PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 1-ĄJĮ KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-1260 |
---|---|
Data | 2024-03-19 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 1-ĄJĮ KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. gruodžio 20 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 1-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 1-asis kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), tinkamai nepateikus informacijos dėl įsidarbinimo galimybių (toliau – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, aprašytos šios:
2.1. „2023 m. rugpjūčio 31 d. į Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau -LKT) Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją kreipiausi su raštišku prašymu Nr. NPS-22-19223 dėl darbinės veiklos vykdymo siuvyklos darbuotojo pareigose organizavimo. Man buvo pateiktas atsakymas iš LKT darbinės veiklos organizavimo skyriaus […], kuriame nurodoma, jog LKT atsakingi pareigūnai prieštarauja mano darbinės veiklos vykdymui LKT Pravieniškių 1-ajame kalėjime siuvyklos darbuotojo pareigose, toliau siūloma dėl individualios veiklos kreiptis į LKT Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „[…] 2023-10-03 tuo metu bausmę atlikdamas paprastoje grupėje su raštišku prašymu dėl individualios darbinės veiklos vystymo kreipiausi į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją, bet raštiško atsakymo negavau […].“
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2024 m. sausio 18 d. raštu Nr. 4D-2023/1-1260/3D-156 kreipėsi į Kalėjimų tarnybą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
2024 m. vasario 2 d. Seimo kontrolierė gavo Kalėjimų tarnybos 2024 m. vasario 1 d. raštą Nr. 1S-782; rašte ir jo prieduose pateikta toliau nurodyta informacija:
4.1. „Pareiškėjas į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo viršininką dėl darbinės veiklos suteikimo siuvėjo pareigybėse kreipėsi 2023 m. rugpjūčio 23 d. prašymu (reg. 2023-08-31, Nr. NPS-22-19223). Į šį prašymą atsakymas pagal kompetenciją pateiktas Kalėjimų tarnybos 2023 m. rugsėjo 7 d. raštu Nr. 2S-2050, kuriame nurodoma, kad Kalėjimų tarnybos atsakingi pareigūnai prieštarauja Pareiškėjo darbinės veiklos vykdymui Pravieniškių 1-ojo kalėjimo siuvyklos darbuotojo pareigose. Pateiktame atsakyme taip pat nurodoma, kad Pareiškėjas dėl individualios veiklos vykdymo gali kreiptis į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją.“
4.2. „Pareiškėjui nebuvo pateikti pasiūlymai užsiimti darbine veikla atsižvelgiant į atsakingų Kalėjimų tarnybos pareigūnų prieštaravimą bei į tai, kad patikrinus dokumentų valdymo sistemą nenustatyta, kad Pareiškėjas būtų pateikęs prašymus dėl užimtumo darbine veikla kitose pareigybėse.“
- „Pareiškėjas Pravieniškių 1-ojo kalėjimo viršininkui 2023 m. rugsėjo 13 d. pateikė prašymą (reg. Nr. NPS-22-20250), kuriame nurodo, kad bausmės atlikimo vietoje pageidauja užsiimti individualia veikla grafinio dizaino bei architektūros planavimo srityje. Nurodome, kad gavus Pareiškėjo prašymą, 2023 m. spalio 3 d. individualaus pokalbio metu Pareiškėjui buvo suteikta informacija apie teisės aktų, reglamentuojančių individualios meninės ar kūrybinės veiklos vykdymą, nuostatas (pridedama Pravieniškių 1-ojo kalėjimo Resocializacijos skyriaus specialistės 2024 m. sausio 29 d. pažymos Nr. RV-22-966 kopija). Atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjui nebuvo pateiktas raštiškas atsakymas į prašymą, Pareiškėjas 2023 m. gruodžio 6 d. skundu (reg. 2023-12-12, Nr. 2G-2939) kreipėsi į Kalėjimų tarnybos direktorių. Atsakymas į minėtą skundą pateiktas Kalėjimų tarnybos 2023 m. sausio 19 d. raštu Nr. 2S-201, kuriame konstatuojama, kad Pareiškėjo skundas pagrįstas. Taip pat informuojame, kad 2024 m. sausio 31 d. buvo gautas Pareiškėjo prašymas Nr. NPS-22-2935 nenagrinėti 2023 m. rugsėjo 13 d. pateikto kreipimosi Nr. NPS-22-20250.“
Papildomai prie atsakymų pridėta: Pareiškėjo 2023 m. rugpjūčio 31 d. prašymo Nr. NPS-22-19223 kopija, leisti dirbti siuvėju; Kalėjimų tarnybos 2023 m. rugsėjo 7 d. atsakymo Nr. 2S-2050 kopija, kuriame nurodoma, kad Kalėjimų tarnybos atsakingi pareigūnai prieštarauja darbinės veiklos vykdymui Pravieniškių 1-ajame kalėjime, siuvyklos darbuotojo pareigose; Pareiškėjo 2023 m. rugsėjo 13 d. prašymo Nr. NPS-22-20250 kopija, kur Pareiškėjas prašo užsiimti individualia veikla grafinio dizaino srityje ir teiraujasi ar galėtų tam naudoti savo asmeninį kompiuterį su atitinkama programine įranga, jeigu neleidžiama, informuoti, kokia darbine veikla galėtų užsiimti; Pravieniškių 1-ojo kalėjimo Resocializacijos skyriaus specialistės 2024 m. sausio 29 d. pažymos Nr. RV-22-966 kopija; Pareiškėjo 2023 m. gruodžio 12 d. skundo Nr. 2G-2939 kopija, kuriame Pareiškėjas skundžiasi, kad negavo atsakymo į jo 2023 m. rugsėjo 13 d. prašymą dėl individualios veiklos vykdymo, taip pat teiraujasi dėl įsidarbinimo galimybių; Kalėjimų tarnybos 2024-01-19 atsakymo Pareiškėjui Nr. 2S-201 kopija, kuriame Pareiškėjo skundas pripažintas pagrįstu, prašoma Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administracijai skubiai pateikti atsakymą į Pareiškėjo 2023-09-13 skundą Nr. NPS-22-20250; 2024 m. sausio 19 d. Pareiškėjo prašymo Nr. NPS-22-2935 kopija, nenagrinėti 2023 m. rugsėjo 13 d. pateikto kreipimosi Nr. NPS-22-20250.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK):
54 straipsnis – „Nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikaciją, padedančių jiems lengviau integruotis į visuomenę, kai jie bus paleisti iš bausmės atlikimo vietos“.
55 straipsnis – „1. Bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla.
- Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos:
1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje;
2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje;
3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas;
4) individuali veikla;
5) dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis;
6) dalyvavimas nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.“
56 straipsnis – „1. Organizuodama nuteistųjų užimtumą, laisvės atėmimo vietų įstaiga privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, išskyrus šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą atliekančius nuteistuosius, ne mažiau kaip penkias valandas per parą užsiimtų šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytų užimtumo formų veiklomis.
- Laisvės atėmimo vietų įstaiga, organizuodama nuteistųjų užimtumą:
1) privalo siekti, kad visiems darbine veikla galintiems užsiimti nuteistiesiems būtų pasiūlyta įsitraukti, kiek tai yra įmanoma, į jų įgytą profesiją ar specialybę, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją atitinkančią veiklą;
2) bendradarbiauja su fiziniais ar juridiniais asmenimis ir sudaro su jais sutartis dėl nuteistųjų užimtumo darbine veikla ar kurios nors kitos iš šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytos užimtumo formos veikla bausmės atlikimo vietoje ar už jos ribų;
3) motyvuoja nuteistuosius įsidarbinti ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, pradėti ar tęsti mokymąsi pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ar studijų programas;
4) ieško darbo vietų, teikia praktinę pagalbą savarankiškai darbo vietų, esančių ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, ieškantiems nuteistiesiems, tarpininkauja jiems įsidarbinant;
5) padeda nuteistiesiems įsigyti jų individualiai veiklai reikalingų priemonių ir realizuoti vykdant šią veiklą sukurtus gaminius;
6) organizuoja kultūrinius, švietėjiškus ir sporto renginius. […]“
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875:
42 punktas – „Į prašymą ar skundą paprastai atsakoma tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas.“
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:
45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.
[…] .“
Lietuvos Respublikos teismų praktika
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau – LVAT) 2013 m. gruodžio 2 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. A520-2473/2013 konstatavo, kad valstybės institucijos turi veikti „kaip bonus pater familias, t. y. apdairiai ir rūpestingai“.
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas Skunde rašo, jog su prašymais kreipėsi į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją dėl galimybės užsiimti darbine veikla, tačiau iki kreipimosi į Seimo kontrolierę dienos (2023 m. gruodžio 20 d.) darbo pasiūlymų negavo. Atsakymai, gauti iš Kalėjimų tarnybos, nepadeda išspręsti įsidarbinimo problemos.
- Seimo kontrolieriai savo darbo praktikoje nuolat akcentuoja, kad darbas yra viena iš nuteistųjų, kuriems paskirtas laisvės atėmimas, resocializacijos priemonių. Šios priemonės pagrindinis tikslas – paruošti asmenį integracijai į visuomenę bei išmokyti nuteistąjį gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis. Nuteistųjų darbas yra esminis nuteistųjų laisvės atėmimu resocializacijos elementas ir turi didelę reikšmę jų resocializacijos procese. Dėl šios priežasties atsakingų bausmių vykdymo institucijų pareigūnai privalo užtikrinti, kad nuteistieji būtų įtraukiami į darbą atsižvelgiant į jų darbingumą ir, kiek galima, į turimą specialybę. Kartu nuteistųjų užimtumo tikslas yra mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikacijų, kurios padėtų jiems lengviau integruotis į visuomenę išėjus iš bausmės atlikimo vietos.
Pagal BVK 56 straipsnio nuostatas, laisvės atėmimo vietų įstaiga, organizuodama nuteistųjų užimtumą, privalo siekti, kad visiems darbine veikla galintiems užsiimti nuteistiesiems būtų pasiūlyta įsitraukti, kiek tai įmanoma, į jų įgytą profesiją ar specialybę, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją atitinkančią veiklą; įstaiga taip pat yra įpareigota bendradarbiauti su fiziniais ar juridiniais asmenimis, su jais sudaryti sutartis dėl nuteistųjų užimtumo darbine veikla ar kitų leistinų formų veikla pataisos įstaigos teritorijoje ar už jos ribų, konsultuoti nuteistuosius, siekdama padidinti jų motyvaciją savarankiškai įsidarbinti už laisvės atėmimo vietų įstaigos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, ieškoti darbo vietų arba teikti praktinę pagalbą savarankiškai darbo vietų, esančių už laisvės atėmimo vietų įstaigos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, ieškantiems nuteistiesiems, tarpininkauti jiems įsidarbinant (šios pažymos 6 punktas).
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo viršininką dėl darbinės veiklos suteikimo siuvėjo pareigose kreipėsi 2023 m. rugpjūčio 23 d. prašymu (reg. 2023-08-31, Nr. NPS-22-19223). Į šį prašymą 2023 m. rugsėjo 7 d. Kalėjimų tarnyba raštu pateikė atsakymą Nr. 2S-2050, kuriame nurodė, kad Kalėjimų tarnybos atsakingi pareigūnai prieštarauja Pareiškėjo darbinės veiklos vykdymui Pravieniškių 1-ojo kalėjimo siuvyklos darbuotojo pareigose; motyvai nenurodyti. Pateiktame atsakyme taip pat nurodoma, kad Pareiškėjas dėl individualios veiklos vykdymo gali kreiptis į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administraciją.
Pareiškėjas Pravieniškių 1-ojo kalėjimo viršininkui 2023 m. rugsėjo 13 d. pateikė prašymą Nr. NPS-22-20250, kuriame nurodo, kad bausmės atlikimo vietoje pageidauja užsiimti individualia veikla grafinio dizaino bei architektūros planavimo srityje ir teiraujasi, ar galėtų tam naudoti savo asmeninį kompiuterį su atitinkama programine įranga; jeigu tai neleidžiama, prašo informuoti, kokia dar darbine veikla galėtų užsiimti. Į šį Pareiškėjo prašymą atsakymas raštu pateiktas nebuvo. Kaip nurodo Kalėjimų tarnybos pareigūnai, 2023 m. spalio 3 d. Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnai individualaus pokalbio metu Pareiškėjui suteikė informaciją apie teisės aktų, reglamentuojančių individualios meninės ar kūrybinės veiklos vykdymą, nuostatas (Pravieniškių 1-ojo kalėjimo Resocializacijos skyriaus specialistės 2024 m. sausio 29 d. pažyma Nr. RV-22-966).
Pareiškėjas 2023 m. gruodžio 12 d. pateikė skundą Nr. 2G-2939 Kalėjimų tarnybos direktoriui, kuriame Pareiškėjas skundžiasi, kad negavo atsakymo į jo 2023 m. rugsėjo 13 d. prašymą dėl individualios veiklos vykdymo, taip pat teiraujasi dėl įsidarbinimo galimybių. 2024 m. sausio 19 d. Kalėjimų tarnyba atsakyme Nr. 2S-201 Pareiškėjui nurodė, kad Pareiškėjo skundas pripažintas pagrįstu, prašoma Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administracijai skubiai pateikti atsakymą į Pareiškėjo 2023 m. rugsėjo 13 d. skundą Nr. NPS-22-20250. 2024 m. sausio 19 d. Pareiškėjas pateikė prašymą Nr. NPS-22-2935 Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administracijai nenagrinėti 2023 m. rugsėjo 13 d. pateikto kreipimosi.
- Vadovaujantis Taisyklių nuostatomis, į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį, atsakoma tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas (šios pažymos 7 punktas).
Iš pateiktos informacijos vertintina, kad Pareiškėjui 2023 m. rugsėjo 7 d. Kalėjimų tarnybos raštu pateiktame atsakyme Nr. 2S-2050 tik formaliai nurodoma, kad Kalėjimų tarnybos atsakingi pareigūnai prieštarauja Pareiškėjo darbinės veiklos vykdymui Pravieniškių 1-ojo kalėjimo siuvyklos darbuotojo pareigose. Atsakyme nepaaiškintos priežastys, kodėl Pareiškėjui siuvykloje dirbti neleidžiama, nenurodyta alternatyvių pasiūlymų galimybės. Į 2023 m. rugsėjo 13 d. pateiktą prašymą Nr. NPS-22-20250, dėl individualios veiklos, Pareiškėjui atsakymas nebuvo pateiktas raštu, kaip tai numato teisės aktų reikalavimai. Nors Kalėjimų tarnybos pareigūnai nurodo, kad 2024 m. spalio 3 d. Pareiškėjui pokalbio metu žodžiu išaiškinta, kad pageidaujama užsiimti individualia veikla grafinio dizaino bei architektūros planavimo srityje Pareiškėjas negali, tačiau nieko nepaaiškinta, nepasiūlyta kitos įsidarbinimo galimybės. Seimo kontrolierei pateiktoje informacijoje nurodoma, kad Pareiškėjui nebuvo pateikti pasiūlymai užsiimti darbine veikla atsižvelgiant į atsakingų Kalėjimų tarnybos pareigūnų prieštaravimą bei į tai, kad patikrinus dokumentų valdymo sistemą nenustatyta, kad Pareiškėjas būtų pateikęs prašymus dėl užimtumo darbine veikla kitose pareigose.
- Seimo kontrolierė pažymi, kad BVK nuostatos įpareigoja laisvės atėmimo vietų įstaigos pareigūnus siekti, jog nuteistiesiems būtų pasiūlyta įsitraukti į jų kvalifikaciją ir darbinę patirtį atitinkančią veiklą. Kartu pažymėtina, kad pareigūnai, vykdydami savo funkcijas (taip pat ir siekį įtraukti nuteistuosius į darbinę veiklą), privalo elgtis rūpestingai, turi pozityvią pareigą padėti nuteistiesiems realiai spręsti jiems iškilusias problemas. Tai savo praktikoje konstatuoja ir LVAT (šios pažymos 8 punktas).
Iš Seimo kontrolierei pateiktos medžiagos matyti akivaizdus Pareiškėjo noras įsidarbinti. Tiek prašymuose Pravieniškių 1-ojo kalėjimo administracijai, tiek Skunde Seimo kontrolierei, Pareiškėjas išreiškia norą dirbti, tačiau negauna nei darbo pasiūlymų, nei informacijos apie galimybes įsidarbinti.
Kartu svarbu pažymėti, kad pareigūnų bendravimas su nuteistaisiais, informacijos jiems teikimas turi atitikti žmoniškąjį ir socialinį bendravimo lygį. Kalėjimų tarnyba kaip priežastį, dėl kurios nepasiūlė Pareiškėjui įsidarbinti nurodė tai, kad patikrinus dokumentų valdymo sistemą nenustatyta, kad Pareiškėjas būtų pateikęs prašymus dėl užimtumo darbine veikla kitose pareigose. Seimo kontrolierei nebuvo pateikta informacijos, kad pareigūnai su Pareiškėju būtų bendravę, siekdami išsiaiškinti ir pasiūlyti įsidarbinimo galimybes ne siuvėjo pareigose.
- Seimo kontrolierė daro išvadą, kad šiuo atveju pareigūnai neteikė konsultacijų dėl įsitraukimo į darbinę veiklą, tinkamai nepaaiškino ir nepasiūlė Pareiškėjui visų įmanomų galimybių įsidarbinti, į kurią jis galėtų pretenduoti pateikdamas prašymą, todėl Skundas dėl Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su galimybės įsidarbinti nesuteikimu, kiek tai susiję su tinkamos ir pakankamos informacijos teikimu, yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su galimybės įsidarbinti nesuteikimu, kiek tai susiję su tinkamos ir pakankamos informacijos suteikimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja: siekiant užtikrinti nuteistojo užimtumą, organizuoti su Pareiškėju susitikimą, kurio metu būtų išsiaiškinti konkretūs darbo poreikiai bei pateikti galimi pasiūlymai dėl įsidarbinimo.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė