PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 2-ĄJĮ KALĖJIMĄ

Dokumento numeris 4D-2023/1-354
Data 2023-06-28
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 2-ĄJĮ KALĖJIMĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIUS

PAŽYMA
DĖL X SKUNDO
PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 2-ĄJĮ KALĖJIMĄ

2023-06-28 Nr. 4D-2023/1-354
Vilnius

SKUNDO ESMĖ

1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 31 d. gavo X skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 2-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 2-ojo kalėjimo) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su sveikatos priežiūros prieinamumo užtikrinimu (toliau – Skundas).

2. Pareiškėjas Skunde nurodo:
2.1. kreipėsi į administraciją su prašymu, kad būtų nuvežtas pas gydytoją odontologą dėl dantų protezavimo paslaugos, gavo leidimą ir buvo nuvežtas pas gydytoją. Gydytojas paskyrė kito vizito datą ir Pareiškėjas vėl kreipėsi į administraciją dėl nuvežimo pas odontologą, tačiau jam buvo pranešta, kad už nuvežimą jis turės susimokėti;
2.2. nesutikdamas su įstaigos administracijos nurodymu susimokėti už konvojavimo paslaugas, kreipėsi su skundu į Pravieniškių 2-ojo kalėjimo viršininką ir Lietuvos kalėjimų tarnybos direktorių, prašydamas išsiaiškinti, kodėl ankščiau už nuvežimą nereikėjo mokėti, o dabar reikia;
2.3. Pareiškėjas sulaukė atsakymo, kad dantų protezavimo paslaugos nėra priskiriamos prie būtinosios medicinos pagalbos suteikimo, todėl jos teikiamos kaip papildoma paslauga už nuvežimą sumokėjus pačiam pacientui;
2.4. Pareiškėjas neturi galimybių sumokėti už konvojavimo paslaugas, įstaigos administracija nesutinka nemokamai nuvežti pas dantų protezavimą atliekantį gydytoją, todėl jis negali baigti pradėtos procedūros, nors dantys protezams jau buvo paruošti. Pareiškėjas teigia, kad šiuo metu kenčia siaubingus skausmus, dėl dantų nušlifavimo ir jų trūkumo negali tinkamai maitintis, atsirado virškinimo problemos.

3. Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

TYRIMAS IR IŠVADOS

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

4. Seimo kontrolierė 2023 m. balandžio 6 d. raštu Nr. 4D-2023/1-354/3D-768 kreipėsi į Lietuvos kalėjimų tarnybą (toliau – LKT) prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
LKT 2023 m. gegužės 9 d. raštu Nr. 1S-2648 Seimo kontrolierę informavo:
4.1. „X (toliau – Pareiškėjas) 2022 m. buvo etapuotas pas gydytoją odontologą dėl dantų protezavimo vieną kartą – 2022 m. gruodžio 22 d.“;
4.2. „gydytojas odontologas, į kurį Pareiškėjas kreipėsi dėl dantų protezavimo, dirba adresu: …, Kaunas“;
4.3. „informuojame, kad Pareiškėjas yra mokus ir turi lėšų pradėto dantų protezavimo išlaidoms apmokėti“;
4.4. „aplinkybės, kad Pareiškėjas, pradėjęs vykdyti bausmės atlikimą, jau buvo netekęs daugiau nei pusės dantų ir nešiojo išimamus dantų protezus, nėra susijusios su žymesniu sveikatos būklės pablogėjimu. Pažymėtina, kad dantų protezavimo paslaugos, remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. balandžio 8 d. įsakymu Nr. V-208, nėra būtinoji medicinos pagalba“;
4.5. „2023 metais Pareiškėjas į įstaigoje dirbantį odontologą kreipėsi du kartus: 2023-02-23 ir 2023-04-20“;
4.6. „Pareiškėjas, prieš jį konvojuojant buvo supažindintas su apmokėjimo už konvojavimą tvarka ir sąlygomis. Priskaičiuota suma už konvojavimo paslaugas sudarė apie 120 Eur“;
4.7. „konvojavimas į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą (veiklos adresas: Pravieniškių g. 57, Pravieniškių k., Kaišiadorių raj.) arba į valstybės ar savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešąsias įstaigas būtinajai medicinos pagalbai suteikti vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2005 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 1R-240/1V-246 „Dėl konvojavimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintomis konvojavimo taisyklėmis. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. balandžio 8 d. įsakyme Nr. V-208 „Dėl būtinosios medicinos pagalbos ir būtinosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo tvarkos bei masto patvirtinimo“ nurodoma, kad dantų protezavimo paslaugos nėra priskiriamos būtinajai medicinos pagalbai, todėl yra teikiamos kaip papildoma paslauga, išlaidas už jas apmokant pačiam pacientui. Taigi Pareiškėjas buvo konvojuojamas jo paties pageidavimu pateikus prašymą. Su Pareiškėjo palyda susijusių išlaidų dydis apskaičiuotas Laisvės atėmimo vietų įstaigos vidaus tvarkos taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-444, XXII skyriuje numatyta tvarka.“
4.8. Seimo kontrolierei buvo pateiktas Nuteistųjų pinigų apskaitos žiniaraštis už 2023-01-01 – 2023-04-30 laikotarpį, kur nurodytas Pareiškėjo turimas sąskaitos likutis, patvirtinantis jo mokumą.

5. LKT, teikdami informaciją Seimo kontrolierei, 2023-06-06 rašte Nr. 1S-3233 nurodė:
5.1. „Atkreipiame dėmesį, kad Laisvės atėmimo vietų įstaigos vidaus tvarkos taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-444 „Dėl Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso, Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo ir Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo įgyvendinimo“, XXII skyriaus nuostatos yra skirtos apskaičiuoti su nuteistųjų pervežimu ir (ar) palyda susijusias išlaidas Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) nustatytais atvejais. Tačiau, įvertinus tai, kad pervežant (konvojuojant) nuteistuosius į jų pačių pasirinktas ir (ar) privačias sveikatos priežiūros įstaigas Lietuvos kalėjimų tarnybai (toliau – LKT) turi būti atlyginamos visos su tokiu pervežimu (įskaitant nuteistųjų palydą) susijusios išlaidos, jas apskaičiuodama LKT pagal analogiją atskirais atvejais vadovaujasi Taisyklių XXII skyriuje nustatyta metodologija. Tokia tvarka taikoma nuo 2023-01-01, įsigaliojus naujajai BVK redakcijai.“
5.2. „Pažymėtina, kad, esant gydančio gydytojo siuntimui (inter alia, nustačius paslaugos teikimo būtinumą), nuteistojo (suimtojo) konvojavimas į arčiausiai bausmės atlikimo (suėmimo vykdymo) vietos esančias ir atitinkamas paslaugas galinčias suteikti viešąsias (valstybės ir savivaldybių) asmens sveikatos priežiūros įstaigas (įskaitant įstaigas, kuriose teikiamos kvalifikuotų odontologų ir oftalmologų paslaugos) nėra apmokestinamas, t. y. konvojavimo išlaidų nuteistieji apmokėti neturi. Nurodome, kad tokia taikoma praktika atitinka Europos Tarybos ministrų komiteto rekomendacijų šalims narėms Nr. R (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ nuostatas, pagal kurias visi nuteistieji turi turėti galimybę naudotis medicinos paslaugomis, kurios teikiamos šalyse.“
5.3. „Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo sistemos įstatymo Nr. XIII-1387 10 str. 2 d. 6 p. įtvirtinta, jog vienas iš LKT uždavinių yra LKT direktoriaus nustatyta tvarka konvojuoti nuteistuosius (suimtuosius) į asmens sveikatos priežiūros įstaigas ir kitais LKT direktoriaus nustatytais ypatingais atvejais. Sprendimą dėl nuteistiesiems reikalingų sveikatos priežiūros paslaugų teikimo priima gydantis gydytojas, o į atitinkamas viešąsias asmens sveikatos priežiūros įstaigas ir iš jų nuteistieji pervežami (konvojuojami) nemokamai. Tačiau pažymėtina, kad nuteistųjų (suimtųjų) pervežimas ir (ar) palyda į atskirais atvejais pasirenkamas privačias sveikatos priežiūros įstaigas nėra LKT būtinoji veikla, todėl nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojusiose BVK ir Suėmimo vykdymo įstatymo redakcijose įstatymų leidėjas nustatė, jog visas su nuteistųjų (suimtųjų) asmeniniu pageidavimu organizuojamu pervežimu susijusias LKT patiriamas išlaidas privalo padengti patys nuteistieji (suimtieji).“
5.4. „Informuojame, kad būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą ir mastą reglamentuoja Būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos ir masto aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2022 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. V-976 „Dėl Būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos ir masto aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), nustatantis būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kurių nesuteikus paciento sveikatos būklė galėtų pablogėti tiek, kad jam prireiktų skubios medicinos pagalbos paslaugų, teikimo mastą ir tvarką Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai priklausančiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose. Minėtų skubios medicinos pagalbos paslaugų indikacijos nustatytos Būtinosios medicinos pagalbos teikimo tvarkos ir masto apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. balandžio 8 d. įsakymu Nr. V-208 „Dėl Būtinosios medicinos pagalbos teikimo tvarkos ir masto aprašo patvirtinimo“. Aprašo 5 punkte nurodoma, kad dėl būtinųjų paslaugų poreikio sprendžiama atsižvelgiant į paciento sveikatos būklę, tačiau prie tokių paslaugų negali būti priskiriamos […] dantų protezavimo paslaugos“.

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

6. Europos Tarybos Ministrų Komiteto Rekomendacijos Rec(2006)2 valstybėms narėms dėl Europos kalėjimų taisyklių (toliau – Europos kalėjimų taisyklės):
39 punktas – „Kalėjimų valdžia turi rūpintis visų kalinių sveikata.“ 40.3 papunktis – „Visi kaliniai turi turėti galimybę naudotis medicinos paslaugomis, kurios teikiamos šalyje, ir negali būti diskriminacijos teisinės padėties pagrindu.“
40.5 papunktis – „Visos reikalingos medicinos, chirurgijos ir psichiatrijos paslaugos, įskaitant ir tas paslaugas, kurios yra prieinamos visuomenėje, turi būti suteiktos kaliniui.“
41.5 papunktis – „Kiekvienam kaliniui turi būti prieinamos kvalifikuoto dantisto ir okulisto paslaugos.“

7. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau ir – BVK) 90 straipsnis:
„1. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos arešto ir laisvės atėmimo bausmes uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose atliekantiems nuteistiesiems, taip pat atviro tipo bausmės atlikimo vietose laikomiems nuteistiesiems, atliekantiems šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą, teikiamos sveikatos apsaugos ministro ir teisingumo ministro nustatyta tvarka. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems pirminio lygio ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos jų bausmės atlikimo vietose. Šias paslaugas teikia laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padaliniai. 3. Kai laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padaliniai dėl objektyvių priežasčių negali užtikrinti pirminio lygio ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems, šių paslaugų teikimą bausmės atlikimo vietos patalpose pagal sudarytas sutartis užtikrina savivaldybės, kurios teritorijoje yra bausmės atlikimo vieta, pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti asmens sveikatos priežiūros įstaiga. Sprendimą dėl konkrečios pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios savivaldybės asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kuri užtikrins asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems, paskyrimo priima savivaldybės, kurios teritorijoje yra bausmės atlikimo vieta, taryba. 4. Antrinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios neteikiamos specializuotame laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padalinyje, ir tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems teikiamos arčiausiai esančiose ir atitinkamas paslaugas galinčiose suteikti valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose. 5. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose teikiamos užtikrinant šio straipsnio 1 dalyje nurodytų nuteistųjų apsaugą. 6. Visos atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmes atliekantiems nuteistiesiems, išskyrus šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą atliekančius nuteistuosius, reikalingos sveikatos priežiūros paslaugos sveikatos priežiūros paslaugų teikimą reglamentuojančių Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka teikiamos valstybės arba savivaldybių viešosiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose. Nuteistieji, turintys teisę be palydos išvykti iš bausmės atlikimo vietos, turi teisę jiems reikalingas asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti ir privačiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose. 7. Arešto ir laisvės atėmimo bausmes uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose atliekančių nuteistųjų asmens sveikatos priežiūrą organizuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.“

8. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo sistemos įstatymo 10 straipsnis:
„2. Lietuvos kalėjimų tarnybos uždaviniai: 1) dirbti socialinį darbą su suimtaisiais ir vykdyti nuteistųjų, atliekančių arešto ir laisvės atėmimo bausmes, resocializacijos ir jų nusikalstamų veikų recidyvą mažinančias priemones; 2) organizuoti ir užtikrinti suimtųjų ir nuteistųjų, atliekančių arešto ir laisvės atėmimo bausmes, užimtumą; 3) užtikrinti laisvės atėmimo vietų įstaigoje saugią aplinką ir šios įstaigos apsaugą; 4) atlikti nusikalstamų veikų ir kitų teisės pažeidimų laisvės atėmimo vietų įstaigoje prevenciją, tirti ir atskleisti šias veikas ir teisės pažeidimus; 5) užtikrinti laisvės atėmimo vietų įstaigose esančių ir baudžiamajame procese dalyvaujančių asmenų apsaugą nuo nusikalstamo poveikio; 6) Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka konvojuoti nuteistuosius (suimtuosius) į asmens sveikatos priežiūros įstaigas ir kitais Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus nustatytais ypatingais atvejais.

9. Laisvės atėmimo vietų įstaigos vidaus tvarkos taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-444:
157 punktas – „Taisyklių 94, 144 ir 153 punktuose nurodytais atvejais su suimtojo ar nuteistojo pervežimu ir (ar) palyda susijusių išlaidų dydis apskaičiuojamas nustatant transporto priemonės vienos valandos kainą. Nustatant tam tikro tipo transporto priemonės vienos valandos kainą, atsižvelgiama į šiuos rodiklius:
157.1 transporto priemonės buhalterinė vertė – transporto priemonės savikaina, nurodyta apskaitos dokumentuose;
157.2. ilgalaikio turto nusidėvėjimas. Nusidėvėjimo norma kiekvienam nudėvėjimo turto objektui taikant tiesinį metodą nustatoma pagal formulę:
N = (1/n) × 100 %, kurioje:
N – nusidėvėjimo norma procentais nuo nudėvėto turto pradinės (pakeitimo) savikainos;
n – nusidėvinčio turto naudingo tarnavimo laikas, išreikštas mėnesiais;
157.3. kuro sąnaudos, kurios nustatomos pagal formulę:
K = DK × KN × A, kurioje:
K – kuro sąnaudos;
DK – 1 litro kaina;
KN – nustatyta kuro norma 1 km;
A – iš viso nuvažiuotas atstumas, km;
157.4. kitos išlaidos – tepalams ir valymo medžiagoms, techninės apžiūros kaina, aptarnavimas ir priežiūra, padangų remonto, keitimo išlaidos;
157.5. vairuotojo atlyginimas, atsižvelgiant į išskaitymus iš darbo užmokesčio;
157.6. laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūno darbo užmokestis, įvertinant priedus, priemokas, viršvalandžius.“
158 punktas – „Sąnaudos kurui ir Taisyklių 157.4 papunktyje nurodytoms kitoms išlaidoms nustatomi pagal laisvės atėmimo vietų įstaigoje patvirtintas degalų ir tepalų sąnaudų normas. Nustatant minėtas išlaidas atsižvelgiama į žiemos laikotarpiu padidėjusį degalų vartojimą (taikant koeficientus).“
159 punktas – „Kaštus vairuotojo, laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūnų atlyginimams sudaro:
159.1. nustatytas darbo užmokestis per mėnesį;
159.2. patvirtinti priedai, priemokos.“
160 punktas – „Su suimtojo ar nuteistojo pervežimu, kelione ir palyda susijusių išlaidų 1 km kaina apskaičiuojama pagal formulę:
KIS = K + NS + DUV + DUA + KI, kurioje:
K – kuro sąnaudos – paskutinio kuro įsigijimo suma/kiekis × nustatyta kuro sąnaudų norma 1 km × viso nuvažiuota km;
KI – kitos išlaidos – tepalams ir valymo medžiagoms, techninės apžiūros kaina, aptarnavimas ir priežiūra, padangų remonto, keitimo išlaidos piniginiai vienetai/km × viso nuvažiuota km;
NS – nusidėvėjimo sąnaudos, mėnesio piniginiai vienetai/mėnesio valandos × faktinis kelionės laikas (valandomis);
DUV – kaštai vairuotojų atlyginimams – darbo užmokestis, priedai, priemokos piniginiai vienetai/nustatytas darbo valandų skaičius per mėnesį × faktinis kelionės laikas (valandomis);
DUA – kaštai laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūnų atlyginimams – darbo užmokestis, priedai, priemokos piniginiai vienetai/nustatytas darbo valandų skaičius per mėnesį × lydinčių laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūnų skaičius × faktinis kelionės laikas (valandomis).“

10. Būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos ir masto aprašo, patvirtino Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2022 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. V-976:
5 punktas – „Dėl būtinųjų paslaugų poreikio sprendžiama atsižvelgiant į paciento sveikatos būklę, tačiau prie būtinųjų paslaugų negali būti priskiriamos šios asmens sveikatos priežiūros paslaugos:
5.1. medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo paslaugos, išskyrus pradinės medicininės reabilitacijos paslaugas, teikiamas dėl ligų ir sveikatos sutrikimų, nurodytų Medicininės reabilitacijos ir antirecidyvinio sanatorinio gydymo bei psichosocialinės reabilitacijos paslaugų apmokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2021 m. gruodžio 10 d. įsakymu Nr. V-2818 „Dėl Medicininės reabilitacijos ir antirecidyvinio sanatorinio gydymo bei psichosocialinės reabilitacijos paslaugų apmokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2.2.1 papunktyje;
5.2. neteko galios;
5.3. ligų ankstyvosios diagnostikos programų paslaugos;
5.4. profilaktinių sveikatos patikrinimų, išskyrus vaikų ir nėščiųjų sveikatos patikrinimus, paslaugos;
5.5. dantų protezavimo paslaugos;
5.6. pagalbinio apvaisinimo paslaugos;
5.7. priklausomybės ligų gydymo paslaugos.“

Teismų praktika

11. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2013 m. gegužės 16 d. nutarimas „Dėl pareigos mokėti valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokas, taip pat dėl motinystės (tėvystės) pašalpų sumažinimo“:
„Konstitucinę valstybės priedermę rūpintis žmonių sveikata, inter alia apimančią valstybės pareigą užtikrinti medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui susirgus, lemia nuo žmogaus orumo ir teisės į gyvybę neatsiejama prigimtinė žmogaus teisė į kuo geresnę sveikatą ir socialinė teisė į sveikatos priežiūrą.
Žmogaus gyvybė ir orumas yra ypatingos, žmogaus vientisumą ir jo nepaprastą esmę išreiškiančios vertybės, kurias valstybė yra konstituciškai įpareigota saugoti ir ginti. Akivaizdu, jog žmogaus orumas, teisė į gyvybę ir teisė į kuo geresnę sveikatą yra taip glaudžiai susiję, kad, iš vienos pusės, neužtikrinus deramos sveikatos apsaugos, žmogaus teisės į gyvybę ir jo orumo apsauga taip pat nebūtų visavertė; iš kitos pusės, teisė į gyvybės išsaugojimą ir gelbėjimą, kai jai kyla pavojus, yra neatsiejama, pamatinė prigimtinės žmogaus teisės į kuo geresnę sveikatą dalis. Tad aiškinant Konstitucijos 53 straipsnio 1 dalies nuostatas turi būti atsižvelgiama inter alia į jų sąsajas su Konstitucijos 18 straipsniu, kuriame įtvirtintas žmogaus teisių ir laisvių prigimtinio pobūdžio pripažinimo principas, ir jos 19 bei 21 straipsnių nuostatomis, kuriomis užtikrinama ypatingų konstitucinių vertybių – žmogaus gyvybės ir orumo – apsauga“

Tyrimo išvados

12. Pareiškėjas Skunde nurodė, kad už savo lėšas 2022 metų pabaigoje pradėjo dantų protezavimo procesą. Po pirmosios konsultacijos gydytojas paskyrė kito vizito datą ir Pareiškėjas jau 2023 metais vėl kreipėsi į administraciją dėl nuvežimo pas odontologą, tačiau jam buvo pranešta, kad už nuvežimą jis turės susimokėti. Pareiškėjas kreipėsi su skundu į Pravieniškių 2-ojo kalėjimo viršininką ir Lietuvos kalėjimų tarnybos direktorių ir sulaukė atsakymo, kad dantų protezavimo paslaugos nėra priskiriamos prie būtinosios medicinos pagalbos suteikimo ir nuo 2023 m. sausio 1 d. jos teikiamos kaip papildoma paslauga, už jas sumokėjus pačiam pacientui. Pareiškėjas nurodė, kad neturi galimybių sumokėti už pervežimo paslaugas, o dėl dantų nušlifavimo ir jų trūkumo nebegali tinkamai maitintis, atsirado virškinimo problemos.

13. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas, pradėjęs vykdyti bausmę, jau buvo netekęs daugiau nei pusės dantų ir nešiojo išimamus dantų protezus. 2022-11-22 jis kreipėsi į kalėjimo administraciją su prašymu nuvežti pas jo pasirinktą gydytoją odontologą dėl dantų protezavimo. Prašymas buvo tenkintas ir nuteistasis 2022 m. gruodžio 22 d. buvo konvojuotas pas jo pasirinktą gydytoją odontologą. Pareiškėjas reguliariai lankosi pas kalėjime dirbantį gydytoją odontologą, kur jam teikiamos odontologinės paslaugos bei rekomenduota baigti dantų protezavimą. Pareiškėjui kreipusis dėl pakartotinio konvojavimo pas gydytoją odontologą dėl protezavimo procedūros užbaigimo, kalėjimo administracija apskaičiavo ir Pareiškėją informavo apie nuvežimo pas gydytoją išlaidas, tačiau nuteistasis nesutiko susimokėti už konvojavimo paslaugas. Pravieniškių 2-ojo kalėjimo administracija, atsakydami į Pareiškėjo skundus dėl nuvežimo pas jo pasirinktą gydytoją, išsamiai išaiškino nuo 2023-01-01 pasikeitusią ir taikomą nuteistųjų nuvežimo į jų pageidaujamas gydymo įstaigas ir kelionės išlaidų apskaičiavimo tvarką. Tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas yra mokus ir turi lėšų pervežimo išlaidoms apmokėti. Pareiškėjas reguliariai lankosi pas kalėjime dirbantį gydytoją odontologą, kur jam taikomas reikiamas odontologinis gydymas.

14. Europos kalėjimų taisyklėse numatyta, kad visi kaliniai turi turėti galimybę naudotis medicinos paslaugomis, kurios teikiamos šalyje, ir negali būti diskriminacijos teisinės padėties pagrindu, bei kiekvienam kaliniui turi būti prieinamos kvalifikuoto dantisto paslaugos.
Vadovaujantis Bausmių vykdymo kodekso 90 straipsniu, pirminio lygio ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos nuteistiesiems teikiamos jų bausmės atlikimo vietose, dalis antrinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugų – specializuotuose Lietuvos kalėjimų tarnybos asmens sveikatos priežiūros padaliniuose, o jei čia tokios paslaugos neteikiamos, taip pat visos pacientams reikalingos tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos – arčiausiai bausmės atlikimo vietos esančiose ir atitinkamas paslaugas galinčiose suteikti valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose. Pažymėtina, kad sprendimą dėl nuteistajam reikalingų sveikatos priežiūros paslaugų teikimo priima gydantis gydytojas, o į atitinkamas viešąsias (t. y. valstybės arba savivaldybių) asmens sveikatos priežiūros įstaigas ir iš jų nuteistasis pervežamas (konvojuojamas) nemokamai.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra išaiškinęs, kad žmogaus teisės „kyla iš žmogaus asmenybei būdingo orumo“, ir valstybės pareigą užtikrinti teisę į sveikatos priežiūrą jis taip pat sieja su pareiga užtikrinti žmogaus orumo apsaugą.
Pastebėtina, kad Europos Žmogaus Teisingumo Teismas (toliau – EŽTT) taip pat visų žmogaus teisių pagrindu laiko žmogaus orumą ir pasitelkia šią sąvoką aiškindamas nuteistojo teisės į sveikatos priežiūrą, kaip teisės į tinkamas kalinimo sąlygas (t. y. teisės nepatirti Žmogaus teisių konvencijos (toliau – ŽTK) 3 straipsnyje uždrausto elgesio) aspektą, turinį. Konstitucinis Teismas pripažįsta, kad EŽTT jurisprudencija kaip teisės aiškinimo šaltinis yra aktuali ir aiškinant, ir taikant Lietuvos teisę.
Svarbu pastebėti ir tai, kad EŽTT bylose pagal ŽTK 3 straipsnį vadovaujasi Europos komiteto prieš kankinimą (CPT) suformuluotais standartais ir principais. Pažymėtina, kad EŽTT yra suformulavęs tam tikras kalinio sveikatos priežiūros taisykles. Pavyzdžiui, valstybė atsako už reikiamos medicinos pagalbos nesuteikimą tik tuo atveju, jei kalinys ėmėsi protingų žingsnių, kad tokią pagalbą gautų (EŽTT, Valašinas v. Lithuania, judgment of 24 July 2001, § 105; ECtHR, Slyusarev v. Russia, judgment of 20 April 2010, § 37).

15. Vertinant Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes ir gautą informaciją, svarbu akcentuoti, kad skirtingai nei visi kiti šalies gyventojai, laisvės atėmimo bausmę atliekantys asmenys, dėl savo teisinio statuso neturi galimybės patys pasirinkti sveikatos priežiūros paslaugų teikimo vietos. Vadovaujantis BVK nuostatomis, esant gydančio gydytojo siuntimui, nuteistojo (suimtojo) konvojavimas į arčiausiai bausmės atlikimo (suėmimo vykdymo) vietos esančias ir atitinkamas paslaugas galinčias suteikti viešąsias (valstybės ir savivaldybių) asmens sveikatos priežiūros įstaigas (įskaitant įstaigas, kuriose teikiamos kvalifikuotų odontologų paslaugos) nėra apmokestinamas, t. y. konvojavimo išlaidų nuteistieji apmokėti neturi.
Sprendimą dėl nuteistiesiems reikalingų sveikatos priežiūros paslaugų teikimo priima gydantis gydytojas, o į atitinkamas viešąsias asmens sveikatos priežiūros įstaigas ir iš jų nuteistieji pervežami (konvojuojami) nemokamai. Tačiau nuteistųjų (suimtųjų) pervežimas ir (ar) palyda į atskirais atvejais jų pačių pasirenkamas privačias sveikatos priežiūros įstaigas nėra priskiriama LKT būtinajai veiklai, kuri numatyta BVK 90 straipsnyje, todėl nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojusius naujoms BVK ir Suėmimo vykdymo įstatymo redakcijoms, visas su nuteistųjų (suimtųjų) asmeniniu pageidavimu organizuojamu pervežimu susijusias LKT patiriamas išlaidas privalo padengti patys nuteistieji (suimtieji).
Pažymėtina ir tai, kad Būtinųjų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos ir masto apraše nurodyta, jog prie būtinųjų paslaugų negali būti priskiriamos dantų protezavimo paslaugos.

16. Apibendrinant tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad:
– vadovaujantis teisės aktų nuostatomis, nuteistieji, esant gydytojo siuntimui, į arčiausiai bausmės atlikimo vietos esančias ir atitinkamas paslaugas galinčias suteikti viešąsias (valstybės ir savivaldybių) asmens sveikatos priežiūros įstaigas (įskaitant įstaigas, kuriose teikiamos kvalifikuotų odontologų paslaugos) vežami nemokamai, užtikrinant jų teisę į sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą;
– Pareiškėjui pageidaujant tęsti gydymą jo pasirinktoje privačioje gydymo įstaigoje, su organizuojamu pervežimu susijusias LKT patiriamas išlaidas privalo padengti pats nuteistasis, nes dantų protezavimo paslaugos nėra priskiriamos prie būtinųjų sveikatos priežiūros paslaugų. Pareiškėjas turi teisę prašyti jį užregistruoti gydytojo odontologo konsultacijai dėl dantų protezavimo valstybinėse arba savivaldybės gydymo įstaigose, į kurias, esant gydytojo siuntimui, bus nuvežtas nemokamai;
– gydytojo odontologo paslaugos kalėjime Pareiškėjui yra prieinamos ir nemokamos, jis reguliariai lankosi pas šį gydytoją ir gauna reikiamą odontologinį gydymą;
– Pareiškėjas, vadovaujantis pateikta informacija, yra mokus ir už jo pageidaujamas pervežimo į privačią gydymo įstaigą paslaugas turi galimybę susimokėti.

17. Įvertinus visas Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes ir atsižvelgiant į tai, kad susimokėti už pervežimo paslaugas nuteistieji turi tik tais atvejais, kai pageidauja būti nuvežti į jų pačių pasirinktas gydymo įstaigas, o visos būtinosios sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos nemokamai, Pareiškėjo Skundas dėl sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo neužtikrinimo, atmestinas.

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

18. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo, atmesti.

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

19. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja užtikrinti, kad Pareiškėjui būtų išaiškintos dantų protezavimo paslaugos gavimo alternatyvos.

Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

Seimo kontrolierė Erika Leonaitė