PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2024/1-208 |
---|---|
Data | 2024-04-09 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. kovo 1 d. gavo X (toliau – Pareiškėja) įgalioto atstovo Y (toliau – Pareiškėjos atstovas) skundą dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – NŽT) Vilniaus miesto skyriaus atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su 2023 m. birželio 23 d. NŽT Vilniaus miesto skyriuje gauto prašymo (reg. Nr. 49FP-4518) (toliau – prašymas) parduoti naudojamą kitos paskirties valstybinės žemės sklypą, esantį <…>, Vilniuje, nagrinėjimu ir nepriimamo sprendimo (toliau – Skundas).
- Skunde nurodoma, kad NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnai nepateikia jokio atsakymo dėl dar 2023 m. birželio 23 d. gauto prašymo aiškindami tuo, kad daug darbo ir Pareiškėjos „byla yra „neprioritetinė“, kad atsakymą į jį gaus 2024 m. gale“.
- Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo padėti išspręsti 2023 m. birželio 23 d. prašymo NŽT nagrinėjimo klausimą.
- Su Skundu pateikti šie dokumentai:
4.1. 2023 m. birželio 23 d. NŽT Vilniaus miesto skyriuje gauto ir registruoto Nr. 49FP-4518 prašymo parduoti naudojamą / naują kitos paskirties valstybinės žemės sklypą kopija, 2 lapai;
4.2. 2023 m. birželio 20 d. patvirtinimo, adresuoto NŽT Vilniaus miesto skyriui, kopija, 1 lapas;
4.3. įgaliojimo atstovauti Pareiškėjai kopija, 3 lapai.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, gavusi Pareiškėjos atstovo Skundą, siekdama išsiaiškinti Skundo aplinkybes, 2024 m. kovo 12 d. raštu Nr. 4D-2024/1-208/3D-542 dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į NŽT direktorių, prašydama pateikti atsakymą į klausimus.
- NŽT 2024 m. balandžio 2 d. raštu Nr. 1SD-13848-(6.1 E.) (Seimo kontrolierių įstaigoje raštas gautas 2024 m. balandžio 2 d., reg. Nr. 1D-650) pateikė toliau nurodytą informaciją:
6.1. Į klausimą (prašymą): „pateikti išsamų ir motyvuotą paaiškinimą, kokių konkrečių veiksmų buvo imtasi, nagrinėjant Pareiškėjos 2023 m. birželio 23 d. prašymą reg. Nr. 49FP-4518, informuoti, kuriam pareigūnui buvo nukreiptas nagrinėti Pareiškėjos prašymas; jeigu prašymas nebuvo nagrinėjamas iš esmės, motyvuotai paaiškinti, dėl kokių priežasčių“, NŽT atsakė:
„Pareiškėjos 2023-06-23 prašymas 2023-06-26 buvo nukreiptas vykdyti Vilniaus miesto skyriaus vyriausiajai specialistei […]. Pastaroji pradėjo prašymo nagrinėjimo procedūrą ir parengė Vilniaus miesto skyriaus vedėjo įsakymo „Dėl žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, dalių dydžių nustatymo“ projektą. Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus miesto skyriaus vedėjo 2023 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. 49VĮ-2104-(14.49.2.) „Dėl žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, dalių dydžių nustatymo“ nustatytos 4383 kv. m ploto valstybinės žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, (toliau – Žemės sklypas) dviem statinių bendraturčiams priklausančios Žemės sklypo dalys, kurios apskaičiuotos pagal jiems nuosavybės teise priklausančią statinio dalį (patalpas). Šiuo įsakymu nustatyta, kad Pareiškėjai tenka Žemės sklypo 34 kv. m ploto dalis, kurią sudaro minėto įsakymo 1.1, 2.1 papunkčiuose nurodytos Žemės sklypo dalys.
Informuojame, kad pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2023 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. V-102 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 15 d. įsakymo Nr. V-208 „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos administracijos struktūros ir Nacionalinės žemės tarnybos prie aplinkos ministerijos struktūros schemos patvirtinimo“ pakeitimo“ patvirtintą Nacionalinės žemės tarnybos struktūrą nuo 2024-01-01 yra įsteigtas Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus apygardos žemės tvarkymo ir administravimo skyrius (toliau – Vilniaus apygardos skyrius) ir jam pavesta įgyvendinti valstybės politiką žemės tvarkymo ir administravimo, žemės reformos ir žemėtvarkos planavimo srityse Vilniaus miesto teritorijoje. Kadangi vyriausioji specialistė […] nuo 2024-01-02 Nacionalinėje žemės tarnyboje nedirba, Pareiškėjos 2023-06-23 prašymas 2024-01-30 buvo nukreiptas vykdyti Vilniaus apygardos skyriaus vyriausiajai specialistei […]“.
6.2. Į klausimą (prašymą): „paaiškinti, kuo vadovaujantis NŽT nagrinėjami asmenų prašymai parduoti naudojamą kitos paskirties valstybinės žemės sklypą; ar yra numatyta galimybė pratęsti tokio turinio prašymo nagrinėjimo terminą, jeigu taip – paaiškinti, ar buvo pratęstas Pareiškėjos prašymo nagrinėjimo terminas; jeigu taip, informuoti, kada ir dėl kokių priežasčių tai buvo atlikta, taip pat nurodyti, ar apie prašymų nagrinėjimo terminų pratęsimą teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais buvo informuota Pareiškėja (jeigu taip, nurodyti, kada ir kokiu būdu informuota Pareiškėja); jeigu Pareiškėja nebuvo informuota, motyvuotai paaiškinti, kodėl tokių veiksmų nebuvo imtasi“, NŽT atsakė:
„Nacionalinėje žemės tarnyboje asmenų prašymai parduoti kitos paskirties žemės sklypus nagrinėjami vadovaujantis Naudojamų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 260 ,,Dėl naudojamų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos“, (toliau – Taisyklės) nuostatomis ir Sprendimų parduoti ne aukciono būdu naudojamus kitos paskirties valstybinės žemės sklypus priėmimo ir pirkimo–pardavimo sutarčių sudarymo administracinės paslaugos aprašymu, 2023-01-06 (1AP-5-(5.59 E.)) patvirtintu Nacionalinės žemės tarnybos direktoriaus (toliau – Administracinės paslaugos aprašymas). Pagal teisės aktų nuostatas administracinės paslaugos suteikimo trukmė yra 90 kalendorinių dienų, o esant galimybei – atsakymas pateikiamas anksčiau nei numatyta teisės aktuose. Pagal Taisykles ir Administracinės paslaugos aprašymą, nenumatyta asmens informuoti apie jo prašymo nagrinėjimo eigą, išskyrus atvejį, kaip nustatoma, kad nėra pateikti visi reikalingi dokumentai. Todėl Pareiškėjai informacija apie 2023-06-23 prašymo nagrinėjimo eigą nebuvo teikiama“.
6.3. Į klausimą (prašymą): „pateikti informaciją, ar Pareiškėjos pateiktame prašyme parduoti naudojamą kitos paskirties valstybinės žemės sklypą nurodyti visi reikiami duomenys ir pateikti visi būtini dokumentai sprendimui priimti; jeigu taip, kokie NŽT pareigūnų veiksmai (sprendimai) buvo atlikti (priimti), jeigu nebuvo – motyvuotai paaiškinti to priežastis ir pagrindą; jeigu prašyme buvo nurodyti ne visi reikiami duomenys ir pateikti ne visi būtini dokumentai, paaiškinti, ar Pareiškėja buvo apie tai raštu informuota (jeigu taip, nurodyti, kada ir kokiu būdu informuota Pareiškėja); jeigu ne, motyvuotai paaiškinti, kodėl, informuoti Pareiškėją“, NŽT atsakė:
„Vilniaus apygardos skyrius patikrino Pareiškėjos Vilniaus apygardos skyriui pateiktus dokumentus dėl Žemės sklypo dalies pirkimo–pardavimo sutarties (toliau – Sutartis) projekto parengimo galimybių ir, kaip nurodyta pirmiau, nustatė, kad Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus miesto skyriaus vedėjo 2023 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. 49VĮ-2104-(14.49.2.) yra patvirtinta Pareiškėjai parduotina Žemės sklypo dalis, taip pat nustatė, kad yra pateikti visi reikiami dokumentai ir kad šiuo metu rengiami dokumentai, reikalingi Sutarties projektui parengti.
Vilniaus apygardos skyrius, vadovaudamasis Taisyklių 13.2 papunkčiu ir siekdamas patikrinti, ar Žemės sklypas bei Žemės sklype esantis pastatas-gyvenamasis namas (unikalus Nr. <…>) yra naudojami pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą jo tiesioginę paskirtį ir (ar) jo faktinė būklė atitinka Nekilnojamojo turto registre nurodytą informaciją, organizuoja faktinių duomenų patikrinimą vietoje, kurį numatoma atlikti iki 2024-04-04“.
6.4. Į klausimą (prašymą): „informuoti, ar teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais Pareiškėjai pateiktas atsakymas į 2023 m. birželio 23 d. prašymą reg. Nr. 49FP-4518; jeigu ne, motyvuotai paaiškinti, kodėl, pateikti atsakymą pagal prašymo turinį“, NŽT atsakė:
„Pareiškėjai atsakymas į 2023-06-23 prašymą nepateiktas“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos teisės aktai
7.1. Seimo kontrolierių įstatymo 2 straipsnis – „1. Biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai“.
7.2. Naudojamų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 260 ,,Dėl naudojamų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos“ (toliau – Taisyklės) (akto redakcija, galiojusi nuo 2022 m. balandžio 16 d. iki 2024 m. kovo 29 d.):
7.2.1. 10 punktas – „Sprendimus parduoti valstybinę žemę priima, valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutartį ir žemės sklypo perdavimo ir priėmimo aktą pasirašo Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) vadovas arba jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas“.
7.2.2. 11 punktas – „Valstybinės žemės sklypų pardavimą organizuoja Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys“.
7.2.3. 13 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys:
13.1. per 10 darbo dienų nuo prašymo ir kitų dokumentų gavimo:
13.1.1. patikrina, ar prašyme nurodyti visi reikiami duomenys ir pateikti visi Taisyklių 12 punkte nurodyti dokumentai;
13.1.2. sutikrina asmens pateiktus duomenis su Juridinių asmenų registro duomenimis, patvirtinančiais Lietuvos Respublikos juridinio asmens įregistravimą (jeigu naudojamą žemės sklypą pageidauja pirkti Lietuvos Respublikos juridinis asmuo), arba su Juridinių asmenų registro duomenimis, patvirtinančiais užsienio juridinio asmens ar kitos užsienio organizacijos Lietuvoje įsteigtos atstovybės ar filialo įregistravimą ir informaciją apie atstovybę ar filialą įsteigusį asmenį (jeigu naudojamą žemės sklypą pageidauja pirkti užsienio juridinis asmuo ar kita užsienio organizacija, įsteigę Lietuvoje atstovybę ar filialą), taip pat su Nekilnojamojo turto registro duomenimis, patvirtinančiais statinių ir įrenginių, esančių žemės sklype, daiktinių teisių į juos, šių teisių suvaržymų ir juridinių faktų įregistravimą; prideda Juridinių asmenų registro ir Nekilnojamojo turto registro centrinio duomenų banko išrašus prie asmens pateikto prašymo ir kitų dokumentų, nurodytų Taisyklių 12 punkte;
13.1.3. jeigu prašyme nurodyti ne visi reikiami duomenys ar pateikti ne visi Taisyklių 12 punkte nurodyti dokumentai, nustato iki 15 darbo dienų terminą jiems pateikti ir apie tai raštu praneša asmeniui. Jeigu per nustatytą laiką reikiami duomenys ir dokumentai nepateikiami, prašymas nenagrinėjamas ir kartu su pateiktais dokumentais grąžinamas asmeniui;
13.2. nustatęs, kad asmuo pateikė visus Taisyklių 12 punkte nurodytus dokumentus ir reikalingus duomenis, per 30 darbo dienų nuo gauto prašymo įvertinimo atlieka faktinių duomenų patikrinimą vietoje, t. y. įvertina, ar valstybinės žemės sklype esantys statiniai ar įrenginiai yra naudojami pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą jų tiesioginę paskirtį ir valstybinės žemės sklypas atitinka Taisyklių 3 ir 8 punktų reikalavimus dėl ploto.
Jeigu atlikus faktinių duomenų patikrinimą vietoje nustatoma, kad esantys statiniai ir (ar) įrenginiai nenaudojami ar jų faktinė būklė galimai neatitinka Nekilnojamojo turto registre nurodytos informacijos, Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys per 5 darbo dienas nuo patikrinimo atlikimo kreipiasi į Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje nustatytą statinio naudojimo priežiūrą atliekančią instituciją dėl statinio naudojimo pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą paskirtį nustatymo. Jeigu statinio naudojimo priežiūrą atliekanti institucija nustato, kad statinys netinkamas naudoti pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą jo tiesioginę paskirtį, Nacionalinės žemės tarnybos vadovas ar jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas per 5 darbo dienas priima sprendimą neparduoti valstybinės žemės sklypo (jo dalies);
13.3. nustatęs, kad naudojamas valstybinės žemės sklypo plotas yra didesnis, nei yra būtinas jame esantiems statiniams ir (ar) įrenginiams eksploatuoti, per 5 darbo dienas raštu praneša prašymą pateikusiam asmeniui, kad būtina parengti teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą, kurio tikslas – pertvarkyti (padalyti) valstybinės žemės sklypą, suprojektuojant valstybinės žemės sklypą, reikalingą esamiems statiniams ir (ar) įrenginiams eksploatuoti.
Teritorijų planavimo dokumentas ar žemės valdos projektas ir žemės sklypo planas rengiami asmens, pageidaujančio pirkti valstybinės žemės sklypą, lėšomis“.
7.2.4. 16 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys, turėdamas visus Taisyklių 12 punkte nurodytus dokumentus ir sprendimą suformuoti žemės sklypą (jeigu žemės sklypas nebuvo suformuotas prašymo parduoti žemės sklypą (jo dalį) pateikimo metu), per mėnesį […]:
[…]
16.2. Taisyklių 8 punkte nurodytu atveju pagal žemės sklypo planą nustato ir (ar) pagal Taisyklių 7 punktą apskaičiuoja parduodamų žemės sklypo dalių dydį […]“.
7.2.5. 18 punktas –„Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys, atlikęs Taisyklių 16 punkte nurodytus veiksmus, gavęs visus reikalingus dokumentus ir duomenis bei nustatęs, kad yra teisinis pagrindas sudaryti valstybinės žemės sklypo pirkimo-pardavimo sutartį (Taisyklių 1 priedas), per 10 darbo dienų parengia šios sutarties projektą […]“.
7.2.6. 19 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys parengtą valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutarties projektą įteikia arba išsiunčia registruotu laišku (įteikiant) pirkėjui. Pasirašydamas sutarties projekte arba atskiru raštu pirkėjas patvirtina, kad sutinka su perkamo žemės sklypo kaina ir kitomis sutarties projekte išdėstytomis žemės sklypo pirkimo sąlygomis.
Nacionalinės žemės tarnybos vadovas ar jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas per 10 darbo dienų nuo valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutarties projekto suderinimo su pirkėju dienos priima sprendimą parduoti žemės sklypą ar jo dalį arba prašymo netenkinti. Jeigu priimamas sprendimas parduoti žemės sklypą, jame nurodoma, kad žemės sklypą leidžiama parduoti valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutarties projekte nurodytomis sąlygomis. Sutarties projektas pridedamas prie sprendimo parduoti žemės sklypą arba jo dalį kaip neatskiriamas priedas. Ginčai dėl sprendimo parduoti žemės sklypą ar jo dalį, taip pat sprendimo prašymo netenkinti nagrinėjami bendrosios kompetencijos teisme“.
7.3. Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. D1-393 (akto redakcija galiojusi nuo 2023 m. sausio 4 d. iki 2024 m. sausio 1 d.), 18 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos direktorius: 18.1 planuoja, organizuoja ir kontroliuoja Nacionalinės žemės tarnybos darbą, kad būtų įgyvendinti Nacionalinei žemės tarnybai nustatyti veiklos tikslai ir vykdomos funkcijos; […]; 18.5. koordinuoja ir kontroliuoja Nacionalinės žemės tarnybos padalinių veiklą“.
7.4. Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. D1-393 (nauja redakcija nuo 2024 m. sausio 1 d.), 19 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos direktorius: 19.1. planuoja, organizuoja ir kontroliuoja Nacionalinės žemės tarnybos darbą, kad būtų įgyvendinti Nacionalinei žemės tarnybai nustatyti veiklos tikslai ir vykdomos funkcijos; […]; 19.5. koordinuoja ir kontroliuoja Nacionalinės žemės tarnybos padalinių veiklą“.
7.5. Administracinės paslaugos „Sprendimų parduoti ne aukciono būdu naudojamus kitos paskirties valstybinės žemės sklypus priėmimo ir pirkimo–pardavimo sutarčių sudarymo“ aprašymas, patvirtintas Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. sausio 6 d. Nr.1AP-5-(5.59 E.) (toliau – administracinės paslaugos aprašymas).
Tyrimo išvados
- Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją, dokumentus (kopijas), teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 7 punkte, susijusius su NŽT Vilniaus miesto skyriaus atsakingų pareigūnų veiksmais (neveikimu), susijusių su Pareiškėjos prašymo parduoti naudojamą kitos paskirties žemės sklypą, esantį <…>, Vilniuje, nagrinėjimu, konstatuotina:
8.1. Pareiškėjos prašymas NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnei (kuri nuo 2024 m. sausio 2 d. nebedirba NŽT) vykdymui buvo nukreiptas 2023 m. birželio 26 d. (pažymos 6.1 papunktis).
NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnė pradėjo prašymo nagrinėjimo procedūrą (NŽT nepaaiškino ką ir kokius veiksmus atliko) ir parengė (neaišku kada) Vilniaus miesto skyriaus vedėjo įsakymo „Dėl žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, dalių dydžių nustatymo“ projektą (pažymos 6.1 papunktis).
NŽT Vilniaus miesto skyriaus vedėjo 2023 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. 49VĮ-2104-(14.49.2.) „Dėl žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, dalių dydžių nustatymo“ nustatytos 4383 kv. m ploto valstybinės žemės sklypo (kadastro Nr. <…>) <…>, Vilniuje, (toliau – Žemės sklypas) dviem statinių bendraturčiams priklausančios Žemės sklypo dalys, kurios apskaičiuotos pagal jiems nuosavybės teise priklausančią statinio dalį (patalpas). Šiuo įsakymu nustatyta, kad Pareiškėjai tenka Žemės sklypo 34 kv. m ploto dalis, kurią sudaro minėto įsakymo 1.1, 2.1 papunkčiuose nurodytos Žemės sklypo dalys (pažymos 6.1 papunktis).
NŽT Vilniaus apygardos skyrius (įsteigtas nuo 2024 m. sausio 1 d. po NŽT struktūrinių pertvarkymų) patikrino Pareiškėjos pateiktus dokumentus dėl Žemės sklypo dalies pirkimo–pardavimo sutarties (toliau – Sutartis) projekto parengimo galimybių ir nustatė, kad Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus miesto skyriaus vedėjo 2023 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. 49VĮ-2104-(14.49.2.) yra patvirtinta Pareiškėjai parduotina Žemės sklypo dalis, taip pat nustatė, kad yra pateikti visi reikiami dokumentai ir kad šiuo metu rengiami dokumentai, reikalingi Sutarties projektui parengti (pažymos 6.3 papunktis).
8.2. Asmenų prašymų parduoti naudojamą (naują) kitos paskirties valstybinės žemės sklypą nagrinėjimą reglamentuoja Taisyklės (Skundo tyrimo metu taikoma Taisyklių redakcija, galiojusi Pareiškėjos prašymo padavimo metu, taip pat administracinės paslaugos aprašymas, galiojęs Pareiškėjos prašymo padavimo metu) (pažymos 7.2, 7.5 papunktis).
Taisyklių 10 punkte nustatyta, kad sprendimus parduoti valstybinę žemę priima, valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutartį ir žemės sklypo perdavimo ir priėmimo aktą pasirašo NŽT vadovas arba jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas (pažymos 7.2.1 papunktis).
Taisyklių 11 punkte nustatyta, kad valstybinės žemės sklypų pardavimą organizuoja NŽT teritorinis padalinys (pažymos 7.2.2 papunktis).
Taisyklių 13 punkte nustatyta, kad NŽT padalinys per 10 darbo dienų nuo prašymo ir kitų dokumentų gavimo patikrina, ar prašyme nurodyti visi reikiami duomenys ir pateikti visi Taisyklių 12 punkte nurodyti dokumentai (pažymos 7.2.3 papunktis), jeigu reikia atlieka kitus būtinus veiksmus nustatytus Taisyklių 13 punkte.
Taisyklių 16 punkte nustatyta, kad NŽT teritorinis padalinys, turėdamas visus Taisyklių 12 punkte nurodytus dokumentus ir sprendimą suformuoti žemės sklypą (jeigu žemės sklypas nebuvo suformuotas prašymo parduoti žemės sklypą (jo dalį) pateikimo metu), per mėnesį
pagal žemės sklypo planą nustato ir (ar) apskaičiuoja parduodamų žemės sklypo dalių dydį (pažymos 7.2.4 papunktis).
8.3. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad NŽT Vilniaus miesto skyriuje, nagrinėjant Pareiškėjos prašymą, 2023 m. gruodžio 14 d. priimtas NŽT Vilniaus miesto skyriaus vedėjo įsakymas Nr. 49VĮ-2104-(14.49.2.), kuriuo apskaičiuota ir patvirtinta Pareiškėjai parduotino Žemės sklypo dalis. Šis NŽT Vilniaus miesto skyriaus vedėjo įsakymas priimtas tik 2023 m. gruodžio 14 d., t. y. praėjus daugiau nei 5 mėnesiams po Pareiškėjos prašymo gavimo NŽT Vilniaus miesto skyriuje. NŽT nepaaiškino (ir nepateikė tai patvirtinančių duomenų), dėl kokių priežasčių ir kuo vadovaujantis minėtas NŽT Vilnius miesto skyriaus vedėjo įsakymas priimtas tik 2023 m. gruodžio 14 d., kokius dar veiksmus atliko (neatliko) atsakinga NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnė iki minėto įsakymo priėmimo. Taip pat NŽT nepateikė duomenų patvirtinančių, kad NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnė per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo ėmėsi ir (arba) atliko Taisyklių 13 punkte (pažymos 7.2.3 papunktis) nurodytus veiksmus.
Skundo tyrimo metu nebuvo pateikta pagrįstų duomenų, kad NŽT Vilniaus miesto skyriaus atsakinga pareigūnė per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo raštu būtų informavusi Pareiškėją apie trūkstamus dokumentus sprendimui dėl valstybinės žemės sklypo pardavimo priimti, kaip tai nustatyta Taisyklių 13 punkte (pažymos 7.2.3 papunktis). NŽT 2024 m. balandžio 2 d. rašte Nr. 1SD-13848-(6.1 E.) nurodyta, kad Vilniaus apygardos skyrius patikrino Pareiškėjos pateiktus dokumentus ir nustatė, kad yra pateikti visi reikiami dokumentai (pažymos 6.3 papunktis), todėl laikytina, kad NŽT Vilniaus miesto skyrius turėjo visus reikiamus dokumentus sprendimui dėl valstybinės žemės sklypo pardavimo priimti, tačiau jis iki šiol nėra priimtas.
8.4. Pagal Taisyklių 13.2 papunktį, NŽT teritorinis padalinys nustatęs, kad asmuo pateikė visus Taisyklių 12 punkte nurodytus dokumentus ir reikalingus duomenis, per 30 darbo dienų nuo gauto prašymo įvertinimo atlieka faktinių duomenų patikrinimą vietoje, t. y. įvertina, ar valstybinės žemės sklype esantys statiniai ar įrenginiai yra naudojami pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą jų tiesioginę paskirtį ir valstybinės žemės sklypas atitinka Taisyklių 3 ir 8 punktų reikalavimus dėl ploto. Pagal Taisyklių 16 punkto nuostatas (pažymos 7.2.4 papunktis) parduodamų žemės sklypo dalių dydis turi būti apskaičiuotas per mėnesį nuo visų būtinų dokumentų surinkimo. Pagal Taisyklių 18 punkto nuostatas, NŽT padalinys, atlikęs Taisyklių 16 punkte nurodytus veiksmus, gavęs visus reikalingus dokumentus ir duomenis bei nustatęs, kad yra teisinis pagrindas sudaryti valstybinės žemės sklypo pirkimo-pardavimo sutartį, per 10 darbo dienų parengia šios sutarties projektą (pažymos 7.2.5 papunktis).
8.5. Iš Skundo tyrimo metu nustatytų aplinkybių darytina išvada, kad NŽT Vilniaus miesto skyriaus pareigūnė, nagrinėjusi Pareiškėjos prašymą, laiku neatliko Taisyklių 13 ir 16 punktuose, taip pat ir administracinės paslaugos aprašyme nustatytų procedūrų ir nesilaikė šiuose teisės aktuose nustatytų terminų: NŽT Vilniaus miesto skyriaus vedėjo įsakymas priimtas po daugiau nei 5 mėnesių nuo prašymo gavimo tik 2023 m. gruodžio 14 d., faktinių aplinkybių patikrinimas bus atliktas iki 2024 m. balandžio 4 d. (pažymos 6.3 papunktis), kai toks patikrinimas turi būti atliktas per 30 darbo dienų nuo gauto prašymo ir, kai nustatoma, kad asmuo pateikė visus Taisyklių 12 punkte nurodytus dokumentus ir reikalingus duomenis (Taisyklių 13.2 papunktis; pažymos 7.2.3 papunktis). Pareiškėjai iki šiol, jau praėjus 9 mėnesiams nuo prašymo gavimo NŽT Vilniaus miesto skyriuje, vis dar nėra suteikta administracinė paslauga, kuri pagal administracinės paslaugos aprašymo 22 punktą turi būti suteikta per 90 kalendorinių dienų (nagrinėjam atveju turėjo būti suteikta iki 2023 m. rugsėjo mėn. pabaigos) (pažymos 7.5 papunktis), todėl toks NŽT Vilniaus miesto skyriaus atsakingos pareigūnės neveikimas, kai nesilaikoma Taisyklėse ir administracinės paslaugos aprašyme nustatytos tvarkos ir terminų procedūroms atlikti ir (arba) vilkinama atlikti veiksmus ir (arba) parengti sprendimų projektus, pažeidė Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą.
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau – LVAT) savo praktikoje yra nurodęs, viešojo administravimo institucijos, vykdydamos įstatymais joms priskirtą veiklą, privalo veikti tik taip, kaip numato teisės aktai, priešingu atveju būtų pažeistas viešojo administravimo subjektui taikytinas bendrojo draudimo principas – veikti taip, kaip nėra leidžiama (LVAT 2018 m. vasario 26 d. nutartis administracinėje byloje Nr. P-5-50-502/2018), todėl viešojo administravimo subjektai visais atvejais turi veikti tik taip, kaip numato teisės aktai.
NŽT direktorius planuoja, organizuoja ir kontroliuoja NŽT darbą, kad būtų įgyvendinti Nacionalinei žemės tarnybai nustatyti veiklos tikslai ir vykdomos funkcijos; koordinuoja ir kontroliuoja NŽT padalinių veiklą (pažymos 7.3, 7.4 papunkčiai), todėl NŽT direktorius yra atsakingas už padalinių veiklą, kartu NŽT direktorius turi pareigą užtikrinti, kad NŽT padaliniai, nagrinėdami asmenų prašymus parduoti valstybinės žemės sklypus, laikytųsi teisės aktuose (Taisyklėse, administracinės paslaugos aprašyme; pažymos 7.2, 7.5 papunkčiai) nustatytų procedūrų ir jų atlikimo terminų. Pabrėžtina, kad struktūriniai NŽT pertvarkymai nėra pagrindas ir teisėta priežastis NŽT pareigūnams nesilaikyti teisės aktų reikalavimų ir pažeisti Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą.
- Seimo kontrolierė pabrėžia, kad atsakingo valdymo (gero viešojo administravimo) principas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo yra pripažintas koordinuojančio ir determinuojančio konstitucinio teisinės valstybės principo dalimi, viena iš Lietuvos Respublikos Konstitucijos saugomų ir ginamų vertybių (Konstitucinio Teismo 1999 m. gegužės 11 d., 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimai, 2004 m. lapkričio 5 d. išvada). Kai viešojo administravimo subjekto pareigūnai nevykdo savo pareigų ir vilkina klausimo nagrinėjimą, laiku jo neišspręsdami yra pažeidžiamas gero viešojo administravimo principas ir konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Tai savo praktikoje yra suformavęs ir ne kartą yra pažymėjęs LVAT, kad vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (kaip pvz. žr. 2005 m. gegužės 31 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A10-655/2005). Tai reiškia, jog kiekviena viešojo administravimo institucija yra saistoma bendrųjų, be kita ko, konstitucinių teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.) bei gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.) (LVAT 2012 m. kovo 1 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A502-1605/2012).
LVAT 2010 m. gruodžio 6 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. A146-1135/2010 yra nurodęs: „[…] konstitucinis valstybės įstaigų paskirties tarnauti žmonėms principas (Konstitucijos 5 str. 3 d.) suponuoja jų pareigą užtikrinti palankiausią žmogaus teisių įgyvendinimo režimą ir ginti bei saugoti šias teises, pačioms jų nepažeisti. Ši konstitucinė nuostata perkelta į Viešojo administravimo įstatymą. Spręsdamas įstatymo leidėjo pavestus uždavinius viešojo administravimo subjektas turi veikti taip, kad tie uždaviniai būtų įgyvendinti laiku, laikantis efektyvumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir kitų viešojo administravimo principų.“
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, į Skundo tyrimo metu nustatytą aplinkybę, kad NŽT Vilniaus miesto skyriaus atsakinga pareigūnė, nagrinėjusi Pareiškėjos prašymą, laiku neatliko Taisyklių 13 ir 16 punktuose ir administracinės paslaugos aprašyme nustatytų procedūrų ir jų atlikimo terminų (pažymos 7.2, 7.5 papunkčiai), Pareiškėjai iki šiol nėra suteikta administracinė paslauga (nepriimtas NŽT sprendimas parduoti valstybinės žemės sklypą ir nėra parengtas valstybinės žemės sklypo pirkimo-pardavimo sutarties projektas), tuo pažeidžiant Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą, Pareiškėjos Skundas laikytinas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia
X skundą dėl tuomečio Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos Vilniaus miesto skyriaus atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su 2023 m. birželio 23 d. NŽT Vilniaus miesto skyriuje gauto prašymo (reg. Nr. 49FP-4518) parduoti naudojamą kitos paskirties valstybinės žemės sklypą, esantį <…>, Vilniuje, nagrinėjimu ir nepriimamo sprendimo pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriui:
13.1. atkreipti dėmesį į tai, kad NŽT atsakingi pareigūnai laiku neatliko Taisyklių 13 ir 16 punktuose ir administracinės paslaugos aprašyme nustatytų procedūrų ir nesilaikė procedūrų atlikimo terminų, Pareiškėjai iki šiol nėra suteikta administracinė paslauga (nepriimtas sprendimas parduoti valstybinės žemės sklypą ir nėra parengtas valstybinės žemės sklypo pirkimo-pardavimo sutarties projektas), tuo pažeidžiant Pareiškėjos teisę į gerą viešąjį administravimą;
13.2. imtis priemonių pagal kompetenciją dėl valstybinės žemės sklypo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo su Pareiškėja;
13.3. imtis priemonių užtikrinti, kad ateityje NŽT atsakingi pareigūnai, nagrinėdami asmenų prašymus, laikytųsi teisės aktuose nustatytų terminų.
Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriams turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolierių siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė