PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS MARIJAMPOLĖS KALĖJIMĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-272 |
---|---|
Data | 2023-06-15 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS MARIJAMPOLĖS KALĖJIMĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Pažymos nuoroda | |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 17 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Marijampolės kalėjimo (toliau – Marijampolės kalėjimas) ir Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau ir – Kalėjimų tarnyba) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai nesuteikiant galimybės įsidarbinti (toliau ir – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, aprašytos šios:
2.1. „[…] turiu profesinio mokymo diplomų keletą, kuriuos įgijau Marijampolės profesinio rengimo centre. Taip pat rašiau Marijampolės kalėjimo viršininkui, gavau atsakymą, kad šiuo metu laisvų darbo vietų nėra, o ir jai atsirastų, ir aš būsiu tinkamas, tada jie pagalvos, ar esu tinkamiausias kandidatas darbui.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „Šiuo metu Marijampolės kalėjime vyksta statybiniai veiksmai, […] bet kažkodėl manęs į darbą nepriima. Nors šiems vykstantiems darbams pagal turimus diplomus esu tinkamiausias kandidatas, nes esu kvalifikuotas darbininkas.“
2.3. „Nuo 2019 m. esu drausmės būryje, nes niekaip negaliu, tiksliau neturiu iš ko sumokėti baudų.“
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 21 d. raštu Nr. 4D-2023/1-272/3D-623 kreipėsi į Kalėjimų tarnybą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
2023 m. kovo 29 d. Seimo kontrolierė gavo Kalėjimų tarnybos 2023 d. kovo 29 d. raštą Nr. 1S-1951; rašte ir jo prieduose pateikta toliau nurodyta informacija:
4.1. „Pareiškėjas dėl darbo suteikimo kreipėsi 2022 m. gegužės 25 d. Nr. 2G-1483, jam buvo parašytas atsakymas 2022 m. liepos 4 d. Nr. 2S-1410, taip pat kreipėsi ir 2023 m. kovo 15 d. Nr. NPS-20-1555, į kurį paruoštas atsakymas 2023 m. kovo 16 d. Nr. 2S-620.“
4.2. „Pagal duomenis iš Pareiškėjo bylos, jis yra įgijęs kelias darbo kvalifikacijas.“
4.3. „Pareiškėjui pasiūlyti darbo Marijampolės kalėjime šiuo metu nėra galimybių, dėl darbo vietų stygiaus.“
Papildomai prie atsakymų pridėta: Pareiškėjo 2022 m. gegužės 25 d. Nr. 2G-1483 ir 2023 m. kovo 15 d. Nr. NPS-20-1555 prašymų kopijos, 2022 m. liepos 4 d. Marijampolės kalėjimo administracijos Nr. 2S-1410 ir 2023 m. kovo 16 d. Kalėjimų tarnybos Nr. 2S-620 atsakymų į prašymus kopijos, atsakymuose nurodyta, kad šiuo metu laisvų darbo vietų nėra.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) (redakcija, galiojusi nuo 2023-01-01 iki 2023-05-04):
54 straipsnis – „Nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikaciją, padedančių jiems lengviau integruotis į visuomenę, kai jie bus paleisti iš bausmės atlikimo vietos“.
55 straipsnis – „1. Bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla.
- Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos:
1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje;
2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje;
3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas;
4) individuali veikla;
5) dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis;
6) dalyvavimas nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.“
56 straipsnis – „1. Organizuodama nuteistųjų užimtumą, laisvės atėmimo vietų įstaiga privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, išskyrus šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą atliekančius nuteistuosius, ne mažiau kaip penkias valandas per parą užsiimtų šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytų užimtumo formų veiklomis.
- Laisvės atėmimo vietų įstaiga, organizuodama nuteistųjų užimtumą:
1) privalo siekti, kad visiems darbine veikla galintiems užsiimti nuteistiesiems būtų pasiūlyta įsitraukti, kiek tai yra įmanoma, į jų įgytą profesiją ar specialybę, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją atitinkančią veiklą;
2) bendradarbiauja su fiziniais ar juridiniais asmenimis ir sudaro su jais sutartis dėl nuteistųjų užimtumo darbine veikla ar kurios nors kitos iš šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytos užimtumo formos veikla bausmės atlikimo vietoje ar už jos ribų;
3) motyvuoja nuteistuosius įsidarbinti ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, pradėti ar tęsti mokymąsi pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ar studijų programas;
4) ieško darbo vietų, teikia praktinę pagalbą savarankiškai darbo vietų, esančių ne bausmės atlikimo vietoje arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančioje įstaigoje, ieškantiems nuteistiesiems, tarpininkauja jiems įsidarbinant;
5) padeda nuteistiesiems įsigyti jų individualiai veiklai reikalingų priemonių ir realizuoti vykdant šią veiklą sukurtus gaminius;
6) organizuoja kultūrinius, švietėjiškus ir sporto renginius.
[…]“
(redakcija, galiojusi nuo 2022-01-01 iki 2022-06-30)
125 straipsnis – „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikacijų, kurios padėtų jiems lengviau integruotis į visuomenę išėjus iš pataisos įstaigos“.
126 straipsnis – „Laisvės atėmimo bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio Kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla. 2. Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos: 1) darbinė veikla; 2) darbas už pataisos įstaigos arba nuteistųjų darbinę veiklą organizuojančios įstaigos teritorijos ribų; 3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas; 4) individuali veikla; 5) dalyvavimas kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto veikloje“.
127 straipsnis – „1. Organizuodama nuteistųjų užimtumą, pataisos įstaigos administracija privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, išskyrus šio Kodekso 142 straipsnio 2 dalyje nurodytą nuobaudą atliekančius nuteistuosius, ne mažiau kaip aštuonias valandas per parą užsiimtų šio Kodekso 126 straipsnio 2 dalyje nurodytų formų veikla. […]“.
130 straipsnis – „1. Kiekvienas laisvės atėmimo bausmę atliekantis nuteistasis, nedirbantis darbo už pataisos įstaigos arba nuteistųjų darbinę veiklą organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, privalo užsiimti pataisos įstaigos pasiūlyta darbine veikla ir taip prisidėti prie jo išlaikymo pataisos įstaigoje sąnaudų sumažinimo. Nuteistųjų įtraukimo į darbinę veiklą tvarką nustato Kalėjimų departamento direktorius.[…]; 4. Neturintys teisės išvykti už pataisos įstaigos ribų be sargybos arba be palydos nuteistieji darbine veikla gali užsiimti tik pataisos įstaigos arba nuteistųjų darbinę veiklą organizuojančios įstaigos teritorijoje, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nustatytą išimtį.“
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):
42 punktas – „Į prašymą ar skundą paprastai atsakoma tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas. […].“
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:
45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.“
47 punktas – „Atsakyme į prašymą ar skundą arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas Skunde rašo, jog su prašymais kreipėsi į Marijampolės kalėjimo administraciją dėl darbo, nes turi keletą profesinio mokymo diplomų, tačiau iki kreipimosi į Seimo kontrolierę dienos (2023 m. kovo 17 d.) darbo pasiūlymų negavo.
- Nagrinėdama pareiškėjų skundus, Kalėjimų tarnyba, kaip viešojo administravimo subjektas, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų, įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, efektyvumo principų, išsamumo principo, kuris reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; atsakymas pareiškėjui turi būti pateiktas per teisės aktuose nustatytus terminus.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas į Marijampolės kalėjimo administraciją su prašymais kreipėsi du kartus – 2022 m. gegužės 25 d. Nr. 2G-1483 ir 2023 m. kovo 15 d. Nr. NPS-20-1555. Pateiktuose kreipimuose Pareiškėjas prašo galimybės įsidarbinti pagal jo turimus profesinio mokymosi diplomus. Be to, 2023 m. kovo 15 d. kreipimesi nurodo, kad neturėdamas galimybės įsidarbinti, negali apmokėti ir jam paskirtų baudų.
Į Pareiškėjo pateiktą 2022-05-25 kreipimąsi Marijampolės kalėjimas 2022 m. liepos 4 d. pateikė atsakymą Nr. 2S-1410, kuriame nurodė, kad šiuo metu laisvų darbo vietų nėra. Į Pareiškėjo 2023-03-15 kreipimąsi Kalėjimų tarnyba 2023 m. kovo 16 d. pateikė atsakymą Nr. 2S-620, kuriame, kaip ir ankstesniame Marijampolės kalėjimo pateiktame atsakyme nurodyta, kad šiuo metu Marijampolės kalėjime laisvų darbo vietų nėra.
- Seimo kontrolierių darbo praktikoje ne kartą buvo pažymėta, kad darbas yra viena iš nuteistųjų, kuriems paskirtas laisvės atėmimas, pataisos priemonių. Šios pataisos priemonės pagrindinis tikslas – paruošti asmenį integracijai į visuomenę bei išmokyti nuteistąjį gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis. Nuteistųjų darbas yra esminis nuteistųjų laisvės atėmimu resocializacijos elementas ir turi didelę reikšmę jų pataisos procese. Dėl šios priežasties atsakingų bausmių vykdymo institucijų pareigūnai privalo užtikrinti, kad nuteistieji būtų įtraukiami į darbą atsižvelgiant į jų darbingumą ir, kiek galima, į turimą specialybę.
Pažymėtina, jog nuteistųjų užimtumo tikslas yra mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikacijų, kurios padėtų jiems lengviau integruotis į visuomenę išėjus iš pataisos įstaigos.
Pagal BVK nustatytą reglamentavimą (BVK redakcija, galiojusi iki 2022-06-30) kiekvienas laisvės atėmimo bausmę atliekantis nuteistasis privalo dirbti, jeigu jam darbą siūlo pataisos įstaigos administracija. Pataisos įstaigos administracija privalo užtikrinti, kad nuteistieji būtų įtraukiami į darbą atsižvelgiant į jų darbingumą ir, kiek galima, į turimą specialybę.
Pagal BVK 56 straipsnio nuostatas (BVK redakcija, galiojusi iki 2023-05-04) pataisos įstaiga, organizuodama nuteistųjų užimtumą, privalo siekti, kad visiems darbine veikla galintiems užsiimti nuteistiesiems būtų pasiūlyta įsitraukti, kiek tai įmanoma, į jų įgytą profesiją ar specialybę, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją atitinkančią veiklą; pataisos įstaiga taip pat yra įpareigota bendradarbiauti su fiziniais ar juridiniais asmenimis, su jais sudaryti sutartis dėl nuteistųjų užimtumo darbine veikla ar kitų leistinų formų veikla pataisos įstaigos teritorijoje ar už jos ribų, konsultuoti nuteistuosius, siekdama padidinti jų motyvaciją savarankiškai įsidarbinti už pataisos įstaigos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, ieškoti darbo vietų arba teikti praktinę pagalbą savarankiškai darbo vietų, esančių už pataisos įstaigos arba nuteistųjų užimtumą darbine veikla organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, ieškantiems nuteistiesiems, tarpininkauti jiems įsidarbinant.
Atsižvelgiant į minėtas teisės akto nuostatas ir vertinant Marijampolės kalėjimo bei Kalėjimų tarnybos administracijos veiksmus Pareiškėjui kreipusis su prašymais dėl galimybės įsidarbinti (2022-05-25 Nr. 2G-1483, 2023-03-15 Nr. NPS-20-1555), konstatuotina, kad kalėjimo administracijai buvo žinomas Pareiškėjo noras dirbti, tačiau per daugiau nei devynių mėnesių laikotarpį administracija neužtikrino, kad jis būtų įtrauktas į darbinę veiklą.
Iš Seimo kontrolierei pateiktos informacijos darytina išvada, kad Pareiškėjui pateikus kreipimusis (2022 m. gegužės 25 d. Nr. 2G-1483 ir 2023 m. kovo 15 d. Nr. NPS-20-1555) nei Marijampolės kalėjimo administracija, nei Kalėjimų tarnyba neteikė Pareiškėjui jokių pasiūlymų dėl įsitraukimo į jo įgytą profesiją, turimus darbo įgūdžius, darbo patirtį ar kvalifikaciją atitinkančią veiklą, neteikė konsultacijų, ką Pareiškėjas turėtų daryti ir kaip elgtis, kad padidėtų įsidarbinimo galimybės ir pan., visi sprendimai dėl Pareiškėjo prašymų buvo grindžiami tik laisvų etatų trūkumu.
Iš to darytina išvada, kad tiek Marijampolės kalėjimo, tiek ir Kalėjimų tarnybos administracija nepadėjo Pareiškėjui įsidarbinti, kad jis, be kitų galimybių, turėtų ir galimybę susimokėti pinigines baudas.
- Įvertinus Skundo tyrimo metu surinktą informaciją konstatuotina, kad tiek Marijampolės kalėjimo, tiek Kalėjimų tarnybos pareigūnai nesiėmė tinkamų veiksmų, kad paaiškintų Pareiškėjui dėl jo įsidarbinimo galimybių; nepadėjo Pareiškėjui spręsti su darbine veikla bei galimybe sumokėti paskirtas baudas susijusios problemos.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundas dėl Marijampolės kalėjimo ir Kalėjimų tarnybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai nesuteikiant galimybės įsidarbinti, yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Marijampolės kalėjimo ir Lietuvos kalėjimų tarnybos pareigūnų veiksmų, susijusių su galimybės įsidarbinti nesuteikimu, kad būtų galima susimokėti paskirtas pinigines baudas, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja imtis veiksmų, numatytų BVK 56 straipsnyje, ir sudaryti realias galimybes Pareiškėjui įsidarbinti ir taip sumokėti pinigines baudas.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė