaugų ir kita), patikrino ir įvertino Centre esamus dokumentus, pateiktą jų informaciją dėl teikiamų / neteikiamų Pareiškėjai socialinių paslaugų, asmeninio asistento teikiamų paslaugų ir pateikė motyvuotą informaciją Seimo kontrolierei. Savivaldybės pareigūnų veiksmuose biurokratizmo nenustatyta.

Vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio nuostatomis, Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Centro, Paslaugų teikėjo, darbuotojai nėra pareigūnai, todėl jų veiksmų (neveikimo) vertinimas nepriskirtas Seimo kontrolierės kompetencijai.

Palangos miesto savivaldybės Socialinės rūpybos skyriaus vedėjos pavaduotoja R. Jucienė 2022-05-25 informavo, kad Pareiškėjai nuo š. m. balandžio 13 d. skirtos ir yra teikiamos pagalbos į namus paslaugos. Taigi, skundžiamos aplinkybės, kad Pareiškėjai neteikiamos pagalbos į namus paslaugos, išnyko.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalimi („skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės“), Pareiškėjos skundo tyrimas nutrauktinas.

 

  1. Atkreiptinas Pareiškėjos dėmesys į šiuos aspektus:

14.1. LVAT suformuota praktika: „[…] visi viešojo administravimo subjektai turi tik tokius įgalinimus, kurie jiems yra suteikti konkrečiomis teisės aktų nuostatomis, o plečiamas valdymo institucijų kompetencijos aiškinimas yra negalimas. Tokios institucijos, vykdydamos įstatymais joms priskirtą veiklą, privalo veikti tik taip, kaip numato teisės aktai, priešingu atveju būtų pažeistas viešojo administravimo subjektui taikytinas bendrojo draudimo principas – veikti taip, kaip nėra leidžiama.“ Pažymėtina, kad Palangos m. savivaldybė atsako už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą planuodama ir organizuodama socialines paslaugas. Tačiau tik gavusi asmens prašymą-paraišką Palangos m. savivaldybė sprendžia socialinių paslaugų skyrimo / neskyrimo klausimus.

14.2. Pagal Katalogą (pažymos 7.5 punktas), socialinių priežiūros paslaugų (pagalba į namus) sudėtis: informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas, bendravimas, maitinimo organizavimas (jei maistą pristato kitos tarnybos) arba maisto produktų nupirkimas, pristatymas ir pagalba ruošiant maistą, pagalba buityje ir namų ruošoje (skalbiant, tvarkant namus, apsiperkant, rūpinantis asmens higiena ir kt.), palydėjimas į įvairias įstaigas, kitos pagalbos organizavimas ligos paūmėjimo ar krizių atvejais, kitos paslaugos, reikalingos siekiant asmeniui sudaryti galimybes gyventi savo namuose.

14.3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (CPK) 5 straipsnio
1 dalies nuostatomis, kiekvienas suinteresuotas asmuo turi teisę įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą, kad būtų apginta pažeista ar ginčijama jo teisė arba įstatymų saugomas interesas.

 

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. 15. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

X skundo tyrimą dėl Palangos miesto savivaldybės pareigūnų veiksmų (neveikimo) nutraukti.

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                                      Milda Vainiutė