PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJĄ

Dokumento numeris 4D-2023/1-72
Data 2023-04-24
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. sausio 23 d. gavo X (toliau – Pareiškėja) skundą dėl Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos (toliau – Krašto apsaugos ministerija, KAM) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai laiku nepateikiant atsakymo į Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. kreipimąsi (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėja Skunde nurodo:

2.1. „2022 m. lapkričio mėnesį buvau pasirašytinai supažindinta su pranešimu dėl Kariuomenės vado sprendimo (toliau – Sprendimas) nepratęsti su manimi profesinės karo tarnybos sutarties. Pranešime buvo nurodyta, kad Sprendimas priimtas vadovaujantis Kareivių (jūreivių) ir puskarininkių tarnybos reikalų komisijos (toliau – Komisija) Lietuvos kariuomenės vado sprendimui dėl kareivių (jūreivių) ir puskarininkių tarnybos reikalų 2022-11-17 siūlymu Nr. TRS-14 (toliau – siūlymas). Su Kariuomenės vado Sprendimu ir su Komisijos siūlymu supažindinta nebuvau, todėl nežinau tikrųjų motyvų dėl kurių buvo priimtas Sprendimas ir siūlymas. […]. Vadovaujantis Kariuomenės drausmės statuto 65 str. 1 d. karys, nesutinkantis su vado (viršininko) sprendimu, turi teisę jį apskųsti sprendimą priėmusio vado (viršininko) tiesioginiam vadui (viršininkui), todėl atsižvelgiant į tai, kad Sprendimą mano atžvilgiu priėmė Kariuomenės vadas, 2022-12-02 pateikiau skundą krašto apsaugos ministrui. Kariuomenės drausmės statuto 28 str. 1 dalyje numatyta, kad tarnybinis patikrinimas dėl drausmės pažeidimo ar skundo turi būti atliktas ne vėliau kaip per mėnesį laiko. Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 d. numatyta, kad viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. Krašto apsaugos ministerija praleido Skundo nagrinėjimo terminus bei vilkina nagrinėti Skundą. Sprendimo dėl savo 2022-12-02 krašto apsaugos ministrui pateikto skundo nesu gavusi iki šiol“.

2.2. „Turiu pagrįstą abejonę, kad mano skundas buvo perduotas nagrinėti kariuomenės vado kanceliarijai (subjektui, kurio veiksmai skundžiami), todėl manau yra būtina išsiaiškinti, kam krašto apsaugos sistemoje mano skundas buvo nukreiptas nagrinėti iki perduodant jį Generalinei inspekcijai“.

 

  1. Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė 2023 m. sausio 31 d. raštu Nr. 4D-2023/1-72/3D-226 kreipėsi į Krašto apsaugos ministeriją prašydama paaiškinti Skunde aprašytas aplinkybes. 2023 m. vasario 21 d. Seimo kontrolierė gavo Krašto apsaugos ministerijos 2023 m. vasario 21 d. raštą Nr. 12-01-272. Šiame rašte ir prie jo pridėtuose dokumentuose pateikta ši informacija:

4.1. „Pareiškėja 2023 m. sausio 18 d. el. paštu kreipėsi į Krašto apsaugos ministeriją (reg. Nr. ASK-33, kopija pridedama), prašydama informuoti apie jos 2022 m. gruodžio 2 d. skundo nagrinėjimo eigą“.

4.2. „Atsakant į Pareiškėjos 2023 m. sausio 18 d. paklausimą, 2023 m. sausio 19 d. el. paštu (kopija pridedama) Pareiškėja buvo informuota, kad krašto apsaugos ministras 2023 m. sausio 18 d. pavedė krašto apsaugos generaliniam inspektoriui atlikti tarnybinį patikrinimą dėl Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundo“.

4.3. „Krašto apsaugos ministerijoje 2022 m. gruodžio 5 d. gautas (reg. Nr. l-181) Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundas krašto apsaugos ministro 2023 m. sausio 18 d. rezoliucija buvo pavestas išnagrinėti (atlikti tarnybinį patikrinimą) krašto apsaugos generaliniam inspektoriui. Gavęs krašto apsaugos ministro pavedimą, tarnybinį patikrinimą dėl Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skunde nurodytų aplinkybių ištyrimo krašto apsaugos generalinis inspektorius atliko Lietuvos kariuomenės drausmės statute nustatytais terminais ir tvarka, t. y. tarnybinį patikrinimą atliko ir tarnybinio patikrinimo išvadą dėl Pareiškėjos skundo krašto apsaugos ministrui pateikė 2023 m. vasario 9 d., o krašto apsaugos ministras šią išvadą patvirtino 2023 m. vasario 10 d. (2023 m. vasario 10 d. tarnybinio patikrinimo išvada Nr. TT-2). Pareiškėja apie tarnybinio patikrinimo rezultatus yra informuota Krašto apsaugos ministerijos 2023 m. vasario 20 d. raštu Nr. 12-01-255 „Dėl Jūsų skundo“ (3 priedas). Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. kreipimosi nagrinėjimas nebuvo pratęstas“.

4.4. „Teikiame dokumentų valdymo sistemoje DokVIS registruoto dokumento (l-181) istorijos nuorašą. Istorijoje matyti, kad 2022-12-05 DokVIS užregistruotas pareiškėjos skundas tą pačią dieną buvo nukreiptas (be rezoliucijos vykdyti užduotį) kariuomenės kanceliarijai. 2023-01-17 KAM pastebėjus techninę klaidą nukreipiant dokumentą, krašto apsaugos ministras kitą dieną (2023-01-18) rezoliucija pavedė atlikti tarnybinį patikrinimą krašto apsaugos generaliniam inspektoriui. Kaip jau esame nurodę Jums siųstame rašte Nr. 12-01-272, krašto apsaugos generalinis inspektorius jau yra atlikęs tarnybinį patikrinimą, pareiškėja apie tarnybinio patikrinimo rezultatus buvo informuota KAM 2023-02-20 raštu Nr. 12-01-255“.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. 5. Lietuvos kariuomenės drausmės statuto (toliau – Statutas):

28 straipsnis – „1. Tarnybinis patikrinimas dėl drausmės pažeidimo ar skundo turi būti atliktas ne vėliau kaip per mėnesį nuo tos dienos, kai vadas (viršininkas) ar krašto apsaugos generalinis inspektorius rašytiniu pavedimu skyrė tarnybinį patikrinimą arba jį atnaujino, kai yra šio straipsnio 5 dalyje numatyti pagrindai“.

57 straipsnis – „Ginčai dėl nušalinimo nuo pareigų, perkėlimo į kitas pareigas, dėl karių laipsnių, drausminių nuobaudų, kario tarnybos sutarties pratęsimo ir kiti karo tarnybos ginčai pradedami nagrinėti padavus skundą šiame skyriuje nustatyta tvarka“.

62 straipsnis – „2. Jeigu skundžiamas kario teisių pažeidimas nėra akivaizdus ar neginčijamas ir turi šiame statute nustatyto drausmės pažeidimo požymių, vadas (viršininkas) skiria tarnybinį patikrinimą. Tarnybinis patikrinimas atliekamas vadovaujantis šio statuto I dalies V skyriuje nustatyta tvarka ir terminais“.

65 straipsnis – „1. Karys, nesutinkantis su vado (viršininko) sprendimu, turi teisę jį apskųsti sprendimą priėmusio vado (viršininko) tiesioginiam vadui (viršininkui) arba krašto apsaugos generaliniam inspektoriui.

 

  1. Krašto apsaugos ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Krašto apsaugos ministro 2004 m. kovo 8 d. įsakymu Nr. V-206 (toliau – Darbo reglamentas):

90 punktas – „Dokumentų rezoliucijos įforminamos ir pavedimai vykdyti perduodami DokVIS. Dokumentas su rezoliucija vykdyti užduotis turi būti perduotas ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo jo užregistravimo DokVIS. Apie skubiai vykdytinas dokumentų užduotis ar pavedimus Administracijos departamentas nedelsdamas informuoja vykdytojus“.

 

Tyrimo išvados

 

  1. Skunde rašoma, kad Krašto apsaugos ministerijos pareigūnai laiku nepateikia atsakymo į Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundą.

 

  1. Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą (šios pažymos 5 punktas) ginčai dėl nušalinimo nuo pareigų, perkėlimo į kitas pareigas, dėl karių laipsnių, drausminių nuobaudų, kario tarnybos sutarties pratęsimo ir kiti karo tarnybos ginčai pradedami nagrinėti padavus skundą Statute įtvirtinta tvarka, t. y. karys, nesutinkantis su vado (viršininko) sprendimu, turi teisę jį apskųsti sprendimą priėmusio vado (viršininko) tiesioginiam vadui (viršininkui) arba krašto apsaugos generaliniam inspektoriui, kuris, siekdamas nustatyti skundo tinkamam išnagrinėjimui reikšmingas aplinkybes, atlieka tarnybinį patikrinimą. Pirmiau nurodytas tarnybinis patikrinimas turi būti atliktas ne vėliau kaip per mėnesį nuo tos dienos, kai vadas (viršininkas) ar krašto apsaugos generalinis inspektorius rašytiniu pavedimu jį paskyrė.

Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundas (Krašto apsaugos ministerijoje buvo gautas 2022 m. gruodžio 5 d.) 2023 m. sausio 18 d. rezoliucija buvo pavestas išnagrinėti (atlikti tarnybinį patikrinimą) krašto apsaugos generaliniam inspektoriui. Gavęs krašto apsaugos ministro pavedimą, tarnybinį patikrinimą dėl Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skunde nurodytų aplinkybių ištyrimo krašto apsaugos generalinis inspektorius atliko ir tarnybinio patikrinimo išvadą dėl Pareiškėjos skundo krašto apsaugos ministrui pateikė 2023 m. vasario 9 d. Krašto apsaugos ministras šią išvadą patvirtino 2023 m. vasario 10 d. Pareiškėja apie tarnybinio patikrinimo rezultatus buvo informuota Krašto apsaugos ministerijos 2023 m. vasario 20 d. raštu Nr. 12-01-255. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad formaliai tarnybinis patikrinimas buvo atliktas laikantis Statute nustatytų terminų ir tvarkos.

 

  1. Seimo kontrolierė pažymi, kad kiekviena valstybės įstaiga / institucija (narinėjamu atveju – Krašto apsaugos ministerija) yra saistoma bendrųjų konstitucinių teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.) bei gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.).

Gero administravimo principas, kylantis iš Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtintos nuostatos, jog visos valdžios įstaigos / institucijos tarnauja žmonėms, reikalauja, kad valstybės įstaiga / institucija, priimdama sprendimus, privalo dirbti rūpestingai ir veikti taip, kad būtų laikomasi visų teisės aktų nuostatų.

Pagal Darbo reglamento nuostatas dokumentas su rezoliucija turi būti perduotas vykdyti ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo jo užregistravimo Krašto apsaugos ministerijoje veikiančioje dokumentų valdymo sistemoje.

Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundas Krašto apsaugos ministerijoje buvo gautas ir jos dokumentų valdymo sistemoje užregistruotas 2022 m. gruodžio 5 d., tačiau jis buvo perduotas krašto apsaugos ministrui tik 2023 m. sausio 18 d., t. y. daugiau nei mėnesį užtruko procedūra, susijusi su krašto apsaugos ministro pavedimo išnagrinėti skundą (atlikti tarnybinį patikrinimą) gavimu, nors pagal Darbo reglamento nuostatas Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundas turėjo būti perduotas krašto apsaugos ministrui ne vėliau kaip per vieną darbo dieną. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Krašto apsaugos ministerijos pareigūnai ne tik nesilaikė teisės aktų nuostatų, bet ir savo veiksmais (neveikimu) pažeidė bendruosius konstitucinius, atsakingo valdymo ir gero administravimo principus.

Atkreiptinas dėmesys, kad pagal gero administravimo principą valstybės įstaigos / institucijos, vykdydamos savo funkcijas, ne tik turi laikytis visų teisės aktų nuostatų, bet ir veikti nešališkai bei objektyviai. Laikydamosi šio principo valstybės įstaigos / institucijos savo veikloje privalo pirmenybę teikti viešiesiems interesams ir vengti net šališkumo regimybės.

Pareiškėja teigia, kad jos 2022 m. gruodžio 2 d. skundas galėjo būti perduotas nagrinėti kariuomenės kanceliarijai, t. y. subjektui, kurio veiksmai yra skundžiami. Krašto apsaugos ministerijos pareigūnai Seimo kontrolierei paaiškino, kad dėl techninės klaidos pirmiau nurodytas Pareiškėjos skundas buvo nukreiptas kariuomenės kanceliarijai, tačiau be rezoliucijos vykdyti užduotį. Nepaisant aplinkybės, kad kariuomenės kanceliarija Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. skundo nenagrinėjo, atkreiptinas dėmesys, kad net vieną mėnesį nei Krašto apsaugos ministerijos, nei kariuomenės kanceliarijos pareigūnai nesiėmė jokių veiksmų, kad techninė klaida būtų ištaisyta, ir vilkino Pareiškėjos skundo perdavimą nagrinėti kompetentingam subjektui. Toks Krašto apsaugos ministerijos ir kariuomenės kanceliarijos pareigūnų elgesys nedera su bendraisiais konstituciniais, atsakingo valdymo ir gero administravimo principais ir sudaro prielaidas abejoti pirmiau nurodytų pareigūnų objektyvumu bei nešališkumu.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundas dėl Krašto apsaugos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), laiku nepateikiant atsakymo į Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. kreipimąsi, yra pagrįstas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundą dėl Krašto apsaugos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai laiku nepateikiant atsakymo į Pareiškėjos 2022 m. gruodžio 2 d. kreipimąsi, pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė krašto apsaugos ministrui rekomenduoja imtis priemonių, kad ateityje:

12.1. būtų laikomasi Darbo reglamento nuostatų ir asmens skundas (pavedimas atlikti tarnybinį patikrinimą) būtų perduotas atsakingiems pareigūnams išnagrinėti ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo jo užregistravimo dokumentų valdymo sistemoje;

12.2. jam pavaldžių įstaigų / institucijų pareigūnai nevilkintų gautų dokumentų perdavimo kompetentingam subjektui, atlikdami tarnybines pareigas, savo veikloje teiktų pirmenybę viešiesiems interesams ir vengtų net šališkumo regimybės.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                          Erika Leonaitė