PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2023/1-288 |
---|---|
Data | 2023-06-12 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 21 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai laiku nepriimant sprendimo dėl Pareiškėjo prašymo, susijusio su leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje išdavimu (toliau – Skundas).
- Skunde nurodoma, kad Pareiškėjas 2023 m. sausio 31 d. kreipėsi į Migracijos departamentą prašydamas skubos tvarka išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, už šią paslaugą jis sumokėjo 240 eurų, kartu su prašymu pateikė visus reikalingus dokumentus ir tikėjosi pirmiau nurodytą leidimą gauti iki 2023 m. kovo 18 d., t. y. iki darbo vizos galiojimo pabaigos. Pareiškėjas teigia, kad 2023 m. kovo 17 d. skambino į Migracijos departamentą ir jam buvo pasiūlyta kreiptis dėl nacionalinės vizos išdavimo, kol bus išspręstas klausimas dėl jo leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje. Skunde pažymima, kad Pareiškėjas nesupranta, dėl kokių priežasčių jis turi kreiptis dėl nacionalinės vizos išdavimo ir už tai papildomai sumokėti 120 eurų, jei dėl leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje jis kreipėsi prieš du mėnesius.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 28 d. raštu Nr. 4D-2023/1-288/3D-671 kreipėsi į Migracijos departamentą prašydama paaiškinti Skunde aprašytas aplinkybes. 2023 m. balandžio 5 d. Seimo kontrolierė gavo Migracijos departamento 2023 m. balandžio 5 d. raštą Nr. 10K-3889.
Šiame rašte ir prie jo pridėtuose dokumentuose pateikta ši informacija:
4.1. „Pareiškėjas 2022-12-31 MIGRIS [Lietuvos migracijos informacinė sistema] užpildė prašymą skubos tvarka išduoti jam leidimą laikinai gyventi (5 priedas). […]. 2023-04-04 priimtas sprendimas išduoti Pareiškėjui leidimą laikinai gyventi. Apie priimtą sprendimą Pareiškėjas informuotas tą pačią dieną (4 priedas)“.
4.2. „Dėl didelio Migracijos departamento darbo krūvio, Pareiškėjo prašymas išduoti leidimą laikinai gyventi išnagrinėtas ne skubos, o bendra tvarka. Atsižvelgus į tai, 2023-04-04 Pareiškėjui pateikta pažyma dėl valstybės rinkliavos dalies grąžinimo (6 ir 3 priedai). Dėl šiame punkte nurodytų priežasčių, Pareiškėjas apie termino pratęsimą informuotas nebuvo“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymo dėl užsieniečių teisinės padėties (toliau – Įstatymas; teisės akto redakcija, galiojusi nuo 2023 m. sausio 1 d. iki 2023 m. balandžio 1 d.):
33 straipsnis – „Užsieniečio prašymas išduoti ar pakeisti leidimą gyventi turi būti išnagrinėtas ir leidimas gyventi turi būti išduotas, pakeistas arba atsisakyta jį išduoti ar pakeisti: 1) dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo, […], – ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos“.
341 straipsnis – „1. Užsieniečio prašymu prašymas išduoti ar pakeisti leidimą gyventi gali būti nagrinėjamas ir šis dokumentas gali būti išduodamas ar keičiamas skubos tvarka. Nagrinėjant užsieniečio prašymą išduoti ar pakeisti leidimą gyventi ir šį dokumentą išduodant ar keičiant skubos tvarka, šio Įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje nustatyti terminai trumpinami per pusę“.
- Leidimų laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje užsieniečiams išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2005 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 1V-329 (toliau – Aprašas; teisės akto redakcija, galiojusi nuo 2022 m. gruodžio 24 d. iki 2023 m. balandžio 5 d.):
61 punktas – „Užsieniečio prašymas išduoti arba pakeisti leidimą skubos tvarka nenagrinėjamas ir sprendimas dėl jo priimamas bendra tvarka, jeigu: 61.1. nepakanka duomenų ir (ar) dokumentų, patvirtinančių, kad užsienietis iki 1940 m. birželio 15 d. turėjo Lietuvos Respublikos pilietybę arba kad jis yra tokio asmens palikuonis, kai užsieniečiui, siekiančiam gauti ar pasikeisti leidimą laikinai gyventi Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu pagrindu, nėra išduotas teisės į Lietuvos Respublikos pilietybę išsaugojimo pažymėjimas ar teisę atkurti Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantis pažymėjimas; 61.2. Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Valstybės sienos apsaugos tarnyba) Aprašo 69 punkte nustatyta tvarka, Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) Aprašo 70, 71 punktuose nustatyta tvarka, Kauno teritorinė muitinė Aprašo 74 punkte nustatyta tvarka, Valstybinė darbo inspekcija prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija) Aprašo 75 punkte nustatyta tvarka ar Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas Aprašo 76 punkte nustatyta tvarka informavo, kad dėl svarbių priežasčių negali pateikti išvados arba neturi galimybės atsakyti į paklausimą per nustatytą terminą; 61.3. negautas atsakymas į Aprašo 64.6 ar 64.23.6 papunktyje arba 72 punkte nurodytą paklausimą; 61.4. Aprašo 82 punkte nurodytu atveju Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje nėra duomenų apie leidimą dirbti, išduotą pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 2 punktą; 61.5. negautas atsakymas į Aprašo 80.1 papunktyje nurodytus prašymus; 61.6. Aprašo 81 punkte nurodytu atveju Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje nėra duomenų apie priimtą sprendimą dėl užsieniečio aukštos profesinės kvalifikacijos reikalaujančio darbo atitikties Lietuvos Respublikos darbo rinkos poreikiams, o Aprašo 83 punkte nurodytu atveju – apie priimtą sprendimą dėl užsieniečio darbo atitikties Lietuvos Respublikos darbo rinkos poreikiams; 61.7. atliekamas Aprašo 90 punkte nurodytas patikrinimas, ar nėra rimto pagrindo manyti, kad sudaryta fiktyvi santuoka arba fiktyvi registruota partnerystė; 61.8. atliekama Aprašo 94 punkte nurodyta apklausa, siekiant įvertinti, ar nėra rimto pagrindo manyti, kad įvaikinimas yra fiktyvus; 61.9. atliekamas Aprašo 98 punkte nurodytas patikrinimas, ar nėra rimto pagrindo manyti, kad įmonė, kurios dalyvis ar vadovas yra užsienietis, arba priimančioji įmonė, įsteigta Lietuvos Respublikoje, yra fiktyvi; 61.10. Migracijos departamento įgaliotas valstybės tarnautojas, išnagrinėjęs užsieniečio prašymą išduoti arba pakeisti leidimą ir su juo pateiktus dokumentus bei surinktą medžiagą, nustato, kad nepakanka pagrindžiančių duomenų ir (ar) dokumentų sprendimui dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo ar pakeitimo priimti“.
62 punktas – „Nustatęs, kad yra vienas iš Aprašo 61 punkte nurodytų pagrindų, Migracijos departamento įgaliotas valstybės tarnautojas ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki prašymo išduoti arba pakeisti leidimą skubos tvarka nagrinėjimo termino pabaigos užsieniečio prašyme išduoti arba pakeisti leidimą nurodytu elektroninio pašto adresu informuoja užsienietį, kad jo prašymas bus nagrinėjamas bendra tvarka, nurodo tokio sprendimo priežastis ir nusiunčia pažymos apie nepanaudotos valstybės rinkliavos dalies grąžinimą skaitmeninę kopiją“.
Tyrimo išvados
- Skunde rašoma, kad Pareiškėjas 2023 m. sausio 31 d. kreipėsi į Migracijos departamentą prašydamas skubos tvarka išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje (toliau – LLG), už šią paslaugą jis sumokėjo 240 eurų, kartu su prašymu pateikė visus reikalingus dokumentus ir tikėjosi pirmiau nurodytą leidimą gauti iki 2023 m. kovo 18 d., t. y. iki darbo vizos galiojimo pabaigos, tačiau iki kreipimosi į Seimo kontrolierę dienos nėra priimtas sprendimas dėl jo prašymo ir nėra teikiama informacija apie delsimo priimti pirmiau nurodytą sprendimą priežastis.
- Pagal Įstatymo nuostatas, užsieniečio prašymas išduoti LLG bendra tvarka turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio prašymo pateikimo atitinkamoje institucijoje dienos. Nagrinėjant pirmiau nurodytą prašymą skubos tvarka, 3 mėnesių terminas yra trumpinamas per pusę, t. y. iki 6 savaičių.
Pagal Aprašo nuostatas užsieniečio prašymą išduoti LLG nagrinėjanti institucija atsisako šį prašymą nagrinėti skubos tvarka (per 6 savaites), t. y. toliau jį nagrinėja bendra tvarka (per 3 mėnesius), kai nepakanka duomenų ir / ar dokumentų, patvirtinančių užsieniečio teisę gauti LLG, nėra gauti atsakymai į Migracijos departamento paklausimus, prašymus, yra atliekamas patikrinimas dėl galimai fiktyvios santuokos / partnerystės, įvaikinimo, priimančios įmonės arba įmonės, kurios dalyvis ar vadovas yra užsienietis (Aprašo 61 punktas; šios pažymos 6 punktas).
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2022 m. gruodžio 31 d. Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje MIGRIS užpildė prašymą skubos tvarka išduoti jam LLG. Tai reiškia, kad pagal nustatytą teisinį reglamentavimą pirmiau nurodytas prašymas turėjo būti išnagrinėtas per 6 savaites, t. y. iki 2023 m. vasario 13 d., tačiau sprendimas Pareiškėjui išduoti LLG buvo priimtas 2023 m. balandžio 4 d., t. y. po kiek daugiau nei 3 mėnesių ir tik po Seimo kontrolierės kreipimosi.
Migracijos departamento pareigūnai Seimo kontrolierei paaiškino, kad šiuo atveju Pareiškėjo prašymo nagrinėjimas užtruko, nes dėl didelio Migracijos departamento darbo krūvio Pareiškėjo prašymas išduoti LLG išnagrinėtas ne skubos, o bendra tvarka. Atkreiptinas dėmesys, kad toks teisinis pagrindas (didelis darbo krūvis), kuriuo vadovaudamiesi Migracijos departamento pareigūnai turėtų teisę atsisakyti Pareiškėjo prašymą dėl LLG išdavimo nagrinėti skubos tvarka ir galėtų jį nagrinėti bendra tvarka, Aprašo 61 punkte nėra įtvirtintas. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Migracijos departamento pareigūnai neteisėtai priėmė sprendimą Pareiškėjo prašymą dėl LLG nagrinėti bendra tvarka ir viršijo jam išnagrinėti Įstatyme nustatytą 6 savaičių nagrinėjimo terminą. Nepaisant to, Skundo tyrimo metu nebuvo nustatyta, kad Migracijos departamento pareigūnai būtų vilkinę priimti sprendimus ar vengę atlikti jiems priskirtas pareigas. Pažymėtina, kad užsienietis, manantis, jog Migracijos departamento pareigūnai pažeidė jo teises bei teisėtus interesus, ir norintis reikalauti turtinės arba neturtinės žalos atlyginimo, turi teisę kreiptis į teismą, kuriam teisės aktų nuostatomis yra pavesta spręsti bylas dėl žalos, atsiradusios dėl viešojo administravimo subjektų neteisėtų veiksmų, atlyginimo.
- Pagal Aprašo 62 punkte nustatytą teisinį reglamentavimą Migracijos departamento įgaliotas pareigūnas, nustatęs poreikį užsieniečio prašymą išduoti LLG nagrinėti bendra tvarka (per 3 mėnesius), ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki šio prašymo skubos tvarka nagrinėjimo termino pabaigos turi pareigą nurodytu elektroninio pašto adresu informuoti užsienietį, kad jo prašymas bus nagrinėjamas bendra tvarka, nurodyti tokio sprendimo priežastis ir nusiųsti pažymos apie nepanaudotos valstybės rinkliavos dalies grąžinimą skaitmeninę kopiją. Nagrinėjamu atveju Migracijos departamento pareigūnai pripažino, kad tik iš dalies laikėsi pirmiau nurodyto teisinio reglamentavimo reikalavimų, t. y. Pareiškėjui buvo pateikta pažyma dėl valstybės rinkliavos dalies grąžinimo, tačiau jis nebuvo informuotas apie pasikeitusį jo prašymo nagrinėjimo terminą ir šio pasikeitimo priežastis (šios pažymos 4.2 papunktis).
Pažymėtina, kad viešojo administravimo subjektas yra saistomas gero viešojo administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų. Atsakingo valdymo (gero viešojo administravimo) principas reiškia viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų vykdant viešąjį administravimą, t. y. elgtis rūpestingai ir atidžiai, padėti asmenims įgyvendinti savo teises, tinkamai veikiant pagal Konstitucijos ir įstatymų suteiktus įgaliojimus.
Seimo kontrolierė savo darbo praktikoje (Seimo kontrolierės 2022 m. rugsėjo 21 d. pažyma Nr. 4D-2022/1-826) yra konstatavusi, kad migracijos klausimai ir su jais susijusios procedūros yra gana sudėtingos, asmeniui numatančios įvairius įsipareigojimus ir reikalavimus, todėl viešojo administravimo subjektas (nagrinėjamu atveju – Migracijos departamentas) turi būti aktyvus ir padėti asmenims (šiuo atveju – Pareiškėjui) tinkamai įgyvendinti savo teises, suteikiant visokeriopą pagalbą. Tai reiškia, kad nagrinėjamu atveju Migracijos departamentas turėjo elgtis rūpestingai ir informuoti Pareiškėją apie priimtą sprendimą nagrinėti jo 2022 m. gruodžio 31 d. prašymą ne skubos, o bendra tvarka, šio sprendimo priėmimo priežastis ir nurodyti planuojamą pirmiau nurodyto prašymo išnagrinėjimo datą, tačiau to nepadarė.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundas dėl Migracijos departamento pareigūnų veiksmų (neveikimo), laiku nepriimant sprendimo dėl Pareiškėjo prašymo, susijusio su LLG išdavimu, yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Migracijos departamento pareigūnų veiksmų (neveikimo), laiku nepriimant sprendimo dėl Pareiškėjo prašymo, susijusio su LLG išdavimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Migracijos departamento direktorei rekomenduoja imtis priemonių, kad ateityje Migracijos departamento pareigūnai:
13.1. asmenų prašymus išduoti LLG skubos tvarka išnagrinėtų per Įstatyme nustatytus terminus;
13.2. visais atvejais informuotų asmenį apie priimtą sprendimą nagrinėti jo prašymą ne skubos, o bendra tvarka, šio sprendimo priėmimo priežastis ir nurodytų planuojamą pirmiau nurodyto prašymo išnagrinėjimo datą.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė