PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ALYTAUS KALĖJIMĄ

Dokumento numeris 4D-2024/1-473
Data 2024-08-05
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ALYTAUS KALĖJIMĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. gegužės 14 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Alytaus kalėjimo (toliau – AK) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su ribojama galimybe susipažinti su aktualiomis pasaulio ir Lietuvos naujienomis (toliau – Skundas).

 

  1. Skunde, be kitų aplinkybių, aprašytos šios:

„[…] kreipiausi į Alytaus kalėjimo viršininką, kodėl Alytaus kalėjime nuteistiesiems neišduoda žurnalų, laikraščių ar kitų spaudos leidinių.[…] man […] atsakė, šiuo metu įstaiga neprenumeruoja nuteistiesiems nei laikraščių, nei žurnalų, nei kitų spaudos leidinių, kadangi tai nenumatyta jokiais įstatymais.[…] šį atsakymą […] apskundžiau Lietuvos kalėjimų tarnybai. Gavau […] atsakymą […]. Šiais metais LKT nebuvo vykdomi viešieji pirkimai susiję su periodinės spaudos įsigijimu visiems kalėjimams. Tačiau LKT pažymi, kad darbuotojų iniciatyva esant galimybei periodinė spauda kalėjime esantiems asmenims yra padalinama. Ir vėl pažymi, kad šiuo metu turite galimybę naudotis bibliotekoje paslaugomis ir riboto interneto prieiga. […] paneigdamas LKT atsakymą nurodau, kad jokius laikraščius esant galimybei AK darbuotojai nedalina […]. […] bibliotekoje LT žinių tokio prisijungimo nėra, todėl skaityti bibliotekoje laikraščio naujienų nėra galimybės […] prenumeruoti laikraščius ne visi nuteistieji turi galimybę. Mano artimieji taip pat neturi galimybės […]. tiek Alytaus administracija tiek Lietuvos kalėjimų tarnyba riboja mano teisę skaityti laikraščius, gauti žinių skaitant laikraščius. […] šiuo metu visai jokios spaudos nėra išduodama […]“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).“

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė 2024 m. gegužės 22 d. raštu Nr. 4D-2024/1-473/3D-1014 kreipėsi į Kalėjimų tarnybą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

2024 m. gegužės 5 d. Seimo kontrolierė gavo Kalėjimų tarnybos 2024 m. gegužės 5 d. raštą Nr. 1S-3627; rašte ir jo prieduose pateikta toliau nurodyta informacija:

4.1. „LKT Alytaus kalėjime (toliau – Alytaus kalėjimas) nuteistieji su visuomeninėmis naujienomis susipažįsta radijo ir televizijos (asmenys, kurie gali naudotis televizoriumi) pagalba, nuteistieji taip pat gali prenumeruoti spaudą ar ją gauti perduodant artimiesiems. Nuteistieji gali naudotis riboto interneto prieiga. Teisės aktai nereglamentuoja, kokiu būdu ir kaip dažnai nuteistieji turi būti supažindinami su visuomenės reikalais ir naujienomis.“

4.2. „Alytaus kalėjimo bibliotekoje naujų laikraščių ir žurnalų skaityti nuteistiesiems nėra galimybės, kadangi  šiais metais LKT nebuvo vykdomi viešieji pirkimai, susiję su periodinės spaudos įsigijimu visiems kalėjimams. Tačiau pažymime, kad darbuotojų iniciatyva esant galimybei (taigi, ne visada, o tik tuomet, kai darbuotojų iniciatyva tokia galimybė yra) periodinė spauda kalėjime esantiems asmenims yra padalinama. Pabrėžiame, kad Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 38 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad nuteistieji turi teisę prenumeruotis arba kiti asmenys turi teisę nuteistiesiems prenumeruoti spaudos leidinių (išskyrus pornografinius leidinius ar leidinius, kuriuose propaguojamas smurtas arba žiaurumas), tačiau teisės aktai nenumato, kad laisvės atėmimo vietos privalėtų nuteistiesiems privalėtų prenumeruoti laikraščius ar žurnalus.“

4.3. „Alytaus kalėjime nuteistieji riboto interneto prieigos pagalba gali skaityti ir lankytis įvairiose internetinėse svetainėse, kuriose yra galimybė sužinoti įvairias visuomenines naujienas (pridedamas riboto interneto prieigos svetainių sąrašas).“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Europos Tarybos Ministrų Komiteto 2006 m. sausio 11 d. priimtos rekomendacijos šalims narėms Nr. (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ (Europos kalėjimų taisyklės):

24.10. papunktis – „Kaliniai turi būti reguliariai supažindinami su visuomenės reikalais, leidžiant prenumeruoti ir skaityti laikraščius, periodinius ar kitus leidinius, klausytis radijo ar televizijos transliacijų, išskyrus tuos atvejus, kai yra teismo nustatytas apribojimas tam tikram periodui individualiais atvejais.“

 

  1. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) 38 straipsnio „Laisvės atėmimo bausmes atliekančių nuteistųjų teisė bausmės atlikimo vietoje turėti asmeninių daiktų, šių daiktų įgijimo būdai ir naudojimosi tais daiktais reikalavimai5 dalis – „Nuteistieji turi teisę prenumeruotis arba kiti asmenys turi teisę nuteistiesiems prenumeruoti spaudos leidinių (išskyrus pornografinius leidinius ar leidinius, kuriuose propaguojamas smurtas arba žiaurumas).“

 

  1. 7. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau ir – VAĮ):

3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 7) naujovių ir atvirumo permainoms. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, iškylančias vykdant viešąjį administravimą, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius;“.

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Europos Žmogaus Teisių Teismas (toliau – EŽTT) yra konstatavęs:

„[…] teisė gauti informaciją iš esmės reiškia, kad vyriausybė negali trukdyti asmeniui gauti informaciją, kurią kiti asmenys pageidavo ar sutiko suteikti […].

Teismas negali nepastebėti fakto, kad Europos Tarybos ir kituose tarptautiniuose dokumentuose pripažįstama interneto nauda visuomenei ir jo svarba užtikrinant įvairias žmogaus teises. Prieiga prie interneto vis labiau suprantama kaip teisė, todėl raginama sukurti veiksmingą politiką, kuri padėtų pasiekti visuotinę prieigą prie interneto ir įveikti „skaitmeninę atskirtį“ (2016 m. sausio 19 d. sprendimas byloje Kalda prieš Estiją (Nr. 17429/10, 42, 52 punktai).

 

  1. LVAT 2013 m. gruodžio 2 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. A520-2473/2013 konstatavo, kad valstybės institucijos turi veikti „kaip bonus pater familias, t. y. apdairiai ir rūpestingai“.

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas Skunde rašo, jog Alytaus kalėjimo administracija nesudaro sąlygų skaityti laikraščių, gauti aktualią informaciją ir susipažinti su visuomenės reikalais.

 

  1. Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį į tai, kad Europos kalėjimų taisyklėse nustatyta, jog kaliniai turi būti reguliariai supažindinami su visuomenės reikalais, leidžiant skaityti laikraščius, periodinius ar kitus leidinius, klausytis radijo ar televizijos transliacijų (šios pažymos 5 punktas). Pažymėtina, kad ši taisyklė kalba apie nuteistųjų kontakto su išoriniu pasauliu aspektą, susijusį su galimybe gauti informaciją, kuri yra Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 10 straipsnyje garantuojamos teisės į saviraiškos laisvę dalis.

BVK įpareigoja leisti nuteistiesiems prenumeruoti ir skaityti laikraščius, klausyti radijo ar televizijų ir taip susipažinti su visuomenės naujienomis, tačiau teisės aktai neįpareigoja įkalinimo įstaigos suteikti nuteistiesiems laikraščių ar kitų spaudos leidinių.

 

  1. Skundo tyrimo metu iš pateiktų duomenų nustatyta, kad AK nuteistieji, taip pat ir Pareiškėjas, su visuomeninėmis naujienomis susipažįsta radijo ir televizijos (asmenys, kurie gali naudotis televizoriumi) pagalba, nuteistieji taip pat gali prenumeruoti spaudą ar ją gauti perduodant artimiesiems. AK bibliotekoje naujų laikraščių ir žurnalų skaityti nuteistiesiems nėra galimybės, kadangi šiais metais LKT nebuvo vykdomi viešieji pirkimai, susiję su periodinės spaudos įsigijimu visiems kalėjimams. Konstatuotina, kad Alytaus kalėjime nėra ribojama teisė susipažinti su visuomenės naujienomis, t. y. leidžiama nuteistiesiems prenumeruoti laikraščius, žiūrėti televiziją, klausytis radijo bei sudaryta galimybė naudotis riboto interneto prieiga informacijai iš institucijų, įstaigų ir organizacijų gauti.

Skunde Seimo kontrolierei Pareiškėjas nepateikė duomenų, kad žiūrėti televiziją ar naudotis riboto interneto prieiga AK jam nebūtų leidžiama. Atsižvelgiant į tai, kas nustatyta, konstatuotina, kad Pareiškėjo skundas dėl Alytaus kalėjime jam ribojamos teisės susipažinti su aktualiomis visuomenės naujienomis, pripažįstamas nepagrįstu.

 

  1. Seimo kontrolierė kartu atkreipia dėmesį į šias Skundo tyrimo metu paaiškėjusias aplinkybes.

13.1. LKT pateiktas kaip teigiamas pavyzdys, jog AK darbuotojų iniciatyva esant galimybei (taigi, ne visada, o tik tuomet, kai darbuotojų iniciatyva tokia galimybė yra) periodinė spauda kalėjime esantiems asmenims yra padalinama (šios pažymos 4.2. papunktis), Seimo kontrolierės nuomone vertintinas kaip netinkamas. Tokia praktika, kai darbuotojai savo nuožiūra ir noru padalina (arba ne) nuteistiesiems neaišku kam priklausančius leidinius, gali sudaryti prielaidas rastis ydingiems santykiams tarp pareigūnų ir nuteistųjų.

13.2. EŽTT byloje Kalda prieš Estiją (Nr. 17429/10, 2016 m. sausio 19 d. sprendimas) konstatavo, jog teisė gauti informaciją iš esmės reiškia, kad vyriausybė negali trukdyti asmeniui gauti informaciją, kurią kiti asmenys pageidavo ar sutiko suteikti. Teismas pažymėjo, kad įkalinimas neišvengiamai apriboja nuteistųjų bendravimą su išoriniu pasauliu, taip pat ir galimybę gauti informaciją. EŽTT pažymėjo, kad Europos Tarybos ir kituose tarptautiniuose dokumentuose pripažįstama interneto nauda visuomenei ir jo svarba užtikrinant įvairias žmogaus teises, todėl interneto prieiga vis labiau suvokiama kaip teisė, raginama įgyvendinti veiksmingą politiką siekiant užtikrinti visuotinę interneto prieigą ir panaikinti „skaitmeninę atskirtį“.

Seimo kontrolierė atkreipia atsakingų pareigūnų dėmesį į vieną iš viešojo administravimo principų, nustatytų VAĮ – naujovių ir atvirumo permainoms. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius. Atsižvelgiant į bausmių vykdymo sistemos specifiką, siekį atkurti tinkamą nuteistojo ir visuomenės santykį bei valstybės pozityvias pareigas užtikrinti, kad asmuo laisvės atėmimo vietose nepatirtų didesnių ribojimų nei tie, kurie paprastai būdingi laisvės atėmimo bausmės įgyvendinimui, labai svarbu, kad šiuolaikinėje visuomenėje taikomos naujovės būtų kiek įmanoma prieinamos ir nuteistiesiems. Seimo kontrolierė pastebi, kad vis didėjančios skaitmeninių technologijų galimybės įtakoja ir teisės gauti informaciją įgyvendinimo būdus – popieriniai laikraščiai keliasi į skaitmeninę erdvę ir internetą.

Skundo tyrimo metu AK pateikė informaciją, kad nuteistieji, taip pat ir Pareiškėjas, riboto interneto prieigos pagalba gali skaityti ir lankytis numatytose internetinėse svetainėse, kuriose yra galimybė sužinoti įvairias naujienas. Tačiau Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad riboto interneto prieigos svetainių sąraše yra tik tarptautinių, valstybės bei savivaldybių institucijų ir įstaigų bei visuomeninių organizacijų internetinės svetainės ir nėra nei vienos naujienų dienraščių internetinės svetainės. Seimo kontrolierės nuomone, nuteistųjų galimybė susipažinti su aktualiais pasaulio įvykiais kartu galėtų būti ir papildoma priemonė jų resocializacijos procese, be kita ko paįvairinanti nuteistųjų prasmingo laisvalaikio leidimą. Atsižvelgiant į tai, kas šiame punkte išdėstyta, LKT direktoriui siūlytina vadovaujantis VAĮ įtvirtintu naujovių ir atvirumo permainoms principu, apsvarstyti galimybę sudaryti sąlygas nuteistiesiems susipažinti su aktualiomis visuomenės naujienomis interneto pagalba.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
    1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Alytaus kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), ribojamos galimybės susipažinti su visuomenės naujienomis, atmesti.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja: vadovaujantis VAĮ įtvirtintu naujovių ir atvirumo permainoms principu, apsvarstyti galimybę sudaryti sąlygas nuteistiesiems susipažinti su aktualiomis visuomenės naujienomis interneto pagalba.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                          Erika Leonaitė