PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2021/1-1126 |
---|---|
Data | 2021-11-30 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau vadinama – NŽT) Vilniaus rajono skyriaus (toliau vadinama ir – Skyrius) pareigūnų veiksmų (neveikimo) nepateikiant Pareiškėjui atsakymų į jo prašymus, skundus.
- Pareiškėjas skunde Seimo kontrolieriui rašo:
2.1. „2020-03-02 kreipiausi į NŽT su trimis prašymais (reg. Nr. 48FP-1338,
Nr. 48FP-1339 ir Nr. 48FP-1340)“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
„Dėl šių prašymų 2020-07-13 buvo vykdomas žemės sklypų naudojimo patikrinimas vietoje. Atvykęs NŽT atstovas nesiorientavo kur atvyko ir ką turi daryti. Buvo visiškai nepasiruošęs, neturėjo teritorijos plano ir nežinojo ką turi tikrinti. Jokio patikrinimo akto iš NŽT negavau, kaip ir atsakymų į prašymus“;
2.2. „Kadangi daugiau nei metus negavau atsakymo, 2021-07-02 kreipiausi pakartotinai su trimis prašymais (reg. Nr. 48FP-5078, Nr. 48FP-5079 ir Nr. 48FP-5080) dėl atsakymo pateikimo. Ir į šiuos prašymus jau du mėnesiai nesulaukiu jokios reakcijos ir atsakymo.“
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo:
„Įpareigoti NŽT Vilniaus rajono skyrių pateikti atsakymus į pateiktus prašymus.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius, gavęs Pareiškėjo skundą, dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į NŽT.
- Iš NŽT pateiktos informacijos, dokumentų (kopijos) nustatyta:
5.1. NŽT Skyrius 2020-03-24 raštu Nr. 48SD-4432-(14.48.136 E.) „Dėl informacijos pateikimo“ Pareiškėjo šeimos narę Y informavo, kad NŽT Skyriaus „[…] 2020-01-09 rašte Nr. 48SD-483-(14.48.104) „Dėl paaiškinimo pateikimo“ nurodytas 2020-03-30 žemės naudojimo patikrinimas, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020-03-14 nutarimą
Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ atšaukiamas, apie naujai numatytą žemės naudojimo patikrinimo datą ir laiką Skyrius informuos atskiru raštu“;
5.2. NŽT Skyriuje 2020-03-02 gautas ir užregistruotas Pareiškėjo ir Y 2020-03-01 paaiškinimas „Dėl dalies tvenkinio, kuri atlikus SB A žemėtvarkos projektą liko valstybinėje žemėje“ (reg. Nr. 48FP-1338), kuriame buvo prašoma: „[…] dar kartą svarstyti dalies kūdros pašalinimo klausimą […]“ (toliau ir citatose vadinama – prašymas Nr. 48FP-1338);
5.3. NŽT Skyriuje 2020-03-02 gautas ir užregistruotas (reg. Nr. 48FP-1339) Pareiškėjo 2020-03-02 prašymas, kuriame buvo prašoma: „[…] patikslinti, ar tvora, esanti <…>., Bezdonių sen., Vilniaus raj., sklypo kadastro Nr. <…> […] šiaurinėje pusėje, patenka į patvirtinto SB „A“ plano ribas“ (toliau ir citatose vadinama – prašymas Nr. 48FP-1339).
NŽT Skyriuje 2020-03-02 gautas ir užregistruotas Pareiškėjo 2020-03-02 prašymas, kuriame, be kitos informacijos, nurodyta: „<…> Bezdonių sen., Vilniaus raj. […] kelias yra SB A ir SB B teritorijoje. Kelias šioje vietoje nepravažiuojamas. […]“ bei buvo prašoma „[…] įpareigoti už šio kelio priežiūrą atsakingas institucijas sutvarkyti kelią, kad juo būtų galima pravažiuoti“ (toliau ir citatose vadinama – prašymas Nr. 48FP-1340);
5.4. Skyrius įvertinęs Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme Nr. 48FP-1340 keliamus klausimus, 2020-03-26 raštu Nr. 48SD-4612-(14.48.136 E.) „Dėl 2020 m. kovo 2 d. skundų“ Pareiškėją informavo, kad 2020-07-13 bus vykdomas žemės sklypų, nurodytų Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme 48FP-1340 ir esančių Vilniaus r. sav., Bezdonių sen., <…> sodininkų bendrijoje „A“ ir „B“, naudojimo patikrinimas vietoje;
5.5. „Pareiškėjas […] patikrinime dalyvavo.“
Skyriaus parengtame 2020-07-30 žemės naudojimo patikrinimo akte Nr. 48ŽN-281-(14.48.73.) (toliau vadinama – Aktas Nr. 281) nurodyta, kad patikrinimo pagrindas yra Pareiškėjo prašymas Nr. 48FP-1340. Skyriaus parengtame 2020-07-30 žemės naudojimo patikrinimo akte Nr. 48ŽN-282-(14.48.73.) (toliau vadinama – Aktas Nr. 282) nurodyta, kad patikrinimo pagrindas – Pareiškėjo prašymas Nr. 48FP-1339. Pažymėtina, kad Akto Nr. 281 ir Akto Nr. 282 dalyje „Pažymiu, kad patikrinime dalyvavęs asmuo atsisakė pasirašyti“ nurodyta, kad Pareiškėjas „nelaukė akto surašymo“;
5.6. „Skyriaus pareigūnas, atlikęs žemės sklypų naudojimo patikrinimą, įvertino Taisyklių [Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisyklių, patvirtintų Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2014 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1P-(1.3.)-499] 25 punkte (25.1–25.7 pp.) nurodytus dokumentus (informaciją).“
„2020-07-13 patikrinimo metu žemės naudojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimų nenustatyta ir Akte Nr. 281 ir Akte Nr. 282 nefiksuota“;
5.7. „Skyrius atliko žemės sklypų naudojimo patikrinimus dėl visų Pareiškėjo 2020-03-02 prašymuose nurodytų aplinkybių“;
5.8. Skyriuje 2021-07-05 gauti ir užregistruoti trys Pareiškėjo 2021-07-02 skundai, t. y.: skundas, reg. Nr. 48FP-5078, dėl negauto atsakymo į prašymą Nr. 48FP- 1338; skundas, reg.
Nr. 48FP-5079, dėl negauto atsakymo į prašymą Nr. 48FP-1339; skundas, reg. Nr. 48FP-5080, dėl negauto atsakymo į prašymą Nr. 48FP-1340;
5.9. „Skyriaus 2021-09-06 raštu Nr. 48SD-13409-(14.48.136 E.) „Dėl informacijos“ [toliau vadinama – 2021-09-06 raštas] su priedais (t. y. Akto Nr. 281 ir Akto Nr. 282 kopijomis) […] Pareiškėjas buvo supažindintas su Akto Nr. 281 ir Akto Nr. 282 kopijomis. Skyrius 2021-09-06 rašte, be kitos informacijos, Pareiškėjui nurodė:
Skyrius „[…] išnagrinėjęs Jūsų 2021-07-02 prašymus (Skyriaus 2021-07-05 reg.
Nr. 48FP-5078, Nr. 48FP-5079 ir Nr. 48FP-5080), teikia reikalingą informaciją.
Skyriaus specialistai, pagal kompetenciją vykdydami žemės naudojimo valstybinę kontrolę, Skyriuje gautų Jūsų 2020-03-01 ir 2020-03-02 prašymų (Skyriaus 2020-03-02 reg.
Nr. 48FP-1338, Nr. 48FP-1339 ir Nr. 48FP-1340) pagrindu, 2020-07-13 11:30 val. ir 11:40 val. atliko, Jums dalyvaujant, valstybinės žemės – kelio, esančios […] sodininkų bendrijos „A“ […] ir sodininkų bendrijos „B“ […] <…> Bezdonių sen.,
15251 Vilniaus r. sav. bei žemės sklypo ([…] adresas: <…> Bezdonių sen., 15251 Vilniaus r. sav., […]; toliau – Žemės sklypas) neplaninį naudojimo patikrinimą vietoje ir surašė atitinkamai Skyriaus 2021-07-30 Žemės naudojimo patikrinimo aktą
Nr. 48ŽN-281-(14.48.73.) ir Skyriaus 2021-07-30 Žemės naudojimo patikrinimo aktą Nr. 48ŽN-282-(14.48.73.).
[…]
Informuojame, kad minėtuose patikrinimų aktuose pažeidimų nenustatyta.
[…]
Vertinant prašymuose nurodytas aplinkybes, Skyriaus atliktų 2020-07-13 patikrinimų rezultatus, ir vadovaujantis žemės naudojimą reglamentuojančiais teisės aktais, konstatuotina, kad konkrečiu atveju Skyrius, kuris įgaliotas pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl […] ANK [Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas] 110, 112, 113, 257, 258, 261, 333, 505, 507 straipsniuose numatytų pažeidimų, neturi pagrindo pradėti administracinio nusižengimo teiseną, kadangi konkrečiu atveju nėra išvardintuose straipsniuose nustatytos administracinio nusižengimo sudėties.
Taip pat informuojame, kad Tarnybai (Skyriui) teisės aktais nesuteikta teisė įpareigoti pažeidėjus pašalinti pažeidimus (kai tokie nustatyti) arba surašyti pažeidėjams privalomuosius nurodymus pašalinti žemės naudojimo pažeidimus (kai tokie nustatyti).
[…]
Įvertinant Sodininkų bendrijų įstatymo anksčiau minėtas nuostatas, konkrečiu atveju būtent sodininkų bendrijos narių susirinkimas turi išimtinę teisę spręsti mėgėjų sodo teritorijos kraštovaizdžio tvarkymo ir priežiūros, užstatymo ir kitus teritorijos planavimo, infrastruktūros plėtros ir bendrijos bendrojo naudojimo turto naudojimo, tvarkymo ir pardavimo klausimus. Tačiau atitinkamais atvejais, pavyzdžiui, dėl bendrojo naudojimo kelio ar gretimos su bendrojo naudojimo keliais teritorijos tvarkymo, tokių klausimų sprendiniai derintini su vietos savivaldos institucija, jeigu konkretus kelias yra perimtas savivaldybės, nes, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 32 dalies nuostatomis, savivaldybių vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūra, taisymas, tiesimas ir saugaus eismo organizavimas priskirtas būtent savivaldybių savarankiškosioms funkcijoms.
Atsižvelgiant į nustatytą teisinį reglamentavimą, Jūsų prašymuose iškeltų klausimų sprendimas didžiąja dalimi priklauso nuo SB „A“ (ir / ar SB „B“) narių susirinkimo sprendimų, o atitinkamais atvejais (nusakytais anksčiau) ir nuo vietos savivaldos institucijos sprendimų.
Taip pat informuojame, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio nuostatomis, asmuo turi teisę apskųsti viešojo administravimo subjekto priimtą administracinį sprendimą arba veiksmą (neveikimą), taip pat viešojo administravimo subjekto vilkinimą atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus šio įstatymo nustatyta tvarka tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba kitų įstatymų, reglamentuojančių ginčų, kylančių iš administracinių teisinių santykių, nagrinėjimą, nustatyta tvarka išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, arba administraciniam teismui“;
5.10. „Apgailestaujame, kad atsakymas Pareiškėjui buvo pateiktas ne per 20 darbo dienų nuo patikrinimo akto surašymo dienos, kaip nustatyta Taisyklėse, dėl Skyriuje turimo didelio darbų (skundų, patikrinimų, vykdomų administracinių nusižengimų teisenos atvejų) kiekio, žmogiškųjų išteklių stokos, t. y. darbuotojų trūkumo ir didelės jų kaitos.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai
6.1. Viešojo administravimo įstatymo:
6.1.1. 3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį“;
6.1.2. 10 straipsnis – „4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. […]. 5. Administraciniame sprendime turi būti nurodyta: 7) administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką“;
6.1.3. 23 straipsnis – „1. Administracinę procedūrą pradeda viešojo administravimo subjekto vadovas arba jo įgaliotas pareigūnas, valstybės tarnautojas, kitas įstatymų nustatytą specialų statusą turintis fizinis asmuo, darbuotojas arba viešojo administravimo subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens sudaryta komisija rašytiniu pavedimu per 3 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos.“
6.2. Žemės įstatymo:
6.2.1. 32 straipsnis – „3. Nacionalinė žemės tarnyba: 9) organizuoja ir vykdo valstybinę žemės naudojimo kontrolę“;
6.2.2. 36 straipsnis – „1. Žemės naudojimo valstybinę kontrolę pagal Vyriausybės patvirtintus nuostatus organizuoja ir vykdo Nacionalinė žemės tarnyba, o koordinuoja Vyriausybės įgaliota institucija.“
- Kiti teisės aktai
7.1. Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875:
38 punktas – „Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-aus) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
7.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“:
7.2.1. 2 punktas – „Paskelbti visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje karantiną“;
7.2.2. 3.2 punktas – „Dėl viešojo ir privataus sektoriaus veiklos: 3.2.1. Valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose, valstybės ir savivaldybių valdomose įmonėse darbas organizuojamas ir klientai aptarnaujami nuotoliniu būdu, išskyrus atvejus, kai būtina atitinkamas funkcijas atlikti darbo vietoje. Privaloma užtikrinti būtinųjų neatidėliotinų funkcijų atlikimą.“
7.3. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos
taisyklių, patvirtintų Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus
2014 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1P-(1.3.)-499 (toliau vadinama – Taisyklės):
7.3.1. 32 punktas – „Žemės naudojimo patikrinimas užbaigiamas surašant Tarnybos vadovo įsakymu patvirtintos formos Patikrinimo aktą […]“;
7.3.2. 36 punktas – „Žemės savininkas, naudotojas ar valdytojas, kiti suinteresuoti asmenys pasirašytinai turi būti supažindinti su surašyto Patikrinimo akto turiniu […]. Patikrinimo aktą pasirašo patikrinimą atlikęs žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas ir kiti žemės naudojimo patikrinime dalyvavę asmenys. Žemės savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems asmenims atsisakius pasirašyti, tai pažymima Patikrinimo akte, tam skirtoje vietoje, ir nurodomi atsisakymo pasirašyti motyvai (jeigu žinomi)“;
7.3.3. 41 punktas – „Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo
akto kopija su priedais tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui arba jų atstovams išsiunčiama teritorinio skyriaus raštu […] ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo
akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai […]“;
7.3.4. 43 punktas – „Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais žemės naudojimo patikrinime dalyvavusiam asmeniui, pranešusiam apie galimą žemės naudojimo tvarkos pažeidimą, kartu su teritorinio skyriaus raštu, […] išsiunčiama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai. […].“
Tyrimo išvados
- Atsižvelgiant į skundo tyrimo metu gautą informaciją, dokumentus (kopijos), teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 6–7 punktuose, susijusius su NŽT pareigūnų veiksmais (neveikimu) nepateikiant Pareiškėjui atsakymų į jo prašymus, skundus, konstatuotina:
8.1. Skyriuje 2020-03-02 gauti ir užregistruoti Pareiškėjo: prašymas Nr. 48FP-1338, kuriame prašoma „dar kartą svarstyti dalies kūdros pašalinimo klausimą“; prašymas Nr. 48FP-1339, kuriame prašoma informuoti, ar tvora patenka į „patvirtinto SB „A“ plano ribas“; prašymas Nr. 48FP-1340, kuriame prašoma įpareigoti atsakingas institucijas sutvarkyti kelią (pažymos 5.2, 5.3 punktai). Skyrius atsakymą į pirmiau minėtus prašymus pateikė 2021-09-06 raštu (pažymos 5.9 punktas).
Skyrius 2021-09-06 raštu Pareiškėją informavo: Skyriaus specialistai pagal kompetenciją vykdydami žemės naudojimo valstybinę kontrolę 2020-07-13 atlikto Pareiškėjo prašyme
Nr. 48FP-1139 ir prašyme Nr. 48FP-1340 nurodytų žemės sklypų naudojimo patikrinimus; apie žemės sklypų naudojimo patikrinimų rezultatus (teisės aktų pažeidimų nenustatyta); kada, kokiais atvejais (pagrindžiant teisės aktų nuostatomis) Skyrius turi teisę pradėti administracinio nusižengimo teiseną; apie tai, kad sodininkų bendrijos narių susirinkimas (pagrindžiant teisės aktų nuostatomis) turi išimtinę teisę spręsti mėgėjų sodo teritorijos kraštovaizdžio tvarkymo ir priežiūros, užstatymo ir kitus teritorijos planavimo, infrastruktūros plėtros ir bendrijos bendrojo naudojimo turto naudojimo, tvarkymo ir pardavimo klausimus bei pateikė Akto Nr. 281 ir Akto 282 kopijas, t. y. pateikė išsamią informaciją dėl Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme Nr. 48FP-1340 keliamų klausimų (pažymos 5.9 punktas).
Tačiau Seimo kontrolierius atkreipia dėmesį į tai, kad įvertinus Skyriaus 2021-09-06 rašto turinį nustatyta, jog Skyrius 2021-09-06 rašte nepasisakė dėl prašyme Nr. 48FP-1338 keliamo klausimo – „dar kartą svarstyti dalies kūdros pašalinimo klausimą“. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Skyrius prašymo Nr. 48FP-1338 nagrinėjimo metu nesivadovavo Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintu išsamumo principu, nustatančiu, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį (pažymos 6.1.1 papunktis);
8.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020 m. kovo 14 d. nutarimo Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ 2 punktu visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbė karantiną (pažymos 7.3.1 papunktis), o minėto nutarimo 3.21 papunktyje nustatė, kad valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose, valstybės ir savivaldybių valdomose įmonėse darbas organizuojamas ir klientai aptarnaujami nuotoliniu būdu, išskyrus atvejus, kai būtina atitinkamas funkcijas atlikti darbo vietoje (pažymos 7.3.2 papunktis).
NŽT, vadovaujantis Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 9 punktu bei 36 straipsnio
1 dalimi, organizuoja ir vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę (pažymos 6.2.1,
6.2.2 papunkčiai).
Skyrius, įvertinęs Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme Nr. 48FP-1340 nurodytas aplinkybes ir nustatęs, jog dėl šiuose prašymuose keliamų klausimų būtina atlikti žemės sklypų naudojimo valstybinę kontrolę, bei atsižvelgdamas į tai, kad 2020-03-14 Vyriausybės nutarimu visoje Lietuvos teritorijoje buvo paskelbtas karantinas, 2020-03-26 raštu Nr. 48SD-4612-(14.48.136 E.) „Dėl 2020 m. kovo 2 d. skundų“ Pareiškėją informavo, kad 2020-07-13 bus vykdomas žemės sklypų, nurodytų Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme 48FP-1340, naudojimo patikrinimas vietoje (pažymos 5.4 punktas).
Vadovaujantis Taisyklių 32 punktu, žemės naudojimo patikrinimas užbaigiamas surašant Tarnybos vadovo įsakymu patvirtintos formos patikrinimo aktą (pažymos 7.3.1 papunktis). Pagal Taisyklių 36 punktą, žemės savininkas, naudotojas ar valdytojas, kiti suinteresuoti asmenys pasirašytinai turi būti supažindinti su surašyto patikrinimo akto turiniu, žemės savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems asmenims atsisakius pasirašyti, tai pažymima patikrinimo akte, tam skirtoje vietoje, ir nurodomi atsisakymo pasirašyti motyvai (jeigu žinomi) (pažymos
7.3.2 papunktis).
Skyrius 2020-07-13 atliko žemės sklypų, nurodytų Pareiškėjo prašyme Nr. 48FP-1339 ir prašyme 48FP-1340, naudojimo patikrinimus vietoje bei, kaip tai nustatyta Taisyklių 32 punkte, surašė Aktą Nr. 282 ir Aktą Nr. 281 (pažymos 5.5 punktai). Pažymėtina, kad Pareiškėjas dalyvavo 2020-07-13 vykusių žemės sklypų naudojimo patikinimų vietoje metu, tačiau, kaip nurodė NŽT, Pareiškėjas nesulaukė Akto Nr. 281 ir Akto Nr. 282 surašymo, todėl minėti aktai Pareiškėjo nebuvo pasirašyti ir apie tai buvo pažymėta Akte Nr. 281 ir Akte Nr. 282 (pažymos 5.5 punktas);
8.3. vadovaujantis Taisyklių 41, 43 punktų nuostatomis, teisės aktų nustatyta tvarka „patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar žemės naudojimo patikrinime dalyvavusiam asmeniui, pranešusiam apie galimą žemės naudojimo tvarkos pažeidimą, išsiunčiama teritorinio skyriaus raštu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai“ (pažymos 7.3.3, 7.3.4 papunkčiai).
Žemės sklypų naudojimo patikrinimų, vykusių 2020-07-13, metu žemės naudojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kaip nurodė NŽT, nebuvo nustatyta (pažymos 5.6 punktas), todėl Aktas Nr. 281 ir Aktas Nr. 282, vadovaujantis pirmiau minėtomis teisės aktų nuostatomis, Pareiškėjui turėjo būti pateikti per 10 darbo dienų nuo Akto Nr. 281 ir Akto 282 surašymo.
Atsižvelgiant į tai, kad Aktas Nr. 281 ir Aktas Nr. 282 teisės aktų nustatyta tvarka užregistruoti 2020-07-30 (pažymos 5.5 punktas), o Pareiškėjui pateikti kartu su Skyriaus
2021-09-06 raštu (pažymos 5.9 punktas), t. y. praėjus daigiau nei vieneriems metams nuo minėtų aktų užregistravimo, konstatuotina, kad Skyriaus pareigūnai nagrinėdami Pareiškėjo prašymą
Nr. 48FP-1339 ir prašymą Nr. 48FP-1340 nesilaikė Taisyklių 41 ir 43 punktuose nustatytų terminų;
8.4. Skyriuje 2021-07-05 buvo gauti Pareiškėjo skundai, kuriuose buvo skundžiamasi dėl negautų atsakymų į prašymą Nr. 48FP-1338, prašymą Nr. 48FP-1339 ir prašymą Nr. 48FP-1340 (pažymos 5.8 punktas). Skyrius atsakymą į skundus pateikė 2021-09-06 raštu (pažymos
5.9 punktas).
Skundo tyrimo metu Seimo kontrolieriui nebuvo pateikta informacija, kad Skyriuje, gavus Pareiškėjo Skundus, buvo pradėta administracinė procedūra, kaip tai reglamentuota Viešojo administravimo įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje (pažymos 6.1.3 papunktis), o įvertinus Skyriaus 2021-09-06 rašto turinį (pažymos 5.9 punktas) nustatyta, kad minėtame rašte nepasisakyta dėl skunduose keliamų klausimų, t. y. Pareiškėjui nebuvo paaiškinta, dėl kokių priežasčių atsakymai į prašymą Nr. 48FP-1338, prašymą Nr. FP-1339 ir prašymą Nr. FP-1340 nebuvo pateikti per teisės aktuose nustatytą terminą. Pažymėtina ir tai, kad Skyrius atsakymą Pareiškėjui į skundus pateikė pažeidžiant Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytą 20 darbo dienų skundų nagrinėjimo terminą (pažymos 6.1.2 papunktis), nes atsakymas į Pareiškėjo skundus, Skyriuje gautus 2021-07-05, pateiktas tik 2021-09-06 (pažymos 5.8, 5.9 punktai);
8.5. Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 7 punkte nustatyta, kad administraciniame sprendime turi būti nurodyta administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką (pažymos 6.1.2 papunktis). Pagal Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 38 punktą, atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas (pažymos 7.1 punktas).
Pažymėtina, kad Skyrius 2021-09-06 rašte nurodė pateikto atsakymo apskundimo tvarką, informuodamas: „[…] vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo
14 straipsnio nuostatomis, asmuo turi teisę apskųsti viešojo administravimo subjekto priimtą administracinį sprendimą arba veiksmą (neveikimą), taip pat viešojo administravimo subjekto vilkinimą atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus šio įstatymo nustatyta tvarka tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba kitų įstatymų, reglamentuojančių ginčų, kylančių iš administracinių teisinių santykių, nagrinėjimą, nustatyta tvarka išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, arba administraciniam teismui.“
Tačiau Seimo kontrolierius atkreipia NŽT dėmesį į tai, kad Skyrius 2021-09-06 rašte nenurodė konkrečių institucijų, kurioms gali būti paduotas skundas, pavadinimų ir adresų, skundo padavimo terminų ir teisės aktų, kuriais vadovaujantis šie skundai gali būti teikiami.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia:
X skundą dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjo prašymus ir skundus pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 14, 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriui Laimonui Čiakui rekomenduoja:
10.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos Vilniaus rajono skyriaus pareigūnai:
10.1.1. 2021-09-06 rašte nepasisakė dėl prašyme Nr. 48FP-1338 keliamų klausimų, t. y. dėl prašymo pakartotinai svarstyti „dalies kūdros pašalinimo klausimą“ (pažymos 8.1 punktas);
10.1.2. Pareiškėjui Aktą Nr. 281 ir Aktą Nr. 282 pateikė pažeidus Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisyklių 41 ir 43 punktuose nustatytus terminus (pažymos 8.3 punktas);
10.1.3. gavę Pareiškėjo Skundus nepradėjo administracinės procedūros, kaip tai reglamentuota Viešojo administravimo įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje, ir 2021-09-06 rašte nepasisakė dėl Skunduose keliamų klausimų (pažymos 8.4 punktas);
10.1.4. 2021-09-06 rašte nenurodė išsamios pateikto atsakymo apskundimo tvarkos, kaip tai reglamentuojama Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 7 punkte ir Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 38 punkte (pažymos 8.5 punktas);
10.2. imtis veiksmų, kad šios pažymos 10.1.1–10.1.3 papunkčiuose nurodyti pažeidimai ateityje nepasikartotų;
10.3. imtis veiksmų, kad Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pateikiamuose atsakymuose būtų nurodoma išsami pateiktų atsakymų (priimtų sprendimų) apskundimo tvarka.
Primename, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašytume informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierių (Seimo kontrolierių įstaigai pateikti informaciją pagrindžiančius dokumentus).
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas