PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ALYTAUS KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-329 |
---|---|
Data | 2023-06-15 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ALYTAUS KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 28 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Alytaus kalėjimo (toliau – Alytaus kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai nesudarant sąlygų vykdyti Individualiame resocializacijos plane numatytas priemones (toliau – Skundas).
- Skunde, be kitų aplinkybių, rašoma:
2.1. „Alytaus kalėjimas man paskyrė grupę kamerų tipo patalpose uždarą režimą už nuobaudas. […] šioje grupėje esu jau visą mėnesį ir man nėra sudaromi jokie užimtumai […] jokie specialistai su manimi nedirba, nesudaro man jokio resocializacijos plano, kurį galėčiau vykdyti ir mažinti savo nusikalstamumo riziką.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta);
2.2. „[…] esu kreipęsis raštu į kalėjimo direktorių, bet taipogi nesulaukiu nieko, viskas lieka taip pat, jokie užsiėmimai man nepriklauso, plano vykdyti aš taipogi neturiu.“
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. kovo 30 d. raštu Nr. 4D-2023/1-329/3D-700 kreipėsi į Lietuvos kalėjimų tarnybą (toliau ir – LKT), prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes. 2023 m. gegužės 9 d. Seimo kontrolierių įstaigoje gautas LKT raštas Nr. 1S-2659.
Šiame rašte ir prie jo pridėtuose dokumentuose rašoma:
4.1. „Alytaus kalėjimo pateiktais duomenimis, nuteistasis X dėl dalyvavimo užimtumo priemonėse nėra kreipęsis“.
4.2. „Alytaus kalėjimas pagal turimas galimybes siūlo nuteistiesiems dalyvauti užimtumo veiklose, dėl dalyvavimo vykdomose užimtumo veiklose nuteistasis gali kreiptis raštu, pateikdamas prašymą jose dalyvauti“.
4.3. „X 2018-12-06 yra sudarytas Individualus socialinės reabilitacijos planas Nr. 66-221“.
Prie pateikto atsakymo papildomai pridėtas Individualus socialinės reabilitacijos planas Nr. 66-221.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau ir – BVK) (redakcija nuo 2023-01-01- 2023-05-04):
52 straipsnis – „1. Nuteistųjų resocializacija grindžiama nuteistųjų nusikalstamo elgesio rizikos valdymu ir atkuriamojo teisingumo įgyvendinimu. Nusikalstamo elgesio rizika vertinama vadovaujantis laisvės atėmimo vietų įstaigos direktoriaus ir (ar) Probacijos tarnybos direktoriaus aprobuotomis metodikomis ir programomis.
- Nuteistųjų resocializacijos tikslai:
1) užtikrinti veiksmingą nuteistųjų resocializaciją;
2) mažinti jų nusikalstamų veikų recidyvą.
- Nuteistųjų resocializacijos priemonės yra šios:
1) individualus ir grupinis darbas su nuteistaisiais, kurio metu ugdomi nuteistųjų gebėjimai gyventi nenusikalstant ir skatinama jų resocializacija;
2) nuteistųjų dvasinių ir socialinių poreikių tenkinimo priemonės;
3) pagalba sprendžiant nuteistųjų asmenines ir socialines problemas;
4) socialinių įgūdžių lavinimo ir pozityvaus užimtumo skatinimo priemonės;
5) laisvės atėmimo vietų įstaigos direktoriaus ir (ar) Probacijos tarnybos direktoriaus aprobuotų elgesio pataisos programų įgyvendinimas;
6) individuali ar grupinė psichoterapija;
7) psichologinė pagalba;
8) atkuriamojo pobūdžio priemonės, kuriomis siekiama sutaikyti nuteistąjį ir nukentėjusįjį bei atlyginti nusikalstama veika padarytą žalą;
9) kitos priemonės, kurių įgyvendinimas padėtų nuteistiesiems sėkmingai resocializuotis.
- Šio straipsnio 3 dalyje nustatytas priemones laisvės atėmimo vietų įstaiga pagal kompetenciją gali leisti įgyvendinti šio kodekso 51 straipsnyje nurodytiems subjektams.“
53 straipsnis – „1. Resocializacija vyksta pagal nuteistajam sudarytą individualų resocializacijos planą. Sudarant šį planą, turi dalyvauti nuteistasis. Sudarant individualų resocializacijos planą, gali būti įtraukiamos šio kodekso 51 straipsnyje nurodytos įstaigos ir organizacijos, ir patikimi savanoriai, kurių dalyvavimas įgyvendinat resocializacijos plane numatytas priemones gali padėti nuteistajam resocializuotis.
- Individualus resocializacijos planas sudaromas atsižvelgiant į nuteistojo nusikalstamo elgesio rizikos vertinimo metu nustatytas aplinkybes ir šio vertinimo rezultatus. […].
- Individualus resocializacijos planas turi būti sudarytas ne vėliau kaip per penkiolika darbo dienų nuo nuteistojo atvykimo į bausmės atlikimo vietą dienos.
- Nuteistasis su individualiu resocializacijos planu supažindinamas pasirašytinai.
- Individualaus resocializacijos plano formą, jo rengimo ir peržiūrėjimo metodiką tvirtina teisingumo ministras.“
55 straipsnis – „1. Bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla.
- Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos:
1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje;
2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje;
3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas;
4) individuali veikla;
5) dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis;
6) dalyvavimas nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.“
- Individualaus socialinės reabilitacijos plano rengimo metodikos, patvirtintos 2015 m. rugpjūčio 26 d. Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos direktoriaus įsakymu Nr. V-313 (toliau – Metodika):
9 punktas – „Individualus socialinės reabilitacijos planas yra tęstinis dokumentas, nuolatos peržiūrimas ir koreguojamas atsižvelgiant į jame numatytų prevencinių ir/ar intervencinių socialinės reabilitacijos priemonių įgyvendinimo rezultatus.“
10 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano priemonės aptariamos su nuteistuoju, nustatomi jų įgyvendinimo terminai, išaiškinami priemonės įgyvendinimo vertinimo rezultatai. Nuteistasis savo susipažinimą su individualiu socialinės reabilitacijos planu patvirtina parašu.“
19 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano 1–9 punktuose nurodoma informacija apie nuteistąjį.“
20 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano 10 punkte įrašomas nusikalstamo elgesio rizikos įvertinimas (maža, vidutinė, didelė) ir jos skaitinė reikšmė atsižvelgiant į taikytos nusikalstamo elgesio rizikos vertinimo metodikos rezultatus.“
21 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonės“ 2 skiltyje nurodoma įrašo data.“
22 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonės“ 3 skiltyje nurodomi:
22.1. Nuteistųjų skirstymo į būrius komisijos paskirtam naujai į pataisos įstaigą atvykusiam nuteistajam – statiniai kriminogeniniai veiksniai (kriminalinė istorija, nusikaltimo modelis ir t. t.) ir tie kintamieji kriminogeniniai poreikiai, kurie nustatyti pirminio psichologinio asmenybės vertinimo, pirminių individualių pokalbių metu ir iš duomenų nuteistojo asmens byloje;
22.2. atlikus pirminį ir pakartotinius nusikalstamo elgesio rizikos vertinimus – naujai nustatyti kintamieji kriminogeniniai poreikiai.“
23 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonės“ 4, 5 ir 6 skiltyse nurodoma numatomų prevencinių priemonių informacija:
23.1. 4 skiltyje – bent vienos prevencinės priemonės, kuri mažintų 3 skiltyje nurodyto statinio kriminogeninio veiksnio ar kintamojo kriminogeninio poreikio keliamą riziką pakartotinai nusikalsti, pavadinimas;
23.2. 5 skiltyje – planuojamas prevencinės priemonės įgyvendinimo terminas;
23.3. 6 skiltyje – specialisto, atsakingo už prevencinės priemonės įgyvendinimo priežiūrą, vardas ir pavardė, pareigų pavadinimas, parašas.“
24 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonės“ 7, 8 ir 9 skiltyse nurodoma numatomų intervencinių priemonių informacija:
24.1. 7 skiltyje – intervencinės priemonės, kurios mažintų 3 skiltyje nurodyto statinio kriminogeninio veiksnio ar kintamojo kriminogeninio poreikio keliamą riziką pakartotinai nusikalsti, pavadinimas;
24.2. 8 skiltyje – planuojamas intervencinės priemonės įgyvendinimo terminas;
24.3. 9 skiltyje – specialisto, atsakingo už intervencinės priemonės įgyvendinimą, vardas ir pavardė, pareigų pavadinimas, parašas.“
25 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonių įgyvendinimas“ 2 skiltyje nurodoma įrašo data.“
26 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonių įgyvendinimas“ 3 skiltyje pateikiamas socialinės reabilitacijos priemonės pavadinimas ir trumpas jos aprašymas.“
27 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonių įgyvendinimas“ 4 skiltyje pateikiami socialinės reabilitacijos priemonės įgyvendinimo rezultatai, jei reikia – rekomendacijos dėl priemonės taikymo tęstinumo ar nutraukimo tikslingumo.“
28 punktas – „Individualaus socialinės reabilitacijos plano dalies „Socialinės reabilitacijos priemonių įgyvendinimas“ 5 skiltyje – specialisto, atsakingo už socialinės reabilitacijos priemonės įgyvendinimo priežiūrą vardas ir pavardė, pareigų pavadinimas, parašas.“
Tyrimo išvados
- 7. Skunde rašoma, kad Pareiškėjas atlieka bausmę kamerų tipo patalpose ir čia jam nesudaromos jokios galimybės užsiimti tam tikromis laisvalaikio veiklomis, dėl ko yra ne kartą kreipęsis į Alytaus kalėjimo direktorių, bet situacija nepasikeitė. Pareiškėjas skundėsi, kad pareigūnai nesudaro jam resocializacijos plano, kurį jis galėtų vykdyti.
- Įkalinimas visada susijęs su tam tikrais praradimais, kurie yra laisvės atėmimo rezultatas. Patekę į įkalinimo įstaigą nuteistieji dažniausiai praranda darbą, gyvenamąją vietą ir dažnai nutraukia šeimyninius ryšius. Dėl šių praradimų laisvės atėmimo metu asmeniui, išėjusiam į laisvę, yra sudėtinga prisitaikyti visuomenėje. Siekiant sušvelninti neigiamą įkalinimo poveikį, bausmių vykdymas yra nukreiptas į nuteistojo resocializaciją, t. y. į tai, kad atlikęs bausmę nuteistasis savo gyvenimo tikslų siektų teisėtais būdais ir priemonėmis.
- Iš pateiktų LKT duomenų nustatyta, kad Pareiškėjas dėl dalyvavimo užimtumo veiklose į Alytaus kalėjimo administraciją nėra kreipęsis. Alytaus kalėjimas pagal turimas galimybes siūlo nuteistiesiems dalyvauti užimtumo veiklose, dėl dalyvavimo nuteistasis gali kreiptis raštu, pateikdamas prašymą jose dalyvauti. LKT pateikė Pareiškėjo 2018-12-06 sudarytą Individualų socialinės reabilitacijos planą Nr. 66-221 (toliau – Planas). Su Planu Pareiškėjas yra supažindintas (yra Pareiškėjo parašas), tačiau paskutinis įrašas apie Plano priemonių įgyvendinimą yra 2021-11-11. Iš to darytina išvada, kad Pareiškėjui Plano priemonės buvo vykdomos tik iki 2021 m. pabaigos, kadangi tiek apie 2022 m., tiek apie 2023 m. Plano priemonių vykdymą jokių įrašų, kurie turėtų būti daromi vadovaujantis Metodika (šios pažymos 6 punktas), nėra.
LKT pateiktoje informacijoje nėra nurodyta informacijos apie tai, kad Pareiškėjui buvo taikomos kokios nors kitos užimtumo veiklos. Iš pateiktos informacijos nėra aišku, kodėl pareigūnai nepasiūlė Pareiškėjui raštu pateikti prašymą dėl dalyvavimo užimtumo veiklose.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad pareigūnų bendravimas su nuteistaisiais kartu ir informacijos jiems teikimas turi atitikti žmoniškąjį ir socialinį bendravimo lygį. Pareigūnai turi pozityvią pareigą imtis aktyvių veiksmų, siekdami tinkamai įgyvendinti nuteistojo reintegracijos principą: supažindinti nuteistąjį su resocializacijos galimybėmis, pradėti dialogą su asmeniu apie tai, kokiose programose jis pageidautų dalyvauti ir kurios pozityvaus užimtumo priemonės galėtų turėti teigiamos įtakos jo taisymosi procesui, motyvuoti ir skatinti nuteistąjį savo noru aktyviai naudotis siūlomomis galimybėmis.
Iš to, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pareiškėjo Skundas dėl Alytaus kalėjimo pareigūnų veiksmų nesudarant sąlygų vykdyti Individualiame resocializacijos plane numatytas priemones yra pagrįstas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos Alytaus kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) nesudarant sąlygų vykdyti Individualiame resocializacijos plane numatytas priemones veiklomis pripažinti pagrįstu.
Iš pateiktos Seimo kontrolierei informacijos matyti, kad Pareiškėjo bausmės atlikimo pabaigos terminas pagal pateiktus duomenis yra 2023-04-25. Atsižvelgdama į tai, Seimo kontrolierė rekomendacijos Pareiškėjo atžvilgiu neteikia.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
1 dalies 17 punktu Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja atkreipti Alytaus kalėjimo pareigūnų dėmesį į tai, kaip yra vykdomos individualiuose resocializacijos planuose numatytos priemonės.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė