PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS

Dokumento numeris 4D-2022/1-1366
Data 2023-07-14
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ NACIONALINĘ ŽEMĖS TARNYBĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl tuomečio Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos[1] (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba arba NŽT) Vilniaus rajono skyriaus (toliau – NŽT Vilniaus rajono skyrius arba Skyrius) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su Pareiškėjo informavimu apie vykdomą jo žemės sklypų a ir b kadastro duomenų pakeitimo procedūrą, nagrinėjimu.

 

  1. Pareiškėjas nurodė:

2.1. „Gavau Nacionalinės žemės tarnybos […] informacinius pranešimus dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo, man priklausantiems sklypams a ir b siejant numatomus veiksmus su poreikiu sklypams nustatyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas dėl sanitarinės apsaugos zonos reikalingos subjekto [UAB „Vilniaus paukštynas“, toliau – Bendrovė] ūkinei veiklai vykdyti. 2022 10 28 per e-pristatymas pateikiau nesutikimą dėl NŽT rašte pateiktų ketinamų atlikti veiksmų, paprašiau pateikti informaciją kokių dokumentų pagrindu grindžiami veiksmai, […].“.

2.2. „2022 lapkričio 10 d. prisijungęs prie registrų centro savitarnos ir patikrinęs sklypo nekilnojamo turto registro duomenų bazės išrašą, pastebėjau kad man priklausančiam sklype
2022 spalio 31 d. Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio skyriaus vedėjo sprendimu Nr. 48SK-4274-(14.48.111E) įregistruota specialioji žemės naudojimo sąlyga „Pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų, sanitarinės apsaugos zonos“ [toliau ir – Sanitarinės apsaugos zona]. Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus rajono skyriaus vadovo sprendimas, kuriuo nustatomi suvaržymai mano nuosavybei, man nebuvo pateiktas susipažinti kaip tai numato Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 13 str. 1 d. ir aš neturėjau galimybės jo apskųsti, šis sprendimas man nepateiktas iki šiol, apie jo egzistavimą sužinojau iš nekilnojamo turto registro duomenų bazės išrašo įrašų.“

2.3. „2022-11-22 elektroniniu paštu gavau NŽT atsakymą į mano 2022-10-28 raštą. Šiame rašte nepateikti atsakymai į mano argumentus, kodėl tokie apribojimai yra nepagrįsti bei nepateikta mano reikalauta informacija kokiu dokumentų pagrindu buvo nustatytos SAZ teritorijos (LR specialiųjų sąlygų įstatymo 6 str. 1 d.), dėl kurio NŽT siekia man įregistruoti specialiaisiais žemės naudojimo sąlygas.“

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti jo skundą.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Remiantis Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išrašais (registro Nr. …,
    Nr. …) nustatyta:

4.1. Pareiškėjui nuosavybės teise priklauso 0,1500 ha kitos paskirties žemės sklypas (kadastro Nr. …; žemės sklypo naudojimo būdas – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijos) …, Vilniaus r. sav. (toliau – žemės sklypas a. Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išrašo sudarymo data – 1999-01-15. Šis žemės sklypas 1998-12-22 Valstybinės žemės sklypo pirkimo–pardavimo sutartimi Nr. P41/98-0963 buvo parduotas pirminiam savininkui, įrašas galioja nuo 1998-12-23.

NTR duomenų bazės išraše nėra pateikta jokios informacijos apie Sanitarinės apsaugos zonos, kaip specialiosios žemės naudojimo sąlygos, taikytinumą žemės sklypui a jo registravimo NTR ir NTK 1998 m. metu.

4.2. Žemės sklypo a NTR duomenų bazės išraše pateikta informacija apie pastatus ir jų suformavimo (daikto registravimo) pagrindą ir datą: Pastatas – Gyvenamasis namas (toliau – Gyvenamasis namas; įregistravimo pagrindas – 2014-11-24 Deklaracija apie statybos užbaigimą / paskirties keitimą Nr. 1 ir 2014-04-07 Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla, įrašas galioja nuo 2016-05-18; Pastatas – pirtis (kadastro duomenų nustatymo data – 2005-05-23).

4.3. Pareiškėjui nuosavybės teise priklauso 0,1475 ha žemės ūkio paskirties žemės sklypas …, Vilniaus r. sav. (toliau – žemės sklypas b, įrašo NTR sudarymo data 2010-07-14, įregistravimo pagrindas – 2010-06-08 Apskrities viršininko sprendimas Nr. 2.5-41-31329.

NTR duomenų bazės išraše nėra pateikta jokios informacijos apie Sanitarinės apsaugos zonos, kaip specialiosios žemės naudojimo sąlygos, taikytinumą žemės sklypui b jo registravimo NTR ir NTK 2010 m. metu.

4.4. Pareiškėjui nuosavybės teise priklausančio žemės sklypo a išraše pateikta toliau nurodyta informacija, susijusi su specialiąja žemės naudojimo sąlyga – Sanitarinės apsaugos zona:

„8. Žymos:

8.1. Teritorija, kurioje taikomos SŽNS, neįregistruota Nekilnojamojo turto registre: Pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų, sanitarinės apsaugos zonos (IV skyrius, pirmasis skirsnis)

[…] Įregistravimo pagrindas: 2022-09-13 Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla

2022-10-31 Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio skyriaus vedėjo sprendimas Nr. 48SK-4274-(14.48.111E.)

[…] Įrašas galioja: Nuo 2023-01-01

  1. Teritorijos, kuriose taikomos SŽNS, įrašytos į NTK kadastro duomenų byloje įrašytų duomenų pagrindu:

9.1. [X] Pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų, sanitarinės apsaugos zonos (IV skyrius, pirmasis skirsnis)

[…] Įregistravimo pagrindas:  2022-09-13 Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla

2022-10-31 Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio skyriaus vedėjo sprendimas Nr. 48SK-4274-(14.48.111E.)

[…] Išregistravimo pagrindas: 2022-11-30 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimo Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo Nr. 1190“

Įrašas galioja: Nuo 2022-11-07 iki 2023-01-01.“

Pareiškėjui nuosavybės teise priklausančio žemės sklypo b išraše pateikta analogiško turinio informacija, susijusi su Sanitarinės apsaugos zonos įregistravimu, įregistravimo pagrindas 2022-12-21 Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio skyriaus vedėjo sprendimas Nr. 48SK-5641-(14.48.111E.), įrašas galiojo nuo 2022-12-29.

 

  1. Dėl Pareiškėjo skunde nurodytų aplinkybių Seimo kontrolierė kreipėsi į Nacionalinę žemės tarnybą ir Vilniaus rajono savivaldybės administraciją.

 

  1. Nacionalinė žemės tarnyba, atsakydama į Seimo kontrolierės paklausimuose iškeltus klausimus, pateikė paaiškinimus ir papildomus dokumentus. Nacionalinė žemės tarnyba paaiškinimuose nurodė:

6.1. „Skyrius 2022-09-15 raštu Nr. 48SD-13613-(14.48.104.) „Dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo“ [toliau – NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-09-15 raštas] ir 2022-10-25 raštu Nr. 48SD-15927-(14.48.104.) „Dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo“ [toliau ir – NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-10-25 raštas] informavo žemės sklypų a ir b savininką [Pareiškėją], kad vadovaujantis Nuostatų [Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534; toliau Kadastro nuostatai arba Nuostatai] 541.1 papunkčiu (redakcija, galiojusi nuo 2022-05-01 iki 2023-01-01) žemės sklypams  a ir b bus nustatyta SŽNS.

Skyrius 2022-10-28 gavo žemės sklypų a ir b savininko skundą dėl šiems žemės sklypams nustatomos SŽNS.

Skyrius, nepažeisdamas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodyto prašymų ir skundų nagrinėjimo termino, 2022-11-22 raštu Nr. 48SD-17913-(14.48.136 E.) „Dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo“ [toliau – NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 raštas], vadovaudamasis Nuostatų 544.3 papunkčiu (redakcija, galiojusi nuo 2022-05-01 iki 2023-01-01), išnagrinėjęs 2022-10-28 pateiktas pastabas, pateikė išsamų atsakymą dėl žemės sklypams a ir b nustatomos SŽNS.“

6.2. „Nacionalinė žemės tarnyba 2022-11-18 gavo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos 2022-11-18 raštą Nr. 3IN-662 (8.1 E ) „Dėl kreipimosi nagrinėjimo“, kuriuo Nacionalinei žemės tarnybai buvo persiųstas nagrinėti Lietuvos Respublikos Seimo nario Eugenijaus Sabučio 2022-11-09 raštas Nr. SN-S-23 „Dėl kreipimosi“, kuriame prašoma Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai, Nacionalinei žemės tarnybai ir Vilniaus rajono savivaldybės administracijai suorganizuoti susitikimą (2022-11-22) su Vilniaus rajono savivaldybės tarybos Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija bei Vilniaus rajono gyventojais.

[…] Nacionalinė žemės tarnyba 2022-12-06 gavo Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos 2022-12-06 raštu Nr. PSA-1040 „Dėl gyventojų kreipimųsi sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo klausimu“ persiųstus nagrinėti X, […] [duomenys neskelbtini, toliau – Suinteresuoti asmenys] 2022-11-15 ir 2022-11-24 skundus.

Nacionalinė žemės tarnyba 2023-01-13 raštu Nr. 1SS-37-(5.34 E.) „Dėl informacijos pateikimo“ atsakė į pareiškėjų 2022-11-15 ir 2022-11-24 skundus.“

6.3. „Skyriaus vedėjas 2022-12-21 sprendimu Nr. 48SK-5641-(14.48.111E.) „Dėl žemės sklypo b (kadastro Nr. … ir unikalus Nr. …), esančio …, Vilniaus r. sav., nustatytų kadastro duomenų pakeitimo“ […] [toliau – Sprendimas Nr. 5641 arba NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-12-21 sprendimas] patvirtino žemės sklypo b kadastro duomenis, nustatytus pagal […] [UAB „I“, toliau – Rangovas] matininko […] [duomenys neskelbtini, toliau ir – Matininkas]  parengtą elektroninę žemės sklypo kadastro duomenų bylą.

Skyrius, vadovaudamasis Nuostatų 544.5 papunkčiu (redakcija, galiojusi nuo 2022-05-01 iki 2023-01-01), 2022-12-27 raštu Nr. 48SD-19765-(14.48.136 E.) „Dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo“ X išsiuntė Sprendimo Nr. 5641 kopiją.

Skyriaus vedėjas 2022-10-31 sprendimu Nr. 48SK-4274-(14.48.111E.) „Dėl žemės sklypo a (kadastro Nr. … ir unikalus Nr. …), esančio …, Vilniaus r. sav., nustatytų kadastro duomenų pakeitimo“ […] [toliau – Sprendimas Nr. 4274 arba NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimas] patvirtino žemės sklypo a kadastro duomenis, nustatytus pagal […] [Matininko] parengtą elektroninę žemės sklypo kadastro duomenų bylą.

Skyrius 2022-12-08 raštu Nr. 48SD-18837-(14.48.104.) „Dėl žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo“ X išsiuntė Sprendimo Nr. 4274 kopiją.

Informuojame, kad Sprendimo Nr. 4274 kopija žemės sklypo a savininkui buvo išsiųsta nesivadovaujant Nuostatų 544.5 papunkčiu, t. y. nesilaikant 3 darbo dienų sprendimo išsiuntimo žemės sklypo savininkui termino.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad dėl žmogiškojo faktoriaus (techninės klaidos) ir esant labai dideliam Skyriaus specialistų krūviui dėl teisės aktuose numatyto termino (2022-12-31) įrašyti specialiąją žemės naudojimo sąlygą buvo pažeistas Nuostatų 544.5 papunktis (Sprendimo Nr. 4274 kopija žemės sklypo savininkui išsiųsta vėliau nei per 3 darbo dienas).

[…] Sprendimas Nr. 5641 ir Sprendimas Nr. 4274 yra administraciniai sprendimai, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje ir Nuostatų 841.1.1.2.5 papunktyje (redakcija, galiojusi nuo 2022-05-01 iki 2023-01-01).

[…] Skyriaus vedėją įpareigojome užtikrinti, kad priimami panašaus pobūdžio sprendimai būtų surašomi ir žemės sklypų savininkai apie šiuos sprendimus būtų informuojami griežtai vadovaujantis teisės aktų nuostatomis.“

 

  1. Iš kartu su NŽT paaiškinimais pateiktų dokumentų nustatyta toliau pateikiama informacija:

7.1. NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-09-15 ir 2022-10-25 raštais Pareiškėjui buvo pranešta apie numatomą žemės sklypų a ir b kadastro duomenų pakeitimą, šiems žemės sklypams taikytinų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų – Sanitarinės apsaugos zonos įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, bei paaiškinta, jog pastabas dėl šios procedūros Pareiškėjas gali pateikti ne vėliau kaip per 30 dienų nuo šių raštų gavimo dienos. Kartu su šiais raštais Pareiškėjui buvo pateiktos žemės sklypų a ir b kadastro duomenų formos (kopijos), kuriose esančioje lentelėje „Duomenys apie žemės sklypui nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos“, kaip šiems žemės sklypams taikytina Specialioji žemės naudojimo sąlyga nurodyta – Sanitarinės apsaugos zona.

7.2. Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimesi, adresuotame tuomečiam NŽT Vilniaus rajono skyriui, nurodyta, jog jis nesutinka su jam priklausančių žemės sklypų a ir b kadastro duomenų pakeitimu, išdėstyti nesutikimo motyvai (nėra gautas jo sutikimas Sanitarinės apsaugos zonos nustatymui, kaip tai reglamentuota Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau ir – Įstatymas) 7 straipsnyje, žemės sklypas a patenka į „Juodšilių gyvenamųjų namų kvartalo“ projektu suformuotą teritoriją, o Įstatymo 51 straipsnio 4 dalyje reglamentuotas draudimas nustatyti sanitarinės apsaugos zonas teritorijose, suplanuotose teritorijų planavimo dokumentuose, nepateikta informacija, kokių dokumentų pagrindu siekiama nustatyti Sanitarinę apsaugos zoną, ar buvo atliktas planuojamos ūkinės veiklos poveikio visuomenės sveikatai vertinimas, kada ir kokiu projektu buvo suplanuota Bendrovės vykdoma veikla).

Šio kreipimosi pabaigoje suformuluotas prašymas „pateikti veiklos, kuriai siekiama nustatyti sanitarinę apsaugos zoną, juridinį pagrindą pagrindžiančius dokumentus“.

7.3. NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 rašte pateiktos Įstatymo 9 straipsnio 3 dalies, Kadastro nuostatų 541 punkto ištraukos, paaiškinta, kad Pareiškėjo žemės sklypų a ir b formavimo metu Sanitarinės apsaugos zona nebuvo nurodyta šių žemės sklypų kadastro duomenų bylose, atitinkamai nebuvo įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, kad ši specialioji žemės naudojimo sąlyga taikytina minėtiems žemės sklypams, nes jie yra arčiau nei 1000 metrų atstumu nuo pastatų, kuriuose laikoma daugiau nei 300 vnt. ūkinių gyvūnų (broilerių, vištų), kad Sanitarinės apsaugos zonos įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą procedūra vykdoma šių pastatų savininkės – Bendrovės prašymo ir NŽT užsakymu Rangovo Matininko, Kadastro nuostatų 542 punkto nustatyta tvarka parengtų dokumentų (žemės sklypų kadastro duomenų formų) pagrindu.

NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 rašto pabaigoje pateikta išvada, kad Pareiškėjo pastabos pripažįstamos nepagrįstomis.

7.5. NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimu buvo patvirtinti žemės sklypo a kadastro duomenys, nustatyti pagal Rangovo matininko A. V. (vardas ir pavardė Seimo kontrolierei žinomi, toliau – Matininkas) parengtą elektroninę žemės sklypo kadastro duomenų bylą Nr. …, o NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-12-21 buvo patvirtinti žemės sklypo b kadastro duomenys, nustatyti pagal Matininko parengtą elektroninę žemės sklypo kadastro duomenų bylą 2357037.

7.6. NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendime nurodyta:

„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 12 punktu, Lietuvos Respublikos kadastro įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“, 841.1.1.2.5 papunkčiu ir veikdama pagal Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2021 m. balandžio 2 d. įgaliojimą Nr. 1Į-295-(1.9 E.) „Dėl teritorijų planavimo dokumentų ir žemės valdos projektų rengimo ir tvirtinimo ir kitų funkcijų atlikimo“,

t v i r t i n u žemės sklypo kadastro duomenis, nustatytus pagal […] matininko […] parengtą elektroninę žemės sklypo kadastro duomenų bylą Nr. …, kuri saugoma Nekilnojamojo turto registro posistemės ,,GeoMatininkas“ elektroniniame archyve.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos tikrinimo taisyklių, patvirtintų Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. rugsėjo 3 d. įsakymu Nr. 1P-98 ,,Dėl Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos tikrinimo taisyklių patvirtinimo“ [toliau – Kadastro duomenų bylos tikrinimo taisyklės], 26 punkte nustatyta tvarka.“

NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-12-21 sprendime nurodyta analogiško turinio preambulė, kaip ir NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendime, tačiau nurodytas kitas apskundimo pagrindas – Kadastro duomenų bylos tikrinimo taisyklių 34 punktas.

 

  1. Vilniaus rajono savivaldybės administracija, atsakydama į Seimo kontrolierės paklausime iškeltus klausimus, pateikė paaiškinimus:

8.1. „Vadovaujantis Vilniaus rajono savivaldybės bendrojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2009 m. rugsėjo 30 d. sprendimu Nr. T3-323 [toliau – 2009 m. bendrasis planas], sprendiniais, žemės sklypai, esantys Dusinėnų, Kalviškių, Juodšilių, Valčiūnų ir Rudaminos (toliau – Žemės sklypai) gyvenvietėse yra U (Ug) ir Z (Zrg) funkcinio prioriteto zonose“.

8.2. „Pagal Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalies („U“ žemės naudojimo funkcinės zonos Avižienių, Juodšilių, Nemėžio, Pagirių, Riešės, Rudaminos ir Zujūnų seniūnijose) bendrojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2019-12-18 sprendimu Nr. T3-477 [toliau – 2019 m. „U“ zonos bendrasis planas], sprendinius, nagrinėjamų gyvenviečių (kaimų) teritorijose numatyti skirtingi teritorijos naudojimo tipai – PR, PA, BZ, MI, GG, GV ir kiti[2].“

„Nemaža dalis Žemės sklypų patenka į GV – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijas.

8.3. Žemės ūkio paskirties žemės sklypas b, esantis Vilniaus r. sav., …:

8.3.1. pagal Vilniaus rajono savivaldybės bendrojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2009 m. rugsėjo 30 d. sprendimu Nr. T3-323, sprendinius yra Ug funkcinio prioriteto [Vyraujančios kitos paskirties žemės, įtakojamos Vilniaus miesto aglomeracinio proceso[3]] zonoje;

8.3.2.     pagal Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalies („U“ žemės naudojimo funkcinės zonos Avižienių, Juodšilių, Nemėžio, Pagirių, Riešės, Rudaminos ir Zujūnų seniūnijose) bendrojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2019-12-18 sprendimu Nr. T3-477, sprendinius GV – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų teritorijų sklypai.

Žemės sklypo b, esančio Vilniaus r. sav., …, paskirtis ir naudojimo būdas pagal galiojančius Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dokumentų sprendinius, galės būti pakeisti į kitą, tada, kai teisės aktais nustatyta tvarka planuojamos ūkinės veiklos vykdytojas atliks atitinkamas procedūras paukštyno sanitarinei apsaugos zonai nustatyti bei įregistruoti. Šiai dienai yra taikoma preliminari taršos zona, t. y. riba, esanti 1000 m atstumu nuo Rudaminos, Kalviškių ir Dusinėnų paukštidžių.“

 

  1. Seimo kontrolierės iniciatyva atlikto tyrimo dėl NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnų galimai netinkamų veiksmų, susijusių su Sanitarinės apsaugos zonos taikymu 798 žemės sklypams (Seimo kontrolierės 2023-07-14 pažyma Nr. 4D-2022/1-1431), metu užfiksuota ši informacija:

9.1. Pagal iki 2022-12-31 galiojusį teisinį reglamentavimą, specialiosios žemės naudojimo sąlygos buvo priskirtinos žemės sklypo, kaip nekilnojamojo turto objekto, kadastro duomenų kategorijai.

9.2. NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo sprendimai pakeisti 798 žemės sklypų kadastro duomenis, įrašant jiems taikytiną specialiąją žemės naudojimo sąlygą – Sanitarinės apsaugos zoną, yra administraciniai sprendimai, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje.

9.3. Sanitarinės apsaugos zonų ribų nustatymo procedūra ir jų, kaip specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įrašymo į NTK ir NTR procedūra, tai dvi savarankiškos procedūros, kurias vykdyti ir dėl kurių galutinius sprendimus priimti iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo (2020-01-01) teisės aktais buvo pavesta skirtingiems viešojo administravimo subjektams. Nacionalinės žemės tarnybos sprendimai dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įrašymo NTK ir NTR nelaikytini administraciniais sprendimais dėl šių sąlygų nustatymo ir tokiame kontekste negali būti vertinami.

9.4. Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, 65 ir 73 punktuose (priklausomai nuo redakcijos galiojimo) buvo reglamentuotas Sanitarinės apsaugos zonos dydis (metrais) bei šioje zonoje taikomi veiklos apribojimai, tačiau Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo mechanizmas ir galimi nustatymo būdai iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo (2020-01-01) buvo reglamentuoti Sanitarinių apsaugos zonų nustatymo ir priežiūros tvarkoje, patvirtintoje Sveikatos apsaugos ministro 2001 m. sausio 5 d. įsakymu Nr. 10 (galiojo nuo 2001-01-18 iki 2004-09-02) ir Sanitarinių apsaugos zonų ribų nustatymo ir režimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. rugpjūčio 19 d. įsakymu Nr. V-586 (galiojo nuo 2004-09-03 iki 2019-12-31).

9.5. Tyrimo metu buvo nustatyta, kad kartu su Bendrovės 2023-03-24 ir 2022-05-11 prašymais NŽT Vilniaus rajono skyriui pateikti dokumentai ir kiti, NŽT įvardijami dokumentai, nelaikytini pakankamais Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktui patvirtinti. Nacionalinės visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos nėra priėmęs sprendimo dėl Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumente. Tuo atveju, jeigu sanitarinės apsaugos zonos ribos buvo nustatomos pagal Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, reglamentuojamą dydį, šios zonos ribos privalėjo būti pažymėtos teritorijų (žemėtvarkos) planavimo dokumente.

Seimo kontrolierė konstatavo, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnai, inicijavę Sanitarinės apsaugos zonos, kaip 798 žemės sklypams, taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, įrašymą į NTK ir NTR, nesant pakankamai dokumentų, įrodančių Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo teisės aktų nustatyta tvarka fakto bei atitinkamai pakankamo pagrindo šių žemės sklypų suformavimo metu padarytos kadastro duomenų nustatymo klaidos egzistavimui patvirtinti, veikė netinkamai.

9.6. Seimo kontrolierei, įvertinus tyrimo metu surinktą informaciją, kilo neaiškumai dėl 2009 m. bendrojo plano ir 2019 m. „U“ zonos bendrojo plano sprendinių, kuriuose pažymėtos galimai preliminarios Sanitarinės apsaugos zonos ribos, teisinės reikšmės, todėl Lietuvos Respublikos Vyriausybei buvo pateikta rekomendacija pavesti teritorijų planavimo srityje kompetentingoms institucijoms pateikti išaiškinimą šiuo klausimu.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai

10.1. Seimo kontrolierių įstatymo:

3 straipsnis – „Seimo kontrolierių veiklos tikslai: 1) ginti žmogaus teisę į gerą viešąjį administravimą, užtikrinantį žmogaus teises ir laisves, prižiūrėti, ar valdžios įstaigos vykdo pareigą tinkamai tarnauti žmonėms; […].“

12 straipsnis – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl tarnautojų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.“

 

10.2. Viešojo administravimo įstatymo:

2 straipsnis – „[…] 10. Prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant atlikti teisės aktuose nustatytus veiksmus. […]. 12. Skundas – asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti. […].“

3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […]; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […];“.

10 straipsnis – „1. Administracinius sprendimus priimti turi teisę tik viešojo administravimo subjektai, turintys šio įstatymo nustatyta tvarka jiems suteiktus įgaliojimus.

[…] 5. Administraciniame sprendime turi būti nurodyta: […]; 4) atliekamas tvarkomasis veiksmas arba asmenims nustatytos teisės ir (ar) pareigos; 5) administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės; 6) administracinio sprendimo motyvai; 7) administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką; […]“.

 

10.3. Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo 6 straipsnis – „1. Institucija ir valstybės valdomas subjektas, teikdami duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, vadovaujasi šiais principais: 1) duomenų išsamumo – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys duomenys; 2) duomenų tikslumo – pareiškėjui teikiami duomenys turi atitikti institucijos ar valstybės valdomo subjekto disponuojamus duomenis; […];“.

 

10.4. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnis (redakcijos, galiojusios nuo 2020-01-01 iki 2022-12-31) – „2. Nekilnojamojo turto registre įregistruotam žemės sklypui (jo daliai) patekus į nustatytas šiame įstatyme nurodytas teritorijas, šios teritorijos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą įrašomos pagal šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodytus dokumentus keičiant žemės sklypo kadastro duomenis. Žemės sklypo kadastro duomenys keičiami ir šių duomenų pakeitimai į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą įrašomi Vyriausybės patvirtintuose Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis pateikus Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui prašymą įrašyti šiame įstatyme nurodytas teritorijas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą (toliau – prašymas).

  1. Jeigu formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai), šiame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, šių žemės sklypo kadastro duomenų – šiame įstatyme nurodytų teritorijų – įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka organizuoja Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) teritorinio padalinio vadovas. Per 20 darbo dienų nuo asmens, suinteresuoto ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, prašymo pateikimo dienos Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio padalinio vadovas Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą arba motyvuotai atsisako organizuoti šių teritorijų įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą (kai objekto, dėl kurio žemės sklypo formavimo metu šiam žemės sklypui turėjo būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nebėra). Šioje dalyje nurodytu atveju šiame įstatyme nurodytų teritorijų erdviniai duomenys pateikiami Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui kartu su prašymu ir kitais Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro nuostatuose nurodytais dokumentais. Žemės sklypo, kuris patenka į šioje dalyje nurodytas teritorijas, savininkas, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis apie keičiamus žemės sklypo kadastro duomenis informuojamas Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka.“

 

  1. Kiti teisės aktai

11.1. Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 (toliau – Kadastro nuostatai): 12 punktas (redakcija galiojanti nuo 2008-12-07) – „Žemės sklypas laikomas baigtu formuoti Nacionalinės žemės tarnybos […] (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) vadovui ar jo įgaliotam teritorinio padalinio vadovui priėmus sprendimą patvirtinti nustatytus kadastro duomenis (suformuoti žemės sklypą)“

redakcija, galiojusi nuo 2022-05-01 iki 2022-12-31:

541 punktas – „Žemės sklypo kadastro duomenys gali būti keičiami nerengiant visos žemės sklypo kadastro duomenų bylos, o tik ją papildant šių Nuostatų 542 punkte nurodytais dokumentais, šiais atvejais: 541.1. kai formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai) tam žemės sklypui teritorijos, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos ir į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą.

Prašymą įrašyti teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, į kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą kadastro tvarkytojui ir reikalingą informaciją vykdytojui pateikia žemėtvarkos skyrius fizinio asmens, juridinio asmens ar jų padalinių, kitų organizacijų ar jų padalinių (toliau – asmuo), suinteresuotų ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turėjo būti nustatytos minėtos teritorijos, vykdymu, prašymu; […].

542 punktas – „Vykdytojas šių Nuostatų 541 punkte nurodytais atvejais: […]; 542.2. kai šių Nuostatų 541.1, 541.2, 541.3 ir 541.4 papunkčiuose nustatytais atvejais į teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, patenka visas žemės sklypas, pagal šių Nuostatų 56 punktą užpildo žemės sklypo kadastro duomenų formą, o žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, planas tokiais atvejais nerengiamas;“.

544 punktas – „Žemėtvarkos skyrius, gavęs vykdytojo parengtus šių Nuostatų 542.1, 542.2 ir 542.3 papunkčiuose nurodytus dokumentus: […];

544.2. nustatęs, kad šių Nuostatų 544.1 papunktyje nurodyti dokumentai parengti pagal šių Nuostatų reikalavimus ir pateiktas žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio rašytinis sutikimas (kai toks sutikimas privalomas pagal Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 7 straipsnio ir 141 straipsnio nuostatas), suderina parengtą Žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, planą (jeigu toks planas rengtas) ir šio žemės sklypo savininkui arba valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtiniui registruotu laišku išsiunčia pranešimą apie numatomą žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimą kartu su patikrintos žemės sklypo kadastro duomenų formos ir suderinto Žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, plano (jeigu toks planas rengtas) kopijomis. […]. Pranešime nurodo, kad pastabas dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo ir Žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, plano (jeigu toks planas rengtas) galima pateikti žemėtvarkos skyriui raštu ne vėliau kaip per 30 dienų nuo pranešimo gavimo. […];

544.3. per 10 darbo dienų nuo žemės sklypo savininko arba valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio pastabų dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo ir Žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, plano (jeigu toks planas rengtas) gavimo jas išnagrinėja ir išsiunčia motyvuotą atsakymą jas pateikusiam asmeniui;

544.4. parengia Nacionalinės žemės tarnybos vadovo ar jo įgalioto žemėtvarkos skyriaus vadovo sprendimo pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis projektą, jeigu pastabos dėl nustatomų ir (ar) panaikinamų anksčiau nustatytų teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ir (ar) parengto Žemės sklypo, patenkančio į nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, plano per šių Nuostatų 544.2 papunktyje nustatytą terminą nebuvo pateiktos arba pateiktos ir šių Nuostatų 544.3 papunktyje nustatyta tvarka išnagrinėtos ir nepriimtos. […];

544.5. ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Nacionalinės žemės tarnybos vadovo ar jo įgalioto žemėtvarkos skyriaus vadovo sprendimo pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis priėmimo išsiunčia žemės sklypo savininkui arba valstybinės ar savivaldybės žemės naudotojui šio sprendimo kopiją; […].“

545 punktas – „Nacionalinės žemės tarnybos vadovo ar jo įgalioto žemėtvarkos skyriaus vadovo sprendimas pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis įrašant nustatytas (pakeistas) teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ar jas panaikinant gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

841 punktas – „Teikiant kadastro tvarkytojui prašymą: 841.1. įrašyti ar pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis: […]; 841.1.1.2. keičiami šie suformuoto žemės sklypo kadastro duomenys: […]; 841.1.1.2.5. teritorijos, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos; […]; 841.1.3. Nacionalinės žemės tarnybos vadovo ar jo įgalioto žemėtvarkos skyriaus vadovo sprendimas nustatyti ar pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis, […] gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka; […].“

 

11.2. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklės) 45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį: […]; 45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; […]; 45.4. į prašymą, nenurodytą Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Europos Žmogaus Teisių Teismo 2014 m. gruodžio 2 d. sprendimas byloje Romankevič v. Lithuania, peticijos Nr. 25747/07:

„[…] gero valdymo principas paprastai nedraudžia valdžios institucijoms ištaisyti atsitiktinių klaidų, net jei jas lėmė jų pačių nerūpestingumas; tačiau riziką, atsirandančią dėl valstybės institucijos klaidų, privalo prisiimti pati valstybė, ir klaidų negalima taisyti suinteresuotų asmenų sąskaita.“

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika:

13.1. „Pagal Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo 6 str. 1 d. 1 p. institucija, teikdama dokumentus, vadovaujasi dokumentų išsamumo principu – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys dokumentai. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas nurodo, kad atsakingo valdymo (gero administravimo) principas, be kita ko, įtvirtina viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų vykdant administracinę procedūrą. Iš gero administravimo principo išplaukia, kad valstybės institucijos, priimdamos administracinius sprendimus (vykdydamos valdžios funkcijas), privalo dirbti rūpestingai ir atidžiai, veikti taip, kad administracinėje procedūroje būtų laikomasi visų teisės aktų nuostatų. Pagal gero administravimo principą valstybės institucijos turi vykdyti procedūrą nešališkai ir objektyviai. Formaliai ir biurokratiškai vykdomos viešojo administravimo funkcijos nesiderina su gero administravimo principu. Gero administravimo principas reikalauja, kad valstybės institucijos, priimdamos administracinius sprendimus, veiktų rūpestingai ir atidžiai, taip pat užtikrintų, kad administracinėje procedūroje būtų laikomasi visų teisės aktų nuostatų. Šis principas suponuoja taip pat tai, kad viešojo administravimo subjektas turi pareigą pateikti suinteresuotam asmeniui objektyvią ir teisingą informaciją jį dominančiu klausimu“ (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2012-10-04 išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. A502-134/2012; 2013-03-26 išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. A756-708/2013, 2013-05-14 sprendimas administracinėje byloje Nr. A444-878/2013; 2014-03-25 išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. A756-997/2014; […];).

13.2. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, aiškindamas informacijos išsamumo ir tikslumo principus, taip pat yra nurodęs, kad institucijos ir įstaigos, atsakydamos į asmens prašymą pateikti informaciją, turi pateikti visą teiktiną jų disponuojamą informaciją (žr., pvz., 2015 m. balandžio 21 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-1090-624/2015).

13.3. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2020 m. gruodžio 9 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1306-261/2020:

„[…] 45. Byloje nėra įrodymų, kuriais remiantis būtų galima konstatuoti, kad 1999 metų laikotarpiu formuojant ginčo žemės sklypą, šiam sklypui buvo nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, įtvirtintos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 patvirtintų Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų XV skirsnyje „Gyvulininkystės, paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių pastatams sanitarinės apsaugos zonos“, vėliau pavadinimas pakeistas – „Gyvulininkystės, paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių pastatų sanitarinės apsaugos zonos nustatomos pagal žemės ūkio įmonių ar objektų paskirtį ir dydį“. Byloje nėra ir įrodymų, patvirtinančių, kad ginčo žemės sklypo formavimo metu aukštesnės galios teritorijų planavimo dokumentais būtų nustatytos tokio turinio (įtvirtintų XV skirsnyje) specialios žemės ir miško naudojimo sąlygos.

  1. Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, individualus administracinis aktas turi būti pagrįstas objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, o taikomos poveikio priemonės turi būti motyvuotos. Individualiame administraciniame akte turi būti aiškiai suformuluotos nustatytos arba suteikiamos teisės ir pareigos ir nurodyta akto apskundimo tvarka (8 str. 2 d.).
  2. Aiškindamas pastarąsias nuostatas, Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra pažymėjęs, kad individualiame administraciniame akte motyvų išdėstymas turi būti adekvatus, aiškus ir pakankamas. Akte turėtų būti nurodomi pagrindiniai faktai, argumentai ir įrodymai, pateikiamas teisinis pagrindas, kuriuo viešojo administravimo subjektas rėmėsi, priimdamas administracinį aktą (žr., pvz., 2014 m. gruodžio 18 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A822-1440/14; 2014 m. kovo 19 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A662-839/14; 2009 m. kovo 27 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A756-420/2009). Ši teisės norma siejama su teisėtumo principu, pagal kurį reikalaujama, kad viešojo administravimo subjektai savo veikla nepažeistų teisės aktų reikalavimų, kad jų sprendimai būtų pagrįsti, o sprendimų turinys atitiktų teisės normų reikalavimus (žr., pvz., 2014 m. spalio 20 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A602-827/2014; 2010 m. rugpjūčio 24 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A756-2197/2011). Nurodytos nuostatos taip pat patvirtina, jog individualiam administraciniam aktui keliamas motyvuotumo reikalavimas. Administracinio sprendimo priėmimo faktinis pagrindas ir individuali argumentacija turi būti žinomi ne tik viešojo administravimo subjektui, priimančiam sprendimą, bet ir asmeniui, kurio atžvilgiu jis priimamas. Individualus administracinis aktas paprastai turi būti toks, kad iš jo būtų galima suprasti visuomeninių santykių esmę, subjektus, dalyvaujančius šiuose santykiuose, būtų aiškus tų visuomeninių santykių teisinis kvalifikavimas. Visiškai nesilaikant minėtų nuostatų ar tai darant tik iš dalies, paprastai kyla pagrįsta abejonė dėl tokio administracinio akto teisėtumo bei pagrįstumo (žr., pvz. 2014 m. gruodžio 18 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A822-1440/2014). […].
  3. Teisėjų kolegija taip pat pažymi, kad Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnyje nėra nustatyta, keliuose rašytiniuose dokumentuose turi būti išdėstytas individualaus administracinio akto pagrindimas (jo turinys) ir pats sprendimas dėl nustatytų ar suteiktų teisių, t. y. nereikalaujama, kad individualus administracinis aktas būtų surašytas vientisame dokumente. […]. Administracinių teismų praktikoje laikomasi nuostatos, kad tuo atveju, kai tam tikras individualus administracinis aktas yra priimamas ankstesnių procedūrinių dokumentų pagrindu, tai tokiame individualiame administraciniame akte nėra būtina pakartoti tuose dokumentuose nustatytas aplinkybes, tokio akto įžanginėje dalyje pakanka nurodyti tuos procedūrinius dokumentus, kuriais remiantis priimtas individualus administracinis aktas, asmeniui sukeliantis materialiąsias teisines pasekmes, ir pridėti tuos dokumentus prie individualaus akto, ir tokie atvejai traktuojami, kad individualaus administracinio akto įžanginėje dalyje nurodyti procedūriniai dokumentai yra to individualaus akto sudėtinė (motyvuojamoji) dalis“.

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjui iškilusi problema yra susijusi su Nacionalinės žemės tarnybos veiksmais, atliekamais organizuojant, šios institucijos teigimu, 798 žemės sklypams, tarp jų Pareiškėjo žemės sklypams a ir b taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos – pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų sanitarinės apsaugos zonos, įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. NŽT įvardijamas šios specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikytinumo pagrindas – aplinkybė, kad šie žemės sklypai yra arčiau nei 1000 m atstumu iki Bendrovei priklausančių pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai (broileriai, vištos, nuo 300 vnt.) (pažymos 2, 5 ir 6 punktai).

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, atlikusi tyrimą savo iniciatyva dėl Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus rajono skyriaus pareigūnų galimai netinkamų veiksmų, susijusių su Sanitarinės apsaugos zonos taikymu 798 žemės sklypams, (pažymos 9 punktas), be kita ko, pažymėjo, jog:

15.1. Sanitarinės apsaugos zonų ribų nustatymo procedūra ir jų, kaip specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įrašymo į NTK ir NTR procedūra, tai dvi savarankiškos procedūros, kurias vykdyti ir dėl kurių galutinius sprendimus priimti iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo (2020-01-01) teisės aktais buvo pavesta skirtingiems viešojo administravimo subjektams. Nacionalinės žemės tarnybos sprendimai dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įrašymo NTK ir NTR nelaikytini administraciniais sprendimais dėl šių sąlygų nustatymo ir tokiame kontekste negali būti vertinami.

15.2. Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, 65 ir 73 punktuose (priklausomai nuo redakcijos galiojimo) buvo reglamentuotas Sanitarinės apsaugos zonos dydis (metrais) bei šioje zonoje taikomi veiklos apribojimai, tačiau Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo mechanizmas ir galimi nustatymo būdai iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo (2020-01-01) buvo reglamentuoti Sanitarinių apsaugos zonų nustatymo ir priežiūros tvarkoje, patvirtintoje Sveikatos apsaugos ministro 2001 m. sausio 5 d. įsakymu Nr. 10 (galiojo nuo 2001-01-18 iki 2004-09-02), ir Sanitarinių apsaugos zonų ribų nustatymo ir režimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. rugpjūčio 19 d. įsakymu Nr. V-586 (galiojo nuo 2004-09-03 iki 2019-12-31).

15.3. Tyrimo metu buvo nustatyta, kad kartu su Bendrovės 2023-03-24 ir 2022-05-11 prašymais NŽT Vilniaus rajono skyriui pateikti dokumentai ir kiti, NŽT įvardijami dokumentai, nelaikytini pakankamais Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktui patvirtinti. Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos nėra priėmęs sprendimo dėl Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumente. Tuo atveju, jeigu sanitarinės apsaugos zonos ribos buvo nustatomos pagal Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“, reglamentuojamą dydį, šios zonos ribos privalėjo būti pažymėtos teritorijų (žemėtvarkos) planavimo dokumente.

Seimo kontrolierė konstatavo, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnai, inicijavę Sanitarinės apsaugos zonos, kaip 798 žemės sklypams, taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, įrašymą į NTK ir NTR, nesant pakankamai dokumentų, įrodančių Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo teisės aktų nustatyta tvarka fakto bei atitinkamai pakankamo pagrindo šių žemės sklypų suformavimo metu padarytos kadastro duomenų nustatymo klaidos egzistavimui patvirtinti, veikė netinkamai.

Dėl nurodytų priežasčių šioje pažymoje nebus vertinami klausimai, susiję su Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymo faktu, tačiau bus vertinami NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnų veiksmai (neveikimas), susiję su Pareiškėjo informavimu apie vykdomą jo žemės sklypų a ir b kadastro duomenų pakeitimo procedūrą.

 

  1. Remiantis Pareiškėjo skunde nurodyta ir tyrimo metu surinkta informacija (pažymos 2, 4–9 punktai), teisiniu reglamentavimu, pacituotu šios pažymos 10–11 punktuose, aktualia teismų praktika (pažymos 12-13 punktai), konstatuotina:

16.1. Formuojant Pareiškėjui priklausančius žemės sklypus a ir b, Sanitarinės apsaugos zonos, kaip šiems žemės sklypams taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nebuvo nurodytos ir įrašytos į NTK ir NTR. Laikotarpiu nuo 1998 m. teritorijoje, į kurią patenka žemės sklypas a, ir nuo 2010 m., teritorijoje, į kurią patenka žemės sklypas b, valstybės institucijų sprendimais ir leidimais buvo leista vykdyti ir plėtoti veiklą, netaikant jokių sanitarinės apsaugos zonos teritorijoje galiojančių apribojimų, tarp jų – statyti Gyvenamąjį namą (2014 m.), bei Pastatą-Pirtį (2005 m.) (pažymos 4.1–4.4 papunkčiai), keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį.

16.2. Pagal iki 2022-12-31 galiojusį teisinį reglamentavimą, specialiosios žemės naudojimo sąlygos buvo priskirtinos žemės sklypo, kaip nekilnojamojo turto objekto, kadastro duomenų kategorijai, todėl siekiant jas įregistruoti Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre turėjo būti atliktos žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo procedūros Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis (Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 2, 3 dalis, Kadastro nuostatų 542-545 papunkčiai, pažymos  6.4, 10.4 ir 11.1 papunkčiai).

16.3. NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-09-15 ir 2022-10-25 raštais Pareiškėjas buvo informuotas apie šio skyriaus ketinimą pakeisti Pareiškėjui nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų a ir b kadastro duomenis ir įrašyti į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą šiems žemės sklypams taikytiną Sanitarinės apsaugos zoną. Kartu Pareiškėjas buvo informuotas apie galimybę pateikti pastabas dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo ne vėliau kaip per 30 dienų nuo šių pranešimų gavimo dienos (Kadastro nuostatų 544.2. papunktis, pažymos 6.1, 7.1, 11.1 papunkčiai).

16.4. Pareiškėjas pateikė NŽT Vilniaus rajono skyriui 2022-10-28 kreipimąsi (pažymos 6.1, 7.2 papunkčiai). Įvertinus šio kreipimosi turinį, jis traktuotinas dvejopai:

16.4.1. Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi dalis, kurioje jis išdėstė nuomonę dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo, argumentus dėl Sanitarinės apsaugos zonos taikytinumo žemės sklypams a ir b nepagrįstumo, galimo jo teisių pažeidimo sprendžiant šios specialiosios žemės naudojimo sąlygos įregistravimo klausimą nesant jo sutikimo, nesutikimo su numatomu šių žemės sklypų kadastro duomenų pakeitimu, laikytina pastabomis dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo, kaip tai buvo įtvirtinta Kadastro nuostatų 544.2 papunktyje (redakcijoje, galiojusioje nuo 2022-05-01 iki 2022-12-31) (pažymos 11.1 papunktis);

16.4.2. Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi dalis, kuria buvo prašyta „pateikti veiklos, kuriai siekiama nustatyti sanitarinę apsaugos zoną, juridinį pagrindą pagrindžiančius dokumentus“, t. y. iš esmės buvo prašoma pateikti dokumentus, patvirtinančius Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktą, ir dokumentus, susijusius su Pareiškėjui priklausančių žemės sklypų kadastro duomenų pakeitimo inicijavimu ir Sanitarinės apsaugos zonos įregistravimu NTK ir NTR, laikytina prašymu, kaip tai įtvirtinta Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje (pažymos 10.2 papunktis).

16.5. Atsakymas į Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimąsi buvo įformintas NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 raštu (pažymos 6.1, 7.3 papunktis). Kadastro nuostatų 544.3 papunktyje įtvirtintas 10 darbo dienų terminas motyvuotam atsakymui į suinteresuoto asmens pastabas dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo pateikti (pažymos 11.1 papunktis). NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 raštas buvo pateiktas Pareiškėjui praėjus 18 darbo dienų nuo jo 2022-10-28 kreipimosi gavimo, taip nesilaikant Kadastro nuostatų 544.3 papunkčio.

16.6. Vertinant NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 rašto turinį, teigtina, kad jame yra pateiktos Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 3 dalies ir Kadastro nuostatų 541 papunkčio nuostatos, reglamentuojančios specialiųjų žemės naudojimo sąlygų, kai žemės sklypo formavimo metu šios sąlygos buvo taikytinos žemės sklypui, bet nenurodytos žemės sklypo kadastro duomenų byloje ir (ar) neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, įrašymo į šiuos registrus tvarką (pažymos 10.4 ir 11.1 papunkčiai), paaiškinta, kad Pareiškėjo žemės sklypų a ir b formavimo metu Sanitarinės apsaugos zona nebuvo nurodyta šių žemės sklypų kadastro duomenų bylose, atitinkamai nebuvo įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, kad ši specialioji žemės naudojimo sąlyga taikytina minėtiems žemės sklypams, nes jie yra arčiau nei 1000 metrų atstumu nuo pastatų, kuriuose laikoma daugiau nei 300 vnt. ūkinių gyvūnų (broilerių, vištų), kad Sanitarinės apsaugos zonos įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą procedūra vykdoma šių pastatų savininkės – Bendrovės prašymo ir NŽT užsakymu Matininko parengtų žemės sklypų kadastro duomenų formų pagrindu. NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 rašto pabaigoje pateikta išvada, kad Pareiškėjo pastabos pripažįstamos nepagrįstomis (pažymos 7.3 papunktis). Akcentuotina, jog šiame rašte nėra pateikta atsakymų į Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimesi (pastabų dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo dalyje) nurodytus klausimus dėl jo, kaip žemės sklypų a ir b) savininko, sutikimo Sanitarinės apsaugos zonos nustatymui ir įrašymui į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą gavimo privalomumo, Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo teisės aktų nustatyta tvarka fakto, poveikio visuomenės sveikatai vertinimo atlikimo būtinybės, Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 51 straipsnio 4 dalyje reglamentuotos išimties, kai sanitarinės apsaugos zona negali būti nustatoma ir įrašoma į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą taikytinumo nagrinėjamu atveju (pažymos 7.2 papunktis), kas suteikia pagrindą teigti, kad šie klausimai NŽT Vilniaus rajono skyriaus nebuvo vertinti ir nagrinėti. Todėl konstatuotina, kad Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi dalis, kurioje pateiktos pastabos dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo ir nesutikimo su šia procedūra motyvai, išnagrinėta neišsamiai, o atsakymas pateiktas nesilaikant Viešojo administravimo įstatyme įtvirtinto išsamumo principo (pažymos 10.2 papunktis).

16.7. Pagal Kadastro nuostatų 544.4 papunkčio nuostatas sprendimo pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis projektas gali būti rengiamas, kai pastabos dėl numatomo žemės sklypo kadastro duomenų pakeitimo ir specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikytinumo (tuo atveju, kai jos buvo pateiktos), nustatyta tvarka išnagrinėtos ir nepriimtos (pažymos 11.1 papunktis). Tyrimo metu nustatyta, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimas, kuriuo nuspręsta pakeisti jam priklausančio žemės sklypo a kadastro duomenis ir kurio pagrindu Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre buvo įrašyta žemės sklypui taikytina Sanitarinės apsaugos zona, buvo priimtas kitą darbo dieną (2022-10-31 pirmadienį) po Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi NŽT Vilniaus rajono skyriuje gavimo (penktadienį), ir iki atsakymo jam pateikimo (pažymos 6.1 ir 6.3 papunkčiai), todėl teigtina, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimas buvo priimtas neišnagrinėjus Pareiškėjo pastabų ir nesutikimo su Sanitarinės apsaugos zonos taikytinumu ir kadastro duomenų pakeitimu, argumentų, taip nesilaikant Kadastro nuostatų 544.4 papunkčio nuostatų.

16.8. NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnai, teikdami atsakymą į Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimąsi, neinformavo jo apie priimtą NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimą, kuriuo nuspręsta pakeisti jam priklausančio žemės sklypo a kadastro duomenis ir šio sprendimo pagrindu Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre įrašytą specialiąją žemės naudojimo sąlygą (Sanitarinės apsaugos zoną), nors atsakymo pateikimo Pareiškėjui metu (NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 raštas) minėtas sprendimas jau buvo priimtas bei žemės sklypo a kadastro duomenys Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre buvo pakeisti (pažymos 4.3, 6.3, 7.3 papunkčiai). Todėl konstatuotinas Viešojo administravimo įstatyme įtvirtinto išsamumo principo pažeidimas ir šiuo aspektu.

Akcentuotina, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 sprendimo kopija buvo išsiųsta Pareiškėjui šio skyriaus 2022-12-08 raštu (praėjus 28 darbo dienoms nuo jo priėmimo), taip nesilaikant Kadastro nuostatų 544.5 papunktyje nustatyto 3 darbo dienų termino šiam veiksmui atlikti (pažymos 6.3, 11.1 papunktis) ir apsunkinant Pareiškėjo teisę į teisminę gynybą.

16.9. NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimai laikytini administraciniais sprendimais (pažymos 6.5–6.6, 9.2, 11.1 papunkčiai) ir privalo atitikti Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnyje (pažymos 10.2 papunktis) įtvirtintus reikalavimus.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad administracinio sprendimo priėmimo faktinis pagrindas ir individuali argumentacija turi būti žinomi ne tik viešojo administravimo subjektui, priimančiam sprendimą, bet ir asmeniui, kurio atžvilgiu jis priimamas. Visiškai nesilaikant minėtų nuostatų ar tai darant tik iš dalies, paprastai kyla pagrįsta abejonė dėl tokio administracinio akto teisėtumo bei pagrįstumo. Administracinių teismų praktikoje laikomasi nuostatos, kad tuo atveju, kai tam tikras individualus administracinis aktas yra priimamas ankstesnių procedūrinių dokumentų pagrindu, tai tokiame individualiame administraciniame akte nėra būtina pakartoti tuose dokumentuose nustatytų aplinkybių, tokio akto įžanginėje dalyje pakanka nurodyti tuos procedūrinius dokumentus, kuriais remiantis priimtas individualus administracinis aktas, asmeniui sukeliantis materialiąsias teisines pasekmes, ir pridėti tuos dokumentus prie individualaus akto, ir tokie atvejai traktuojami, kad individualaus administracinio akto įžanginėje dalyje nurodyti procedūriniai dokumentai yra to individualaus akto sudėtinė (motyvuojamoji) dalis (pažymos 13.3 papunktis).

Įvertinus NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimų turinį (pažymos 7.5–7.6 papunkčiai) matyti, kad juose yra išvardyti teisės aktų pavadinimai ir punktai, reglamentuojantys NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo teisę patvirtinti žemės sklypo, kaip Nekilnojamojo turto kadastro objekto, kadastro duomenis, nurodytas teikiamos elektroninės žemės sklypo kadastro duomenų bylos numeris (šioje byloje saugoma žemės sklypo kadastro duomenų bylos forma, kurioje esančioje lentelėje „Duomenys, apie žemės sklypui nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos“ užfiksuota informacija apie taikomą Sanitarinės apsaugos zoną; šios formos buvo išsiųstos Pareiškėjui kartu su NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-09-15 ir 2022-10-25 raštais), tačiau šiuose sprendimuose nėra pateikta jokios informacijos, patvirtinančios Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktą, taikytinumo Pareiškėjo žemės sklypams a ir b pagrįstumą bei teisėtumą. Prie šių sprendimų taip pat nebuvo pridėti jokie dokumentai, galintys būti traktuojami kaip šių sprendimų sudėtinė (motyvuojamoji) dalis, kuriuose būtų pateikta minėta informacija. Dėl nurodytos priežasties manytina, kad NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimai neatitinka administraciniams sprendimams keliamų motyvuotumo reikalavimų Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 5 ir 6 punktų prasme.

16.10. Pareiškėjas 2022-10-28 kreipimesi suformulavo prašymą pateikti informaciją ir dokumentus, susijusius su Sanitarinės apsaugos zonos taikytinumu jo žemės sklypams a ir b (pažymos 2.3, 7.2 papunkčiai), t. y. iš esmės buvo prašoma pateikti teisinį ir faktinį NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimų priėmimo pagrindą.

Pažymėtina, kad ne tik Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje įtvirtintas administraciniam sprendimui keliamas motyvuotumo reikalavimas įpareigoja Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus rajono skyrių, kaip viešojo administravimo subjektą, pagrįsti priimtą sprendimą, bet ir Prašymų nagrinėjimo taisyklių 45 punkto nuostatos nustato pareigą šiam viešojo administravimo subjektui atsakymą į prašymą teikti atsižvelgiant į jo turinį (pažymos 11.2 papunktis), o Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose įtvirtinti duomenų išsamumo ir duomenų tikslumo principai – pateikti visus pagal teisės aktus teiktinus jo prašymo turinį atitinkančius ir įstaigos disponuojamus duomenis (pažymos 10.3 papunktis).

Tačiau į Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi dalį, kurioje suformuluotas prašymas pateikti Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo ir šios procedūros teisėtumą patvirtinančius dokumentus, NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-11-22 raštu nebuvo atsakyta – Pareiškėjui nebuvo pateikti jo prašomi pateikti duomenys, nenurodytos informacijos / dokumentų neteiktinumo pagal teisės aktus (kai tai susiję, pavyzdžiui, su asmens duomenų apsauga, komercine paslaptimi ar kt.) ir / ar nedisponavimo priežastys (pažymos 6.4 papunktis). Taigi ir po atskiro Pareiškėjo prašymo, dokumentai ir informacija, susijusi su Sanitarinės apsaugos zonos nustatymu jo žemės sklypams, kuri turėjo būti pridėta prie NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimų, kaip šių administracinių sprendimų sudėtinė (motyvuojamoji) dalis, jam pateikta nebuvo bei nebuvo nurodytos šios informacijos neteikimo priežastys. Dėl nurodytų priežasčių konstatuotina, kad teikiant atsakymą Pareiškėjui, nebuvo laikytasi Prašymų nagrinėjimo taisyklių 45 punkto (pažymos 11.2 papunktis) nuostatų ir Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose įtvirtintų duomenų išsamumo ir tikslumo principų (pažymos 10.3 papunktis).

16.11. Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 7 punkto nuostatos įpareigoja viešojo administravimo subjektą aiškiai ir tiksliai išaiškinti asmeniui, dėl kurio priimtas administracinis sprendimas, šio sprendimo apskundimo tvarką, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką (pažymos 10.2 papunktis). NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimuose buvo tik įvardinta, kad šie sprendimai gali būti skundžiami Kadastro duomenų tikrinimo taisyklių 26 ir 34 punktuose nustatyta tvarka (2022-10-31 sprendime klaidingai nurodytas taisyklių 26 punktas, šiame punkte įtvirtinta teisės norma, nesusijusi su sprendimo apskundimo galimybėmis) (pažymos 7.6 papunktis), tačiau nėra išsamiai išaiškintos minėtų sprendimų apskundimo galimybės. Todėl konstatuotina, kad šie sprendimai neatitinka Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 7 punkto (pažymos 10.2 papunktis) reikalavimų.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kad atsakymas į Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimąsi buvo pateiktas nesilaikant Kadastro nuostatų 544.3 papunktyje nustatyto termino, dalis Pareiškėjo argumentų dėl nesutikimo su numatomu kadastro duomenų pakeitimu NŽT Vilniaus rajono skyriuje nebuvo vertinta ir nagrinėta, NŽT Vilniaus rajono skyriaus 2022-10-31 sprendimas priimtas neišnagrinėjus Pareiškėjo pastabų dėl numatomo kadastro duomenų pakeitimo, šio sprendimo kopija buvo pateikta Pareiškėjui nesilaikant Kadastro nuostatų 544.5 papunktyje nustatytų terminų, Pareiškėjui nebuvo suteikta visa prašoma informacija, nebuvo pateikti jo prašomi dokumentai, susiję su minėtų administracinių sprendimų priėmimu ir Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktu, taikytinumo Pareiškėjo žemės sklypams a ir b teisėtumu ir pagrįstumu, taip pat nebuvo nurodytos atsisakymo pateikti informaciją ir dokumentus priežastys, taip nesilaikant Viešojo administravimo įstatymo išsamumo, Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatyme įtvirtintų duomenų išsamumo ir duomenų tikslumo principų, gero viešojo administravimo principo imperatyvų, konstatuotinas Pareiškėjo teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimas, todėl Pareiškėjo skundas pripažintinas pagrįstu.

 

  1. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nuo 2023-01-04 įsigaliojus Įstatymo 53 straipsnio 11 daliai buvo sumažinti sanitarinės apsaugos zonoje įrašytoje į NTK ir NTR Įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodytais pagrindais taikomi apribojimai – Įstatymo 53 straipsnyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos tokiais atvejais netaikomos, nors ir yra įregistruotos NTK ir NTR. Tačiau šioje dalyje buvo nustatytas naujas draudimas keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitą.

Jeigu Pareiškėjo žemės ūkio paskirties žemės sklypui b nebūtų buvusi nustatyta Sanitarinės apsaugos zona ir atitinkamai taikomas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje, įtvirtintas draudimas, vadovaujantis 2009 m. bendrojo plano ir 2019 m. „U“ zonos bendrojo plano sprendiniais, šio žemės sklypo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis galėtų būti buvusi pakeista iš „žemės ūkio“ į „kita“, pagal kurią galima tokių pastatų, kaip gyvenamieji pastatai, statyba (pažymos 8 punktas). Tačiau NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjui priėmus 2022-12-21 sprendimą ir įsigaliojus 53 straipsnio 11 daliai, šios galimybės Pareiškėjas neteko. Seimo kontrolierės 2023-07-14 pažymos Nr. 4D-2022/1-1431, kurioje, be kita ko, buvo vertinami NŽT Vilniaus rajono skyriaus pareigūnų galimai netinkami veiksmai, susiję su Sanitarinės apsaugos zonos taikymu 798 žemės sklypams, 28.1.2 papunktyje Lietuvos Respublikos Vyriausybei buvo pateikta rekomendacija šiuo klausimu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia pareiškėjo X skundą dėl Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus rajono skyriaus pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su Pareiškėjo informavimu apie vykdomą jo žemės sklypų a ir b kadastro duomenų pakeitimo procedūrą, pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriui:

20.1. pakartotinai išnagrinėti Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimosi dalį, kuria buvo prašyta pateikti dokumentus, patvirtinančius Sanitarinės apsaugos zonos nustatymo faktą, ir dokumentus, susijusius su Pareiškėjui priklausančių žemės sklypų kadastro duomenų pakeitimo inicijavimu ir Sanitarinės apsaugos zonos įregistravimu NTK ir NTR, ir pateikti Pareiškėjui prašomus dokumentus arba nurodyti atsisakymo tai padaryti priežastis;

20.2. atkreipti dėmesį į šio tyrimo metu nustatytą ir konstatuotą Pareiškėjo teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimo atvejį, jį aptarti su Pareiškėjo 2022-10-28 kreipimąsi nagrinėjusiais ir NŽT Vilniaus rajono skyriaus vedėjo 2022-10-31 ir 2022-12-21 sprendimus rengusiais ir priėmusiais Nacionalinės žemės tarnybos Vilniaus rajono skyriaus pareigūnais bei įpareigoti juos ateityje tinkamai įgyvendinti gero administravimo principą.

 

Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                               Erika Leonaitė

[1] Nuo 2023 m. sausio 4 d. Nacionalinė žemės tarnyba priskirta Aplinkos ministerijos valdymo sričiai.

[2] 2019 m. „U“ zonos bendrojo plano pagrindiniame brėžinyje pateikti teritorijos naudojimo tipų paaiškinimai: PR – pramonės ir sandėliavimo; PA – paslaugų teritorija; BZ – bendro naudojimo, želdynų teritoriją; MI – miškai ir miškinga teritorija; GG – gyvenamoji teritorija; GV – vienbučių ir dvibučių pastatų gyvenamoji teritorija.

[3] „U(u)R(r)mc Aglomeruotas intensyvus ir dispersinis užstatymas, įvairaus pobūdžio rekreacija, tausojantis miškų ūkis ir konservacija“ 2009 m. bendrojo plano sprendinių konkretizavimas 28 psl.