PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ

Dokumento numeris 4D-2023/1-171
Data 2023-05-29
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. vasario 20 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – Kalėjimų tarnyba) pareigūnų veiksmų (neveikimo) neišsamiai atsakius į Pareiškėjo prašymą (toliau – Skundas).

 

  1. Skunde, be kitų aplinkybių, nurodoma:

2.1. „Šiaulių kalėjimo Sveikatos priežiūros tarnybos vadovo prašiau atsakyti į mano prašyme išdėstytus klausimus, esant galimybei prašiau suteikti prašyme prašomas paslaugas, jei paslaugų suteikti Šiaulių kalėjimo Sveikatos priežiūros tarnyba negali, prašiau nurodyti, kur kreiptis (nurodant kontaktinius duomenis) bei aiškiai atsakyti, kuo vadovaujantis Šiaulių kalėjimo Sveikatos priežiūros tarnyba šių paslaugų suteikti negali.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

2.2. „[Iš] Lietuvos kalėjimų tarnyba [-os] 2023-02-09 Nr. 2S-307 gavau atsakymą, kur atsakė į 2023-01-23 pareiškimą, į 2023-01-23 prašymą, 2023-01-24 Nr. 2G-231, 2023-01-24 Nr. 2G-230, į 2023-01-27 Nr. 2G-261.“

2.3. „[…] prašau ištirti pareiškimą, nes mano manymu, į mano prašymus atsakyta paviršutiniškai, nesuteikiant informacijos, […] į kitus prašymus iš vis nebuvo sureaguota ir jokių atsakymų nepateikė visiškai.“

 

  1. Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė 2023 m. vasario 28 d. raštu Nr. 4D-2023/1-171/3D-424 kreipėsi į Kalėjimų tarnybą, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

2023 m. kovo 17 d. Seimo kontrolierė gavo Kalėjimų tarnybos raštą Nr. 1S-1684; rašte ir jo prieduose pateikta toliau nurodyta informacija:

4.1. „2023-01-23 Pareiškėjas su pareiškimu kreipėsi į Lietuvos kalėjimų tarnybos direktorių (reg. 2023-01-24 Nr. 2G-231)“.

4.2. „Pareiškėjui į Jo kreipimąsi buvo atsakyta šiuo raštu: 2023-02-09 Nr. 2S-307.“

Papildomai prie rašto pridėta: Pareiškėjo kreipimasis (reg. 2023-01-04 Nr. 2G-231), kuriame prašo atnaujinti COVID-19 pažymėjimą, išduoti Tarptautinio skiepijimo ar profilaktikos priemonių pažymėjimą „Geltoną pasą“, teiraujasi, ar yra galimybė Šiaulių kalėjime pasiskiepyti tam tikrais skiepais, jeigu nėra galimybės, prašo nurodyti, kur galėtų pasiskiepyti, prašyme klausia, ar minėti skiepai gali būti kompensuojami iš ligonių kasų ir privalomojo sveikatos draudimo, prašo Šiaulių kalėjimo išduoti jo pasirašytą skiepijimo sutikimo formos kopiją, taip pat teiraujasi, ar galima nemokamai gauti organizmui stiprinti vitaminų; Kalėjimų tarnybos atsakymas į Pareiškėjo kreipimąsi 2023- 02-09 Nr. 2S-307.

 

Tyrimui reikšmingi Lietuvos Respublikos teisės aktai

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ) 3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį. […]“.

 

  1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės), 45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:

45.1.  į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.2.  į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.3.  į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas Skunde rašo, jog kreipėsi į Kalėjimų tarnybą su prašymu suteikti tam tikras paslaugas. Kalėjimų tarnyba netinkamai išnagrinėjo jo prašymą, neatsakė į visus pateiktus klausimus.

 

  1. Nagrinėdama pareiškėjų skundus, Lietuvos kalėjimų tarnyba, kaip viešojo administravimo subjektas, savo veikloje privalo laikytis ir viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų; jų priimami sprendimai turi būti grįsti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jų turinį (šios pažymos 5, 6 punktai).

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2023-01-23 prašymu (reg. 2023 m. sausio 24 Nr. 2G-230) kreipėsi į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministeriją, Kalėjimų tarnybą ir Šiaulių kalėjimą, kuriame prašo atnaujinti COVID-19 pažymėjimą, išduoti Tarptautinio skiepijimo ar profilaktikos priemonių pažymėjimą „Geltoną pasą“, teiraujasi, ar yra galimybė Šiaulių kalėjime pasiskiepyti tam tikrais skiepais, jeigu nėra galimybės, prašo nurodyti, kur galėtų pasiskiepyti, prašyme klausia, ar minėti skiepai gali būti kompensuojami iš ligonių kasų ir privalomojo sveikatos draudimo, prašo Šiaulių kalėjimo išduoti jo pasirašytą skiepijimo sutikimo formos kopiją, taip pat teiraujasi, ar galima nemokamai gauti organizmui stiprinti vitaminų.

Kalėjimų tarnyba 2023-02-09 pateikė Pareiškėjui atsakymą Nr. 2S-307, kuriame nurodytas teisinis reglamentavimas, kuo remiantis organizuojamas sveikatos priežiūros paslaugų teikimas, pateikta informacija dėl odontologo paslaugų teikimo nuteistiesiems, taip pat informacija apie skiepus, kokioms rizikos grupėms priklausantys asmenys skiepijami tam tikromis vakcinomis, paaiškinta dėl vitaminų įsigijimo.

Tačiau atsakyme nėra pateiktos informacijos dėl COVID-19 pažymėjimo, „Geltono paso“ išdavimo bei atsakyme nepasisakyta apie skiepijimo sutikimo formos išdavimą.

Vienas iš viešojo administravimo srityje taikomų principų yra išsamumo principas. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį (šios pažymos 5 punktas). Taigi, viešojo administravimo subjektai, rengdami atsakymus, privalo įvertinti pareiškėjo prašymo turinį ir pateikti teisės aktų nuostatomis pagrįstą, aiškų ir argumentuotą atsakymą, kuriame būtų atsakyta į visus keliamus klausimus, o jei prašoma informacija nepateikiama, turi būti nurodytos priežastys, kodėl tai negali būti padaryta.

Kalėjimų tarnybos atsakymas parengtas nesivadovaujant VAĮ nustatyto išsamumo principo, nes neatsižvelgta į Pareiškėjo prašymo turinį, neatsakyta į visus Pareiškėjo prašyme keliamus klausimus.

 

  1. Apibendrinant nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad Kalėjimų tarnybos pareigūnai, pateikdami 2023-02-09 atsakymą Pareiškėjui, nesivadovavo VAĮ nustatytu išsamumo principu, nepateikta visa informacija, kas buvo prašoma Pareiškėjo 2023-01-23 kreipimesi, todėl Pareiškėjo Skundas dėl Kalėjimų tarnybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), neišsamiai atsakius į Pareiškėjo prašymą, yra pagrįstas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
    1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Kalėjimų tarnybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), neišsamiai atsakius į Pareiškėjo prašymą, pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 14 ir 17 punktais, Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduojama:

pakartotinai išnagrinėti 2023-01-23 Pareiškėjo kreipimąsi, pateikiant jam atsakymą į visus kreipimesi keliamus klausimus;

imtis priemonių, kad ateityje, nagrinėjant asmenų skundus ir prašymus, būtų vadovaujamasi išsamumo principu, atsakymai teikiami atsižvelgiant į jų turinį.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

Seimo kontrolierė                                                                                                            Erika Leonaitė