PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS MARIJAMPOLĖS KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | 4D-2022/1-1386 |
---|---|
Data | 2023-04-25 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS MARIJAMPOLĖS KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2022 m. gruodžio 1 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą (papildomas Pareiškėjo skundas gautas 2022-12-19) dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Marijampolės kalėjimo (toliau – Marijampolės kalėjimas) pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimusis, galimai neužtikrinant maitinimo perkeliant iš vieno kalėjimo į kitą bei galimai neužtikrinant užimtumo (toliau – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, nurodoma:
2.1. „Siunčiu Marijampolės PN [Marijampolės pataisos namai] administracijos pateiktus atsakymus į mano šių metų [2022 m.] spalio 19 dienos skundus-prašymus dėl mano teisių pažeidimo. […]. Manau atsakymai yra formalūs ir neatspindi skunde keliamų klausimų.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „Esminis klausimas buvo kodėl šių metų [2022 m.] rugsėjo 15 d. aš apskritai negavau pietų (kaip ir kiti kartu atvykę nuteistieji). Kas turėjo mane pamaitinti?“.
2.3. „Taip ir liko klausimas dėl mano užimtumo nuo rugsėjo 15 d. iki spalio 13 d. Taip pat klausimas dėl mano pasivaikščiojimų nuo spalio 2 iki spalio 13 d. aš nebuvau vedamas pasivaikščioti. “
- Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2022 m. gruodžio 8 d. raštu Nr. 4D-2022/1-1386/3D-2638 kreipėsi į Marijampolės kalėjimą prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes (2023-03-01 raštas Nr. 4D-2022/1386/3D-451 dėl papildomos informacijos pateikimo).
Marijampolės kalėjimas 2022 m. gruodžio 20 d. raštu Nr. 1S-9689 ir 2023 m. kovo 15 d. raštu Nr. 1S-1587 Seimo kontrolierę informavo, kad:
4.1. „Pareiškėjas […] kreipėsi su 2022-10-19 prašymais ir jam buvo pateikti atsakymai 2022-11-14 Nr. 2S-2139 ir 2022-11-18 Nr. 2S-2209 […].“
4.2. „Marijampolės kalėjimas neturi duomenų, kad pareiškėjas nebūtų gavęs jam priklausiančių pietų. Kaip telefonu informavo Marijampolės kalėjimo valgyklos vedėja, visi nuteistieji gauna jiems priklausantį maitinimą numatytu metu. Vedėja nurodė, jog neturi tokios informacijos, kad pareiškėjas 2022-09-15 būtų negavęs pietų.
4.3. „[…] Marijampolės kalėjimas neturi jokių duomenų, kad pareiškėjas laikotarpiu nuo 2022-10-02 iki 2022-10-13 būtų negalėjęs išeiti pasivaikščioti. Pridedame kalėjimo režimo nuteistųjų 2022 m. spalio mėn. pasivaikščiojimo gryname ore grafiką, pagal kurį kalėjimo režimo nuteistieji buvo išvedami pasivaikščioti gryname ore.“
4.4. „Nurodome, jog kalėjimo režime bausmę atliekantys nuteistieji gali žaisti krepšinį lauke, sportuoti patalpoje, kurioje yra sporto inventorius, dalyvauti programose su psichologais, naudotis riboto interneto prieiga pagal Marijampolės kalėjimo direktoriaus įsakymu patvirtintą grafiką (pridedame), skaityti knygas, kurias šeštadieniais jiems atneša į kameras pagal Marijampolės kalėjimo direktoriaus įsakymą (pridedame), bendrauti su kunigu ir kt. Pagal Marijampolės kalėjimo 2-ojo resocializacijos skyriaus 2022-12-15 pažymą Dėl X Nr. 55/04-907, nuteistasis laikotarpiu nuo 2022-09-15 iki 2022-10-13 resocializacijos programose nedalyvavo. Pagal Marijampolės kalėjimo 2-ojo resocializacijos skyriaus 2022-12-15 pažymą Nr. LV-3733, nuteistasis X bausmės atlikimo metu, užimtumo veiklose vykdomose Marijampolės kalėjimo 2-ojo resocializacijos skyriaus užimtumo specialistų nedalyvavo. Nuteistasis nei žodžiu, nei raštu neišreiškė noro dalyvauti užimtumo veiklose. Per laikotarpį nuo 2022-09-15 iki 2022-12-14 buvo vykdomos šios nuteistųjų užimtumo veiklos: Europos kalbų diena (rugsėjo 26 d.), projekto „Looking at the stars“ koncertas (spalio 4 d.), „Pozityvaus bendravimo“ programa, „Jausmai ir emocijos“ programa, sielovadinės programos, „Lietuvos veikliųjų žmonių bendrijos“, misija „Aušra“, „Aplankyk kalinį“, Lietuvos kalėjimų kapeliono asociacijos užsiėmimai, susitikimai su katalikų ir stačiatikių kunigais.“
4.5. „Pareiškėjas į Marijampolės kalėjimą atvyko 2022 m. rugsėjo 15 d. 11 val. 15 min.“
4.6. „Marijampolės kalėjime nuteistieji pietauja nuo 11.30 val. iki 13.30 val. (karantino patalpose pietų maitinimas vyksta nuo 11.30 val. iki 12.00 val.)“.
4.7. „Atvykęs į Marijampolės kalėjimą Pareiškėjas po asmens kratos ir jo turimų daiktų patikrinimo, praėjus apie 20 min., buvo patalpintas į karantino patalpą, skirtą naujai į Marijampolės kalėjimą atvykusiems nuteistiesiems. Saugumo valdymo skyriaus pareigūnai visada pasirūpina, kad naujai atvykusiems į Marijampolės kalėjimą nuteistiesiems (konvojuotiems iš suėmimo vykdymo ar bausmės atlikimo vietų), iš nuteistųjų valgyklos būtų pristatytas maisto davinys į karantino patalpas. Pareiškėjas, kaip ir visi naujai atvykę nuteistieji, buvo aprūpintas maisto daviniu karantino patalpose. Jeigu naujai atvykusiems nuteistiesiems, maitinimas karantino patalpose būna pasibaigęs, Saugumo valdymo skyriaus pareigūnai informuoja virtuvės darbuotojus, kad reikalinga pristatyti maisto davinį ir pamaitinti naujai atvykusius nuteistuosius. Pažymėtina, kad konvojuoti nuteistieji į Marijampolės kalėjimą, visada būna aprūpinti maisto daviniu.“
4.8. „Informuojame, kad maisto produktų davinys išvykstantiems asmenims išduodamas vadovaujantis „Asmenų, laikomų kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietose, maitinimo organizavimo taisyklių“ patvirtintų Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2006 m. gegužės 2 d. įsakymu Nr. 4/07-117 (teisės akto pakeitimas 2018-11-07 Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus įsakymu Nr. V-490) 31 punkto „Asmenims, vežamiems iš kardomojo kalinimo ar laisvės atėmimo vietų, skiriamų maisto produktų kiekis, patvirtintas teisingumo ministro įsakymu, išduodamas kiekvienam išvykstančiam asmeniui įpakuotas atskirai, jeigu laiko tarpas tarp paskutinio maitinimo ir nuvykimo į pasikeitimo ar paskirties punktą yra ilgesnis nei 6 val.“ reikalavimais. Papildomai informuojame, kad suimtųjų ir laikinai atvežtų nuteistųjų dienotvarkėje (veiklos adresu A. Mickevičiaus g. 11, Kaunas) nustatytas pusryčių laikas yra 7.15 – 8.00 val. Kadangi konvojuojamieji, pervežami į Marijampolės kalėjimą, iš Kauno kalėjimo išvyksta nuo 10.30 iki 11.30 val., o į Marijampolės kalėjimą atvyksta pietų metu, nepažeidžiant 6 valandų laiko tarpo tarp paskutinio maitinimo ir nuvykimo į paskirties vietą, įpakuotas maisto davinys konvojuojamiesiems neišduodamas.
Atsižvelgiant į aukščiau pateiktą informaciją, įpakuotas maisto davinys iš Kauno kalėjimo į Marijampolės kalėjimą išvykstančiam X 2022-09-15 išduotas nebuvo.“
Papildomai prie atsakymo pridėtos šių dokumentų kopijos: Pareiškėjo 2022-10-19 prašymas (užregistruotas 2022-10-25 Nr. 2G-3106), kuriame prašo paaiškinti, kodėl atvykus 2022 m. rugsėjo 15 d. į Marijampolės kalėjimą, jis negavo pietų maitinimo, o buvo pamaitintas tik vakarienės metu, taip pat Pareiškėjas teiraujasi, kada jam bus išduoti indai; Marijampolės atsakymas 2022-11-14 Nr. 2S-2139, kuriame paaiškintos maisto tiekimo nuteistiesiems sąlygos ir teisinis reglamentavimas, nurodyta, kad maisto tiekėja UAB „A“ maisto davinius visada išdalija tuo metu (pusryčių, pietų ar vakarienės) kalėjime esantiems nuteistiesiems. Rašte taip pat paaiškinta, kad kol nuteistasis buvo karantino patalpose, tol jam maistas buvo dedamas į vienkartinius indus, o perkėlus jį į kamerą, nuteistajam buvo išduoti visi trūkstami indai; 2022-10-19 kreipimasis (užregistruotas 2022-10-25 Nr. 2G-3107), kuriame Pareiškėjas informavo, kad jam nėra užtikrinamas užimtumas, jis nėra vedamas į sporto salę bei pasivaikščioti gryname ore; Marijampolės kalėjimo 2022-11-18 atsakymas Nr. 2S-2209, kuriame nurodyta, kad Pareiškėjo prašyme nurodytos pretenzijos nepagrįstos, paaiškinta, jog Pareiškėjas atsisakė gyventi jam paskirtoje kalėjimo režimo kameroje, todėl laikinai buvo perkeltas į kitą lokalinį sektorių. Kitame lokaliniame sektoriuje buvo sudarytos sąlygos BVK 85 straipsnio nuostatų tvarka. Rašte nurodyta, kad vėliau Pareiškėjas buvo perkeltas į kitą kalėjimo režimo kamerą bei vedamas į visus dienotvarkėje numatytus užsiėmimus; UAB „A“ 2022-11-11 atsakymas Nr. 3.3-289 Pareiškėjui dėl maitinimo 2022 m. rugsėjo 15 d. bei indų išdavimo atvykus į Marijampolės kalėjimą; Marijampolės kalėjimo Resocializacijos skyriaus 2022-12-15 pažyma Nr. 55/04-907, kurioje pateikta informacija, kad Pareiškėjas laikotarpiu nuo 2022-09-15 iki 2022-10-13 resocializacijos programose nedalyvavo; Marijampolės kalėjimo Resocializacijos skyriaus 2022-12-15 pažyma Nr. LV-3733, kurioje nurodyta, kad Pareiškėjas užimtumo veiklose, vykdomose Marijampolės kalėjime, nedalyvavo. Pareiškėjas nei žodžiu, nei raštu neišreiškė noro dalyvauti užimtumo veiklose. Pažymoje išvardytos per minėtą laikotarpį vykusios nuteistųjų užimtumo veiklos; Kalėjimo režimo nuteistųjų pasivaikščiojimo gryname ore 2022 metų spalio mėnesio grafikas, kuriame pateikti tam tikrose kalėjimo režimo kamerose kalinčių nuteistųjų pasivaikščiojimo laikas ir kiemo numeris (grafike nėra fiksuojama informacija, ar nuteistasis išeina pasivaikščioti per jam skirtą laiką), Kauno kalėjimo 2022-09-15 konvojuojamųjų sąrašas Nr.69-2728, Marijampolės kalėjimo Įvažiuojančių (išvažiuojančių) į įstaigą transporto apskaitos žurnalo kopijos.
- Seimo kontrolierių įstaigos vadovės 2023 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. 11P-3 2023 m. balandžio 13 d. buvo atliktas Skundo aplinkybių dėl teikiamo maitinimo karantino patalpose tyrimas vietoje – Marijampolės kalėjimo patalpose (Sporto g. 7, Marijampolė).
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:
2 straipsnis. „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos: […] 12. Skundas – asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti “.
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […]; 8) nepiktnaudžiavimo valdžia. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektams draudžiama atlikti viešojo administravimo funkcijas neturint šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktų viešojo administravimo įgaliojimų arba priimti administracinius sprendimus, siekiant kitų, negu įstatymų ar kitų norminių teisės aktų nustatyta, tikslų; 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […]“.
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau ir – BVK) (redakcija, galiojusi nuo 2022-07-01 iki 2022-12-31):
10 straipsnis: „Nuteistieji turi teisę teisės aktų nustatyta tvarka: 1) gauti rašytinę informaciją apie bausmės atlikimo tvarką ir sąlygas, savo teises bei pareigas. Šią informaciją bausmės vykdymo institucija pateikia lietuvių kalba arba nuteistojo gimtąja kalba, arba ta kalba, kurią nuteistasis supranta;
103 straipsnis. Nuteistųjų teisė pasivaikščioti gryname ore: 1. Nuteistieji šio Kodekso numatytais atvejais turi teisę kasdien pasivaikščioti gryname ore. 2. Nuteistųjų pasivaikščiojimas vyksta dienos metu specialiai tam skirtoje pataisos įstaigos teritorijoje laikantis šio Kodekso 70 straipsnio reikalavimų. Pasivaikščiojimo gali nebūti arba jo trukmė sutrumpinama tik dėl nepalankių oro sąlygų, jei su tuo sutinka nuteistasis.3. Pasivaikščiojimas gali būti nutrauktas, jei nuteistasis pažeidžia Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklių nustatytą pasivaikščiojimų tvarką.“
125 straipsnis. Nuteistųjų užimtumo tikslas – „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikacijų, kurios padėtų jiems lengviau integruotis į visuomenę išėjus iš pataisos įstaigos“.
126 straipsnis. Nuteistųjų užimtumo formos – „1. Laisvės atėmimo bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio Kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla. 2. Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos: 1) darbinė veikla; 2) darbas už pataisos įstaigos arba nuteistųjų darbinę veiklą organizuojančios įstaigos teritorijos ribų; 3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas; 4) individuali veikla; 5) dalyvavimas kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto veikloje“
- Asmenų, laikomų kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietose, maitinimo organizavimo taisyklių, patvirtintų 2006 m. gegužės 2 d. Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus įsakymu:
5 punktas – „Maitinimą organizuoja kalinimo įstaigos administracija.[…]“.
31 punktas – „Asmenims, vežamiems iš kardomojo kalinimo ar laisvės atėmimo vietų, skiriamų maisto produktų kiekis, patvirtintas teisingumo ministro įsakymu, išduodamas kiekvienam išvykstančiam asmeniui įpakuotas atskirai, jeigu laiko tarpas tarp paskutinio maitinimo ir nuvykimo į pasikeitimo ar paskirties punktą yra ilgesnis nei 6 val. […]“.
34 punktas – „Kalinimo įstaigos, į kurias atvyksta konvojuojami asmenys, užtikrina atvykusių asmenų maitinimą pagal įstaigose patvirtintą dienotvarkę.“
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:
45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;
45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.“
Tyrimo išvados
- Atsižvelgiant į Skunde aprašytas aplinkybes, tyrimo išvados bus pateikiamos dėl kiekvienos iš šių dalių atskirai:
10.1. dėl pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl Pareiškėjo teisės į tinkamą maitinimą ir jo tęstinumą;
10.2. dėl pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl užimtumo ir pasivaikščiojimų gryname ore užtikrinimo;
10.3. dėl Pareiškėjo užimtumo užtikrinimo.
Dėl pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl Pareiškėjo teisės į tinkamą maitinimą ir jo tęstinumą
- Pareiškėjas 2022-10-19 kreipėsi į Marijampolės kalėjimą su skundu, kodėl jam 2022 m. rugsėjo 15 d. atvykus į Marijampolės kalėjimą, jis negavo pietų maitinimo, o buvo pamaitintas tik vakarienės metu, taip pat Pareiškėjas teiraujasi, kada jam bus išduoti indai.
- Nagrinėdama pareiškėjų skundus, Lietuvos kalėjimų tarnyba, kaip viešojo administravimo subjektas, savo veikloje privalo laikytis ir viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų; jų priimami sprendimai turi būti grįsti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jų turinį (šios pažymos 6, 9 punktai).
Pagal VAĮ nustatytą teisinį reglamentavimą, skundas yra asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti.
Pareiškėjas savo kreipimesi nurodo, kad jo, kaip asmens, teisės buvo pažeistos neužtikrinant jam maitinimo pietų metu, todėl jo kreipimasis turėjo būti nagrinėjamas kaip skundas VAĮ nustatyta tvarka.
- Iš Skundo tyrimo metu surinktų duomenų nustatyta, kad Marijampolės kalėjime 2022-10-25 buvo gautas Pareiškėjo 2022-10-19 skundas, (reg. 2022-10-25 Nr.2G-3106), kuriame Pareiškėjas skundžiasi, kad jam atvykus į Marijampolės kalėjimą nebuvo išduotas pietų maitinimo maisto davinys, o gautas maitinimas tik vakarienės metu, ir prašo paaiškinti, kodėl taip atsitiko; taip pat teiraujasi, kodėl jis negavo indų.
Į Pareiškėjo prašymą Marijampolės kalėjimo administracija pateikė atsakymą 2022-11-14 Nr. 2S-2139, kuriame nurodyta, kad Pareiškėjo skundas nepagrįstas. Pateiktame atsakyme išsamiai paaiškintos maisto tiekimo nuteistiesiems sąlygos ir teisinis reglamentavimas, nurodyta, kad maisto tiekėja UAB „A“ maisto davinius visada išdalija tuo metu (pusryčių, pietų ar vakarienės) kalėjime esantiems nuteistiesiems. Rašte taip pat paaiškinta, kad kol nuteistasis buvo karantino patalpose, tol jam maistas buvo dedamas į vienkartinius indus, o perkėlus jį į kamerą, nuteistajam buvo išduoti visi trūkstami indai, taip pat rašte nurodyta ir rašto apskundimo tvarka.
- Pagal teisės aktuose nustatytą reglamentavimą (šios pažymos 8 punktas), maitinimą organizuoja bausmės atlikimo vietos administracija. Asmenims, vežamiems iš vienos bausmės atlikimo vietos į kitą, kardomojo kalinimo ar laisvės atėmimo vietų, skiriamų maisto produktų kiekis, patvirtintas teisingumo ministro įsakymu, išduodamas kiekvienam išvykstančiam asmeniui įpakuotas atskirai, jeigu laiko tarpas tarp paskutinio maitinimo ir nuvykimo į pasikeitimo ar paskirties punktą yra ilgesnis nei 6 val. Kalinimo įstaigos, į kurias atvyksta konvojuojami asmenys, užtikrina atvykusių asmenų maitinimą pagal įstaigose patvirtintą dienotvarkę.
- Iš Skundo tyrimo metu surinktų duomenų nustatyta, kad Pareiškėjas į Marijampolės kalėjimą atvyko 2022 m. rugsėjo 15 d. 11 val. 15 min. Pagal Marijampolės kalėjime nustatytą dienotvarkę, nuteistieji pietauja nuo 11.30 val. iki 13.30 val. (karantino patalpose pietų maitinimas vyksta nuo 11.30 val. iki 12.00 val.). Kadangi konvojuojamieji, pervežami į Marijampolės kalėjimą, iš Kauno kalėjimo išvyksta nuo 10.30 iki 11.30 val., o į Marijampolės kalėjimą atvyksta pietų metu, nepažeidžiant 6 valandų laiko tarpo tarp paskutinio maitinimo ir nuvykimo į paskirties vietą, įpakuotas maisto davinys konvojuojamiesiems neišduodamas, todėl įpakuotas maisto davinys iš Kauno kalėjimo į Marijampolės kalėjimą išvykstančiam Pareiškėjui 2022-09-15 išduotas nebuvo. Atvykęs į Marijampolės kalėjimą Pareiškėjas po asmens kratos ir jo turimų daiktų patikrinimo, praėjus apie 20 min., buvo laikomas karantino patalpoje, skirtoje naujai į Marijampolės kalėjimą atvykusiems nuteistiesiems. Pagal Marijampolės kalėjimo pateiktą informaciją, Saugumo valdymo skyriaus pareigūnai pristatė maisto davinius iš valgyklos visiems karantino patalpose buvusiems konvojuotiems asmenims. Duomenų, kad Pareiškėjas būtų negavęs pietų davinio, nebuvo gauta.
Skundo aplinkybių tyrimo vietoje metu (2023 m. balandžio 13 d.) nustatyta, kad Marijampolės kalėjimo karantino patalpose esantys nuteistieji, kurie buvo konvojuoti iš kitų kalėjimų ir atvežti pietų metu, visi gavo maitinimą (pietus).
Iš pateiktos informacijos konstatuotina, kad Seimo kontrolierė nenustatė duomenų, kurie patvirtintų Skunde nurodytus teiginius, kad Pareiškėjui nebuvo užtikrintas maitinimas pietų metu, todėl Skundo dalis yra atmestina.
Dėl pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl užimtumo ir pasivaikščiojimų gryname ore užtikrinimo
- Marijampolės kalėjime 2022-10-25 buvo gautas Pareiškėjo 2022-10-19 kreipimasis, reg. Nr. 2G-3107, kuriame, be kita ko, Pareiškėjas prašo paaiškinti, kodėl jam laikotarpiu nuo 2022-10-02 iki 2022-10-12 buvo ribojami užsiėmimai, jis nebuvo vedamas pasivaikščioti gryname ore.
Į Pareiškėjo prašymą Marijampolės kalėjimo administracija pateikė atsakymą 2022-11-18 Nr. 2S-2209, kuriame nurodė, kad Pareiškėjo prašyme nurodytos pretenzijos nepagrįstos, paaiškinta, jog Pareiškėjas atsisakė gyventi jam paskirtoje kalėjimo režimo kameroje, todėl laikinai buvo perkeltas į kitą lokalinį sektorių. Kitame lokaliniame sektoriuje buvo sudarytos sąlygos BVK 85 straipsnio nuostatų tvarka. Rašte nurodyta, kad vėliau Pareiškėjas buvo perkeltas į kitą kamerą bei vedamas į visus dienotvarkėje numatytus užsiėmimus.
- BVK nustatyta, kad nuteistieji šio kodekso numatytais atvejais turi teisę kasdien pasivaikščioti gryname ore. Nuteistųjų pasivaikščiojimas vyksta dienos metu specialiai tam skirtoje pataisos įstaigos teritorijoje laikantis šio kodekso 70 straipsnio reikalavimų. Pasivaikščiojimo gali nebūti arba jo trukmė sutrumpinama tik dėl nepalankių oro sąlygų, jei su tuo sutinka nuteistasis.
- Marijampolės kalėjimo administracija Seimo kontrolierei nurodė, kad neturi jokių duomenų, kad Pareiškėjas nurodytu laikotarpiu būtų negalėjęs išeiti pasivaikščioti. Marijampolės kalėjimo režimo nuteistųjų pasivaikščiojimo gryname ore 2022 metų spalio mėnesio grafike nurodyti laikai, kuriuo metu ir kokiame kiemelyje išvedami tam tikros kameros nuteistieji pasivaikščioti, tačiau konkreti informacija apie Pareiškėją (ar jis buvo leidžiamas pasivaikščioti, ar ne, ar savo noru atsisakė eiti pasivaikščioti) nefiksuojama. Iš pateiktos informacijos konstatuotina, kad Pareiškėjo teiginys, kad jam nebuvo suteikta galimybė pasivaikščioti gryname ore, nepasitvirtino.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad teisė pasivaikščioti gryname ore yra viena iš nuteistųjų, atliekančių bausmę pataisos namuose, teisių, kuri privalo būti užtikrinama.
Apibendrindama Seimo kontrolierė vertina, kad Marijampolės kalėjimo atsakymas pateiktas formaliai, išvardyti tik teisės aktai, reglamentuojantys vidaus tvarkos taisykles, pateikta informacija apie tai, kokiose nuteistųjų gyvenamosiose patalpose Pareiškėjas buvo laikomas, kada ir kur perkeltas. Atsakyme nėra tinkamai paaiškinta ir nepateikta informacija, į kokius užsiėmimus buvo vedamas Pareiškėjas (prašyme Pareiškėjas teiraujasi konkrečiai dėl veiklos krepšinio sporto salėje), nepaaiškinta, ar buvo vedamas į kasdienius pasivaikščiojimus nurodytu Pareiškėjo prašyme laikotarpiu. Marijampolės kalėjimo administracijos atsakymas parengtas nesivadovaujant VAĮ nustatyto išsamumo principo, pateiktas formaliai, neatsižvelgus į Pareiškėjo prašymo turinį.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Pareiškėjo skundas dėl Marijampolės kalėjimo pareigūnų veiksmų netinkamai išnagrinėjus Pareiškėjo prašymą, kiek tai susiję su 2022-10-19 Nr. 2G-3107 prašymo nagrinėjimu, yra pagrįstas.
Dėl Pareiškėjo užimtumo užtikrinimo
- Pareiškėjas Skunde informavo, kad jam nėra užtikrinamas užimtumas, jis nėra vedamas į sporto salę.
- Nuteistųjų užimtumo formos numatytos BVK 126 straipsnyje, t. y. darbinė veikla, darbas už pataisos įstaigos arba nuteistųjų darbinę veiklą organizuojančios įstaigos teritorijos ribų, bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas, individuali veikla, dalyvavimas kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto veikloje (šios pažymos 7 punktas).
Pagal BVK nustatytą reglamentavimą, nuteistieji turi teisę gauti rašytinę informaciją apie bausmės atlikimo tvarką ir sąlygas, savo teises bei pareigas. Be to, pareigūnai Laisvės atėmimo bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio Kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis turi sudaryti galimybes užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla.
- 21. Marijampolės kalėjimo administracija Seimo kontrolierę informavo, kad kalėjimo režime bausmę atliekantys nuteistieji gali žaisti krepšinį lauke, sportuoti patalpoje, kurioje yra sporto inventorius, dalyvauti programose su psichologais, naudotis riboto interneto prieiga, skaityti knygas, bendrauti su kunigu ir kt. Pagal Marijampolės kalėjimo 2-ojo Resocializacijos skyriaus 2022-12-15 pažymas „Dėl X“ Nr. 55/04-907 ir Nr. LV-3733, nuteistasis laikotarpiu nuo 2022-09-15 iki 2022-10-13 resocializacijos programose nedalyvavo. Nuteistasis nei žodžiu, nei raštu neišreiškė noro dalyvauti užimtumo veiklose.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, jog nuteistųjų užimtumo tikslas yra mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikacijų, kurios padėtų jiems lengviau integruotis į visuomenę išėjus iš pataisos įstaigos. Asmeniui nuolat būnant izoliuotam nuo kitų asmenų ypač svarbu, kad jam būtų užtikrinama kuo įmanoma daugiau resocializacijos priemonių.
- Pažymėtina, kad Pareiškėjas 2022-10-19 prašyme Marijampolės kalėjimo administracijai rašė ir klausė, kodėl jis nėra vedamas į krepšinio sporto salę pasportuoti, todėl Marijampolės kalėjimo administracijos pateikta informacija, kad nuteistasis nei žodžiu, nei raštu neišreiškė noro dalyvauti užimtumo veiklose, yra nepagrįsta. Kaip jau konstatuota šioje pažymoje, Marijampolės kalėjimo administracija į 2022-10-19 Pareiškėjo prašymą atsakė formaliai, ne pagal pateikto prašymo turinį, nesuteikė jam informacijos apie sporto veiklas ir galimybę jomis užsiimti.
Apibendrinant tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pareiškėjo skundo dalis dėl Marijampolės kalėjimo pareigūnų veiksmų neužtikrinant jam užimtumo yra pagrįsta.
.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Marijampolės kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl Pareiškėjo teisės į tinkamą maitinimą ir jo tęstinumą atmesti.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Marijampolės kalėjimo pareigūnų veiksmų galimai netinkamai atsakius į kreipimąsi dėl užimtumo ir pasivaikščiojimų gryname ore užtikrinimo pripažinti pagrįsta.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundo dalį dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Marijampolės kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), neužtikrinant jam užimtumo, pripažinti pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui Virginijui Kulikauskui rekomenduoja:
26.1. pakartotinai išnagrinėti Pareiškėjo 2022-10-19 prašymą Nr. 2G-3107 ir pateikti atsakymą pagal prašymo turinį;
26.2. sudaryti Pareiškėjui sąlygas dalyvauti užimtumo veiklose.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė