PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS VILNIAUS KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-47 |
---|---|
Data | 2023-02-07 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS VILNIAUS KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. sausio 17 d. gavo X (toliau ir – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Vilniaus kalėjimo (toliau ir – Vilniaus kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo) neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų (toliau – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, rašoma, kad Pareiškėjas žiemą yra laikomas kameroje, kur nėra lango stiklo, nėra tualeto durų ir yra labai šalta.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierės, Seimo kontrolierių įstaigos vadovės 2023 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. 11P(e)-1 Seimo kontrolieriaus patarėjai buvo pavesta 2023 m. sausio 20 d. atlikti Skundo aplinkybių tyrimą vietoje – Vilniaus kalėjimo patalpose (Rasų g. 8, Vilnius). Šio patikrinimo metu nustatyta, kad kameroje, kurioje laikomas Pareiškėjas:
4.1. sanitarinio mazgo patalpa yra be durų;
4.2. sanitarinio mazgo patalpa yra neprižiūrėta, nešvari, joje nėra valymo priemonių;
4.3. langas nėra įstiklintas; lango rėme vietoj stiklo įstatyta putų polistireno plokštė, nepraleidžianti natūralios dienos šviesos; yra trys lubiniai šviestuvai (dirbtinis apšvietimas), du iš jų neveikiantys (išdaužti), bei neveikianti (išdaužta) naktinio (budinčio) apšvietimo lemputė.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos:
3 straipsnis – „Niekas negali būti kankinamas, patirti nežmonišką ar žeminantį jo orumą elgesį, arba būti tokiu būdu baudžiamas.“
- Europos Tarybos Ministrų Komiteto 2006 m. sausio 11 d. priimtos rekomendacijos šalims narėms Nr. (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ (toliau – Kalėjimų taisyklės):
18.1. papunktis – „Kaliniams skirtų patalpų, ypač miegamųjų, būklė turi užtikrinti pagarbą žmogaus orumui ir, kiek įmanoma, privatumui bei atitikti sveikatos ir higienos reikalavimus, turi būti skiriamas tinkamas dėmesys klimato sąlygoms, ypač gyvenamos patalpos plotui, kubinei oro talpai, apšvietimui, šildymui ir ventiliacijai“.
18.2 papunktis – „Visose vietose, kuriose kaliniai gyvena, dirba ar susirenka: a. langai turi būti tokio dydžio, kad kaliniai galėtų skaityti ir dirbti normaliomis sąlygomis, esant natūraliam apšvietimui, sukonstruoti tokiu būdu, kad būti vėdinama, išskyrus patalpas, kuriose yra tinkamos oro kondicionavimo sistemos. b. dirbtinis apšvietimas turi atitikti nustatytus techninius standartus; […]“;
19.3 papunktis – „Kaliniai turi turėti galimybę naudotis sanitariniais įrenginiais, kurie būtų higieniški ir užtikrintų privatumą“.
19.4 papunktis – „Kad kaliniai laikytųsi švaros, įstaigos vadovybė turėtų aprūpinti juos tualeto reikmenimis bei valymo priemonėmis ir medžiagomis.“
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso:
92 straipsnis – „1. Arešto ir laisvės atėmimo bausmes atliekantiems nuteistiesiems užtikrinamos Lietuvos Respublikos higienos normas atitinkančios gyvenamųjų patalpų ir buities sąlygos. […].“
- Pataisos įstaigų (tardymo izoliatorių) įrengimo ir eksploatavimo taisyklių, patvirtintų 2020 m. gruodžio 21 d. Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus įsakymu Nr. V-389 (toliau – Taisyklės):
12.5. papunktis – „įrengiant naujas arba rekonstruojant ar kapitališkai remontuojant esamas kameras, jose turi būti įrengiamos ne mažesnės kaip 100 x 142 cm, arba ne mažiau, kaip 1,42 m² matmenų (ploto) sanitarinio mazgo kabinos. Sanitarinio mazgo kabinoje įrengiamas metalinis praustuvas ir unitazas arba nerūdijančio plieno klozetas. Sienos ir grindys dengiamos lengvai valoma, drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga. Nesant techninėms galimybėms esamose kamerose įrengti sanitarinio mazgo kabinos, sanitarinio mazgo vieta turi būti atitverta nuo likusio kameros ploto pertvara (iki kameros lubų) ir padengta lengvai valoma, drėgmei ir dezinfekcijos medžiagoms atsparia danga“.
12.7. papunktis – „kamerose įrengiamas natūralus, dirbtinis ir naktinis (budintis) apšvietimas. Dirbtinis apšvietimas turi būti įrengtas taip, kad atitiktų Lietuvos Respublikos higienos normas“.
12.9. papunktis – „naujai įrengiamose arba rekonstruojamose kamerose turi būti įrengti langai, užtikrinantys natūralios dienos šviesos patekimą į patalpas. Jei nėra galimybės įrengti langų sienose, denginyje įrengiami šviesos langai. […].“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Europos Žmogaus Teisių Teismas (toliau – EŽTT) ne kartą yra išaiškinęs, kad:
9.1. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija įpareigoja valstybę užtikrinti, kad asmens kalinimo sąlygos nepažeistų jo žmogiškojo orumo, kad šios priemonės vykdymo būdas ir metodas nesukeltų jam tokių kančių ir sunkumų, kurių intensyvumas viršytų neišvengiamai kalinimui būdingą kentėjimo laipsnį, ir kad, atsižvelgiant į praktinius su įkalinimu susijusius poreikius, būtų adekvačiai užtikrinama jo sveikata ir gerovė; valstybė turi garantuoti, kad kalinami asmenys būtų laikomi sąlygomis, kurios užtikrina, kad jų orumas būtų gerbiamas, o bausmių vykdymo būdai ir metodai nesukelia šiems asmenims didesnių ir intensyvesnių išgyvenimų už tuos, kurie yra neišvengiami asmeniui būnant kalinamu (žr. pvz., EŽTT 2000 m. spalio 26 d. sprendimą byloje Kudla prieš Lenkiją, 2001 m. liepos 24 d. sprendimą Valašinas prieš Lietuvą);
9.2. kamerų įrengimas taip, jog tualetas neturi jokio atskyrimo nuo gyvenamosios erdvės arba yra atskirtas maždaug 1–1,5 m aukščio pertvara, yra smerktinas higienos požiūriu (žr., pvz., 2009 m. kovo 12 d. sprendimo byloje A. M. prieš Rusiją (pareiškimo Nr. 15217/07) 97 p.);
9.3. vėdinant patalpas pro langus reikėtų atsižvelgti į tai, kad nuteistieji gali būti paveikti nepalankių oro sąlygų (karštis vasaros metu arba šaltis žiemos metu); nuteistųjų laikymas patalpose, kuriose langai uždaromi langinėmis, tačiau nėra įstiklinti, prilyginamas kankinančioms laikymo sąlygoms; teismas akcentavo, kad dėl šios priežasties nuteistieji patyrė išgyvenimus, nes žiemos metu buvo laikomi patalpoje su neįstiklintu langu bei be natūralios dienos šviesos (žr., pvz., EŽTT 2012 m. sausio 10 d. sprendimą byloje Ananyev ir kiti prieš Rusiją (pareiškimo Nr. 42525/07) 155 p.).
Tyrimo išvados
- Seimo kontrolierė, įvertinusi Skunde išdėstytas aplinkybes, priėmė sprendimą 2023 m. sausio 20 d. atlikti Skundo aplinkybių tyrimą Vilniaus kalėjime. Vizito Vilniaus kalėjime metu nustatyta:
10.1. Kameroje, kurioje laikomas Pareiškėjas, yra įrengta sanitarinio mazgo patalpa, tačiau ji neturi durų.
Pagal Taisyklių 12.5 papunkčio nuostatas (šios pažymos 8 punktas), įrengiant naujas arba rekonstruojant ar kapitališkai remontuojant esamas kameras, jose turi būti įrengiamos ne mažesnės kaip 100 x 142 cm, arba ne mažiau, kaip 1,42 m² matmenų (ploto) sanitarinio mazgo kabinos.
Atkreiptinas dėmesys ir į EŽTT praktiką, kurioje teismas yra pažymėjęs (šios pažymos 9.2 papunktis), kad kamerų įrengimas taip, jog tualetas neturi jokio atskyrimo nuo gyvenamosios erdvės arba yra atskirtas maždaug 1–1,5 m aukščio pertvara, yra smerktinas higienos požiūriu.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta pirmiau, darytina išvada, kad Vilniaus kalėjimas neužtikrino Pareiškėjui higienos požiūriu tinkamų laikymo sąlygų, nes sanitarinio mazgo patalpa (kabina) neatskirta durimis nuo likusios gyvenamosios erdvės, dėl ko kameroje gali laikytis nemalonus kvapas. Nustatytos faktinės aplinkybės leidžia teigti, kad Vilniaus kalėjime nėra tinkamai laikomasi Taisyklių 12.5 papunktyje nustatytų reikalavimų.
10.2. Kameroje, kurioje laikomas Pareiškėjas, sanitarinio mazgo patalpa yra neprižiūrėta, nešvari, joje nėra valymo priemonių.
Pagal Kalėjimų taisyklių 18.1, 19.3, 19.4 papunkčių nuostatas, nuteistiesiems skirtų patalpų būklė turi užtikrinti pagarbą žmogaus orumui bei atitikti sveikatos ir higienos reikalavimus. Nuteistieji turi turėti galimybę naudotis sanitariniais įrenginiais, kurie būtų higieniški. Tam, kad nuteistieji laikytųsi švaros, įstaigos vadovybė turėtų aprūpinti juos tualeto reikmenimis bei valymo priemonėmis ir medžiagomis (šios pažymos 6 punktas).
Skundo tyrimo metu nustatytos faktinės aplinkybės leidžia teigti, kad Pareiškėjui Vilniaus kalėjime neužtikrinta galimybė naudotis higieniškais sanitariniais įrenginiais. Taigi Vilniaus kalėjime nėra laikomasi pirmiau paminėtų Kalėjimų taisyklėse nustatytų reikalavimų.
10.3. Kameroje, kurioje laikomas Pareiškėjas, langas nėra įstiklintas; lango rėme vietoj stiklo įstatyta šviesai nelaidi putų polistireno plokštė; yra trys lubiniai šviestuvai (dirbtinis apšvietimas), du iš jų neveikiantys (išdaužti), bei neveikianti (išdaužta) naktinio (budinčio) apšvietimo lemputė.
EŽTT yra ne kartą akcentavęs, kad Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija įpareigoja valstybę užtikrinti, kad asmens kalinimo sąlygos nepažeistų jo žmogiškojo orumo, kad šios priemonės vykdymo būdas ir metodas nesukeltų jam tokių kančių ir sunkumų, kurių intensyvumas viršytų neišvengiamai kalinimui būdingą kentėjimo laipsnį, ir kad, atsižvelgiant į praktinius su įkalinimu susijusius poreikius, būtų adekvačiai užtikrinama jo sveikata ir gerovė. Valstybė turi garantuoti, kad kalinami asmenys būtų laikomi sąlygomis, kurios užtikrina, kad jų orumas būtų gerbiamas, o bausmių vykdymo būdai ir metodai nesukelia šiems asmenims didesnių ir intensyvesnių išgyvenimų už tuos, kurie yra neišvengiami asmeniui būnant kalinamu (šios pažymos 9.1 papunktis).
EŽTT atkreipė dėmesį į tai, kad vėdinant patalpas pro langus reikia turėti omenyje, kad nuteistieji gali būti paveikti nepalankių oro sąlygų (karštis vasaros metu arba šaltis žiemos metu). Nuteistųjų laikymas patalpose, kuriose langai uždaromi langinėmis, tačiau nėra įstiklinti, prilyginamas kankinančioms laikymo sąlygoms. Teismas akcentavo, kad dėl šios priežasties nuteistieji patyrė išgyvenimus, nes žiemos metu buvo laikomi patalpoje su neįstiklintu langu bei be natūralios dienos šviesos (šios pažymos 9.3 papunktis).
Pastebėtina, kad tokios Pareiškėjo laikymo sąlygos, kai jis žiemos metu laikomas kameroje be įstiklinto lango, kelia pavojų Pareiškėjo sveikatai ir jo gerovei. Atkreiptinas dėmesys, kad dėl tinkamai neįstiklinto lango kameroje gali būti neišlaikyti mikroklimato parametrai ir temperatūrų ribinės vertės, nustatytos Lietuvos Respublikos higienos normoje.
Svarbu paminėti ir tai, kad putų polistireno plokštė, kuri lango rėme įstatyta vietoj stiklo, neužtikrina natūralios dienos šviesos patekimo į kamerą, kas lemia Taisyklių 12.9 papunkčio, pagal kurį naujai įrengiamose arba rekonstruojamose kamerose turi būti įrengti langai, užtikrinantys natūralios dienos šviesos patekimą į patalpas, pažeidimą.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta pirmiau, Seimo kontrolierės nuomone, Pareiškėjo laikymo sąlygos, kai jis laikomas kameroje, kurioje langas nėra įstiklintas ir per kurį į kamerą nepatenka natūrali dienos šviesa, yra netinkamos ir gali būti pripažintos kalinimo sąlygų pažeidimu pagal Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 3 straipsnį (šios pažymos 5 punktas).
Pastebėtina ir tai, kad Kalėjimų taisyklių 18.2 papunktyje, be kita ko, taip pat yra numatyta, kad visose vietose, kuriose nuteistieji gyvena, dirba ar susirenka, langai turi būti tokio dydžio, kad nuteistieji galėtų skaityti ir dirbti normaliomis sąlygomis, esant natūraliam apšvietimui.
Pagal Taisyklių 12.9 papunktyje nustatytą taisyklę, kamerose įrengiamas natūralus, dirbtinis ir naktinis (budintis) apšvietimas. Dirbtinis apšvietimas turi būti įrengtas taip, kad atitiktų Lietuvos Respublikos higienos normas.
Skundo tyrimo metu nustatytos aplinkybės leidžia teigti, kad Vilniaus kalėjime nėra laikomasi Taisyklių 12.9 papunktyje nustatytų reikalavimų, nes kameroje, kurioje laikomas Pareiškėjas, nėra tinkamai įrengtas dirbtinis ir naktinis (budintis) apšvietimas, o taip pat, kaip jau buvo paminėta pirmiau, neužtikrintas natūralios dienos šviesos patekimas į patalpas.
- Įvertinus Skundo tyrimo metu nustatytas faktines aplinkybes (šios pažymos 4 punktas) bei atsižvelgus į nustatytą teisinį reguliavimą (šios pažymos 5, 6, 7, 8 punktai) ir teismų praktiką (šios pažymos 9 punktas), darytina išvada, kad Pareiškėjo Skundas dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Vilniaus kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Vilniaus kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) neužtikrinant tinkamų laikymo sąlygų pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja imtis priemonių, kad:
13.1. sanitarinio mazgo patalpa būtų tinkamai atskirta durimis nuo likusios gyvenamosios erdvės;
13.2. Pareiškėjui būtų išduotos valymo priemonės, kad jis galėtų palaikyti švarą sanitarinio mazgo patalpoje;
13.3. įstiklinti Pareiškėjo kameroje esantį langą, kartu užtikrinant, kad pro langą į kamerą patektų natūrali dienos šviesa;
13.4. Pareiškėjo kameroje būtų įrengtas dirbtinis ir naktinis (budintis) apšvietimas, kuris atitiktų teisės aktų reikalavimus.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė