PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

Dokumento numeris 4D-2021/1-1504
Data 2022-03-14
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2021 m. gruodžio 16 d. gavo advokatų kontoros A advokato Y (toliau vadinama – Pareiškėjas), atstovaujančio X (skunde ir pateiktuose dokumentuose nurodyta: X; toliau vadinama – Pareiškėjo klientė), skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – Migracijos departamentas arba MD) pareigūnų veiksmų, susijusių su prašymų nagrinėjimu.

 

  1. Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas) nurodo, kad:

2.1. 2021-10-27 Migracijos departamentui per Lietuvos migracijos informacinę sistemą (toliau tekste – MIGRIS) Pareiškėjo klientė pateikė prašymą pakeisti leidimą laikinai gyventi (LLG), prašydama sprendimą priimti skubos tvarka per 1 mėnesį (ankstesnis leidimas laikinai gyventi galiojo iki 2021-12-02);

2.2. prašymo pateikimo dieną iš MIGRIS buvo gautas pranešimas, kad prašymas yra pateiktas bei 2021-11-08 rezervuotas apsilankymo laikas;

2.3. 2021-11-08 Pareiškėjo klientė nuvyko į Migracijos departamento padalinį Vilniuje, kad būtų paimti biometriniai duomenys, taip pat kad Migracijos departamento atstovas esant poreikiui patikrintų per MIGRIS pateiktų dokumentų autentiškumą. Klientei žodžiu buvo paaiškinta, kad prašymas pakeisti leidimą laikinai gyventi nebus priimtas ir ji turi pateikti naują prašymą, tik jau ne dėl leidimo laikinai gyventi pakeitimo, o dėl naujo leidimo laikinai gyventi išdavimo. Migracijos departamento darbuotoja nurodė, kad Pareiškėjo klientė tariamai pavėlavo pateikti prašymą, todėl atsisakė priimti 2021-10-27 teiktą prašymą, kuris jau buvo priimtas;

2.4. Pareiškėjo klientė, neturėdama jokio kito pasirinkimo, buvo priversta teikti prašymą dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo, todėl patyrė dar ir papildomų išlaidų.

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išnagrinėti jo Skundą.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė 2022-01-06 raštu Nr. 4D-2021/1-1504/3D-41 kreipėsi į Migracijos departamentą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

Seimo kontrolierė 2022-01-26 gavo MD raštą Nr. 10K-3294, kuriuo paaiškinama:

4.1. „[…] prašymą išduoti leidimą laikinai gyventi per Lietuvos migracijos informacinę sistemą (toliau – MIGRIS) užpildė X atstovas Y, rezervuotu vizito Migracijos departamente laiku šį prašymą asmeniškai pateikti atvyko X.

Paaiškiname, kad užsienietis per MIGRIS užpildo prašymą išduoti LLG ir rezervuoja pageidaujamą vizito į Migracijos departamentą laiką. Rezervavus vizito į Migracijos departamentą laiką MIGRIS klientui išsiunčia automatinį pranešimą apie prašymo būseną (prašymas pateiktas). Rezervuotu vizito laiku užsienietis atvyksta į Migracijos departamentą ir pateikia savo biometrinius duomenis bei prie prašymo pridėtų dokumentų originalus sutikrinti. Jeigu nenustatoma aplinkybių, dėl kurių prašymas negali būti priimtas, prašymas MIGRIS pažymimas kaip priimtas (MIGRIS išsiunčia automatinę žinutę apie prašymo būsenos pasikeitimą, informuojant, jog prašymas priimtas). Prašymo nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo momento, kai užsienietis rezervuotu vizito laiku atvyksta į Migracijos departamentą ir apie jo prašymo priėmimą pažymima MIGRIS.

Atsižvelgiant į tai, kad užsienietės vizito į Migracijos departamentą momentu buvo likę mažiau nei 1 mėnuo iki jos turimo LLG galiojimo pabaigos (Leidimų laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje užsieniečiams išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2005 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 1V-329 (toliau – aprašas), 17 p.), taip pat užsienietė nėra deklaravusi gyvenamosios vietos (gyv. vieta buvo deklaruota iki 2021-06-30), aprašo 16 p. numato, jog LLG gali būti keičiamas, jeigu užsienietis yra deklaravęs savo gyvenamąją vietą, prašymą išduoti LLG, dėl kurio buvo pateiktas skundas, buvo atsisakyta priimti, tad nepriėmus šio prašymo, jo nagrinėjimo procedūra nebuvo pradėta.“

4.2. „[…] informuojame, kad aprašo 10 p. nurodyta, kad užsienietis asmeniškai ar aprašo 20–22 p. nurodytas asmuo, užpildęs prašymą išduoti ar pakeisti leidimą per MIGRIS, per
4 mėnesius nuo šio prašymo užpildymo dienos turi atvykti į Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 28 straipsnyje nustatytą instituciją, išskyrus aprašo 111 p. nurodytą atvejį. Atvejai, kai prašymai gali būti priimami virtualiu būdu (užsieniečiui neatvykstant į Migracijos departamentą), aptarti aprašo 111 p. Galimybė užsieniečių, kurie kreipiasi dėl LLG verslo pagrindu ir jų šeimos narių prašymus priimti virtualiu būdu nėra numatyta.“

4.3. „[…] informuojame, kad atsisakyta priimti prašymą aprašo 17 ir 59.6 p. pagrindu. Atsisakius priimti prašymą, užsienietei buvo išaiškintos prašymo nepriėmimo priežastys bei išaiškinta, jog ji turi užpildyti prašymą ne dėl LLG keitimo, bet dėl LLG išdavimo ir rezervuoti vizitą į Migracijos departamentą. Pirmas prašymas per MIGRIS buvo užpildytas spalio 27 d., šis prašymas nebuvo priimtas, antras prašymas buvo užpildytas lapkričio 8 d. ir lapkričio 9 d. rezervuotu vizito laiku atvykus į Migracijos departamentą buvo priimtas. Priėmus prašymą, jis buvo pradėtas nagrinėti.“

4.4. „[…] informuojame, kad užsienietės turėto leidimo laikinai gyventi galiojimas yra pasibaigęs, sprendimas dėl naujo LLG išdavimo priimtas 2022-01-21.“

4.5 „[…] informuojame, kad aprašo 56 ir 57 p. numato prašymo priėmimo procedūrą ir kokie veiksmai yra atliekami tokį prašymą priimant ar jį atmetant. Aprašo 59.6 p. nustato, jog prašymas dėl leidimo laikinai gyventi keitimo nepriimamas.“

 

Tyrimui reikšmingi teisės aktai

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (VAĮ):

3 straipsnis. Viešojo administravimo principai – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […].“

 

  1. Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2000 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 388:

– 1 punktas – „Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos […] yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kurios paskirtis – įgyvendinti valstybės politiką migracijos srityje“;

– 10 punktas – „Migracijos departamentas, siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas: […] 10.34. nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų; […].“

 

  1. Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2020 m. gruodžio 7 d. įsakymo Nr. 3K-319 „Dėl klientų aptarnavimo Migracijos departamente prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos tvarkos aprašo patvirtinimo“:

2 punktas – „.Paslaugos užsieniečiams Migracijos departamente teikiamos tik pagal išankstinę vizito rezervaciją interneto svetainėje adresu www.migracija.lt. Klientai be išankstinės vizito rezervacijos neaptarnaujami, išskyrus šiame punkte numatytą išimtį.“

 

  1. Leidimų laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje užsieniečiams išdavimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas), patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2005 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 1V-329:

– 8 punktas – „Užsienietis ar Aprašo 18–22 punktuose nurodytas asmuo prašymą išduoti ar pakeisti leidimą užpildo per Lietuvos migracijos informacinę sistemą (toliau – MIGRIS), pateikdamas Aprašo 1 ar 2 priede nurodytus duomenis“;

– 10 punktas – „Užsienietis asmeniškai ar Aprašo 20–22 punktuose nurodytas asmuo, užpildęs prašymą išduoti ar pakeisti leidimą per MIGRIS, per 4 mėnesius nuo šio prašymo per MIGRIS užpildymo dienos turi atvykti į Įstatymo 28 straipsnyje nustatytą instituciją, išskyrus Aprašo 111 punkte nurodytą atvejį“;

– 11 punktas – „Užsienietis, esantis Lietuvos Respublikos teritorijoje teisėtai, prašymą išduoti arba pakeisti leidimą pateikia Migracijos departamentui“;

– 16 punktas – „Užsienietis, turintis galiojantį leidimą laikinai gyventi ir norintis pasikeisti ar įforminti naują leidimą laikinai gyventi, pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį, turi būti deklaravęs gyvenamąją vietą, išskyrus užsienietį, turintį galiojantį leidimą laikinai gyventi, išduotą Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 8 punkte nustatytu pagrindu“;

– 17 punktas – „Prašymas pakeisti leidimą bendra tvarka pateikiamas likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams, o prašymas pakeisti leidimą skubos tvarka – likus ne mažiau kaip 1 mėnesiui iki leidimo laikinai gyventi galiojimo laiko pabaigos, bet ne anksčiau kaip prieš 4 mėnesius“;

– 19 punktas – „Užsieniečio prašymą išduoti arba pakeisti leidimą per MIGRIS gali užpildyti jo advokatas, pridėjęs savo asmens tapatybę, teisę verstis advokato veikla bei atstovavimą patvirtinančius dokumentus“;

– 52 punktas – „Jeigu užsienietis ar Aprašo 20–22 punktuose per 4 mėnesius nuo prašymo išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, prašymo leisti pakeisti darbdavį ir darbo funkciją pas tą patį darbdavį užpildymo MIGRIS dienos neatvyksta į Įstatymo 28 straipsnyje nurodytą instituciją, jo per MIGRIS užpildytas prašymas laikomas negaliojančiu“;

– 56 punktas – „Migracijos departamento įgaliotas valstybės tarnautojas ar darbuotojas prašymą išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį priima Migracijos departamento direktoriaus nustatyta tvarka. Priimdamas prašymą išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, prašymą leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį sutikrina su šiais prašymais pateiktus dokumentus su užsieniečio pateiktais dokumentų originalais ir užsieniečio pateiktų dokumentų originalus grąžina užsieniečiui, o priimdamas prašymą išduoti ar pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą – nuskaito užsieniečio biometrinius duomenis“;

– 57 punktas – „Prašymas išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį laikomas priimtu, išskyrus Aprašo 59¹ punkte nurodytą atvejį, kai Migracijos departamento įgaliotas valstybės tarnautojas ar darbuotojas, nustatęs, kad pateikti visi reikiami Aprašo 8, 10, 47 ar 50 punkte nurodyti dokumentai ir duomenys, atlikęs Aprašo 56 ir 56¹ punktuose nurodytus veiksmus, apie prašymo išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį priėmimą pažymi MIGRIS, o jeigu Aprašo 8, 47 ir 50 punktuose nustatytais atvejais prašymas išduoti ar pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį teikiamas ne per MIGRIS – nuo šio prašymo ir Aprašo 8 ir 10, 47 ar 50 punkte nurodytų dokumentų ir duomenų pateikimo Migracijos departamentui“;

– 59 punktas – „Prašymas išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą arba prašymas leisti pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį nepriimamas, išskyrus Aprašo 59¹ punkte nurodytą atvejį, žodžiu ir (ar) raštu paaiškinus nepriėmimo priežastį ir suteikus reikiamą informaciją, jeigu: […] 59.6. prašymas pakeisti leidimą ir (ar) prie prašymo pridedami dokumentai pateikiami nesilaikant Aprašo reikalavimų.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas Skunde Seimo kontrolieriui pranešė, kad Migracijos departamentui per MIGRIS Pareiškėjo klientė 2021-10-27 pateikė prašymą pakeisti leidimą laikinai gyventi, prašydama sprendimą priimti skubos tvarka per 1 mėnesį. Pareiškėjo
    klientė 2021-11-08 nuvyko į Migracijos departamento padalinį Vilniuje, kad būtų paimti biometriniai duomenys, ir sužinojo, kad jos prašymas nepriimtas, nes tariamai ji praleido prašymo pateikimo terminą.

 

  1. Migracijos departamentas yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kurios paskirtis – įgyvendinti valstybės politiką migracijos srityje, t. y., užtikrinti Europos Sąjungos laisvo asmenų judėjimo principo, vizų, imigracijos, prieglobsčio, taip pat kitų užsieniečių teisinės padėties nuostatų įgyvendinimą. Siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, Migracijos departamentas, be kitų jam teisės aktuose įtvirtintų funkcijų, nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų.

Nagrinėdamas pareiškėjų skundus Migracijos departamentas, kaip viešojo administravimo subjektas, be specialiųjų teisės aktų nuostatų, savo veikloje privalo laikytis gero viešojo administravimo principo, kuris įtvirtina viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų, t. y., pareigą padėti, elgtis rūpestingai ir atidžiai, ir kitų viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų, objektyvumo principo, kuris reiškia, kad oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs, bei išsamumo principo, kuris įpareigoja Migracijos departamentą į prašymą ar skundą atsakyti aiškiai bei argumentuotai, nurodant visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis Migracijos departamentas rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį.

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2021-10-27 per MIGRIS užpildė prašymą ir rezervavo vizito Migracijos departamente laiką. Pareiškėjo klientė 2021-11-08 atvyko į Migracijos departamentą, kad būtų patikrinti reikiami duomenys ir pradėta prašymo nagrinėjimo procedūra, tačiau paaiškėjo, kad iki jos turimo laikino leidimo gyventi Lietuvoje galiojimo pabaigos liko mažiau nei mėnuo (LLG galiojo iki 2021-12-02), be to Pareiškėjo klientė neturėjo dokumentų, patvirtinančių jos deklaruotą gyvenamąją vietą Lietuvoje, todėl prašymas nebuvo priimtas ir prašymo nagrinėjimo procedūra nebuvo pradėta.

Skundo tyrimo metu taip pat nustatyta, kad Migracijos departamente Pareiškėjo klientei buvo išaiškintos prašymo nepriėmimo priežastys bei paaiškinta, jog ji turi užpildyti prašymą ne dėl LLG keitimo, bet dėl LLG išdavimo, ir iš naujo rezervuoti vizito Migracijos departamente laiką. Pareiškėjo klientė prašymą dėl LLG išdavimo užpildė 2021-11-08, 2021-11-09 ji atvyko į Migracijos departamentą ir pateikė prašymo nagrinėjimui reikiamus duomenis, o MD 2022-01-21 priėmė sprendimą dėl naujo LLG išdavimo.

 

  1. Aprašo 10 punkte numatyta, kad užsienietis, užpildęs prašymą išduoti ar pakeisti leidimą per MIGRIS, per 4 mėnesius nuo šio prašymo per MIGRIS užpildymo dienos turi atvykti į Įstatymo dėl užsieniečių teisinės padėties 28 straipsnyje nustatytą instituciją. Vadovaujantis Aprašo 17 punktu, prašymas pakeisti leidimą bendra tvarka pateikiamas likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams, o prašymas pakeisti leidimą skubos tvarka – likus ne mažiau kaip 1 mėnesiui iki leidimo laikinai gyventi galiojimo laiko pabaigos, bet ne anksčiau kaip prieš 4 mėnesius. Aprašo 16 punkte numatyta, kad užsienietis, turintis galiojantį leidimą laikinai gyventi ir norintis pasikeisti ar įforminti naują leidimą laikinai gyventi, pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį, turi būti deklaravęs gyvenamąją vietą.

Prašymas dėl LLG laikomas priimtu nuo to momento, kai užsienietis atvyksta į Migracijos departamentą ir pateikia reikiamus duomenis, o Migracijos departamento darbuotojas viską patikrinęs ir nustatęs, jog pateikta visa reikalinga informacija, per MIGRIS pažymi, kad prašymas priimtas.

 

  1. Apibendrinant tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad, nors Pareiškėjo klientės prašymas dėl leidimo laikinai gyventi Lietuvoje pakeitimo per MIGRIS buvo pateiktas likus šiek tiek daugiau nei mėnesiui iki anksčiau išduoto LLG galiojimo pabaigos, tačiau vizito laikas buvo rezervuotas jau praleidus Aprašo 17 punkte nustatytą terminą. Be to, vizito metu nebuvo pateikti visi reikiami dokumentai, užsienietė nebuvo deklaravusi gyvenamosios vietos.

Vadovaujantis Aprašo 57 punktu, prašymas išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą laikomas priimtu, kai Migracijos departamento įgaliotas valstybės tarnautojas ar darbuotojas, nustatęs, kad pateikti visi reikiami Apraše nurodyti dokumentai ir duomenys, apie prašymo išduoti arba pakeisti leidimą, naujai įforminti leidimą, priėmimą pažymi MIGRIS.

Tiriamu atveju Pareiškėjo klientei anksčiau išduotas LLG galiojo iki 2021-12-02, todėl, vizito Migracijos departamente dieną (2021-11-08) paaiškėjus, kad pateikti ne visi dokumentai ir iki anksčiau išduoto LLG galiojimo pabaigos liko mažiau nei mėnuo, MD darbuotojas prašymo priimti negalėjo.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Migracijos departamente Pareiškėjo klientei buvo paaiškintos jos prašymo nepriėmimo priežastys ir suteikta reikiama informacija dėl kito prašymo pateikimo aplinkybių, todėl Skundas atmestinas.

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

advokatų kontoros A advokato Y, atstovaujančio X, skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pareigūnų galimai neteisėtų veiksmų (neveikimo), susijusių su galimai netinkamu prašymo nagrinėjimu, atmesti.

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                     Erika Leonaitė