PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS IR KALĖJIMŲ DEPARTAMENTĄ PRIE TEISINGUMO MINISTERIJOS
Dokumento numeris | 4D-2020/1-757 |
---|---|
Data | 2020-08-12 |
Kategorija | Seimo Kontrolierių Pažyma |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS IR KALĖJIMŲ DEPARTAMENTĄ PRIE TEISINGUMO MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2020 m. birželio 3 d. gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą (toliau vadinama – Skundas) dėl Marijampolės pataisos namų (toliau vadinama ir – Marijampolės PN) ir Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos (toliau vadinama ir – Kalėjimų departamentas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su galimybe piešti ir skundų nagrinėjimu.
2. Skunde, be kitų aplinkybių, Pareiškėjas nurodo, kad:
2.1. 2020-02-20 kreipėsi į Marijampolės PN administraciją su prašymu paaiškinti piešimo laisvalaikiu tvarką pataisos namuose, dėl dalyvavimo tarptautiniuose konkursuose, dėl piešimo kartu su kitais nuteistaisiais ir kt.;
2.2. Marijampolės PN parengė atsakymą, tačiau neatsakė į visus pateiktus klausimus ir neatsakė per 20 darbo dienų;
2.3. kartu su kitu nuteistuoju piešė bendrus piešinius, o kai šis nuteistasis buvo išleidžiamas į laisvę, piešinius administracija konfiskavo, nurodydama, kad jis neturi atskiro leidimo piešiniams iš įstaigos išsinešti. Pareiškėjas prašė paimtus piešinius atiduoti jam, tačiau administracija piešinių neduoda;
2.4. neaišku, ar paprastas piešimas, be jokių specialių priemonių, priskiriamas prie individualios veiklos, ar piešimui reikalingi atskiri leidimai;
2.5. neaišku, ar galima piešti būnant kamerų tipo patalpose;
2.6. kreipėsi į Kalėjimų departamentą dėl Marijampolės PN atsakymo į prašymą, tačiau taip pat negavo pageidaujamos informacijos, nesilaikyta skundo nagrinėjimo terminų.
3. Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išnagrinėti jo Skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
4. Seimo kontrolierius 2020-06-26 raštu Nr. 4D-2020/1-757/3D-1744 kreipėsi į Marijampolės PN, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
2020-07-16 Seimo kontrolierius gavo Marijampolės PN 2020-07-10 raštą Nr. 9/07-8369, kuriame nurodoma:
4.1. „Nuteistųjų piešimas laisvalaikiu, be jokių specialių priemonių, nėra priskiriamas prie individualios veiklos ir nedraudžiamas“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
4.2. „Pataisos įstaigoje nuteistiesiems norintiems užsiimti individualia veikla reikia gauti specialų administracijos leidimą. Minėta tvarka numatyta Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau LR BVK) 126 straipsnyje bei Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklių (2020-01-21d., Nr.1R-25) XV skyriuje.“
4.3. „Marijampolės PN nuteistasis X kreipėsi dėl leidimo užsiimti individualia veikla ir jį gavo 2017-08-02 ir 2017-08-09 d.“
4.4. „Marijampolės PN nuteistasis X 2020-02-20 d., Nr. 49/07-363 kreipėsi į administraciją dėl kartu su kitu nuteistuoju pieštų piešinių atgavimo, šiam išėjus į laisvę […].“
4.5. „Pareiškėjas nuo 2020-04-06 d. atlieka bausmę KTP. Nuo atvykimo į pataisos namus baustas 15 kartų, 8 nuobaudos galioja.“
5. Marijampolės PN administracija Seimo kontrolieriui pateikė Pareiškėjo 2020-02-20 prašymo, adresuoto pataisos namų direktoriui, kopiją. Pareiškėjas prašė paaiškinti, ar reikalingi leidimai, jei jis tik piešia laisvalaikiu, ar reikia leidimo, jeigu jis nori piešti kartu su kitu nuteistuoju, ar paštu siunčiamus piešinius jis turi registruoti ir gauti atskirą leidimą jiems siųsti, kada turi pranešti apie dalyvavimą konkursuose už įstaigos ribų. Pareiškėjas taip pat prašė atiduoti jam du piešinius, kurie buvo paimti iš kito nuteistojo, tačiau tuos piešinius su nurodytu asmeniu piešė ir Pareiškėjas.
Pareiškėjui 2020-03-20 buvo parengtas atsakymas, paaiškinant, kad leidimas piešti laisvalaikiu nereikalingas ir būdamas būryje gali piešti, tačiau negali piešti būdamas kamerų tipo patalpose ir drausmės grupėje. Pareiškėjui pasiūlyta, prieš piešiant kartu su kitu nuteistuoju, kreiptis į už būrį atsakingą Resocializacijos skyriaus pareigūną ir apie tai jam pranešti. Pareiškėjui paaiškinta ir tai, kad dėl bet kokios veiklos už įstaigos ribų turi būti gautas direktoriaus leidimas, o visi prašymai turi būti pateikiami prieš dalyvavimą bet kokiame konkurse. Pareiškėjas informuotas, kad siunčiamiems piešiniams atskira registracija nereikalinga, o iš kito nuteistojo paimti piešiniai Pareiškėjui nebus atiduoti, nes daiktų paėmimo metu jie buvo pas kitą asmenį ir priklausė kitam nuteistajam.
6. Marijampolės PN administracija taip pat pateikė Pareiškėjo 2020-04-02 prašymą (kopiją), kur nuteistasis prašo leidimo dalyvauti tarptautiniuose konkursuose, vyksiančiuose nuo gegužės iki lapkričio mėnesio, skirtingose šalyse.
Marijampolės PN administracija 2020-04-10 raštu atsakė, kad Pareiškėjas yra laikomas kamerų tipo patalpose, atlieka paskirtą nuobaudą, o kamerų tipo patalpose neleidžiama užsiimti jokia veikla, turėti kitokių, nei būtiniausi, reikmenų. Pareiškėjui pasiūlyta dėl leidimo išdavimo kreiptis atlikus nuobaudą.
7. Kalėjimų departamentas 2020-07-13 raštu Nr. 1S-1719 Seimo kontrolieriui pateikė Kalėjimų departamento 2020-05-12 atsakymo į Pareiškėjo skundą ir 2020-04-02 skundo kopijas.
Pareiškėjas 2020-04-02 skunde, kuris Kalėjimų departamente gautas 2020-04-15, prašė įvertinti Marijampolės PN atsakymą į jo prašymą bei informuoti dėl leidimų piešti gavimo tvarkos pataisos namuose, informuoti, ar draudimas piešti būnant kamerų tipo patalpose neprieštarauja teisės aktų nuostatoms, bei pateikė dar keletą klausimų, susijusių su piešimu pataisos įstaigoje.
Kalėjimų departamentas 2020-05-12 parengė atsakymą Pareiškėjui ir nurodė:
7.1. „Bausmių vykdymo kodekso 126 straipsnis reglamentuoja nuteistųjų teisę užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla. Minėto straipsnio 1 punktas numato, jog nuteistiesiems, išskyrus laisvės atėmimo bausmę atliekančius pataisos įstaigose drausmės grupės laikymo sąlygomis, kurie to pageidauja, gali būti sudaromos sąlygos užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla. Ši veikla leidžiama laisvu nuo darbo pataisos įstaigoje metu. Vadovaujantis Bausmių vykdymo kodekso 126 straipsnio 2 punktu sprendimą dėl leidimo nuteistajam užsiimti individualia veikla priima pataisos įstaigos direktorius pasinaudodamas jam suteikta diskrecijos teise (teisė veikti savo nuožiūra), kuris, įvertinęs tam tikras aplinkybes, sprendžia ar tenkinti prašymą ar ne.
Nuteistųjų individualios darbinės, kūrybinės ir kitokios veiklos tvarką, taip pat šios veiklos rūšis, kuriomis nuteistiesiems draudžiama užsiimti, nustato Pataisos įstaigos vidaus tvarkos taisyklės.“
7.2. „Akcentuotina, kad Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. sausio 21 d. Įsakymu Nr. 1R-25 „Dėl Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – PĮTIVTT) 20.5.4 p. numato galimybę įsigyti reikmenis, skirtus užsiimti individualia kūrybine veikla, ir muzikos instrumentus tik nuteistiesiems, gavusiems rašytinį pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) direktoriaus leidimą.
Kalėjimų departamento direktoriaus nėra nustatyta piešimo / tapymo tvarka. Laisvės atėmimo vietų įstaigos gali nusistatyti savo vidinę tvarką, skirtą užsiėmimams individualia kūrybine veikla, taip pat pagal galimybes įrengti tokiai veiklai vykdyti tinkamas patalpas. Nepropaguojami smurtą ar žiaurumą, taip pat pornografinio turinio piešiniai.“
7.3. „Kalėjimų departamentas negauna nusiskundimų apie tai, kad laisvės atėmimo bausmę atliekantys nuteistieji, pageidaujantys užsiimti individualia kūrybine veikla, nėra informuojami apie reikalavimus tokiai veikalai vykdyti. Ateityje rekomenduotina visais kilusiais klausimais (tiek dėl individualios kūrybinės veikos, tiek ir dėl laisvės atėmimo bausmės atlikimo ar savo teisių) kreiptis į pataisos įstaigos administraciją, kurie nedelsdami visada nukreips Jus pas atitinkamą specialistą ir suteiks atsakymus rūpimais klausimais.“
7.4. „Dėl dalyvavimo piešinių konkursuose bei būdo, kokia forma bei kada apie tai informuoti pataisos įstaigos direktorių, rekomenduojame Jums su prašymu kreiptis į Marijampolės pataisos namų direktorių. Tuo pačiu pažymime, kad artimieji apie piešinio dalyvavimą konkurse pataisos namų administraciją gali informuoti elektroniniu laišku. Visi prašymai dalyvauti konkursuose turi būti teikiami įstaigos direktoriui iš anksto, prieš dalyvaujant konkurse.“
Skundo tyrimui reikšmingi teisės aktai
8. Europos Tarybos Ministrų Komiteto rekomendacijoje šalims narėms Nr. R (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ nustatyta:
„27.6. Kaliniams turi būti numatytos poilsio galimybės, tarp jų sportas, žaidimai, pomėgiai ir kiti laisvalaikio užsiėmimai, į kurių organizavimą jie turi būti įtraukti kiek įmanoma labiau.“
9. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (redakcija, galiojusi skundžiamų aplinkybių metu):
126 straipsnis. Nuteistųjų teisė užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla – „1. Nuteistiesiems, išskyrus laisvės atėmimo bausmę atliekančius pataisos įstaigose drausmės grupės laikymo sąlygomis, kurie to pageidauja, gali būti sudaromos sąlygos užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla. Ši veikla leidžiama laisvu nuo darbo pataisos įstaigoje metu. 2. Pataisos įstaigos direktorius turi teisę leisti nuteistiesiems individualia darbine, kūrybine ir kitokia veikla užsiimti ir vietoj darbo pataisos įstaigoje. 3. Nuteistųjų individualios darbinės, kūrybinės ir kitokios veiklos tvarką, taip pat šios veiklos rūšis, kuriomis nuteistiesiems draudžiama užsiimti, nustato Pataisos įstaigos vidaus tvarkos taisyklės“;
137 straipsnis. Socialinės reabilitacijos tikslai, veiksmai ir priemonės – „1. Nuteistųjų socialinė reabilitacija grindžiama nuteistųjų nusikalstamo elgesio rizikos valdymu ir atkuriamojo teisingumo įgyvendinimu. 2. Nuteistųjų socialinės reabilitacijos tikslai: 1) mažinti nuteistųjų nusikalstamo elgesio riziką; 2) motyvuoti nuteistuosius ir ugdyti jų gebėjimus socialiai reabilituotis, taip pat savo gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis; 3) užtikrinti nusikalstama veika padarytos žalos atlyginimą, nukentėjusio asmens ir nuteistojo sutaikinimą. […] 4. Nuteistųjų socialinės reabilitacijos metu įgyvendinamos Kalėjimų departamento direktoriaus akredituotos elgesio pataisos programos, taikomos nuteistųjų socialinių įgūdžių lavinimo ir pozityvaus užimtumo priemonės, teikiama pagalba nuteistiesiems sprendžiant asmenines ir socialines problemas, psichologinė pagalba, atliekama individuali ar grupinė psichologinė terapija, taikomos paskatinimo priemonės ir nuobaudos, taip pat kitos priemonės, kurių įgyvendinimas padėtų nuteistiesiems socialiai reabilituotis“;
145 straipsnis. Nuteistųjų laikymo sąlygos kamerų tipo patalpose – „1. Nuteistieji, atliekantys šio Kodekso 142 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą nuobaudą, į darbą nevedami. Perkelti į kamerų tipo patalpas nuteistieji neturi teisės gauti pasimatymų, smulkiųjų paketų, siųsti laiškų (išskyrus atvejus, kai jie įgyvendina šio Kodekso 100, 109 ir 183 straipsniuose nurodytas teises), taip pat paskambinti telefonu. Jiems neleidžiama apsipirkti pataisos įstaigos parduotuvėje, išskyrus higienos reikmenų įsigijimą, turėti maisto produktų ir kitų Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklėse nurodytų daiktų. Šioje dalyje nurodytiems nuteistiesiems leidžiama skaityti knygas, žurnalus, laikraščius ir kitą literatūrą, kasdien vieną valandą, o nepilnamečiams, neįgaliesiems, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis arba didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, ir ligoniams (pagal gydytojo išvadą) – dvi valandas pasivaikščioti“;
183 straipsnis. Bausmių vykdymo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų apskundimas – „1. Viešųjų darbų, laisvės apribojimo, arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami atitinkamą bausmę vykdančios institucijos ar įstaigos vadovui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų vadovų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami Kalėjimų departamento direktoriui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo jo gavimo dienos, o jei dėl skundo atliekamas tyrimas, – per dvidešimt darbo dienų nuo tyrimo baigimo dienos.“
10. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:
3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 2) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […] 4) nepiktnaudžiavimo valdžia. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektams draudžiama atlikti viešojo administravimo funkcijas neturint šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktų viešojo administravimo įgaliojimų arba priimti administracinius sprendimus, siekiant kitų, negu įstatymų ar kitų norminių teisės aktų nustatyta, tikslų; […] 13) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį. […].“
11. Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklėse (PITIVTT), patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. 1R-25, numatyta:
„20. Lengvajai grupei priskirtiems nuteistiesiems leidžiama įsigyti ir turėti pataisos įstaigoje:
[…]
20.5.4. reikmenų, skirtų užsiimti individualia kūrybine veikla, ir muzikos instrumentų (nuteistiesiems, gavusiems rašytinį pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) direktoriaus leidimą);
[…]
21. Paprastajai grupei priskirtiems nuteistiesiems (išskyrus atliekančius Bausmių vykdymo kodekso 142 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą nuobaudą) leidžiama įsigyti ir pataisos įstaigoje (tardymo izoliatoriuje) turėti Taisyklių 20.1.1–20.1.12, 20.1.17, 20.2, 20.3, 20.4.1–20.4.7 ir 20.5 papunkčiuose nurodytų asmeninių daiktų.
[…]
23. Nuteistiesiems, atliekantiems Bausmių vykdymo kodekso 142 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą nuobaudą, neleidžiama įsigyti ir turėti asmeninių daiktų, išskyrus Taisyklių 20.2.1–20.2.5 papunkčiuose nurodytus asmeninius daiktus, vokus, pašto ženklus, rašymo priemonę ir popierių, rankšluostį, muilą, dantų pastą, dantų šepetėlį, šukas, nosinę (moterims – moterų higienos reikmenų), tualetinį popierių, sauskelnes, akinius arba kontaktinius lęšius ir jiems skirtas dėtuves bei kontaktinių lęšių priežiūros priemones, pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) direktoriaus nutarimo dėl nuobaudos skyrimo kopiją. Patalynė, čiužinys, pagalvė ir antklodė šiame punkte nurodytiems nuteistiesiems išduodama tik dienotvarkėje nustatytam miego laikui. Pataisos įstaigos (tardymo izoliatoriaus) direktorius privalo užtikrinti, kad nuteistųjų asmeniniai daiktai, kurių jie negali turėti atlikdami nuobaudą, bus saugiai laikomi visą nuobaudos atlikimo laiką. Greitai gendantys maisto produktai įdedami į šaldytuvą, o dėl natūralių sąlygų sugedę saugomi maisto produktai sunaikinami. Sunaikinus maisto produktus surašomas aktas, su kuriuo pasirašytinai supažindinamas nuteistasis, kuriam priklausė sunaikinti produktai.
[…]
116. Pataisos įstaigos administracija skatina nuteistuosius užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla (toliau – individuali veikla), pagal galimybes įrengia tokiai veiklai vykdyti tinkamas patalpas ar kitą vietą ir aprūpina nuteistuosius reikmenimis individualiai veiklai vykdyti.
117. Individualia veikla gali būti leidžiama nuteistiesiems užsiimti ir už pataisos įstaigos teritorijos ribų. Sprendimą dėl leidimo nuteistajam užsiimti individualia veikla už pataisos įstaigos teritorijos ribų priima pataisos įsitaigos direktorius arba jį pavaduojantis pataisos pareigūnas.
[…]
119. Nuteistiesiems draudžiama užsiimti individualia veikla, kuri būtų susijusi su darbais, nurodytais Bausmių vykdymo kodekso 2 priede.“
Skundo tyrimui reikšminga teismų praktika
12. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau vadinama ir – LVAT) 2012 m. gruodžio 20 d. sprendime, priimtame administracinėje byloje Nr. A-822-3206-12, konstatavo:
„Pagal Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto (2008 m. lapkričio 6 d. įstatymo Nr. X-1791 redakcijos) 5 straipsnį, Kalėjimų departamentas ir jam pavaldžios įstaigos (pagal Statuto 2 straipsnio 1 dalį, pataisos namai yra Kalėjimų departamentui pavaldi įstaiga) savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Bausmių vykdymo kodeksu, Baudžiamuoju kodeksu, Baudžiamojo proceso kodeksu, Suėmimo vykdymo įstatymu, kitais įstatymais, šiuo statutu, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir kitais teisės aktais. Pagal Statuto 4 straipsnį, Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų veikla grindžiama teisingumo, teisėtumo, žmogaus teisių ir laisvių gerbimo, suimtųjų ir nuteistųjų lygybės prieš suėmimo ir bausmių vykdymo įstatymus, humanizmo, bausmių vykdymo individualizavimo, progresyvaus bausmių atlikimo ir viešumo principais. Panevėžio pataisos namai ir Kalėjimų departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, kaip viešojo administravimo subjektai, be minėtų specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, pavyzdžiui: įstatymo viršenybės, reiškiančio, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia principus (Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 punktas).“
Skundo tyrimo išvados
13. Pareiškėjas Seimo kontrolieriui Skunde rašė, kad kreipėsi į Marijampolės PN administraciją ir Kalėjimų departamentą dėl leidimo piešti, tačiau negauna išsamios informacijos.
14. Bausmių vykdymo kodekso 126 straipsnyje numatyta, kad nuteistiesiems, išskyrus laisvės atėmimo bausmę atliekančius pataisos įstaigose drausmės grupės laikymo sąlygomis, kurie to pageidauja, gali būti sudaromos sąlygos užsiimti individualia darbine, kūrybine ar kitokia veikla. Ši veikla leidžiama laisvu nuo darbo pataisos įstaigoje metu. Pataisos įstaigos direktorius turi teisę leisti nuteistiesiems individualia darbine, kūrybine ir kitokia veikla užsiimti ir vietoj darbo pataisos įstaigoje. Nuteistųjų individualios darbinės, kūrybinės ir kitokios veiklos tvarką, taip pat šios veiklos rūšis, kuriomis nuteistiesiems draudžiama užsiimti, nustato Pataisos įstaigų ir tardymo izoliatorių vidaus tvarkos taisyklės.
15. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas dėl įvairių klausimų, susijusių su laisvalaikio piešimu, kreipėsi į Marijampolės PN administraciją. Marijampolės PN administracija Pareiškėjui pateikė išsamų, teisės aktų reikalavimus atitinkantį atsakymą: paaiškino, kad nuteistieji būriuose laisvu laiku gali piešti be jokių leidimų, tačiau, jeigu nori piešti kartu su kitu nuteistuoju, turi apie tai pranešti pareigūnui, atsakingam už būrį, o dėl leidimo dalyvauti konkurse turi kreiptis prieš konkurso pradžią; atsakė ir į kitus klausimus.
Pareiškėjas Marijampolės PN atsakymą apskundė Kalėjimų departamentui. Kalėjimų departamentas Pareiškėjui atsakymą parengė per teisės aktuose nustatytą terminą. Pareiškėjui paaiškinta užsiėmimo individualia veikla pataisos įstaigose tvarka, paaiškinta, kad būnant kamerų tipo patalpose negalima užsiimti jokia veikla ir turėti specialių reikmenų, nes tai nenumatyta Bausmių vykdymo kodekse ir PITIVTT, atsakyta į kitus klausimus, paaiškinta, kad pirmiausia visus iškilusius klausimus Pareiškėjas turėtų spręsti kartu su Marijampolės PN administracija; nurodyta atsakymo apskundimo tvarka.
16. Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, Marijampolės PN ir Kalėjimų departamentas nagrinėja asmenų prašymus, skundus ir pranešimus, priskirtus jų kompetencijai, o Kalėjimų departamentas taip pat ir ikiteismine tvarka nagrinėja skundus dėl laisvės atėmimo bausmę vykdančių įstaigų pareigūnų, vadovų veiksmų bei sprendimų (šios pažymos 8 punktas).
Nagrinėdami skundus Marijampolės PN ir Kalėjimų departamentas, kaip viešojo administravimo subjektai, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų, ir objektyvumo principo, kuris reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs, subsidiarumo principo, kuris reiškia, kad viešojo administravimo subjektų sprendimai turi būti priimami ir įgyvendinami tuo viešojo administravimo sistemos lygiu, kuriuo jie yra efektyviausi, bei kitais principais (šios pažymos 9, 11 punktai).
17. Seimo kontrolierius, išanalizavęs Pareiškėjui pateiktus Marijampolės PN ir Kalėjimų departamento atsakymus, daro išvadą, kad atsakant į Pareiškėjo prašymą ir skundą buvo imtasi priemonių į pateiktus klausimus atsakyti išsamiai ir visapusiškai, vadovaujantis teisės aktų nuostatomis, nurodyta raštų apskundimo tvarka. Įvertinus Pareiškėjo gautus atsakymus, nenustatyta, kad rengiant atsakymus būtų buvę padaryta esminių Viešojo administravimo įstatymo ar kitų teisės aktų pažeidimų, kurie sudarytų pagrindą atsakymą rengusių pareigūnų atžvilgiu pradėti tarnybinius tyrimus arba įpareigoti juos parengti naują atsakymą.
Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Pareiškėjui Skundo nurodytos aplinkybės dėl galimai netinkamo jo prašymo ir skundo nagrinėjimo tyrimo metu nebuvo patvirtintos, todėl Skundas atmestinas.
18. Įvertinus visas tyrimo metu nustatytas aplinkybes, Seimo kontrolierius atkreipia Marijampolės PN administracijos dėmesį į nuteistųjų užimtumo skatinimo svarbą pataisos namuose, nes nuteistųjų užimtumas laisvės atėmimo vietose – vienas iš svarbiausių veiksnių, lemiančių efektyvią nuteistųjų integraciją į visuomenę atlikus laisvės atėmimo bausmę.
Pažymėtina, jog ir Europos kalėjimų taisyklėse numatyta, kad kaliniams turi būti numatytos poilsio galimybės, tarp jų sportas, žaidimai, pomėgiai ir kiti laisvalaikio užsiėmimai, į kurių organizavimą nuteistieji turi būti įtraukti kiek įmanoma labiau. Šių Europos kalėjimų taisyklių komentare akcentuojama, kad galimybė sportuoti ar užsiimti kitokia laisvalaikio veikla turi būti sudaryta visiems kaliniams, įskaitant ir tuos, kurie atlieka drausminę nuobaudą.
Atsižvelgiant į pateiktą išaiškinimą siūlytina apsvarstyti galimybę leisti nuteistiesiems užsiimti menine ar kitokia veikla ir būnant kamerų tipo patalpose, jeigu tokiai veiklai nereikia jokių papildomų priemonių ir tai netrukdo kitiems nuteistiesiems.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
19. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia X skundą dėl Marijampolės pataisos namų ir Kalėjimų departamento pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su galimybe piešti ir skundų nagrinėjimu, atmesti.
SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJA
20. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius Marijampolės pataisos namų direktoriui rekomenduoja apsvarstyti šios pažymos 19 punkte išdėstytas aplinkybes ir sudaryti galimybę visiems nuteistiesiems užsiimti kuo įvairesnėmis laisvalaikio veiklomis.
21. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas