PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS

Dokumento numeris 4D-2021/1-162
Data 2021-05-10
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ MARIJAMPOLĖS PATAISOS NAMUS
Kontrolierius Augustinas Normantas
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas), bausmę atliekančio Marijampolės pataisos namuose Kybartų sektoriuje (toliau vadinama ir – Marijampolės PN), skundą dėl galimai apribotos galimybės lankyti priklausomybės ligų gydymo programą.

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje 2021-03-09 gautas Pareiškėjo skundo papildymo raštas, kuriame jis nurodo, kad 2021-02-25 dėl <…> jis nekontroliavo savo veiksmų, suniokojo įstaigos turtą, pats susižalojo, tačiau nesulaukė reikiamos pagalbos, jo problemos nesprendžiamos.

 

  1. Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas) rašo:

2.1. 2020 metų liepos mėnesį kreipėsi į Marijampolės PN administraciją, prašydamas pagalbos dėl gydymo nuo <…>;

2.2. pataisos namų administracija tik atsirašinėja atsakydama į prašymus, tačiau realios pagalbos nesuteikia, jis nė karto nebuvo nuvestas pokalbiams pas psichologą, nesuteikta jokia medicininė pagalba;

2.3. prašė, kad perkeltų į kitus pataisos namus, kur galėtų bausmę atlikti specialioje reabilitacijos grupėje, tačiau jo prašymas nebuvo patenkintas.

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išnagrinėti jo pateiktą Skundą.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Nustatytos tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierius 2021-02-23 raštu Nr. 4D-2021/162/3D-499 kreipėsi į Marijampolės PN, prašydamas paaiškinti Pareiškėjo skunde nurodytas aplinkybes.

Seimo kontrolierių įstaigoje 2021-03-16 gautas Marijampolės PN 2021-03-16 raštas Nr. 9/07-3013, kuriame nurodoma:

4.1. Pareiškėjas ne kartą kreipėsi į Marijampolės pataisos namus, prašydamas pagalbos – išgydyti priklausomybę. Pareiškėjas buvo konsultuotas psichologo, socialinio darbuotojo (priklausomybių specialisto).

4.2.    „Pareiškėjas nuo 2020-07-01 iki 2021-02-23 konsultacijų į psichologą dėl <…> kreipėsi 3 kartus: 2020-10-28 – konsultuotas dėl <…> atkryčio […]; 2020-10-29 – kalbėtasi dėl <…> bei gydymosi galimybių […]; 2021-02-23 d. konsultuotas priklausomybės dėl <…>. Stebima vidinės motyvacijos stoka, problemų dėl savo elgesio perkėlimas aplinkai. Pasiūlyta kreiptis į psichiatrą, vykti gydytis į Laisvės atėmimo vietų ligoninę, vykimo nuteistasis atsisakė.“

Seimo kontrolieriui pateiktas Marijampolės PN administracijos 2020-12-03 atsakymas į Pareiškėjo skundą, kuriame išsamiai paaiškinama gydymosi nuo priklausomybės tvarka. Atsakyme rašoma, kad Pareiškėjui 2020-10-27, pokalbio su direktoriumi metu, buvo paaiškinta gydymosi nuo priklausomybių tvarka ir eiga, buvo informuotas, kad, norėdamas patekti į Priklausomybes turinčių įkalintų asmenų reabilitacijos centrą, pirmiausia turi išklausyti „Įžanginės grupės“, skirtos nuteistųjų motyvacijos ugdymui bei stiprinimui, programą. Nuteistajam paaiškinta, kad, nors jis jau buvo išklausęs „Įžanginės grupės“ programos kursą, tačiau patyrė atkrytį, todėl šį kursą turi išklausyti iš naujo. Pareiškėjo toks atsakymas ir tokia tvarka netenkino, todėl jis
2020-11-11 pakartotinai kreipėsi į administraciją, prašydamas informuoti, koks teisės aktas reglamentuoja privalomą „Įžanginės grupės“ programos lankymą. 2020-11-25 Pareiškėjui buvo parengtas atsakymas, informuojant, kad jokie teisės aktai neįpareigoja nuteistojo lankyti „Įžanginės grupės“ programos. Visas socialinės reabilitacijos programas nuteistasis lanko savanoriškai, siekdamas tobulėti, keisti savo gyvenimo būdą, elgesį arba asmenybines charakteristikas. Pareiškėjui buvo suteikta informacija apie tai, kad skirtingos priklausomybių gydymo programos turi skirtingus veiklos nuostatus bei skirtingus patekimo į programas standartus.

Pareiškėjas 2020-11-11 kreipėsi į įstaigos direktorių su prašymu priimti į „Įžanginės grupės“ programą. 2020-11-25 buvo pateiktas atsakymas, kad atsižvelgiant į Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2020-10-29 įsakymo Nr. V-167 „Dėl rekomendacijų Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžioms įstaigoms, užtikrinant sklandžią šių įstaigų veiklą Valstybės lygio ekstremalios situacijos, paskelbtos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. V-167 pakeitimo“ ir vėlesnius šio nutarimo pakeitimus, programų, kuriose dalyvauja daugiau nei du asmenys, vedimas yra stabdomas, kol bus atšaukta ekstremali situacija. Pareiškėjui buvo paaiškinta, kad priklausomybių problemas jis gali spręsti naudodamasis Marijampolės PN 2-ojo Resocializacijos skyriaus psichologo paslaugomis.

4.3.    „Marijampolės pataisos namuose yra galimybė gydytis nuo <…> priklausomybės, pareiškėjas turi galimybę kreiptis psichiatro konsultacijos, dalyvauti asmeninėse psichologo konsultacijose, nukreiptose į priklausomybių gydymą, lankyti Įžanginę grupę, po kurios gali būti perkeltas į Reabilitacinį būrį. Karantino metu galimybės pakito, kadangi negalima vesti grupinių užsiėmimų, nėra galimybės vesti Įžanginę grupę. Tačiau individualios konsultacijos bei psichiatro pagalba išliko. Pažymime, jog 2021-02-25 pareiškėjas dėl patiriamų <…> sindromų buvo etapuotas į LAVL, kur nesutiko pasilikti gydymui, pareiškęs, jog atsisako hospitalizacijos.“

4.4.    „Pareiškėjas, 2020 m. rugsėjo 28 d. su prašymu Nr. 49/07B3-1746 kreipėsi į Marijampolės pataisos namų administraciją dėl perkėlimo į Vilniaus pataisos namų reabilitacinę grupę. 2020 m. rugsėjo 30 d. Marijampolės pataisos namų administracija raštu Nr. 9/07-11425 kreipėsi į Vilniaus pataisos namų administraciją dėl […] galimo perkėlimo iš Marijampolės pataisos namų į Vilniaus pataisos namus reabilitaciniam gydymui. Atsakymas iš Vilniaus pataisos namų dėl […] galimo perkėlimo į Reabilitacijos centrą nėra gautas.“

4.5.    „Pareiškėjui, 2020-06-29 yra sudarytas individualus socialinės reabilitacijos planas Nr. 86/04K-125, kuriame yra numatytos priemonės. 2020-11-23 kalbėta su nuteistuoju pagal pataisos planą. 2021-02-09 kalbėta su nuteistuoju apie priklausomybę nuo <…>. 2021-03-09 kalbėta su nuteistuoju pagal pataisos planą.“

 

 

 

Skundo tyrimui reikšmingi teisės aktai

 

  1. Ministrų Komiteto rekomendacija šalims narėms Nr. R (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ (priimta 952-ame Ministrų Komiteto ministrų pavaduotojų posėdyje 2006 m. sausio
    11 d.) (toliau vadinam – Taisyklės):

„40.4. Sveikatos priežiūros tarnybos kalinimo įstaigoje turi stengtis nustatyti ir gydyti visus fizinius ar psichinius susirgimus bei sutrikimus, nuo kurių kaliniai gali kentėti.

40.5. Visos reikalingos medicinos, chirurgijos ir psichiatrijos paslaugos, įskaitant ir tas paslaugas, kurios yra prieinamos visuomenėje, turi būti suteiktos kaliniui.

[…]

42.3. Tiriant kalinius, praktikuojantis gydytojas arba jam pavaldi kvalifikuota medicinos sesuo turi ypatingai atkreipti dėmesį į šiuos aspektus:

[…]

  1. imtis veiksmų pastebėjus požymius, kurie atsirado dėl narkotikų, medikamentų ir alkoholio vartojimo, ir juos panaikinti; […].“

 

  1. Europos Tarybos Ministrų Komiteto Rekomendacija Nr. R (98) 7 valstybėms-narėms „Dėl etinių ir organizacinių sveikatos apsaugos aspektų įkalinimo įstaigose“ (priimta 627-ajame Ministrų Komiteto ministrų pavaduotojų posėdyje 1998 m. balandžio 8 d.) (neoficialus vertimas):
  2. Visiems sulaikytiems asmenims turėtų būti užtikrinama tinkama medicininė apžiūra. Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas tikrinant psichinius sutrikimus, psichologinį prisitaikymą kalėjime, abstinencijos simptomus, atsirandančius dėl narkotikų, vaistų ar alkoholio vartojimo.
  3. Kalėjimo gydytojas turėtų skatinti kalinius pasinaudoti socialinės ar psichoterapinės sistemos teikiama pagalba, siekiant užkirsti kelią piktnaudžiavimo narkotikais, vaistais ir alkoholiu rizikai.

 

  1. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau vadinama ir – BVK):

11 straipsnis. Bendrosios nuteistųjų teisės – „1. Nuteistieji turi teisę teisės aktų nustatyta tvarka: 1) gauti rašytinę informaciją apie bausmės atlikimo tvarką ir sąlygas, savo teises bei pareigas. Šią informaciją bausmės vykdymo institucija pateikia lietuvių kalba arba nuteistojo gimtąja kalba, arba ta kalba, kurią nuteistasis supranta; 2) kreiptis su pasiūlymais, prašymais (pareiškimais), peticijomis ir skundais į bausmės vykdymo ar kitų valstybės ir savivaldybių institucijų pareigūnus ir tarnautojus, nevyriausybines organizacijas ar tarptautines institucijas; 3) gauti medicinos pagalbą; 4) gauti teisinę pagalbą. 2. Specialiąsias nuteistųjų teises nustato atskirų rūšių bausmių vykdymo tvarką ir sąlygas reglamentuojantys šio Kodekso skyriai.

12 straipsnis. Bendrosios nuteistųjų pareigos – „1. Nuteistieji privalo vykdyti įstatymų reikalavimus ir laikytis jiems nustatytų elgesio taisyklių. 2. Nuteistieji privalo vykdyti bausmės vykdymo institucijos, įstaigos arba pareigūno nurodymus ir įsakymus. 3. Specialiąsias
nuteistųjų pareigas nustato atskirų rūšių bausmių vykdymo tvarką ir sąlygas reglamentuojantys šio Kodekso skyriai“;

175 straipsnis. Atliekančių laisvės atėmimo bausmę nuteistųjų, kurie serga priklausomybės ligomis, gydymas – „1. Pataisos įstaigos administracija privalo vykdyti švietėjišką, aiškinamąją ir kitokią prevencinę veiklą, skatindama nuteistuosius atsisakyti vartoti tabako gaminius, alkoholį ir narkotines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas, ir užtikrinti reikiamas sąlygas priklausomybės ligomis sergantiems nuteistiesiems gydytis nuo šių ligų. 2. Priklausomybės ligomis sergančių nuteistųjų gydymo laisvės atėmimo vietose tvarką nustato Sveikatos apsaugos ministerija ir Teisingumo ministerija“;

183 straipsnis.  Bausmių vykdymo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų apskundimas – „1. Viešųjų darbų, laisvės apribojimo, arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami atitinkamą bausmę vykdančios institucijos ar įstaigos vadovui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų vadovų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami Kalėjimų departamento direktoriui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo jo gavimo dienos, o jei dėl skundo atliekamas tyrimas, – per dvidešimt darbo dienų nuo tyrimo baigimo dienos. 3. Kalėjimų departamento direktoriaus veiksmai ir sprendimai per dvidešimt dienų nuo jų įteikimo gali būti skundžiami apygardos administraciniam teismui.“

 

  1. Priklausomybės ligomis sergančių nuteistųjų gydymo laisvės atėmimo vietose tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos teisingumo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. 118/V-234 (toliau vadinama – Tvarka), numatyta:

„3. Priklausomybės ligomis sergančių asmenų sveikatos priežiūrą vykdo kardomąją priemonę suėmimą vykdančių įstaigų, pataisos namų ir areštinių sveikatos priežiūros tarnybų specialistai.

  1. Pacientų gydymui laisvės atėmimo vietose steigiamas reabilitacijos centras, kuris savo veikloje vadovaujasi sveikatos apsaugos ministro 2002 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. 204 patvirtintais Priklausomybės ligų gydymo ir reabilitacijos standartais (Žin., 2002, Nr. 47-1824).

[…]

  1. Reabilitacijos centre atliekamas stacionarinis ar ambulatorinis gydymas pagal priklausomybės ligomis sergančių nuteistųjų reabilitacijos programas, kurios derinamos su toje vietovėje esančiais priklausomybės ligų specialistais.
  2. Reabilitacijos programų tikslas:

7.1. padėti pacientui susilaikyti nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo ar jų vartojimą sumažinti iki minimumo, atsisakyti intraveninių narkotikų vartojimo;

7.2. padėti pacientui pagerinti jo gyvenimo kokybę, fizinę, emocinę ir psichologinę būseną;

7.3. padėti pacientui pagerinti tarpasmeninius (šeimyninius ir kitokius) santykius;

7.4. pagerinti paciento darbinę veiklą;

7.5. pagerinti paciento socialinį funkcionavimą;

7.6. padėti pacientui atsisakyti neteisėtos veiklos;

7.7. vykdyti ŽIV profilaktiką, pacientui atsisakius vartoti intraveninius narkotikus.

  1. Pacientai į reabilitacijos centrą nukreipiami pagal atrankos reabilitacijai kriterijus, jeigu jie raštu pareiškia norą atsisakyti žalingų įpročių ir yra pataisos įstaigos, kurioje jie atlieka laisvės atėmimo bausmę, gydytojo psichiatro, psichologo ir būrio auklėtojo rekomendacijos, kurioms pritarė pataisos įstaigos administracija.

[…]

  1. Reabilitacinės programos metu pacientai privalo lankyti užsiėmimus grupėmis.
  2. Reabilitacijos procesas vyksta etapais. Skiriami 4 etapai: 1) ikireabilitacinis etapas, kuris vykdomas pataisos namuose. Šio etapo metu skatinama atsisakyti vartoti priklausomybės ligas sukeliančias medžiagas arba padaryti ilgalaikę pertrauką; 2) aktyvios terapinės intervencijos (arba atstatomasis) etapas – pirmoji ir ilgiausia programos dalis, kuri vykdoma reabilitacijos centre; 3) atsparios remisijos formavimo (stabilizavimo) etapas, kuris vykdomas reabilitacijos centre; 4) antirecidyvinės ir palaikomosios terapijos etapas, kuris vykdomas bendroje su kitais nevartojančiais alkoholio, narkotinių ar psichotropinių medžiagų asmenimis aplinkoje. Šis etapas gali būti vykdomas, kai teismas priima nutartį lygtinai atleisti pacientą nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą.“

 

  1. Priklausomybes turinčių įkalintų asmenų reabilitacijos centro veiklos tvarkos apraše, patvirtintame Marijampolės pataisos namų direktoriaus 2017-05-08 įsakymu Nr.4/07-111, numatyta:

„5. Centro [Priklausomybes turinčių įkalintų asmenų reabilitacijos centro] veiklos tikslai – teikti ilgalaikę, kompleksinę, psichologinę, socialinę pagalbą nuteistiesiems, priklausomiems nuo psichiką veikiančių medžiagų, gerinti jų socialinę reintegraciją į visuomenę. Galutinis priklausomybės nuo psichoaktyviųjų medžiagų psichologinės, socialinės reabilitacijos tikslas įgalinti nuteistąjį nebevartoti psichoaktyviųjų medžiagų.

  1. Centro uždaviniai:

6.1. stiprinti nuteistųjų motyvaciją, atsisakyti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo įpročių, skatinti keisti gyvenimo būdą ir elgesį, ugdyti socialinius įgūdžius.

6.2. nuteistųjų, kurie yra priklausomi nuo psichoaktyviųjų medžiagų ir kuriuos rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietų, teisinis, socialinis švietimas ir kitos reikalingos pagalbos teikimas.

6.3. bendradarbiavimo su nevyriausybinėmis organizacijomis ir kitomis suinteresuotomis institucijomis plėtra, šių organizacijų skatinimas dalyvauti nuteistųjų, priklausomų nuo psichoaktyviųjų medžiagų, socialinės reabilitacijos procese.

  1. Centre darbui su nuteistaisiais taikomi pagrindiniai darbo metodai ir priemonės:

7.1. individualus psichologinis konsultavimas (tikslas – padėti išsiaiškinti, suprasti bei spręsti asmeninius arba tarpasmeninius su psichologine savijauta ar elgesiu susijusius sunkumus. Formuojama ir stiprinama paciento motyvacija tolesnei reabilitacijai).

7.2. individualus socialinis konsultavimas (tikslas – gyvenimiškų socialinių problemų sprendimas, apimantis platesnį klausimų spektrą).

7.3. grupinė terapija (tikslas – bendruomenės nariai mokosi susitapatinti su liga, stebėti savo ir kitų būseną, mąstymą, elgesį ir jausmus, išreikšti juos, išsipasakoti ir paprašyti pagalbos bei paramos, mokosi susitapatinti su kitais žmonėmis, spręsti iškilusius tarpusavio nesutarimus ir atsižvelgti į kitų žmonių jausmus. Taip pat mokosi asertyvaus elgesio).

[…]

  1. Į Centrą gali būti priimami nuteistieji:

10.1.                     pripažįstantys turintys priklausomybę psichoaktyviosioms arba psichiką veikiančioms medžiagoms, kreipimosi dėl priėmimo į Centrą metu nevartojantys šių medžiagų, pabaigę pirmą Programos etapą (Įžanginę grupę) ir išreiškę norą dalyvauti kituose Programos etapuose bei sutinkantys laikytis įsipareigojimų (3 priedas).

10.2.                     naujai į pataisos namus atvykę nuteistieji (pripažįstantys priklausomybę psichoaktyviosioms arba psichiką veikiančioms medžiagoms), kurie iki laisvės atėmimo dalyvavo priklausomybių ligų reabilitacijos centruose vykdomose programose ir išreiškė norą dalyvauti Centre vykdomoje Programoje. Tokių nuteistųjų įtraukimas į Programos pirmą etapą – įžanginė grupė, sprendžiama kiekvienu atveju individualiai.

10.3.                     nepalaikantys neformaliųjų nuteistųjų subkultūros tradicijų.

10.4.                     kurių bausmės trukmė nuo kreipimosi dėl dalyvavimo Programos ilgalaikėje reabilitacijoje pradžios yra daugiau nei 9 mėn. […].“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas Skunde Seimo kontrolieriui rašė, kad jis nuo 2020 metų liepos mėnesio vis kreipiasi į Marijampolės PN administraciją, prašydamas pagalbos dėl gydymo nuo <…>, tačiau realios pagalbos nesulaukia.

 

  1. Skundo tyrimo metu Marijampolės PN administracija informavo, kad Pareiškėjas ne kartą kreipėsi į administraciją, prašydamas pagalbos – išgydyti <…>. Pareiškėjas nuo 2020-07-01 iki 2021-02-23 dėl <…> kreipėsi į psichologą ir buvo konsultuotas 3 kartus. Pareiškėjui buvo pasiūlyta kreiptis į psichiatrą, vykti gydytis į Laisvės atėmimo vietų ligoninę, tačiau gydytis jis atsisakė.

Seimo kontrolieriui pateiktas Marijampolės PN administracijos 2020-12-03 atsakymas (kopija) į Pareiškėjo skundą, iš kurio nustatyta, kad Pareiškėjas galimybę patekti į Priklausomybes turinčių įkalintų asmenų reabilitacijos centrą ir ten gydytis ne kartą aptarė su administracijos atstovais, tačiau jis vis nesutikdavo išklausyti „Įžanginės grupės“ programos, kuri yra privaloma.

Pareiškėjas 2020-11-11 kreipėsi į įstaigos direktorių jau prašydamas priimti jį į „Įžanginės grupės“ programą, tačiau dėl šalyje paskelbtų apribojimų, susijusių su koronaviruso plitimo grėsme, grupiniai užsiėmimai įkalinimo įstaigose laikinai nevykdomi, Pareiškėjui tai buvo paaiškinta raštu. Pareiškėjui buvo pasiūlyta priklausomybių problemas spręsti naudojantis Marijampolės PN 2-ojo Resocializacijos skyriaus psichologo paslaugomis.

Marijampolės PN taip pat informavo, kad 2021-02-25 Pareiškėjas dėl patiriamų <…> sindromų buvo etapuotas į LAVL, tačiau atsisakė hospitalizacijos ir nesutiko pasilikti gydymui.

 

  1. BVK numatyta, kad pataisos įstaigos administracija privalo vykdyti švietėjišką, aiškinamąją ir kitokią prevencinę veiklą, skatindama nuteistuosius atsisakyti vartoti tabako gaminius, alkoholį ir narkotines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas ir užtikrinti reikiamas sąlygas priklausomybės ligomis sergantiems nuteistiesiems gydytis nuo šių ligų. Priklausomybės ligomis sergančių nuteistųjų gydymo laisvės atėmimo vietose tvarką nustato Sveikatos apsaugos ministerija ir Teisingumo ministerija.

Tvarkoje numatyta, kad pacientų gydymui laisvės atėmimo vietose steigiamas reabilitacijos centras, kur atliekamas stacionarinis ar ambulatorinis gydymas pagal priklausomybės ligomis sergančių nuteistųjų reabilitacijos programas, kurios derinamos su toje vietovėje esančiais priklausomybės ligų specialistais. Reabilitacijos programų tikslas – padėti pacientui susilaikyti nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo ar jų vartojimą sumažinti iki minimumo, atsisakyti intraveninių narkotikų vartojimo; padėti pacientui pagerinti jo gyvenimo kokybę, fizinę, emocinę ir psichologinę būseną ir kt. Pacientai į reabilitacijos centrą nukreipiami pagal atrankos reabilitacijai kriterijus, jeigu jie raštu pareiškia norą atsisakyti žalingų įpročių ir yra pataisos įstaigos, kurioje jie atlieka laisvės atėmimo bausmę, gydytojo psichiatro, psichologo ir būrio auklėtojo rekomendacijos, kurioms pritarė pataisos įstaigos administracija.

Priklausomybes turinčių įkalintų asmenų reabilitacijos centro veiklos tvarkos apraše numatyta, kad į Centrą gali būti priimami nuteistieji, pripažįstantys turintys priklausomybę psichoaktyviosioms arba psichiką veikiančioms medžiagoms, kreipimosi dėl priėmimo į Centrą metu nevartojantys šių medžiagų, pabaigę pirmą Programos etapą (Įžanginę grupę) ir išreiškę norą dalyvauti kituose Programos etapuose bei sutinkantys laikytis įsipareigojimų.

Kaip nustatyta Skundo tyrimo metu, Pareiškėjas ne kartą kreipėsi į Marijampolės PN administraciją, prašydamas jį priimti į reabilitacijos centrą, kur jis galėtų gydytis priklausomybę. Marijampolės PN administracija Pareiškėjui ir žodžiu, ir raštu išaiškino priėmimo į reabilitacijos centrą tvarką ir etapus, tačiau, kol įstaigoje buvo vykdomi užsiėmimai, jis nesutiko išklausyti pirmosios programos dalies, todėl negalėjo pradėti visos reabilitacijos programos. Pareiškėjas pageidavimą lankyti Įžanginės grupės užsiėmimus išreiškė tik tada, kai užsiėmimai dėl koronaviruso grėsmės jau nevyko.

 

  1. Taisyklėse numatyta, kad, tiriant kalinius, praktikuojantis gydytojas arba jam pavaldi kvalifikuota medicinos sesuo turi ypatingai atkreipti dėmesį ir imtis veiksmų pastebėjus požymius, kurie atsirado dėl narkotikų, medikamentų ir alkoholio vartojimo, ir juos panaikinti. Panašios taisyklės numatytos ir Europos Tarybos Ministrų Komiteto Rekomendacijoje Nr. R (98) 7 „Dėl etinių ir organizacinių sveikatos apsaugos aspektų įkalinimo įstaigose“, kur teigiama, kad visiems sulaikytiems asmenims turėtų būti užtikrinama tinkama medicininė apžiūra, o ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas tikrinant psichinius sutrikimus, psichologinį prisitaikymą kalėjime, abstinencijos simptomus, atsirandančius dėl narkotikų, vaistų ar alkoholio vartojimo. Kalėjimo gydytojas turėtų skatinti kalinius pasinaudoti socialinės ar psichoterapinės sistemos teikiama pagalba, siekiant užkirsti kelią piktnaudžiavimo narkotikais, vaistais ir alkoholiu rizikai.

Marijampolės PN administracija Seimo kontrolieriui paaiškino, kad, nors dėl šalyje paskelbtos ekstremalios situacijos įkalinimo įstaigose neorganizuojami grupiniai užsiėmimai, Pareiškėjui buvo paaiškinta, kad jis gali konsultuotis ir gauti individualią pagalbą, kurią teikia psichologai ir gydytojai psichiatrai. Pareiškėjas dėl <…> sindromų buvo nuvežtas į Laisvės atėmimo vietų ligoninę, tačiau gydytis atsisakė.

 

  1. Įvertinus išdėstytas aplinkybes, darytina išvada, kad Marijampolės PN administracija Pareiškėjui suteikė visą reikiamą informaciją dėl <…> gydymosi galimybių, tvarkos ir sąlygų, informacija buvo suteikta pokalbių metu ir atsakant į jo skundus, nuteistajam buvo pasiūlyta gydytis, tačiau gydymo jis atsisakė, pasireiškus <…> sindromui nuteistasis buvo nuvežtas į Laisvės atėmimo vietų ligoninę, tačiau hospitalizuotis atsisakė. Pareiškėjo Skunde aprašytos aplinkybės dėl galimai apribotos galimybės lankyti priklausomybės ligų gydymo programą ir pagalbos nesuteikimo tyrimo metu nebuvo patvirtintos, todėl Skundas atmestinas.

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAI

 

  1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia:

X  Skundą dėl Marijampolės PN pareigūnų veiksmų, galimai nepagrįstai apribojant galimybę lankyti priklausomybės ligų gydymo programą ir nesuteikiant pagalbos norint atsikratyti priklausomybės nuo <…>, atmesti.

 

 

 

 

Seimo kontrolierius                                                                                        Augustinas Normantas