PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ, LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ŠIAULIŲ KALĖJIMĄ, LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 2-ĄJĮ KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | 4D-2022/1-1414 |
---|---|
Data | 2023-04-17 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ, LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS ŠIAULIŲ KALĖJIMĄ, LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 2-ĄJĮ KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2022 m. gruodžio 9 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT), LKT Šiaulių kalėjimo (toliau – Šiaulių kalėjimas) ir LKT Pravieniškių 2-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 2-asis kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai nagrinėjant Pareiškėjo kreipimusis, susijusius su gydytojo-odontologo paslaugų teikimu Šiaulių kalėjime (toliau – Skundas). 2023 m. sausio 9 d., 2023 m. vasario 9 d. ir 2023 m. kovo 9 d. buvo gauti Skundo papildymo raštai.
- Skunde ir jo papildymo raštuose, be kitų aplinkybių, nurodoma:
2.1. „Aš atvykau į ŠTI [Šiaulių kalėjimas] iš Kauno TI [LKT Kauno kalėjimas] 2021 m. gegužės mėn. 27 d. tais pačiais metais teko kreiptis dėl gydytojo-odontologo paslaugų į ŠTI sveikatos priežiūros tarnybą, gydytojo-odontologo paslauga buvo suteikta kokybiška. Tačiau nuo 2021-08-30 gydytojo-odontologo, tokio kaip gydytojo Šiaulių tardymo izoliatoriuje [Šiaulių kalėjimas] neliko. O paklausus ŠTI esančių sveikatos priežiūros tarnybos medikų pasakė, kad tokia paslauga kol kas nebus teikiama ir neaišku ar išvis bus teikiama“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „Norint sužinoti apie esamą situaciją aš kreipiausi į Kalėjimų departamentą [LKT] […], kad pateiktų informaciją į mano 2022-10-25 prašymą, ar numatoma, kad ŠTI būtų teikiamos gydytojo-odontologo paslaugos […]. Kalėjimų departamentas mano prašymo nenagrinėjo ir 2022-10-31 Nr. 25-2893 persiuntė į Laisvės atėmimo vietų ligoninę [Pravieniškių 2-asis kalėjimas] nagrinėjimui, […]. Netrukus 2022-11-04 buvau iškviestas į ŠTI sveikatos priežiūros tarnybą ir pasakė, kad aš būsiu etapuotas į Laisvės atėmimo vietų ligoninę pas gydytoją-odontologą. Tačiau aš asmeniškai jokio prašymo pas gydytoją-odontologą nepateikiau, šiuo metu jokio nusiskundimo dėl dantų skausmo neturiu, anaiptol aš užklausiau, kodėl ŠTI nėra gydytojo-odontologo teikiamų paslaugų, kai yra šiuolaikiškai įrengtas gydytojo-odontologo kabinetas, ir esant situacijai jei, tarkim, man reiktų susitvarkyt dantį ateityje […], kodėl nėra teikiamos daugiau kaip metai laiko šios paslaugos, nėra gydytojo-odontologo. Žinoma į LAVL [Pravieniškių 2-asis kalėjimas] vykti atsisakiau pasirašytinai, nes danties neskauda (pridedama- atsisakymas vykti į LAVL). […]. Tik niekaip negaliu suprasti, kodėl mano paprastas prašymas buvo suprastas, kaip manęs vežimas pas gydytoją-odontologą, o ne aiškaus atsakymo suteikimas, kad bus ar nebus teikiamos gydytojo-odontologo paslaugos ŠTI“.
2.3. „2022-11-11 Nr. S-4096 buvo gautas atsakymas iš Laisvės atėmimo vietų ligoninės. Kur nurodoma, kad […] nuo 2021-08-30 gydytojas-odontologas nedirba, planinių odontologinių paslaugų suteikimas organizuojamas atsižvelgiant į šių paslaugų poreikį. Suimtieji /nuteistieji planinių odontologinių paslaugų suteikimui registruojami pas ligoninėje dirbančius gydytojus-odontologus, todėl, kaip ir laisvėje, pacientai numatytai konsultacijai įrašomi į laukiančiųjų eilę ir laukia paskirtos gydytojo specialisto konsultacijos datos. Esant skubios pagalbos atvejui odontologines paslaugas Šiaulių tardymo izoliatoriuje esantiems suimtiesiems/nuteistiesiems teikia iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos atvykstantis gydytojas-odontologas. Atsižvelgiant i tai, kad jūs prašyme reikalavote gydytojo-odontologo konsultacijos, šeimos gydytojas Jums išrašė siuntimą gydytojo-odontologo konsultacijai LAVL (2022-11-08), kurios jūs atsisakėte, teikdamas, kad danties neskauda. […].(kopija pridedama). Noriu atkreipti dėmesį, kad aš savo prašyme: visų pirma, nereikalavau gydytojo-odontologo konsultacijos, o tik paklausiau, ar bus tokia paslauga teikiama“.
2.4. „Papildomai noriu pareikšti, kad 2022-11-11 kreipiausi su prašymu į Šiaulių tardymo izoliatoriaus direktorių (prašymas turėjo manau būti perduotas ir užregistruotas ŠTI sveikatos priežiūros tarnybai), kad mane užregistruotų pas atvykstantį iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos […] gydytoją-odontologą. Praėjo beveik du mėnesiai jokio atsakymo nei žodžiu, nei raštu negavau, taip pat nebuvau informuotas pasirašytinai nei žodžiu, nei raštu. Todėl papildomai noriu pranešti, kad asmens sveikatos priežiūros prieinamumo problemos išlieka“.
2.5. „2023-02-06 pagaliau 11 val. Šiaulių kalėjime atėjo gydytojas-odontologas, kuris ištraukė skaudantį dantį“.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde ir jo papildymo raštuose nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2022 m. gruodžio 20 d. raštais Nr. 4D-2022/1-1414/3D-2724, Nr. 4D-2022/1-1414/3D-2725, Nr. 4D-2022/1-1414/3D-2726 kreipėsi į LKT, Šiaulių kalėjimo ir Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnus prašydama paaiškinti Skunde aprašytas aplinkybes. 2023 m. sausio 12 d. Seimo kontrolierė gavo LKT 2023 m. sausio 12 d. raštą Nr. 1S-301. 2023 m. vasario 14 d. Seimo kontrolierė gavo Pravieniškių 2-ojo kalėjimo 2022 m. gruodžio 30 d. raštą Nr. S-4856.
Seimo kontrolierė 2023 m. vasario 21 d. raštu Nr. 4D-2022/1-1414/3D-368 kreipėsi į LKT, direktorių prašydama paaiškinti Skundo papildymo raštuose aprašytas aplinkybes. 2023 m. kovo 8 d. Seimo kontrolierė gavo LKT 2023 m. kovo 7 d. raštą Nr. 1S-1410. 2023 m. kovo 17 d. Seimo kontrolierė gavo LKT 2023 m. kovo 17 d. raštą Nr. 1S-1668.
Šiuose raštuose ir prie jų pridėtuose dokumentuose pateikta ši informacija:
4.1. „Kalėjimų tarnyboje [LKT] 2022-10-27 buvo gautas pareiškėjo 2022-10-25 prašymas, registruotas 2022-10-27 Nr. 2G-3155 (toliau – prašymas) (pridedama). Šiame Pareiškėjo prašyme rašoma: „Prašom atsakyti ar Kalėjimų departamento sveikatos priežiūros tarnyba imasi, kad ŠTI būtų teikiama odontologo paslauga, ir kada numatoma ją teikti, ir ar išvis ji bus teikiama, o suskaudus dantį nereiktų nežmoniškai kentėt ilgą laiko tarpą. Nors odontologo kabinetas kuo puikiausiai įrengtas vietoje ŠTI, tačiau šios paslaugos užtikrint ŠTI negali (trūksta ŠTI gydytojo-odontologo minimalių paslaugų tarkim, danties sutvarkymo, vaistų uždėjimo, apžiūrėjimo ir pan.), nes nėra odontologo specialisto, kurį, kaip suprantu, turi skirti Kalėjimo departamento sveikatos priežiūros tarnyba“.
4.2. „[…] pareiškėjo prašymas buvo persiųstas nagrinėti tuometinei Laisvės atėmimo vietų ligoninei [Pravieniškių 2-asis kalėjimas] (nuo 2023-01-01 – Kalėjimų tarnybos specializuotam padaliniui) (pridedama)“. LKT 2022 spalio 31 d. rašto Nr. 2S-2893 kopija buvo išsiųsta ir Pareiškėjui.
4.3. Į Pareiškėjo 2022 m. spalio 25 d. prašymą buvo atsakyta Pravieniškių 2-ojo kalėjimo 2022 m. lapkričio 11 d. raštu Nr. S-4096, kuriame rašoma: „informuojame, kad Laisvės atėmimo vietų ligoninės PASPS, veiklos adresu Šiaulių tardymo izoliatorius [Šiaulių kalėjimas], nuo 2021-08-30 gydytojas-odontologas nebedirba, planinių odontologinių paslaugų suteikimas organizuojamas atsižvelgiant į šių paslaugų poreikį. Suimtieji/ nuteistieji planinių odontologinių paslaugų suteikimui registruojami pas Ligoninėje dirbančius gydytojus-odontologus, todėl, kaip ir laisvėje, pacientai numatytai konsultacijai įrašomi į laukiančiųjų eilę ir laukia paskirtos gydytojo specialisto konsultacijos datos. Esant skubios pagalbos atvejui odontologines paslaugas Šiaulių tardymo izoliatoriuje esantiems suimtiesiems/nuteistiesiems teikia iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos atvykstantis gydytojas-odontologas. Atkreiptinas dėmesys, kad Ligoninės PASPS veiklos adresu Šiaulių tardymo izoliatoriuje yra teikiamos tik pirminio lygio ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos. Pasibaigus PASPS darbo valandoms esant indikacijoms kviečiama Greitoji medicinos pagalba, nuteistieji/suimtieji pristatomi į Šiaulių Respublikinės ligoninės Skubios pagalbos skyrių. Atsižvelgdami į tai, kad Jūs prašyme reikalavote gydytojo-odontologo konsultacijos, šeimos gydytojas Jums išrašė siuntimą gydytojo-odontologo konsultacijai Laisvės atėmimo vietų Ligoninėje […], kurios Jūs atsisakėte, teigdamas, kad< danties neskauda>“.
4.4. „Papildomai informuojame, kad Kalėjimų tarnybos Pirminės asmens sveikatos priežiūros padalinyje Šiaulių kalėjime asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos vadovaujantis Asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo suimtiesiems ir nuteistiesiems tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. V-1914/1R-427 „Dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo suimtiesiems ir nuteistiesiems tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas). Aprašo 7 punkte nurodyta, kad jeigu Kalėjimų tarnyba neturi galimybių pacientams suteikti pirminio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugų (šeimos gydytojo, gydytojo-odontologo) (laikinai nėra reikiamų asmens sveikatos priežiūros specialistų ir nėra galimybių jų pakeisti), šias paslaugas pagal sudarytas sutartis privalo teikti savivaldybės, kurios teritorijoje yra atitinkama laisvės atėmimo vieta, pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti asmens sveikatos priežiūros įstaiga. Tuo tikslu yra sudaryta sutartis su viešąja įstaiga A pirminės sveikatos priežiūros centru (pridedama)“.
4.5. „Taip pat norime pažymėti, kad medicininiuose dokumentuose (ambulatorinio apsilankymo aprašyme E025) yra užfiksuota, kad 2022-11-03 pareiškėjas skundėsi danties skausmu, tačiau kitą dieną (2022-11-04) jau atsisakė vykti į Laisvės atėmimo vietų ligoninę“.
4.6. „Šiaulių kalėjimo Resocializacijos skyriaus 2022-11-29 pažymoje „Dėl suimtųjų (nuteistųjų) žodinių pasiūlymų, prašymų (pareiškimų) ir skundų priėmimo“ užfiksuota, kad minimas asmuo prašė patekti pas gydytoją-odontologą. Taip pat Šiaulių padalinio bendrosios praktikos slaugytoja informavo, kad X 2022-11-29 atėjęs į Šiaulių padalinio procedūrų kabinetą, teiravosi apie tai, kada Šiaulių padalinyje nuolat dirbs gydytojas-odontologas. Pacientui buvo paaiškinta žodžiu, kad Šiaulių padalinyje nėra nuolat dirbančio odontologo, o planinei gydytojo-odontologo konsultacijai pacientai eilės tvarka registruojami ir konvojuojami į specializuotą padalinį. Esant ūmiam danties skausmui pacientams suteikiama būtinoji pagalba ir gydytojo-odontologo konsultacijai skubos tvarka konvojuojami į specializuotą padalinį arba į Šiaulių padalinį iškviečiamas gydytojas-odontologas iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro. Turimais duomenimis, pokalbio su Šiaulių padalinio bendrosios praktikos slaugytoja 2022-11-29 neišsakė skundų dėl danties skausmo. Objektyviai apžiūrint nebuvo užfiksuota veido patinimas ar kaklo l/m padidėjimas. X buvo pasiūlyta planinei konsultacijai užregistruoti į Lietuvos kalėjimo tarnybos Konsultacijų ir diagnostikos skyrių, gydytojo-odontologo konsultacijai, kai pacientai numatytai konsultacijai įrašomi į laukiančiųjų eilę ir laukia paskirtos gydytojo specialisto konsultacijos datos, bet X nesutiko“.
4.7. Pareiškėjas 2023 m. sausio 23 d. raštu kreipėsi į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijas ir LKT. Šiame rašte jis nurodė: „išsiaiškint, kur dingo mano prašymas rašytas 2022-11-28 kur kreipiausi su prašymų į ŠTI (dabar Šiaulių kalėjimas) sveikatos priežiūros tarnyba, kad mane pagal LAVL direktoriaus atsakymą 2022-11-11 Nr. S-4096 užregistruotu pas atvykstanti iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos atvykstanti gydytoją-odontologą, ir raštu bei žodžiu pateiktų atsakymą, kada galiu būti užregistruotas, kodėl iki šiol jokios informacijos nei žodžiu nei raštu negavau“. Šis raštas LKT buvo gautas 2023 m. sausio 24 d., o iš kitų institucijų persiųstas 2023 m. sausio 26 d. ir 2023 m. sausio 30 d.
4.8. Į Pareiškėjo 2023 m. sausio 23 d. raštą buvo atsakyta LKT 2023 m. vasario 3 d. raštu Nr. 2S-264. Šiame atsakyme rašoma:
„Lietuvos kalėjimų tarnyboje […] gautas Jūsų 2023-01-23 pareiškimas (toliau – pareiškimas), taip pat ir identiškas pareiškimas, persiųstas nagrinėti iš Sveikatos apsaugos ministerijos (2023-01-26 Nr. (1.1.36Mr-11) 4-82) ir Teisingumo ministerijos (2023-01-30 Nr. (1.23Mr) 7R-461). Pareiškime nurodote „<…> Šiaulių kalėjimo sveikatos priežiūros tarnybai“ 2022-11-28 pateikęs prašymą užregistruoti Jus „<…> pas atvykstantį iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytoją-odontologą“, tačiau, Jūsų teigimu, iki šiol jokios informacijos žodžiu nei raštu negavote. […]. Dėl Jūsų paminėtos aplinkybės, kad 2022-11-28 buvote pateikęs prašymą užregistruoti Jus „<…> pas atvykstantį iš kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytoją-odontologą“, pažymime, kad, turimais duomenimis, 2022-11-28 Šiaulių padalinyje joks Jūsų prašymas nebuvo gautas. Informuojame, kad Šiaulių kalėjimo Resocializacijos skyriaus 2022-11-29 pažymoje „Dėl suimtųjų (nuteistųjų) žodinių pasiūlymų, prašymų (pareiškimų) ir skundų priėmimo“ užfiksuota, kad ne 2022-11-28, o 2022-11-29 prašėtės patekti pas gydytoją-odontologą. Taip pat Šiaulių padalinio bendrosios praktikos slaugytoja informavo, kad Jūs, 2022-11-29 atėjęs į Šiaulių padalinio procedūrų kabinetą, teiravotės apie tai, kada Šiaulių padalinyje dirbs gydytojas-odontologas. Jums buvo paaiškinta žodžiu, kad Šiaulių padalinyje nėra nuolat dirbančio odontologo, o planinei gydytojo-odontologo konsultacijai pacientai eilės tvarka registruojami ir konvojuojami į specializuotą padalinį. Esant ūmiam danties skausmui pacientams suteikiama būtinoji pagalba ir gydytojo-odontologo konsultacijai skubos tvarka konvojuojami į specializuotą padalinį arba į Šiaulių padalinį ateina gydytojas-odontologas iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Europos Tarybos Ministrų Komiteto 2006 m. sausio 11 d. priimtos rekomendacijos šalims narėms Nr. (2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ (toliau – Europos kalėjimų taisyklės):
39 punktas – „Kalėjimų valdžia turi rūpintis visų kalinių sveikata“.
40.3 papunktis – „Visi kaliniai turi turėti galimybę naudotis medicinos paslaugomis, kurios teikiamos šalyje, ir negali būti diskriminacijos teisinės padėties pagrindu“.
40.5 papunktis – „Visos reikalingos medicinos, chirurgijos ir psichiatrijos paslaugos, įskaitant ir tas paslaugas, kurios yra prieinamos visuomenėje, turi būti suteiktos kaliniui“.
- Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK):
90 straipsnis – „1. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos arešto ir laisvės atėmimo bausmes uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose atliekantiems nuteistiesiems, taip pat atviro tipo bausmės atlikimo vietose laikomiems nuteistiesiems, atliekantiems šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą, teikiamos sveikatos apsaugos ministro ir teisingumo ministro nustatyta tvarka. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems pirminio lygio ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos jų bausmės atlikimo vietose. Šias paslaugas teikia laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padaliniai. 3. Kai laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padaliniai dėl objektyvių priežasčių negali užtikrinti pirminio lygio ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems, šių paslaugų teikimą bausmės atlikimo vietos patalpose pagal sudarytas sutartis užtikrina savivaldybės, kurios teritorijoje yra bausmės atlikimo vieta, pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti asmens sveikatos priežiūros įstaiga. Sprendimą dėl konkrečios pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios savivaldybės asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kuri užtikrins asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems, paskyrimo priima savivaldybės, kurios teritorijoje yra bausmės atlikimo vieta, taryba. 4. Antrinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios neteikiamos specializuotame laisvės atėmimo vietų įstaigos asmens sveikatos priežiūros padalinyje, ir tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems nuteistiesiems teikiamos arčiausiai esančiose ir atitinkamas paslaugas galinčiose suteikti valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose. 5. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose teikiamos užtikrinant šio straipsnio 1 dalyje nurodytų nuteistųjų apsaugą. 6. Visos atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmes atliekantiems nuteistiesiems, išskyrus šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą atliekančius nuteistuosius, reikalingos sveikatos priežiūros paslaugos sveikatos priežiūros paslaugų teikimą reglamentuojančių Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka teikiamos valstybės arba savivaldybių viešosiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose. Nuteistieji, turintys teisę be palydos išvykti iš bausmės atlikimo vietos, turi teisę jiems reikalingas asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti ir privačiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose. 7. Arešto ir laisvės atėmimo bausmes uždaro ir pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose atliekančių nuteistųjų asmens sveikatos priežiūrą organizuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija“ (teisės akto nuostata, įsigaliojusi nuo 2023 m. sausio 1 d.).
174 straipsnis – „1. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantiems nuteistiesiems teikiamos sveikatos apsaugos ministro ir teisingumo ministro nustatyta tvarka. 2. Pirminio lygio ambulatorinę arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekančių nuteistųjų asmens sveikatos priežiūrą užtikrina laisvės atėmimo vietų ligoninė arba pataisos įstaigų asmens sveikatos priežiūros padaliniai. Pirminio lygio ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos pataisos įstaigų patalpose. 3. Kai laisvės atėmimo vietų ligoninė arba pataisos įstaigų asmens sveikatos priežiūros padaliniai dėl objektyvių priežasčių negali užtikrinti pirminio lygio ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantiems nuteistiesiems, šių paslaugų teikimą pataisos įstaigų patalpose pagal sudarytas sutartis užtikrina savivaldybės, kurios teritorijoje veikia pataisos įstaiga, pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti asmens sveikatos priežiūros įstaiga. Sprendimą dėl konkrečios pirminio lygio ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios savivaldybės asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kuri užtikrins asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantiems nuteistiesiems, paskyrimo priima savivaldybės, kurios teritorijoje veikia pataisos įstaiga, taryba. 4. Antrinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios neteikiamos laisvės atėmimo vietų ligoninėje, ir tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugos arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantiems nuteistiesiems teikiamos arčiausiai esančiose ir atitinkamas paslaugas galinčiose suteikti valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose. 5. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigose teikiamos užtikrinant nuteistųjų apsaugą. 6. Arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekančių nuteistųjų asmens sveikatos priežiūrą organizuoja Sveikatos apsaugos ministerija“ (teisės akto nuostata, galiojusi nuo 2020 m. sausio 1 d. iki 2023 m. sausio 1 d.).
183 straipsnis – „1. Viešųjų darbų, laisvės apribojimo, arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami atitinkamą bausmę vykdančios institucijos ar įstaigos vadovui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. 2. Arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų vadovų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami Kalėjimų departamento direktoriui, o šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo jo gavimo dienos, o jei dėl skundo atliekamas tyrimas, – per dvidešimt darbo dienų nuo tyrimo baigimo dienos“ (teisės akto redakcija galiojusi nuo 2022 m. liepos 1 d. iki 2023 m. sausio 1 d.).
- Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ):
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […]; 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […]; 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs“.
10 straipsnis – „4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos“.
11 straipsnis – „1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles. […]. 4. Jeigu viešojo administravimo subjektas pagal kompetenciją negali spręsti prašyme ar skunde išdėstytų klausimų ar priimti administracinės procedūros sprendimo dėl prašyme ar skunde išdėstyto klausimo, jis jo nenagrinėja ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos persiunčia jį kompetentingam viešojo administravimo subjektui, ir apie tai praneša asmeniui“.
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):
17 punktas – „Prašymas ar skundas, teikiamas žodžiu, gali būti išdėstomas institucijos darbuotojui asmenų aptarnavimo padalinyje, arba institucijos darbuotojui, kuriam pavesta atlikti […] nustatytas funkcijas, arba kitam institucijos darbuotojui, kuris pagal jam nustatytą kompetenciją gali spręsti asmenims rūpimus klausimus“.
18 punktas – „Prašymai ar skundai, pateikti žodžiu, į kuriuos galima atsakyti arba kuriais galima išspręsti asmeniui rūpimus klausimus iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, institucijoje gali būti neregistruojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Asmenys, kurie kreipiasi su tokiais prašymais ar skundais, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, prašymą ar skundą priimančio institucijos darbuotojo sprendimu gali būti neidentifikuojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Į tokius prašymus ar skundus turi būti atsakoma iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną“.
32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus“.
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį“.
Tyrimo išvados
- Atsižvelgiant į Skunde ir jo papildymo raštuose aprašytas aplinkybes, išvados bus pateikiamos dėl kiekvienos iš šių dalių atskirai:
9.1. dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) galimai neužtikrinant Pareiškėjui sveikatos priežiūros prieinamumo;
9.2. dėl LKT, Šiaulių kalėjimo, Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) galimai netinkamai nagrinėjant Pareiškėjo kreipimusis.
Dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo)
galimai neužtikrinant Pareiškėjui sveikatos priežiūros prieinamumo
- Skunde rašoma, kad Šiaulių kalėjime laikomiems asmenims, įskaitant ir Pareiškėją, nėra užtikrinamas sveikatos priežiūros prieinamumas, t. y. gydytojo-odontologo paslaugos.
- Tiek tarptautiniuose, tiek Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatyta, kad bausmės atlikimo vietose laikomiems asmenims turi būti teikiamos tokios pat asmens sveikatos priežiūros paslaugos kaip ir laisvėje esantiems asmenims, tais atvejais, kai tokių reikiamų paslaugų negali suteikti bausmės atlikimo vietų gydymo įstaigos, paslaugos gali būti teikiamos valstybės arba savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešosiose įstaigose (šios pažymos 5, 6 punktai).
Europos kalėjimų taisyklėse nustatyta, kad kalėjimų valdžia turi rūpintis visų kalinių sveikata bei visi kaliniai turi turėti galimybę naudotis medicinos paslaugomis, kurios teikiamos šalyje, ir negali būti diskriminacijos teisinės padėties pagrindu. Visos reikalingos medicinos, chirurgijos ir psichiatrijos paslaugos, įskaitant ir tas paslaugas, kurios yra prieinamos visuomenėje, turi būti suteiktos kaliniui.
Tai reiškia, kad nuteistiesiems turi būti teikiamos tokios pačios kokybės sveikatos priežiūros paslaugos kaip ir laisvėje esantiems asmenims, t. y. sudaromos sąlygos susitikti su asmeniui aktualios srities gydytoju, suteikiamos išsamios konsultacijos dėl asmens sveikatos būklės, paskiriamas tinkamas gydymas, laiku užtikrinamas paskirtas gydymas arba / ir gydytojų rekomendacijų vykdymas.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad šiuo metu Šiaulių kalėjime nėra nuolat dirbančio gydytojo-odontologo, todėl jo paslaugų prieinamumas nuteistiesiems yra užtikrinamas eilės tvarka pacientus registruojant ir konvojuojant į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą. Esant ūmiam danties skausmui, Šiaulių kalėjime laikomi nuteistieji yra skubiai konvojuojami į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, į bausmės atlikimo vietą atvyksta gydytojas-odontologas iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro arba kviečiamas greitosios medicinos pagalbos automobilis, kuris nuteistuosius pristato į Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubios pagalbos skyrių (šios pažymos 4.3, 4.4 papunkčiai).
Skundo tyrimo metu taip pat nustatyta, kad 2022 m. lapkričio 3 d. Pareiškėjas kreipėsi į Šiaulių kalėjimo pareigūnus prašydamas sudaryti jam sąlygas patekti pas gydytoją-odontologą, tačiau pirmiau nurodytiems pareigūnams pasiūlius jam vykti į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, Pareiškėjas 2022 m. lapkričio 4 d. raštu šio pasiūlymo atsisakė (šios pažymos 4.5 papunktis). Pareiškėjas 2022 m. lapkričio 29 d. žodžiu pakartotinai išreiškė pageidavimą apsilankyti pas gydytoją-odontologą. Tą pačią dieną Šiaulių kalėjime dirbanti sveikatos priežiūros specialistė, įvertinusi Pareiškėjo sveikatos būklę, pasiūlė jam užsiregistruoti gydytojo-odontologo konsultacijai ir vykti į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, tačiau Pareiškėjas šio pasiūlymo pakartotinai atsisakė (šios pažymos 4.6 papunktis). Papildomai pažymėtina, kad Pareiškėjas Skundo papildymo rašte nurodė, jog 2023 m. vasario 6 d. į Šiaulių kalėjimą atvykus gydytojui iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro, jam buvo sudarytos sąlygos pas jį apsilankyti, t. y. Pareiškėjas patvirtino, kad Šiaulių kalėjimo pareigūnai sudarė jam sąlygas pasinaudoti gydytojo-odontologo paslaugomis, kai jis to pageidavo. Duomenų, kad Pareiškėjas būtų papildomai kreipęsis dėl gydytojo-odontologo paslaugų prieinamumo ir šis Šiaulių kalėjimo pareigūnų jam nebūtų užtikrintas, gauta nebuvo. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Pareiškėjo teiginiai, jog Šiaulių kalėjimo pareigūnai neužtikrino jam sveikatos priežiūros prieinamumo, nebuvo patvirtinti.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundo dalis dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant Pareiškėjui sveikatos priežiūros prieinamumo, yra nepagrįsta.
Dėl LKT, Šiaulių kalėjimo, Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnų
veiksmų (neveikimo) galimai netinkamai nagrinėjant Pareiškėjo kreipimusis
- Skunde ir jo papildymo raštuose rašoma, kad LKT, Šiaulių kalėjimo, Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnai galimai netinkamai nagrinėja Pareiškėjo kreipimusis, susijusius su gydytojo-odontologo paslaugų teikimu Šiaulių kalėjime.
- Viešojo administravimo subjektas (nagrinėjamu atveju – LKT, Šiaulių kalėjimas, Pravieniškių 2-asis kalėjimas), pagal jam suteiktus įgaliojimus galintis spręsti asmens prašyme / skunde nurodytas problemas, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų išsamumo ir objektyvumo principų, kurie reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį. Atsakymą į gautą prašymą / skundą jis turi pateikti per 20 darbo dienų nuo prašymo / skundo gavimo institucijoje dienos.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad 2022 m. spalio 27 d. LKT buvo gautas Pareiškėjo 2022 m. spalio 25 d. prašymas jį informuoti apie gydytojo-odontologo paslaugų teikimą Šiaulių kalėjime. Vadovaudamasi teisės aktų nuostatomis (BVK 183 straipsnis, VAĮ 11 straipsnio 4 dalis, šios pažymos 6, 7 punktai) LKT 2022 spalio 31 d. raštu Nr. 2S-2893 persiuntė šį Pareiškėjo prašymą Pravieniškių 2-ajam kalėjimui nagrinėti pagal kompetenciją. Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnai 2022 m. lapkričio 11 d. raštu Nr. S-4096 per teisės aktuose nustatytą terminą aiškiai ir išsamiai atsakė į Pareiškėjo 2022 m. spalio 25 d. prašymą, t. y. jie Pareiškėjui paaiškino, kad nuo 2021 m. rugpjūčio 30 d. gydytojas-odontologas Šiaulių kalėjime nedirba, todėl šio sveikatos priežiūros specialisto paslaugos pirmiau nurodytoje bausmės atlikimo vietoje yra organizuojamos nuteistuosius eilės tvarka registruojant ir konvojuojant į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, o esant ūmiam danties skausmui, juos skubiai konvojuojant į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, į bausmės atlikimo vietą atvykstant gydytojui-odontologui iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro arba kviečiant greitosios medicinos pagalbos automobilį, kuris nuteistuosius pristato į Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubios pagalbos skyrių. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnai Pareiškėjui pateikė teisės aktų reikalavimus atitinkantį atsakymą.
- Pareiškėjas teigia, kad jis 2022 m. lapkričio mėnesį raštu kreipėsi į Šiaulių kalėjimo pareigūnus dėl galimybės gauti gydytojo-odontologo paslaugas, tačiau į šį jo kreipimąsi nei žodžiu, nei raštu atsakyta nebuvo. Pasak Šiaulių kalėjimo pareigūnų, 2022 m. lapkričio 29 d. Pareiškėjas žodžiu kreipėsi į Šiaulių kalėjime veikiančio Pravieniškių 2-ojo kalėjimo padalinio bendrosios praktikos slaugytoją prašydamas jį informuoti, kada dirbs gydytojas-odontologas. Slaugytoja nedelsdama Pareiškėjui žodžiu išsamiai paaiškino, kad gydytojas-odontologas Šiaulių kalėjime nedirba, todėl šio sveikatos priežiūros specialisto paslaugos yra organizuojamos nuteistuosius eilės tvarka registruojant ir konvojuojant į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, o esant ūmiam danties skausmui, juos skubiai konvojuojant į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, į bausmės atlikimo vietą atvykstant gydytojui-odontologui iš viešosios įstaigos A pirminės sveikatos priežiūros centro. Be to, ji Pareiškėjui pasiūlė užsiregistruoti Pravieniškių 2-ajame kalėjime dirbančio gydytojo-odontologo konsultacijai, tačiau Pareiškėjas šio pasiūlymo atsisakė. Duomenų, kurie leistų daryti išvadą, kad Pareiškėjas raštu, o ne žodžiu būtų kreipęsis į Šiaulių kalėjimo pareigūnus ir jam nebūtų atsakyta, o kartu, kad pirmiau nurodyti Šiaulių kalėjimo pareigūnų teiginiai neatitinka tikrovės, tyrimo metu gauta nebuvo. Šios aplinkybės leidžia konstatuoti, kad Pareiškėjo teiginiai, kad jam nebuvo nei žodžiu, nei raštu atsakyta į jo 2022 m. lapkričio mėnesio kreipimąsi, nepasitvirtino, t. y. jam buvo atsakyta laikantis Taisyklių 17, 18 punktų reikalavimų (šios pažymos 8 punktas).
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2023 m. sausio 23 d. raštu kreipėsi į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijas ir LKT prašydamas išsiaiškinti, dėl kokių priežasčių nei žodžiu, nei raštu nėra atsakoma į jo 2022 m. lapkričio mėnesio kreipimąsi dėl vizito pas į Šiaulių kalėjimą atvykstantį gydytoją-odontologą. Šis raštas LKT buvo gautas 2023 m. sausio 24 d., o iš kitų institucijų persiųstas 2023 m. sausio 26 d. ir 2023 m. sausio 30 d. LKT 2023 m. vasario 3 d. raštu Nr. 2S-264 per teisės aktuose nustatytą terminą aiškiai ir išsamiai atsakė į Pareiškėjo 2023 m. sausio 23 d. raštą, t. y. LKT pareigūnai Pareiškėjui priminė, kad 2022 m. lapkričio 29 d. Pareiškėjas ne raštu, o žodžiu kreipėsi į Šiaulių kalėjime veikiančio Pravieniškių 2-ojo kalėjimo padalinio bendrosios praktikos slaugytoją prašydamas jį informuoti, kada dirbs gydytojas-odontologas, slaugytoja nedelsdama Pareiškėjui žodžiu išsamiai paaiškino gydytojo-odontologo paslaugų užtikrinimo tvarką Šiaulių kalėjime (šios pažymos 4.6, 4.8 punktai), be to, ji Pareiškėjui pasiūlė užsiregistruoti Pravieniškių 2-ojo kalėjime dirbančio gydytojo-odontologo konsultacijai, tačiau jis šio pasiūlymo atsisakė. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad LKT pareigūnai Pareiškėjui pateikė teisės aktų reikalavimus atitinkantį atsakymą.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Skundo dalis dėl LKT, Šiaulių kalėjimo, Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai nagrinėjant Pareiškėjo kreipimusis, yra nepagrįsta.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundo dalį dėl Šiaulių kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai neužtikrinant Pareiškėjui sveikatos priežiūros prieinamumo, atmesti.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundo dalį dėl LKT, Šiaulių kalėjimo ir Pravieniškių 2-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai nagrinėjant Pareiškėjo kreipimusis, atmesti.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė