PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2022/1-1322 |
---|---|
Data | 2023-02-13 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2022 m. lapkričio 14 d. gavo X toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas) pareigūnų veiksmų, susijusių su sprendimo dėl prieglobsčio suteikimo priėmimu.
- Pareiškėjas skunde (toliau – Skundas) nurodo:
2.1. 2021-08-24 Migracijos departamentui pateikė prašymą dėl prieglobsčio suteikimo, 2021-11-03 Migracijos departamentas priėmė sprendimą nesuteikti prieglobsčio.
2.2. Regionų apygardos administracinis teismas 2022-03-31 sprendimu šį Migracijos departamento sprendimą panaikino ir įpareigojo prašymą dėl prieglobsčio suteikimo išnagrinėti iš naujo.
2.3. Sprendimas nėra priimtas iki šiol, jokios informacijos apie prašymo nagrinėjimo eigą iš Migracijos departamento negauna.
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išnagrinėti jo Skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2022-11-22 raštu Nr. 4D-2022/1-1322/3D-2520 kreipėsi į Migracijos departamentą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
Seimo kontrolierė 2022-12-07 gavo Migracijos departamento raštą Nr. 10K-26309, kuriuo paaiškinama:
4.1. „Migracijos departamentas, vykdydamas Regionų apygardos administracinio teismo 2022 m. kovo 31 d. sprendimą, šiuo metu iš naujo nagrinėja 2021 m. rugpjūčio 24 d. Pareiškėjo prieglobsčio prašymą. 2022 m. gruodžio 2 d. atlikta pakartotinė Pareiškėjo apklausa. Paaiškiname, kad prieglobsčio prašymo nagrinėjimas užtruko dėl didelio Migracijos departamento darbo krūvio, kuris susidarė dėl precedento neturinčio migrantų antplūdžio iš Baltarusijos Respublikos teritorijos, taip pat dėl iš Ukrainos dėl Rusijos karinės agresijos pasitraukusių asmenų registracijos ir sprendimų priėmimo. Pažymime, kad Migracijos departamentas deda pastangas, jog sprendimas dėl Pareiškėjo prieglobsčio prašymo būtų priimtas kaip įmanoma greičiau.“
4.2. „Migracijos departamentas 2022 m. rugpjūčio 29 d. gavo Pareiškėjo prašymus suteikti informaciją bei išduoti užsieniečio registracijos pažymėjimą. 2022 m. rugsėjo 13 d. raštu Nr. 10K-22366 pateiktas atsakymas į Pareiškėjo prašymus […]. Pareiškėjas su minimu atsakymu supažindintas 2022 m. rugsėjo 14 d.“
- Migracijos departamentas pateikė 2022-09-13 atsakymo Nr. 10K-22366 Pareiškėjui kopiją, kur nurodyta:
„[…] vykdydamas Regionų apygardos administracinio teismo sprendimą, iš naujo nagrinėja Jūsų 2021-08-24 prašymą dėl prieglobsčio suteikimo Lietuvos Respublikoje. Paaiškiname, kad iki šiol, atsižvelgiant į Jūsų individualią situaciją, buvo atliekamas tyrimas, kurio tikslas nustatyti, ar Jūs atitinkate kriterijus, kuriais vadovaujantis suteikiamas pabėgėlio statusas arba papildoma apsauga. Taip pat planuojama atlikti papildomą apklausą. Tikimės, jog sprendimas dėl Jūsų pateikto prašymo suteikti prieglobstį bus priimtas kaip įmanoma greičiau, tačiau dėl didelio Migracijos departamento darbo krūvio prieglobsčio prašymų nagrinėjimas kai kuriais atvejais užtrunka.
Atsakydami į Jūsų prašymą išduoti užsieniečio registracijos pažymėjimą su teise dirbti, informuojame, kad Jums yra išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas Nr. 025341 su teise dirbti, galiojantis iki 2023-02-10.“
Tyrimui reikšmingų teisės aktų nuostatos
- 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/32/ES dėl tarptautinės apsaugos suteikimo ir panaikinimo bendros tvarkos (toliau – Direktyva 2013/32/ES arba Prieglobsčio procedūrų direktyva) 31 straipsnis – „1. Valstybės narės svarsto tarptautinės apsaugos prašymus nagrinėjimo procedūros metu pagal II skyriaus pagrindinius principus ir garantijas.
- Valstybės narės, nedarydamos poveikio tinkamo ir išsamaus nagrinėjimo principui, užtikrina, kad nagrinėjimo procedūra būtų baigta kuo greičiau.
- Valstybės narės užtikrina, kad nagrinėjimo procedūra būtų baigta per šešis mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos.
[…]
- Kai sprendimo negalima priimti per šešis mėnesius, valstybės narės užtikrina, kad atitinkamam prašytojui:
- a) būtų pranešta apie uždelsimą ir
- b) jo prašymu būtų suteikta informacija apie uždelsimo priežastis ir laikotarpį, per kurį tikimasi priimti sprendimą dėl jo prašymo.“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ) 3 straipsnis:
„Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs […]; 13) vieno langelio. Šis principas reiškia, kad asmeniui informacija suteikiama, prašymas ar skundas priimamas ir atsakymas į juos pateikiamas vienoje darbo vietoje. Prašymą ar skundą nagrinėja ir informaciją iš savo administracijos padalinių, pavaldžių subjektų, prireikus – ir iš kitų viešojo administravimo subjektų gauna pats prašymą ar skundą nagrinėjantis ir administracinį sprendimą priimantis viešojo administravimo subjektas, neįpareigodamas tai atlikti prašymą ar skundą padavusio asmens.“
- Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau ir – UTPĮ):
76 straipsnis – „1. Migracijos departamentas, įvertinęs surinktus įrodymus bei nustatytas faktines aplinkybes ir nustatęs, kad už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą yra atsakinga Lietuvos Respublika ir nėra aplinkybių, nurodytų šio Įstatymo 77 straipsnio 1 dalyje, nagrinėja prašymą suteikti prieglobstį iš esmės.“
81 straipsnis – „1. Prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas iš esmės kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos, o teismui priėmus sprendimą įpareigoti Migracijos departamentą išnagrinėti prašymą suteikti prieglobstį iš naujo, – kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio teismo sprendimo įsigaliojimo dienos. 2. Šio straipsnio 1 dalis netaikoma, kai prašymas suteikti prieglobstį nagrinėjamas iš esmės skubos tvarka. Tokiu atveju prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas per 10 darbo dienų nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos arba šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalyje nurodytų pagrindų nustatymo dienos. 3. Jeigu nagrinėjant prašymą suteikti prieglobstį iš esmės skubos tvarka išnyksta pagrindai, nurodyti šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalyje, prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimui iš esmės taikomas šio straipsnio 1 dalyje nustatytas terminas.“
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. liepos 2 d. nutarimas Nr. 517 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo ir valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo paskyrimo“:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 9 straipsnio 11 punktu, Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 10 straipsniu ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos 2021 m. liepos 2 d. posėdžio pasiūlymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
- Paskelbti valstybės lygio ekstremaliąją situaciją visoje šalyje dėl masinio užsieniečių antplūdžio iš Baltarusijos Respublikos.“
- Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2000 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 388:
1 punktas – „Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos […] yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kurios paskirtis – įgyvendinti valstybės politiką migracijos srityje“.
10 punktas – „Migracijos departamentas, siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas: […] 10.34. nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų; […].“
- Prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo ir panaikinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 1V-131 (toliau – Aprašas) (akto redakcija, galiojusi nuo 2021-07-28 iki 2022-02-26):
4 punktas – „Prašymas suteikti prieglobstį pateikiamas, nagrinėjamas, sprendimas priimamas vadovaujantis 1951 m. Ženevos konvencija dėl pabėgėlių statuso, 1967 m. Niujorko protokolu dėl pabėgėlių statuso, 1950 m. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija, Europos Sąjungos teisės aktais, įstatymu „Dėl užsieniečių teisinės padėties“, Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, Aprašu, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais“.
97 punktas – „Surinkęs su prašymu suteikti prieglobstį susijusius duomenis, įgaliotas Migracijos departamento valstybės tarnautojas atlieka tyrimą, kurio tikslas – nustatyti, ar prieglobsčio prašytojas atitinka įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 86 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus, kuriais vadovaujamasi suteikiant pabėgėlio statusą, arba to paties įstatymo 87 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus, kuriais vadovaujamasi suteikiant papildomą apsaugą“.
101 punktas – „Migracijos departamentas prašymą suteikti prieglobstį išnagrinėja iš esmės laikydamasis įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 81 straipsnio 1–2 dalyse nustatytų prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo iš esmės terminų. Nelydimų nepilnamečių prieglobsčio prašytojų pateiktų prašymų suteikti prieglobstį nagrinėjimui suteikiama pirmenybė prieš kitus nagrinėjamus prašymus suteikti prieglobstį.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau – LVAT), be kita ko, yra konstatavęs:
„[…]. Lietuvos Respublikos Konstitucija įtvirtina atsakingo valdymo (gero administravimo) principą […]. Vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. gegužės 31 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A10-655/2005). Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – ir Viešojo administravimo įstatymas) 1 straipsnyje, apibrėžiančiame aptariamo įstatymo paskirtį, nustatyta, jog šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, […], taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje. […]. […] kiekviena viešojo administravimo institucija yra saistoma bendrųjų, be kita ko, konstitucinių teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.) bei gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.)“ (žr. 2012 m. kovo 1 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A502-1605/2012).“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas Skunde Seimo kontrolierei pranešė, kad 2021-08-24 Migracijos departamentui pateikė prašymą dėl prieglobsčio suteikimo. Migracijos departamentas 2021-11-03 priėmė sprendimą nesuteikti prieglobsčio. Pareiškėjas šį sprendimą apskundė teismui. Regionų apygardos administracinis teismas 2022-03-31 sprendimu panaikino Migracijos departamento sprendimą nesuteikti prieglobsčio ir įpareigojo iš naujo išnagrinėti prašymą dėl prieglobsčio suteikimo, tačiau sprendimas vis nepriimamas.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2021-08-24 pateikė prašymą Migracijos departamentui dėl prieglobsčio suteikimo, jo prašymas buvo atmestas. Regionų apygardos administracinis teismas Migracijos departamento sprendimą panaikino ir 2022-03-31 sprendimu įpareigojo iš naujo išnagrinėti Pareiškėjo 2021-08-24 prašymą dėl prieglobsčio suteikimo. Migracijos departamentas informavo, kad apie prašymo nagrinėjimo eigą Pareiškėją informavo 2022-09-13, atsakydami į jo prašymą, taip pat jam išdavė užsieniečio registracijos pažymėjimą su teise dirbti. Migracijos departamentas taip pat informavo, kad 2022-12-02 buvo atlikta pakartotinė Pareiškėjo apklausa, o prieglobsčio prašymo nagrinėjimas užtruko dėl didelio Migracijos departamento darbo krūvio, kuris susidarė dėl precedento neturinčio migrantų antplūdžio iš Baltarusijos Respublikos teritorijos, taip pat dėl iš Ukrainos dėl Rusijos karinės agresijos pasitraukusių asmenų registracijos ir sprendimų priėmimo.
- Pagal UTPĮ 81 straipsnį, prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas iš esmės kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos, o teismui priėmus sprendimą įpareigoti Migracijos departamentą išnagrinėti prašymą suteikti prieglobstį iš naujo, – kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio teismo sprendimo įsigaliojimo dienos.
Pagal Aprašo 4 punktą, prašymas suteikti prieglobstį pateikiamas, nagrinėjamas, sprendimas priimamas vadovaujantis 1951 m. Ženevos konvencija dėl pabėgėlių statuso, 1967 m. Niujorko protokolu dėl pabėgėlių statuso, 1950 m. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija, Europos Sąjungos teisės aktais, UTPĮ, Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, Tvarkos aprašu, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais.
Aprašo 101 punkte numatyta, kad Migracijos departamentas prašymą suteikti prieglobstį išnagrinėja iš esmės laikydamasis įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 81 straipsnio 1–2 dalyse nustatytų prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo iš esmės terminų.
Prieglobsčio procedūrų direktyvos 31 straipsnio 6 dalyje numatyta, kad kai sprendimo negalima priimti per šešis mėnesius, valstybės narės užtikrina, kad atitinkamam prašytojui būtų pranešta apie uždelsimą ir jo prašymu būtų suteikta informacija apie uždelsimo priežastis ir laikotarpį, per kurį tikimasi priimti sprendimą dėl jo prašymo.
Migracijos departamentas yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kurios paskirtis – įgyvendinti valstybės politiką migracijos srityje, t. y. užtikrinti Europos Sąjungos laisvo asmenų judėjimo principo, vizų, imigracijos, prieglobsčio, taip pat kitų užsieniečių teisinės padėties nuostatų įgyvendinimą. Siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, Migracijos departamentas, be kitų jam teisės aktuose įtvirtintų funkcijų, nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų. Nagrinėdamas asmenų prašymus ir skundus, Migracijos departamentas, kaip viešojo administravimo subjektas, privalo laikytis įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, lygiateisiškumo, efektyvumo principų, be to, LVAT savo praktikoje pabrėžia, kad valstybės institucijos turi veikti kaip bonus pater familias, t. y. apdairiai ir rūpestingai (2013 m. gruodžio 2 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A520-2473/2013).
Įvertinus Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad Pareiškėjo prašymas dėl prieglobsčio suteikimo nebuvo išnagrinėtas ne tik per 3 mėnesius nuo teismo sprendimo įsigaliojimo dienos, kaip numatyta teisės aktuose, tačiau prašymas vis dar nebuvo išnagrinėtas ir iki informacijos Seimo kontrolierei pateikimo, tai yra praėjus daugiau nei 9 mėnesiams nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos. Pažymėtina, kad Pareiškėjas negavo jokios informacijos apie jo prašymo nagrinėjimo eigą ir tik kai pats kreipėsi į Migracijos departamentą, gavo atsakymą, jog prašymas vis dar nagrinėjamas, tačiau atsakyme nenurodoma jokio aiškesnio termino, per kurį planuojama priimti atitinkamą sprendimą. Minėtame atsakyme Pareiškėjui buvo nurodyta, kad jis turės atvykti papildomai apklausai, tačiau apklausa įvyko tik praėjus beveik 3 mėnesiams nuo atsakymo pateikimo dienos.
Pastebėtina, kad viešojo administravimo subjektai, taip pat ir Migracijos departamentas, turi būti aktyvūs ir suteikti pareiškėjams visokeriopą pagalbą. Tai reiškia, kad šiuo tiriamu atveju Migracijos departamentas turėjo elgtis rūpestingai ir savo iniciatyva informuoti Pareiškėją apie jo prašymo nagrinėjimo eigą, praleistą sprendimo priėmimo terminą bei numatomą sprendimo priėmimo datą.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Migracijos departamentas, nagrinėdamas Pareiškėjo prašymą dėl prieglobsčio suteikimo, nesilaikė teisės aktuose numatytų sprendimo priėmimo terminų, o nesilaikydamas terminų, nesivadovavo gero administravimo principu, neveikė apdairiai bei rūpestingai ir neinformavo Pareiškėjo apie užsitęsusį prašymo nagrinėjimo procesą, todėl Skundas pripažįstamas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pareigūnų veiksmų, susijusių su prašymo dėl prieglobsčio suteikimo nagrinėjimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorei rekomenduoja imtis priemonių, kad:
18.1. būtų kuo greičiau baigta Pareiškėjo prašymo nagrinėjimo procedūra ir priimtas sprendimas (jeigu tai dar nebuvo padaryta);
18.2. Migracijos departamentas, vertindamas pareiškėjų prašymus, veiktų apdairiai, rūpestingai ir operatyviai, laikytųsi visų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių prašymų nagrinėjimo procedūras ir sprendimų priėmimo terminus, o užsitęsus prašymų nagrinėjimo procedūrai, imtųsi papildomų priemonių ir apie tai informuotų pareiškėjus, tokiu būdu gerindamas asmenų informavimą jiems aktualiais klausimais.
Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė