PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ŠIAULIŲ KALĖJIMĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ

Dokumento numeris 4D-2023/1-312
Data 2023-06-15
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ŠIAULIŲ KALĖJIMĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023-03-24 gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Šiaulių kalėjimo (toliau – Šiaulių kalėjimas) ir Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su saugių darbo sąlygų užtikrinimu ir prašymų nagrinėjimu (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėjas Skunde nurodo:

2.1. Šiaulių kalėjime buvo įdarbintas ir turėjo dezinfekuoti dušų patalpas, turėjo pats pasiruošti dezinfekavimo priemones, jo darbo niekas neprižiūrėjo ir nekontroliavo.

2.2. 2023-01-25 išsiuntė prašymą LKT dėl galimai nesaugių darbo sąlygų Šiaulių kalėjime, nes jis nebuvo mokomas, kaip atlikti dezinfekavimo darbus, be to, darbo metu neturėjo jokių apsaugos priemonių. 2023-03-22 sulaukė LKT atsakymo, tačiau taip ir liko neatsakyta į jo užduotus klausimus, siūloma kreiptis į Šiaulių kalėjimo administraciją.

 

  1. Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė 2023-04-06 raštu Nr. 4D-2023/1-312/3D-794 kreipėsi į LKT prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

Lietuvos kalėjimų tarnyba 2023-05-12 raštu Nr. 1S-2753 Seimo kontrolierę informavo:

4.1. „2022-10-18 Šiaulių tardymo izoliatoriaus (nuo 2023-01-01 – Šiaulių kalėjimas) direktoriaus įsakymu Nr. 5-160 „Dėl ūkio aptarnavimo būrio nuteistųjų darbų pakeitimo“ nuteistasis X (toliau – Pareiškėjas) buvo paskirtas vykdyti pagalbinio darbininko darbinę veiklą, t. y. atlikti paskirtos teritorijos ar patalpų priežiūrą bei valymo darbus.

Nuo 2022-12-28 iki 2023-02-08 minėtą veiklą jis atliko dušų patalpose, o tai reiškia, kad nebuvo perkeltas į kitas pareigas ar įdarbintas dezinfekuotoju. Informuojame, kad dušo patalpose dirbantis nuteistasis valo šias patalpas ir, vadovaujantis Lietuvos higienos normos HN 134:2015 Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimais (toliau – Higienos norma) bei papildytu 2022-03-21 Šiaulių tardymo izoliatoriaus aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių higienos – dezinfekcijos 2022-2023 m. planu Nr. 20-1056, prižiūrimas darbuotojo dezinfekuoja bendrojo naudojimo, dušo patalpas ir gyvenamųjų kamerų bei laikino sulaikymo patalpų sanitarinius mazgus. Nuteistieji, taigi ir Pareiškėjas, valydami ir dezinfekuodami patalpas, yra aprūpinami įprastomis, laisvai įsigyjamomis valymo ir dezinfekavimo priemonėmis, todėl jie nėra ir neprivalo būti išklausę specialiųjų mokymų. Nuteistieji visus darbus atlieka prižiūrimi įstaigos darbuotojų, kurie jiems paaiškina darbų atlikimo ir tam tikrų priemonių naudojimo specifiką.“

4.2. „Vadovaujantis Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) 55 str. 2 d. 1 p. nuostatomis, visus ūkio darbus prižiūrint administracijos padalinių darbuotojams Šiaulių kalėjime atlieka nuteistieji. Vadovaujantis Higienos normos 19 punktu, Šiaulių kalėjime patalpoms, įrangai, inventoriui valyti skirtos priemonės yra naudojamos pagal paskirtį ir gamintojo nurodytas instrukcijas. Pažymėtina ir tai, kad informacija apie tinkamą priemonių naudojimą taip pat matoma ant priemonių etikečių. Dušinėms, prausykloms, daugkartinio naudojimo prausimosi reikmenims, sanitariniams įrenginiams, kirpykloje naudojamiems instrumentams ir (arba) įrankiams valyti bei dezinfekuoti naudojami teisės aktų nustatyta tvarka autorizuoti biocidiniai produktai. Šiaulių kalėjime pirmiau paminėtus valymo ir dezinfekcijos darbus, prižiūrimi įstaigos darbuotojų, atlieka darbine veikla užsiimantys nuteistieji. Patalpoms, įrankiams ir instrumentams plauti bei dezinfekuoti naudojamos šios priemonės: indų ploviklis, soda, ūkiškas muilas, WC valiklis, sanitarinis rūgštinis valiklis, spiritinis biocidas greitai paviršių dezinfekcijai „B“ (ADK-611), įvairiems paviršiams plauti ir dezinfekuoti – biocidas „A“. Įstaigoje visos valymo ir dezinfekcijos priemonės naudojamos pagal jų gamintojo nurodytą paskirtį ir pateikiamas naudojimo instrukcijas, laikantis teisės aktų reikalavimų ir visuotinai taikomų saugos reikalavimų. Darbine veikla užsiimantys nuteistieji, atsižvelgiant į jų darbinės veiklos pobūdį, pagal poreikį aprūpinami darbo rūbais (kombinezonais, švarkais, darbiniais batais, chalatais, vienkartiniais chalatais ir kt.) ir reikiamomis apsaugos priemonėmis (pirštinėmis, respiratoriais, apsauginiais akiniais, veido skydais).“

4.3. „Informuojame, kad specialaus pasirengimo nuteistiesiems atliekant dezinfekavimo darbus nereikia.  […]

Nuteistieji, atliekantys tvarkytojo-valytojo pareigas […] instruktuojami darbų saugos ir sveikatos bei priešgaisrinės saugos klausimais, taip pat dėl valymo ir dezinfekcijos priemonių naudojimo bei supažindinami su saugos duomenų lapu. Jie privalo naudoti tinkamas asmeninės saugos priemones, nurodytas reikalavimuose.“

4.4. „Informuojame, kad LKT turimais duomenimis, LKT 2023-03-08 buvo gautas Pareiškėjo 2023-02-16 prašymas, persiųstas iš Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Šiaulių departamento (užregistruotas 2023-03-08, Nr. (6-12 4.80 Mr)2).“

 

  1. LKT 2023-04-13 atsakyme Nr. 2S-862 į Pareiškėjo 2023-02-03 ir 2023-02-15 pareiškimus nurodoma:

„Lietuvos kalėjimų tarnyba, išnagrinėjusi Jūsų Pareiškimuose pateiktą informaciją ir Šiaulių kalėjimo pateiktą su Skunde nurodytomis aplinkybėmis susijusią dokumentinę medžiagą […] nustatė, kad Jūsų Pareiškimuose reiškiamos pretenzijos dėl darbo sąlygų ir darbo apmokėjimo Šiaulių kalėjime yra nepagrįstos.

Skundo nagrinėjimo metu nustatyta, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 55 – 60 straipsnių nuostatomis, Šiaulių kalėjime visus ūkio darbus, prižiūrint administracinių padalinių darbuotojams, atlieka nuteistieji. Šiaulių kalėjime bendrojo naudojimo, dušo patalpos ir sanitariniai mazgai valomi ir dezinfekuojami vadovaujantis Higienos normos reikalavimais ir 2022-03-21 Šiaulių tardymo izoliatoriaus aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių higienos-dezinfekcijos papildytu planu Nr. 20-1056 iki kol bus parengtas naujas planas.

Valymo darbus atlieka darbine veikla užsiimantys nuteistieji, prižiūrimi įstaigos darbuotojų. Kalėjime dezinfekcijos ir valymo priemonės naudojamos laikantis tiek teisės aktų reikalavimų, tiek visuotinai priimtų saugos reikalavimų. Darbine veikla užsiimantys nuteistieji, atsižvelgiant į darbinės veiklos pobūdį, pagal poreikį aprūpinami darbo rūbais (kombinezonais, švarkais, darbiniais batais, chalatais, vienkartiniais chalatais ir t.t.) ir reikiamomis apsaugos priemonėmis (pirštinėmis, respiratoriais, apsauginiais akiniais, veido skydais). Iš Jūsų aprūpinimo kortelės matyti, kad esate paėmęs darbo batus, kitų darbo rūbų – švarko, kombinezono – tiesiog atsisakėte, nors kalėjimas darbo rūbų turi ir darbine veikla užsiimančius nuteistuosius pagal poreikį aprūpina pasirašytinai. Kitos priemonės, kaip vienkartiniai chalatai, pirštinės ir pan., tiesiog išduodamos pagal poreikį arba yra padėtos darbo vietoje, šių vienkartinių priemonių išdavimo faktas niekur nefiksuojamas.

Iš Šiaulių kalėjimo pateiktų darbuotojų (nuteistųjų/suimtųjų) saugos ir sveikatos instruktavimo žurnalų, matosi, kad buvote laiku supažindintas su darbų saugos ir sveikatos instrukcijomis. Be to, nuteistieji atlieka pagalbinius, specialių kompetencijų nereikalaujančius ūkio darbus ir visada yra prižiūrimi Saugumo valdymo skyriaus ar Turto valdymo skyriaus darbuotojų.

Šiaulių kalėjime dirbantys Sveikatos priežiūros skyriaus specialistai informavo, kad Jūsų asmens sveikatos kortelėje nėra jokių įrašų dėl galimai patirtos žalos valant ir dezinfekuojant patalpas. […] Pagal kodekso 55 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatas, Jūs nuo 2022-01-03 užsiimate darbine veikla bausmės atlikimo vietoje, t. y. Šiaulių kalėjimo Ūkio aptarnavimo būryje. 2022-10-18 Šiaulių tardymo izoliatoriaus direktoriaus įsakymu Nr. 5-160 Dėl ūkio aptarnavimo būrio nuteistųjų darbų pakeitimo Jūs paskirtas vykdyti pagalbinio darbininko darbinę veiklą.

Atsižvelgiant į tai, kad pagalbinio darbininko pareigybės aprašymo 6.9 papunktyje šią darbinę veiklą vykdančiam asmeniui numatyta vykdyti kitus nenuolatinio pobūdžio pavedimus, susijusius su įstaigos vykdoma veikla, trumpam išvykus vienam nuteistajam (pvz. į trumpalaikę išvyką, į pasimatymą, atostogų ar/ir ligos metu ir pan.), jo darbus atlieka kitas nuteistasis. Atkreipiame dėmesį, kad Jūs nuo 2022-12-28 iki 2023-02-08 nebuvote perkeltas į kitas pareigas, toliau vykdėte pagalbinio darbininko darbinę veiklą tik kitoje vietoje (dušų patalpose). […] Jūsų Pareiškimuose reiškiamos pretenzijos Jūsų darbo sąlygų ir darbo apmokėjimo Šiaulių kalėjime yra nepagrįstos.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:

3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […];  8) nepiktnaudžiavimo valdžia. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektams draudžiama atlikti viešojo administravimo funkcijas neturint šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktų viešojo administravimo įgaliojimų arba priimti administracinius sprendimus, siekiant kitų, negu įstatymų ar kitų norminių teisės aktų nustatyta, tikslų; 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […]“.

10 straipsnis – „4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.“

 

  1. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau ir – BVK):

55 straipsnis – „1. Bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla. 2. Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos: 1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje; 2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje; 3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas; 4) individuali veikla; 5) dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis; 6) dalyvavimas nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.“

59 straipsnis – „1. Kiekvienas uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietoje laisvės atėmimo bausmę atliekantis nuteistasis, savarankiškai neįsidarbinęs ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, privalo užsiimti bausmės atlikimo vietoje jam pasiūlyta darbine veikla ir taip prisidėti prie jo išlaikymo bausmės atlikimo vietoje sąnaudų mažinimo. Nuteistųjų įtraukimo į darbinę veiklą tvarką nustato teisingumo ministras. […] 3. Konkreti darbinė veikla nuteistajam parenkama, atsižvelgiant, kiek tai yra įmanoma, į jo darbingumą, įgytą profesiją ar specialybę, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją. Laisvės atėmimo vietų įstaiga arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojanti įstaiga turi siekti, kad nuteistųjų darbinės veiklos pobūdis būtų reguliariai keičiamas ir nuteistieji įgytų įvairių darbo įgūdžių, taip pat kad darbinės veiklos atlikimo laikas netrukdytų nuteistiesiems įgyvendinti resocializacijos plane nurodytas priemones. 4. Neturintys teisės šio kodekso 69 straipsnyje nustatytais atvejais išvykti iš bausmės atlikimo vietos nuteistieji darbine veikla gali užsiimti tik bausmės atlikimo vietos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijoje ar laisvės atėmimo vietų įstaigos direktoriaus nustatytose jų prieigose, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nustatytą išimtį. Paprastai šie nuteistieji užsiima bausmės atlikimo vietos ūkio priežiūra, nuteistųjų buities sąlygų gerinimu, bausmės atlikimo vietos ar nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ar jų aplinkos tvarkymu, produkcijos gamyba. Trumpesnę kaip vienų metų laisvės atėmimo bausmę atliekantys nuteistieji paprastai neužsiima produkcijos gamyba.“

60 straipsnis – „1. Nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje ir šio kodekso 59 straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju nelaikoma darbo santykiais, darbo teisinius santykius reglamentuojantys teisės aktai šios veiklos nereguliuoja, išskyrus šiame kodekse numatytus atvejus. 2. Nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje organizuojama taip: 1) konkrečią darbinę veiklą, kurią nuteistajam pavedama atlikti, taip pat šios veiklos atlikimo pradžią ir pabaigą nustato laisvės atėmimo vietų įstaigos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos darbuotojai. Be rašytinio nuteistojo sutikimo jam negali būti pavedama darbine veikla užsiimti švenčių ir poilsio dienomis“.

 

  1. Lietuvos higienos normos HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-908:

4 punktas – „Laisvės atėmimo vietų, policijos areštinių darbuotojai, turintys tiesioginį kontaktą su laisvės atėmimo vietoje, policijos areštinėje laikomais asmenimis, galintys daryti tiesioginę įtaką šių asmenų sveikatai, turi būti išklausę privalomuosius higienos įgūdžių mokymo kursus ir turėti sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimus […]. Sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimai laikomi darbuotojo darbo vietoje.“

5 punktas – „Laisvės atėmimo vietų, policijos areštinių darbuotojai, turintys tiesioginį kontaktą su laisvės atėmimo vietoje, policijos areštinėje laikomais asmenimis, galintys daryti tiesioginę įtaką šių asmenų sveikatai, turi būti išklausę privalomuosius pirmosios pagalbos mokymo kursus ir turėti sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimus […]. Sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimai laikomi darbuotojo darbo vietoje.“

19 punktas – „Patalpoms, įrangai, inventoriui valyti naudojamos priemonės turi būti naudojamos pagal paskirtį ir gamintojo nurodytas instrukcijas. Dušinėms, prausykloms, daugkartinio naudojimo prausimosi reikmenims, sanitariniams įrenginiams, kirpykloje naudojamiems instrumentams ir (arba) įrankiams valyti ir dezinfekuoti naudojami teisės aktų […] nustatyta tvarka autorizuoti biocidiniai produktai.“

28 punktas – „Reikalavimai prausimosi patalpoms:

28.1. daugkartinio naudojimo prausimosi reikmenys (dubenys, vonelės) po kiekvieno naudojimosi išplaunami ir dezinfekuojami;

28.2. dušinės, prausyklos patalpos valomos ir dezinfekuojamos kiekvieną naudojimosi šiomis patalpomis dieną.“

34 punktas – „Bendrojo naudojimo laisvės atėmimo vietos, policijos areštinės patalpos, jose esantys įrenginiai, inventorius turi būti švarūs, valomi laisvės atėmimo vietos, policijos areštinės vadovo nustatyta tvarka.“

37 punktas – „Patalpoms, kurias pagal laisvės atėmimo vietos, policijos areštinės vidaus tvarkos taisykles, valo patys jose laikomi asmenys (pvz., laisvės atėmimo vietos gyvenamosios patalpos, ilgalaikių pasimatymų patalpos), turi būti skirtos valymo priemonės (šepetys grindims, šluostė, šiukšlių semtuvėlis, kibiras, valikliai)“.

 

  1. Lietuvos higienos normos HN 90:2011 „Dezinfekcijos, dezinsekcijos ir deratizacijos bendrieji saugos reikalavimai“ patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. V-327:

1 punktas – „Ši higienos norma nustato licencijuojamos visuomenės sveikatos priežiūros veiklos kenkėjų kontrolės (dezinfekcijos, dezinsekcijos, deratizacijos) bendruosius reikalavimus.“

2 punktas – „Dezinfekciją, dezinsekciją ir deratizaciją Lietuvos Respublikoje organizuoja ir atlieka Lietuvos Respublikos arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės piliečiai, kiti fiziniai asmenys, kurie naudojasi Lietuvos Respublikos ar Europos Sąjungos teisės aktų jiems suteiktomis judėjimo Lietuvos Respublikoje ar kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse teisėmis, Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys, kitų Europos Sąjungos valstybių narių juridiniai asmenys, organizacijos ar jų padaliniai, taip pat kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse ar kitose užsienio valstybėse įsteigtų juridinių asmenų ar organizacijų registruoti padaliniai Lietuvos Respublikoje, turintys teisės aktų nustatyta tvarka išduotą ir galiojančią šios veiklos licenciją (toliau – licencijuoti asmenys).“

3 punktas – „Ši higienos norma privaloma licencijuotiems asmenims ir institucijoms, atliekančioms šių asmenų licencijuojamos veiklos priežiūrą (kontrolę).“

4 punktas – „Dezinfekcijai, dezinsekcijai ir deratizacijai turi būti naudojami autorizuoti biocidiniai produktai teisės akto nustatyta tvarka [9.1]. Darbuotojai, atliekantys dezinfekciją, dezinsekciją ir deratizaciją, privalo biocidinius produktus naudoti pagal autorizacijos liudijime nurodytas specialiąsias autorizacijos sąlygas, naudojimo instrukcijas ir etiketes bei saugos duomenų lapuose pateiktą informaciją [9.2].“

7 punktas – „Dezinfekciją, dezinsekciją ir deratizaciją gali atlikti asmenys, atitinkantys nustatytus kvalifikacinius reikalavimus [9.4, 9.5], nustatyta tvarka pasitikrinę sveikatą [9.6] ir turintys asmens medicininę knygelę (sveikatos pasą) (forma Nr. 048/a), nurodytą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. lapkričio 29 d. įsakyme Nr. 515 „Dėl sveikatos priežiūros įstaigų veiklos apskaitos ir atskaitomybės tvarkos“.

24 punktas – „Dezinfekciją, dezinsekciją ir deratizaciją atliekantys asmenys turi vilkėti darbo drabužius, naudoti asmenines apsaugos priemones.“

27 punktas – „Darbuotojai, atliekantys dezinfekcijos, dezinsekcijos, deratizacijos darbus, turi būti pasirašytinai supažindinti su naudojamų biocidinių produktų saugos duomenų lapuose pateikta informacija.“

 

  1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):

45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:

45.1.  į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.2.  į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.3.  į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau – LVAT) nutartis:

LVAT 2012-03-01 nutartyje, priimtoje administracinėje byloje Nr. A-502-1605-12, pažymėjo:

„Lietuvos Respublikos Konstitucija įtvirtina atsakingo valdymo (gero administravimo) principą (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. gegužės 11 d., 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimai, 2004 m. lapkričio 5 d. išvada). Vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. gegužės 31 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A10-655/2005). Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – ir Viešojo administravimo įstatymas) 1 straipsnyje, apibrėžiančiame aptariamo įstatymo paskirtį, nustatyta, jog šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, viešojo administravimo subjektų sistemą ir administracinės procedūros organizavimo pagrindus; garantuoja asmenų teisę apskųsti viešojo administravimo subjektų veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje. Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje nurodyta, kad viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, efektyvumo, subsidiarumo ir kitais šioje įstatymo normoje išvardytais principais. Tai reiškia, jog kiekviena viešojo administravimo institucija yra saistoma bendrųjų, be kita ko, konstitucinių teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.) bei gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.).“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Atsižvelgiant į Skunde aprašytas aplinkybes, išvados pateikiamos dėl kiekvienos iš šių dalių atskirai:

12.1. dėl LKT pareigūnų veiksmų nagrinėjant kreipimusis;

12.2. dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų, užtikrinant tinkamas darbo sąlygas.

 

Dėl LKT pareigūnų veiksmų nagrinėjant kreipimusis

 

  1. Pareiškėjas Skunde nurodė, kad kreipėsi į LKT dėl galimai neteisėtų Šiaulių kalėjimo administracijos veiksmų, susijusių su jo darbu dezinfekuojant patalpas, tačiau jo skundas išnagrinėtas neišsamiai.

 

  1. Viešojo administravimo subjektas (nagrinėjamu atveju – LKT), pagal jam suteiktus įgaliojimus galintis spręsti asmens prašyme / skunde nurodytas problemas, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų įstatymo viršenybės, išsamumo ir objektyvumo principų, kurie reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį.

Viešojo administravimo subjektas taip pat yra saistomas gero viešojo administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų. Atsakingo valdymo (gero viešojo administravimo) principas įtvirtina viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų vykdant administracinę procedūrą, dirbti rūpestingai ir atidžiai, veikti taip, kad administracinėje procedūroje būtų laikomasi visų teisės aktų nuostatų, tarp jų ir nuostatų, susijusių su skundų nagrinėjimu iš esmės.

VAĮ 10 straipsnyje numatyta, kad viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos.

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas Šiaulių kalėjime nuo 2022-10-18 buvo paskirtas vykdyti pagalbinio darbininko darbinę veiklą, atlikti paskirtos teritorijos ar patalpų priežiūrą bei valymo darbus. Nuo 2022-12-28 iki 2023-02-08 minėtą veiklą jis atliko dušų patalpose ir jas dezinfekavo. Dėl vykdomos veiklos Pareiškėjas kreipėsi į Nacionalinį visuomenės centrą ir Valstybinę darbo inspekciją, institucijos jo kreipimusis persiuntė nagrinėti pagal kompetenciją Lietuvos kalėjimų tarnybai. LKT persiųstus Pareiškėjo kreipimusis gavo 2023-02-15 ir 2023-03-08, atsakymą parengė 2023-04-13.

LKT išsamiai ir motyvuotai atsakė į Pareiškėjo keliamus klausimus, atsakymą grindė teisės aktų nuostatomis, atliko aplinkybių tyrimą, išaiškino atsakymo apskundimo tvarką. Atsakyme Pareiškėjui paaiškinamas jo darbinės veiklos pobūdis ir tokiai veiklai keliami reikalavimai, taip pat išsamiai išaiškinama nuteistųjų darbinės veiklos tvarka kalėjimuose, apmokėjimo už darbinę veiklą sistema.

Pastebėtina, kad Pareiškėjo kreipimųsi, persiųstų iš Valstybinės darbo inspekcijos ir Nacionalinio visuomenės sveikatos centro, aplinkybės buvo tapačios, todėl Pareiškėjui buvo parengtas ir 2023-04-13 išsiųstas vienas atsakymas. Įvertinus tai, kad Pareiškėjui buvo pateiktas išsamus ir teisės aktų reikalavimus atitinkantis atsakymas, Seimo kontrolierės nuomone, VAĮ 10 straipsnio 4 dalyje nustatyto termino pažeidimas teikiant atsakymą Pareiškėjui šiuo atveju vertintinas kaip mažareikšmis ir nelaikytinas pakankamu pagrindu pripažinti pažeidus Pareiškėjo teisę į tinkamą jo kreipimųsi išnagrinėjimą.

Apibendrinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Lietuvos kalėjimų tarnyba Pareiškėjui pateikė išsamų, pagrįstą ir motyvuotą atsakymą, todėl ši Skundo dalis atmestina.

 

Dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų, užtikrinant tinkamas darbo sąlygas

 

  1. Pareiškėjas Skunde nurodė, kad Šiaulių kalėjime buvo įdarbintas ir tam tikrą laiką turėjo dezinfekuoti dušų patalpas. Pareiškėjas pats turėjo pasiruošti dezinfekavimo priemones, nors nebuvo apmokytas bei aprūpintas saugos priemonėmis, o jo darbo niekas neprižiūrėjo ir nekontroliavo.

 

  1. Iš Skundo tyrimo metu surinktų duomenų nustatyta, kad Pareiškėjas Šiaulių kalėjime nuo 2022-10-18 buvo paskirtas vykdyti pagalbinio darbininko darbinę veiklą, atlikti paskirtos teritorijos ir patalpų priežiūrą bei valymo darbus. Nuo 2022-12-28 iki 2023-02-08 minėtą veiklą jis atliko dušų patalpose. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad dušo patalpose dirbantis nuteistasis valo šias patalpas ir prižiūrimas darbuotojo dezinfekuoja bendrojo naudojimo, dušo patalpas, gyvenamųjų kamerų bei laikino sulaikymo patalpų sanitarinius mazgus. Pareiškėjas buvo aprūpintas įprastomis, laisvai įsigyjamomis valymo ir dezinfekavimo priemonėmis, kurių naudojimui nereikia būti išklausius specialių mokymų. Nuteistieji visus darbus atlieka prižiūrimi įstaigos darbuotojų, kurie jiems paaiškina darbų atlikimo ir tam tikrų priemonių naudojimo specifiką.

 

  1. Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą nuteistiesiems turi būti užtikrinamos gyvenamųjų patalpų ir buities sąlygos, atitinkančios Lietuvos Respublikos higienos normas.

Laisvės atėmimo vietų kameros ar kitos patalpos, kuriose apgyvendinami nuteistieji, privalo būti švarios. Švaros ir tvarkos palaikymu kamerose rūpinasi patys jose laikomi asmenys, o laisvės atėmimo vietų administracija suteikia reikalingą materialinį buitinį aprūpinimą (valymo priemonių).

Pareiga užtikrinti švarą ir tvarką negyvenamosiose laisvės atėmimo vietų (šiuo atveju – Šiaulių kalėjimo) patalpose, įskaitant ir dušo patalpas, o kartu ir jų atitiktį Lietuvos Respublikos higienos normų reikalavimams, tenka laisvės atėmimo vietų pareigūnams. Atkreiptinas dėmesys, jog pirmiau nurodyti pareigūnai turi užtikrinti, kad dušo patalpos būtų valomos ir dezinfekuojamos kiekvieną naudojimosi šiomis patalpomis dieną.

Vadovaujantis Šiaulių kalėjimo aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių higienos-dezinfekcijos 2022–2023 m. planu, už gyvenamųjų patalpų, surinkimo – paskirstymo, laikino sulaikymo patalpų, drausmės izoliatoriaus patalpų sanitarinių įrengimų kasdieninį valymą ir dezinfekciją atsakingi specialistai ir valytojai. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad visos Šiaulių kalėjimo dušo patalpos yra valomos ir dezinfekuojamos du kartus per dieną. Dušo ir persirengimo patalpoms valyti ir dezinfekuoti naudojamas 1,5 proc. biocido „A“ tirpalas, išlaikant 10 min. ekspoziciją. Po valymo ir dezinfekcijos patalpos išplaunamos vandeniu. Dušo ir persirengimo patalpų kasdieninio dezinfekavimo darbų žurnale pažymėtas patalpų valymo laikas, naudotos priemonės, yra vykdytojo (Šiaulių kalėjimo ūkvedės) parašai.

Lietuvos higienos normoje HN 134:2015 numatyta, kad patalpoms, įrangai, inventoriui valyti naudojamos priemonės turi būti naudojamos pagal paskirtį ir gamintojo nurodytas instrukcijas. Dušinėms, prausykloms, daugkartinio naudojimo prausimosi reikmenims, sanitariniams įrenginiams, kirpykloje naudojamiems instrumentams ir (arba) įrankiams valyti ir dezinfekuoti naudojami teisės aktų nustatyta tvarka autorizuoti biocidiniai produktai. Vadovaujantis šia norma, tik pareigūnai, turintys tiesioginį kontaktą su kalėjimuose laikomais asmenimis, galintys daryti tiesioginę įtaką šių asmenų sveikatai, turi būti išklausę privalomuosius higienos įgūdžių mokymo kursus ir turėti sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimus, o nuteistiesiems tokie reikalavimai nenumatyti.

Įvertinus Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes konstatuotina, kad Pareiškėjas buvo supažindintas su darbų saugos ir sveikatos instrukcijomis, atliko dušo ir kitų patalpų dezinfekavimo darbus, kurie priskiriami prie pagalbinių, specialių kompetencijų nereikalaujančių ūkio darbų.  Pareiškėjas buvo aprūpintas darbo batais, rūbų atsisakė, vienkartinės saugos priemonės yra padėtos darbo vietoje. Pareiškėjas valymo darbams naudojo įprastus buityje naudojamus valiklius, valymo darbus prižiūrėjo kalėjimo darbuotojas.

Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos kalėjimų higienos reikalavimus reglamentuoja tik Lietuvos higienos norma HN 134:2015, o Pareiškėjo skunde minimos Lietuvos higienos normos HN 90:2011 bei kitų Lietuvos higienos normų nuostatos, susijusios su specialiais reikalavimais dezinfekciją atliekantiems asmenims, taikomos tik licencijuotiems asmenims ir institucijoms, atliekančioms licencijuojamos veiklos priežiūrą arba specifinę veiklą atliekančioms įstaigoms (asmenims).

 

  1. BVK numatyta, kad kiekvienas uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietoje laisvės atėmimo bausmę atliekantis nuteistasis, savarankiškai neįsidarbinęs ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, privalo užsiimti bausmės atlikimo vietoje jam pasiūlyta darbine veikla ir taip prisidėti prie jo išlaikymo bausmės atlikimo vietoje sąnaudų mažinimo. Paprastai šie nuteistieji užsiima bausmės atlikimo vietos ūkio priežiūra, nuteistųjų buities sąlygų gerinimu, bausmės atlikimo vietos ar nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ar jų aplinkos tvarkymu, produkcijos gamyba.

Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas nuo 2022-10-18 buvo paskirtas vykdyti pagalbinio darbininko darbinę veiklą, t. y. atlikti paskirtos teritorijos ar patalpų priežiūrą bei valymo darbus. Nuo 2022-12-28 iki 2023-02-08 minėtą veiklą jis atliko dušų patalpose.

Paminėtina, kad su nuteistaisiais, juos įdarbinant kalėjimuose tvarkymo ar kitiems darbams, nėra sudaromos darbo sutartys ir jų darbinė veikla nelaikoma darbo santykiais, kaip tai reglamentuota Lietuvos Respublikos darbo kodekse. Šios aplinkybės bei išsami išmokų už nuteistųjų darbinę veiklą apmokėjimo tvarka Pareiškėjui išsamiai išaiškinta LKT 2023-04-13 atsakyme.

 

  1. Apibendrinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Šiaulių kalėjimo administracija Pareiškėją aprūpino darbų atlikimui reikiamomis priemonėmis, supažindino su darbų saugos ir sveikatos instrukcijomis, Pareiškėjas gavo išmokas už darbinę veiklą, todėl Skundas dėl galimai netinkamų Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų atmestinas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai atsakius į kreipimusis, atmesti.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinus saugių darbo sąlygų, atmesti.

 

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                                                            Erika Leonaitė